Toekomst kerk hangt af van
instandhouding van gezin
2a
Geestelijk Leven Opinie
Barmhartig
EO-Familiedag trekt
20.000 bezoekers
Directeur Ambaum van het MEDO:
li
COMMENTAAR
mST £eidóe0outO4it
Leidse Courant
maandag 26 oktober 1992
Lubbers spreekt bij
jubileum De Bazuin
AMSTERDAM Premier R.
Lubbers is een van de sprekers
tijdens de jubileumbijeenkomst
van het katholieke opinieweek
blad De Bazuin in Amsterdam.
De bijbelexegeet prof. dr. B. van
Iersel zal spreken over de uit
straling van christelijke ge
loofsgemeenschappen in Ne
derland. Minister-president
Lubbers spreekt in aansluiting
daarop over christen-zijn in de
samenleving.
De lezing begint op 13.30 uur.
Aanmelding via Bazuin, Ant
woordnummer 4318, 3500 VE
Utrecht.
'Keuze voor armen' moet in slotdocument CELAM
SANTO DOMINGO De keuze voor de armen moet de rode lijn
in het slotdocument van de vergadering van de Latijnsamerikaan-
se bisschoppen, de CELAM, worden. Verder moet daarin meer
worden gezegd over de houding van de RK Kerk tegenover de oor
spronkelijke bewoners van dit continent en over het milieuvraag
stuk in Latijns-Amerika.
De deelnemers aan de vierde assemblee van de Latijnsamerikaan-
se bisschoppenconferentie (CELAM) hebben besloten de ontwerp
tekst, die reeds tien dagen onderwerp van discussie was, te her
schrijven. Deze was te 'hoogdravend' en 'niet overtuigend ge
noeg". „De tekst behandelde problemen die met het godsdienstige
leven niets te maken hadden," aldus een brief van de CELAM -
deelnemers aan de commissie, die onder leiding van Curiekardi
naal Eduardo Martinez Somaio het slotdocument redigeert.
De nieuwe tekst moet „kort en overtuigend" zijn en moet zich niet
verliezen in algemeenheden. De brief is een duidelijk teken dat de
meeste bisschoppen zich verzetten tegen al te veel invloed van het
Vaticaan.
Fantasie is
belangrijker dan
kennis
Albert Einstein
RK Kerk sluisde 620 miljoen mark naar de DDR
BERLIJN De Rooms-Katholieke Kerk heeft toegegeven dat zij
via Alexander ^chalck-Golodkowski de DDR heeft voorzien van
westerse valuta. Van 1966 tot de val de Muur in 1989 is er in totaal
620 miljoen mark (ongeveer 700 miljoen gulden) via het bureau
'Kommerzielle Koördination' (KoKo) naar de DDR gesluisd. De
helft van het bedrag is in contanten betaald. Voor een deel werd
het geld gebruikt voor een kerkelijk bouwprogramma. Dit schrijft
prelaat Gerhard Lange in het tijdschrift 'De nieuwe orde'. Het is
voor het eerst dat de RK Kerk toegeeft zaken te hebben gedaan
met Schalck-Golodkowski, wiens taak het was de DDR aan wester
se valuta te helpen. Tegen hem loopt een gerechtelijk onderzoek.
Lange was van 1974 tot 1989 namens de Oostduitse bisschoppen
conferentie verantwoordelijk voor de contacten met het staatsse
cretariaat voor kerkelijke aangelegenheden in de DDR. Ook de
kerken hadden hun „bijdrage" te leveren om de DDR aan westers
geld te helpen,'aldus Lange. Daarbij is de RK Kerk contacten met
de staat „niet uit de weg gegaan als het om de belangen van de
mensen of van kerkelijke projekten ging".
