Gérard Depardieu overspoeld met lof Mr. Fact: 'House hoort bij deze tijd Toespraak devalueert Andriessens 'Materie' Cultuur Geen Haags 'superkoor' voor het RO Leidse Courant woensdag 11 november 1992 EG beperkt kunstexport Brussel Waardevolle kunst en antiekvoorwerpen mogen binnenkort niet meer zonder vergunning naar landen buiten de EG worden geëxporteerd. De EG-ministers belast met de in terne markt hebben daarover gisteren in Brussel een politiek akkoord bereikt. De bewinds lieden zijn het ook eens over de verplichte teruggave van ille gaal geëxporteerde of gestolen kunstgoederen binnen de Ge meenschap. Voor handelaren in minder waardevolle en ruim voorradige antieke voorwerpen, zoals munten, antieke olielampjes en potscherven, zijn de ministers een minder stringent exportre gime overeengekomen. In prin cipe zal een handelaar voor deze goederen geen exportver gunning hoeven aan te vragen. Een uitzondering is voorzien als een bepaalde lidstaat een bijzondere culturele waarde hecht aan bepaalde voorwer pen. Staatssecretaris Piet Dan- kert van buitenlandse zaken vreest overigens dat de controle op de naleving van de EG-veror dening moeilijk uitvoerbaar zal blijken te zijn. Fokkema werkt aan nieuwe film Maarssen Regisseuse/scena rioschrijfster Frouke Fokkema is bezig aan een nieuwe film, ge titeld 'Wildgroei'. Fokkema (40) trok twee jaar geleden de aandacht met haar debuutfilm 'Kracht' waarvoor ze tevens het scenario schreef. 'Kracht' be zorgde haar een Gouden Kalf voor de beste regie en een nomi- matie voor de beste film en de beste acteur. Ook voor 'Wild groei', die wordt omschreven als een relatiefilm, is het scena rio van haar hand. De produk- tie ligt in handen van Sigma Productions, de productiemaat schappij van Matthijs van Heij- ningen. Op het moment wordt nog gewerkt aan de casting. Verschillende acteurs, onder wie Ger Thijs, zijn reeds bena derd. Patrice Leconte in Den Haag Den Haag - De Franse regis seur Patrice Leconte (maker van 'Le mari de la coiffeuse') is dit weekeinde op uitnodiging van het Institut Francais in Den Haag. Zondagmiddag om 13.00 is Le conte aanwezig in het het Haags Filmhuis voor een ge sprek met Frédérique Hauff- man over de stand van zaken in de Franse film en de ontwikke lingen in het theater. Aanslui tend worden zijn films 'Le mari de la coiffeuse' en 'Monsieur Hire' vertoond. Zondagavond speelt het Thea tre des Bouffes Parisiennes het stuk 'Ornifle' van Jean Anouilh in de Koninklijke Schouwburg. De regie is in handen van Patri ce Leconte. Cultuurprogramma met Israel vernieuwd Den Haag Nederland en Is rael hebben een nieuw pro gramma voor de uitvoering van het cultureel verdrag tussen beide landen ondertekend. Het programma geldt voor de perio de 1993-1995 en bevat afspra ken voor samenwerking en uit wisseling op het terrein van cul tuur, onderwijs en welzijn. Het cultureel verdrag met Israel da teert van 1976. Gouden Ganzeveer voor Arthur Lehning Amsterdam De historicus A. Lehning (1899) heeft van de Koninklijke Nederlandse Uit geversbond (KNUB) de Gouden Ganzeveer 1992 gekregen. De KNUB eert hem daarmee voor zijn uitzonderlijke bijdrage op het gebied van het Nederlands cultuurbezit, zo is gisteren be kend gemaakt. Lehning is internationaal voor al bekend vanwege zijn publi- katie van de Archives Bakouni- ne, een uitgave van het volledi ge werk van de Russische revo lutionair Michael Bakoenin, waarvan het achtste deel in voorbereiding is. Van 1927 tot 1929 gaf hij in Amsterdam het tijdschrift De Internationale Revue ilO uit, een avantgarde tijdschrift voor politiek en cul tuur met medewerkers als de architecten Oud en De Stijl-ver tegenwoordigers Mondriaan en Rietveld. In de jaren twintig en dertig was Lehning ook actief