De Bezetting, door de fotograaf gezien De Russen vechten met het water Zaterdag c ET leidse courant a zaterdag 31 oktober 1992 tf Kleur lijkt slecht te passen in onze beeldvorming van de Tweede Wereldoorlog; die is zwart-wit. Niettemin wordt dezer dagen in de Amsterdamse Mozes Aaronkerk ook een aantal kleurenfoto's uit die tijd getoond. In kleur (maar vooral zwart-wit) wordt getoond hoe het leven onder bezetting in Nederland im GroBen Ganzen gewoon door ging. iorAad Wagenaar lp het Rijksinstituut voor pcumentatie in Amsterdam toont fchivaris Erik Somers ons een gro- foto die in juni 1941 is gemaakt op t Museumplein in Amsterdam, •zeiend zomerlicht beschijnt een I strenge rijen opgestelde Duitse le in zijn mooiste en kleu- jste uniformen, als die het belang- l nieuws aanhoort van het offen- lefdat Hitler die week in gang heeft Izet tegen Rusland en zijn verach- plijke slaven- en bolsjewiekenvolk: leratie Barbarossa. Er staan ook geüniformeerde NSB-ers op Lt Museumplein en voorts ziet men i paar duizend Amsterdamse bur- allerlei kleuren kleding luis den naar de 'Kundgebung'. Het kin is afgezet met tientallen rode nieren met het zwarte haken- t tafereel is met al die kleuren en linten écht, maar toch ook niet. frant de beeldvorming van de Twee- Wereldoorlog en de bezetting is eenmaal zwartwit. :elfde gewaarwording, het gevoel iets niet klopt, heeft de kijker als Adolf Hitler op een fraai uitge- ite kleurenfoto temidden van ge- n andere adviseurs ziet aan tijdens een stafbespreking, atèt is halverwege juni 1944; in Nor- Jandië zijn geallieerde legers ge- Itind en Hitier heeft, misschien daar in, een bleek en grauw gezicht. Die at luierkleurige tint van het Füh- jirgelaat valt des te meer op als je jaar vlak achter de gezonde bruine ,-j>p van bewapeningsminister Speer t geeft eigenlijk geen pas, al die ■ventronies in felle dan wel fletse jeur. Het hoort op die foto's toch •twit met hooguit een toetsje ijs te zijn. irik Somers voelt dat ook een beetje zegt: „Kleurenfoto's geven na- •lijk een werkelijkheidsgetrou- beeld van iets of iemand. Maar istort je hele beeldvorming in als i opeens taferelen uit de Tweede ?!doorlog in de erbij horende, is vrolijke tinten ziet. Stapels lij bij de bevrijding van een concen- itiekamp geven in zwartwit een ïjpend beeld van de gruwelen. je die lijken echter in kleur, zoals de Amerikaanse film die door irge Stevens is gemaakt bij de be- ïng van Dachau, dan schrik je ibel en tegelijk lijkt het allemaal •t merkelijk". 1 [positie vihivaris Erik Somers en René is, hoofd beeldarchief van Oorlogs- rfumentatie, zijn de inrichters van :e|i fototentoonstelling in de Mozes- in Amsterdam: 'Foto- - Geschiedenis - Beeldvor- ikhg; Nederland en de Tweede We- poorlog'. >l|ewel kleurenfotografie bij de ujldvorming dus eigenlijk niet mjt, is er toch een aparte plaats voor le tentoonstelling. Onder meer de afdrukken te zien van kleu- lia's uit de meidagen van 1940 in and. maker, een Duitse legerfoto- f, is op 10 mei met de Duitse /alsmacht Nederland in het len binnengekomen, zuidelijk [s Nijmegen gegaan en toen afge- naar Zeeland, Waar het res- van de Nederlandse krijgs- ht zich op 18 mei overgaf. Kort le capitulatie wist de fotograaf oende mooi aangeklede Zeeuwse »jes te vinden voor een serie fo- waarmee de bezetter kon aanto- welk een vriendelijke ontvangst Teeg op het land waar het leven deurenfoto's vormen een curio- op de tentoonstelling, want meer dan 95 procent gaat het om zwartwitte beelden uit de ittingsjaren 1940-1945. De circa foto's zijn opgedeeld in persfoto- ie, amateur fotografie, illegale jrafie en vakfotografie, merendeel van de foto's is af- stig van het beeldarchief van Rijksinstituut voor Oorlogsdocu- tatie, dat circa 140.000 foto's be- ivaarvan twee derde op de bezet ting van Nederland en ook Neder- lands-Indië betrekking hebben, 10.000 negatieven en zo'n 5.000 affi ches. Het Amsterdamse instituut is we reldwijd bekend om zijn zeer grote collectie beeldmateriaal van de con centratiekampen