•èJ 'Ik ben juist een druktemaker' 5 theater: De laatste theatertips voor deze maand Expositie: Wim Hardeman gooit noties omver Film: Woody Allan met Husbands and wives' Al 22 jaar reist Frans van Dusschoten samen met André van Duin langs de Nederlandse theaters. Als het perfecte duo bliezen ze de bijna uitgestorven revue met danseressen, véél veren en nog meer glitter een nieuw leven in. Vier kilometer verzamelingen Jenny Arean vanavond met nieuw programma in de Leidse Schouwburg. VERDER OP DEZE PAGINA Foto's van Wim Harde man tonen een verstilde zuiverheid, eenakter festival voor scholieren plus de theateragenda. Paranoiacs: 'Nederland is voor Belgen een moeilijke markt'. VERDER OP DEZE PAGINA Vroegere Oostduitse rapper bestrijdt het neo- nazisme. de verwachte popconcerten en de muziekagenda. LEIDSE COURANT WOENSDAG 11 NOVEMBER 1992 DOOR WYTZIA SOETENHORST Hij is de stem achter een groot aantal figuren in de eerste versie van de 'Fabeltjes krant'. En hij is natuurlijk al meer dan twintig jaar de aan gever van André van Duin. Frans van Dusschoten kan met een gerust hart de be kendste tweede man van de vaderlandse revue worden ge noemd. Iemand die prima gedijt in de schaduw van een ander, maar die intussen heel goed weet waar hij staat. „Ik zal mezelf nooit een komiek noemen, nooit. Ik stond al in het theater met de toneelversie van de 'Fabeltjeskrant' en was al ja ren bezig als conferencier. Joop van den Ende wilde in die tijd, dat zal beginjaren zeventig ge weest zijn, graag een grote revue maken. Iets wat hier na Snip en Snap eigenlijk verdwenen was. Met danseressen met veel veren, je kent dat wel". „Mijn eerste gedachte was 'leuk, maar hoe ko men we aan een échte komiek We hebben toen allerlei mensen benaderd. Piet Bambergen, Johnny Kraaykamp, Albert Mol, maar iedereen zat vast aan andere engagementen. Uiteindelijk stelde Joop toen André van Duin voor. Ik kende hem wel, vanuit de kleedkamers waar we samen zaten voor een optreden. Ik wist dat hij een goe de bandparodist was, maar een komiek Nu zit ten we nog steeds samen in de kleedkamer. Al die jaren, zonder ruzie. André is stil, ik ben juist een druktemaker, we vullen elkaar dus goed aan". Eddie Murphy heeftin 'Boomerang' overdreven veel succes bij de vrouwen. IN TEAMVERBAND De Amerikaanse componist Gene Carl voelt zich in ons land als in het paradijs. De eeuwige aangever of juist de aangever voor bij, wat vindt Van Dusschoten zelf van die rol „Die wordt je voor een groot deel aangepraat. Ik ben me nooit bewust geweest van dat patroon. Het zit nu eenmaal zo in elkaar. Toen ik een jaar of zeven oud was speelde ik met mijn vriendje op straat al 'toneeltje'. Hij was de grappenmaker en ik was de vader of de politie-agent die hem tot de orde riep. Ik werk gewoon graag in teamver band". 'Tijd voor theater' is een grote revueshow die twee seizoenen langs de Nederlandse podia trekt. Een programma met twaalf dansers, een tienkoppig orkest en, natuurlijk, Van Dusscho ten en Van Duin. Het is volgens Van Dusschoten precies geworden wat Joop van den Ende ooit voor ogen had. Een show waarbij het publiek écht een avondje uit is. Danseressen met veel ve ren, nog meer glitter en het liefst ook ergens een fontein. Het idee blijkt een succesformule die avond aan avond volle zalen trekt. Toch heeft Van Dusschoten langzamerhand zijn bedenkin gen bij de revue. „Begrijp me goed: ik vind het heerlijk om te doen. Maar ik word volgend jaar zestigen het valt me niet mee. Het is loodzwaar en dat komt vooral door het gereis. Ik ben vaak vijf avonden per week op stap en ook al laat ik me nu door ie mand rijden, het blijft doodvermoeiend. Ik voel wel wat voor een revue in een vast theater. Waar je gewoon een aantal weken per jaar staat. Dat zou in Carré kunnen zijn of natuurlijk in het Circustheater. Soms denk ik ook dat het wel Frans van Dusschoten: 'De meeste mensen denken toch dat het altijd André is die mij aan het lachen maakt omdat hij iets onverwachts doet. Maar vaak ben ik degene die een andere kant opgaat'. weer heerlijk zou zijn om iets kleins te doen. Zo als jaren geleden met Corry van Gorp en André. Lekker weer helemaal terug naar het begin. Dat was een fantastische tijd. Maar dat is weer heel dubbel van me, want zoiets kost enorm veel tijd en energie, terwijl ik net tegen je zeg dat ik het