in de revolutionair anti-militaris tische en anarcho-syndicalisti- sche beweging. Verder was Lehning secretaris van de Internationale Arbei ders Associatie (IAA) in Berlijn jn Madrid en Barcelona. In 1935 was hij betrokken bij de oprichting van het Internatio naal Instituut voor Sociale Ge schiedenis (IISG). Tussen 1939 en 1947 was hij directeur van de Engelse afdeling van het insti tuut in Oxford. In 1976 ontving hij het eredoctoraat in de Socia le Wetenschappen van de Uni versiteit van Amsterdam. Gérard Depardieu is de laatste tijd onafgebroken in de Nederlandse bioscopen te zien. De komedie 'Mon père ce héros' is nog niet weg of1492' treedt aan, terwijl 'Tous les matins du monde' nog ligt te wachten. Marianne Gray schreef een boek over de man die zij beschouwt als de ruwe bolster, blanke pit par excellence. ooorRenatevan der Zee Een echte vedette is Gérard De pardieu ondanks het succes nooit geworden. De 43-jarige Franse acteur is altijd teveel zichzelf gebleven, te onhandig, te eerlijk en misschien te weinig ijdel om een werkelijke filmster te worden. Depardieu is een man, die als juryvoorzitter van het filmfesti val in Cannes tijdens de prijs uitreiking tot tranen toe ge roerd is en niet veel verder komt dan het stamelen van en kele onsamenhangende zinnen. Hij neemt tijdens interviews geen blad voor de mond en vindt het niet nodig om, als hij zich dan eindelijk in avondkle ding hijst, ook wat aan zijn haar te doen. Zijn ongepolijste gedrag is vaak in verband gebracht met zijn jeugd als boefje in een Frans provinciestadje. Depardieu werd geboren in een groot ge zin, waar men niet met elkaar praatte. Een gewoonte die het hem lange tijd moeilijk maakte zich in woorden uit te drukken. Als hij ergens van onder de in druk was, kon hij geen woorden vinden, raakte in de war en kon vervolgens helemaal niets meer zeggen. Al heel jong ontvluchtte Depar dieu het verstikkende ouderlijk huis en begon te zwerven en streken uit te halen. Zijn eerste acteerpogingen waren improvi saties om zichzelf uit de handen van de politie te redden. Met zijn jeugd als straatjongen heeft Depardieu altijd een beet je gekoketteerd en hij is er nooit voor teruggedeinsd de armoede van zijn ouders te overdrijven en hier en daar wat te verzin nen. Zo zou hij al heel jong 'een soort minderjarige gangster' zijn geweest, bij een prostituée hebben gewoond en zonder pas poort maar met het bewijs van arbeidsongeschiktheid van een blinde door Europa hebben ge trokken. Samen met een zwer ver die een arm miste zou hij als blinde met een witte stok van deur tot deur zeep hebben ver kocht. Tien jaar later zou hij weer een verkoper spelen. Dit maal in de film 'Nathalie Gran ger' van Marguérite Duras, zijn eerste succes. Rijen Vandaag, zeventig films, een cd en een boek 'Lettres volées' la ter, is Gérard Depardieu een van de populairste Europese ac teurs. Geregeld trekt hij in Pa rijs lange rijen voor de kassa's. Ook de Nederlandse bioscopen zijn vrijwel nooit Depardieu- loos. De innemende komedie 'Mon pere ce héros' is nog niet weg, of Ridley Scotts pompeuze epos '1492' treedt aan, terwijl de muzikale kostuumfilm 'Tous les matins du monde' nog ligt te wachten. Eindelijk lijkt Depardieu ook succes te veroveren in de En gelssprekende wereld, die nogal wat moeite met hem heeft ge had. Dat kwam dan met name door films als Marco Ferreri's Zo Frans als knoflook noemt Marianne Gray het onderwerp van haar biografie, Gérard Depardieu. 