Acteur moet uit tv-serie Kunst van Marijnen gaat de porno voorbij wegens te veel karakter Cultuur arten Toonder: 'Vertellen is een roeping' Het mooiste pianissimo komt uit Sint Petersburg Mozartavond zonder elan rugblik een loren Leidse Courant i a zaterdag 24 oktober 1992 i u MET UNICEF KERSTKAARTEN MAAKT U VEEL KINDEREN BLIJ unicef Él TONEEL 3RESGEB0UW, DEN foto Jacques Zorgman Paul Gieske is van hevig werkend ineens werkeloos. Spuiten met melk als ultiem genot in 'Bataille/bataille'. GRAND THEATRE, GRONINGEN Noord Nederlands Toneel: 'Bataille/bataille' op basis van 'Het oog' en 'De dood' van Georges Bataille. Regie: Frans Marijnen. Video: Kit Fitzgerald. Muziek: Peter Gordon. Decor: Santiago del Corall. Kostuums: Mechthild Schwienhorst. Met o.a. Yvonne Weyers, Bien de Moor, Ad Bastiaanse en Wilke Du rand. Herhalingen: vanavond t/m 8 november, uitgezonderd maandagen, in Groningen. door Renée de Haan Groningen 'Ik denk zoals een hoer haar rok optilt'. Met die openingszin breekt Frans Marijnen in Groningen de sek suele fantasieën van Georges Bataille open. Laten zien wat zo'n man denkt, is spelen met het ongehoorde, het afzichtelij ke, het schandaal. 'Bataille/ba taille' is in die zin schokkend. Is dit kunst of porno? Juist door die vraag onbeantwoordbaar te houden, heeft Marijnen een voorstelling gemaakt, die als hij dat onder de vlag van Het Na tionale Toneel had gedaan, gro te ophef zou hebben veroor zaakt. In Groningen giechelt men wat ongemakkelijk, klin ken er veel 'gadvers' en pTo- beert men na te praten over wat niet woorden te vatten is. Want hoe kun je uitleggen wat extase is? Opwindend mogen we 'Bataille/bataille' zeker noe men. Niet zinnenprinkelend, maar artistiek was er nooit eerder een dergelijke combina tie van indringende filmbeel den, heftige muziek en stil dan wel schreeuwend spel te zien. Nimmer ook zal er voor een noordelijke produktie zoveel geld zijn uitgegeven. Vooral in de opening betuigt Marijnen zich een meester in veelzeggen de beelden. De wijze waarop hij 'Het oog' van Bataille - die dit telkens associeerde met een ei - gestalte geeft, doet een ieder ril len. Rauwe eieren die spelers el kaar 'doorgeven' in de mond, ei eren die met blote billen wor den gebroken en de video van Kit Fitzgerald die ei en oog tel kens in elkaar doet overgaan. Het ei als vruchtbaarheidssym bool wordt behoorlijk uitgeme ten, evenals de urine als levens water en het genot dat ervan uitgaat om iemand tot erotiek te dwingen. De toon in 'Het oog' wordt steeds helser, de naakte stoet aan personages bundelt zich tenslotte tot een orgie. Wat daarmee een steeds kolkender erotiek en kunstzinnige uit spatting had moeten zijn, slaat echter volkomen dood. Nog een schepje er op en de eerst prach tige combinatie van erotiek en artisticiteit is ineens een banale pornoshow. Een priester ver krachten en vermoorden, zijn oog uitsteken en opeten bij wij ze van ei, de geslachtdelen van een stier geserveerd krijgen, de duistere machten waar mensen zich door laten ophitsen; dat al les krijgt een te .fel licht. De vondsten van Fitzgerald om ac teurs in en achter het filmbeeld te laten lopen, zijn op. De ma kers gaan zichzelf herhalen. Tot vervelens toe. Dode mus Waar de kunst niet meer schokt, moet de inhoud het doen. Dat werkt van geen kan- n, Lake Palmer. Met merson (toetsen), Greg itaar), Carl Palmer ).Herh.: 7 nov. NSPlËT est wat stuntwerk en -krachtpatserij van Smerson aan te pas ko- aar toen veerde de met tsbuikjes gevulde PWA- n het Nederlands Con- ouw als één man op. Op- id door een oud en in- i versleten muzikaal re- gde een