Zalig de barmhartigeri,
want zij zullen
barmhartigheid
ondervinden.
door JOKE FORCEVILLE
Mijn Hartekreetvan onlangs heeft reacties
opgeroepen. Dat is een goede zaak. Niet dat ze
allemaal hetzelfde getoonzet waren. Die weerklank
was voor mij niet onverdeeld aangenaam. Ik bedoel
dat enkele brieven allesbehalve in harmonie klonken
met wat ik ten gehore had gebracht. Op zichzelf
genomen behoeft dat helemaal geen probleem te zijn.
Tenslotte is dat weer eens een levend bewijs van de
woorden van Monseigneur Möller, die ik als
uitgangspunt had gebruikt. Diebovendien in mijn
stuk nog verder werden uitgewerkt. Altijd en overal
zijn mensen, die proberen samen te leven, onderling
zeer verschillend. Datervaren we ook in de Kerk. Wie
er positief tegenaan kijkt, kan dat als boeiend,
avontuurlijk ervaren. Al die vogels van verschillende
pluimage in Gods tuin zingen zoals ze gebekt zijn. Ze
houden koren van gekwinkeleer intact 'en in actie. En
zorgen er dus voor dat geen mens kan indutten.
Maar soms moet de ene soort vogels eens even zwijgen
om de andere haar toon te laten zetten. Kijk, en dat
heb ik toen geprobeerd. Wie onbevooroordeeld heeft
gelezen op 14 september, moet hebben ontdekt dat ik
niet tegen kerkelijke geboden van leer ben getrokken;
dat ik niet heb ontkend dat de kerk voorschriften mag
geven. En zeker niet het bewuste dat Jan en Alleman
en Lijsje en allemeisje voor het lieve vaderland weg
(of voor de lieve kerk weg!) mag leven. Misschien had
ik het ook allemaal, maar wat directer moeten
schrijven. Mijn hartekreet was ervoor bedoeld, dat we
nooit uit het oog dienen te verliezen, dat één van Gods
mooiste eigenschappen zijn barmhartigheid is.
Daarvoor heb ik een pleidooi willen houden. Christus
zelf had herhaaldelijk moeite met de mensen in zijn
omgeving die de leer boven het leven stelden. Hij
genas zieken op de sabbath (Lucas 6,10); hij maakte
mensen duidelijk dat ze op die dag hun zoon of os dié
dreigde te verdrinken in een put daar uit moesten
halen (Lucas 14,5). Toen een overspelige vrouw bij
hem werd gebrach t, zond hij haar heen met de
woorden: Zondig niet meer (Joh. 8,11). Maar een
veroordeling kwam niet over zijn lippen. Meer dan ik
ooit in mijn jeugd heb beseft, ben ik me er in de loop
van de jaren bewust van geworden, dat zonder de
barmhartigheid van God de meesten onderons hun
uiteindelijke, glorierijke doel niet zullen bereiken. En
ik teken er protest tegen aan dat christenen die, als ik,
onverbiddelijk geloven in die oneindige
barmhartigheid er niet meer „bijzouden horen
Alsof die zonder meer zijn wetten met voeten treden.
Zonder Zijn genade houdt geen mens het uit! Maar
kerk, hiërarchie en theologie blijven alles bij elkaar
toch maar getekend door de gebroken gestalte van het
mens-zijn. Mijn hartekreet heeft geen an dere
bedoeling gehad dan te verzuchten dat de Kerk van
Jezuè Christus - en niet alleen „behoren "wij
daartoe, veeleer bepalen wij haar-aan de wereld het
barmhartige gelaat van zijn Stichter laat zien. Ik
meende daarbij op alleszins bijbelse grond te staan.
Lezen we niet in de Bergrede: Zalig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
UTRECHT Thema van de
21e familiedag van de Evan
gelische Omroep in Utrecht
was zaterdag 'Maak ons tot
een stralend licht'. Naar
schatting 20.000 mensen uit
het hele land kwamen hier
voor naar Utrecht. Onder
hen waren welgeteld 4946
zanglustigen van 75 gemeng
de koren, 6 mannenkoren, 10
kinderkoren en 19 jongeren
koren.