en de deportaties van joden. Zo berust in Amsterdam het origineel van de steeds weer ge bruikte foto van de trap in de steen groeve van Mauthausen. De foto, die het schrijnendst het wegvoeren van joden naar de vernie tigingskampen verbeeldt het don kere meisje dat door een kier uit een goederenwagon met bestemming Auschwitz naar buiten kijkt ('74 pers.' staat in krijt op de deur ge schreven) komt van een beeldje uit de film over het doorgangskamp Westerbork. In opdacht Deze film, nu in het bezit van de Rijksvoorlichtingsdienst met een ko pie op video bij Oorlogsdocumenta tie, is in 1943 gemaakt in opdracht van de kampcommandant van Wes terbork, Gemmeker. De rolprent laat zien hoe opgewekt de geïnter neerdejoden allelei nuttige arbeid in het kamp verrichten, welke ont spanning er is en hoe goed de ge zondheidsdienst werkt. Maar ook wordt vertoond hoe het er elke dins dag in Westerbork aan toe gaat, als duizend of meer joden zijn aangewe zen om de trein naar Auschwitz of Sobibor te bestijgen. Hoewel Erik Somers en René Vos geen kwaad woord zullen zeggen over dit soort symbool geworden beelden, vinden ze toch de dat alge meen bekende foto's uit de jaren 1940-1945 bijdragen aan een stero- tiepe beeldvorming over de bezet tingstijd. Als het over de Hongerwinter gaat, wordt bijna altijd de foto afgedrukt van de Haagse fotograaf Meyboom van het uitgemergelde jongetje met de eetleper bij de lege voedselgamel. Wordt het bezettingshoofdstuk 'on derduik' behandeld, dan past Cas Oorthuys' foto van het joodse echt paar dat zich verscholen houdt. Het onderwerp 'razzia' wordt veelal geïl lustreerd met het spitsroeden lopen van oude joodse mannen op het Jo nas Daniëlplein, uit een fotoserie die een onbekende Duitse soldaat in fe bruari 1941 heeft gemaakt. René Vos: „Er zijn in de loop van de 47 jaar dat het nu geleden is, veel fo to's gepubliceerd over de oorlog en de bezettingsjaren in Nederland. Maar het was steeds illustratiemate riaal; het diende als ondersteuning van tekst en het kwam op de tweede plaats, met het gevolg dat je steeds dezelfde foto's zag. Op de tentoonstelling willen we Ne derland in de oorlogsjaren nu eens meer genuanceerd laten zien, vanuit het standpunt van de fotograaf," zegt Erik Somers. De meesten van die fotografen werk ten gewoon door tijdens de bezet ting; ze mopperden hooguit over het gebrek aan materiaal. Een sterk voorbeeld van onverstoorbaarheid leverde bij de vakfotografen de Ha genaar Streefkerk, van wie een paar jaar geleden veel werk is gevonden op de zolder van een huis bij het Zui derpark. Die foto's geven de dage lijks gang van zaken in een doorsnee samenleving weer alsof buiten het atelier van de fotograaf de we reld niet in brand staat. Erik Somers: „Het leven ging ge woon door. Eens te meer merk je door die foto's dat tachtig tot negen tig procent van de mensen de bezet ting gelaten over zich heen heeft la ten gaan. De alledaagse dingetjes en ontwikkelingen in het gezin bepaal den veel meer het leven dan zaken als de Februaristaking en de weg voering van joodse stadgenoten". Het fotopersbureau van Polygoon registreerde wel plichtmatig de offi ciële, met de bezetting samenhan gende gebeurtenissen als een ont moeting van Seyss-Inquart en Mus- sert, maar drie kwart van de fotopro- duktie richtte zich in het eerste be zettingsjaar toch op evenementen als de opening van een bijenmarkt in de Betuwe of het meten van de schofthoogten van trekhonden in Amsterdam, de opening van de Maastunnel in Rotterdam of de j van de Noordoost Pol- publikatie van foto's moest hun naam vermeld worden". Op de expositie in Amsterdam zijn ook amateurfoto's te zien. Want de familie-albums uit de jaren 1940- 1945 worden beschouwd als een bij zondere aanvulling op de in profes sioneel gemaakte foto's weergege ven bezettingsgeschiedenis. De kiekjes leren opnieuw en nog sterker dat het leven tijdens de bezetting ge woon doorging, met uitstapjes naar de diergaarde, fietstochten op de Ve- luwe en pootjebaden in