staand applaus, ns was in vervulling ge- irst Emerson, Lake and zien en dan sterven, ad het trio niet beter innen blijven! ;t grootste deel van de irs was de confrontatie erson, Lake and Palmer ugblik op een verloren De bombastische toet- ;ijen van Emerson, de maar weinig fantasie- umslagen van Palmer ing en bas)gitaar-invul- Lake waren doortrok- an een nostalgische Ooit ging het trio, dat nfonische rockmuziek de naam bezorgde, door erverend, maar nu, zo'n twintig jaar later blijkt hoe gedateerd die mu le t is pijnlijk te moeten ie Emerson, Lake and proberen een graantje pikken van. die dwang igkijken, die de popmu- eld momenteel be- Wat ze in het een uur en ninuten durende optre- clusief een magere toe- aral aantonen, is dat ze staat blijken.de symfoni- uziek in een nieuw en lidsdecor te plaatsen. De iech die ze daarbij heb- dat Greg Lake herstel- is van een bronchitis, or het absoluut onmoge- j .e volgen wat hij zingt. En wijgen we maar liever I e kwaliteit die zijn keel een soms aardige licht- ilie in de geur van hasj, eet niet zou hebben ge- het Engelse trio over naar huis te De podiumverrich- zijn zelfs zo statisch dat alsof een muzikaal stil de confrontatie met het aanwil. Deze uiterst frtoning gaat bovendien een doordachte mu- Eigenlijk proberen |ci het publiek gewoon te wat bekend werk. 'Lucky man' is ji een krachtig voor- j is het concert zo voor- r dat de neiging tot ga- [welijks is te onderdruk- janneer Keith Emerson ste soli heeft afgeleverd, bijna raden wanneer |Greg hun ego's wat mo- oetsen. eigenlijk verbazingwek- ijat het publiek de show ase koek slikt. Ook gezien van Lake, is er namelijk en om het geld van het terug te vra- kar misschien heeft nie- fich aan die muzikale geknoede gestoord. io|-Hendrik Bakker „Jarenlang heb js aan gedaan om geen [krijgen. Niet uit hoog- .aar uit onschuld. Ik en zo stond ik telefoonboek". Maar kreeg de 80-jarige baToonder dan toch wer- alfn literaire onderschei- niet zomaar één. De esfirijs heeft gewicht, met als Hella Haasse en jns, en met historische als Couperus, •talaria Dermout en Bei tel Toonder was dan ook uit zijn tweede vader- jnfland voor de ontvangst idjtterdam gekomen, waar gemeentebibliotheek Jn bijzondere tentoon- over zijn illustraties •pend. Deze zal in de tit door het land gaan •ster Bram Peper •passelijk een referaat •etekenis van zijn con té pickerdack van Rotter- •n buitengewoon demo- dif bestuurder') en Kees lofrede op de verteller ir heeft ons het verhaal ihonken'). Marten was er zichtbaar van onder de indruk. De officiële li teraire erkenning doet hem nog steeds goed. Vertellen is altijd zijn hartstocht geweest, beken de hij tijdens zijn dankrede. Monster Vertellen moest ik, ook al was ik illustrator. Ook in de tijd toen de ballonstrips opkwamen. Als kind had ik het al. Het is een roeping". Toonder vond ten slotte maar de tekststrip uit om ruim baan te kunnen geven aan zijn dubbeltalent. „Maar eigen lijk is de tekststrip een monster gebleken. Op een gegeven ogen blik ontdekte ik dat ik op dat terrein ook helemaal geen colle ga's had. Toen ben ik afstand gaan nemen van mijn tekst strips. Later kwam Geert Lub berhuizen van De Bezige Bij met een boek dat een echt boek was. De plaatjes waar ik vroe ger zolang op had zitten zwoe gen waren postzegelplaatjes ge worden en er stond opeens veel tekst. 