'Den Haag is met Paard verwend' Veelzijdige PAN bezorgt de bezoeker heel wat verrassingen Stem Al Jarreaq blijft elastiek 'Solenne' mooie aanwinst voor Slagwerkgroep Cultuur Een goede neus voor nieuwe pop Leidse Courant :l dinsdag 20 oktober 1992 RAI CONGRESCENTRUM, AMSTERDAM Al Jarreau en groep. Voorprogramma: Joe Sample. Herhaling: 24 okt. Rotterdam (De Doelen) door Hans Piët Is een bezoek brengen aan een Al Jarreau-concert een teken van goede smaak die haar nog meer aan hem bindt, of stroomt heel verliefd Nederland simpel weg toe omdat de muziek van de Amerikaanse stemkunste- naar nooit zijn dromerige sfeer verliest? Waarschijnlijk het laatste, maar duidelijk werd gister avond wel dat de muziek van Jarreau een perfecte entourage biedt om te zoenen. De zanger ging er in een vrijwel uitver kocht RAI Congrescentrum zelfs even voor op het podium liggen met de mededeling: „Wilt u ons even voor een paar uur verontschuldigen", toen een vrouw hem bloemen kwam brengen. Dat gezoen was overi gens niet direct zijn initiatief, maar dat van de zaal, die werd opgewarmd door de melancho lieke sfeer'van Jarreau's lief desliedjes. In een uur en vijfen dertig minuten (inclusief toe gift) liet de zanger horen dat zijn stem van elastiek blijft. Als geen ander vliegt hij over de dunne koorden van de noten balk en zet zo elk nummer naar zijn hand. 'Your song' van El- ton John bij voorbeeld krijgt om die reden een andere vertede ring dan het origineel. Bijgestaan door zeven begelei ders, die stuk voor stuk impone ren door hun insti heersing, en door hel opgestuwd tot grote voelt Jarreau zich als het water en handelt) Hij brengt schilderijl pasteltinten waar de kj een expressionist ov< gegaan. Het sterkst bli dens zijn improvisatie: ook zijn groep, waari relds beste percussionii I Castro en Crusader Joe Sample plaats hebb men, op z'n best. Zij pr< e zijn stembuigingen in muzikale decor te plajr; slagen daar wonderwe als hij zijn stem laat als omweer en even plekke een liedje verzii uit het publiek gekrej Hoewel Jarreau veel zingt, wordt het door stapjes toch een s\ d avond. Maar ook omdi i funky 'Blue Angel' ne ter naar de jazz grijp! 'Blue in green' een ve r laat horen. Voor hetui was het overigens dub U voor slechts één geld, halve dat heerlijke coi Al Jarreau, was ook kwartier durende gramma om je vingers likken. Pianist Joe Sa> daar in een jazzy-entoi ren hoe gemakkelijk een zaal met mensenb swingen, dan wel mui n terend in zijn greep te h; Met Castro en bassist Jackson vormde Joe eeigg trio dat elkaar genoeg tegenwicht gaf om vol i kunnen genieten, ftlm een ideetje Northsea Jazz Festivajge Theaterdansprijs voor Fiona Lum Gouda Fiona Lummis heeft de Gouden Theaterdansprijs van de Vereniging van Schouw burg- en Concertgebouwdirec ties (VSCD) gekregen. De on derscheiding werd toegekend voor haar aandeel in 'Step text' van William Forsythe, uitge voerd door het Nederlands Danstheater. Tijdens een bijeenkomst in de Schouwburg van Gouda werd Lummis door de jury geprezen om haar nauwgezette academi sche techniek en haarfaj interpretatie. De Zilveren Theater ol ging naar John Taylor medewerking aan vers moderne dansprodukt pie Blankert ten slotte Choreografie- en Pfegi prijs voor 'Ives', uitge de Stichting VerzarmDi ken. De jury bestond li Isabella Lanz, Els L - Job Sanders, Yteke Ve en Hein Spanjaard. Ooit gehuld in hasj-wolken, bron van onrust in menig gezin, maar uitgegroeid tot poppodium van vitaal belangvoor Den Haag en wijde omstreken: het Paard bestaat twintigjaar. Gruppo Sportivo- zanger Hans Vandenburgblikt terug, en de programmeurs van toen en nu praten over de muzikale functie. ooor Erik Quint DE DOELEN, ROTTERDAM Slagwerkgroep Den Haag en Ives Ensemble; werken van Iannis Xenakis, Ron Ford en Diderik Wagenaar. Herhaling: vanavond in Amsterdam (Paradiso). De Slagwerkgroep Den Haag herhaalt haar aandeel eveneens in Den Haag (Philipszaal), waarbij het programma wordt aangevuld met muziek van Gérard Brophy. door Aad van der Ven In de na-oorlogse muziek heeft de emancipatie van het slag werk zoveel lawaai opgeleverd, dat er in de jaren tachtig een re actie op volgde. Een componist als Ligeti bij voorbeeld heeft een tijd lang het slagwerk buiten beschouwing gelaten. En een ook internatio naal prominent ensemble als de Slagwerkgroep Den Haag heeft relatief weinig belangrijke re cente stukken op zijn repertoi re, waarmee het zelfstandig kan optreden. Maar nu kan de Haagse groep in elk geval gefeliciteerd wor den met een mooie aanwinst: 'Solenne' van Diderik Wage naar, een stuk voor zes slagwer kers, van wie er overigens één piano speelt, een ander de celes ta beroert, terwijl de vier ande ren licht getimbreerde slagin strumenten hanteren, waarvan de toonhoogte eveneens ge fixeerd is. Poëtisch Zelden heeft een componist zo'n melodisch geprofileerd en poëtisch werk voor slagwerken semble geschreven. Langzame en snelle bewegingen lopen door elkaar heen, maar blijven toch voortdurend in een regel matige, rustige cadans. Op een onopdringerige manier maakt het processie-achtige stuk veel indruk. De vraag is alleen of het een goede gedachte is geweest de leidende melodie te laten klin ken via met strijkstokken aan gestreken vibrafoons, die, op deze wijze bespeeld, een nogal onduidelijke klank voortbren gen. Wetboek Op deze compositie sloot Ron Fords '.Lex' (ofte wel 'Wet') heel fraai aan. Dat stuk voor mezzo sopraan en zeven instrumen ten, geschreven ter gelegenheid van de inwijding van het Nieuw Burgerlijk Wetboek in januari van dit jaar, heeft eveneens een zeer vredig karakter. Trouwens, als we Ford, een Amerikaan die sinds 1983 in ons land woont, ,gemakshalve even als componist annexeren, kan gezegd worden dat de Ne derlandse toonkunst gister avond - ingebed tussen twee werken van Xenakis - een uit zonderlijk verinnerlijkte in druk maakte. Want dat gold ook voor Fords 'Wanne mine eyhnen misten' (13de-eeuwse Engelse poëzie, expressief voorgedragen door de zangeres Charlotte Riedijk) en eveneens voor het al vrij be kende 'Canapé' van Diderik Wagenaar, een soort pendant van Reinbert de Leeuws bijna twintig jaar oude 'Abschied'. Turbulent Resumeerde Reinbert de Leeuw de Laat-Romantiek in een turbulent werk voor eem mammoetachtig orkest, Wage naar legt in zijn van 1980 date rende compositie nog eens het traject af, dat de Duitse toon kunst tussen Reger en Schön- berg heeft doorlopen. Dat wil zeggen: van warrig chroma tisch naar atonaal. Wagenaars 'Canapé' (piano, klarinet, viool en cello) is een suggestieve, be wonderenswaardig geconci pieerde stijloefening. Niets meer, maar ook niets minder. Het werk werd gisteravond zeer bezield gespeeld door het Ives Ensemble, dat voor dit pro gramma een succesvolle samen werking was aangegaan-fliet de Slagwerkgroep Den Haag. door Hans Piët Den Haag „Wat ik een mooi verhaal blijf vinden, is de keer dat Golden Earring-zanger Barry Hay met zijn soloproject in het Paard stond. Earring- drummer Cesar Zuiderwijk wil de die avond naar binnen, maar mocht er niet in. Hij werd door de portier geweigerd. De man herkende hem niet. Prachtig. Het zit ze nu nog zó hoog dat elke keer als Barry door Het Paard wordt uitgenodigd, hij over dat voorval begint. Ik heb nooit problemen aan de deur. Maar ja, ik betaal dan ook ge woon om binnen te komen", zegt Hans Vandenburg la chend. Het Paard bestaat deze week twintig jaar. De poptempel is uitgegroeid van een hippie tent, waar de geur van hasj maar niet wilde optrekken en zelfs een huisdealer rondliep om grote ongelukken te voorko men, tot een goed geoutilleerd muziekbedrijf. Hoewel de con certen nog altijd laat beginnen, wat