Antisemitisme laait op in Italië Toelating vrouwelijke priesters in anglicaanse kerk is onzeker Geestelijk Leven Opinie COMMENTAAR „Islamitische scholen zijn ongewenst" DISK-dag over ontwikkelingen in de arbeid Paus naar België voor zaligverklaring Damiaan Duitse predikant na doop van twee katten ontslagen £eidóe(Boutatit 21A LEIDSE COUSANT WOENSDAG 4 NOVEMBER 1992 Poolse bevolking vindt invloed joden te groot WARSCHAU Circa 30 procent van de Polen is van mening dat joden in hun land op cultureel gebied te veel invloed hebben. Dit blijkt uit een enquête die gisteren in het dagblad 'Gazeta Wyborcza' is gepubli- Zo je doet, ceerd. Bijna een kwart van de Polen je ontmoet meent dat joden op economisch en politiek terrein te veel in de melk te brokkelen hebben. De ondervraagden worden niet Anoniem gehinderd door kennis van zaken omtrent het aantal in Polen levende joden. Hun schattingen lopen uiteen van 760.000 tot 3.8 miljoen, terwijl het daadwerkelijke aantal - hoewel niet precies bekend - ver onder de 20.000 ligt. Ruim een kwart van hen is lid van een van de joodse organisa ties die het land rijk is. Nieuwe topontmoeting tussen religieuze leiders ex-Joegoslavië BELGRADO De leiders van de drie belangrijkste reli gieuze groepen in het voormalige Joegoslavië zullen el kaar op 25 en 26 november in Bern ontmoeten. Dat heeft het Joegoslavische persbureau Tanjug meegedeeld. De bijeenkomst van de aartsbisschop van Zagreb, kardinaal Franjo Kuharic, patriarch Pavle van de Servisch-Ortho- doxe Kerk en moslimleider Selimoski heeft plaats op ini tiatief van de Amerikaanse rabbijn Arthur Sneyer. De rabbijn had onlangs in de Verenigde Staten een ontmoe ting met patriarch Pavle. Het is de tweede ontmoeting van Pavle en Kuharic dit jaar. De vorige bijeenkomst was in september in Genève. Selimoski was van plan ook naar de Zwitserse stad te reizen, maar kon het belegerde Sarajevo niet verlaten. Aan het eind van de bijeenkomst eisten Kuharic en Pavle in een gezamenlijke boodschap de onmiddellijke beëindiging van de vijandelijkheden in het voormalige Joegoslavië. Doodstraf wegens godslastering ISLAMABAD Een Pakistaanse rechtbank in de provincie Pun jab heeft gisteren de christen Gill Masih ter dood veroordeeld we gens beschimping van de profeet Mohammed. Dat heeft een woordvoerder van de rechtbank gisteren bekend gemaakt. Masih werd in december 1991 gearresteerd nadat een particulier een klacht tegen hem had ingediend. Hij werd beschuldigd van gods lastering, waarop toen maximaal levenslange gevangenisstraf stond. Deze wet werd in juli 1992 zodanig gewijzigd, dat de maxi mumstraf op dit vergrijp werd verhoogd tot de doodstraf. Dit ge beurde op advies van het hoogste islamitische gerechtshof in Pa kistan. De gewijzigde wet is in het proces tegen Masih voor het eerst toege past. Hij kan in hoger beroep gaan tegen de uitspraak. Het parlement van de provincie Sind in het zuiden van Pakistan heeft unaniem het besluit van de regering afgekeurd om op het na tionale identiteitsbewijs ook de godsdienst te vermelden. Het par lementslid Hoshang Baroacha waarschuwt voor „Bosnische toe standen" in Pakistan. Idoor AART HEERING ROME Een gele Davids ster van 40 bij 50 centimeter met daarop de leuze 'De zio nisten uit Italië'. De sinistere boodschap is in de afgelopen nachten bij circa tweehonderd Romeinse win kels op de etalageruiten geaffi cheerd. In enkele gevallen heb ben de onbekende plakkers zich vergist, maar de meeste eige naars zijn inderdaad van joodse afkomst, hetgeen vaak uit de fa milienaam valt op te maken. Het is voorlopig de laatste in een serie van verontrustende episodes van antisemitisme in Italië. In de afgelopen maanden hebben onbekenden joodse be graafplaatsen in Sanremo en Modena