'NOS en kunst: streven naar een grote coalitie' 17 Preek voor eigen parochie Een Negende vol elementaire kracht Paul van Vliet is 'veel liever zanger dan een schreeuwer' Metallica moet hard werken Cultuur Leidse Courant maandag 9 november 1992 I >ea in Utrecht -^er uit elkaar :ht De vele musea in de •htse binnenstad kunnen tot hun recht komen. Dat ateert een werkgroep van jneente, de universiteit en ranVerse musea. Door de on- s %ge verbindingsroutes 1 zRekkelijker te maken ver- lerq de werkgroep dat °ht^ht veel meer economisch ziReel uit het gebied kan ha- n ee a%n loopafstand herbergt «Udscentrum het Rijksmu- j Het Catharijneconvent, juseum Van Speelklok tot iment, het Centraal Mu- I, het Spoorwegmuseum, x> Sterrenwacht en binnenkort Ret Utrechts Universiteits- >ssRum. Sag4ns de werkgroep komt de euvMenstroom momenteel edtyerder dan het Domplein. n- 4 vol obstakels, die leidt t ve zuidelijk deel van de bin- aSv[ad waar zich de meeste 00la bevinden. val ruimte voor de voetgan- plek voor galeries en an- rinkels en een goede hore- n herziening moeten een op- eg bieden, bu ma1ing van een iek vogelboek en Veilinghuis Burgers- en Niermans in Leiden op de veiling van 24 no- ier een 'uitzonderlijk zeld- I' vogelboek aan. gaat om de zesdelige 'His- naturelle des oiseaux d'A- door Jan-Hendrik Bakker Utrecht De kunstwereld en de NOS moeten streven naar een grote coalitie. Die zou de toekomst van de publieke om roep kunnen helpen veilig te stellen tegenover het aanstor mend geweld van de commer ciële zenders. Dat was de be langrijkste conclusie, die te trekken viel uit het debat dat zaterdag in Utrecht gehouden werd over de relatie tussen kunst en media. De discussie in muziekcentrum Vredenburg was een initiatief van het kersvers opgerichte Kunsten '92. De vereniging, die onder voorzitterschap staat van Frans de Ruiter, directeur van het Haags conservatorium, en Martijn Sanders, directeur van het Concertgebouw, wil de be langen van kunst en cultuur tot 'na de eeuwwisseling' verdedi gen tegenover de politiek. Het idee van een coalitie werd zaterdag geopperd door de oud wethouder van Amsterdam Walter Etty en omarmd door NOS-voorzitter Max de Jong. De laatste toonde zich uiterst somber over de toekomst van het publiek bestel. „Kunst en cultuur zijn het ter rein bij uitstek waarop de pu blieke omroep zich nog kan pro fileren tegenover de commer ciële zenders", zei hij onder meer. Hij deed de toezegging initiatieven van Kunsten '92 'in de omroep te begeleiden'. Zowel De Jong als de vertegen woordigers van de voorname lijk uit het muziekleven afkom stige forumleden, waren het er over eens dat een van de eerste voorwaarden voor een vrucht bare samenwerking zal moeten zijn, dat de verzuiling in de Ne derlandse omroepwereld defini tief wordt geslecht. Bittere woorden waren er, met name van de musicus Reinbert de Leeuw, dat nog voorafgaand aan die grote opruiming alvast een van de omroeporkesten weggesaneerd zal worden. Een groot deel van het debat werd door dit omstreden plan in be- Opera's NOS-voorzitter Max de Jong had in zijn rede overigens heftig het algemeen in de kunswereld levende gevoel dat de media met cultuur niets op hebben, bestreden. Hij wees er op dat de omroep volgens internationale maatstaven zelfs meer aan kunst en cultuur deed dan de minister wettelijk voorschrijft. Hij herinnerde eraan dat de NOS acht tot tien grote opera- registraties onder