4
5J-Q
fcfi
0
mm*
c a
MENGELINGEN.
GLAS.
Is de kunst tm op glas te schilderen niet
verlaqren gegaan f
(Vervolg en 'slot van het laatste Menfel-jterk.~)
Het is overbodig omtrent de glasschilderkunst of de
keoefening derzelve te Gouda, breeder uit te wijden,
ien readpiege daarover het zeer belangrijk werkje van
jon Heer de Lange van llyngaarden in 1819 uirgeko.
jen, de Goudse,'ie Glazen getiteld, moetende, hetzelve
ils een vervolg op deszeifs geschiedenis en beschrijving
der Stad Gouda beschouwd worden. Doc.i de Kerk
van Gouda is de eenige niethoezeer toch gewis de
belangrijkstewaar men voortbrengselen eener vroegere
kunstbeoefening gaat bewondereneene zeer eenvou
dige burgerwoning binnen Gorinchem, lokt den lief-
lebber der Vaderlandsche geschiedenis tot eene ver
rukkelijke herdenking uit aan het ontviugten van de
ïroot, uit den Loevesteinschen kerker, waarin hij zoo
onverdiend als onregtmatig geworpen was. Daetselaer
de man bij wien hij zijnen wijkplaats zocht, wilde dit
loeval vereeuwigenbij gelegenheid dat hij zijt? huis
deed verfraaïjeu was hij aan de groote gebeurtenis indach-
lig, welke ook zijnen naam aan het nageslacht zoude
overbrengen dienvolgens deed hij de verlossing van den
grooten man op een glasraam uitbeelden doch de be-
teekende zaak lag verborgen in de zinnebeeldige voor-
Itêllingwaartoezoo als velen willen II. de Groot
lelf de ontwerpen zou gemaakt hebben. Dit beroemde
glasraam het eigendom van den Heer Spyket schijnt
niet zoo fel door rampen getroffen te zijn als de Goud-
sche kerkglazenten minste hetzelve heeft weinig of
niets door het bombardement dier stad geleden maar
bevorens had hetzelve toch den vreesselijken storm vah
den 9 November 1800 geweldig geooeg ondervonden,
blaar in dat zelfde huis wordt nog een ander gedeckteeken
gevonden hetwelk zijn bestaan aan de vlugt van de
Groot te danken heeft, 'en, volgens het verhaal des
eigenaars door Mevrouw de Groot als een blijk van
dankbaarheid aan Daetzelaer werd ten geschenke gege
ven en op liare kosten geplaatst. Dit gedenkteeken
nu is eene zeer ouderwetschedubbelde ijzeren pomp,
voor wel- en regenwater tevens. Daarentegen is de
kast met dubbelden bodem in welken de overlevering
wildat de Groot zich eemgen tijd verborgen hield
reeds voor eenen geruimen tjjd om hare bouwvalligheid
opgeruimd. Maar dit, als in het voorbijgaan, moeten
wij nog zeggen dat het bedoelde boven vermelde glas
raam te Gorinchem in het huis van Daetzelaer, binnen
het kozijn 1 el 9 palmen en 2 duimen hoogte en 2 ellen
4 en een halve palm breedte hebbende, is in drie
wakken verdeeld. Het eerstedat prijkt met het por
tret van Hoogcrbeets, is nagenoeg ongeschonden: het
hoofdtafereel, Miltiades in de gevangenis voorstellende,
is wel geborsten doch anders zeer goed bewaard gelijk
ook het gebeele bijwerk, behalve dat van onder een
enkel glasruitje is uitgevallen. Het tweede vakmet
de beeldtenis van de Groot zelve versierd, heeft meer
geledenvooral in het bijwerkde voorstelling echter
■van de redding van T. Junius, is nagenoeg ongeschon
den. De afbeelding der hierbij voorkomende Kist,
komt geheel overeen met de gedaante van die, in
welke de Groot ontsnapteen dienaar men meent
nog te Delft bewaard wordt. Doch het derde vak
ii deerlijk gehavend: dat geheele tafereel is, behalve
het zesregelig versje, verdwenen, en alleen het por
tret van Erpeniusis benevens eenig bijwerk overig
geblevenzeer gelukkig is het, dat de heerlijke Por-
tietten volkomen zuiver zijn bewaard gebleven: want
niet alleen voor de geschiedenis maar ook wegens de
kunstkomen zij verreweg het belangrijkste vooren
geven een zeer hoog denkbeeld van de bekwaamheid
des vervaardigers, wiens naam echter te Gorinchem
even onbekend is, als elders.
