'Leven als non is vakantie in dienst van God' MN mm mi "vy Abortuskwestie toont onmacht politiek VS 61 Leidse Courant I A TFT? Tl AM i zaterdag 31 oktober 1992 m-a£\ x uill/xlu door Frans Bothof Als de Amerikanen op 3 november een nieuwe president kiezen, beslissen zij ook over de toekomst van de toepassing van abortus in de Verenigde Staten. Mocht president George Bush een tweede termijn krijgen, dan is het afgelopen met het grondwettelijk recht op deze ingreep. Bij een overwinning van de Democratische kandidaat Bill Clinton is abortus als legaal middel veilig gesteld. De meeste kiezers in de Verenigde Staten zijn echter allesbehalve gelukkig met de simpele benadering van de twee presidentskandidaten De Republikeinse partij heeft het standpunt van het conservatieve National Right to Life Committee (NRLC), letterlijk overgenomen. „Het ongeboren kind heeft een fundamenteel en persoonlijk recht op leven dat niet geschonden kan worden", aldus deze landelijke pro- life beweging. Daarentegen beweert Gretchen Wright van NARAL, de National Abortion Rights Action League dat „de vrouw zelf moet kunnen beslissen of zij al of niet een abortus wil, zonder gehinderd te worden door enige restricties van de overheid". Wright zegt dat NARAL, dat zo'n 750.000 actieve leden telt, begin oktober publiekelijk Bill Clinton heeft omarmd. De voorzitter van de NRLC, Carol Long, legt uit waarom voor haar organisatie president Bush de grote favoriet is. „Bij deze verkiezingen is de tegenstelling duidelijk. President George Bush en vice-president Dan Quayle verdedigen vol overtuiging de wettelijke bescherming van het ongeboren leven en steunen alle levensreddende alternatieven, waaronder adoptie. President Bush heeft publiekelijk zijn afkeer geuit van het grondwettelijk recht op abortus. Hij noemde dit een verkeerde beslissing die herzien moet worden. Bill Clinton is voor vrije keuze, zonder enige beperking. Een stem op Clinton is dus een stem voor abortus". Geen dialoog Van enige dialoog tussen beide bewegingen is geen sprake. Zowel de pro-life als de pro-choice beweging staan in hun optiek ver af van hoe de meerderheid van de Amerikanen denkt over abortus. Volgens Washington-Postjournalist E. J. Dionne is de kwestie illustratief voor de politieke vervreemding in de Verenigde Staten. „Aan de ene kant is men ongelukkig met overheidsbemoeienis in privé-kwesties. Dus als de abortuskwestie wordt benaderd met de vraag of vrouwen het recht hebben te kiezen, dan is een overgrote meerderheid 'pro-choiceAan de andere kant vinden heel veel mensen dat er in de Verenigde Staten veel te veel abortussen worden gepleegd en zijn zij voorstander van beperkingen, zoals de toestemming van ouders om zwangerschappen bij hun onvolwassen kinderen af te breken. Peilingen tonen aan dat een meerderheid van de bevolking abortus legaal wil houden terwijl het merendeel van deze zelfde groep abortus gelijk vindt staan met moord". Veel kiezers staan zo ambivalent tegenover de kwestie dat zij weigeren dit enige rol te laten spelen bij het uitbrengen van hun stem. „Zo kon het gebeuren dat in 1990 in Iowa zowel senator Tom Harkin werd gekozen, die pro-choice is, als gouverneur Terry Brandstad, een fervent sympathisant van de anti-abortusbeweging", constateert de journalist van de Washington Post. Dat de Democratische Partij zich achter de rechtlijnige National Abortion Rights Action League schaart, is volgens Dionne net zo verkeerd als het conservatief extremisme van de Republikeinen. „Beide partijen slaan de plank mis. Amerikanen verzetten zich tegen deze ja- of nee-benadering. Zij zoeken naar nuances maar krijgen daarbij van hun politici geen enkele steun". Herziening Centraal in de discussie staat de uitspraak die het Hooggerechtshof