Solidaridad wil minder consumptie Falwell overweegt terugkeer in politiek Vrouwenbrief van Amerikaanse bisschoppen maakt weinig kans 1 fieidacSouAo/nt Geestelijk Leven/ Opinie Godsdienstoorlog in Zwitsers bisdom houdt aan COMMENTAAR Het geheim van Lubbers 21A Leidse Courant woensdag 11 november 1992 Pax Christi eist vrijlating van Cubaanse dissidenten UTRECHT De rooms-katholieke vredesbeweging Pax Christi heeft bij president Fidel Castro van Cuba aan gedrongen op de vrijlating van drie le den van de 'Movimiento Cristiano Li- beración' (christelijke bevrijdingsbe weging). Twee van de drie (Rigoberto Canciller en Jorge Vazques) zijn tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld en de derde (Eduardo Vidal) moet zes jaar de gevangenis in wegens het lid maatschap van de beweging, die op komt voor de democratische rechten van de Cubaanse bevolking en streeft naar dialoog en verzoening tussen de bevolkingsgroepen Of je twintig of tachtig bent, de ideale man heeft geen leeftijd. CHUR De protesten tegen de uiterst conservatieve bisschop Haas van het Zwitserse Chur houden aan. Bijna de helft van de 24 leden van het kapittel, het ad viesorgaan van de bisschop, weigerden het afgelopen weekeinde een plechtige eu charistieviering bij te wonen. Daarin wer den drie Haas-getrouwe rooms-katholie- ken in vooraanstaande kerkelijke functies bevestigd. „De drie hebben aanzienlijk bijgedragen tot de polarisatie in het bis dom," zo lieten de kapittelheren gisteren in een verklaring weten. Verder verwijten ze bisschop Haas dat hij alle bemidde lingsverzoeken naast zich neer heeft ge legd. Door zijn eigen kandidaten door te drukken toont de bisschop zijn minach ting voor het kapittel. „Haas laat niets heel van de verzoenende functie die het bisschopsambt ook heeft." Vorige week riepen vijf dekens in het kanton Graubün- den op een 'wilde synode' zonder de bis schop te houden. Daarbij kan worden ge sproken over oplossingen voor de crisis in het bisdom. Haas is bezig een „sektari sche kerk" te bouwen. Kortgeleden heb ben vertegenwoordigers van de zeven kantons van het bisdom Chur (Uri, Schwyz, Nid- en Obwalden, Glarus, Grau- bünden en Schwyz) een dringend beroep op de regering in Bern gedaan mee te wer ken aan ontspanning in Chur. In een ge sprek met premier René Felber noemden ze de situatie „uiterst moeilijk". De crisis gaat verder dan een alleen een binnenker kelijke zaak. Regering en kantons spra ken af gezamenlijk een oplossing te zoe ken. Daarbij zal een beroep worden ge daan op de speciale gezant van Zwitser land bij de Heilige Stoel, Jenö Staehelin. De minister van binnenlandse zaken van het kanton Schwyz, Egon Bruhin, keerde zich bij die gelegenheid tegen de gedachte van een apostolisch administrator voor het kanton Zürich. „Wat er nu in onze dorpen, verenigingen en gezinnen ge beurt, - dat is een godsdienstoorlog. Als staat die medeverantwoordelijk voor rust en orde is, kunnen wij die situatie niet ac cepteren," aldus Bruhin. De voorzitter van de Zwitserse bisschoppenconferentie, mgr. Pierre Mamie, wil nog voor het einde van het jaar contact met het Vaticaan op nemen over de zaak-Haas. B< Tnl UTRECHT De jaarlijkse actie, van de interkerkelijke hulpverleningsorganisatie Solidaridad staat dit jaar en de komende jaren in het te ken van het verband tussen milieu en ontwikkeling. Het accent ligt op een drastische verandering van het con sumptiepatroon in het Wes ten die noodzakelijk wordt geacht om ruimte te schep pen voor de ontwikkeling van de arme landen. Solidaridad, waarin zowel de Rooms-Katholieke Kerk als verscheidene protestantse ker ken samenwerken, meent dat het bijbelse gebod 'Gij zult niet begeren wat uw naaste toebe hoort' opnieuw actueel is ge worden, nu een kwart van de wereldbevolking driekwart van alle aardse goederen verbruikt en daarmee de ontwikkelings kansen van de rest van de we reld belemmert. De interkerkelijke organisatie herinnert eraan dat de westerse consument beslag legt op pro- duktiecapaciteit in ontwikke lingslanden die beter zou kun nen worden gebruikt om een minimale