De opmars der sonologen Kladjes van Pasolini worden toch roman Cultuur Boekenprijs publiek voor Betty Mahmoody Rachmaninov zonder drama Jiri Kylians uitdaging aan twee premières Leidse Courant vrijdag 6 november 1992 Residentie Orkest: licht aan, licht uit Den Haag Het Residentie Orkest weet het niet meer. Moeten tijdens de concerten in de Philipszaal de lichten in het auditorium nu uit of aan? Door het doven van de lichten wilde men 'een verwachtingsvolle spanning' opbouwen. Maar er zijn veel mensen die hebben geklaagd. Ze willen tijdens een muziekuitvoering niet het gevoel hebben dat ze naar theater kijken. Gisteravond verzorgde het Residen tie Orkest een experiment: voor de pauze de lichten aan, er na de lichten uit. De concertbezoekers kregen stembriefjes om hun voorkeur voor het ene of het andere lichtplan te kunnen aangeven. Binnenkort ho ren we er meer over. Dichter Rawie breekt record Amsterdam De dichtbundel 'On mogelijk geluk' van de Groningse dichter Jean Pierre Rawie, die eind augustus verscheen, is uitverkocht. Sinds Rawies televisieoptreden afge lopen zaterdag bij Sonja Barend zijn dagelijks vijfhonderd exemplaren verkocht, waardoor het boek tijde lijk niet meer leverbaar is. Nog nooit zijn van een poëziebundel zoveel exemplaren in zo korte tijd ver kocht, aldus uitgeverij Bert Bakker. Vanaf morgen is de vijfde druk van 'Onmogelijk Geluk' verkrijgbaar. In totaal zijn sinds de verschijning van de bundel zesduizend exemplaren over de toonbank gegaan. Dat is on gekend, aldus een woordvoerder van Bert Bakker. „Normaal ben je al blij als je binnen drie jaar duizend bun deltjes kwijt raakt". Mediaraad wil cultuurgarantie Den Haag De Mediaraad verlangt garantie dat het bedrag dat wordt bezuinigd op de omroeporkesten daadwerkelijk beschikbaar komt voor andere culturele doeleinden. Dat blijkt uit het gisteren gepubli ceerde advies aan de minister van WVC. Volgens de raad staat thans in het geheel niet vast dat het bedrag dat vrijkomt door herstructurering van het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) voor culturele.doelen behou den blijft. De minister kan het te be sparen bedrag alleen toevoegen aan het totale bedrag dat voor de omroep beschikbaar is. Daaruit krijgen de omroepen uurbedragen. Volgens de Mediaraad moet de minister op dit punt nader overleg voeren met het Commissariaat voor de Media. Muziekprijs voor Armeense cellist Hilversum De 14-jarige Armeen se cellist Alexander Tchaouchian heeft SNSbank Muziekprijs gewon nen met een optreden in het AVRO- programma 'Jonge mensen op het concertpodium'. De prijs werd hem toegekend door de televisiekijkers. Zij hadden dit jaar de keus uit twaalf musici. De prijsuitreiking wordt zondag 8 november door de AVRO via Ned. 1 uitgezonden (17.30). Dan speelt Tchaouchian ook het eerste cello concert van Saint-Saëns, samen met het Radio Kamerorkest onder lei ding van Roland Kieft. Bibliotheek Polak komt op veiling Utrecht Vrijwel de complete bi bliotheek van de uitgever Johan Po lak komt volgend jaar mei onder de hamer bij het veilinghuis Beijers in Utrecht. Polak overleed in mei van dit jaar op 63-jarige leeftijd. De Stichting Johan Polak tot Instand houding van het Bijzondere Boek heeft opdracht gegeven tot de vei ling. Om hoeveel boeken het precies gaat is nog niet bekend. Er zijn ongeveer vierhonderd dozen met dertig a veertig exemplaren per doos. De boe ken verkeren in prima staat en zijn uitstekend verzorgd. Het uitpakken van de dozen en bet catalogiseren zal waarschijnlijk