'La dernière femme', waarin Depardieu zijn geslacht met een elektrisch broodmes verwij dert, of Maurice Pialats 'Lou- lou' waarin hij een hartstochte lijke seksuele relatie beleeft met Isabelle Huppert. Zijn eer ste Amerikaanse avontuur, 'Green card', waarin hij een schijnhuwelijk aangaat met An- die MacDowell, bezorgde hem in 1991 een Golden Globe voor de beste komische acteur. Een Oscar ging aan zijn neus voorbij dankzij een artikel in het blad Time, dat meldde dat hij op negenjarige leeftijd be trokken was geweest bij een verkrachting. Een canard waarmee Time de Verenigde Staten schokte, maar zich voor de rest van de wereld bespotte lijk maakte. Waarschijnlijk is de hele affaire te wijten aan een foutieve vertaling van het Franse 'assister a' (aanwezig zijn bij) in het Engelse 'to assist at' (meehelpen aan). Populariteit De Engelse filmcritica Marian ne Gray heeft Depardieu's groeiende populariteit aange grepen om met een biografie op de proppen te komen. Het boek, getiteld 'Depardieu' is inmid dels in het Nederlands vertaald en volgt, voornamelijk aan de hand van Depardieu's films, op tamelijk oppervlakkige wijze zijn leven. Al in het voorwoord verklaart Gray in onbedekte termen haar liefde voor Depardieu: 'Je wilt bevriend met hem raken, een glas wijn met hem drinken. Hij zal altijd zo Frans als knoflook blijven, en als acteur altijd een door Erik Quint Amsterdam - Strawinsky raast door de studioruimte, gevolgd door vogelgekwetter en een ste vige house-dreun. „Dit is de nieuwe Sequencial- single, getiteld 'American psy cho"', lacht Ad de Feijter. De studio die hij beheert met Era sure's Vince Clarke wordt ge lucht. Het middaguur heeft al lang geslagen als De Feijter (bij Sequencial bekend als Mr. Fact) de asbakken leegt en ver telt dat er in de One4Two-stu- dio voornamelijk 's nachts ge werkt wordt. Afgelopen zomer brak Sequen cial met de hit 'Psychotronic' door naar het grote poppubliek. Na de successen van Quazar, Speedy J en King Bee blijft het goed gaan met de Nederlandse house. Sequencial, dat naast Mr. Fact bestaat uit Pulsemas- ter E (Edward Smidt) en DJ Ardy Beesemer, gooit momen teel hoge ogen met de cd 'The big cahoona' en de single 'Big boom'. Maar onder verschillen de namen en met diverse musici is De Feijter ook actief met Downtown, Monojack, Fiction en EQ-Lazer. Al zijn werk cen treert zich in het tot indruk wekkende studio omgebouwde pand aan de Herengracht. „Vince Clarke kende ik al toen hij in Amsterdam kwam wonen en op zoek ging naar een studio. We hebben dezelfde interesses en daarom hebben we de han den ineen geslagen", vertelt De Feijter die tevens in de studio woont. „Dat was mijn wens. Ik voel me hier als een vader te midden van zijn kinderen", zegt hij terwijl hij trots om zich heen wijst naar de vierkante meters elektronica. Gabberhouse Hoewel men zich in house-sce ne doorgaans tot één bepaalde stijl beperkt, is De Feijter niet voor één gat te vangen. Alleen al op Sequencials 'The big ca hoona' wisselen gabberhouse, techno en ambient elkaar af. „Wij zijn bewust breed geörien- teerd. Je moet namelijk weten op te vallen tussen die ruim tweehonderd maxi-singles die er wekelijks verschijnen in deze sector. Die cd is echter met een ander idee gemaakt, want er zijn in de house maar weinig cd's die als geheel weten te boei en. Zo hebben we de singles in een ander jasje gestoken en er een aantal langzame stukken aan toegevoegt. Ik zou het al lang zat geweest zijn als we één stijl zouden hanteren, zoals de Euromasters met dat boem- boem-boem gedoe. Op die harde gabberhouse ben ik uitgeke ken". Binnen Sequencial zijn de ta ken verdeeld. DJ Ardy B zorgt voor de samples, zoals het stuk je Arthur Brown („I am the god of hellfire" uit de 1967-wereld- foto Maurice Nelwan „Ik voel me als een vader te midden van zijn kinderen", zegt Ad de Feijter temidden van zijn elektronica. hit 'Fire') in 'Psychotronic'. „Aan Ardy's ideeën geef ik vorm. Ik maak overwegend alle muziek, alle toetsenpartijen. Edward Smidt