geschonden en de sy nagoge van Livorno beklad met hakenkruisen. Op muren van Rome en een vijftal steden in Noord-Italië vielen spreuken te lezen als 'Dood aan de joden' en 'Zes miljoen is niet genoeg'. En zelfs voetballer Aron Winter werd dank zij zijn oudtesta mentische naam door extremis ten onder de Lazio-aanhang als een 'ongewenste jood' bestem peld. De meest recente actie van de anonieme antisemieten is waarschijnlijk een rechtstreeks gevolg van een alarmerend arti kel in het opinieblad L'Espres- so van deze week, waarover een heftige polemiek is losgebar sten. Volgens de samenvatting van het blad zelf zou 10,5% van de Italianen (6 miljoen mensen) van mening zijn dat de joden Italië moeten verlaten. 34% zou hen niet als echte Italianen be schouwen en 56% zou hen van gierigheid betichten. Kranten en televisie maakten daarover zondag (terecht) grote ophef, maar toen maandag L'Espresso in de winkel lag, bleek dat de cijfers slechts betrekking had den op de 44% (van de ruim 1000 ondervraagden) die posi tief hadden geantwoord op de vraag, of de Italiaanse ioden zich in cultureel en maatschap pelijk opzicht van hun landge noten onderscheiden! De geruchtmakende cijfers moeten dus minstens worden gehalveerd, zodat het aantal Italianen dat de joden wil uit wijzen niet boven de 4% uit komt. En dat komt ongeveer overeen met het aantal „halve garen" dat ieder land nu een maal rijk is, betoogde de joodse commentator Arrigo Levi giste ren in de Corriere della Sera. Levi wijst erop, dat Italië nau welijks een antisemitische tra ditie heeft en dat honderddui zenden Italianen in de oorlog hun leven hebben geriskeerd om hun joodse landgenoten te redden. Inderdaad is de nu 40.000 zie len tellende joodse bevolkings groep al sinds mensenheugenis volledig geïntegreerd binnen de Italiaanse maatschappij. (Het Italiaanse fascisme was vóór 1938, het jaar van het pact met Hitier, ook niet antisemitisch.) Weliswaar verklaart nog altijd altijd zo'n 10% van de bevol king zich als antisemiet (vooral onder laag opgeleiden en vooral in het zuiden waar praktisch Een van de neergehaalde grafstenen op het joodse kerkhof in het Italiaanse plaatsje Finale Emilia. Graf schennis op joodse kerkhoven is de laatste tijd vaker in Italië voorgekomen. FOTO: EPA geen joden wonen). Maar dat is toch heel wat anders dan in Po len waar 40% niet naast een jood zou willen wonen, Duits land waar 32% van mening is dat de joden de Holocaust toch ook voor een deel aan zichzelf te wijten hebben en Roemenië waar tegenwoordig de Protocol len van Zion, de vervalsing die aan de basis ligt van het antise mitisme, worden herdrukt. Het Italiaanse antisemitisme is dan ook vooral te zien als één van de vele vormen van angst voor het diverse die zich meer nog tegen andere groepen in de Italiaanse maatschappij richt dan tegen de joden. Uit een re cent opinieonderzoek blijkt dat twee keer zo veel Italianen een hekel heeft aan negers, Arabie ren en atheïsten, terwijl de aversie jegens homoseksuelen, drugsverslaafden en zigeuners zelfs vier tot vijf keer zo groot is. Maajp dat neemt niet weg dat de opperrabbijn van Rome, Elio Toaff, terecht tot „waakzaam heid" heeft opgeroepen. Verandering VOLGENS de Amerikaanse socioloog, historicus en polito- loog Arthur Schlesinger hoeft men helemaal niet zo'n heisa te maken rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De Amerikanen kiezen toch altijd de president die zij op dat tijdstip het meeste nodig hebben. Deze keer is dat dus Bill Clinton. AAN de hand van de naoorlogse presidenten kan Schlesin- gers stelling gemakkelijk gestaafd worden. Dwigth Eisenho wer was de president die zorgde voor de nodige rust na de woelige oorlogsjaren. In 1960 was men de gezapige rust moe en John