handen heeft, waaronder Cosi fan tutte, die zes ton zal gaan kosten. Ook noemde hij de Vlaams-Neder landse coproductie die de tv-be- werking van Hugo Claus' 'Het verdriet van België' moet gaan brengen, een project dat rond de tien miljoen gulden zal gaan kosten. De Jong bestreed de gedachte dat er bij de omroep geld aan de strijkstok blijft hangen dat ei genlijk de kunstenaars zou toe komen. Volgens hem was het ondenkbaar dat de NOS zonder hulp van het stimuleringsfonds hoogwaardige culturele produc ties zou kunnen brengen. Hij pleitte voor de oprichting van garantiefonds, waarmee de om roep bepaalde risico's bij cultu rele producties zou kunnen neutraliseren. Kunstenplan De Vereniging Kunsten '92 zal nog vóór de jaarwisseling met een alternatief kunstenplan ko men. Daarin zullen de wensen en financiële onderbouwing van de verschillende kunstin stellingen vervat moeten wor den. Dat maakte de voorzitter van de Vereniging Kunsten '92, F. de Ruiter, zaterdag in Utrecht bekend bij de officiële oprich ting van de vereniging. Kunsten '92 bestaat sinds za terdag uit 132 leden, afkomstig uit de hele kunstwereld. Alleen de musea zijn op de huidige le denlijst nogal mager vertegen woordigd (drie) en grote musea als het Rijksmuseum in Am sterdam of het Van Gogh Mu seum ontbreken geheel. Maar, aldus De Ruiter, het valt te ver wachten dat zij zich binnenkort ook bij de gelederen zullen scharen. De vereniging heeft als onderti tel meegekregen 'het belang van kunst, cultuur en cultuur behoud', waarmee de organisa tie het brede 'bovensectorale' karakter wil onderstrepen. Volgens vice-voorzitter Martijn Sanders gaat het zeker niet al leen om directe financiële argu menten, maar vooral om de sa menleving ervan te doordrin gen dat kunst en cultuur voor haar van levensbelang zijn. De vereniging is in mei dit jaar ontstaan uit een bundeling van het verzet tegen het ministerië le kunstenplan '93-'96. San ders: „We zijn die naam als een soort geuzennaam blijven voe- verk werd in de jaren 1799- samengesteld door de in maribo geboren Francois illant en bevat driehon- i ee: grote handgekleurde pla- ela£)e richtprijs is 20.000 gul- Be! eval twee bijzondere werkjes ndJWillem Frederik Hermans wen onder de hamer. Het Ne Kussen door een rag van i uifden', in 1944 uitgegeven in omi>plage van dertig exempla- jë ten het kinderboekje 'Beer- lombazijn', dat in 1981 in t bé>plage van vijftig exempla- i d'erscheen. ige il Rodenko in Plalie centraal ndsterdam De dichter en i beus Paul Rodenko, die voor- i de jaren vijftig en zestig h maakte, staat 25 novem- entraal op speciaal aan zijn ^kenis gewijde avond in De 81 feeds lang overleden Roden- maakt een herwaardering 52, zo moge blijken uit de vele 42%'age n die deze avond aan werk worden besteed. Spre- 36 zijn onder anderen Roden- 31% biograaf Koen Hilberdink 24'q tie literatuurcritica Odile i'iakters voor Violieren leerdam In het Jeugd- I04V* ter Hofplein in Rotterdam ^t van 16 tot en met 20 no- 56ber het EenakterFestival 8 Scholieren plaats. Per 24iJ id laten twee scholen hun 30% kter zien. eenakters, die maximaal 13V4 kwartier mogen duren, va- 69 in van bestaande eenakters iewerkte klassiekers en ge- 75 latiseerde romans. 46 »uwe directeur icheveningen weningen Het museum iveningen heeft een nieuwe :teur. Het is de heer MM. Groenewoud. Hij mevrouw C.L. Paul op. (newoud werkte eerder als prvator in het Jopie Huis- - Museum. 