„Kritiek op westerse cultuur door New Age serieus nemen" Moraaltheoloog Beemer neemt afscheid van KUN ij Heiligen afstoffen en niet meer Sölle lezen i «5* £cidóc0owtant Geestelijk Leven Opinie Liefde COMMENTAAR 2 a i Leidse Courant I maandag 9 november 1992 Sint Jacobus Academie viert eerste lustrum DEN HAAG Deze maand viert de Sint Jacobus Academie in Den Haag haar vijfjarig bestaan. De Sint Jaco bus Academie is een van de regionale katholieke academies die op initia tief van de Stichting Bevordering Contact Rooms-Katholieken zijn op gericht. Op zaterdag 14 november wordt een lustrumdag georgani seerd rondom de parochie van Sint Jacobus de Meerdere in de Haagse Parkstraat, 's Morgens is er een rondleiding in de Jacobuskerk door drs. H. P. R. Rosenberg. Het middag programma bestaat uit een tweetal lezingen over liturgie. Inlichtingen drs. M. Verzijl (070 - 38 60 885). Paus: Voortplanting niet meer noodzakelijk in het paradijs VATICAANSTAD In het paradijs is de voortplan ting niet meer noodzakelijk, zei paus Johannes Paulus II. Tijdens een bezoek aan een parochie in een buitenwijk van Rome herinnerde de paus eraan dat het bestaan na de dood zal verschillen van het leven op aarde. In de hemel hoeft de mens zich niet meer voortplanten, terwijl hij op aarde juist de aanbeveling van de Schepper moet volgen: Groeit en ver menigvuldigt U. Het leven van de weer tot leven gewekte mensen zal lijken op dat van de engelen en daarom heeft God te verstaan gegeven dat de mens zal worden „bevrijd van de noodzakelijkheden die aan ons bestaan als sterfelijk wezen zijn verbonden." Enkele dagen bleek uit een peiling van het katholieke weekblad Famiglia Cristiana, dat 22,4 procent van de Italianen niet in de hemel gelooft en dat 27,8 procent aarzelingen heeft. 36 procent Duitsers: joden medeschuldig aan vervolging DRESDEN - Ongeveer 27 procent van de Duitsers vindt dat de joden medeschuldig zijn aan hun vervolging. Nog eens 9 Vreselijkprocent vindt de joden zelfs in belangrijke mate medeschul- een nul die een tien dig aan hun lot. WÜ zijnDat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Mitteldeutscher Rundfunk. Van de 1396 ondervraagden sprak 59 procent in het A Deviiié westen van Duitsland en 66 procent in het oosten zich ertegen uit dat het antisemitisme mede aan de joden zelf wordt verweten. Vol gens de resultaten van de peiling hebben de bewoners van het wes telijk deel meer vooroordelen tegen joden dan de Duitsers in het oosten. 58 procent van de ondervraagden in het westen en 68 pro cent in het oosten meent dat er nog altijd antisemitische vooroor delen en discriminatie in Duitsland bestaan. Daarentegen meent 39 procent van de ondervraagden in het westen en 27 procent in het oosten dat de Duitse joden geïntegreerd zijn. Laten wij daarom vrijmoedig naderen tot de troon van Gods Genade, om barmhartigheid en genade te verkrijgen. door JOKE FORCEVILLE Als columnist kan een mens niet voorzichtig genoeg zijn. Voor hij het weet, komt een lezer op de proppen meteen tegenwerping, waarmee hij dejournalist denkt schaakmat te kunnen zetten. Nu ben ik gespeend van en ige kennis omtrent de edele schaakkunst. Maar ik wil wél graag juiste beweringen doen op mijn eigen plekje in de krant. Om uw geheugen op te frissen: eerst was het mijn „Hartekreet "die enige beroering wekte en waarvoor ik door sommigen werd teruggefloten. Toen heb ik daarna, onder het kopje „Barmhartigheid"getracht mijn standpunt te verhelderen. Helemaal gelukt is dat blijkbaar niet. Ik kreeg opnieuw commentaar. Nogmaals dus: ik blijf vinden - en het doet me erg veel verdriet - dat onze Kerk het gelaat van Jezus Christus verdu istert. En met Hem is het toch allemaal begonnen... Door Hem worden wij, christenen, toch nog elke dag geïnspireerd Die versluiering ervaar ik telkens daar waar goedwillende mensen worden uitgesloten van onze gemeenschap. Ik heb