Ds. A. Van der Veer zei dat het
gebed van vorig jaar dat de EO
A-omroep mag worden is ver
hoord. Maar daarmee zijn we er
niet, aldus Van der Veer, die
vond dat de aanhangers van de
EO als een stralend licht
moeten zijn.
Op de EO-Familie-Ontmoe-
tingsdag staat zoals gebruike-
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Terneuzen-Zuid A. van der
Ploeg, kandidaat te Goes. Aangeno
men naar Schoorl-Groot-Camp J. Kool
te Avezaath; naar Rijnsburg A Tromp te
Krimpen aan de Lek.
Bedankt voor Veenwouden H. ten Na
pel, l.l zendingspredikant, wonende te
Oegstgeest.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Idskenhuizen D. Wester-
neng te Sint Laurens;
te Maasland S.Tj. van der Hauw te
Zwijndrecht.
Aangenomen naar Middenmeer drs P.
Monsma te Metslawier
Bedankt voor Hardenberg L.J. Oomkes
teMeppel
KERKRADE De Rooms-
Katholieke Kerk weet dat
een huwelijk kan stranden,
zegt prof. dr. J.H.Th.G. Am
baum, president van het In
ternationaal academisch in
stituut voor studies over hu
welijk en gezin MEDO te
Kerkrade. „Je bereikt niets
als er een ideaal wordt ge
steld dat onhaalbaar is," al
dus Ambaum in een vraagge
sprek.
Huwelijk en gezin staan duide
lijk onder druk, vooral in het
Westen. Sociologisch gezegd: de
macro-structuren zijn behoor
lijk aangetast, in het Westen
door de secularisatie, in het
Oosten door jarenlange com
munistische overheersing. De
driehoek van school-parochie-
gezin is verbroken.
Vanuit bepaalde wetenschap
pelijke kringen wordt echter bp
het belang van het gezin voor
kerk en samenleving gewezen.
Het gezin js een van de meest
stabiele instanties. Daarom is
het volgens Ambaum belang
rijk dat de micro-structuren,
onder meer het gezin, in stand
blijven.
'De toekomst van de wereld en
de kerk loopt via het gëzin' is
een uitspraak van paus Johan-
neS'Paulus II. Het gezin is niet
alleen de kiemcel van de maat
schappij, maar ook 'een kerk in
het klein'. Daar wordt geloof er
varen en doorgegeven. Daarom
ziet de RK Kerk het gezin als
een huiskerk.
Om het wetenschappelijk on
derzoek over de huiskerk te be
vorderen, liet de paus in Rome
(1982) en Washington (1988)
twee academische instituten
voor de bestudering van huwe
lijk en gezin oprichten.'Boven
de Alpen moest er ook een der
gelijke instelling komen. Dat
werd het internationaal acade
misch instituut voor de bestu
dering van huwelijk en gezin,
dat sinds de oprichting in 1990
is gevestigd in de voormalige
abdij Rolduc te Kerkrade. Het is
toegewijd aan de 'Mater Eccle
siae Domesticae' (Moeder van
de huiskerk). Vandaar de afkor
ting MEDO-instituut.
Volgens de Rooms-Katholieke
Kerk is het huwelijk onontbind
baar. Desondanks strandt één
op de drie huwelijken van
rooms-katholieken. „Dan kun
je zeggen: 'Je hebt niet aan de
norm voldaan; dus je bent afge
schreven' of je kunt je neerleg
gen bij de trieste werkelijkheid.
Maar beide oplossingen deugen
niet," vindt Ambaum.
Ambaum verwijst naar een uit
spraak van de huidige paus. In
een recent document over het
gezin spreekt Johannes Paulus
II van de 'lex gradualitatis', de
wet van de geleidelijkheid.. „We
moeten de mens bij de hand ne
men onder het motto: we lopen
met je mee."