1988-tot 1992 was hij direc- jvan het Nederlands Ves- POP PAARD, DEN HAAG Consolidated bestaande uit Adam Sherburne (zang, gitaar, percussie), Mark Pistel (toetsen, bas, samples) en Phil Steir (drums). door erik quint Wat Consolidated onderscheidt van andere politiek geënga geerde popgroepen is de discus sie met het publiek, die steevast na een intens uur van opinie, feiten en links-radicaal mora lisme volgt. Hoe de drie Ameri kanen afgelopen zaterdag ook hun best deden het Haagse pu bliek te prikkelen, de discussie kwam niet op gang. Naar aanleiding van Consolida- ted's schets van macho-gedrag en onderdrukking van vrouwen in 'Typical male', stelde een mannelijke bezoeker dat hij in ieder geval vrouwen met res pect behandelde. Maar de prot serige manier waarop hij dit verkondigde ontlokte enkel de kreet 'geouwehoer' van een vrouwelijke fan. Na een kwar tier kissebissen zat er voor Con solidated niets anders op dan weer verder te spelen. Het bevlogen trio uit Californië vulde een groot deel van de re cente cd 'Play more music' - een veel gehoorde kreet tijdens hun concerten van de afgelopen ja ren - met delen uit zaaldiscus sies. Dat haalde de vaart uit hun plaat en kwam de kracht van hun muziek niet ten goede. Videobeelden Live boeide Consolidated zater dag ruim een uur met heftige techno en snoeiharde hiphop- beats. Gesteund door videobeel den over politiek, multinatio nals en de vleesverwerkingsin dustrie bracht zanger en rapper Adam Sherburne de altijd intri gerende Consolidated-mix van meningen en feiten. In hun con fronterende muziek staan tallo ze vermeende misstanden in de ereld van bie te kijk jerdam 'De wereld van Hie door de jaren heen' is de bonstelling, die van 17 no- ber 1992 tot en met 16 ja- ?r'eji 1993 in de centrale biblio- k van Rotterdam te zien is. *x+fen met Mattel Toys, fabri- van Barbie-poppen heeft ibliotheek een collectie van l 350 Barbie's bijeenge- ht. irck houdt met Martell 10 Haag De Nederlandse 30 iekgroep Flairck ziet zijn isoring door het Franse !0 tachuis Martell verlengd. rek kan daardoor de groots |o izette muziektheater-pro- io ie 'De optocht' ook werke- jaan brengen. 50 lit project staan schilder- 50 ken van Jeroen Bosch cen- 59 f 59 rek zelf wil met gebruik van ■j® grote hoeveelheid akoesti- 95 1 instrumenten, decor, be- 96 :en en andere theatereffec- 0® bet door Bosch geschilderde 60 na van de optocht vorm ge- fotoJosvan Leeuwen Paul van Vliet ontving gisteren uit handen van collega Herman van Veen de (Euvreprijs van de Stichting Bevordering Cabaretkunst in Nederland. Van Veen was in 1983 de eerste winnaar van de Nationale Scheveningen Cabaretprijs. door onze cultuurredactie Den Haag Het Circustheater vierde gisteren een feestje voor Paul van Vliet. Niet alleen kreeg de Haagse cabaretier de Jubileum CEuvreprijs van de Stichting Bevordering Cabaret kunst in Nederland, zijn muzi kale begeleiders (Cees van der Laarse, John Eskes, Klaas van Dijk en André Hoekstra) ont vingen ook nog eens de Scheve ningen Begeleidersprijs. Waar om, dat maakten ze duidelijk tijdens het korte optreden van Vliet tijdens het Cabaret Gala Scheveningen. Grote afwezige was Freek de Jonge, de winnaar van de Na tionale Scheveningen Cabaret prijs. De Jonge weigerde die omdat hij, zo stelt hij, zich al voldoende voelt geprezen door het publiek. De jury van de Na tionale Scheveningen Cabaret prijs, bestaande uit Rob Wieg man, Natascha