mensen meteen homofiele geaardheid genoemd, gescheidenen, vrouwen die in geweten hebben gevonden een abortus te mogen ondergaan. Ik voelde me op bijbelse grond toen ik argumenteerde datjezus nooit één mens liet vallen, afwees of uitsloot. Ieder alleen wegzond met de opdracht zijn leven te beteren. Van mijn kant werd het een pleidooi voor het ervaren van Gods barmhartigheid als één van zijn mooiste eigenschappen. Mijn woorden: ik teken er protest tgen aan dat christenen die, als ik, onverbiddelijk geloven in die oneindigde barmhartigheid, er „niet meer bij zouden horen alsof die zonder meer Zijn wetten met voeten treden. Zonder zijn genade houdt overigens niemand het uit. Ik werd opnieuw op mijn vingers getikt. Ik had één ding vergeten. Het is niet waar dat de barmhartigheid van God bovenaan staat. God is liefde en ook van geloof, hoop en liefde is de laatste het grootst. Een kleine tegenwerping mijnerzijds: ik heb geschreven dat één van Gods mooiste eigenschappen Zijn barmhartigheid is. Dat laat de mogelijkheid open er meerdere te ontdekken. Al kan een eventuele taalpurist opmerken dat het niet heel exact is. Dat laat de mogelijkheid open er meerdere te ontdekken. Al kan een eventuele taalpurist opmerken dat het niet heel exact is geformuleerd. Mooiste is overtreffende trap en één kan maar de mooiste zijn. Tenslotte dan toch nog even dit: Ik stel me, heel menselijk maar ik heb een beeld nodig, Gods voortdurende betrokkenheid op ons, Zijn Liefde, vóór als een oneindig mooi kristal. Het vonkt en spat er in alle kleuren van af, het schoons. Het wekt vertrouwen dat wij Zijn onophoudelijke zorg zijn. En dan schiet hiér een straal die ik barmhartigheid noem, van dat kristal. En daar de warme glans van Zijn aandacht voor ons. En weer vanuit een andere hoek schittert Zijn meeleven in mijn verdriet mij tegemoet. Hoeveel meer zou ik trouwens nog kunnen bedenken. Alles bij elkaar is het die luisterrijke kristal waarin Zijn complete liefde is samengebald. Er zijn momenten dat ik wel eens mijn hoofd afwend. Dan loop ik als een heel klein, angstig, misschien soms wel boos, kind weg. Dan kan ik het allemaal niet meer verdragen: zoveel aandacht, zoveel onbaatzuchtige bemoeienis met het wezentje dat ik ben... Want wat zet ik daartegenoverWat zou ik er eigenlijk tegenover moeten zetten. Soms kan ik Gods oogverblindend licht van Liefde en Barmhartigheid niet in de ogen kijken. ZWOLLE Buitenstaan ders moeten de New Age-be- weging serieuzer nemen dan doorgaans het geval is. Niet alleen levert de beweging te recht fundamentele kritiek op de ontwikkeling van de westerse maatschappij, maar ook steken het idealisme en de zorgen over de toekomst binnen deze beweging gun stig af tegen het perspectief loze cynisme en de kortzich tigheid die in politiek en sa menleving op dit moment de toon zetten. Dat zei drs. W. Hanegraaff, ver bonden aan de vakgroep gods dienstwetenschappen van de Rijksuniversiteit te Utrecht, zaterdag in Zwolle tijdens het jaarcongres van de Stichting a, die zich richt op de we tenschappelijke bestudering van paranormale verschijnse len. Hanegraaff, die een proef schrift over New Age voorbe reidt, meent dat de beweging een over het geheel genomen juiste analyse geeft van de echte knelpunten van de westerse sa menleving. Haar "antwoorden zijn echter discutabel. Hanegraaf vatte de kritiek van New Age op de westerse samen leving samen aan de hand van twee begrippen: dualisme en re ductionisme. New Age keert zich tegen drie vormen van dua lisme die in de moderne samen leving gangbaar zijn. De schei ding tussen geest en materie leidt tot een eenzijdige nadruk op de rationaliteit ten koste van de emotie. De scheiding tussen mens en natuur heeft geleid tot een overheersing, misbruik en manipulatie van de natuur door de mens. Omdat bovendien de vrouw nauw met de natuur in verband werd gebracht, leidde dit dualisme