Men kan omtrent dit alles de wetenswaardigste bij
zonderheden vinden in het uitmuntend werk van den
Heer Baron Co Hoi D'Escury van HeinenoordHollands
Roan in Kunsten en IVetenschappen iste deel,1 bi. 72,
en in de Bijdragen met Aanteekeningbi. 72voorts
S,Agues, des erreurs et préjugés répandus dans ta societè
Tom. 1p. 336 in het Hoofdstuk hetwelk ten opschrift
heeft: Verrf., le Secret de peindre sur verre est il perdu l
Het is overigens bekenddat in oni vaderland die kunst
thans weder herleeften dat dezelve zulke aanmoedi
gingen gevonden heeftom zich te mogen vleijen van
eenmial weder in den alouden luister te zullen kunnen
optreden.
van hé* gesMchr der Albino's zijn, te,b al rv'f naar den
yh;cM.Ci!-liji:endan toch naar dun geectci; k-n mèiiïiif
ie, hef jjoiicc! irtde man in deri Albino dan Heer der
Seheppilig niet herkennen
Hot is 'opmerkelijk genoeg, dat sedert dien tijd, dat,
men van de Albino's is begonnen te. spréken, niemand,
bijna opgetreden' isdie met juistheid wist te zeggen
waar uienfcich ten, hunnen opzigte aan te' houden
hebbe; '.Zeer ervaren kenners dor :jr"tuurlijice'iuscó-
rie hebben betuigd, dat er nóg menig, itvijfejachug
punt ten Hunnen opzigte is, overgtblen hétweïk'
nadere toelichting noodig 'heeft. Eenigèn verzekeren
dat het oorspronkelijk negers zijn, .riiaaj- die door
eene of andere pldtseljjfce ommekeer hiirijiér, organ'-'
satie In ééns van zwart wit geworden zijnandere
hebben gezegddat het geheele volksstammen zijn
maar die, even gelijk de nachtuilenniet anders (kin' bij
nacht uitgaan, en die zich over dag in hunne holen
blijven ophouden; nog anderen beweren, dat meer. dan
een groot Monarch inde binnendeelén van. Azie /en'
Afrika eene groote menigte Albinos, aan'zijn hof heeft.,,
die met veel pracht en weelde onderhouden worden
en dat zij daarvan eene soort van sieraad voor het
<JJ o
rz -G
05 a
es ka
2 <u 5
o-S J"
s -0
§L--e
w 2 o
-
o
C. c O
o-> .2, ^3, J2 O
0 - a j
S-ül s c-l
TS -G f k-l *3-
<u OJ E OJ
,<u "o 0 xj -a jju
cj xd .x 1~ S3 xr
t-C'-* 5' <U L, n, 2 JS
O - c O' O u w 3 Jj.
E H"S Si O S*2 "f
xs es
.SP
c X>-
CJ
-
*-■ "o GJ
M c
2
Iets over de
A L B I N O'S.
Of dezelve een afzonderlijk Menschen - ras uitmaken t
Het is gewis dat 'alle menschen onmogelijk even
groot, even schooneven geestig, geleerd, verstan
dig en bevallig kunnen zijn en dat onder die me
nigvuldige soorten van menschen en de tallooze me
nigte van individus van verschillende lengte en ltletir,
die de oppervlakte des aardhols bewandelen er eeDige
zijD die juist niet ais bewijzen of voorbeelden van
de schoonheid des menschelijken geslac'hts kunnen ge
roemd worden. Eenige jaren geleden, heeft men-op
de kermissen vertoond twee Albino'sdie voor een'
geringen prijs te zien waren. Zij waren kleinlelijk
en dom-, hunne huid was wit. als melk of als gebleekt
linnen hunne haren en wenltbrrauwenfijn en zijachtig
.hunne oogen rood, scheel en steeds knlpöogende, daar
zii het daglicht niet goed verdragen kunnen. (Wie weet,
•of zekere schrijversdie de koepokinenting bestrijden
en bezwaren tegen den geest oer eeuw inbrengen, uiet
Paleis maken. Men moet over den smaak niet twisten
maar het is toch twijfelachtig of den Monarchen van
Europa wel ooit de lust zal bevangen, om de Souve-
reinen van Azie en Afrika in dit opzigt na te volgen.
