Nipte meerderheid voor vrouwelijke priesters Bisschoppen E Polen willen meer steun voor armen 2 Vaticaan: beslissing anglicanen „ernstig obstakel" Oecumenische bijbelvertaling begin 1993 uit de startblokken Riagg houdt te weinig rekening met invloed levensbeschouwing Geestelijk Leven Opinie COMMENTAAR mT £eidoe<Sowumt Kerkscheuring Zuid-Afrika door wijding van vrouwen JOHANNESBURG Traditiegetrouwe anglicanen in Zuid-Afrika zijn van plan uit de gevestigde kerk te stap pen uit protest tegen het besluit van de Anglicaanse Kerk van Zuid-Afrika eerder dit jaar om priesterwijding van vrouwen toe te staan. In een verklaring kondigde het Zuidafrikaanse genootschap van traditiegetrouwe anglicanen bovendien aan toe te treden tot de Traditio nele Anglicaanse Gemeenschap, een internationaal ver band van anglicaanse kerken die tegenstander zijn van priesterwijding van vrouwen en „andere liberale her vormingen". De voorzitter van deze gemeenschap, de Amerikaanse aartsbisschop Louis Falk, komt vrijdag voor zes dagen naar Zuid-Afrika om de traditionalisten te ontmoeten. Van aartsbisschop Desmond Tutu, hoofd van de Anglicaanse Kerk van Zuid-Afrika, kon nog geen reactie worden verkregen. Als een gans terechtstaat moet er geen vos in de jury zitten. Thomas Fuller Steun voor Stolpe van Helmut Schmidt en Johannes Rau HEILBRONN Oud-bondskanselier Helmut Schmidt en minister-president Johannes Rau van Noordrijn- Westfalen hebben zich aangesloten bij een solidariteit sactie van prominente protestanten voor de Branden- burgse minister-president Manfred Stolpe (SPD). Aan de actie hebben zich tot op heden 68 persoonlijkheden uit politieke, kerkelijke en culturele kring aangesloten, on der wie ook ex-burgemeester Hans Koschnick van Bre men en Helmut Simon, ex-lid van het Constitutionele Hof. Dat maakte een van de initiatiefnemers van de actie dinsdag in Heilbronn bekend. Vorige week werd, onder het motto 'Manfred Stolpe moet blijven', het startschot gegeven voor de actie ter ondersteuning van de wegens zijn Stasi-contacten omstreden voormalige kerkjurist. Ex-minister Erhard Eppler, de atoomgeleerde Carl-Frie- drich von Weizsacker en auteur Walter Jens zetten toen al hun handtekening. Italiaanse bisschoppen mede verantwoordelijk voor crisis ROME De Italiaanse bisschoppen voelen zich medeverantwoordelijk voor de politieke en more le crisis in hun land. De voorzitter van de Itali aanse bisschoppenconferentie, kardinaal Camil- lo Ruini, zei dinsdag in Rome dat de bisschoppen in het verleden te weinig gewaakt hebben over de morele houding van katholieke politici. Daar naast riep hij leken en geestelijkheid op hun poli tiek engagement te versterken. De huidige pro blemen in het land moeten ertoe leiden „dat we in de toekomst beter in de gaten houden dat eco nomie, cultuur en massamedia spiritueel en ker kelijk verankerd zijn", aldus Ruini. Hij bekritiseerde de vele priesters die de sociale en politieke richtlijnen van hun bisschoppen niet in daden hebben omgezet. Historisch besluit Anglicaanse Kerk van Engeland 1 VAN HUET LONDEN De synode van de Engelse Anglicaanse kerk heeft gisteren het historische besluit genomen vrouwen toe te laten tot het priester ambt. In de drie 'kamers' van de synode, die van de bis schoppen, priesters en leken, werd net de vereiste tweeder de meerderheid gehaald. Het Britse parlement zal de uit spraak bekrachtigen. De slepende kwestie heeft voor grote verdeeldheid gezorgd bin nen de Engelse staatskerk. De primaat van de Anglicaanse kerk, Dr. George Carey, aarts bisschop van Canterbury, steunde de motie. „De gedachte dat alleen een man Christus zou kunnen vertegenwoordigen voor het altaar is ketterij", stel de hij. Volgens Carey