Mensen Ik houd gewoon van hard werkeny Verlangen naar gestreken overhemd DE VRIES Kamperen N a drie maanden zou Mike eindelijk een weekend bij mij mogen zijn. Nou ja, weekend is wat overdreven, ik kon hem op zaterdagochtend komen ophalen en moest hem zondagmiddag om vijf uur afleveren. Dat woord gebruikte ze, 'afleveren'. Het ging mij door merg en been. DIZZY GILLESPIE 75 'Ze' is Yvette, waar ik acht jaar mee getrouwd ben-geweest. Na vier jaar werd eindelijk Mike geboren en daarna was er voor mij geen plaats meer in de herberg. We zouden als vrienden uit elkaar gaan, dat hadden we afgesproken, geen ordinaire echtscheidingsruzies en zo, ons kind zou er niet de dupe van worden dat zijn ouders plotseling zijn apart levende vader en zijn met hem apart levende moeder zouden worden. In de praktijk kwam daar niets van. Hoewel Yvette als eerste over scheiden begon, vergaf ze het me niet dat ik daadwerkelijk mijn koffers had gepakt. We kregen zeer ordinaire ruzies en het kind werd wel degelijk de dupe. Maar daar wilde ik die morgen dat ik hem voor het eerst zou zien niet aan denken. Ik had zo verschrikkelijk naar hem verlangd dat ik alleen maar gelukkig wilde zijn. Om hem te laten zien dat ik het echt goed met hem meende, had ik een tent gekocht. Ik haat alles wat met kamperen te maken heeft, maar ik verbeeldde me dat een jongen van zes niets leuker vindt dan kamperen met zijn vader. Verkrampt van de zenuwen belde ik aan. De deur ging open en Mike vloog de trap af. Yvette liet zich niet zien. Mike legde een tas op de achterbank. „Daar zit zijn pyjama en zijn tandenborstel in", dacht ik. Ik speelde dat ik zijn vader was. Hoe ik ook mijn best deed te ontspannen en gewoon te doen, ik kon het niet. Natuurlijk voelde hi dat. Hij was alleen nog te jong om te kunnen liegen. Hij had nog niet geleerd een rol te spelen. Hij zweeg. Ook toen ik enthousiast vertelde dat we gingen kamperen, zweeg hij. Pas toen ik de moed opgaf en ook zweeg, ontspande hij. „In dat kastje recht voor je ligt snoep", zei ik. „Waar gaan we kamperen?", wilde hij weten en ik vertelde, maar nu rustig, niet zo of zijn vader iets uitzonderlijks had bedacht. Ik geloofde dat ik een goed plan had bedacht. Dus niet. Mike vond het eng met zijn vader alleen. Hij had die vader maanden niet gezien en begreep niet waarom die vader ineens niet meer thuis woonde. Terwijl ik onze tent opzette, begreep ik dat ik het genezingsproces had willen forceren. Hij verzette zich tegen alles omdat er verzet in hem tegen mij was. Ik had een spannend boek gekocht om hem voor te lezen maar hij wilde naar de flipperkast in de kantine. Eenmaal voor de flipperkast had hij geen zin en wilde hij naar de tent. Het eten dat ik met veel moeite had klaargemaakt, lustte hij niet. Hij hield niet van priklimonade en bij het zien van een spinnetje gilde hij dat hij niet in de terft wilde slapen. Tot overmaat van ramp begon het te regenen en dat vond hij een griezelig geluid. Alsof het allemaal nog niet genoeg was, liep mijn opblaasbaar bed leeg. Daar lag ik, op de harde grond met mijn zachtjes huilende zoon naast mij. Niemand op de hele wereld was er zo beroerd toe als ik. „Ik moet een plas". „Het regent, kun je het niet even ophouden"? Toen kwam het, de dolkstoot waar ik zo bang voor was. „Ik wil naar mammie". Ik voelde een wilde drift in mij opzwellen maar ik begreep dat dit een