geen verrassingen opleveren. De bibliotheek bevat vooral bibliofiele uitgaven en een grote verzameling klassieken. Een aantal weken vóór de veiling ver schijnt een catalogus. Open dag in Rijksmuseum Amsterdam Het Rijksmuseum houdt 8 november open huis om de resultaten van de verbouwing van de afgelopen maanden aan het publiek te laten zien. Het museum is die dag gratis toe gankelijk. Tussen 10.00 en 13.00 zijn er allerlei activiteiten. Architect Wim Quist en directeur Van Os van het Rijksmuseum houden lezingen en bekende Nederlanders vertellen over hun favoriete kunstwerk in het museum. Verder is er een boeken markt. Nescio's 'Uitvreter' als solovoorstelling Amersfoort De acteur Johannes Kemkens brengt 'De uitvreter' van Nescio in een groot aantal theaters. Zijn solovoorstelling gaat over Japi, een levenskunstenaar en sympa thiek profiteur, een zwerver, vol jeugdidealen en humor die de tijd stil wil zetten en zich aan het sterfelijk lot wil onttrekken. Het besef dat dit onmogelijk is verandert hem. 'De uitvreter' gaat 27 november in The ater De Lieve Vrouw in Amersfoort in première. Het Instituut voor Sonologie bestaat 25 jaar (maar eigenlijk nog iets langer). De opleiding aan deze door het Koninklijk Conservatorium geadopteerde instelling neemt de laatste tijd een hoge vlucht. Artistiek leider Clarence Barlow is heel optimistisch. door Dimitri van der Werf Den Haag Slechts weinigen zul len zich er van bewust zijn dat ach ter de muren van het Koninklijk Conservatorium één van de belang rijkste instituten voor elektronische en computergestuurde muziek schuilgaat. Het is het Instituut voor Sonologie, waar studenten uit alle windstreken lessen volgen in 'algo ritmische' compositie, 'de relatie tussen muziek en getal', 'digitale klankvoortbrenging en de klanksyn these' en 'elektronisch muziekthea ter'. Morgenmiddag wordt vanaf vier uur in het Haags Conservatorium ge vierd dat het Instituut voor Sonolo gie 25 jaar bestaat. Tijdens een lange manifestatie zullen composities van vijftig studenten en oud-studenten tot klinken komen. Eigenlijk bestaat het instituut al wat langer. In 1960 riep Philips een Stu dio voor Electonische Muziek in het leven. Deze stond onder leiding van Henk Badings. De studio werd in 1967 onder de huidige naam onder deel van de Universiteit Utrecht. In de jaren zeventig maakte het insti tuut een redelijke bloei door onder leiding van Gottfried Michael Koe- nig, een leerling van Stockhausen, één van de pioniers van de elektroni sche muziek. Het had als één van de eerste de be schikking over een voor die tijd gea vanceerde computerinstallatie, die veel studenten aantrok. Rond 1980 maakte Sonologie een moeilijke pe riode door. De Utrechtse universi teit moest fors bezuinigen en zette drastisch het mes in de uitgaven van het instituut. In 1986 kwam aan die materiële pro blemen een einde, toen Jan van Vlij men, de voormalige directeuur van het Koninklijk Conservatorium, be sloot om Sonologie naar Den Haag te halen. Perspectief Eenmaal opgenomen in het conser vatorium lag aanvankelijk het ac cent op het onderwijs. In 1989 werd de componist Clarence Barlow aan gesteld om het instituut een artis tiek geweten te geven. De laatste ja: Amsterdam Het boek 'In een slui er gevangen' van de Amerikaanse Betty Mahmoody (47) heeft de Publieksprijs voor het Nederlandse Boek 1992 gewonnen. Dat is de - verrassende - uitslag van de stem ming die vanaf begin september in honderden boekhandels en biblio theken heeft plaatsgehad. Mah moody nam de prijs, een bedrag van 15.000 gulden en een sculptuur van Jeroen Henneman, gisteren in de Rode Hoed in Amsterdam persoon lijk in ontvangst. De winnende titel is het enige ver taalde boek uit de top vijf van kans hebbers. 