bestaansmogelijk heid voor de 2 miljard armsten in de wereld te verzekeren. De markteconomie kan alleen be hoeften vervullen die met koop kracht gepaard gaan. Een voor beeld is de vleesconsumptie: doordat de westerse burger zich kan veroorloven steeds meer vlees te eten, verbouwen boe ren in ontwikkelingslanden soja als voer voor varkens en runderen in het westen. De westerse consument realiseert zich onvoldoende dat de manier waarop de koopkracht wordt aangewend, maatschappelijke effecten heeft. Solidaridad noemt een aantal terreinen waarop de westerse burgers hun consumptie zullen moeten verminderen: papier en houtgebruik, mobiliteit (min der gebruik van auto en vlieg tuig), het vleesgebruik en de glastuinbouw (vooral produk- ten van het seizoen eten). Zon der structurele veranderingen in deze sectoren is een duurza me ontwikkeling, waarbij de huidige generatie in haar be hoeften voorziet zonder de ver vulling van de behoeften van toekomstige generaties in ge vaar te brengen, onmogelijk. Bovendien ontneemt de wester se samenleving dan de meer derheid van de wereldbevolking de kans om op een i dig levenspeil te komen. Jerry Falwell. Idoor FRIEDA PRUIM DEN HAAG Aan de lijdens weg van de brief van de Ameri kaanse bisschoppen over de vrouw in de kerk lijkt volgende week geen einde te komen. De verwachting is dat het omstre den vierde ontwerp niet de noodzakelijke tweederde meer derheid zal halen tijdens de ver gadering van de bisschoppen conferentie. De progressieve bis schop P. Francis Murphy van Baltimore acht het zelfs uitge sloten. De Amerikaanse bisschoppen werken al sinds 1983 aan hun brief, die een eigentijdse visie beoogt te geven op de rol van de vrouw in de Rooms-Katholieke Kerk. Tijdens een conferentie van katholieke vrouwenorgani saties hield Murphy het Vati caan medeverantwoordelijk voor de slepende affaire die de brief inmiddels is geworden. Rome oefende met zijn kritiek op de verschillende ontwerpen volgens Murphy „schadelijke druk" uit op de bisschoppen. Murphy riep het Vaticaan op zijn kritiek openlijk te uiten en deze niet langer uitsluitend voor te behouden aan de bisschoppen die lid zijn van de commissie die de diverse ontwerpen heeft op- BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Urk (deelgemeente De Bron) A. Beens te Lunteren. die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Huizen (deelge meente De Goede Herder - part-time) A.A. Stegeman, kandidaat te Leiden. Bedankt voor Kampen K. van Meijeren te Wierden; (nietTRO) voor Vriezenveen H. Harkema te On- stwedde. Gereformeerde Kerken Beroepen te Langeslag-Heino (part time) Mevr A. Gouma. kandidaat te Nij- verdal. Beroepbaarstelling Mevr. A. Gouma, Rossimstraat 163,7442 GX Nijverdal. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Aangenomen naar Meppel (2e predi kantsplaats) L Sollie te Delfzijl, die be dankte voor Uithuizen. Evangelisch Lutherse Kerk Aangenomen naar Weesp mevr. I. Fritz, proponent, wonende te Amsterdam. Vrije Evangelische Gemeenten Beroepbaarstelling Mevr. F.H. Karelse- Dijk, Huizumerlaand 4, 8932 PB Leeu warden, tel: 058-890243. WASHINGTON - Jerry Fal well, leider van de in 1989 opge heven conservatieve beweging Moral Majority (morele meer derheid), overweegt in de poli tiek terug te keren. Tegenover de krant 'Roanoke Times', die in de staat Virginia verschijnt, zei Falwell dit weekeinde dat „buitengewoon veel" bezorgde Amerikanen hem hebben ver zocht de politieke arena weer op te zoeken na de zege van Bill Clinton bij de presidentsverkie zingen. Falwell zal zijn besluit ervan laten afhangen, of Clin ton zoals hij heeft toegezegd, het recht op abortus wil uitbrei den en homoseksuelen een be tere rechtsbescherming wil bie den. Falwell leidt op dit mo ment een christelijke universi teit in Lynchburg in Virginia. Twee jaar geleden moest hij we gens financiële problemen op houden met zijn wekelijks tele visieprogramma. Conservatieve christelijke or ganisaties in de Verenigde Sta ten hopen door Clintons zege nieuwe leden te verwerven. De nederlaag van president Bush is „het zaad