zeer belangrijk moment was. „Dat begrijp ik, jochie", zei ik. En dat meende ik. Mitchell Landsberg vond op de 52nd Street, eens de beroemdste plek ter Gereld waar jazz werd Lgespeeld. Trompettist Diz- staat op de hoek, cow- ied op het hoofd, limousine met feur langs de stoeprand. Op sterde toon vraagt hij waar is. :aag is niet zo belachelijk als ze ht lijkt. De oude 52nd Street is •enen. Elke club, elk gebouw, rd, elk geluid: weg. Stalen en wolkenkrabbers zijn ervoor ilaats gekomen. De ziel is eruit I pie, dje morgen 75 jaar wordt, naar een enkel overgebleven je van de plek waar, een halve «léden, hij en Charlie Parker, nious Monk en enkele andere jazztijgers een nieuwe soort k schiepen. Dat betekende voor jazz wat betekent voor soul. Het was auw en opwindend. Dizzy Gil- was een soort opperste rap- vol grappen en kletspraat, rooral ook vol muzikale ambi- in het rond en probeert zich nteren. „Daar is het noor- 'Dizzy is de afgelopen vijf jaar zeker in populariteit gestegen. Men is zich er gewoon meer van bewust geworden dat deze man een van de genieën is van de 20ste eeuwse muziek'. den", zegt hij, wijzend in de richting van Harlem, waar hij in de beginja ren van de hand in de tand leefde. „Daar is het westen", vervolgt hij, met zijn vinger richting New Jersey, waar hij tegenwoordig woont, in heel wat comfortabeler omstandigheden. „En dat is het oosten". Hij knikt met zijn grote hoofd naar het blok waar eens de jazzclubs zich bevonden. Weg. En net als de clubs, behoren ook de meeste musici die er speelden tot het verleden. Gillespie loopt over de gedenkplaten met hun namen die, a la Hollywood, zijn aangebracht in het trottoir. Roy Eldridge, Art Ta- tum, Lester Young, Billie Holiday, 'Charlie Parker, Gillespie zelf, Cole man Hawkins, Kenny Clark, Sarah Vaughan, Thelonious Monk, Miles Davis. Van dit rijtje musici is Dizzy de enige die nog leeft. Hij is zonder twijfel een van de invloedrijkste nog levende Amerikaanse muzikanten. Een van de herkenbaarste ook, met zijn bal lonwangen, gelukzalige glimlach, omhoog gebogen trompet en Afro- achtig gewaad. En wanneer zijn ge zondheid het toelaat is hij ook nog al tijd een van de hardst werkende mu zikanten. Het bezoek aan 52nd Street had plaats in januari, toen hij een maand lang elke avond in de populairste Newyorkse jazzclub van dit moment stond, de Blue Note, langer achter een dan welke artiest ook. Voor de rest van het jaar stonden op dat moment optredens op het pro gramma op tal van andere plaatsen in de VS, in Argentinië, Engeland, Zuid-Afrika, Zwitserland, Duits land, Zweden, Frankrijk, Spanje, Italië, Turkije en Japan. Alles bij el kaar staat Dizzy voor dit jaar meer dan tweehonderd keer geboekt en vliegt hij bijna vijfhonderdduizend kilometer. Maar zijn leeftijd doet zo langzamer hand toch zijn invloed gelden. Begin dit jaar moest Gillespie een optreden Adam Curry keert terug bij Veronica jAda rri Curry gaat weer radio- en televisieprogramma's maken voor Veronica. De omroep heeft afgelopen weekeinde een driejarig contract met hem afgesloten. De overeenkomst voorziet in de produktie van een wekelijks radioprogramma en twaalf televisieprogramma's per jaar. Hoe de nieuwe uitzendingen eruit gaan zien is nog niet bekend. Curry werkte voor zijn vertrek naar de Verenigde Staten (MTV drieëneenhalf jaar voor Veronica. Hij presenteerde op televisie 'Countdown' en