De Albino's waren al bekend ten tijde van Plinius.
Hij spreekt van hea in het Vilde boek zijner Historie*
Naturalist Men verzekert, zegt hjjdat er in Al-i
banie menschen gevonden wordendie in de wereld
komen met sneeuwwitte haren met oogen als patrij-
zenen die niet anders dan bjj nacht helder zien
n kunnen."
Plinius zegt hiet, dat het eend natie is, maar dit hei
eenige personen zijn, die door eene bijzondere kwaal
bezocht zijn, en dit is het denkbeeld Waaraan zich de
verstandigste menschen hechten.
Het is blijkbaar, dat eene natie van Albino's even
weinig bestaanbaar is ais eene natie vati zieke menscHert.
Door welke middelen zou dezelvë in haar onderhoud
voorzien? Wie haar verdedigen kunnen tegen hare
vijanden of tegen de aanvallen van hare buren Alle
geschiedschrijversalle naturalisten zijn eenstemmig
omtrent de verstandelijke kinderachtigheid der Albino's,
Men weet ook. dat zij van eene awakke en. teedere
ligchaamsgesteidheid zijn, ongeschikt tot moeijelijke werk-
zaamheden. Wie zou hunne huizen bonwen, wie hunne
akkers beploegen, wie hun wapens verschaffen om zich
tegen de wilde dieren re beveiligen? Immers, indien
hunne patrijzen-oogen hun beletten om het daglicht te
verdragen, zijn zij gedwongen om zich over dag ver
holen te houden in hunne hutten Maar wat zal et
worden van een volkhetwelk nooit anders hit "kan
gaan dan bij nacht? wanneer het geen ander gezelschap
ontmoeten kan dan van katten of van nachtuilen, wordt
het nog maar van die weinige menschen wier katten
en nachtuilen zich zeker in zulke ligchamen bekt. Huis
vesten zoude, welke het licht haten!
De Albino'3 zijd van eene minder dan middelbare
lengtemen onderstelle dus eens dat een nabij wonende
volksstamsterken van eene goede gesteldheid des
Jigchaams, wel gevoed, wel gewapend, plotselijk een
aanval deed op de Aibino's, om zich van Tuinland
meester te maken, welk zal dan het lot zijn van die
arme witte menschen? men zal hen vinden, slapende
bij dagindien de benaauwheid hen wakker maakt
zullen zij het licht van den dag niet in zijne helderheid
kunnen verdragen, en hunne naburen met bruine oogen,
zwarte haren, en gespierde armen zullen hen met
eenen enkelen «lag vernietigen. Alle beoefenaars der
natuurlijke historie verzekeren, dat de Albino's verte
zijn van Herkulessendat de vijftig dochters van
Thcstius,van welke de zoon van Alkminevijftig
vrouwen maakte in eenen enkelen nachtzeer gerust
een tlte 4 tlte met vjjftig Albino's hadden kunnen af
wachten. Indienzoo als wezenlijk alles doet geloo-
vendie droevige schepsel.» verstoken zijn van alle
genietingen der huwelijks - vreugd hoe zouddn zij
dan eene talrjj'.te en magtige natie hebben kunneij dnar-
stellen, zoo als sommige reizigers willen doen geloo.
ven. Eene daadzaak is onbetwistbaar zeker dat men
Albino's vindt in aile gewesten'Van-'Europa. Het zijn
menschen, die zoo wel zedelijk ais verstandelijk ziek
zijn V ware armen van geeste wier organisatie gebrek
kig is en verzwakt. Ongeschikt om hun geslacht voört
te plantenhebben zij hun aanwezen te danken aan
ouders, die niet van hun geslacht zijn, maar zij zijn
meer algemeen onder de Negers, dan onder de blanken.
In 1744 vertoonde men te Parys eenen witten Neger,
en deze nieuwigheid maakte een ongemeen groot gerucht,
omdat men toen nog mets van dien aard aldaar gezien
had. Men zeide, dat hij gekomen was van de Kust van
Loango,'en -men verkondigd^r-ailerwege, dat er in dat
gedeelte van het zoo zeer onvolledig bekende Azië
eene natie bestonddie geheel zaamgesteld was uit
witte Negers. Voltaire nam deze denkbeelden aan en
maakte dezelve ten onderwerp van een meer geestig
en puntigdan grondig gesteld Artikel hetwelk men
vindt op het woord Physique.