van toekomstige overwinningen", voorspelde een woordvoerder van de coali tie van conservatieve christe nen, die door de zeer behouden de televisiepredikant Pat Ro bertson wordt geleid en door waarnemers wordt beschouwd als opvolger van de Moral Majo rity. Falwell stichtte Moral Majority aan het eind van de jaren zeven tig. De organisatie, die de oude christelijke waarden weer een plaats in de Amerikaanse poli tiek wilde geven, droeg in be langrijke mate bij tot de zege van Ronald Reagan bij de presi dentsverkiezingen van 1980. Op haar hoogtepunt had de or ganisatie 6,5 miljoen leden. Bisdom beraadt zich over gevolgen verlies portvrijdom ROTTERDAM - De Neder landse kerken, vanaf het begin van het koninkrijk tot 1984 door zilveren koorden met de Nederlandse staat verbonden, verliezen per 1 januari 1994 de portvrijdom. Voor 1984 betaal de de staat bepaalde trakte menten van pastores en andere geestelijke ambtsdragers. Daar viel toen ook de portvrijdom on der. In 1984 werd deze regeling in het kader van de volledige doorvoering van de scheiding tussen kerk en staat door de staat afgekocht. De staat gunde de kerken toen nog tien jaar portvrijdom, hetgeen doorging onder de benaming „tijdelijke frankeerregeling kerken". Hieraan komt dus in 1994 defi nitief een einde aan. Het bis dom Rotterdam heeft nog niet precies kunnen berekenen op hoeveel extra uitgaven het ver lies van deze regeling komt te staan. Voorlopig gaat men er van uit dat dit het bisdom zeker enkele tonnnen per jaar kost. Een commissie van het bisdom beraadt zich over de manier waarop de kosten voor briefport zo laag mogelijk kunnen wor den gehouden. Voorzitter Baptistenunie Ds W. Hessels uit Huizen is be noemd tot voorzitter van het bestuur van de Unie van Bap tisten Gemeenten waarbij on geveer 13.000 mensen zijn aan gesloten. Hij volgt W.J. Blan ken op, die in april dit jaar plot seling overleed. Hessels (61) was tussen 1961 en 1982 predi kant in achtereenvolgens Brus sel, Lemmer en Alblasserdam. In 1982 werd hij hoofd van de afdeling nazorg van de Evange lische Omroep. Bovendien ver vulde hij de rol van 'vertrou wenspersoon' voor de mede werkers van deze omroep. Eerder dit jaar nam hij afscheid van de EO. Negentien van de twintig bis schoppen die contact met Murp hy zochten na een publikatie waarin hij zich voorstander toonde van de priesterwijding van vrouwen, reageerden posi tief op zijn voorstel het vierde ontwerp van het herderlijk schrijven af te keuren. In 1976 ofiderstreepte paus Pau- lus VI in een briefwisseling met het toenmalige hoofd van de Anglicaanse Kerk, dr. Donald Coggan, dat van vrouwelijke priesters in de Rooms-Katholie ke Kerk geen sprake zou kun nen zijn. Sindsdien heeft het Va ticaan niet alleen aan deze op vatting vastgehouden, maar bo vendien duidelijk gemaakt dat de kwestie geen onderwerp van discussie mag zijn. Ook aartsbisschop Rembert G. Weakland van Milwaukee heeft kritiek op het Vaticaan. Hij klaagde dat Rome de inhoud van het herderlijk schrijven „van bo venaf dicteert" zodat het niet meer als document van de Ame rikaanse bisschoppen kan wor den gezien. Om die reden pleitte hij er al in het voorjaar voor de pogingen om tot een bisschoppe lijk schrijven over de vrouw te komen op te geven. Weakland had er evenzeer kri tiek op dat alleen de schrijvers van de brief beschikken over de reactie van het Vaticaan op de drie vorige ontwerpen. „Wij zien slechts dat het ontwerp keer op keer verandert en we vragen ons Rembert Weakland. FOTO: AP af waardoor deze ontwerpen worden beïnvloed. Er is geen sprake van dialoog als de me ning van de een voor de ander verborgen blijft", klaagde hij. Weakland vermoedt dat de Ame rikaanse bisschoppen nooit meer een richtinggevende brief kunnen schrijven als die over de vrede in 1983 en de economie in 1986, zolang het Vaticaan niet van houding verandert. De bisschoppen hebben in het begin veel overleg gevoerd met parochies en vrouwenorganisa ties. In het eerste ontwerp, dat in 1988 werd gepubliceerd, wer den vrouwen uitgebreid geci teerd en werd opgeroepen tot een voortdurende