tot een stelselma tige onderdrukking van de vrouw en een „ziekelijke" ver dringing van het vrouwelijke en alles waarvoor het vrouwelijke in de westerse cultuur staat. De derde scheiding die New Age kritiseert, is die tussen God en mens. God wordt onder meer in het christendom voorgesteld als de absolute heerser aan wie elk schepsel gehoorzaamheid is verschuldigd. Niet alleen bevor dert dit een autoritair denken, maar ook wordt de mens erdoor verleid zelf'God' te gaan spelen tegenover de aan zijn beheer toevertrouwde en streng van hem gescheiden cultuur. Daarnaast heeft New Age kri tiek op het reductionisme in de westerse samenleving. Geeste lijke verschijnselen worden er beschouwd als bijverschijnse len van strikt materiële proces sen. Alles wat de mens tot mens maakt (kunst en cultuur, liefde en haat, hoop en verwachtin gen, idealen en teleurstellin gen) wordt gezien als iets zon der betekenis. Ook wordt de wereld niet meer in haar geheel gezien, maar als een reeks com plexe bouwsels van afzonderlij ke fragmenten, die geen contact met elkaar hoeven te onderhou den. Hanegraaff ziet New Age als een moderne uiting van 'wes terse esoterie', een eeuwenoude traditie, die tot het erfgoed van de westerse beschaving be hoort, maar tegen christendom en Verlichting het onderspit heeft gedolven. In feite heeft er naast de traditie van de Verlich ting altijd een alternatieve tra ditie bestaan die de nadruk op de rede afwees. New Age is een herformulering van de traditio nele kritiek van de 'westerse esoterie' op de heersende stro mingen in de westerse samenle ving, aldus Hanegraaff. Meerderheid van anglicanen wil vrouwen toelaten tot priesterambt LONDEN De anglicaanse sy node loopt het gevaar een meer derheid van de anglicanen voor het hoofd te stoten, als zij deze week besluit vrouwen niet tot het priesterambt toe te laten. Een onderzoek van de BBC on der 1473 belijdende anglicanen wees uit dat 67 procent van hen voor de openstelling van het priesterambt voor vrouwen is. 22 procent is tegen en de overi ge ondervraagden hadden geen mening. Verder bleek 73 pro cent van de ondervraagden geen-bezwaar te hebben tegen een vrouwelijke pastor aan het hoofd van hun gemeente. De sy node beslist woensdag over de toelating van vrouwen tot het priesterambt. In de drie huizen van de synode - van de bisschop pen, priesters en leken - is een meederheid van tweederde no dig. In het huis van de bisschop pen zal deze meerderheid waar schijnlijk worden gehaald, maar in de twee andere huizen is dat zeer onzeker. Politici op joodse begraafplaats BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Niekerk-Oldekerk-Faan en Lutjegast G. Postma. kandidaat te DOe- zum die dit beroep heeft aangenomen. Bedankt voor Boven-Hardinxveld M Baan te Nijkerk. Gereformeerde Gemeenten Bedankt voor Hilversum P Melis te Nieuw Beijerland. Studentenpastoraat: UTRECHT - Het studen tenpastoraat doet er beter aan de heiligen „af te stof fen" dan een theologische „eendagsvlieg" als Dorothee Sölle te propageren, meent prof. dr. J.B.M. Wissink. Het verdriet hem dat studenten de weinig originele Duitse theologe willen lezen en zich zo intellectueel tekort doen in plaats van zich bezig te houden met heiligen, die „groter waren dan zijzelf." Wissink, bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Gro ningen en docent aan de Katho lieke Theologische Universiteit te Utrecht, sprak zaterdag op de eerste Allerheiligenmarkt van de Studie Advies Commis sie (SAC) van de Radboudstich- ting, de katholieke organisatie voor wetenschappelijk onder wijs en onderzoek. Besturen van studentenpastoraten en studentenverenigingen konden met de leden van de SAC spre ken over de kansen op subsidië ringvan projecten op het gebied van de geestelijke vorming van studenten. Voor dit doel heeft de SAC elk jaar 150.000 gulden beschikbaar. De christelijke traditie kan stu