Ambaums woorden klinken ge
matigder dan die van bisschop
Gijsen van Roermond, groot
kanselier van het instituut. Bij
de opening van het instituut zei
mgr. Gijsen dat MEDO de men
sen geen gemakkelijke oplos
singen voor hun problemen zal
bieden. Het instituut zal, zo zei
de bisschop van Roermond, de
praktische consequenties van
de leer van de RK Kerk tonen,
ook al staan deze vaak haaks op
de gangbare meningen over hu
welijk en gezin.
Aan het MEDO-instituut wordt
een interdisciplinaire theologi
sche studie met specialisatie in
de theologie van huwelijk en ge
zin aangeboden. Daarnaast is
er een geheel nieuwe studie
richting: wetenschappen van
huwelijk en gezin, een volledige
universitaire studie.
Het MEDO-instituut leidt ge
kwalificeerde medewerkers op
voor de gezinspastoraal. „De
kerk heeft behoefte aan goed
geschoolde mensen die geen
brokken maken," zegt Am
baum. Voor afgestudeerden aan
het MEDO-instituut zou er ver
der werk kunnen zijn bij advies
bureaus voor huwelijk en gezin,
hulporganisaties zoals de
VBOK (Vereniging ter bescher
ming van het ongeboren kind),
in de journalistiek, de politiek
of de wetenschap.
De Kerk moet naar de mening
van Ambaum meer doem om
het uiteenvallen van huwelij
ken te voorkomen. Hij denkt
daarbij aan een betere voorbe
reiding „zodat jonge mensen
niet onbesuisd het huwelijk in
vliegen", aan leren omgaan met
conflicten en aan pastoraat
voor gescheiden mensen die
zijn hertrouwd.
De opleiding aan het MEDO
vindt plaats in een leefgemeen
schap. Huwelijk en gezin zijn
sterk met de persoonlijkheid
verbonden. Daarom is persoon
lijkheidsvorming een belang
rijk onderdeel van het verblijf
aan het MEDO. Die vorming is
volgens Ambaum beter gewaar
borgd in een gemeenschap met
een rector en een spirituaal dan
in een los verband.
Het huidige academische jaar is
het MEDO met 30 studenten
begonnen, waarvan zes voor de
theologische opleiding. Dé stu
denten zijn afkomstig uit Roe
menië, Hongarije, Tsjechoslo-
wakije, Oostenrijk, Polen,
Duitsland, Frankrijk, een Azia
tisch land (waar christenen
worden vervolgd) en Neder
land. Van de twee talen aan het
MEDO, Engels en Duits,
moeten de studenten er een ac
tief en een passief beheersen.
Ambaum doet geen mededelin
gen over de financiën. Daarvoor
is in de eerste plaats het be
stuur, waarin bisschop Gijsen
als grootkanselier zitting heeft,
verantwoordelijk. Een van de
voorwaarden van het Vaticaan
voor de vestiging van het insti
tuut in het bisdom Roermond
was dat er bij de Nederlandse
overheid geen subsidie zou wor-
Een prospectus vermeldt dat
het instituut wordt gefinan
cierd door college- en kostgeld
van studenten, uit middelen
van kerkelijke fondsen en stich
tingen maar ook door giften van
particulieren. Voor studenten,
die door hun bisschop zijn ge
zonden, worden de kosten door
het betreffende bisdom betaald.
Per semester wordt er 1.200
mark collegegeld gevraagd en
voor kost en inwoning 700
mark per maand.
Bij de opening van het nieuwe
academisch jaar in september
noemde Ambaum het aantal
studenten een onzeker punt.
„Een internationaal acade
misch instituut als het onze
dient uit te gaan van zo'n 100
tot 150 studerenden." Het in
stituut begon in 1990 met 15
studenten. De langzame groei is
volgens Ambaum te wijten aan
de huidige tijdgeest die het
voorzien heeft op de christelijke
religie in het algemeen en het
huwelijk en gezin in het bijzon
der.