discussie over de vrouw in het ambt. In de ver sies die daarop volgden, waren zowel de citaten van vrouwen als de discussie over de vrouw in het ambt geschrapt. In het vier de ontwerp is bovendien een ver wijzing naar seksisme als zonde verdwenen. De katholieke le kenorganisatie 'Vrouwen voor geloof en gezin', opgericht ter ondersteuning van de traditio nele rol van de vrouw in de kerk, kan zich vinden in het nu voor- ligggende ontwerp. Het spijt de organisatie wel dat de brief „nog steeds geen fundamentele kri tiek bevat op de fouten van de fe ministische ideologie." De orga nisatie 'Katholieken nemen het woord' is een geheel andere me ning toegedaan. Zij roept de bis schoppen op het ontwerp af te wijzen. De Amerikaanse bis schoppen zouden het Vaticaan ertoe moeten bewegen bij te dra gen aan „volledige gelijkheid tussen vrouwen én mannen in de kerk". De organisatie 'Pries ters voor gelijkberechtiging", met 3500 leden, onder wie enke le bisschoppen, is evenzeer voor toelating van de vrouwen tot alle ambten en dringt er daarom bij de bisschoppen op aan neen te zeggen tegen de vierde versie van de brief. De organisatie ziet het ontwerp als uiting van het kerkelijk seksisme, dat „terecht in het vorige ontwerp als zondig werd bestempeld. Dat premier Lubbers een goede rekenaar is en een bij uitstek pragmatisch politicus is alge meen bekend. Hij heeft echter meer pijlen op zijn boog. Soms manifesteert hij zich ook als denker en filosoof en liefhebber van de (christen-democrati sche) geschiedenis. De journa listen Arendo Joustra en Erik van Venetië hebben die andere kant van Lubbers willen belich ten door een selectie te maken van zijn artikelen, dagboekaan tekeningen en toespraken van de afgelopen dertig jaar. Ze gaan over christendom en sa menleving, democratie en eco nomie en internationale vraag stukken. Als titel hebben ze aan de bun del gegeven „Samen onder weg". Het is een korte en krachtige samenvatting van Lubbers' gedachtengoed die aangeeft dat Lubbers ook in zijn bespiegelingen altijd een praktisch oogmerk heeft en zijn proza weerspiegelt dat meestal ook. Maar de herkomst van deze filo sofie van samen-onderweg valt pas echt goed te duiden als men de afkomst en het intellectuele milieu in aanmerking waarin Lubbers is opgegroeid. De on- dernemerszoon die in de jaren vijftig leerling is van het Nij meegse jezuïetencollege Petrus Canisius en in Rotterdam eco nomie studeert aan de toen nog Nederlandse Economische Ho geschool verraadt zijn katholie ke afkomst niet als hij, zoals de samenstellers in hun inleiding schrijven, niet alleen in de op lossing van een probleem geïn teresseerd blijkt maar ook in het „geheim der dingen". Filosofen die hem daarbij van dienst zijn zijn de Fransen Hen ri Bergson en Pierre Teilhard de Chardin. Bergson was een jood die op het eind van zijn le ven - hij stierf in 1942 - neigde naar het katholicisme. Belang rijker voor de student Lubbers was diens pleidooi voor de rol Premier Lubbers van de intuïtie waarmee men vat kan krijgen op de kern van het leven. Het verstand is nooit genoeg om de dingen te kunnen begrijpen. Bergson was, net als Teilhard de Chardin, voorstan der van een open religie, een godsdienst waarin de groei naar (menselijke) voltooiing centraal staat. Deze hang naar heelheid uit zich bij Lubbers ook in het stre ven naar consensus tussen di verse groepen, hetgeen de sa menstellers terecht bestempe len als een typisch katholieke Karakteristiek in dat verband is een toespraak die Lubbers in 1986 hield voor het jubilerende Humanistische Verbond. Na opgemerkt te hebben dat de po sitie van de georganiseerde hu manisten in Nederland in ver gelijking met de omringende landen er beduidend beter voor staat - anders dan altijd door hen gesuggereerd wordt wan neer ze bij de overheid hun be klag doen over hun vermeende achterstelling ten opzichte van de gevestigde kerken - wijst Lubbers de humanisten op hun eigen rol én de paralllel die hen verbindt met diezelfde kerken. Die is in het liberale en socialis tische milieu - waar zij immers vooral hun