Emanuels, Jac ques d'Ancona en Patrick van den Hanenburg, wisten dat De Jonge de prijs zou weigeren. De jury was unaniem van me ning dat 'Losse Nummers', het nieuwste programma van Freek de Jonge, het beste was wat het afgelopen cabaret-sei zoen te bieden had. „Freek is de lachdwang voorbij", aldus het juryrapport. „Absoluut aan de top. Fascinerend, fabuleus en subliem. Juist omdat hij subtili teit, tederheid en stilte aan durft en beheerst". Volgens presentator Erik van Muiswinkel, die vorig jaar als lid van Zak en As de Nationale Scheveningen Cabaretprijs 1991 in ontvangst mocht ne men, heeft De Jonge met zijn werk de weg vrij gemaakt voor een nieuwe vorm van cabaret, die inmiddels is overgenomen door de jonge generatie. „Daar om zal over vijf jaar de oeuvre- prijs waarschijnlijk wel aan Freek de Jonge worden uitge reikt, die hij dan natuurlijk wéér zal weigeren". Paul van Vliet toonde zich in zijn nopjes met de prijs voor zijn dertig jaar omvattende oeuvre. „Vooral omdat ik hem krijg na Annie M.G. Schmidt, die ik al sinds mijn jeugd mateloos heb bewonderd". De oeuvreprijs be schouwt hij niet als een afron dingvan zijn carrière. „De afge lopen dertig jaar waren nog maar het halve werk. Het gaat nu pas echt beginnen!", aldus Van Vliet, die door de Stichting Bevordering Cabaretkunst in Nederland wordt omschreven als een 'diplomatieke cabare tier'. „Beschaafd, maar niet burgerlijk. Sierlijk, maar niet ij- del. Persoonlijk, maar niet vrij postig. Liever zingend dan schreeuwend". De band tussen Scheveningen en Van Vliet is sterk. Veel van zijn werk kwam hier tot stand, en veel van zijn programma's beleefden hier hun première. Van Vliet betwijfelt of hij nog veel zal optreden in Schevenin gen nu Joop van den Ende het Circustheater uitsluitend wil gebruiken voor langlopende musicalprodukties. „Dan is er waarschijnlijk geen plaats meer voor Van Vliet", aldus de caba retier. wereld centraal. Racisme, fas cisme, seksisme, maar ook het milieu, dierproeven en de my the die rockmuziek heet belicht de groep op prikkelende wijze. Maar waar Consolidated bij eer dere bezoeken weerstanden op riep bij het publiek door de niet zelden irritant drammerige wij ze waarop bij voorbeeld onder werpen als homofobie en vege tarisme werden behandeld, lijkt de groep nu na vier cd's een vast publiek van gelijkgestem den te trekken. Daardoor preekt Consolidated voor eigen parochie en kan van een con frontatie helaas geen sprake meer zijn. MUZIEK Temperament én helder verstand DILIGENTIA, DEN HAAG Frank Braley (piano). Werken van Haydn, Schubert, Debussy en Rachmaninov. door Dimitri van der Werf Toen de Franse pianist Frank Braley (23) vorig jaar deelnam aan het Koningin Elizabeth Concours in Brussel, pakte hij na elke ronde zijn koffers. Hij verwachtte niet verder te ko men. De jury koos niet voor een overdonderende eerste Tsjai- kovsky of derde Rachmaninov, maar bekroonde Braleys poëti sche uitvoering van Beethovens Vierde Pianoconcert. Braley heeft zich niet van de wijs laten brengen door zijn overwinning. Hij wil nog verder studeren in Parijs. Braleys recital in Diligentia was duidelijk uit muzikale overwe gingen samengesteld en niet uit de behoefte om met virtuoze hoogstandjes te vermaken. Door zijn sterke gevoel voor poëzie en drama mis je geen mo ment het grote spektakel. Door zijn orginele aanpak kreeg zijn Haydns sonate in C Hob. XVI/ 50, een van Haydns meest