'Wat jij maakt is niet zo maar kinderwerk', zei Geert te gen me. En toen ontdekte ik dat ik al die tijd met iets bezig ge weest ben waarvan ik niet wist dat ik het deed". De tentoon stelling 'De andere wereld van Marten Toonder' laat vooral de visuele kant van Toonders foto Robert van Stuyvenberg Tollensprijs-winnaar Marten Toonder, voor zijn vroegste geesteskinderen. meesterschap zien. Het is een overzichtsexpositie, samenge steld uit soms zeer interessant materiaal. Een deel daarvan is nog niet eerder gepubliceerd geweest, zoals de Engelstalige ballonstrips uit 1937. Toonder is de geestelijk vader van Olivier B. Bommel en Tom Poes (door zijn vrouw Phiny Dick zo gedoopt op een zondag middag, toen de jonge illustra tor met het ontwerp bezig was van het diertje, en zij juist de kamer binnenkwam met het ge lijknamige, maar op z'n Frans gespelde gebak). Maar 'De an dere wereld van Marten Toon der' toont dat er nog veel meer geweest is dan dit legendarisch geworden paar. Schetsen die Toonder maakte tijdens een zeereis in 1931, vrije 'vinger oefeningen' uit de jaren vijftig, de eerste stripverhalen zoals 'Japie Makreel', een soort Vo- lendams voorgangertje van Kappie, vele boekomslagen, de eerste Panda's en zijn werk voor het illegale tijdschriftje 'Metro', dat van november 1944 tot enkele maanden na de be vrijding verscheen. Ook Toonders bemoeienissen met de tekenfilm krijgen aan dacht. Want naast de grote speelfilm, maakte hij ook enke le minder bekënde, maar zeer poëtische tekenfilms ('Moon- glow' en 'De gouden vis'). De films worden op video doorlo pend gedraaid. En natuurlijk vinden we ook Tom Poes' 'fa mous last words' terug, op het slotplaatje van het laatste Bom- melverhaal, 'Het einde van ein deloos'. ,,U moet zich alles niet zo aantrekken", zei Tom Poes (tegen Bommel) „De wereld verandert een beetje, en de kunst is om mee te veranderen. Avonturen zijn er altijd, en dat is de hoofdzaak". Met drie werken uit Mozarts laatste scheppingsperiode pre senteerden het Budapest Con cert Orchestra en de Budapest Academie Choir Association zich in de Philipszaal. Het con cert, onderdeel van een inten sieve tournee door Nederland, werd geleid door de Hongaar Tamas Gal die met zijn orkest al eens eerder in ons land op trad. Het ensemble speelde het Mo- zartprogramma in kleine bezet ting, in feite nauwelijks meer dan een flink kamerorkest. De onderlinge verhoudingen bin nen het orkest waren enigszins zoek, de vijf cellisten en vier contrabassisten moesten het af leggen tegen de goed bezette violengroepen. In de opmaat, de ouverture 'Die Zauberflöte', bleek het voor dirigent en or kest een kwestie van wennen aan de zaal. Niet iedereen leek zeker van zijn zaak, maai' al lengs ging het beter. Soliste in Mozarts pianoconcert KV 595 was Marietta Petkova. Een ge degen musicienne die beheerst en in alle rust haar partij trefze ker en muzikaal welsprekend tot klinken bracht. Aan de orkestbegeleiding was zorg en aandacht gegeven. Ook na het Mozartjaar 1991 gaat de muziekwereld onverdroten voort met het uitvoeren van het Requiem. Orkest en koor uit Boedapest kwamen zeker niet onvoorbereid met dit werk naar Nederland, het was echter de ten. Het pathetisch sukkelende filmpje dat de gruwelijke seks uit 'De dood' laat zien, is thea traal een dode mus. Acteurs die alleen hun tekst zeggen bij alle handelingen met geslachtsde len, het geeft alleen weer dat we ze na afloop anders bekijken, omdat we na dat uur precies weten hoe de tepels of billen van hen ogen. De uitsmijter van Marijnen - een naakte dwerg - is niet schokkend. Het is gênant. Om dat er een plaatsvervangende schaamte bij het publiek ont staat. Daarmee blaast Marijnen zijn eigen voorstelling op. Een voor stelling die in veel opzichten een belevenis is. Marijnen ging verder dan ooit, zowel in zijn to taaltheater als in het op scherp zetten van ,alle conventies. Dankzij hem wordt voor het eerst duidelijk dat porno een kunst kan zijn. Maar ook dat het een kunst is om op te hou den bij de naakte waarheid. Ma rijnen is doorgeschoten. Hij kleedde spelers én publiek tot in hun ziel uit. Dat is teveel van het slechte. KLASSIEK CONCERTGEBOUW, AMSTERDAM Philharmonisch Orkest van St. Petersburg o.l.v. Mariss Jansons; ouverture 'Lagazza ladra' van Rossini, 'Verklarte Nacht' van Schönberg en Symfonie nr. 5 van Sjostakovitsj. door aad van der ven Niets weerspiegelt de grote tra ditie van het Russische muziek leven betekenisvoller en fraaier dan het Philharmonisch Orkest van St. Petersburg. Geen van de diverse orkesten die Moskou telt heeft dit ensemble ooit naar de kroon kunnen steken. Vele stormen heeft het orkest van St. Petersburg doorstaan. Zelfs de exodus van vooral jood se musici in de jaren zeventig en tachtig is het te boven geko men. Het ensemble, waarvan Joeri Temirkanov tegenwoor dig chefdirigent is, blinkt nog steeds uit door klankschitte ring, maar kan ook een fraaier pianissimo laten horen dan welk ander orkest ook, zo bleek ook gisteravond. Dat het vorige optreden van de musici uit St. Petersburg in het Concertgebouw, vorig seizoen, tegenviel was uitsluitend te wij ten aan Temirkanov, die welis waar een fenomenaal dirigent is, maar een discutabele smaak heeft en tegenwoordig op een stuitende manier zijn ego uit draagt. Moge het orkest snel van deze pias verlost zijn. Gis teravond stond vaste gastdiri- gent Mariss Jansons er voor. Dat was gelukkig iets totaal an ders. Aanvechtbaar was alleen het programma. Uitgerekend de luidruchtigste van alle ouvertu res van Rossini, 'La gazza la- dra', ging vooraf aan het huive ringwekkende, verstilde 'Ver klarte Nacht' van Schönberg. Rossini werd fantastisch ge speeld, onvergelijkbaar betei dan onlangs door het Concert gebouworkest onder leiding van Heinz Wallberg (het zij het Amsterdamse orkest vergeven, want Wallberg viel plotseling in voor Chailly). In 'Verklarte Nacht' frappeerde weliswaar het klankraffinement, maar de interpretatie was erg nuchter. Misschien is het toch niet zo makkelijk voor de Russen om zich in te leven in dit neuroti sche, maar toch introverte Cen- traaleuropese expressionisme. Ten slotte, afgezien van de toe giften (menuet van Boccherini en voorspel derde acte 'Lohen grin'), de vijfde symfonie van Sjostakovitsj. Aangrijpender en schitterender kan deze muziek moeilijk worden gespeeld. PHILIPSZAAL, DEN HAAG Budapest Concert Orchestra en Budapest Academie Choir Association o.l.v. Tamas Gal m.m.v. solisten in werken van Mozart. Herh. o.m.: Rotterdam (27 oktober) en Amsterdam (30 oktober). doorAdriaan Hager bezieling die ontbrak. Het veer tig leden tellende koor ontpopte zich als een goed getraind en semble, zij het dat de sopranen op het gebied van de zuiverheid nog wel eens een steekje lieten vallen. Het was zo'n routineus getinte weergave waar de luis teraar warm noch koud van wordt. Het vocale solistenkwar tet bestaande uit sopraan Julia Paszthy, mezzo-sopraan Judit Nemeth, tenor Janos Berkes en bariton Tamas Clementis, bleek niet tot de eerste garni tuur te behoren. In hun thea trale aanpak gaven zij aan de verklanking echter wel kleur. heeft is de vraag. Paul Gieske, die ooit begon bij Fact en in 'Ex tremities' de verkrachter speel de van Jasperina de Jong, vond het een uitdaging om van de kankerpit die hij moest" voor stellen echt een karakter te ma ken. Om mee te kunnen doen aan de serie gooide Gieske in allerijl zijn programma om op de To neelschool van Arnhem, waar hij een docentenopleiding