Bisschop Gijsen treft geen
blaam. „Hij sjouwt en sleept on
vermoeibaar voor het MEDO,"
zei Ambaum eind september.
Kortgeleden had de bisschop
van Roermond zijn 160e bezoek
aan een collega-bisschop in Eu
ropa gebracht om belangstel
ling voor het instituut te wek
ken.
Het MEDO ziet zichzelf als een
investering in de toekomst van
de kerk. De vruchten van zijn
activiteiten zullen pas na jaren
zichtbaar worden. De Rooms-
Katholieke Kerk is ervan over
tuigd dat deze investering drin
gend noodzakelijk is, wil de
mensheid in het volgende mi-
lennium niet in een periode van
egocentrisme terecht komen.
Daarin zou alleen nog maar
plaats zijn voor het individu,
maar niet meer voor de kleine
gemeenschap van het gezin, de
huiskerk.
lijk koor- en samenzang cen
traal. Liederen uit het Liedboek
der Kerken, Opwekkingsliede
ren, maar ook Johannes de
Heer-versjes staan op het re
pertoire. De bekende EO-pre-
sentatoren als Feike ter Velde,
Heieen- van Dijk, Henriëtte
Laan, Bert van Leeuwen en Jan
van den Bosch presenteren om
de beurt. Ook Henk Binnendijk
ontbrak niet. Via een video
scherm sprak hij vanuit Surina
me de EO-familie toe. De gevol
gen van de ramp in de Bijlmer
werden 's middags ook belicht.
Het koor 'Joy of Salvation' van
de Pinkstergemeente uit de
Bijlmeer zong en predikant
Hans Scholten vertelde over de
eerste opvang. Zijn gemeente
verloor acht leden door de
ramp. Naast alle ellende is er
ook positiefs te melden. Een
man die op de tiende verdieping
woonde, ontsnapte aan de dood.
Hoewel hij de laatste tijd wor
stelde met het geloof, ziet hij
toch Gods hand in zijn redding.
Met grote dankbaarheid wordt
tenslotte ijdens de familiedag
bekendgemaakt, dat de EO-ac-
tie voor Kfarshaul, een psychia
trisch ziekenhuis in Israël,
925.000 gulden heeft opge
bracht. Een nieuw goed doel dat
de A-omroep ondersteunt, is
het 'bijna-thuishuis' in Amster
dam van Stichting Kuria. Hier
worden ongeneeslijk zieke
mensen opgevangen om te kun
nen sterven. De opbrengst van
de CD 'Maak ons tot een stra
lend licht' gaat naar dit tehuis.
Dr. J. Ambaum
Pastoor Stolk weg
uit Oegstgeest
OEGSTGEEST Pastoor J.
Stolk van de Willibrordusparo-
chie in Oegstgeest heeft per 1
november bij het bisdom Rot
terdam ontslag aangevraagd.
Problemen rond de taakopvat
ting van de pastoor zouden de
aanleiding zijn voor zijn ver
trek. De laatste weken leidde de
pastoor niet langer de eucharis
tieviering op zondag. Behalve
pastoor Stolk werkt in de paro
chie pastoraal werker G. Kes-
ter. Er zou sprake zijn van aan
zienlijke conflicten in het pasto
rale team waarvan ook een ka-
techeet deel uitmaakte.
Kardinaal Simonis: critici paus doen kerk geen recht
DEN HAAG - De „vele
theologen en kritische groe
peringen" die zich verzetten
tegen het primaat van de
paus en de kerkelijke hiërar
chie, „reduceren de kerk tot
een democratische beweging
rond de man van Nazareth of
tot een vertelgemeenschap
rond de levende Heer".
Dit zei kardinaal A.J. Simonis
gisteren tijdens de eucharistie
viering in Den Haag ter gele
genheid van de veertiende ver
jaardag van het pontificaat van
paus Johannes Paulus II. An
ders dan de critici van de paus
gaf de aartsbisschop van
Utrecht hoog op van deze „emi
nente missionaris, catecheet en
evangelist."
