Tweetonige blik op de zwarte man Elektronische flamenco 21 Cultuur Ad hoe duo musiceert c verschillende golflengte Paganini nu eens.andei Herkenbaar leed en oer-Rotterdamse humor Leidse Courant donderdag 22 oktober 1992 Little Richard naar Nederland Rotterdam Little Richard (57) komt naar Nederland. Dat gebeurt op 9 maart, wanneer hij tijdens zijn Europese tournee in Ahoy' optreedt. Het is de eerste keer na dertig jaar (hij maakte in het grijze verleden een tournee met de Beatles) dat de grootvader van de rock 'n' roll op het vaste land van Europa optreedt. De zanger van 'Tutti frutti', die de laatste jaren vooral het woord Gods predikte, zal tij dens zijn Ahoy'-concert weinig gospels zingen. Richard, die met een grote be geleidingsgroep optreedt, komt vooral om te laten zien dat hij nog niet te oud is om te swin gen. De kaartverkoop begint 6 no vember. Expositie Warhols joodse kopstukken Amsterdam Tien portretten in zeefdruk van joodse kopstuk ken uit de twintigste eeuw, die de Amerikaanse kunstenaar Andy Warhol (1930-1987) in 1980 maakte, zijn van 18 de cember tot en met 4 april 1993 in het Joods Historisch Mu seum in Amsterdam te zien. De portretten zijn afkomstig uit het Spertus Museum in Chica- De tentoonstelling 'Joodse kop stukken' sluit aan op de exposi tie 'Oog voor portret. Vier eeu wen Nederlands-joodse portret ten', die gelijktijdig plaatsheeft in het museum. Daar zijn meer dan 150 portretten te zien van af de zeventiende eeuw tot he den. Op de zeefdrukken van Warhol staan in de van hem bekende pop-art-stijl figuren afgebeeld als Freud, Kafka, Einstein en Gershwin. Zucchero komt later Rotterdam Zucchero Forna- ciari heeft- zijn komst naar Ahoy' uitgesteld. De Italiaanse zanger stond ge boekt voor woensdag 4 novem ber, maar heeft zijn optreden verplaatst naar dinsdag 10 fe bruari. Al gekochte kaarten blijven gel dig. Extra concerten Willy De Ville Rotterdam Willy De Ville, komende week op tournee door ons land, komt op veler verzoek terug voor twee extra concer ten: op donderdag 26 november in het Utrechtse Vredenburg en maandag 21 december in de Philipszaal in Eindhoven. De Chatel uitgesteld Amsterdam De wereldpre mière van een nieuw stuk van de dansgroep Krisztina de Cha tel, die in januari 1993 in het Muziektheater in Amsterdam zou .plaatshebben, is een jaar uitgesteld. Het Japanse gezelschap Karas zal de plaats van de Chatel in nemen met de produktie 'Dah- dah-sko-dah-dah'. Lezingenreeks Nawal El Saadawi Den Haag De Egyptische schrijfster en feministe Nawal El Saadawi zal in het kader van haar lezingenreeks in Neder land ook naar Den Haag ko men. Ze probeert steun te verwerven voor de onlangs in Egypte ver boden Arab Woman's Solidari ty Association. El Saadawi geeft lezingen in Maastricht, Groningen, Am sterdam en op 26 oktober in Den Haag (Institute of Social Studies). Het Fakkelteater presenteert KIJKHUIS, DEN HAAG 'Front'. Drie video-installaties van Keith Piper. Geopend: wo- zo 13.00-17.00. T/m 29 november. door Erik Quint Mohammed Ali en Mike Tyson, slaventransporten uit Afrika, politiefoto's van zwarte crimi nelen, de Rodney King-video: ze spelen alle prominente rollen in de video-installaties van de zwarte Britse kunstenaar Keith Piper. Piper (30) houdt zich in zijn werk vooral bezig met de wijze waarop blanken de zwarte man zien. Hij wijst op stereotypen en vooroordelen. Voor wie maakt hij zijn werk, wil hij niet-zwar- ten een lesje leren? „Ik kan niet zeggen dat mijn werk gericht is op één bepaalde groep' gebaseerd op ras, huids kleur of sociale achtergrond. Ik verken onderwerpen die ik van belang acht vanuit mijn eigen interesses", forumuleert Piper zorgvuldig. Hoewel de zeer tot de verbeel ding sprekende werkstukken verschillende onderwerpen hebben, is er sprake van een omvattend thema. „Het gaat mij hierbij om zwarte manne lijkheid en de manier waarop zwarte mannen gezien worden, door elkaar en door anderen. Dat aspect verbindt de installa ties". Veelomvattend Pipers werk is veelomvattend, zowel inhoudelijk als qua vorm. In het uit drie delen bestaande 'Mapping the face' staat de blanke perceptie van zwarten centraal. In