in menig huisgezin tot fikse ruzies leidt, staan internatio naal bekende namen zij aan zij met veelbelovend talent in een van de vriendelijkste clubs van Nederland. Hans Vandenburg: „Voor mij is het Paard altijd een tent ge weest waar ik naar toe ging om mensen te ontmoeten, een pils je te drinken, hoewel ik dat be gin jaren zeventig niet dronk, en om naar groepen te kijken. Elvis Costello bij voorbeeld, die dan 'So like Candy' speelt. Kip- pevel. In het begin woonde ik om de hoek. Als ik dan 's a- vonds thuis kwam en geen zin had om naai- bed te gaan, stapte ik even het Paard binnen". Zweet „Als ik er moest optreden met Gruppo Sportivo stond het klamme zweet op mijn voor hoofd. Dat is nu nog steeds het geval, maar eerder vanwege de hitte van de lampen dan van de onervarenheid. Toen dacht je: als ik maar geen snaar breek. Het gaat tenslotte om een thuiswedstrijd. Maar het blijft een van de prettigste clubs om te spelen. Ik voel mij er thuis". „Ik ga er altijd op mijn fiets Den Haag - Mick Jagger zong er eert liedje, Prince speelde er drie uur en Madness bivakkeer-- de er een week. Het Paard is een poppodium van formaat dat zich behalve door allerlei ande re activiteiten altijd heeft ge kenmerkt door een breed mu ziekaanbod. „Samen met de Amsterdamse Melkweg hebben wij de drukste programmering", vertelt Ber- tus de Blaauw niet zonder trots. Samen met Chris Oosterom (verantwoordelijk voor alle niet-muzikale programma's) doet hij sinds twee jaar de pro grammering. Terwijl De Blaauw en Oosterom herinne ringen ophalen met hun illuste re voorganger Koos Nuijens, vertelt John van Vueren hoe het twintig jaar geleden was in het Paard. „Ik ben begin 1972, zo'n drie kwart jaar voor de opening, be gonnen met de opdracht een programma voor de eerste maanden op te zetten. Ik weet absoluut niet meer wat het ope ningsprogramma was. Veel groepen uit de stad in elk ge val", vertelt Van Vueren, die sinds eind 1974 het boekings bureau Rock in Waterland runt en tevens verantwoordelijk is voor de inhoud van Parkpop. „In die beginperiode was ik vèr- antwoordelijk voor alle vormen van programma. Dat liep uiteen van workshops tot lezingen, film, theater, jazz, blues, noem maar op. Een vierentwintig- uurs baan. Zelfs schoonmaken was mij niet vreemd. De mu- ziekprogram mering was vanaf het begin al breed opgezet met zowel Nederlandse als buiten landse artiesten' Van Vueren zucht dat-het alle maal zo lang geleden is en dat hij zich van die tijd weinig her innert. „We kregen veel acts uit hét C-circuit, zoals Shakin' Ste vens", lacht hij. „Met Berend Lenstra van het toenmalige Ek- sit in Rotterdam ben ik toen be gonnen een popcircuit op te zet ten om de betere pop naar Ne derland te halen. We deden veel acts van het toen net opgerichte Virgin-label, groepen als Gong, Hatfield The North en Henry Cow. Verder hebben alle Haag se groepen uit die tijd in het Paard gestaan. Dat was een be langrijke functie van het cen trum". U2 Een volwaardig poppodium werd het Paard eind jaren ze- foto Maurice Oud-programmeur Koos Nuijens geflankeerd doe Bertus de Blaauw (links) en Chris Oosterom. ventig door de 'goede neus' van de toenmalige programmeur Stefan Götz, herinnert Koos Nuijens zich. Nuijens (35) die halverwege de jaren tachtig programmeur was, komt al zo'n vijftien jaar in het Paard. „Sinds het new wave-tijdperk, toen hier groepen als Joy Divi sion en U2 stonden. Legendari sche concerten waar tiendui zenden bezoekers kwamen, als je iedereen moet geloven die zegt dat 'ie er bij was. U2 was toen nog onbekend en trok maar zo'n tweehonderd man. Maar het Paard had toen al een goede neus voor nieuwe groe pen. Die periode heeft het aan zien van het Paard sterk veran derd. Van een soort opvangcen trum werd het een belangrijk poppodium". Avontuurlijk Nuijens werd zes jaar