Aardig weerzien met veel bekends Risicoloos recept met biertje 21 Speelpret straalt af van The Houdini's Mis van Rossini die geen echte Rossini wilde worde Cultuur VIERLUIK ANNIE SCHMIDT Leidse Courant zaterdag 17 oktober 1992 Freek de Jonge opent PAN-Rai Amsterdam Freek de Jonge heeft gistermiddag in de RAI met een korte conference, geti teld 'Drieluik', de grootste kunst- en antiekbeurs van Ne derland, PAN Amsterdam, geo pend. Hij verving de ziek ge worden choreograaf Rudi van Dantzig. De Jonge ontving een cheque voor 5.000 gulden, be stemd voor Artsen zonder Grenzen, voor een noodhospi taal voor indianen in Brazilië. Aanvankelijk zou Van Dantzig de beurs openen door het ont hullen van een imposant decor doek van 18 bij 9 meter, van de hand van Gerti Bierenbrood spot. Het doek werd in 1981 op verzoek van Het Nationale Bal let gemaakt voor de uitvoering van 'Themes and Variations' van Balanchine. De kunstena res onthulde het nu zelf. Michelangelo gaf te weinig hoop Rome Het vooraanstaande jezuïetentijdschrift 'Civilta Cattolica' heeft opzien gebaard door kritiek te leveren op de manier waarop Michelangelo het Laatste Oordeel in zijn schildering van de Sixtijnse Ka pel heeft geïnterpreteerd. ,,Het Laatste Oordeel is geen gelukkige interpretatie van de bijbelse en theologische gege vens', schrijft het blad in zijn nieuwste nummer, waaruit Ita liaanse kranten gisteren uit voerig citeerden. Het tijdschrift verwijt de schilder dat hij geen hoop en vertrouwen, maar angst heeft weergegeven. De dag des oordeels is 'een dag van de waarheid en vreugde', meent 'Civilta Cattolica'. Mi chelangelo heeft daarentegen eerder het aspect van de angst dan dat van de hoop geschil derd. Rijksdienst met eigen catalogus Den Haag De Rijksdienst Beeldende Kunst (RBK) heeft gisteren een catalogus met 3600 schilderijen gepresen teerd. Het gaat om werken van voor 1900, die in het bezit van de dienst zelf zijn. Ze worden voor het eerst als verzameling gepubliceerd. De collectie bestaat voor een be langrijk deel uit werken die na de Tweede Wereldoorlog in Duitsland zijn aangetroffen en waarvan de eigenaar niet meer te vinden was. De oplage be draagt vooralsnog 1250, de kos ten zijn 175 gulden per exem plaar. Nawal el Saadawi spreekt in Maastricht Maastricht De Egyptische schrijfster dr. Nawal el Saadawi geeft donderdag 22 oktober een lezing in de universiteit van Maastricht. Saadawi is arts, fe ministe en schrijfster. Ze werd bekend door haar rapport over de vrouwenbesnijdenis. Ze ver zet zich tegen het opkomend fundamentalisme in de Arabi sche wereld. Haar lezing zal gaan over vrouwenrechten. Suzanne van Lohuizen krijgt toneelprijs Amsterdam Suzanne van Lo huizen, schrijfster van jeugd theaterteksten, heeft de To- neelschrijfprijs 1992 gewon nen. Ze krijgt de onderschei ding voor de stukken 'Het huis van mijn leven' en 'Heb je mijn kleine jongen gezien'. De prijs, waaraan een bedrag van 2000 is verbonden, is een initiatief van het Nederlands/Vlaamse balletfestival. Handke kraakt boek Nooteboom Den Haag - De bekende Duits talige (toneel-)schrijver Peter Handke heeft Nootebooms 'Het volgende verhaal' gekraakt. In de laatste editie van het blad Theater Heute noemt hij deze novelle, die in ons land vorig jaar als boekenweekgeschenk werd uitgebracht, 'Kitch van de bovenste