deed op 22 januari 1973 in de zaak die de Texaanse vrouw Jane Roe aanspande tegen een verbod op abortus door de staat. Het Hof, dat federale en staatswetten toetst aan de Amerikaanse constitutie, stelde dat abortus een grondwettelijk recht is. Geen enkele staat mag een vrouw ervan weerhouden abortus te laten plegen in de eerste drie maanden van haar zwangerschap. Slechts in de laatste drie maanden van de zwangerschap kan een staat beperkingen opleggen ter bescherming van het ongeboren leven. De zaak Roe v. Wade was het sluitstuk van een periode waarin het Hooggerechtshof de privacy van mensen beschermt tegen de bemoeizucht van een moralistische overheid. Zo werd in dezelfde periode ook een verbod op het verstrekken van voorbehoedsmiddelen aan ongehuwde stellen ongrondwettelijk verklaard. Twaalf jaar Republikeinse aanwezigheid in het Witte Huis, de opkomst van evangelisten als Jerry Falwell en Pat Robertson of de katholieke kruisvaarder Pat Buchanan hebben het karakter van de rechtelijke macht echter drastisch veranderd. Beperkingen die staten en lagere rechtbanken wilden opleggen aan het recht op abortus werden door het Hooggerechtshof geaccepteerd. Federale subsidies aan abortusklinieken worden niet meer gegeven. Medicaid, een soort ziekenfonds, vergoedt de behandeling niet. En in Pennsylvania is 24 uur bedenktijd ingevoerd en verstrekken de klinieken folders die waarschuwen tegen de risico's van abortus en die alternatieven aanbieden. De kans is groot dat deze wetgeving ook gaat gelden in staten als Alabama, Idaho, Kansas, Maine en Noord-Dakota. Gezien de huidige leeftijd van de leden van het Hof krijgt de president de mogelijkheid in de volgende ambtstermijn misschien wel vijf nieuwe rechters te benoemen. Van de negen rechters die dit hoogste rechtscollege van de Verenigde Staten vormen, hebben er zich nu al vier tegen de zaak Roe v. Wade uitgesproken. Eén nieuwe benoeming kan dus tot een herziening van de uitspraak van 1973 leiden en abortus illegaal maken. Kloosters lijken op het eerste gezicht tot uitsterven gedoemd omdat er alleen nog bejaarde mannen en vrouwen wonen. Toch blijken er nog wel jonge vrouwen te zijn die zich tot het kloosterleven aangetrokken voelen, want 'het klooster is de plek waar geen wetten van competitie en concurrentie gelden'. *P'T Sr Kitty Hendriks woont in een leefgemeenschap in Sttoutenburg waar op Franciscaanse basis aan een milieuproject gewerkt wordt. „Hier ben ik thuis". Regelmatig hebben er confrontaties plaats tussen pro- en anti-abortus demonstranten in de Verenigde Staten. door Roosmadijn Visser Kitty Hendriks voelde zich bevrijd toen op een dag haar televisie stuk ging. „Het klinkt gek, maar ik was er blij om. Niet lang daarna besloot ik om dan ook maar meteen mijn com puter weg te doen. Het was een op luchting. Ik ging zeven dagen vasten en de volgende stap was voor mij al leen maar logisch: ik zou een tijdje het klooster in gaan" Jonge vrouwen die besluiten alles op te geven om hun leven binnen de kloostermuren te gaan leiden in dienst van God, zijn van een uitster vend soort. Van de zusters is bijna 80 procent gepensioneerd of niet meer actief. Toch is er nog wel een aantal 'jonge, frisse nonnen' te vinden in het Ne derlandse kloosterleven, al zijn ze op de vingers van een paar handen te tellen. Caroline Geerts (31) uit het Belgi sche dorpje Heverlee en Maria Ver hoeven (30) uit Den Bosch besloten de grote stap te zetten. Zij ruilden hun dagelijkse omgeving van vrien den, werk en familie in voor de plek, waar je, zoals een zuster eens zei, werkelijk je hele leven op het spel kunt zetten en uit handen kunt ge ven. De plek waar geen wetten van competitie en concurrentie gelden: het klooster. Schoon schip Kitty Hendriks uit Limburg (26) heeft die stap nog niet genomen, maar verbleef wel enige tijd in een klooster. Met het kapot gaan van haar televisie besloot ze op alle fron ten schoon schip in haar leven te ma ken. Op 22-jarige leeftijd wilde ze nu eindelijk eens iets echt voor haarzelf gaan doen. Ze had er genoeg van din gen te doen die anderen voor haar bedacht hadden. Kitty studeerde Perzisch in Leiden. Oosterse godsdiensten hadden sterk haar interesse. Wat ze nou eigenlijk wilde met haar leven wist ze niet. Kitty: „Ik was op zoek naar iets en zag mijn studie niet echt meer zit ten. Een titel halen en carrière ma ken waren dingen die me niets zei den. Ik voelde me al langer aange trokken tot het klooster, maar ei genlijk vond ik dat belachelijk van mezelf. Die aantrekkingkracht op het klooster maakte me bang. Ik pro beerde het weg te drukken maar het liet me niet los". Tussenstation In de zomervakantie ging Kitty naar een Clarissen-klooster in het Bra bantse dorpje Megen bij Oss. Een klooster dat de levensfilosofie van Franciscus van Assisi aanhangt: af stand doen van al je bezittingen en niets meer je eigendom noemen. Aanvankelijk zou ze een aantal we ken als.'sabbatgast' (soort stagiaire) in het klooster blijven. Ze nam aan alle vieringen en gebeds diensten deel en kon zo van dichtbij meemaken hoe het er in het kloos terleven aan toe ging. Zeven maanden bracht Kitty er uiteindelijk door. De universiteit zag haar niet meer terug en ook haar flat zei ze vaar wel. Toch besloot ze niet in te treden: „Ik durfde die stap nog niet te ne men. Ik vond dat ik lan ger de tijd moest nemen om te ontdekken of dat nu echt was wat ik wil- de". Nu woont Kitty in een leefgemeen schap in Stoutenburg bij Amersfoort waar op Franciscaanse basis aan een milieuproject gewerkt wordt. „Hier ben ik thuis en sta ik voor een deel nog in de' wereld, maar ik beschouw dit wel als een tussenstation. Ik weet dat ik eens een keuze zal moeten ma ken tussen het echte kloosterleven of het leven met een partner. Toch denk ik dat ik zal gaan kiezen voor het kloosterleven. Ik heb wel relaties gehad en zo nu en dan mis ik de aan wezigheid van een man best, maar ik derjk toch dat ik me daar over heen kan zetten. Het kloosterleven zal ik Klooster oefent nog altijd aantrekkings kracht uit op jonge vrouwen. dan toch belangrijker vinden". Maria Verhoeven was 26 toen ze be sloot in te treden. Enkele jaren daar voor speelde ze ook al met de gedach te voor het kloosterleven te kiezen. Tot tweemaal toe verbleef ze net als Kitty Hendriks een tijdje op proef in het contemplatieve (geloof belijden door bidden) klooster in Megen. Maria: „Ik zocht rust, wilde even weg van alles. Het was vreemd, maar wat ik daar in Megen zag stond in mijn ogen haaks op de navolging van Jezus. Mijn idee was datje het geloof juist actief en midden tussen de mensen moest navolgen. Daar ge beurde juist het tegenovergestelde. De zusters waren voornamelijk be zig met bidden en werkten daar naast in de tuin en in de hostiebak kerij. Hoewel ik het hier eigenlijk niet mee eens was, trof het me erg. Ik voelde me daar ook heel erg thuis'. Maria, die in een ver ge vorderd stadium van haar muziekopleiding van het conservatorium was, besloot over te stappen op de studie voor pastoraal werk ster. Het kloosterleven had echter zo'n indruk op haar gemaakt dat ze het niet uit haar ge dachten kon zetten. „Het onbewuste verlan- gen om in het klooster te treden was zo sterk dat ik dacht: nu moet het maar. Ik maakte mijn studie nog wel af, maar was al bijna ingetreden toen ik exa men deed. Misschien waren het wel de teleurstellingen in de idealen die ik had, misschien was het omdat ik geen vriend had, verkeerde redenen vond ik, maar tegenstand bieden aan het klooster kon ik niet meer". Jong Caroline