op Radio 3 'Curry en Van Inkel'. Over het bedrag dat voor Curry op tafel is gelegd, wenst Veronica geen mededelingen te doen. Vorige week nog maakte Lex Harding bekend dat Curry voor zijn nieuwe commerciële station Radio 538 zou gaan werken. Juwelen Mariene worden geveild Het veilinghuis Christie's brengt vanavond in Amerika juwelen van Mariene Dietrich onder de hamer. Er worden een diamanten ring en bijpassende armband in de verkoop aangeboden, die de diva droeg tijdens de opnamen van 'Deblauwe engel' in 1930 en op 9 juni 1939, de dag dat ze Amerikaans staatsburger werd. De waarde wordt geschat op tachtigduizend dollar. Ook een 37-karaats smaragd die Dietrich kwijtraakte terwijl ze bij een vriendin taarten bakte, wordt geveild. De edelsteen kwam weer boven water toen een gast bijna haar gebit er op brak. Ook bij veilinghuis Sotheby's in New York kan vanavond worden geboden op sieraden van de filmster. Ambassadrice van EuroDisney Ij uroDisney in Parij s heeft de Nederlandse Noëlla Gemke (28) tot ambassadrice gekozen. Ze vertegenwoordigt het park in 1993 en neemt daarmee de taak over van de Frangaise Sabine Marcon, EuroDisneys eerste ambassadrice. „Ik ben er trots op dat ik ben uitverkoren. Hierdoor krijg ik de kans mijn passie uit te dragen aan de Europeanen. Ik zal ze laten zien wat EuroDisney. Voordat ze werd gekozen tot ambassadrice werkte Noëlla als assistent-manager in het hotel van het pretpark. In haar nieuwe functie zal ze belangrijke gasten ontvangen en samen met de Disneyfiguren Donald Duck, Goofy en Mickey Mouse kinderafdelingen van ziekenhuizen bezoeken. Omdat Walt Disney het te druk kreeg met andere dingen, besloot hij in 1965, toen dit soort pretparken alleen nog in Amerika bestond, de functie van ambassadrice in het leven te roepen. Met een representatief uiterlijk en een rappe tong in de Engelse, Duitse, Spaanse, Franse en natuurlijk de Nederlandse taal, voldoet Noëlla aan het profiel dat Walt indertijd schetste. Noëlla heeft op jonge leeftijd al veel van de wereld gezien. Als dochter van een employé van een Nederlandse bank, reisde ze tezamen met haar ouders en tweelingzus Monique door heel de wereld. Haar vader kende bij voorbeeld standplaatsen in Tokio, Singapore en Londen. Noëlla zelf is geboren in Bangladesj. Toen het gezin in Engeland woonde, studeerde de nieuwe ambassadrice hotelmanagement in Oxford. Haar ou ders wonen nog steeds in Engeland. Elektronische postbus blinden „Het is een doorbraak", zegt direc teur H. Pierik van de blindenbiblio theek in Ermelo over de nieuwe elek tronische postbus voor blinden en slechtzienden. Het apparaat, het af gelopen halfjaar getest door twaalf mensen, is ontwikkeld door de Christelijke Blindenbibliotheek in Ermelo en het institiiut Barthimeüs in Zeist. Met de elektronische post bus kan de gebruiker actuele infor matie in huis halen. „We hebben al vijftig verschillende tijdschriften in de postbus", legt Pie rik uit. „De informatie wordt ons di gitaal aangeleverd door de uitgevers. Verder hebben we tien verschillende folders van Postbus-51 in het sy steem. In de toekomst wordt het be stand nog meer uitgebreid". Mensen die lid zijn van de blindenbi bliotheek krijgen uit de Ermelose centrale computer informatie aange boden via hun eigen personal com puter. Met een braille-leèsbalk of ge luidssynthesizer, die de gegevens omzet in