'In een sluier gevangen' verwierf in totaal 9 procent van de meer dan 11.000 uitgebrachte stem men. 'Zwemmen met droog haar' van Kees van Kooten kwam met 8 procent van de stemmen op de twee- Clarence Barlow in één van de studio's van het Instituut voor Sonologie. ren nemen de sonologische activitei ten weer een hoge vlucht en de toe komst biedt een interessant perspec tief, niet in de laatste plaats door een grote verbouwing en een uitbreiding van de studio's. Sonologie krijgt nu ook een eigen concertzaal, genoemd naar Edgar Varèse. Barlow studeerde bij Bernd Alois Zimmermann en Stockhausen in Keulen en in 1971/72 aan het Insti tuut voor Sonologie in Utrecht. Tij dens zijn studie raakte hij geïnteres seerd in het gebruik van computers als hulpmiddel bij het componeren. Stockhausen noemde hem spottend 'Mister Computer'. Clarence Barlow ontwikkelde com plexe wiskundige formules om tona liteit geleidelijk in a-tonaliteit, en metriek in a-metriek te laten over gaan. Hij ontwikkelde een compu terprogramma dat met deze formu les muziek kan uitvoeren. Barlow ziet zich graag geassocieerd met de Middeleeuwen en de Renais sance, toen muziek nog een weten schap was. De houding van veel he dendaagse componisten, die willen teruggrijpen naar het verleden om communicatie met het publiek te zoeken, vindt bij hem weinig sympa- „Goede muziek is vernieuwende muziek. Einstein maakte zich toch ook geen zorgen of zijn relativiteits theorie makkelijk toegankelijk was? Ik vind het wel belangrijk dat onze studenten onderzoekend zijn en zich niet laten gaan voor hun eigen ple zier. Als studenten New Age-muziek willen componeren met electronica, dan is dat hun zaak. Maar ik zal het niet stimuleren, omdat deze muziek niet bekend staat als stimulerend voor het denkvermogen. Het heeft geen therapeutisch effect en is even min een bijdrage aan een verbete ringvan de wereld". Marge De vraag is of de produkten van het Instituut voor Sonologie dan wel het publiek de gelegenheid hebben gebo den om vooruit te gaan en de wereld om zich te verbeteren. Tot nu toe 'In een sluier gevangen' vertelt het waar gebeurde verhaal van een Amerikaanse vrouw die is getrouwd met een Iraniër. Het huwelijk raakt verstoord wanneer de man in de ban raakt van de revolutie van ayatollah Khomeini. De vrouw weet uiteinde lijk samen met haar dochtertje uit Iran weg te komen. Film Het boek werd in 1989 in Nederland uitgebracht door de boekenclub ECI. In 1991 werd op basis van het boek de speelfilm 'Not without my daugh ter' uitgebracht. Tegen de film werd in Nederland destijds geprotesteerd door de Stichting Lawine, een orga nisatie van Nederlandse vrouwen met een niet-Nederlandse partner. Ze vonden dat de film vooroordelen bevestigde. Wereldwijd zijn van Betty Mah- t-uiu hakkt vbhrutltn moody's boek 15 miljoen exempla ren verkocht. In Nederland zijn dat er 150.000. De schrijfster werd in 1990 in Duitsland gekozen tot kort is die met kabels verbonden aan Vrouw van het Jaar. de studio's van onze afdeling. Ook willen wij de wereld graag laten zien waar wij mee bezig zijn. Het is niet ondenkbaar dat de sampling-pro- gramma's die wij nu aan het ontwik kelen zijn, op de markt zullen wor den gebracht". Barlow zegt, dat hij en zijn mede werkers zich ook met name in Den Haag willen