denten veel leren, meent Wis sink. Niet alleen het verhaal van de liefde van God voor alle mensen, maar ook modellen om eenheid in het leven te vinden. Daarbij kan de bestudering hel pen van heiligen als Teresa van Avila, Benedictus en Augusti- nus of van grote figuren uit protestantse kring als de Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer. Wissink, priester van het aarts bisdom Utrecht, waarschuwde dat de vertegenwoordigers van de kerk de studenten niet moeten belasten met kerkelijke conflicten waarover zij zich in de jaren zestig hebben opge wonden. Als voorbeeld noemde hij zijn eigen woede over een be sluit van kardinaal Simonis dat niet een gezamenlijke biechtoe fening, maar alleen de persoon lijke biecht de waarde van een sacrament heeft. Toen een stu dent hem vroeg, hoe zo'n per soonlijke biecht in zijn werk gaat, realiseerde Wissink zich dat hij zijn eigen frustratie over het kerkelijk beleid afreageerde en besloot hij voortaan ruzies binnen de kerk te relativeren. Drs. C. van der Heijden, werk zaam bij het Studentenpasto raat Enschede, zei geen reden tot klagen te hebben over het aantal studenten dat het stu dentenpastoraat bereikt, al gaat het om een minderheid. Zij constateerde dat onder de stu denten de behoefte aan gebed en bezinning toeneemt. Het ge bruik van de kapel van het stu dentenpastoraat neemt toe en diverse groepen sluiten hun groepsgesprek af met een korte vesperdienst. Ook de abdij- weekenden, waarbij een groep studenten kennis maakt met het leven en werken in een ab dij, en de reizen naar de oecu menische geloofsgemeenschap in Taizé trekken veel belang stellenden. NIJMEGEN - Zedelijk han delen, het verzet tegen het kwaad en de verdediging van het recht van de berooiden voeren binnen in de werke lijkheid van de verborgen God. De weg andersom, van gebod naar goed handelen, kan wel, maar is doctrinair. Geloven in het goede gaat voor af aan geloven in God. En ook voor niet-gelovigen, die zich op grond van hun geweten inzet ten voor gerechtigheid, is er heil van God. Dat betoogde vrijdagmiddag de rooms-katholieke moraaltheo loog drs. Theo Beemer in zijn afscheidscollege bij het aftre den als lector in de moraaltheo logie aan de Katholieke Univer siteit Nijmegen (KUN). Sinds 1968 was Beemer niet alleen aan de theologische faculteit maar ook aan de medische fa culteit van deze universiteit verbonden. In vele artikelen, notities en adviezen heeft Bee mer zich uitgelaten over ethi sche vragen rond abortus, bio- ethiek, euthanasie, homoseksu aliteit, oorlog en vrede, waar mee hij zijn naam vestigde als één van de bekendste katholie ke moraaltheologen in Neder land. Voorafgaand aan zijn afscheids college boden vrijdag zijn Nij meegse collega's hem een sym posium aan, waarin Beemers' vakgenoten uit Nederland en Vlaanderen hun licht lieten schijnen over ethische vragen rond biomedische ontwikkelin gen, het bedrijfsleven, seksuali teit en de kerk als morele in stantie binnen een eenwordend Europa. Onder de aanwezigen bij zijn afscheidscollege in een bomvolle aula van de KUN be vonden zich mgr. Ph. Bar van Rotterdam (Beemer is priester van het bisdom Rotterdam), bisschop H. Ernst van Breda (een vakgenoot van Beemer), en mgr. Glazemakers, bisschop van de Oud-Katholieke Kerk. In zijn afscheidscollege ('Het geboorterecht van de berooiden en de verborgen God'ging Bee mer in op de grond van het ethisch handelen. In de loop van de jaren was hij, zo vertelde hij, meer en meer tot de conclu sie gekomen dat (moraal)theo- logie geen 'pure' theologie kan zijn, maar dat historische en maatschappelijke processen (verpaupering, ongelijkheid tussen mannen en vrouwen) van belang zijn in het zich toe wenden dan wel zich afkeren van God. Verzet Zedelijk handelen begint, aldus de scheidende moraaltheoloog, in het verzet tegen de beroving of in de verdediging van datge ne, waar ieder mens recht