gesproken woord, kunnen zij de informatie lezen. Blinden en slechtzienden zijn in de toekomst dankzij het apparaat eerder op de hoogte van het nieuws; kranten en tijdschriften kunnen zij straks lezen op de dag dat die ver schijnen. Nu moeten zij nog wachten op braille-uitgaven of op informatie op cassetteband. Pierek: „Alle gewenste informatie kan via de computer opgevraagd worden. Mensen kunnen bij voor beeld hun post bij de blindenbiblio theek laten bezorgen. Wij zetten het dan in de computer". Blindenbibliotheken krijgen vanuit Ermelo de faciliteiten om zelf het sy steem te gebruiken. De Gemeen schappelijk Medische Diensten heb ben intussen toegezegd dat mensen op hun kosten apparatuur in bruik leen krijgen. in een Californische nachtclub hal verwege staken, waarna hij wegens uitputting werd opgenomen in een ziekenhuis. Niet lang daarna werd hij in New Jersey geopereerd aan een darmaandoening, die zijn artsen hadden geconstateerd toen ze hem nakeken in verband met zijn suiker ziekte. Zijn verjaardag viert hij volgens plan met tientallen vrienden op de Caribi sche Zee op een speciaal daartoe af gehuurd cruiseschip. Voor het zover is staan hem echter al de nodige eer- betonen en verjaardagstaarten te waéhten. Hij behoort tot de weinige uitverkoren artiesten die lang ge noeg leven om hun werk de waarde ring te zien krijgen die het verdient. „Dizzy is de afgelopen vijfjaar zeker in populariteit gestegen", zegt een van zijn managers, Charles Fish- man. „Men.is zich er gewoon meer van bewust geworden dat deze man een van de genieën is van de 20ste eeuwse muziek". „Ach", relativeert de jazz virtuoos. „Ik ben gewend om hard te werken. Daar heb ik gewoon lol in". Associated Press Piepkleine viool Het is al een hele kunst om zo'n klein viooltje te ontwerpen, laat staan om erop te spelen. Toch heeft violist Gergely W. Szuecs dat in Wenen geprobeerd in een poging in het Guinness Book of Records te komen. De 3,3 centimeter metende viool is ontworpen door de Zwitser Cornelius Schneider. EuroDisney te bieden heeft", zegt kandidates. Ze is nu voor twee een enthousiaste Noëlla, nadat ze te weken in de Verenigde Staten, waar horen heeft gekregen dat ze is ze wordt getraind in het gekozen uit honderden andere 'vertegenwoordigen' van De man met de bolle wangen, Dizzy Gillespie, viert zijn verjaardag met vrienden op een cruiseschip. „OpdeG.J. de Jonghweg heb ik gezien hoe ze er van dichtbij uitzien. Uiteinde lijk heb ik Voor twee soorten hoeren ge kozen. Het Irma la Douce-type en de he- roïne-prostituée. De mooie en de tragi sche kant, die bij dat leven horen", zegt de Rotterdamse filmer Noud Heerkens (37). Onlangs maakte hij de laatste opnamen voor zijn nieuwe werkstuk: de korte film 'Birth - of het verlangen naar een wit ge streken overhemd'. Om de gelijkenis met de echte tippelzone in Rotterdam com pleet te maken, heeft hij er zelfs een snackcar laten neerzetten. Moeite kostte het hem niet om spelers voor de rol van prostituée te vinden. „De vrouwen van mijn vrienden boden zich spontaan aan als figurant". Verder werkt hij met een internationale bezetting. Voor de hoofdrol van 'Birth', de film die zich afspeelt op een zwoele zo merse avond in de Rotterdamse binnen stad, koos hij de Georgische acteur en re-' gisseur Tato Kotetishvili. Kotetishvili, die in Rotterdam woont, kreeg bekend heid als een van de scheppers