manifesteren. „Met Theater Korzo zijn besprekingen gaande om daar concerten te geven. Misschien komen wij ook met rock-, opereerden de sonologen in de mar- jazz- of popmuziek voor de dag. van het muziekleven. Ook in het Maar een knieval voor het publiek conservatorium gingen ze hoofdza kelijk hun eigen weg. „Daar proberen wij nu verandering in te brengen. De compositie-afde ling heeft zijn eigen studio. Sinds zullen wij zeker niet maken. Wij wil len goede muziek brengen en die moet aan drie criteria voldoen: meesterschap, originaliteit en inte griteit". DANSTHEATER, OEN HAAG Nederlands Dans Theater 2 met twee premières. 'Angel dust'. Choreografie: Patrizia Tuerlings. Muziek: Boccherini en Viotti. Decor: Chris van de Velde. Kostuums: Henk Knaap. 'Blind kingdom'. Choreografie en decor: Itzik Galili. Muziek: Jon Hassell. Kostuums: Saskia Bredero. Reprise: 'Stamping ground' van Jiri Kylian. Licht steeds: Joop Caboort. Herhalingen: 7,12,13,14 november weer in het Danstheater, 17 november Rotterdam, 19 november Rijswijk, 23 en 24 november Amsterdam, 8 december Leiden (steeds Schouwburg). doorNicoS.de Wal Openen met 'Stamping ground' in een zó fascinerende uitvoering als gisteravond betekent wel een extra uitdaging aan wat daarna komt. In de bijna tien jaar die verstreken zijn sinds de première in het Circusthea ter heeft Kylians ballet nog niets in geboet aan originaliteit, pit en hu mor. Doordat het gelukt is met jonge dansers wéér een ijzersterk ensem ble te formeren, overrompelen de grillige bewegingen die Kylian aan de Australische aboriginals ontleen- foto Joris Jan Bos Afgestrafte toenadering in 'Blind kingdom', met Dylan Newcomb en Tessa Cooke. dansstuk 'Angel dust' hierna tegen viel. Dit trio hinkt te veel op ver schillende gedachten, waardoor het vlees nog vis is geworden. Geïnspi reerd door de muziek benaderen de drie dansers elkaar met elegante ré vérences, nemen en passant een snuifje, manipuleren elkaar gek scherend, maken pirouettes en sprongen in akademische ballettech niek, in een ook al aan die 18de eeuw PHILIPSZAAL, DEN HAAG Residentie Orkest o.l.v. Muhai Tang, m.m.v. Dezsö Ranki (piano); ouverture 'Carnaval' van Dvorak, 'Introduktion und Allegro appassionato' van Schumann, pianoconcert nr. 2 van Liszt en symfonie nr.2 van Rachmaninov. Herhaling: vanavond, eveneens in de Philipszaal. doorAad van der Ven Tien jaar geleden nam een bedeesde Chinese jongeman deel aan het door de NOS georganiseerde Kondras- hin-concours voor dirigenten. Zijn interpretatie van Brahms' tweede symfonie was weliswaar niet opwin dend, maar toch goed genoeg voor de tweede prijs. Tegenwoordig is Muhai Tang chefdi rigent van het Koninklijk Filharmo nisch Orkest van Vlaanderen. Zijn bedeesdheid is hij wel kwijt, zo bleek gisteravond bij het Residentie Or- tieels te zeggen. De Midden-oosters kest. Hij beoefent het meest autori- klinkende muziek en de kostume- taire beroep ter wereld met verve ring met het gehele hoofd omsluiten- uit. Ten behoeve van de tweede sym- terpretaties van Rachmaninovs tweede symfonie te noemen. Het was slechts de buitenkant van de muziek die hier getoond werd. De Hongaarse pianist Dezsö Ranki had voor dit programma een aardige combinatie bedacht: het niet zo be kende 'Introduktion und Allegro ap passionato' van Schumann, gevolgd door het tweede pianoconcert van Liszt. De nerveuze lyriek van Schu mann ligt hem heel goed. Liszt speel de hij zoals men dat van een gerouti neerde pianist als hij mag verwach ten, maar een wat luchtiger, minder