ca- pricieuze sonates, allure. Het thema van het eerste deel is slechts een simpele gebroken drieklank. Door de fantasie en het drama waarmee Haydn dit thema ontwikkelt, is het werk uiterst gedurfd voor zijn tijd. Braley benadrukte dit revolu tionaire karakter door zijn tem peramentvolle spel. Uit de ver scheidenheid aan dynamiek en fraseringen bleek dat hij over temperament en over een hel der verstand beschikt. Zijn vertolking van Schuberts Drei Klavierstücke D946 over tuigde minder, doordat de ver stilde gedeelten te gehaast klonken. Met Debussy bevond hij zich op vertrouwder terrein. De Suite Bergamasque nu eens niet als een luchtig intermezzo, maar als een humoristisch en spiritueel meesterwerkje. In Rachmaninovs variaties op een thema van Corelli legde hij zijn proeve van bekwaamheid in het zwaardere werk af. Met wisselend succes. Want het wa ren vooral de nerveuze en grilli ge variaties die er goed van af kwamen. In monumentaliteit en het grote overzicht schoot zijn interpretatie nog wat te kort. Maar toch kan Braley het nog wel eens heel ver brengen. Metallica-Ster James Hetfield hard aan het werk. AHOY', ROTTERDAM Metallica met James Hetfield (zang, gitaar), Lars Ulrich (drums), Kirk Hammett (gitaar) en Jason Newsted door hanspièt Nog voor het concert van Me tallica een goed half uur onder weg is, heb ik drie bier-douches over mij heen gekregen; de overblijfselen van niet geheel geledigde bekertjes pils die van achter uit de zaal richting podi um zijn geworpen, en groeit de berg plastic op de vloer gestaag. Metallica beleven, moet blijk baar gepaard gaan met veel al cohol. Of zou dat dé manier zijn om het hoofd te bieden aan het enorme volume en de bijna drie uur durende uitputtingsslag waarmee het publiek in Ahoy' wordt geconfronteerd? Metallica spaart kosten noch moeite om de fans te behagen. De eerste, fantasievolle voltref fer zijn de video-beelden als voorprogramma. Drie grote schermen, waarop later de po diumverrichtingen in een ui terst knappe regie zijn te vol gen, tonen de carrière van het Amerikaanse metal-kwartet door middel van live-beelden, videoclipfragmenten en nauwe lijks verstaanbare interview tjes. Vlak voor Metallica het podium betreedt, is er zelfs wat lolbroe kerij vanuit de kleedkamer. Een zucht van verlichting gaat door Ahoy': 'ze zijn er'. Niet veel later volgen een paar ont ploffingen en opent het immen se podium zich voor een optre den dat in eerste instantie alle opwinding in zich draagt van een uiterst geslaagd feest. Klonen De adrenaline spuit door het li chaam: concert van het jaar? Ahoy' is intussen veranderd in een zaal vol klonen die hun ima ginaire gitaar laten 'klinken' en hun lange haar met eenzelfde soort hoofdbewegingen als de musici op het podium, heen en weer laten zwiepen. Er wordt meegezongen terwijl de eerste verdrukten, naar adem happend, zich uit de voor ste rijen een weg naar achteren banen. Muzikaal lijkt Metallica op een roemrijke overwinning af te stevenen, totdat na driek wartier de zaal zijn enthousias me wat verliest. De eerste op winding (ah, een rondrijdend drumstel) is verdwenen en de verrichtingen op het podium hebben veel weg van een w.c. die constant wordt doorgetrok ken. Het oude, nogal rechtlij- ninge materiaal, kan niet ge noeg boeien en de ego-strelende solo-uitstapjes van bassist Ja son Newstad, later aangevuld met gitarist Kirk Hammett, klinken aardig, maar een beetje uit de