Bij vele volken zijn zij een voorwerp van godsdien
stige aanbidding. De Albino's zijn' meestal doof en
somtijds geheel stom. Zij zijn bijna' geheel ongevoelig
voor de ergste Itastljdingenslagen, als anderzin's'; zij'
zijn nooit ogloopei.ddriftig. of hartscogteiijk,. en nooit
kwaadaardig; denatuur die hun lichaamsgestel ver
zwakt heeft','' Heeft hur. aiie' veerkracht benomen, zij
hebben geenerlei ander gevoelof gewaarwording dan
de ligchamelijke behoefte des cogenülilts. De kufisc
vermag hier weinig of niets, zij zijn als zwakken van
ligchaam en geest genoten, en zij blijven zoodanig hun
leven lang.
De kunst is onvermogend om eenig middel toe te
brengen om num.en ligcha.mclijken of zedeüjken toestand
uit de laagte te verheffen waartoe zij verzouken zij 11,
(.Het vervolg op den kant van' deze biaiz.~j
S c r= "H -3
O GJ G) <U 0
g ïï;-0
O 1
=5 S-cl 00 O'S 5
iüflêa -'5-3 5
o S a c 2; n a a J»
e4
v, <u 2
T c o "3
|ISS3":-SasafSgB«
WjS 'Pr, 2 -G.
l-wl-ss i a-liseX
-u o bO
'2 t
s
ts
w
ed
ti
ti
H
co
H
to
«e
f
ójeaoo -
5 2 S-S1
21-ë Is
0 8 o 0
Soiïïs,..»
•co"" o S S
"•a w o 2-2
bfl CT
.22 ta S
SP'? o
0 a
to <0
s» a
c C
rgS.Sïw
fc 'dé CJ S
Si
•u u w <u
-c
ft e
1 ci
ju
eo
9 g S g 8f
o Ml j" 1=
p 11 bfi.
g "O T3 -
oj "S "5
jL P a
l .st»8i-Sa|
j= O C rj ScöC
O 11 s
M.S..2 9 a 2 S
'.•o 6 u
I '3 5> S v. 8
<U "oj MG O
X3
OT C
X3
•.2 c
u-=— 3 ",2q
1» W'N-o ca '3
•- O
5
N
eS
J
e 1 tvi
C
O
O
«Z c M(U P
2 - S? o - -
O» M GJ O
9
•n o*
Pi <D i
.5 two g »-
•- JC - CJ
f o
«u «2 M
SI-.2
- g ga-S
tu izz o) o E l ai
c CJ n oL 0> a
C-T3 C?CJ3^S
wd a c O' «ij
00^ - o? c jc.
S o 0.2 i> E
- - - u-S S 0 S -
a >>3- 2 c - S ae a, S. g »'g
O r" "X <u «- - jj. 5 h-nAA. a
*3+ txD aa e Q 1
.03 o S 64 o
sj 2 tn o
g"3 S J S s g<- j.iSü
2-2 S 'iea S °b'-
TS" S -3
n-O'-
"S CU g
uSS st 0
c"Si2
o e
«- -
bjo w -
<u -O
2 P
JZ bD
c jz cl o taco s 2
tl
S 1 "l;
-13^ aj U. AA <u
ai <a> o -H
<L> u.
5 3
<u
*X3 n
U. cc
S3 -O
jj n «"2
I- CS'
ti I
w o jy se4 c/j
o'B S--|
n o J2 C B Xl na Sb
5 "O a> G n 2 1
2:^ tu.-C.-xj u,
<u •-»_ CL g ,ni
F c "2
'"§"1 s
a G
<u
OU
be N 'C x;
S "gc 8 "a
O N fc, B
g ~Q u C 0
j s --a
JZ u s -o Ja
- ®:&-H S §1
■SüJNnjO'ii.el
W>
35 §f
b£ S)
C -
pZ
- w E
:S G C
CJ CJ
- 1 xi .El
"2
c: S e
a> e O
3 tjj
a
O
- O g <U=U^ G
5 ai »-. u 'J - m w
Jr c c 0 .P O <u
c: 0 O r '-e
O s
g o a