Na „de risicovolle operatie" die
de paus in juli moest onder
gaan, „zijn wij intenser dan ooit
met hem verbonden", zei de
kardinaal. „Wie van ons heeft
niet vurig gebeden voor zijn
herstel? En wie van ons was
niet geroerd door de eerste fo
to's na zijn ontslag uit het zie
kenhuis? Beelden van een ver
magerd, door lijden getekend
gelaat." „Hopelijk herstelt
onze paus voldoende om, zoals
hij zichzelf eens noemde, weer
rem
Geen 'sorry' van Elisabe
OF koningin Elisabeth van het Verenigd Koninkrij]
honderd procent tevreden is over haar bezoek aan het
nigde Duitsland blijft de vraag. Haar bezoek aan Di ^e1
zal haar zeker niet helemaal bevallen zijn: gefluit, b 'inj
roep en vijandige kreten. Hoewel, de Britse koningin jpP
in deze dagen meer te verwerken, want de zwaarste i re
komen van haar eigen Britse kranten. Niettemin mo j
de koningin duidelijk zijn geworden dat een verzoenii tei
ste bij een monument dat tegelijkertijd herinnert a ijk
verwoestende Duitse bombardementen op Coventrjsch
veel Duitsers onvoldoende is. Ze hadden liever een si org
maar gemeend 'sorry' van de koningin gehoord. De b
gewilde vernietiging van Dresden, een stad zonder
gisch belang, bovendien volgepropt met vluchteling
hoe dan ook onder te brengen in de categorie van de oo
misdaden. Het is niet omdat Groot-Brittannië tot de
winnaars behoort, dat het terreurbombardement van
den minder erg zou zijn dan de zelfde soort Duitse bo
dementen op Britse steden.
Geen 'sorry' dus uit de mond van de Britse koning!
het de bedoeling was geweest om tussen Duitsla
Groot-Brittannië een zelfde soort verzoening te w
brengen als tussen Duitsland en Frankrijk, dan is de
tie eerder mislukt. Het beeld van de Duitse bondskai
Helmut Kohl en de Franse president Frangois Mitti
die hand in hand over de slagvelden van Verdun st;
blijft in het geheugen gegrift. Men ziet Kohl en koning n g
sabeth nog niet hand in hand voor een of ander oorlojkt
nument staan, maar toch... De Britse koningin had eelf
dere boodschap meegebracht voor de Duitsers, namel
'wij allen Europeanen zijn'. Dat wil zeggen dat men h
leden het verleden moet laten en dat men samen
komst tegemoet moet gaan. Europa heeft in de voorl
jaar zichzelf te gronde gericht door een permanent!
derstrijd. De enige kans om in de 21e eeuw als contin
overleven, ligt in de Europese samenwerking. Nie
niets wapperde bij alle gelegenheden waar de Britse
gin verscheen, ook de blauwe Europese vlag met c
sterren.
iel
MET die Europese verstandhouding is het de laatsor
anders maar slapjes gesteld. Speciaal tussen Duitsl; v
Groot-Brittannië. Nu is het wel zo dat de Britse en 'e 1
massakranten de twistpunten onredelijk hoog opbla
zo het klimaat vergiftigen. Maai' de onthulling v:1{
standbeeld van Arthur 'Bomber' Harris de belang
verantwoordelijke voor het tapijt van fosfor- en bran gr;
men waarin Dresden verging in het bijzijn van de
gin-moeder is vele Duitsers een doorn in het oog, net
als de 'viering' van de eerste V2 voor vele Britten eei 'v€
recht schandaal is. De Britse massabladen stoppen Pei
dien alles in één pot: gewelddadigheden tegen bui!n
ders, de val van het Britse pond uit de EMS-mand, de
weigering om nog meer geld te steken in de Europes jer
de ongezouten taal van Volker Ruhe, de Duitse minis Dn,
Defensie en de man die genoemd wordt als de mogeli
volger van Helmut Kohl, dat alles zijn voor die blade eek
nen om de Duitsers af te schilderen als niet zulke b RA
volle kinderen van het Derde Rijk.