vult daar op aan. Hij is de mixer, de techneut. Het gaat mij om het gevoel. Als het maar lekker klinkt, zo ben ik", verklaart De Feijter. Het enige aspect van de door braak van Sequencial dat hij prettig vindt, is de erkenning die hij nu geniet. „Terwijl mijn andere projecten enkel in de trendy clubs gedraaid worden, staat Sequencial zowel in de Hitkrant als de Moordlijst. Daarmee bereiken we een breed pfubliek". „Je krijgt er ook meer werk door. Men benadert je voor re- doorAdriaan Hager Den Haag De Haagse ama teurkoren hebben het Residen tie Orkest de voet dwars gezet. Het voorstel van Bert van den Akker, directeur van het or kest, om met medewerking van de bestaande Haagse koren een ,'superkoor' op te richten is af gewezen. De koren vrezen on dermijning van hun kwaliteit. Van den Akker is een fervent voorstander van een 'kwali- teits-concertkoor'. Zijn bedoe ling is een ensemble te forme ren dat zou bestaan uit leden van de Haagse koren, die naast het lidmaatschap van hun eigen koor ook medewerking zouden verlenen aan ad-hoc koorpro jecten van het Residentie Or kest. Het Residentie Orkest heeft getracht om in samenwer king met de Contactcommissie Koren Groot Den Haag en met de Haagse Federatie van Zang koren te komen tot de oprich ting van een dergelijk concert koor, maar dat voorstel is una niem door de amateurkoren af gewezen. Van den Akker: „Ik ben zeer te leurgesteld. Zo'n koor had in april j.l bij het Koninginnecon- cert medewerking kunnen ver lenen aan de uitvoering van Beethovens Negende symfonie. Het slotkoor van die symfonie werd nu gezongen door een Am sterdams koor. Volgend jaar di rigeert Franz Welser-Möst bij ons Bachs 'Matthaus Passion'. Daaraan werkt een koor uit Linz mee". Ook voor volgend seizoen heeft het Residentie Orkest de uit voering van een aantal koor werken op stapel staan. Van den Akker: „Ik noen^ als voor beeld 'Ein deutsches Requiem' van Brahms dat gedirigeerd zal worden door Günther Herbig. Het zou toch prachtig zijn als dat werk gezongen kon worden door een concertkoor gefor meerd uit Haagse koorleden". Aad Hage, voorzitter a.i. van de Haagse Federatie van Zangko ren, heeft Bert van den Akker laten weten dat de Contactcom missie Koren Groot Den Haag het opzetten van een ad hoe koor voor het Residentie Or kest, een 'superkocr', unaniem afwijst. Hage voegt daaraan toe: „De beste zangers uit de Haagse koren zouden lid wor den van dit superkoor. Doordat ook dit ad-hoc koor van de ko risten veel tijd zal vergen be twijfelt de commissie of deze zangers en zangeressen hun huidige koren trouw zullen en kunnen blijven. Wij vrezen dat zij kiezen voor het ad-hoc koor en dat door het wegvallen van deze mensen de kwaliteit van de huidige amateurkoren aan zienlijke schade zal oplopen". De Gemeente Den Haag heeft enkele jaren geleden een Beoor delingscommissie Haagse Ko ren in het leven geroepen. Die commissie, bestaande uit diri gent Louis Stotijn, zangeres Klazienne van der Vinne en Bernard Jacobson, de artistiek directeur van het Residentie Orkest, heeft tot taak vast te stellen welke Haagse koren in aanmerking komen voor een ei gen concert met begeleiding door het Residentie Orkest. Het Haagse orkest heeft als ver plichting het begeleiden van drie koorconcerten per jaar. Ter vergelijking: het Koninklijk Concertgebouworkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest kennen deze verplich ting niet. Over die verplichting zegt Bert van den Akker: ,Ook koorbegeleiding behoort tot onze maatschappelijke dienst verlening, maar de kwaliteit van de Haagse koren laat op dit moment niet toe dat wij als or kest bij de programmering van werken met koor, zoals ge noemde composities van Mah ler en van Brahms, een Haags koor inschakelen". BEURS