het eerste deel is op negen monitoren het gefrag menteerde gezicht van een zwarte te zien. Teksten - blan ke vooroordelen over zwarten - worden over de beelden gepro jecteerd. Op een Priva Lite Window (een LCD-ruit waar het Kijkhuis als enige in Neder land over beschikt) worden on der de titel 'Adventures close to home1- politiefoto's en beelden uit de beruchte Rodney King- video geprojecteerd. Isolement Piper ziet in grote steden een zwart isolement ontstaan. „Het is in Londen bij voorbeeld op vallend dat als ik van het ene deel van de stad naar een ander wil, ik altijd een paar keer word aangehouden door de politie. Dat gebeurt met veel zwarten. De laatste tijd belemmeren ze je bewegingsvrijheid door te wij zen op de bomaanslagen van de IRA. Vreemd dat ze vooral zwarten aanhouden. De IRA is niet zwart. Het wordt je dus bij na onmogelijk gemaakt je eigen gebied te verlaten. Rodney King werd in Los Angeles door de po litie mishandeld toen hij op weg was van de ene wijk naar een andere". Voor de installatie 'Another step into the arena' heeft Keith Piper een heuse boksring ge maakt met in elk van de vier hoeken een monitor. In prachti ge, zeer grafische beelden zet hij Mohammed Ali en Mike Ty son tegenover elkaar. Knock out „Ze zijn ikonen van twee totaal verschillende tijdperken", legt Piper uit. „Ali vertegenwoor digde alles wat er in de jaren zestig aan de hand was. Hij ge bruikte het boksen onder meer als platform voor politieke za ken en promotie voor de Black Muslims, terwijl Tyson een ty pisch voorbeeld van de jaren tachtig-mentaliteit was. Tyson wilde zo snel mogelijk geld ver dienen. Als hij in de ring kwam, sloeg hij vaak zijn tegenstander Keith Piper in zijn boksring in het Kijkhuis. in de eerste ronde knock out en dan verdween hij weer. Tyson was een ikoon van zwarte man- straf voor uitzit, vind ik die in- ten is, komt het gesprek met Pi- interessant. Voor die muziek die stukjes en beetjes muziek en men. Met dat collage-com nelijke seksualiteit. In het licht valshoek erg interessant". per op hiphop-cultuur. „Ik vind ben ik te oud, denk ik. De ma- tekst aan elkaar worden ge- werk ik ook met de comp van de verkrachtingszaak waar Via Tyson, die in Amerika het rap als een belangrijk onderdeel nier waarop rap-muziek tot plakt en al die verschillende los- om mijn beeldmateriaal) hij momenteel een gevangenis- onderwerp van vele rap-arties- van de huidige cultuur wel stand komt boeit me doordat al se elementen één geheel vor- creëren". foto Stephen Evei POP PAARD, DEN HAAG Von Magnet door Erik Quint Met een eenmalig en nagenoeg uitverkocht optreden van de theatrale muziekgroep Von Magnet, is de vernieuwde con certzaal van het Paard gister avond op perfecte wijze in ge bruik genomen. De Frans-Spaans-Britse forma tie bracht, ter ere van het twin tigjarig bestaan van het Paard, een minder theatrale 'perfor mance' dan voorheen. Maar met een meterslange 'catwalk' voor de Bühne en een klein tweede podium achterin de zaal, wist men toch een adem benemend totaalprogramma te brengen waarin oeroude ritue len, Spaanse volkskunst en messcherpe elektronische beats elkaar completeerden. Er werd gedanst, vuur ge spuugd en er knalden zwepen. Phil Von en zijn drie zangeres sen annex danseressen zongen hartverscheurende liederen in het Spaans, Frans en Engels. Er werd ceremonieel op trom mels geslagen en vertederend luit gespeeld. Castagnetten weerklonken temperamentvol en de hakken van de dansers pijnigden furieus het podium. Von Magnet verbaasde en boei de. Het in 1985 opgerichte ge zelschap van musici, dansers en beeldend-kunstenaars rond de in Frankrijk geboren kaalkop Phil Von, maakte als multime- dia-groep naam met shows en platen als 'El sexo surrealista', 'Computador' en het recente 'Flamenco mutants'. Overgave Zoals de laatste twéé titels al aangeven beweegt Von Magnet zich tussen de traditie van de flamenco en de moderne com putercultuur. Oude riten over de elementen, vruchtbaarheid en de strijd tussen goed en kwaad worden verwerkt in een eclectisch muzikaal concept. Von Magnet doet dat, zoals gis teravond weer op meeslepende wijze duidelijk werd, vol