Geerts is zuster in Huize Maria Mazzarelo, een actieve con gregatie bij Roermond (zij belijden hun geloof niet alleen door te bidden maar proberen het geloof over te dragen door activiteiten). Ze was nog maar zestien toen de aantrek kingskracht van het klooster ook haar trof. Ze zat op school bij de zus ters van Don Bosco in België en was dus van jongs af aan al grootge bracht met het geloof en de zusters. Caroline volgde een opleiding tot op voedkundige. De manier waarop er met kinderen omgegaan werd, was voor haar keuzebepalend. Het mooie, het positieve en het respect wat daaruit straalde, moest wel een samenhang hebben met het geloof in God, vond Caroline. „Toen ik jong was verzette ik me tegen de gedachte om in het klooster te gaan en toen ik 23 was vroeg ik me af: wat wil ik nu eigenlijk met mijn leven? Ik heb toen heel bewust voor dit leven gekozen, in het volle besef van het gemis van een gezin dat ik nooit zou hebben". Het leven als non is niet altijd even makkelijk, daar zijn de twee zusters het wel over eens. Zuster Maria: „Hoewel ik in het ver leden wel een relatie heb gehad, kan ik niet echt zeggen dat ik een man mis. Uitgaan en ontmoetingen zijn wel dingen waar ik zo af en toe naar verlang. Wanneer ik verhalen hoor over allerlei cursussen die gegeven worden, krijg ik zin me daarvoor op te geven. Dat kan niet en dat is best jammer". Eenzaamheid Eenzaamheid is volgens Maria niet echt iets wat per se bij het klooster hoort. 'Wanneer je midden in het le ven staat kun je ook heel erg een zaam zijn'. In Huize Mazzarelo, waar zuster Ca roline zit, is het minder besloten dan in het Clarissen-klooster. De zusters van Don Bosco zijn van een actieve orde, en organiseren in het klooster van alles voor kinderen en jongeren. Zuster Caroline geeft in het klooster les aan jonge kinderen. 'Natuurlijk is het kloosterleven niet altijd even makkelijk, maar een echt groot gemis is er voor mij niet. Een gezin zal ik nooit hebben, maar hier kan ik voor zoveel kinderen open staan en tegelijkertijd met het geil bezig zijn en het overbrengen, i beschouw ik als een grote rijkd^ Nooit heb ik spijt gehad van de ke ze die ik heb gemaakt". Zuster Maria noemt het leven datl leidt 'ideaal', ze zou zich bijna schi dig gaan voelen. „Ik ben hier ontzf tend gelukkig. Mijn leven hier z altijd als een soort vakantie vl God. Hier kun je helemaal bezig» met je eigen interesse, het geloof! hoefje niet elke dag naar je werk"jj Verbaasd In het klooster gaan is eigenlijke! beetje uit de maatschappij stappi Vrienden, familie en kennissen to] den achtergelaten. Zuster Maria: „Mijn vrienden waii heel verbaasd over mijn besluit, i deren waren er teleurgesteld ot* Zelf heb ik angst gehad dat ik| contact met mijn vrienden zou \j liezen. Dat is niet echt gebeurd, it heb ik naar een andere vorm moei zoeken om met ze om te gaan. Dei sprekken die ik nu met ze heb, al| ze zie, zijn natuurlijk heel andt dan vroeger, toen ik nog een lei leidde dat voor hen niet vreemd ïi Vrienden die het toen af lieten i ten, waren denk ik geen echte vrij, den. Mijn ouders dachten dat rf- wens om in te treden een bevliegt was. Ik had weinig contact met zei dat is nog steeds zo". p Zuster Caroline: „Mijn ouders 1^ ben er geen bezwaar tegen gem dat ik verder wilde als non, ze wal er dan ook al wat jaartjes op vooilpi reid. Sommigen van mijn vrien hebben afgehaakt toen ze van fl| besluit hoorden. Die hadden zoip van: 'Wie doet zoiets nu nog in d$< tijd'? Kitty: „Mijn zusje was heel verba toen ik tijdelijk in Megen zat. N mijn ouders heb ik weinig contact weet niet echt hoe ze er over denk Er zijn wel een aantal vriendin! geweest, die sinds ik naar Mei ging, niets meer van zich lietenfi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 26