aanhang kunnen vinden - strijden tegen het op rukkend nihilisme. Begin deze maand nam hij in zijn toe spraak bij de Titus Brandsma- herdenking in Nijmegen een zelfde positie in. Maar naast op rukkend nihilisme vond hij het nodig daar ook de strijd tegen cynisme aan te klagen, want de laatste is even zo destructief voor de gemeenschap als het ni hilisme. De toespraken en artikelen il lustreren natuurlijk ook de evo lutie in zijn denken. Van de stu dent Lubbers die zich ergert aan het halfwas-katholieke ka rakter van de Rotterdamse stu dentenvereniging Sanctus Lau- rentius naar de partijleider die ervaart dat de kerken door hun interne tegenstellingen weinig invloed kunnen uitoefenen op het geestlijk klimaat en de Lub bers die ook persoonlijk een steeds grotere afstand tot de kerken krijgt. Maar van een breuk is absoluut geen sprake. In dit opzicht past zijn koers consequent bij het open-reli gieuze credo van Bergson dat hij zich in zijn studentenjaren heeft eigen gemaakt. De toespraken van Lubbers le- De rol van de ouders rdc nun: finis DE nieuwe leerplichtwet zoals staatssecretaris Wallagde b naar de Tweede Kamer heeft gezonden gooit nogal wat oiissa hoop. Leerlingen van twaalf jaar en ouder zullen zelf \?aa' den aangesproken op hun spijbelen en worden bedreigd }e v berispingen, boetes en gevangenis. Als dat geen effect h^ en het geloof daarin is ook bij de staatssecretaris blijkt^ b' klein, dan kan de leerplichtige al vanaf veertien jaar e vo leerlingwezen in. Vier dagen lichte arbeid, een dag per W;ged naar school. ic I tt lksr rlET past allemaal in het kader van het aanpakken vaiu drop-outs, de jongeren die zonder hun school afgemaak^L, hebben en zonder diploma de arbeidsmarkt betreden, thans daar pogingen toe doen. Hun aantal groeit gestalC Werden bij een onderzoek enkele jaren geleden nog 25.( jongeren geteld die mede als gevolg van veelvuldig verzi van school werden gestuurd, nu is dat aantal al gestegen 30.000 per jaar. De praktijk leert dat ze de arbeidsma) niet eens halen, maar zich veelal scharen in het leger t werklozen. De behoefte aan ongeschoolde jongeren is niem, en wie geen vak heeft, zal niet werken. MEEST opvallende wijziging in de leerplichtwet is natu lijk de verschuiving van de verantwoordelijkheid van de ders naar de leerling zelf. Die onttrekt zich, zo constate Wallage in zijn voorstel, in veel gevallen aan het ouderL^ gezag. Met andere woorden: de ouders hebben totaal g^ greep meer op hun kind. Overigens is het wel zo dat ook O ouders, zoals al in de oude wet stond, nog steeds worden dreigd met sancties als boetes en gevangenisstraf. Maar die hun greep verloren hebben, is het op zijn minst onrecfaj] vaardig hen voor de luimen van hun kind op te laten dral en. Het effect is dan te verwaarlozen. r c dal ANDER opvallend punt is de verlaging van de partiële letni< plicht naar veertien jaar. De weg die een jongere moet jgoi wandelen om daarvoor in aanmerking te komen is in tegé ec spraak met die toenemende aansprakelijkheid voor zijn gen gedrag. Het is namelijk niet de leerling zelf die een vrin zoek daartoe moet indienen, maar zijn ouders. Die moeftt i aan het gemeentebestuur toestemming vragen voor £nt stap. „Met deze opzet wordt gegarandeerd dat de ouder" /verzorgers daadwerkelijk betrokken blijven bij de verdtfa ontwikkeling en vorming van de jongere", schrijft WallaJ^c in de toelichting. Burgemeester en wethouders zullen pre' een besluit nemen over deze „vervangende leerplicht" ook de jongere is gehoord. vei f Z' AFGEZIEN nog van de vraag of bijvoorbeeld het leerlij wezen zo niet eerder een vluchtplaats wordt dan een vai|e net, zoals Wallage zegt, wordt er daarmee nogal dubbel aj{er gekeken tegen de rol van de ouders. Waar enerzijds wo£ geconstateerd dat die in toenemende mate de greep verliefl zen en dat veel jongeren zich onttrekken aan het ouderlhg gezag, wordt anderzijds verwacht dat dat kind dat gezag uIT erkent als het gaat om zo'n verzoek aan het gemeenteP" stuur. Je kunt je afvragen of dat een reële gedachte is. we de verhouding tussen deze specifieke groep jongeren hun kinderen juist inschatten is er van enig contact vermc e delijk nauwelijks sprake. En als de ouders zo'n verzoek nLr indienen, valt de jongere dan niet alsnog uit de boot? ye BOVENDIEN: waarom laatje die leerling zo'n verzoek zi niet doen? Als je hem aansprakelijk stelt voor veelvuldl verzuim, dreigt met hechtenis, waarom acht je hem dan nii» groot genoeg om zo'n verzoek in te dienen? Jongeren die \[Z staan van hun ouders zullen hun eigen gang blijven gaa1 Dan is het beter ze de kans te geven zelf te kiezen voor hl] leerlingwezen dan dat aan de ouders over te laten. 