passie en overgave. De muzikanten van deze zeven koppige groep toonden zich veelzijdig met een instrumenta rium, waarin even veel ruimte was voor accordeon, Spaanse gi taar en mondharmonica als voor metalen percussie-objec ten en gesamplede noise. Alsof de muziek en de bezielde voor dracht op de podia al niet ge noeg concentratie van het pu bliek eiste, mengde zich af en toe ook nog een danseres tussen de toeschouwers om met een vergrootglas en een zaklamp voor meer verwondering te zor gen. Waar het op de plaat nog wel eens wil tegenvallen door het gemis aan visualiteit, is Von Magnet live even raadselachtig en verstorend als onweerstaan baar aantrekkelijk. KLASSIEK DILIGENTIA. DEN HAAG Istvan Parkanyi (viool) en Willem Brons (piano); werken van Mozart, Schubert, Ravel en Franck. door Dimitri van der Werf De violist Istvan Parkanyi, con certmeester van het Neder lands Kamerorkest, en dé pia nist Willem Brons vormen geen vast duo. Zo'n ad hoe formatie kan soms met frisheid en spon taniteit spelen. Helaas bleef die frisheid gisteravond uit, door dat Parkanyi en Brons musi ceerden op twee verschillende golflengten. Parkanyi speelde ietwat afstandelijk, maar met een onberispelijke beheersing van zijn partij. Willem Brons probeerde aan elke noot een in tense uitdrukking te geven, maar kon iets te weinig losko men van de materie. Het meest geslaagde onderdeel van het programma was de sonate van Ravel. Brons besteedde aandacht aan het creëren een afgewogen kleuren; waardoor hij een helder l gaf van de harmonische dom in het werk. Ook Park i's afstandelijke benade paste goed bij de koele 1) van zijn partij. Zodra de mu meer inhoud moest heb overtuigden beide musici der. De spirituele dramatii de sonate in e kv 304 van zart bleef onderbelicht doe Brons zo voorzichtig mog de toetsen beroerde. Ooi donkere melancholie in S berts sonate in A wilde nie voorschijn komen. Het rt had bekroond moeten wo met de sonate van Franck laas kwam ook die niet va grond doordat Brons in df bleef steken. Hij is zonder i een integer musicus, maa partner weinig adequaat dat hij de grote lijn te vaa het oog verliest. KLASSIEK Phil Von vol overgave en passie in het Paard. CABARET ZUIDPLEIN, ROTTERDAM De Berini's: Marjolein Leijers en Hans Kermeling met 'Groeten uit Rotterdam'. Regie: Pieter van Empelen. Geluid: Peter Heiden. Licht: Paul van der Kuil. Herhalingen o.m. t/m 24 oktober Rotterdam (Zuidplein), 16-19 december Den Haag (Diligentia), 9 januari Gouda Schouwburg), 25 en 26 januari Leiden (Schouwburg), 12 februari Zoetermeer (Stadstheater), 30 en 31 maart, 1-3 en 6-10 april Amsterdam (Kleine Komedie), 7 mei Rijswijk (Schouwburg). door Rob Vermeulen Het thema - een feestavondje van de culturele commissie - komt niet helemaal uit de verf. Wél het optreden van Annie als ouvreuse, met een kapotte knijpkat in de hand tegen alle binnenkomers blij 'hallo!' roe pend in een onvertogen Rotter dams dat de toon zet voor de hele avond. Haar kapsel, tot een onwaarschijnlijk volume getou peerd, zorgt ervoor dat al voor ze het podium heeft betreden niemand haar over het hoofd' ziet. De Berini's zijn terug na de grote pech die ze hadden met hun vorige programma, 'Het naadje van de kous'. Hun busje met alle decorstukken werd ge stolen en weg was de voorstel ling. Opnieuw is een wilde fiet senmaker aan de slag gegaan en staan er felgekleurde wielen- en buizenconstructies, waartus sen Marjolein Meijers (Annie) en Hans Kermeling (Harrie) zingen, dollen en bekvechten. Het gaat eigenlijk over de pijn tussen twee mensen die met el kaar uitgepraat zijn. Hij sluit zich op in zijn schuurtje waar hij allerlei onnutte troep in el kaar knutselt, in plaats van de klusjes te doen die zij graag wil. Zij, die dan maar Esperanto gaat studeren bij een kanjer van een leraar, in de hoop ooit nog eens verre reizen te kunnen maken. Uiteindelijk wordt over Harrie de geest weer vaardig als hij overstekende eendjes wil gaan redden. En Annie besluit dat die leraar toch te perfect is, als man. 