geeft. Misschien valt daar nog wat te rug te draaien. Het wrangste is wel dat hij die mensen opleidt, nu moet constateren dat er langzamerhand geen plaats meer is voor goed opgeleide ac teurs. „Aan de ene kant roept Nelly Frijda dat iedereen maar op tv komt en de beroepsspelers niet beschermd worden. Ik denk 'daar genuanceerder over. Van mij mag iedereen een kans krijgen. Nu echter ook John Kraaykamp in een interview deze week afgeeft op mensen die gestudeerd hebben, wordt het me te gortig". Kraaykamp speelt een kernrol in 'Zaterdagavondcafé'. Niet dat het iets met het wegschrij ven van Gieske te maken heeft. Wel voelt hij een tendens om laatdunkend te doen over men sen met een theaterachter grond. „Er lopen zoveel goede spelers rond zonder werk. Een vorm van kapitaalvernietiging, die triest maakt' Gieske zelf ervaart dat zijn car rière volgens grillige paden loopt. Zo staat hij seizoenen lang in het theater, dan weer valt het stil. Of staafhij in een kleine rol die niet opvalt. Zijn laatste tv-rol was die van een moordenaar in de RTL 4- produktie 'Ziek'. Alweer een niet bepaald zonnig t3T?e dat hij op de lijst van zijn loopbaan kan bijschrijven. En dat terwijl hij privé een glimlach voorhanden heeft. Achter zijn doorgroefde gezicht schuilt een mild man, bereid tot artistieke uitersten. „Ze vragen me inderdaad zo vaak voor negatieve types dat ik nu ga denken: 'Wat zou het zijn?'. Blijkbaar kun je nooit ontsnappen aan je uiterlijk. In die zin pastte die sombere Henk uit het 'Zaterdagavondcafé' weer in het rijtje". Paul Gieske troost zich nu met ideeën voor een theatervoorstelling. De af gelopen jaren is het vooral tv- werk dat zijn pad kruist. Gek genoeg valt daarin een parallel te trekken met zijn broer Wil- bért, bekend uit soapserie 'Goe de tijden, slechte'tijden'. Beiden begonnen overigens bij F act. „We bellen elkaar, komen bij try-outs kijken, maken aante keningen voor de ander over wat er niet goed is. Nee, Wilbert en ik laten elkaar niet los. We zouden maar wat graag een keer iets samen doen. Geen geijkt repertoire voor twee heren. Iets bijzonders. Ach het komt wel. We worden in de tus sentijd alleen maar beter. Al thans aan die hoop houd ik me ook bij dit soort tegenslagen vast". Met veel enthousiasme en moeite had acteur Paul Gieske zich vrijgemaakt voor 'Zaterdagavond café', de nieuwe Veronica-serie van Haye van der Heyden. Deze week kreeg hij te horen dat hij en zijn tv-echtgenote Marjan Luif niet meer terug hoeven te komen. Ze waren te veel karakters. doorRenéede Haan Hilversum Je zet alles opzij om een rol te doen, en dan word je na één aflevering opgebeld: 'Meneer u hoeft niet meer mee te doen'. Op die manier zijn Paul Gieske en zijn tv-echtge note uit de Veronica-serie 'Za terdagavondcafé' verdwenen. Gieske, die hierin de zwartgalli ge Henk speelde, heeft nu echt reden tot somberen. Hij pro- beert-uit te leggen wat de reden schijnt te zijn. „Veronica wil ineens meer jon ge mensen in de serie. En het moet meer comedy worden. Het was teveel satire". Volgens een woordvoerder van producent Joop van den Ende is er geen sprake van dat er jonge ren bijkomen. JVel mogen juist die aankomende acteurs blij ven. Hij zegt: „Er zaten teveel stelletjes in het café. De serie moet nog vorm krijgen in de komende twaalf afleveringen. Misschien dat we volgend seizoen weer een beroep op Gieske doen omdat er dan meer ruimte voor karak ters is". Of de man die bij de repetities voor de eerste aflevering het zo spannend vond om teksten in allerijl te leren, dan nog trek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 13