dreigde de kerk elke geloofwaardigheid te verliezen wanneer vrouwen werden uitgesloten van ambten die ze elders in de maatschappij al lang vervulden. Rond de uitkomst van de stem ming hing e$n zo grote onzeker heid dat velen het debat verge leken met de recente Maas tricht-motie die de Britse rege ring zoveel problemen in het Lagerhuis bracht. Evenals in het politieke debat stonden ook de kerkse twijfelaars onder gro te druk van de lobbies: 'Bewe ging voor de Wijding van Vrou wen' versus 'Vrouwen tegen Wijding van Vrouwen' en 'Prijs van het Geweten'. Traditionele priesters dreigden met 'massa le' uittreding of sloegen tegen standers met zeer vrouwon vriendelijke bijbelteksten om de oren. Een extreem geval wa ren de dreigementen die een vrouwelijke diaken uit Londen kreeg. Een brievenschrijver dreigde haar te zullen „ont hoofden". De politie dacht dat het dreigement van een 'geeste lijk gestoorde' kwam. Het heel spannende en recht streeks door de BBC uitgezon den debat werd uiteindelijk met twee stemmen verschil beslist. Vuurwerk Voor het synodegebouw in Lon den werd het besluit met ge juich en psalmgezang begroet door een menigte die de witte bloem van de voorstanders op het vest droeg. Een baldadige priester stak zelfs een vreugde vuurwerk af. Voor veel vrouwe lijke leken was het een emotio nele erkenning van hun roe- ping. De Britse minister van land bouw John Gummer, die tevens synodelid is van de Anglicaanse kerk en de traditionele lijn ver tegenwoordigt, zei zeer teleur gesteld te zijn: „In Amerika heeft de kerk hierdoor tweeder de van zijn parochianen verlo ren". Dr. Carey kon het daar niet mee eens zijn en hoopte dat de discussie met de tegenstan ders kon doorgaan tegelijk met een verzoening binnen de kerk. Traditionele kerkgangers lie ten echter weten te zullen bre ken met bisschoppen die vrou wen tot priesters zouden wij den. Tijdens het debat zei bis schop David Lunn van Sheffield dat hij niet meer kon geloven in zijn eigen kerk wanneer hij vrouwen tot priester moest wij den. Hij overwoog uit te treden. De bisschop van Newcastle en de deken van Londen lieten zich in gelijke termen uit „Wanneer deze motie was ver worpen was ik geëmigreerd", meende een dolgelukkige vrou welijke diaken voor het synode gebouw. Hoewel de Anglicaan se moederkerk al zeventien jaar over de kwestie debatteert, worden in de zusterkerken van de Verenigde Staten, Canada, Nieuw-Zeeland en Ierland al vele jaren vrouwen tot priester gewijd. In totaal telt de Angli caanse kerk, die wereldwijd 70 miljoen gelovigen telt, 1400 vrouwelijke priesters en een en kele vrouwelijke bisschop. Pas in 1987 werden in Engeland de eerste vrouwen tot diaken ge wijd. Inmiddels zijn dat er 1350. Het debat rond de vrouwenwij ding - dat al werd aangezwen geld door Florence Nightingale - werd door sommigen be schouwd als het belangrijkste sind koning Hendrik VTII in 1534 de Anglicaanse kerk stichtte om van zijn vrouw Ca- tharina van Aragon te kunnen scheiden. Een van de argumen ten van de tegenstanders van de openstelling van het prie sterambt was dat de toch al ge spannen relatie met Rome er zeker niet beter op zou worden. De paus had dit meer dan dui delijk gemaakt in gesprekken met Carey's voorganger, bis schop Robert Runcie. Het aangenomen voorstel gaat nu naar het Lagerhuis en het Hogerhuis, waarna koningin Elizabeth als hoofd van de Ang licaanse Kerk er haar toestem ming aan moet geven. Nadat de synode er een tweede keer over heeft gestemd, wordt het voor stel van kracht. Dat betekent dat de eerste vrouw op zijn vroegst eind november 1993 priester kan worden gewijd. De aartsbisschop van Canterbury, dr. George Carey, houdt een pleidooi voor de wijding van vrouwen