op heeft krachtens zijn geboorte. Of het goede het kwaad uitein delijk zal overwinnen, is een Het gat van Kok OMDAT Ruud Lubbers wilde vieren dat hij 30 jaar g)ter trouwd is met zijn Ria, mocht vice-premier Wim Kok zate™6 dagavond de pers toespreken. De minister van fïnanciëzlJ1 draaide er daarbij niet omheen dat het ontzettend moeilijf was geweest om de ministerraad een extra bezuiniging vaTa miljarden guldens door de keel te duwen. De sombere toi^, stand van de wereldeconomie en het duurder worden van öni£ gulden (slecht voor de vaderlandse export) hadden heizic geen andere keus gelaten. Samen met premier Lubbers ezij minister De Vries van sociale zaken had hij een hard scenipcl rio opgesteld, „waardoor voorkomen kan worden dat owjti land wellicht tot diep in de jaren negentig de werkgelegen*16' heidsprijs moet betalen voor een te trage reactie thans'—. 'Hard' is echter een relatief begrip. In zijn voorstel aan d collega's ging Kok officieel uit van de noodzaak 2,75 miljai] j extra te bezuinigen op de rijksbegroting voor 1993. Mas omdat hij op zijn klompen kon aanvoelen dat dat onoverki melijke problemen zou opleveren, had de minister van fw nanciën bij voorbaat water in de wijn gedaan. Slechts c( 1 helft van het bedrag behoefde structureel (echt) bespaard 11 worden. De rest mochten de ministers vinden door het ui stellen van aankopen of betalingen en door een wel hee bijzondere truc: het nog niet invullen van bezuinigingei^ Heel bewust had Kok een gat van 750 miljoen gelaten. j De superzuinige Kok die een gat laat? Hoe was dat nu mc^ gelijk? Desgevraagd mompelde de schatkistbeheerder dc hij zonodig nog wat maatregelen achter de hand had om d inkomsten van de staat te vergroten „zonder de belastingene te verhogen". Wat die maatregelen waren, wilde Kok pas nt0 enige aandrang met voorbeelden illustreren: de verkool® van staatsaandelen en schoolgebouwen. Met anden woorden: het verpatsen van het tafelzilver. Kok had echte"0 ook hierop een antwoord: „Liever het tafelzilver verkope dan de werkgelegenheid aan te tasten door te forse bezuinclt gingen". Hoe ad-rem het antwoord van Kok ook was, he^e verplaatste slechts de vraag. De Drees-van-de jaren-neger tig die het tafelzilver verpatst? Toen kwam eindelijk de aa;op uit de mouw. Kok sluit niet uit dat hij in het voorjaar eei flinke meevaller kan inboeken. Door een meevallende ofva brengst van met name de loon- en inkomstenbelasting60 Deze belastingen brengen echter alleen meer op als dv0 werknemers in de particuliere sector meer gaan verdiener Meer inkomsten geven aan ambtenaren en uitkeringsgeOi rechtigden helpt niet, omdat deze groepen ook uit de schalSP kist betaald worden. Dat zou dus slechts een verschuiving zijn van broek- naar vestzak. Maar hoe is het fiscale optimisY0 me van Kok te rijmen met de dramatische oproep van hej1 kabinet aan de vakbonden om de lonen in 1993 nominaal t°e bevriezen? Dat is alleen te rijmen als men ervan uitgaat dasp de regering niet gelooft in haar eigen succes. ge ivo DAT doet zij dan ook niet. In het NOS-Journaal verklaard N; Kok zaterdagavond dat het niveau van de lonen in de markm tsector volgend jaar „wel iets mag afwijken van het door on va gestelde ideaal". De minister van financiën gelooft er dum! niets van dat de bonden vandaag in het centraal overleg zulW1 len instemmen met de door de regering gevraagde loonbtW( vriezing. Het lijkt dan ook op zijn minst een onhandige op fY merking van Kok. In een brief aan de Kamer alles zetten o een 'loonpauze' en gelijkblijvende lonen en tegelijk naar d^ vakbeweging suggereren dat een onsje meer best wel kail p; En dat terwijl zijn collega De Vries donderdag nog met eei si onvervalste loonmaatregel dreigde. Overheidsingrijpen vai V< een ongekend soort. Maar nee, dat had de pers toch ech; va verkeerd begrepen, zei Kok. „Met afdwingen van loonmati ging zou je alleen heel veel