zee, toen de stranden nog geen Spergebied wa ren. Maar soms ziet men op die fami liekiekjes wel iemand een jodenster dragen. „Het is een misverstand datje in de oorlog niet mocht fotograferen," zegt René Vos. „Er was geen ver bodsbepaling, maar je moest het na tuurlijk niet wagen om militaire ob jecten te fotograferen, maar dat mag nu evenmin. En ook mochten er geen foto's van Duitse soldaten wor den gemaakt, behalve als ze er toe stemming voor gaven. Tot 1944 kom je in de dossiers van de strafsrecht- pleging geen zaken tegen van ille gaal fotograferen." der. Censuur Na een poosje echter kwamen er voor persfotografen toch strakke richtlijnen (in vijfjaar bezettingstijd waren het er 3.000) en censuur en werd het een verplichting om be paalde, de gewenste germanisering van Nederland bevorderende, foto's met het stempel 'Vrijgegeven door de Duitsche censuur' te Somers: „Er was voor de oorlog geen journalistieke fototraditie in Neder land. Foto's in de krant werden niet serieus genomen. Tijdens de bezet ting veranderde dat. De Duitsers wisten al lang van het propagandis tische effect van foto's en door hen kregen ook de fotografen hier de waardering, die ze nodig hadden. In Nederland moesten persfotografen zich ook aansluiten bij de beroeps vereniging van journalisten, hun be taling werd opgetrokken en bij de Maar het stiekem maken van foto's gebeurde natuurlijk wel. Erik Somers laat een vel papier zien waarop een gewijzigde verkeerssitu atie wordt getoond, ergens in het centrum van het land. Behalve een getekende plattegrond en toelich tende tekst bevat het vel ook twee opgeplakte fotootjes van de lokatie. Dat hele vel is op microfoto gezet en naar Engeland gesmokkeld. Verzetsmensen van de Groep Al- brecht en de Geheime Dienst Neder land hebben zo, met gevaar voor ei gen leven, heel wat spionagefoto's van militair strategische objecten in Nederland bij het geallieerd hoofd kwartier overzee bezorgd. Maar ook beroepsfotografen zijn be wust bezig geweèst om met hun ca mera's de werkelijkheid van de be zetting vast te leggen en zijn daar na de bevrijding mee te voorschijn ge komen. Een aantal van hen, onder anderen Cas Oorthuys, Emmy An- driesse en Carel Blazer, had zich ver enigd in de groep 'De Ondergedoken Camera' Ordening Erik Somers en René Vos zijn beiden 34 jaar en ongeveer even lang, circa ningen op de foto vastleggen hoe aardig de bezetter met Neder landse kleuters omgaat. foto Stapf Bilderdienst 15 jaar, in dienst van het Rijksinsti tuut voor Oorlogsdocumentatie. Ze zijn er vanuit een werkstudentschap blijven hangen. In 1987 heeft hun beeldarchief voor de foto's een gebruiksvergoeding in gesteld, een gering bedrag dat toch met zijn drempelwerking enige or dening moest brengen in het ge bruik dat steeds meer personen en instanties van de grote Amsterdam se fotocollectie maakten. Vos: „We hebben wel meegemaakt dat uitgevers hier in een ochtendje even een fotoboek over de oorlog in elkaar kwamen rammen. Omdat ook in het buitenland bekend was dat het bij ons allemaal niks kostte, op de afdrukkosten van een foto na, hadden we soms twee weken lang Amerikanen met een reproduktieca- mera over de vloer". Als een bijzonder bezit koesteren So mers en Vos het foto-album dat An ton Mussert van de SS heeft gekre gen na zijn bezoek, begin 1941, aan het concentratiekamp Dachau. Het is een boekwerk met fraaie inge plakte en van schoonschriftteksten voorziene foto's, waarop men de lei der van de NSB bezig ziet met de in spectie van de van hygiëne glanzen de keukens van het kamp bij Mün- chen, de moderne en overvloedige sportaccommodatie; men ontwaart de leider in gesprek met gezonde, iets gedweeë maar er verder onge broken uitziende gevangenen en vaak staat dan aan Musserts zijde zijn gastheer, de Reichsführer SS, Heinrich Himmler. „Er zijn twee van deze albums," zegt René Kok. „Een is gemaakt voor Mussert, het andere kreeg Himmler. Ook dat tweede album hebben we in middels in ons bezit gekregen; dat is ergens in Beieren boven water