BERLAGE, AMSTERDAM 'De Materie' van Louis Andriessen. James Doing tenor)Susan N arucki (sopraan), Beppie Blankert (spreekrol), Chris Nietvelt (spreekrol), leden van het Nederlands Kamerkoor, het Schönberg Ensemble en het Asko Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw. Herhalingen: vanavond in Den Haag (Philipszaal) en zaterdagavond in Utrecht (Vredenburg). door Aad van der Ven Het toneelbeeld van Robert Wilson moeten we deze week missen bij de uitvoeringen van 'De Materie' van Louis An driessen. Want wat in 1989 een muziektheaterproduktie was is nu teruggebracht tot een uit voering in concertvorm. Maar of we dat moeten betreuren is de vraag. Het is na die première drie jaar geleden al geconsta teerd: waf in 'De Materie' op het toneel gebeurt kan door de abstractiel van het onderwerp - hoe gaat, aan de hand van historische voorbeelden, de geest met de materie om - slechts een illu stratieve betekenis hebben. De partituur laat duidelijker dan welk ander werk ook de diverse kanten van Louis Andriessens muzikale creativiteit zien. Maar misschien moeten we hier spreken van vier partituren, vier muzikale essays eigenlijk, die qua idioom en karakter wei nig met elkaar te maken heb ben. Ook gisteravond dirigeer de Reinbert de Leeuw met de gedrevenheid die we van hem kennen. Musici van het Asko en het Schönberg Ensemble, plus vele anderen - onder wie leden van het Nederlands Kamerkoor - zijn er voor bij elkaar geko men. Er werkt ook een zange res aan mee, die de buitenge woon moeilijke sopraanpartij van Hadewijch, met een ver bluffend gemak en een verstil de, pure expressie weergeeft. Kortom, ook als reprise is 'De Materie' een hoogst belangrijke gebeurtenis in het Nederlandse muziekleven. Toch rest een onvoldaan gevoel. Niet alleen over de onaangena me kwaliteit van de electroni- sche versterking van de zang stemmen. Had 'De Materie' niet anders en misschien beter kunnen zijn wanneer Louis An driessen zich meer zelfbeper king had opgelegd? Het eerste deel, met zijn bekende Andries- sen-klappen, dendert oeverloos door, het tweede bezit een mo notone schoonheid, die wellicht toch iets te veel tijd in beslag neemt. Deel drie werkt, met zijn boogie-woogie-ritmen, als een scherzo in een gigantische symfonie. En - het gaat bergop waarts - het laatste deel, dat als een gigantische, droevige pro cessie voorbijtrekt, vormt de onovertrefbare apotheose. Maar dan gebeurt er iets vrese lijks. De muziek wijkt voor het gesproken woord. Madame Cu rie (hier Chris Nietveld) geeft uiting aan haar smart na de dood van haar man. Deze minu tenlange monoloog legt alles lam, doet de opgebouwde inten siteit dalen tot het nulpunt. Een bijna twee uur durende compositie besluiten met een minutenlange toespraak: het is om je te verbijten. mix-werk, maar ook voor com mercials. We hebben dit jaar muziek gemaakt voor spotjes van Mazda (met de Mariene Dietrich-sample, EQ), Amstel Malt, Venco en Delta Lloyd. Da's gek werk, als je muziek moet maken bij een filmpje van twintig seconden". Groupies Niet of nauwelijks serieus geno men door de media, verkoopt house geweldig, vertelt De Feij ter. „Compilaties als 'Turn up the bass' staan altijd boven aan de hitlijsten, maar een groot deel van de media blijft skeptisch te genover house staan. Maar ja, wij hebben ook niets te vertel len, geen verhalen over grou pies of zo. Wat moet de pers nu over 'Poing' schrijven? Mensen die house maken zijn geen ido len, zelfs geen artiesten in feite. We spelen met geluid en maken er iets leuks van". „Hoewel er een gitaaropleving is met Nirvana en hoe al die flauwekul ook mag heten, leven we wel in een elektronisch tijd perk waarin house de meest ei gentijdse muziek is. Iedereen speelt computerspelletjes