1 nen zich voor een verkenning van het intellectuele en geeste lijke klimaat van een generatie die op beslissende wijze beïn vloed werd door de jaren zestig, de periode waarin het tweede Vaticaans Concilie plaats greep, toen verzoening tussen wetenschap en christelijk ge loof mogelijk leek evenals die tussen geloof en samenleving. Interessant en verduidelijkend is de vergelijking met een ander boegbeeld in de Nederlandse politiek en intellectueel proto type, J. den Uyl. De redeneert rant en confronterende stijl van Den Uyl contrasteren heel sterk met die van Lubbers en herinneren heel sterk aan zijn gereformeerde afkomst waar van hij afstand probeerde te ne men. De intellectueel Den Uyl heeft altijd de nodige aandacht gekregen, Lubbers' intellectue le kanten - wellicht afge schermd door onze nog steeds doorwerkende verzuilde cul tuur - bleven ten onrechte sterk onderbelicht. Ruud Lubbers: Samen Onder weg. Toespraken/artikelen ge bundeld door Arendo Joustra en Erik van Venetië. Uitgave Het Spectrum. Uitgave Westerpers bv (maakt deel u Kantoor redactie Apothekersdijk 34. Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk. 071 - 132221. 070-3190 933 070 - 3906 717. Postbus 9. 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon- Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op F maandag tot en met flC vrijdag geopend van Ll 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J. W c. Leune (tel. 070 - 3190 808) (e Leiden en omgeving (tel 071 - 144 046/047/48/49). G - J Onvlee (chef-redacteur),1^ F Buurman, tv van Kesteren. R Kleijn, drs. R. Koldenhof, M. Kroft, drs. J. Nihof, iC T Pieters en M. Roso. J, Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815) p A van Rijn (chef), drs. R. Edens, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van] Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): drs P v Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvalinka. Redacties Den Haag en omgeving (tel 070 - 3190 800), sport (tel. 070 - 3190 826) en kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met redactie Het Binnenhof/ e Haagsche Courant. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied, e - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie. een r&f dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland ei\ De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K. Swiers, M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit H. B i (chef), H.B. Bijleveld, drs. J Feenstra, D.J. Hofland, K G Korevaar. D.W. van Rietschoten, C P Visser en K. v (chef), H.B. Bijleveld, drs. J Feenstra, D.J. Hofland, K. Jonker, P Koopman, drs.j "orevaar, D.W. van Rietschoten, C P Visser en K van Wees. Algemeen coördi- uor- J A L M. Timmers it Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus. D J.\ e (Tunis), A. Courant (Athene), R A. Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M de Koninck shington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel). W Voordouw ijs), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G van Wijland Belgrado). F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaai- en' publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs. M. de Cocq n 18.00 tot 19 00 u 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart, per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905 Telefax 071 -140 68 lefax voor uitsluitend het doorgeven van advertenties (kantoor Rijswijk) 070 - 3902 702 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2