geleden als programmeur aangetrok ken. Hij maakte snel naam met de 'Steps'-serie, een reeks con certen op de woensdagavond waar nieuwe, avontuurlijke groepen een kans kregen. Groe pen die later niet zelden wereld beroemd werden, zoals Sonic Youth, Primal Scream en Swans. „Die Steps-concerten trokken echter maar een handjevol mensen, die overigens wel trouw elke week kwamen..De verliezen op Steps werden in het weekeinde dan weer goed gemaakt als de meer gevestigde namen op het podium ston den". Ook Nuijens scho aandacht aan lokaal tal samenwerking met het Pop Centrum begon I reeks groepenpresentati Hij vertrok vier jaar naar het Rotterdamse town en is tegenwoordi zaam bij het boekingsl Paperclip in Nijmege schrijft over popmuz Nieuwsblad Nu. Privilege De huidige muziekpi meur van het Paard k< Friesland. Bertus de (30) werkte voorheen Bolwerk in Sneek. „Ik vind het een privi hier te mogen werken", Blaauw. „Ik heb hier vei lijkheden om m'n ei 1 kunnen. Mijn progran ligt ergens tussen die v en diens opvolger Hi Bus in. De programm het Paard is erg breed; cure herrie-bandjes t Lane. Ik wil zoveel mo verschillende bezoek pen bedienen". Met het oog op de toeko het Paard besluit De „Ik hoop dat het Paari vijf jaar een zaal heef) capaciteit van duizei •Een grote stad als D heeft recht op zo'n gaan te veel acts aan or en dat is zonde. Tot he blijven we de nieuwe o lingen in de popmuzii voet volgen". ANTIEK Hans Vandenburg altijd op de fiets naar het Paard. naartoe. Ook als ik er moet op treden en dat heeft invloed op watje muzikaal neerzet. Omdat het zo dichtbij is, zit je er vaak de hele dag en dan zijn er wel eens momenten tijdens het op treden datje een beetje instort. Het publiek heeft zoiets direct door. Je merkt het aan de reac ties. Die zijn dan heel lauw". „Maar het Haagse publiek is met zo'n tent als het Paard na tuurlijk ook vreselijk verwend. Het hele muzikale buitenland staat er. Dat maakt het voor Gruppo Sportivo, maar ook voor andere Nederlandse groe pen, extra lastig om de" voetjes van de vloer te krijgen en de handen op elkaar. Je moet heel hard en vaak lang werken. Ik heb buitenlandse groepen in Het Paard gezien die het na dertig minuten voor gezien hielden, zonder dat het publiek protesteerde. Wij moeten min stens anderhalf uur spelen met liefst nog een toegift van een uur". „Soms vraag ik mij af hoe kri tiekloos of juist kritisch con certgangers tegenwoordig ei genlijk zijn. Er zijn concerten waar echt niets gebeurt. Dan denk ik: ik ben benieuwd wan neer ze die groep van het podi um rammen, maai' dat gebeurt dan niet. Volgens mij komt het omdat die musici uit het buiten land komen". „Het publiek denkt: ze hebben een lange reis gemaakt, laten we aardig voor ze zijn. Als wij staan te stuntelen, moeten we echt oppassen. Bovendien kent het publiek je beter. Tenslotte staat Gruppo regelmatig in het .Paard. Er wordt meer van je verwacht". Kampen „Met de komst van de punk en de new wave heeft muziek zich verdeeld in kampen. Elke groep heeft zijn eigen muziek en de daarbij passende kleding. Hoe wel je in Den Haag de bullen- en kikkerperiode met The Beatles en The Stones hebt gehad, is het nu veel erger. Als je naar Het Paard gaat op een hiphop avond, dan tref je er een totaal ander publiek dan wanneer er een rockgroep staat". „Wij hebben daar minder last van, trekken allerlei soorten mensen aan. Dat is ook het leukst. Ik moet er niet aan den ken dat er vijfhonderd klonen van Hans Vandenburg voor het podium zouden staan. Wij heb ben altijd een paar roepers als we in Den Haag spelen, mensen die kale neet schreeuwen of homo. Dat is typisch Haags. Dat komt misschien omdat we hier geboren zijn en de mensen je van de straat kennen". RAI, AMSTERDAM Kunst- en antiekbeurs PAN. Geopend: wo-vr 11.00-20.00, za-zol 1.00-18.00. T/m 25 oktober. Toegang 