tot priester. FOTO: AP VATICAANSTAD - Het Va ticaan heeft gisteren zijn te leurstelling laten blijken over het besluit van de angli caanse synode om vrouwen tot het priesterambt toe te la ten. Het ziet het besluit als een „nieuw en ernstig obstakel" in het proces van verzoening tus sen de Rooms-Katholieke Kerk en de Anglicaanse Kerk, zo liet de woordvoerder van het Vati caan, Joaquim Navarro Valls in een verklaring weten. Diverse pausen hebben telkens onder streept dat in de Rooms-Katho- lieke Kerk de toelating van vrouwen tot het priesterambt is uitgesloten. In mei dit jaar waarschuwde paus Johannes Paulus II de aartsbisschop van Canterbury, dr. George Carey, nog voor een verslechtering van de relaties tussen beide kerken, als de synode zou instemmen met vrouwelijke priesters. „Het probleem van de toelating van vrouwen tot het ambt van priester raakt precies aan de aard van het sacrament van het priesterschap", aldus Navarro Valls. „De Katholieke Kerk heeft om gegronde theologische redenen niet het gevoel dat ze het recht heeft om zulke wijdin gen toe te staan." Lustiger De Franse kardinaal Jean-Ma- rie Lustiger stelde gisteravond voor de Franse televisie dat de Rooms-katholieke kerk niet te gen de gelijkberechtiging van vrouwen. Waar het volgens hem om gaat is de onderschei den rol van man en vrouw, ook in de kerk, te onderkennen. Er is volgens de kardinaal geen zelfde identiteit tussen man en vrouw. Kardinaal Simonis liet vorige maand in een KRO-programma weten dat het zijns inziens in de RK kerk nooit tot een wijding van vrouwen zal komen. „Naar mijn stellige overtuiging zal de vróuw tot in der eeuwigheid nooit priester kunnen worden. Ik voel me verplicht om dat te zeggen, want ik wil geen valse verwachtingen wekken". HAARLEM Taalweten schappers maken begin vol gend jaar een begin met de nieuwe oecumenische bijbel vertaling '2000'. Dan worden de vertaalprincipes vastge steld, aan de hand van enkele proefvertalingen. Vijf ver taalteams hopen vervolgens voor 2005 de vertaling afge rond te hebben. De ontwik kelingskosten bedragen vijf miljoen gulden. Dat maakte ds. Wim van Galen, waarnemend algemeen secreta ris van het Nederlands Bijbel genootschap gisteren bekend. De 'vertaling 2000' is een geza menlijk project van het NBG en de Katholieke Bijbelstichting. De vertaling moet de vertaling van 1951 vervangen. In 2001 loopt het NBG-copyright van deze vertaling ten einde. De nieuwe vertaling laat in ver taaltechniek ook de Groot Nieuws 'Bijbel ver achter zich, aldus Van Galen. De bijbelge nootschappen en vertaalweten schappers zijn het inmiddels eens geworden over de vertaal principes. De nieuwe bijbel, die voor algemeen kerkelijk ge bruik bedoeld is, zal volgens Van Galen "trouw zijn aan de grondtekst, maar ook de ont vangende taal serieus nemen". Vergeleken met de Groot Nieuws-bijbel zal de vertaling zich minder vrijheden ten op zichte van de Griekse en He breeuwse grondtekst veroorlo ven. Een naam wil het NBG voorlopig niet aan deze metho de geven, om 'etikettering' te voorkomen. „De vertaling be vat zowel concordante als equi valente elementen", aldus Van Galen. Daarmee bedoelde hij dat zowel de woord-voor-woord methode gebruikt wordt als de methode die de ontvangende tekst dezelfde uitwerking wil geven als de grondtekst in haar ontstaanstijd deed. De vertaling 2000 gaat net als de Groot Nieuws-bijbel uitko men in een versie met en zón der de deutero-canonieke boe ken. De Rooms-Katholieke Kerk is van mening dat deze boeken bij de bijbel horen. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Angerlo Mevr. C.C.G. Kla ver, kandidaat te Amsterdam. Gereformeerde Kerken Beroepen te Hoornsterzwaag-Jubben- ga (SOW) E.N. Kronemeijer, kand. te Heino en kerkelijk werker te Langeslag- Heino; te Oldehove Mevr A.M. van de Wetering, kandidaat te Apeldoorn. Be roepbaarstelling Mevr. A.M. van de We tering, Graaf van Lijndenlaan 34, 7316 EK Apeldoorn. Gereformeerde Kerken Beroepen te Drachten-Zuid/Oost voor de missionaire dienst op Kalimantan Barat(lndonisië) H.S. van Hemmen, kandidaat te Gouda ZWOLLE De kerken in Nederland zijn ontevreden met de manier waarop de Ri- agg's met geloof en levens beschouwing omspringen. De voornaamste klacht luidt dat de Regionale Instellin gen voor Ambulante Geeste lijke Gezondheidszorg cliën ten te weinig ruimte geven om de levensbeschouwelijke dimensie van het leven aan de orde te stellen, terwijl de cliënten die juist in crisissi tuaties zeer essentieel ach ten. Dat concludeert de godsdiens tsocioloog Sipco Vellenga in het boek 'Zin, ziel, zorg', over levensbeschouwing en geeste lijke gezondheidszorg. Van morgen werd het gepresen teerd tijdens het gelijknamige congres van de Riagg in Zwolle. Het congres is een uitvloeisel van het project 'Riagg en le vensbeschouwing', waarmee de Riagg in Zwolle o.a. de des kundigheid van hulpverleners inzake geloof en levensbe schouwing wil vergroten Het onder auspiciën van de Chris telijke Hogeschool Windes- heim tot stand gebrachte boek van Vellenga moet hulpverle ners een 'levensbeschouwelij ke kaart' van Nederland bie den. Vellenga heeft in zijn boek acht levensbeschouwelijke groepe ringen geportretteerd: de Rooms-Katholieke Kerk, de Hervormde Kerk, de Gerefor meerde Kerken, de Christelij ke en de Vrijgemaakt-Gerefor- meerde Kerken, de Gerefor meerde Gemeenten, de Evan gelische beweging en het Hu manistisch Verbond. Hij be steedde daarbij aandacht aan elementen binnen die kerken die een rol kunnen spelen bij psychische problemen, zoals de visie op God en mens, lijden en dood, waarden en normen op het gebied van relaties, gezin en seksualiteit en het sociale leven. Verschillen De leden van de kerken blijken een zeer verschillende kijk te hebben op deze elementen, al dus Vellenga. Bij de orthodox- protestantse groeperingen valt een "somber mensbeeld en een strikte moraal" op. In huma nistische kringen staat juist' het goede van de mens voorop, en wordt een liberale moraal gepredikt. In de hervormde kerk laat het gemeenschapsbe sef nogal eens te wensen over, terwijl evangelische groeperin gen met name door een hechte gemeenschap getypeerd wor den. Vormen in de Rooms-Ka tholieke Kerk rituelen en sym bolen een belangrijke compo nent in het geloofsleven, vallen de Gereformeerde Kerken weer op door liturgische sober heid. Op enkele punten zijn de ver schillen enorm. Zo reageert slechts twee procent van de rooms-katholieken en vier pro cent van de hervormden en ge reformeerden positief op de stelling dat ziekte een straf op de zonde is. Eenderde van de vrijgemaakten en de helft van de leden van de Gereformeerde Gemeenten zijn het hier wel mee eens. Met de stelling dat lijden zin heeft als je in God ge looft, kan eenderde tot de helft van de leden van de grote ker ken wel weer instemmen. Niet sleutelen Hoewel Vellenga de mening is toegedaan dat er nog onvol doende onderzoek is gedaan naar de relatie tussen kerklid maatschap en psychische ge zondheid, vindt hij dat hulp verleners van de Riagg's zich wel bewust moeten zijn van de mogelijke invloed van het ge loof op het psychisch welzijn. Religie kan volgens hem gene zend èn gevaarlijk werken. Hulpverleners dienen daarom goede kennis van godsdienst en levensbeschouwing te heb ben, en zich met respect en openheid tegenover gelovige cliënten op te stellen. Hulpverleners mogen echter niet "sleutelen" aan de inhoud van de levensbeschouwing van