Kennedy, die verandering, een nieuw dynamisme en nieuwe opwindende vergezichten beloofde, werd geko zen. Hoewel Kennedy in zijn korte regeerperiode maar wei nig punten van zijn programma kon verwezenlijken, groei de hij toch uit tot mythische hoogten. IN 1976 werd Jimmy Carter gekozen als heler van het ge kwetste en vernederde Amerikaanse ego. De zuidelijke, doodeerlijke, idealistische 'new born christian' was de idea le psychiater om te werken aan het Amerikaanse schuld complex. Carter gaf de Amerikanen het gevoel toch een fat soenlijke natie te zijn. Aan Carters boodschap had de wereld echter geen boodschap en zeker niet de keiharde machtspo litici in het Kremlin, die van de gelegenheid gebruik maak ten om hun invloed in heel de wereld uit te breiden. De Amerikanen kozen in 1980 weer de geschikte man die de communisten met gelijke munt zou betalen. Ronald Reagan gaf de Amerikanen hun zelfvertrouwen en hun trots terug. Hoewel het zijn tijdperk bol stond van de schan dalen, was Reagan hij op het einde van zijn tweede ambts termijn een van de populairste presidenten van de Ameri kaanse geschiedenis. HET bewijst dat de Amerikaanse president meer is dan de hoogste functionaris van het land. De president is de man die op dramatische momenten als vanzelf voor het voetlicht treedt als de leider van het land. Het begin van de jaren '60 was zo'n moment, het begin van de jaren '80 ook. IN dezelfde gedachtengang is het begin van de jaren '90 op nieuw zo'n moment. Het zijn de eerste verkiezingen na de Koude Oorlog die volgens Reagan door Amerika gewonnen is. Een periode is afgesloten, een nieuwe kan beginnen. Bush is als Reagans erfgenaam daarvan het kind van de re kening geworden. Bill Clinton, ^ls de man van de nieuwe ge neratie, speelde daarop in en beloofde de Amerikanen ver andering. Het is ook de regel dat de Amerikanen die presi dentskandidaat naar het Witte huis sturen die het best hun bewuste of onbewuste verlangens kan verwoorden, die zegt wat zij op dat moment het liefst willen horen. Dat is duide lijk Bill Clinton. AMSTERDAM „Islamiti sche scholen dragen niet bij aan de integratie van min derheden in de Nederlandse samenleving. Integendeel, ze verschaffen allochtonen geen volwaardige en gelijkwaardi ge maatschappelijke positie en ze kunnen de huidige on gelijke verhoudingen verder verscherpen en verslechte- Dat zegt Rafet Kabdan, onder wijssocioloog van Turkse af komst, in het novembernum mer van het tijdschrift voor on derwijs en opvoeding „Vernieu wing". De onderwijssocioloog vindt de oprichting van islami tische basisscholen onwenselijk vanuit maatschappelijk en on derwijskundig oogpunt. Hij be strijdt dat de scholen goed zijn voor het opbouwen van een ei gen identiteit, waarmee alloch tone kinderen hun kansen in de maatschappij zouden vergro ten. „De kinderen leren er niet de vaardigheden die ze nodig hebben om zich te handhaven in de Nederlandse samenle ving", zegt Kabdan. Overigens hebben de islamiti sche scholen maar weinig aan hang onder etnische minderhe den. Volgens Kabdan bezoekt slechts 2.5 procent van de Turkse kinderen een islamiti sche basisschool en zal dat per centage niet echt veel verande ren. Kabdan stelt dat de min derheid die streeft naar een is lamitische zuil „fundamentalis tisch" kan worden genoemd. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Nieuwveen D. van Duijven- bode, kandidaat te Katwijk aan Zee; te Garderen J Beider te Loon op Zand; te Den Helder R. Fortuin te Rolde; te Hui zen (Deelgemeente De Goede Herder) A A. Stegeman, kandidaat te Leiden; te Stavenisse T. van Bruggen, kandidaat te Alblasserdam. Aangenomen naar Lekkerkerk(Deelgemeente Het Ven ster) J.R. Volk te Katwijk aan Zee. die bedankte voor IJsselmuiden-Grafhorst Bedankt voor Ermelo L. Schaap te Nij- kerkerveen; voor Hoogeveen en voor Hendrik Ido Ambacht C.N. van Dis te Wassenaar(B W Toegelaten tot de evangeliebediening mevr. D E. Hofstra, Rooseveltlaan 237- 1,1079 A V Amsterdam. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar mevr,. A Helmers-van Tricht, Kerkstraat 1, 1521 JA Wormer- veer; H. Verwaal, Blancefloorstraat 16-1, 1055 TC Amsterdam Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Hooghalen i.c.m. Beilen R.M. Meijer, kandidaat te Kampen. Aan genomen naar Surrey BC(Can. Ref Churches) voor de missionaire dienst in Maragogi, Noordoost-Brazielië E. Ve- nema te Loppersum Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor IJmuiden H.R Weij te Amsterdam-Noord Evangelisch Lutherse Kerk Beroepen te Weesp mevr. I.Fritz, pro ponent, wonende te Amsterdam LONDEN Het staat nog lang niet vast, of de angli caanse synode volgende week instemt met de toelating van vrouwen tot het priester ambt. In de 'kamer' van de bisschoppen lijkt de noodza kelijke tweederde meerder heid wel te worden gehaald, maar in de twee andere 'ka mers', die van de priesters en leken, is dat twijfelachtig. Bij de laatste 'voor-stemming' in de synode in juli dit jaar haal de het voorstel om vrouwen niet langer van het priester ambt uit te sluiten in de kamers van de bisschoppen en priesters de tweederde meerderheid, maar bij de priesters ging het om een krappe marge. Van de 241 aanwezige leken bleken er slechts 148 (ruim 61 procent) voor toelating van vrouwen tot het priesterambt te zijn. De synode stemt volgende week over de zaak. De synode stemt niet alleen over een principebe sluit om het priesterambt ook voor vrouwen open te stellen, maar ook over een voorstel om dit besluit uit te voeren. Het derde voorstel waarover moet worden gestemd, betreft een priesters die hun ambt willen neerleggen omdat zij in gewe ten niet met vrouwelijke pries ters kunnen samenwerken. Uitzending De belangstelling voor het de bat is groot. De BBC-radio zal het gehele debat uitzenden. De BBC-televisie zendt de middag zitting uit met de stemming die naar verwachting om ongeveer 18.00 uur (Nederlandse tijd) kent dat nog niet dat vrouwen onmiddellijk priester kunnen worden gewijd. Eerst moet zo wel het Lagerhuis als het Ho gerhuis met de toelating van vrouwen tot het priesterambt instemmen, wat naar men hoopt in juni of juli 1993 het ge val zal zijn. Daarna zal koning Elizabeth II als hoofd van de Anglicaanse Kerk haar goed keuring moeten geven. Het al lerlaatste woord is aan de syno de die het besluit tot uitvoering en de compensatieregeling voor priesters met gewetensbe zwaarden moet bekrachtigen. Pas dan - op zijn vroegst eind november 1993 - kan de eerste vrouwelijke priester worden ge wijd. Houdt de synode volgende week vrouwelijke priesters tegen, dan kan pas de volgende syno de, die in de herfst van 1995 wordt geïnstalleerd, zich op nieuw met de zaak bezighou den. Gezien de ingewikkkelde synodale procedures moet er in dat geval rekening mee worden gehouden dat de Anglicaanse Kerk niet voor het jaar 2000 vrouwelijke priesters zal ken- Zowel van binnen als van bui ten de kerk is de druk op de sy nodeleden groot. Zowel voor als tegenstanders van vrouwe lijke priesters hebben gedreigd de kerk te verlaten, als zij hun zin niet krijgen. In zijn eerste toespraak tot de synode waarschuwde dr. Geor ge Carey, als aartsbisschop van Canterbury hoofd van de Angli caanse Kerk, voor een splitsing. Hij reageerde op de aankondi ging van de voorzitster van de anglicaanse beweging voor de priesterwijding van vrouwen, het Conservatieve parlements lid Emma Nicholson, dat zij een initiatiefwet bij het Lagerhuis zal indienen, als vrouwelijke priesters volgende week wor- AIs het