toon. Metallica moet, geheel tegen zijn verwachtingen in, werken om het publiek niet vroegtijdig huiswaarts te zien gaan. Het duurt even voordat de constant scheldende en spugende zan ger-gitarist James Hetfield dat door heeft. Uiteindelijk lukt het hem dat enthousiasme te reanimeren en wordt het feest gered met onder meer een emotionele uitvoering van 'Nothingelse matters' in de toegiften. Metallica klinkt op het podium rauwer dan op de plaat waar door soms de indruk ontstaat dat het om muzikale houthak- kerij gaat. Gelukkig brengt gitarist Kirk Hammett daar de broodnodige verfijning in aan door middel van veelal indrukwekkende soli. Metallica werkte keihard voor zijn applaus en liet uitein delijk een tevreden, maar schorre zaal achter. MUZIEK CONCERTGEBOUW, AMSTERDAM Orkest van de Achttiende Eeuw en Gulbenkian Koor o.l.v. Frans Brüggen, m.m.v. Lynne Dawson (sopraan), Jard van Nes (mezzosopraan), Anthony Rolfe Johnson (tenor) en Eike Wilm Schulte (bas); Symfonie nr. 9 van Beethoven. door aad van der ven Frans Brüggen is op zijn door de platenindustrie begeleide tocht door de symfonieën van Beethoven bij de Negende aan gekomen. Het was een met spanning afgewacht moment, die inzet van het Allegro ma non troppo, zaterdag in het ka der van de VARA-matinees. Eerdere pogingen om Beetho vens symfonieën op 'authentie ke' wijze uit te voeren (en op cd te zetten), zoals door Norring ton, hebben al heel wat muziek liefhebbers tegen de haren in gestreken. Zeker in het geval van de Negende. Want niet al leen heeft de betekenis van dat werk sinds de première in 1824 steeds mythischer vormen aan genomen, ook de uitvoeringen werden steeds gewichtiger, zwaarder, monumentaler en langzamer. Wagner en Mahler gingen zelfs zo ver instrumenten aan de par tituur toe te voegen om het ge heel nog iets imposanter te la ten klinken. Een uitvoering door een orkest als dat van Brüggen (en ook Hogwood, Goodman en Norrington) bete kent dus het inslaan van de weg terug naar het Wenen van ruim anderhalve eeuw geleden. Weliswaar is de visie plausibel, dat een kunstwerk zich als het ware losmaakt van zijn maker en dat iedere generatie het recht heeft om Beethoven op zijn eigen wijze te herscheppen. Maar het kan geen kwaad met de neus op de historische feiten te worden gedrukt. Op de manier van Brüggen bij voorbeeld, die in zijn tempi veel dichter bij Beethovens aanwij zingen (metronoomcijfers) staat dan we gewend zijn. En die dankzij de hier gebruikte in strumenten een klank kan op roepen, die in alle lagen van het orkest - strijkers, hout, koper, ja zelfs slagwerk - helderder en duidelijker doortekend is dan bij onze symfonie-orkesten. Dat wil niet zeggen dat de uit voering van zaterdag het slui tende antwoord op alle vragen en de verwezenlijking van alle dromen was. Er was, zeker speeltechnisch, best iets op aan te merken. Maar het voor deze gelegenheid uitgebreide Orkest van de Achttiende Eeuw - er za ten plotseling musici uit het Concertgebouworkest, het Rot terdams Philharmonisch Or kest en het Schönberg Ensem ble in - speelde wel zodanig Beethoven, dat mensen elkaar aanstootten in de trant van 'hoor nu toch eens'. Mede dankzij de vocale solisten en vooral het pracht ige Gulben kian Koor uit Lissabon was dit een uitvoering, die niet zozeer de oren streelde als wel een ele mentaire kracht losmaakte. foto Rob Verhorst

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 7