OP het officiële vlak gaat het er gelukkig wat minde
tioneel aan toe. De Britse en de Duitse regeringen zi
listisch genoeg om de onenigheden niet uit de hand t
lopen en te beseffen waar hun belangen liggen. Ond;
felle tegenstand in eigen rangen wil de Britse premii ta
Major Groot-Brittannië binnen de EG van Maastricl 0g
gen. De belangen die Duitsland en Groot-Brittannië
liezen hebben bij een eventuele mislukking van het I p
se avontuur, zijn te groot om straatruzies de boven
laten voeren.
een reizende catecheet te zijn",
zei mgr. Simonis. „Misschien
ook blijven zijn krachten daar
ontoereikend voor. Maar, als hij
thuis in Rome, gebonden aan
één plaats terwijl hij overal zou
willen zijn, min of meer gevan
gen is, dan zal zijn drang tot
evangeliseren ongetwijfeld een
andere uitweg vinden", aldus
kardinaal Simonis.
De paus is volgens de kardinaal
„een godsgave". Hij geeft „bij
uitstek en op zeer oorspronke
lijke wijze gestalte aan de mis
sionaire dimensie van de kerk.
Nooit voor hem bereisde een
paus de hele wereld om tot in de
verste streken het evangelie te
verkondigen."
Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Per:
Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden.
Kantoor advertentie- en
abonnementenafdeling Stationsweg 37. Leiden
Telefax 071 -134 941
Postadres Postbus 112300 AA Leiden
Koopmansstraat 9, 2288 E3C Rijswijk
071 -132221,070-3190 933
070-3906 717.
Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Hoofdkantoor:
Telefoon:
Telefax:
Postadres:
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
08 30 tot 17.00 uur
Directeur/hoofdredacteur: J W C Leune (tel 070 - 3190 808)
Leiden en omgeving (tel 071 -444 046/047/48/49): G - J Onvlee (chef-re
F Buurman, K van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof, M. Kroft, drs. J.
T Pieters en M. Roso.
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190815).
A van Rijn (chef), drs R Edens, A. van Holstein, E. Huisman, H Jansen, d
Leeuwen - Voorbij, R. de Roo.
Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835) drs P van Velthoven.
Foto (tel 070 - 3190 838): M. Konvalinka
Redacties Den Haag en omgeving (tel 070 - 3190 800), sport (tel. 070 - 31
en kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met redactie Het Binnr
Haagsche Courant.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van:
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingst
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Per
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten ir
België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, Örs K.
M van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit H B
(chef), H B Bijleveld, drs. J. Feenstra, D J Hofland, K Jonker, P Koopn
G. Korevaar, D.W. van Rietschoten, C.P. Visser en K. van Wees. Algemee^5
nator: J.A.L.M. Timmers.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland drs. D. J. van den Berg
(Peking), drs H. Botje (Tanis), A Courant (Athene), R Hasselerharm p
(Johannesburg), drs A Heering (Rome), B van Huet (Londen), M de
(Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W.
(Parijs), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G
(Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel)
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve v
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaa|0
M de Cocq.
t-d
Hi j
n 08.30 tot 17.00 u
Nabezorging
Telefoon 071 -122 248 op m;
15 00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling'
per maand
per kwartaal
per jaar
Bij betaling per acceptgirokaart:
per maand
per kwartaal
per jaar
Het abonnementsgeld dient vooruit te
Advertenties
Informatie en tarieven over advertentie:
lefax voor uitsluitend het doorgeven v<
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050
n 18.00 tot 19.00 u
28,20
82,80
318,65
arden voldaan.