van 'City life', de produktie waarmee enkele jaren geleden het Film Festival Rotterdam opende. De andere hoofdrol is voor de Nieuwzeelandse actrice Deborah Mui holland, die onlangs met Kotetishvili al tijdens de Nederlandse Filmdagen te zien was in Paul Ruvens 'The best thing in life'. Kotetishvili speelt in 'Birth' de rol van een zakenman, die na complicaties bij de geboorte van zijn kind op de vlucht slaat en terecht komt in het harde straatleven. Muiholland is een vertegenwoordigster in herenoverhemden en loodst de man als een engel langs de gevaren van de gro te stad. „Mijn werk", legt Heerkens uit, „heeft vaak een autobiografische inslag. Bij de geboorte van mijn dochter Lotte twee jaar terug, ging er ook iets mis. Het fasci nerende gevoel, dat de dood en het leven foto Jaap Rozema Noud Heerkens (midden met megafoon) geeft aanwijzingen aan figuranten. ineens zo dicht bij elkaar staan, inspi reert me. Je kijkt de dood in de ogen en hebt de neiging om te vluchten. Wat ik overigens zelf niet heb gedaan". Avonturen 'De zakenman' doet dat wel en beleeft avonturen. „Het is een tragi-komedie, die goed af loopt. Ja, er vloeit bloed in de film, maar hij is niet gewelddadig. De engel maakt een hoop goed. Die zakenman ei-vaart bij de traumatische geboorte van zijn kind, dat hij nauwelijks echt grip op het'leven heeft. De bevalling is tenslotte een vrou wenzaak. Uit frustratie hierover komt hij tot geweld. Alleen door te doden kan de man echt grip op leven en dood krij gen". De engel vertegenwoordigt zijn hoop, zegt Heerkens. „Dat alles toch nog goed zal komen met het mannelijk karakter. Als je kijkt wat er in Europa allemaal ge beurt, lijkt het alsof we nog in het stenen tijdperk zitten". Het vinden van één figurant was een pro bleem voor Heerkens. Het filmen is zelfs nog een week uitgesteld, omdat hij niet op tijd een baby kon vinden voor de be vallingscène, die is opgenomen in de Da niël den Hoed-kliniek. „Ik wilde een kind van enkele dagen oud. Als ze vijf dagen zijn, zie je al dat het niet echt is. Via vroedvrouwen hebben we het toch goed kunnen 'timen'," zegt hij. Cameraman Noud Heerkens, die filosofie en bouw kunde studeerde, maakte eerder zeven korte films en een aantal documentaires. Voor het Onafhankelijk Toneel verzorg de hij met de cameraman van 'Birth', Be nito Strangio, het filmgedeelte van de produktie 'Happy endings'. Cineast zijn in Rotterdam noemt Heer kens 'hopeloos armoedig'. „Zeker als de stad, met haar beroemde filmfestival, pretendeert een echte filmstad te zijn. In juni was het complete budget dat de ge meente voor filmmaken beschikbaar heeft al op. Uit de landelijke fondsen zijn ook al nauwelijks middelen te krijgen. En de omroepen zijn niet geïnteresseerd in de korte film. 'Birth' zou 140.000 gulden moeten kosten, terwijl ik maar 7000 gul den heb. Gelukkig hebben filmproduk- tiebedrijven gratis hun apparatuur be schikbaar gesteld eh ook de crew en cast werken kosteloos". Kenden we al de 'low-' en de 'no-budget- movie'. Heerkens gooit er een nieuwe term tegenaan. „Dit wordt echt gemaakt met 'no-no-budget'. Voorlopig zit ik nog met een gat in de begroting van 7000 gul den. Maar als ik het geld op tijd bij elkaar krijg, zou mijn film volgend voorjaar nog net op het Filmfestival Rotterdam in pre mière kunnen gaan. Prima toch?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 11