cliënten, meent Vellenga. Zij mogen hun cliënten wel be wust maken van de rol van hun geloof in hun problematiek. Maar het is aan de pastores om, indien de cliënt dat wenst, vragen daarover te stellen of alternatieve opvattingen aan te dragen. Hoewel vrijwel alle kerken on- tevreden zijn over de plaats van het geloof bijde Riagg's, zijn de grote kerken zich in de loop der jaren positiever gaan opstellen tegenover de geeste lijke gezondheidszorg, aldus Vellenga. Hervormden, gere formeerden en rooms-katho- lieken stonden vroeger zeer argwanend tegenover de 'neu trale' zorg, stichtten eigen hulporganisaties en brachten bovendien een strikte schei ding aan tussen geestelijke ge zondheidszorg en pastoraat. Vanaf de jaren '60 verdween deze concurrentie-houding. De band tussen godsdienst en de levensbeschouwelijke hulpver leningsorganisaties werd zwakker. In 1982 verdwenen de meeste kerkelijke organisa ties, door op te gaan in de Ri agg's. Tegelijkertijd begon in de grote kerken het besef door te dringen dat hulpverlening en pastoraat verschillende ac tiviteiten zijn die echter het zelfde doel dienen: het helpen van mensen met levensproble men. De kleine orthodox-prote stantse kerken staan nog steeds huiverig tegenover de Riagg's. Zij storen zich het meest aan het normen- en waardenpatroon van Riaggme- dewerkers, en hebben bezwaar tegen een neutrale hulpverle ning. Zij hebben dan ook hun eigen organisaties voor psychische hulpverlening, zoals de vrijge maakte Driehoek, het christe lijke gereformeerde Stagg en de bevindelijk-gerefórmeerde Gliagg. Slim spel van Ritzen jne HET lijkt er op alsof minister Ritzen van onderwijs de Pe' lopen dagen een redelijk slim spel heeft gespeeld. Vrijdag zaterdag zat hij bij het overleg met zijn collega-mini^ over de bezuinigingen, waar hij de schade wist te bepe^n. tot 280 miljoen gulden bezuiniging per jaar. Dat lijkt maar is het niet als bedacht wordt dat de kabinetsonderl p, delingen begonnen met een bezuiniging voor onderwijs^ 700 miljoen gulden. Zondag belde hij de onderwijsvakl v den, of ze zich maandag op het ministerie wilden meik, voor overleg. Daar werd tot enige verbazing van de borive een raamovereenkomst gesloten, die gisteren zijn be0 kreeg in een formeel akkoord. Daarin is nog eens vastgeP' wat iedereen al wist, namelijk dat het kabinet de komr vier jaar in totaal 1,8 miljard uittrekt voor de verbete58 van de positie van de leraar. TOCH zit er meer achter dan een puur formele bevesti Die was, wat de bonden betreft, niets eens nodig. Afspi is afspraak en in de begroting voor volgend jaar was imiil voor die verbetering al geld uitgetrokken. Ritzen echteij de bui al hangen dat met name regeringspartner het (j| zou gaan morrelen aan dat bedrag. De christen-democrf vinden de bezuinigingen die nu zijn afgesproken boterz^ en willen veel verder gaan dan nu is afgesproken. De onU wijssalarissen, toch al niet zo'n populair onderwerp bin het CDA, zouden weieens het eerste mikpunt kunnen Maandag verzekerde Ritzen zich nogmaals van de steunj— het duo Lubbers-Kok, alvorens met de bonden het akka te sluiten. Daarmee lijkt gemorrel aan die positieverbL; ring in elk geval van de baan. Het wordt voor de Tweedei Q mer een stuk moeilijker daarop zijn pijlen te schietenLj daarover een akkoord is gesloten. Dat, andersom gerü> neerd, het akkoord er al is nog voordat de Kamer zijn qjf deel heeft uitgesproken, verdient niet bepaald een scho j heidsprijs, maar is in het kader van het doel wel begrijpe^el les WARSCHAU - De katholie ke bisschoppen van Polen hebben opgeroepen tot krachtiger maatregelen te gen de grote sociale proble men in hun land. In een her derlijk schrijven ter gelegen heid van de nationale onaf