en ie dereen praat over virtual reali ty, megabreinen en brainbril len. Pulsemaster E heeft het al leen maar over dat futuristi sche gelul. Het is de tijd waarin we leven en daar hoort deze muziek bij". rol bij de horens vatteifei zolang schudden tot hij ^ic te pakken heeft'. Een decc alinea is een waarschuw c lendige beeldtaal en een,1 lendiger uitgangspunt \jn kritisch onderbouwde fie. rsi 'Depardieu' is een on veer de loftuiting op Gérardje dieu, die in de ogen van In ne Gray de ruwe bolsterdc blanke pit par excellenqrf gaat zelfs zo ver de uitjvi ken dikke acteur met zijgl ge haar een sekssymboojei men. isi Gray's boek bestaat voqR lijk uit het opsommen ns pardieu's omvangrijke di een korte beschrijvingen inhoud van de films en tv< van interviews met de ld Op het eigenaardige feit pc pardieu dit jaar in Canifrt zijn vrouw verscheen, nje: gelijkertijd een kind hee>n Senegalese Karine Syll^f Gray nauwelijks in. ei Haar beeld van Deparin dat van de man die oogtin beest, maar innerlijk H.c voelig en juist 'heel vroi/e is. Een acteur die rollefo omdat hij ze mooi vindt,ei ze iets zeggen over dent schappij, en geld nooit te laat spelen. jai Afgaande op DepardieiP pretentieuze optreden iel openbaar, zou je kunnaiÉ cluderen dat Gray dichtG waarheid zit. Een biogis; echter meer dan een in ved< lende toonaarden herhaBt de overtuiging 'Déparcei een aardig mens en hij heil groot hart'. Marianne Gin wijst met haar boek hatfo bepaald geen dienst: eedi ger een begaafd acteur IX rard Depardieu heeft r©t een betere biograaf. lf )1 MARIANNE GRAY: Depao] Uitgever: De Kern. Prijsvt DANS id 11 Fusie muziek1 dans mislukt rï ro MUZIEKTHEATER, iai AMSTERDAM. ei Ensemble Mathilde Mone, Louis Sclavis met 'Face 14 Choreografie: Mathilde lei Monnier. Muziek: Louis ie Sclavis. Toneelbeeld: AniiJI Tolleter. Dramaturgie: nc Christophe Séchet. Kostu6. Christine Vargas. Herhalin vanavond in zelfde theataro Ir doorNicoS.de Wal m Met de avondvullende p tie 'Face Nord', uitgebra april 1991, hebben Louif vis en Mathilde Monni naar gestreefd 'Een perféi sie tussen muziek en o grafie' tot stand te br* Maar een nieuw dans- ziekgenre, zoals branlfl nuet, tango of rock'n daarmee nog niet ontstaï tegendeel. Wèl bevindep Louis Sclavis Kwartet 6- achtkoppig dansensembl clusief Mathilde Monniei gelijktijdig en door elkaai op het toneel, maar van e ganische verbintenis is s af en toe sprake. Het ge^ dat bij een enerverend, qj pend ritme in de muzie£, welijks wordt bewogeij i rock'n roll-achtige muzL het tweede deel geven dq, sers slechts een flauwe y geling van de dynamiek <f] hierbij uit het originee_ trouwd is. Goed: muzif); dans kunnen elkaar vaaji uitstekend vinden in ee^ trast- of wisselwerking. ji| ook daarvan is slechts disch sprake. j. Het toneelbeeld zou het aan muzikaal-dansante hang kunnen compery Het opgaan van het scj geeft zelfs een veelbeloveij zicht op wuivend riet, d% groot deel van het podiunk Dansers bewegen zich eej vóór, daarna er doorhe^] die weerstand roept sp%j gen op. De vermelding vq dramaturg in het prode team wekt bovendien dij, wachting, dat de confroilj tussen de uitvoerenden t<jr meer zullen uitdraaien dft aaneenschakeling van vl^ ge scènes zonder 'rode dr Maar helaas: het blij|j slechts incidenteel intere^ duetten of ensembles. a Het geleidelijk 'rooien' vfy riet, waardoor steeds meel( dansruimte ontstaat monfc al niet uit in méér chorec|i{ sche fantasie. Een laats^ ging tot herstelde bewej^ harmonie bij een door Sij], klarinet ingezette wals dood in duisternis. Ideelj inspiratie van de makers inzet van de uitvoerende^ den beter tot hun recht zij komen in een beknopter^ meer zelfkritiek getuigend zet. fa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 18