kapot maken", aldus de man die Ye kennelijk toch nog niet helemaal vergeten is dat hij carrièreid heeft gemaakt in de vakbeweging. De Oostenrijkée kanselier Franz Vranitzky (links) was samen met een aantal andere Oostenrijkse politici gisteren aanwezig bij een herdenkingsceremonie op een joodse begraafplaats in Eisenstadt. Een week hadden daar vandalen huis gehouden. FOTO:EPA vraag die het denken niet kan bevestigen, maar de mens al leen in hoop kan verwachten. Het geloof is daarbij een laatste verantwoording van hoe het komt dat sommige mensen dwars tegen „de menselijke el lende en verscheurdheid" in blijven leven en werken in de hoop. Beemer verwees daarbij naar de bevrijdingstheoloog Jon So- brino uit El Salvador, die hij be schouwde als de erflater van de vermoorde bisschop Oscar Ro mero. Het recht op leven van de armen ('heilig' en 'sacraal') wordt bedreigd door honger en moord, en het moet daarom verdedigd en beschermd wor den. Theologisch gesproken kan zo'n verdediging 'godde lijk' genoemd worden, „niet zo zeer omdat ze beantwoordt aan de eis of het gebod van God", maar „omdat ze de mensen ver want maakt aan de werkelijk heid van God zelf'. Volgens Beemer is de God van Israël vooral een „verborgen God". Van deze God is gezegd dat hij zich ook laat vinden door hen, die „hem niet zochten". „Mensen, die onder wereldse benamingen zochten wat wij christenen het Koninkrijk van God noemen en wier begeerte het is dat de leugenaars en fol teraars niet als overwinnaars en de helden de geschiedenis in gaan." Na afloop van zijn af scheidscollege werd Beemer een vriendenboek ('Theologie in de marge', uitgave Gooi en Sticht) aangeboden. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Per: Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Telefax: 071-134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 071 - 132221, 070-3190 933 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J W. C. Leune (tel. 070 - 3190 808) Leiden en omgeving (tel 071 - 144 046/047/48/49) G - J. Onvlee (chef-redacteur), F. Buurman, K. van Kesteren, R Kleijn, drs. R. Koldenhof, M. Kroft, drs. J. Nihof, T. Pieters en M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën er A van Rijn (chef), drs. R Edens, A Leeuwen - Voorbij, R. de Roo Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P vi Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka. Redacties Den Haag en omgeving (tel. 070 - 3190 8C en kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): in samenwerking n Haagsche Courant. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidings - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pe dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten ii België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K. Swiers, M van de Ven en P. Vogels De parlementaire redactie bestaat uit H. B. in 't Hout (chef), H.B. Bijleveld, drs J Feenstra, D.J. Hofland, K. Jonker, P Koopman, drs. G. Korevaar, D.W van Rietschoten, C.P. Visser en K. van Wees Algemeen coordi nator J.A.L.M. Timmers - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland drs D. J van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene). R. Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome), B van Huet (Londen), M. de Koninck (Washington)F. Lindenkamp (Sao Paulo)B. Schampers (Brussel)W V (Parijs), drs. R Vunder.nk (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem). G. van V (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs. M de Cocq. n 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op m£ 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart, per maand per kwartaal per jaar n 18.00 tot 19.00 u 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905. Telefax 071 - 140 68 lefax voor uitsluitend het doorgeven van advertenties (kantoor Rijswijk) 070 - 3902 702. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2