'Ik heb er nog steeds lol in Muziek:Elise Lorraine beoefentvocalise theater: F Act brengt 'Naar Armando Expositie: Vogelfoto's van Jan van der Ploeg Film: Eddy Murphy als Don Juan Jules Rooyaards regisseert 'De Markiezin'. De voorstelling is vrijwel elke avond uitverkocht en doet de goede oude tijd van de Haagse Comedie herleven. Vertedering op poppenbeurs LEIDSE COURANT WOENSDAG 4 NOVEMBER 1992 Door Wytzia Soetenhorst it ben ik". Jules Rooyaards toont trots een paar praktisch vergeelde vellen met aanteke ningen. Daarop staan de meer dan 33 regies en de ruim 150 rollen die hij in zijn lange loop baan achter zich heeft liggen. Shakespeare, Coldoni en Bo- tho Strauss, ze staan er alle maal op. Van het Rotterdams Toneel via de Haagse Comedie naar Het Natio nale Toneel. Rooyaards heeft op elk podium in het land gestaan. ,,Ik heb er nog steeds lol in. Ik zeg altijd maar: als het plezierVnij ontglipt, leg me dan maar onder de zoden". Bevlogen leest hij aantekeningen van Noël Co ward voor. De man die in 1926 'De Markiezin' schreef en van wie wordt gezegd dat hij met een pen in zijn hand werd geboren. Zelf typeerde hij dit werk als een niemendalletje, dat hij met pijn en moeite tot stand bracht. Nu trekt het stuk, onder de regie van Rooyaards, volle zalen. „Coward ging met een vriend naar Wenen om daar het stuk te zien. Nu was zijn Duits niet zo goed en dus veronderstelde hij het eerste half uur dat hij getuige was van een soort van voor proefje op de voorstelling. Plotseling hoorde hij de naam van de Markiezin vallen en pas toen re aliseerde hij zich dat hij naar zijn eigen werk keek. Het stuk was door de regisseur vanuit de acht tiende eeuw in de tegenwoordige tijd geplaatst. De heldin kwam op in een rode leren jas. Coward viel bijna van zijn stoel van het lachen". Rooyaards koos voor een conventionele benade ring. Niet alleen uit respect voor de schrijver, maar ook omdat hij het gevoel heeft dat het stuk er niet sterker op wordt als het uit de context wordt gehaald. „Mensen mogen dat best ouder wets noemen, nou en Volgens mij wordt het al leen maar kinderachtig en flauw als je het in eens heel modern doet. Het gaat in een klucht om ritme en vaart. En dat zit er bij ons goed in. Dat is belangrijk en natuurlijk dat het door hele goede acteurs wordt gedaan. Daar danken wij nu ons succes aan". OUDE GABBERS Rooyaards schittert helemaal als hij vertelt over het 'materiaal' dat hij in deze regie tot zijn be schikking had. Want voor de regie van 'De Mar kiezin' werd hij benaderd door Willem Nijholt. Hij speelt een drieluik van Coward en wilde na 'Private lives' graag iets met zijn oude gabbers van de Haagse Comedie doen. Zo kwamen Allard van der Scheer, Anne-Wil Blankers, Nijholt en Rooyaards weer samen op het toneel terecht. „Het was eéri groot feest", vertelt Rooyaards, terwijl hij enthousiast met zijn handen wappert. „Iedereen is zo begripvol. Ze luisteren zo goed naar mij en naar elkaar. Het is fantastisch om met deze mensen te werken. Noem het maar een reünie. Het was een prachtige tijd". Onvermijdelijk komt ook Guido de Moor ter sprake. Geen herinneringen aan de Haagse Co medie zonder deze te vroeg overleden vriend van Rooyaards met wie hij jarenlang lief en leed op foto Jacques Zorgman Regisseur Jules Rooyaards: 'Ik zeg altijd maar: als het plezier mij ontglipt, leg me dan maar onder de zoden'. de planken deelde. „Natuurlijk hebben Willem en ik-veel over hem gesproken. Ik weet ook dat ik, zonder Willem voor het hoofd te stoten, kan zeggen dat ik Guido graag in zijn rol had gezien. Willem heeft zelf jaren geleden ook overwogen om 'De Markiezin' te gaan regisseren, met Gui do in de rol die hij nu zelf speelt. Guido en Anne- Wil, dat was een fantastisch koppel". In slechts vijf weken werd 'De Markiezin' gere peteerd. Oude tijden herleven, want Nijholt en Blankers lijken in de voorstelling helemaal te rug op hun oude stek bij de Haagse Comedie. Zelfs decor en kostuums doen aan die periode denken. Voor Rooyaards is dit succes echter geen reden om verder te gaan op deze weg. Hij heeft eerder de neiging na prijzende woorden bezwerend onder de houten tafel te kloppen. Je weet tenslotte maar nooit. „Natuurlijk heb ik mijn twijfels. Ik denk eigenlijk zelden dat ik iets heel goed heb gedaan. Deze laatste pro- duktie is volgens mij voor tachtig procent ge slaagd, en dat is heel veel. Maar ik geloof niet dat het goed is om mij hier nu helemaal op te storten. Ik ga niet graag op zoek naar herha ling. Je moet niet teveel wensen van het won dertje dat toneel heet". „Weetje wat het is, schat", gaat hij op ver trouwelijke toon verder. „Ik ben 57, ik moet nog driejaar mee tot de vut. Laat mij maar gaan die laatste jaren. Ik heb al zoveel nieuws meegemaakt. Ik sta ineens in stukken van Botho Strauss. Ik had nog nooit van die man gehoord en ik vind het