voorstel het haalt, bete- den afgewezen. Aartsbisschop George Carey Daarentegen denken tegen standers aan de oprichting van een soort kerk binnen de kerk. Het is onduidelijk, hoeveel van de ruim 10.000 priesters hun ambt zullen neerleggen, als de synode het priesterambt voor vrouwen openstelt. De voorzit ter van de 'kamer' van de leken schatte hun aantal enkele jaren geleden op „minder dan 200." Hij weersprak daarmee de uit latingen van bezwaarde pries ters die een aantal van onge veer 2.000 hebben genoemd. Carey, zelf voorstander van toe lating van vrouwen tot het prie sterambt, hield de synodeleden voor dat zij in de discussie over vrouwelijke priesters open zou den moeten staan voor de op vattingen van anderen en reke- FOTO: AP ning zouden moeten houden met het effect van hun uitspra ken en acties op de eenheid van de kerk. Eenheid De bisschoppen hebben in juni dit jaar onderstreept dat zij on geacht de uitslag van de stem ming met elkaar in gesprek wil len blijven en de eenheid van de kerk willen handhaven. Ook zullen zij geen enkele anglicaan pastorale bijstand weigeren. Als alle bisschoppen zich aan deze belofte houden, betekent dat dat zij niet zullen overgaan tot het illegaal wijden van pries ters, zoals conservatieve bis schoppen in de anglicaanse kerk van de Verenigde Staten deden, nadat zij het debat over vrouwelijke priesters hadden verloren. De kritiek van buiten komt vooral van de Rooms-Katholie- ke Kerk. Rome, dat vrouwelijke priesters als strijdig met de bij bel en de leer van de kerk blijft afwijzen, heeft gewaarschuwd dat de relatie met de Anglicaan se Kerk zal verslechteren, als de synode met de toelating van vrouwen tot het priesterambt instemt. Dit heeft Carey nog van paus Johannes Paulus II te horen gekregen tijdens zijn be zoek aan het Vaticaan in mei dit jaar. De verhoudingen met Rome waren eind vorig jaar al verslechterd, doordat het Vati caan het document van de offi ciële anglicaans-rooms-katho- lieke commissie (ARCIC) over eucharistie, ambt en wijding af wees. Rome constateerde „aan zienlijke verschillen van inzcht" over wezenlijke onder delen van de geloofsleer. Het antwoord van Rome lokte bij Carey de reactie uit dat de Rooms-Katholieke Kerk kenne lijk alleen met het document zou hebben ingestemd, als de Anglicaanse Kerk zich geheel had aangepast aan de rooms- katholieke opvattingen. Carey heeft kort voor de beslis sende synodezitting samen met 'tweede man', aartsbisschop John Habgood van York, alle kerkleden opgeroepen tot gebed en verdraagzaamheid te genover elkaar. Zij menen dat „een periode voor ons ligt waar in alle leden van de Anglicaanse Kerk op de proef worden ge steld". Bij de stemming van 11 november behoren naar hun idee de synodeleden niet hun ei gen wil, maar die van God voor op te stellen. „Wij moeten niet alleen luisteren naar wat we te gen elkaar zeggen, maar vooral naar wat God ons zegt", schre ven Carey en Habgood. DRIEBERGEN - Op 13 en 14 november vindt op het centrum Kerk en Wereld te Driebergen de tiende land dag plaats van het DISK (Dienst in de industriële sa menleving vanwege de ker ken). Het thema van de bij eenkomst is: ontwikkelingen in de arbeid, betaald en onbe taald. In de politiek wordt vaak ge zegd, zo stelt een inleiding op het programma van de dag, dat er meer mensen aan het werk moeten, want de deelname van de Nederlanders aan betaalde arbeid is te laag. Het DISK zegt zegt hierop vanuit een bijbels perpectief dat arbeid anders moet worden gewaardeerd dan puur vanuit produktiviteit en geld. Verder zal gesproken wor den over de solidariteit tussen mensen met betaald werk en zonder. De landdag begint 13 november om 19.00 uur met twee voor drachten van Harry Coenen en Gerrit Jan van der Kolm, ge volgd door een discussie. Op za terdag om 10.00 uur gaat het programma verder met een aantal ervaringsverhalen. Tan- nie van Zoest-Brouwer inter viewt samen met Jaap van der Sar een aantal mensen met be taalde en onbetaalde arbeid. 