op stoerheid gerichte uitvoering had de muziek niet misstaan. Ranki hak te er af en toe wel heel stevig op los. Mahmoody is de zesde prijswinnaar van de Publieksprijs, die jaarlijks wordt toegekend door de Stichting Collectieve Propaganda van het Ne derlandse Boek (CPNB). Het is vol gens de directeur van de CPNB, Henk Kraima 'een prijs van vrijbui ters': „Oncontroleerbare lezers, die eerst uit eigen wil bepalen wat ze le zen om vervolgens zonder histori sche context, zonder uiterst genuan ceerde afwegingen, maar wel met hun volle persoonlijkheid zeggen welk boek hun als lezer het meest aansprak". Opmerkelijk De stemmen gingen voor 95 procent naar fictie. De meeste stemmers wa ren tussen de 35 en 49 jaar. Opval lend was dat acht van de boeken uit de top 10, literaire boeken zijn. Ze ven van de boeken uit de top tien zijn geschreven door een vrouw. Naast de winnares zijn dat Hella Haasse ('De heren van thee', derde plaati), Margriet de Moor ('Eerst grijs, dan wit, dan blauw', vierde), Connie Pal men ('De wetten', vijfde), RendTe Rubinstein ('Mijn beter ik', zeven de), Benoite Groult ('Een eigen ge zicht', achtste) en Renate Dorres- tein 'Het hemelse gerecht', tiende). Onderzoeken wijzen uit dat vrou wen vaker boeken lenen, kopen en lezen. Zo zijn er twee keer zoveel vrouwen lid van een bibliotheek dan mannen, wordt 60 procent van de boeken door vrouwen aangeschaft en besteden vrouwen 40 procent meer tijd aan het lezen van boeken dan mannen. TOP 40 de opnieuw. De rol die Marly Kno-. refererende kostumering. ben indertijd weergaloos vertolkte krijgt nu in een minstens even vir tuoze uitvoering door Catherine Rie- si nieuwe accenten.- een accentver legging die eigenlijk over de hele li nie geldt. Aanleiding te over voor de langdurige ovaties. Toch was het niet alleen te wijten aan de bijna onvermijdelijke anticli max dat Patrizia Tuerlings' nieuwe Maar een muziekballet-in-stijl wordt het niet door hedendaagse slapstickmomenten. En het anekdo tische aspect, waar de onder lappen bedekte sculptuur op de achter grond een rol in had kunnen spelen, komt ook niet uit de verf. De Israëlische choreograaf Itzik Ga lili heeft ons daarentegen met zijn 'Blind kingdom' wél iets substan- de mutsen en lange blauwe mantels, suggereren een woestijnvolk. Breed- gezette groepsdansen hebben een ri tueel karakter, ook als een enkeling daar dramatisch bij neervalt. Het meest typerende én aangrijpende deel vormt echter de poging tot toe nadering tussen een man en een vrouw, die gedoemd is te blijven mis lukken omdat het eerste contact op een verstoting uitliep. Dit thema is in deze context duide lijk ruimer te interpreteren en steekt mogelijk zelfs achter het apo calyptische slottafereel, waarin de uitvoerenden worden bedolven on der de grote tractorbinnenbanden die als rekwisieten en decor-elemen ten dienen. fonie van Rachmaninov had hij een fraaie choreografie ontworpen, die weliswaar niet misstond bij deze muziek, maar toch niet kon verber gen dat deze componist ver van zijn gevoelswereld verwijderd is. Aan de ene kant waren de rust en de beheersing waarmee elk detail en elke lijn werd uitgetekend en door het orkest overeenkomstig werd ge realiseerd heel bewonderenswaar dig. Maar er zaten veel dode plekken in deze extreem uitgerekte, meer dan een* uur in beslag nemende uit voering. Een uitvoering die niets had van het drama dat Valeri Ger- gjev in deze partituur legt en ook niets van de energie van Mariss Jan sons, om twee gedenkwaardige in- Roxette Willy Deville