prachtig. Maar om nu ineens met 'De Markiezin' in mijn achter hoofd een heel andere weg in te slaan, nee, daarvoor ben ik te oud". VERGRIJZING Toch is met deze voorstelling duidelijk gewor den dat er in Nederland wel degelijk behoefte is aan dit soort produkties. Volgens Rooy aards is dat grotendeels te wijten aan de ver grijzing in het land en het feit dat veel gezel schappen zich juist richten op een jong pu bliek, waardoor de ouderen niet meer aan bod komen in het theater. „Vroeger, ach ja, toen was het natuurlijk anders en dat is dan ook weer niets nieuws. Toen speelde je zestien premières per seizoen. Nu zijn dat er nog zes. Vandaar dat het publiek kleiner wordt. Ik heb nog een goed verhaal daarover". Rooyaards springt uit zijn stoel om de volgen de anekdote te illustreren. „Ko van Dijk komt bij Guus Oster en zegt hem dat hij nu dol graag 'Macbeth' wil doen. 'Prima' zegt Oster, maar dan wel eerst 150 keer een blijspel. Eerst het geld binnen en dan iets moois voor de liefhebbers. Zo zou ik het ook willen doen. Iets kleins bij een repertoiregezelschap en dan een lekkere klucht in de vrije sector. Maar dat kan gewoon niet altijd". Met de vut en zijn memoires in het achter hoofd heeft Rooyaards de neiging om de din gen een beetje af te wachten. Als inmiddels echte oude rot in het vak hoeft hij niet meer zo nodig overal als de kippen bij te zijn. „Ik ga gewoon uit van Het Nationale Toneel. Alles wat ik daar kan doen, doe ik nog en als er iets daarbuiten te doen valt en ik het mag van de leiding, dan overweeg ik het altijd. Zo zou ik zo graag een keer in mijn leven met Trudy Labij spelen en Willem Nijholt sluit het drieluik van Coward af met 'Present laughter'. Als ik tijd heb en het mag van Hans Croiset dan zou ik die regie wel heel graag doen. Maar dat blijft gewoon een kwestie van afwachten". Kon. Schouwburg, Den Haag: 'De Markie zin' van Noël Coward. Regie: Jules Rooy aards. Met o.a. Willem Nijholt, Anne-Wil Blankers en Allard van der Scheer. Van- avond tot en met 7 november (20.15 uur), 8 november 14 uur). foto Niesje Wolters-van Bemmel Nederlanders laten zich graag verleiden door grote poppenogen. Er heerst, alweer sinds enige tijd, in Nederland een nieuwe rage. Knuffelberen van plush en plastic proberen in hun onschuld zowel kleine als grote Hollanders te vertederen. Poppen- maakster Niesje Wolters-van Bemmel uit Wis sel, bij Epe, weet dat de Nederlander zich graag laat verleiden door grote beren- en poppenogen. Zij organiseert daarom vrijdag 6 en zaterdag 7 november haar derde internationale poppen- beurs in Ahoy in Rotterdam en hoopt daarmee niet alleen poppenmakers en -verzamelaars te trekken. Maar ook geïnteresseerden die het leuk vinden om met de mode mee te gaan en zich om ringen met vertederende troetels. Het verzamelen van teddyberen is voor sommi gen al een lange tijd populair. Antieke teddy's gaan voor hoge prijzen over de toonbank. Het merk Steiff is hier een goed voorbeeld van. Maar zulke exclusieve beren zijn niet voor iedereen weggelegd. De Steiff-teddy's worden dan ook wereldwijd nagemaakt. Voor de verzamelaar van antieke poppen is er op de beurs veel te doen. Bekende merken als Ju- meau, Gaultier en Bru, Simon Halbig, Kam- mer Reinhardt en Armand Marseille en andere zijn in menige stand vertegenwoor digd. Voor diegene die graag wil weten wat zijn antieke pop waard is, is er een taxateur aanwezig. En kapotte poppen kunnen bij twee poppendokters worden gerepareerd. Er zijn ook veel hobbyisten die zélf poppen maken. Bekende poppenmaaksters Bets van Boxel (karakterpoppen), Joke Grob- ben (kinderpoppen) en Ria Odijk (sprook jesfiguren) verzorgen op de beurs demon straties. Tijdens deze demonstraties geven zij advie zen over de manier waarop een pop het best in elkaar kan worden gezet. Er komt ook een Duitse glasblazer, die uit de doe ken doet hoe je een poppe-oog maakt. Ahoy, Rotterdam: Internationale poppen- beurs. Op 6 en 7 november (vrijdag van 10.30 tot 21 uur en zaterdag van 10.30 tot 16.30 uur). De toegang bedraagt voor vol wassenen 7,50 en voor kinderen tot 12 jaar 2. Metallica is tegen preken. Het is zelfs niet nodig om hun teksten te begrijpen. Elise Lorraine begeleidt zichzelf op een Elisestrument. VERDER OP DEZE PAGINA Claar Plattèl gaat de theaters in. de verwachte popconcerten plus de ^muziekagenda voor ruim één week. F Act brengt volgende week 'Naar Armando' in het LAK-Theater. VERDER OP DEZE PAGINA Jos Brink trekt nog altijd volle zalen met 'Revue Revue'. NDT met nieuw ballet naar Amsterdam en de theateragenda. Harrison Ford schittert als CIA-man in de film 'Patriot games'. VERDER OP DEZE PAGINA Het overzicht van de films die vanaf morgen in de bioscopen draaien en de exposities in galeries en musea. eindredactie jan klint vormgeving glel van de kop

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 13