'Die is af, daar ken ik niet meer aan knutselen'. Dat dramatische laagje is maar dun; veel meer ligt de nadruk op de oer-Rotterdamse humor en de pittige liedjes tussendoor, waarbij vooral de muzikale kwaliteiten van Meijers opval len op gitaar en contrabas. Toch is het precies dat beetje herkenbaar leed dat de voor stelling uittilt boven het varié té, waar Annie en Harrie zo lek ker de draak mee steken. Het draagt ook een paar schitteren de liedjes, zoals een waarin An nie terugdenkt aan haar harts vriendin die wél voor kleintjes koos en haar nu van jalouzie be ticht. Subtiel en ingetogen, prachtig gezongen, heel raak. 'Groeten uit Rotterdam' is zo Rotterdams als de titel doet ver moeden. Door het soppende di alect waaruit voortdurend de geur van touw, pek en Maaswa ter opstijgt, door de recht voor z'n raap-eerlijkheid en vooral door de aangenaam weinige pretenties. De Berini's doen niet alsof ze veel voorstellen, maar intussen gaan ze terecht weer het hele land door met simpel, goed en betekenisvol ca baret. En laat iedereen voort aan met z'n handen van die bus afblijven. CONCERTGEBOUW, AMSTERDAM Nieuw Sinfonietta Amsterdam o.l.v. LevMarkiz, m.m.v. Alexander Barantschik (viool); werken van Silvestrov, Paganini/Denisov en Sjostakovitsj. foto Robert van Stuyvenberg door Aad van der Ven Binnen een zo druk en fijnma zig muziekleven als dat van Ne derland is het verstandig dat musici - hetzij solistisch, hetzij groepsgewijs - zich profileren door middel van hun repertoire. Zoals Nieuw Sinfonietta Am sterdam, dat al enkele jaren doet alsof alle goede na-oorlog- se muziek uit Rusland en de an dere voormalige Sovjet-gebie den afkomstig is. Talrijke gloedvolle en gave uit voeringen onder leiding van Lev Markiz hebben het ensem ble al veel bewonderaars opge leverd. Deze jonge musici spe len niet alleen een componist als Sjostakovitsj met een zeld zame bezieling en perfectie, zij koesteren zelfs kiezelstenen, zoals de gisteravond uitgevoer de stukken van Silvestrov en Denisov, alsof het juwelen zijn. Valentin Silvestrovs Serenade voor strijkorkest (1978) be hoort bepaald niet tot zijn inte ressantste werken. De tegen stelling tussen enerzijds atona liteit in schrijnende akkoorden en anderzijds een later optre dende boterzachte, romanti sche melodiek komt wat merk- Muziek Chaplin- films ontdekt Washington Onderzoekers hebben in het persoonlijke ar chief van Charlie Chaplin, in het Zwitserse Vevey, authentie ke partituren ontdekt die horen bij enkele stomme films van de Britse cineast en acteur. De ontdekte filmmuziek hoort onder meer bij 'The goldrush' (1925) en 'The circus' (1928). Deze laatste film is dinsdag met de oorspronkelijke muziek in Washington vertoond. Gillian Anderson, die de parti turen ontdekte, heeft de stuk ken met toestemming van het Chaplin Fonds gerestaureerd en gearrangeerd. De originele muziek voor 'The circus' werd in de jaren twintig gecompo neerd door Arthur Kay. Chaplin bracht 'The circus' in 1970 opnieuw uit, met muziek die door hemzelf was gecompo neerd. Deze versie was tot op heden de enige bekende. waardig over. Edison Dei arrangeerde in 1985 - had' dat jaar niets beters te do vijf Caprices van Paganini de vioolpartij te voorzien een avantgardistische, vreemdende strijkersbej ding. Denisov is al zo'n tier slechts een schim van de ponist die hij vroeger was in 1988 gecomponeerde prententieuze, bijna een durende symfonie maakt i opzicht veel duidelijk. Ti woordig ontleent hij zijn voornamelijk aan het feit d voorzitter van de Russ componistenbond is. Alexander Barantschik, de sische eerste concertme van het Radio Filharmo Orkest, kwam in de solo] (honderd procent Paga aanvankelijk even in de pi men, maar hij speelde me prachtige toon en met een tocratische distantie. Werkelijk een grootse ervi was de weergave van Sjos vitsj' Kamersymfonie opus een door Barsjai gemaakt werking van het derde s kwartet. In het algemeen men dergelijke arrangemf van strijkkwartetten geen betering, maar hier is iet zonders aan de hand, mede de nieuwe kleuren die onti doordat Barsjai's partitutf enkele blazerspartijen t Zowel de bitterzoete mei als het wrange, agressiev ment in deze muziek kwafl indrukwekkend tot zijn rö J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 10