20. door Dolf Welling Het is raadzaam om veel uren zo niet een volle dag te nemen voor de opwindende .wandeling in de Hollandhal van de RAI. Ditmaal telt de Nederlandse kunst- en antiekbeurs PAN 85 deelnemers, onder wie elf nieu we. Bij het aanbod zijn voorwer pen die men ook in de handel zelden kan aantreffen, zoals houten modellen van dakcon structies, die door Franse vak lieden in de vorige eeuw zijn vervaardigd als meesterstuk. Er zijn veren tooien van india nen in het Amazonegebied en een zilveren Chinees masker van omstreeks duizend jaar ge leden. Een winterlandschap van de rond 1600 levende Belg Denis Van Alsloot moet om streeks 1,4 miljoen gulden kos ten, een herbergscène van Da vid Teniers meer dan een half miljoen. Anderzijds zijn ook moderne schilderijtjes te koop voor 1500 gulden en betaalbare prenten. Bij de sieraden zijn vorstelijke stukken, zoals juwelen die voor het Chinese hof bestemd zijn geweest en Indiase uit de Mog- hultijd. Beroemd zijn de paasei eren die de Russische beau- monde bij de juwelier Fabergé placht te kopen. Op de beurs is er een in zilver met email en rnet een door Fa bergé zelf gemaakt kuikentje. De prijs ervan is 22.500 gulden. Er is een ruime keuze aan blauw en wit Delfts en het aan- bod op het gebied van zilver is versterkt. Laurenskerk Oude meesters zijn op de PAN bepaald niet schaars. Zo kan men hier een pas ontdekt Brazi liaans landschap van de 17de- eeuwer Frans Post zien en een paneel van Daniël de Blieck. Het stelt het interieur van de 'Déjeuner du salon', een schilderij uit 1889 van Jean André Rixens, te zien op de beurs bij Albricht uit Velp: Laurenskerk in Rotterdam voor. De helft was eigendom van een Maastrichtse hande laar, die er in slaagde om de an dere helft in Kaïro op te sporen. De Egyptische eigenaar kocht ook het stuk dat in Maastricht was. De delen zijn 'naadloos' aan elkaar gezet. Het schilderij is op de beurs te zien en wordt nadien aan een museum in bruikleen gegeven. Met schilderijen van goede kwaliteit zijn de Romantische en - minder talrijk - de. Haagse School vertegenwoordigd. Bij de moderne schilderkunsüs op vallend veel werk van Jan Sluy- ters, terwijl Corneille zowel met schilderijen als met houten beelden - eigenlijk tweezijdige vrijstaande reliëfs - en met vlakke wandobjectën twee stands vult. Ook wordt een nieuw, rijk geïllustreerd boek over hem gepresenteerd. Om een indruk van prijzen te ge ven: een figuurstuk dat Corne- lis Kruseman in Rome heeft ge schilderd kost 52.500 gulden, een groot 'Polynesisch naakt' van Sluyters tegen de drie ton, een aquarel van het Buitenhof door Floris Arntzenius 45.000 gulden, een geschilderd stille ven van Jan van Heel 6.200 en een circusscène van Maks 17.500, net als een schiderijtje van Lou Loeber. Cobra Behalve enkele vroege werken van Karei Appel en een naar zijn ontwerp geweven tapijt zijn ook schilderijen van Deense 'Cobra'-kunstenaars te koop. Dezelfde handelaar heeft schil derijen en gouaches van Dufy. Niet alledaagse aanbiedingen vormen een aquarel van Cézan- ne en een van Jawlensky. Loek Brons toont ditmaal zonder klassiek-Grieks decor vijf wer ken van J.H. Moesman, de meest surrealistische schilder van Nederland. Dankzij twee van de deelne mers biedt de beurs een grote keuze aan oude christelijke beeldhouwkunst in eike-, linde- en palmhout, alsmede albast. Een fraaie stand pronkt met 39 keramische tabakspotten. Bij de glaskunst zijn fraaie stukken uit Oost-Europa en rijzige beel den van Sien van Meurs. De beurs biedt voorts meube len, potten, oosterse tapijten, iconen en boeken over kunst en kunstnijverheid. Voor het eerst hebben ook vier binnenhuisde corateurs ieder een stand inge nomen. De presentatie van sommige andere deelnemers is niet minder decoratief.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 12