'S middags is er een optreden van theatergroep Winst uit Winschoten. Kosten van het hele programma bedragen 30,-. Voor meer informatie: DISK, A'dam. Tel. 020- 622 85 05. BRUSSEL/UTRECHT Paus pogingen om de tweede reis van Johannes Paulus II zal eind 1993 of begin 1994 voor de tweede keer een bezoek bren gen aan België. Hij zal bij die ge legenheid de missionaris pater Damiaan (1840 - 1889) zalig verklaren. Dit hebben de Belgi sche bisschoppen meegedeeld. De paus bezocht België voor het eerst in mei 1985, direct nadat hij een bezoek aan Nederland had gebracht. Bij de woordvoer der van de Nederlandse bis schoppen is niets bekend over Pater Damiaan werd in 1840 als Jozef de Veuster in Tremelo ge boren. In 1859 trad hij in bij de congregatie van de paters van de H.H. Harten en. vier jaar la- j ter vertrok hij als missionaris naar Hawaii. Na acht jaar in Kohala te hebben gewerkt, werd hij op eigen verzoek over geplaatst naar het melaatsenei land Molokai. EISENACH De Duitse predikant Matthias Pöhland, die in 1990 de katten Susi en Nico doopte, is doör zijn kerk ontslagen. De pre dikant verliest alle aan het ambt verbonden rechten, zo heeft het bestuur van de Evangelische Kerk van Thüringen meegedeeld. Het voegt eraan toe dat in overleg met de predikant tot het ontslag is besloten. Pöhland doopte in september 1990 de twee katten om te voldoen aan een hartewens van de bewoners van een bejaarden huis. Hij wilde met de doop naar eigen zeggen symbolisch uitdruk king geven aan „de hoop op verlossing en voleinding van de niet- menselijke wereld." Pöhland wilde de mensen eraan herinneren dat zij hun relatie met de dieren moeten verbeteren en ze als mede schepsels moeten respecteren. Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit vi Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Telefax 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 071 -132221, 070-3190 933. 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van Directeur/hoofdredacteur: J. W. C Leune (tel 070 - 3190 8 T. Pieters en M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën en A van Rijn (chef), drs. R Edens, A v Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) drs P v Foto (tel 070 - 3190 838) M. Konvalinka. Redacties Den Haag en omgeving (tel. 070 - 3190 800), sport (tel. 070 - 3190 826) en kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met redactie Het Binnenhof/ Haagsche Courant. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied, - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland en België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K Swiers, M. van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit H B. in 't Hout (chef), H.B. Bijleveld, drs. J Feenstra, D J Hofland, K. Jonker, P Koopman, drs G Korevaar, D.W. van Rietschoten, C.P. Visser en K. van Wees. Algemeen coördi nator: J A L M. Timmers - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A Heering (Rome), B van Huët (Londen), M. de Koninck (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo). B Schampers (Brussel), W Voordouw (Parijs), drs R. Vunderink (Moskou). W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster drs. M. de Cocq ri 08.30 tot 17.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart Het abonnementsgeld dient v Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -141 905 Telefax 071 - 140 6E lefax voor uitsluitend het doorgeven van advertenties (kantoor Rijswijk) 070 - e worden voldaan Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2