wat rustiger aan zou willen doen". In zijn rol als aangever geniet Van Dusschoten misschien wel de meeste bekendheid door het feit dat hij tijdens een sketch door hem stee vast als'schetsje'aangeduid regelmatig in de lach schiet. Volgens hem is dat juist een van de dingen die hem tijdens de vele voorstellingen op de been houdt. Het strakke keurslijf van een ac teur in een toneelstuk trekt hem helemaal niet. „Je moet het leuk houden voor jezelf en soms be denk je gewoon iets wat bij het publiek van die avond goed zal aanslaan. De meeste mensen denken toch dat het altijd André is die mij aan het lachen maakt omdat hij iets onverwachts doet. Maar vaak ben ik degene die een andere kant opgaat. Ik moet dan toch lachen omdat hij het natuurlijk anders oppakt dan ik had ge dacht. Ik improviseer en hij gaat weer een stapje vérder. Bovendien is dat lachen van mij zo be kend geworden omdat het vaak bij televisie-op names gebeurt. André heeft de afschuwelijke ge woonte onvoorziene grappen voor de camera te bewaren. Dan sta ik dus voortdurend voor het blok". SCHEPJE BOVENOP Als geen ander kan Van Dusschoten aanvoelen waar het publiek aan toe is tijdens een show. Als er teveel wordt gelachen probeert hij de boel te temperen door wat rustiger aan te doen en als de lach niet snel genoeg komt, gooit hij er gewoon een schepje bovenop. Staat hij op die manier als aangever en aanvoeler eigenlijk dichterbij het publiek dan bij de komiek Hij moet lang nadenken. Besluit uiteindelijk toch voor de komiek te kiezen. „Je doet toch alles voor het succes van de produktie en de komiek. Hoewel ik ver schrikkelijk veel rekening hou met de zaal. Die zit in mijn achterhoofd en de komiek in mijn voorhoofd". Circustheater, Scheveningen: Joop van den Ende Theaterprodukties met 'Tijd voor the ater'. Met o.a. André van Duin, Frans van Dusschoten en Suzanne Venneker. Regie en choreografie: Brian Rogers. Muzikale lei ding: Jan Rietman. Kostuums: Lulu Philips. Decor: Norman Adams. Van 13 november tot en met 5 december (behalve maandag) (steeds 20.15). EINDREDACTIE JAN KUNT VORMGEVING GlEL VAN DE KOP ook het aantal 'zoekende' bezoekers is nog steeds groeiende. Vorigjaar liep het aantal passanten op tot ver boven de 20.000 en de organisatie verwacht dit jaar op beide da gen zelfs meer dan 25.000 mensen te zullen ontvangen. Op dit verzamelfestijn bestaat ook de mo gelijkheid om pronkstukken van de verza meling te laten taxeren. Om die reden is veilinghouder Jan Pieter Glerum met en kele medewerkers zaterdag aanwezig om vrijblijvend kunstvoorwerpen, antiek, speelgoed en curiosa te taxeren. Zondag is de Haagse poppen- en berendok ter Henk Hemkes te gast op de Verzame- laarsbeurs. Hij repareert en restaureert poppen. De Verzamelaarsbeurs is zaterdag en zon dag open van 10 tot 17 uur. De toegangs prijs is 12,50 per persoon, kinderen en 65- plussers betalen 10. Wie nog vragen heeft kan de Jaarbeurs bellen: telefoon nummer 030 - 955.911. In Utrecht wordt zaterdag en zondag voor de twaalfde keer de Verzamelaarsbeurs gehouden. Wie zaterdag 14 of zondag 15 november zin heeft in een vier kilometer lange slentermars, moet in Utrecht naar de Verzamelaarsbeurs gaan. Een evenement dat nu al voor de twaalfde keer in de Jaarbeurs wordt gehouden en dat we gens groot succes maar steeds moet uitbreiden. Dit jaar vindt de beurs plaats in de immense Bernhardhallen I, II en III en de Marijkehal. En daarin straten vol 'gouden' en 'waardeloze' col lecties. Totaal zijn er ongeveer zevenhonderd verzamelaars, die met trots het resultaat van dat jarenlang selectief vergaren tonen. Soms hebben ze nu zaken te ruil of te verkoop. Het aanbod is zeer afwisselend. Er zijn luciferdoos jes of sigarenbandjes, anderen zoeken het meer in meer waardevolle zaken zoals antiek. In totaal zijn er zo'n 1747 tafels en 127 kramen, die in lange 'lanen' zijn opgesteld en die achter elkaar gezet een rij van zo'n 3.950 meter zouden vormen. Bij de al begonnen voorbereidingen voor de beurs in 1993 wordt er nu al vanuit ge gaan dat er dan nog meer ruimte nodig zal zijn. Niet alleen is er ieder jaar grote belangstelling voor deze beurs van de zijde van 'het aanbod', VERDER 0P DEZE PAGINA De films die vanaf morgen worden vertoond in de bioscopen plus het expositie-overzicht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 15