hankelijkheidsdag op 11 no vember spr,eken zij hun zorg uit over de hoge werkloos heid en de toenemende ver arming van de Poolse bevol king. Deze ontwikkeling mag niet worden afgedaan als „het on vermijdelijke gevolg van het hervormingsproces van de eco nomie", menen de bisschoppen. Meer dan voorheen moet ge zocht worden naar oplossingen voor de sociale problemen. Daaraan moet ook de kerk bij dragen, want door de „verkon- is tel diging van de keuze voor d( men' verplicht ze priester!8,11 leken actie te ondernemer8 gen sociale misstanden. De afgelopen drie jaar is i c gens de bisschoppen een b a gemaakt met de ontwikkf'f. van de structuren voor de N we Wereldorde in Polen. 8e zijn nog kwetsbaar, maar y ken hoop op een betere komst", aldus het herdeen schrijven. In vele lagen vau^ bevolking groeit echter hey^ voel het slachtoffer te zijn! „onrecht en maatschappejj* degradering". Als de mensen uitgeleverd wvi den aan „demoraliserende^ vens- en arbeidsomstandig den", mag de kerk niet zwijp. menen de bisschoppen. De 1 vorming van de Poolse schappij mag niet betekei dat de moraal uit het oog w<ai verloren. w Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Per: Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Telefax 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 071 - 132221, 070-3190 933. 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op IfJ maandag tot en met u€ vrijdag geopend van idf 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J. W. C. Leune (tel. 070 - 3190 808). htl Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49): G - J. Onvlee (chef-redacteui?e F. Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof, M. Kroft, drs J Nihof, f T. Pieters en M. Roso. ns] Binnen- en buitenland, financiën er A. van Rijn (chef), drs. R. Edens, A. Leeuwen - Voorbij, R de Roo Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P v; Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka. Redacties Den Haag en omgeving (tel. 070 - 3190 800), sport (tel. 070 - 3190 826,Z1. en kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met redactie Het Binnenhof/ &r Haagsche Courant aj( rli De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied, - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een rt a dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland &V) België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K. Swiers," M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit H. B in 't Ho^_ (chef), H.B. Bijleveld, drs. J. Feenstra, D.J. Hofland, K. Jonker, P. Koopman, dr; G. Korevaar, D.W. van Rietschoten, C.P. Visser en K. van Wees. Algemeen coöro|_] nator: J.A.L.M. Timmers. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh "l (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene). R. Hasselerharm j (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huèt (Londen), M de Koninckw (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo). B Schampers (Brussel), W. Voordou (Parijs), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem). G. van Wijland Jq( (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster dr. M. de Cocq. liN n 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. var 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling* per maand j per kwartaal j per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand j per kwartaal j per jaar 114 001^ g jel 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 ?r advertenties tel. 071 - 141 905. Telefax 071 - 140 680. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven o lefax voor uitsluitend het doorgeven van advertenties (kantoor Rijswijk) 070 - 3902 702. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2