geko men." „Mussert kwam razend enthousiast terug uit Dachau", weet Erik So mers. „Het tekent de naïveteit van de man dat hij op het NSB-hoofd- kwartier in Utrecht uitriep: 'Als ik in Nederland eenmaal aan de macht ben, ga ik ook concentratiekampen bouwen.' Die Duitse dingen, vond Mussert, dat was nog eens wat an ders dan al die bedompte en smerige gevangenissen die we in Nederland hebben!" De tentoonstelling 'Fotografie - Ge schiedenis - Beeldvorming' is tot 22 november dagelijks van 12.00 tot 17.00 uur te bezichtigen in de Mozes en Aaronkerk, Waterlooplein 205, Amsterdam. IEF RobVunderink tussen de russen Elk huis in Rusland zingt zijn eigen lied. Druppende kranen in de badkamer, keuken en meterkast vormen een onvermoeibaar orkest dat elke woning of hotelkamer die onmiskenbaar Russische sfeer geeft. Ook slagwerk en blaasinstrumenten spelen hun partijtje mee. Het openen van de kraan betekent niet automatisch dat er water uitstroomt. Soms komt er niets, dan weer is het water bruin of spat het eruit met harde knallen. Af en toe kreunt de waterleidingbuis als een waldhoorn, een geluid waarvan de bewoners op alle zeventien verdiepingen rechtop gaan zitten. Net als de Nederlanders leveren de Russen een voortdurend gevecht met het water, met als belangrijk verschil dat Ivan en Pjotr dat gevecht aan de meeste fronten verliezen. Elke zomer sluiten de plaatselijke energiecentrales drie weken de heetwaterkraan af om het buizenstelsel winterklaar te maken. 'Profilaktika' heet deze voorzorgsmaatregel in het Russisch. Een mooi woord, waardoor je op de foutieve gedachte zou kunnen komen dat de Russen hun vreemdê talen kennen. Ook de beheersing van de elementen laat te wensen over. De langdurige 'profilaktika' ten spijt springen er elke winter toch weer buizen, maar ook bij warm weer gaat het mis. Begin deze zomer bleek bij mij thuis de kraan weer eens leeg. Ik keek uit het raam en zag een fontein die drie verdiepingen hoog spoot. Deze twee feiten stonden in nauw verband. „Dat maakt Rusland nou zo interessant", zei een Russische buurman tegen westerlingen die met gekwelde gezichten rondliepen na een week zonder heet water. „Bij jullie thuis is alles zo voorspelbaar. Saaie landen!" Zeifis de alwetende buurman nog nooit in die saaie landen geweest. Een Nederlandse journalist vierde zijn bruiloft op plezierboot Moskva- 63. Amper een uur na de afvaart liep de boot aan de grond. De bruiloftgangers waren net aan hun maaltijd begonnen. Uit de troebele ogen van de kapitein was diens beroeptrots allerminst geweken, al kwam de Russische standaardzin „ik ben een vakman" niet over zijn lippen. De dronken vakman stuurde de Nederlandse ambassadeur, andere diplomaten, journalisten en buitenlandse gasten naar de achterboeg, maar tevergeefs. Dat de boot uiteindelijk loskwam en de bruiloft niet tot St. Juttemis duurde, was meer geluk dan wijsheid. Ook de dam bij St. Petersburg getuigt van de Russische problemen met water. Deze mislukte kopie van de Zeeuwse Deltawerken vrijwaart Ruslands tweede hoofdstad wel van overstromingen, maar helaas weigert het water uit de baai bij opening van de sluizen hardnekkig naar zee te stromen. Die baai is nu een stinkende poel van stilstaand water. Buitenlanders in Moskou koken en filtreren het kraanwater, dat volgens Russische experts meer dan 150 schadelijke stoffen bevat. Onlangs werden bewoners van de regio Moskou wel heel onaangenaam verrast toen ze de kraan open draaiden: er kwamen wormen uit. foto Jacques Zorgman René Vos en Erik Somers in het beeldarchief. bron Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie Zeeuwse meisjes verwelkomen een lid van de Duitse bezettingsmacht. foto Bureau Schimmelpenningh De boulevard van Scheveningen op 19 mei 1940, vijf dagen na het bombardement op Rotterdam, vier dagen na de ondertekening van de capitulatievoorwaarden: een Duits Wehrmachtsorkest geeft aan het drukke strand (mét badstoelen) een feestconcert.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 25