Rome Zeventien jaar na de dood van de Italiaanse cineast, schrijver en cultuurcriticus Pier Paolo Pasoli ni, heeft uitgeverij Einaudi besloten zijn laatste onafgemaakte roman 'Petrolio' (Olie) te publiceren. Vijfhonderd 'kladjes' voor een boek dat tweeduizend pagina's moest tel len, waren in het bezit van een nicht van Pasolini. In 'Petrolio' had Paso speler in de wereld van de economie en het kapitaal', zoals hij de strek king ooit verklaarde aan de schrijver Paolo Volponi. Maar de centrale figuur in de roman is een verscheurde bourgeois - een van Pasolini's non-artistieke dub belgangers - die in de hoogste ver snelling zijn zus, moeder, grootmoe der, dienstmeisjes en een twintigtal lini een beeld willen schilderen van jongens verleidt. Die hoofdfiguur, Italië's politieke wildernis na de Tweede Wereldoorlog, 'met op de achtergrond de olie, een hoofdrol- Carlo Valletti, is een ingenieur bij de Italiaanse staatsoliemaatschappij ENI. Hij splitst zich psychisch in de goede Carlo De Polis en de slechte Carlo De Tetis. Terwijl de critici zo als gewoonlijk twijfelen of de uitge ver er verstandig aan heeft gedaan een onafgemaakte roman te publice ren, vraagt de Italiaanse pers zich af of het boek niet verbrand moet wor den. Pasolini zelf zou gezegd hebben dat de ruwe versie van het manus cript niet voor publicatie geschikt De professor in de letteren Alberto Asor Rosa definieert het werk niet repertoire originele obsceniteiten, een ero-porno-sado- masochistische encyclopedie in afle veringen', zoals de columnist Nello Ajello van het Italiaanse dagblad La Reppublica deed. Na jaren van onthullingen over on democratische complotten in Italië en met de huidige ineenstorting van het Italiaanse politieke bestel stelt Asor Rosa: „Het is triest om twintig jaar na 'Petrolio' te moeten consta teren dat wij in een ruïne gevege teerd hebben die nog zwarter was dan Pasolini schreef'. Paul de 6 november 1992 1 1)Sweat (a la la la long) - Inner Circle 2 4End of the road - Boyz II Men 3( 2)Baker street - Undercovêr 4( 5)Iron lion zion- Bob Marley& the Wailers 5 3)Too much love will kill you - Brian May 6(10)Layla - Eric Claptdn 7 6)Don't you want me - Félix 8( 7)My name is Prince - Prince 9(11)Erotica - Madonna 10 8)Heading for a fall-Vaya con dios 11 (14) Yohome to Bel Air- DJ Jazzy Jeff Fresh Prince 12(13)Keep the faith - Bon JoVi 13 9)Ik weet dat er een ander is -Marianne Weber 14(22)Nana - N.U.K.E. 15(20)Just another day - Jon Secada 16 15)Drive - R.E.M. 17(12). November rain- Guns 'n' Roses 18(19)Highland - One more time 19 (27) Always tomorrow - Gloria Estefein 20 (23). Teygo Makandra - Ruth Jacott/Hans Vermeulen 21(37)Sleeping satellite - Tasmin Archer 22 18)Your place or mine - René Frogar 23(30). No ordinary love Sade 24 16)One Love - Dr. Alban 25(17). Piece of my heart - Erma Franklin 26(31). Start me up Salt'n'Pepa 27(21). My destiny - Lionel Richie 28 (29)Could've been me - Billy Ray Cyrus 29 (28)I'll never know - Beckie Bell 30 -- Free your mind - En Vogue 31(35).Rosie - Henk Wijngaatfd 32 Hey! Joe - Willy Deville 33 Vlieg met me mee (live)/Gebabbel - Paul de Leeuw 34 (24De vlieger - André Ha zee 35 - - Queen of rain - Roxette 36 (-'-)...I'm raving'o si nene - L A. Style 37 --Be my baby - Vanessa Paradis 38(25). A deeper love - Clivell S Colê 39 (--To love somebody - Michael Boltxm 40(38). How do you do - Roxette Alarmschijf: Cantaloop - US 3 Lj Samenstelling: Stichting Nederlandse Top 40.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 19