plank'. Juist 'Het vol gende verhaal', dat in ons land een nogal slechte pers kreeg, is in Duitsland bejubeld. Handke: „Ik ben ontzet dat iemand voor zo'n boek ook maar één goed woord over heeft". Brinkman huldigt Rita Reys Laren Rita Reys is gister middag in Singer te Laren uit gebreid gehuldigd in verband met haar gouden jubileum als zangeres. Europe's First Lady Of Jazz, zoals ze in het buiten land ook wel wordt genoemd, ontving uit handen van CDA- fractievoorzitter Elco Brink man de eerste exemplaren van haar nieuwe dubbel-cd 'The American Songbook'. Rita Reys (67) bekende zelf dat ze aan vankelijk de mijlpaal liever stil letjes was gepasseerd, uit angst om voortaan voor oud te wor den versleten. Haar echtgenoot Pim Jacobs bracht haar even wel nog net op tijd op andere ge dachten. TV ZONDAG (18 oktober) NED.1 AVRO, 17.05. Eerste deel van een vierluik over leven en werk van Annie M.G. Schmidt. De andere afleveringen steeds volgende zondag, behalve het interview van Ischa Meijer met de schrijfster (Ned. 1,3 november, 22.00). Research en redactie: Gioia Smid en Jessica Swinkels. Productie: Maria dé Haas. Regie: Ben Sombogaart. Voorts is verschenen bij uitgeverij Querido: 'Wat ik nog weet', herinneringen van Annie Schmidt aan haar Zeeuwse jeugd. Prijs: 24,50. door Jan-Hendrik Bakker „U moet wel heel veel van kin deren houden", vroeg televisie- presentator Ivo Niehe haar ooit. „Nee hoor", antwoordde Annie M.G. Schmidt toen, „he lemaal niet. Het is nu ook weer niet zo dat ik kinderen ga schoppen, maar speciaal van hen houden, nee. Het is meer het kind in me zelf. Ik heb een hekel aan echte volwassenen". De schrijfster van 'Jip en Jan- neke', 'Pension Hommeles', 'Dikkertje Dap' en talloze ande re kinderliedjes, hoorspelen, musicals en kinderverhalen is één van de grote persoonlijkhe den. van onze cultuur. Iedereen kent Annie Schmidt. In de vele, vele interviews die ze heeft ge geven, alsook in haar autobio grafische herinneringen, komt het aspect van het altijd-kind- gebleven steeds naar voren. Samen met Astrid Lindgren heeft Annie Schmidt inmiddels de grijze top bereikt van de in ternationale jeugdliteratuur. Ze is nu 81 jaar en nog steeds fris van geest. Pas geleden zijn haar memoires gepubliceerd in de bundel 'Wat ik nog weet' en de AVRO zendt de komende we ken een serie uit over leven en werk van de schrijfster. Het slot Annie M.G. Schmidt te midden van oude bekenden, gistermiddag, ter viering van het nieuwe begin van 'De familie Doorsnee' (bij de VPRO)Links Hettie Blok met gebak, daarnaast Jo Fischer, Lia Doranaen Jan Blok. Zittend naast Annie Schmidt: Wim lbo. daarvan is speciaal gewijd aan een interview dat Ischa Meijer deze zomer met haar maakte. Parool De memoires van Annie Schmidt zijn samengesteld door haar vrienden Tine Buul en Reinold Kuipers, het uitgever sechtpaar dat de schrijfster bin nenhaalde bij Querido. Een groot deel van die herinnerin gen zijn eerder als cursiefje ge publiceerd in Het Parool, waar Annies vrienden zaten: Simon Carmiggelt en Wim Hora Adema. Op die Parool-tijd, waar ze aanvankelijk werkte als documentaliste, gaat de do cumentaire uitvoerig in. 'Jip en Janneke' werd er geschreven, 'Het schaap Veronica' en niet té vergeten het journalistencaba ret 'De inktvis' ontstond er. De memoires gaan over Annies jeugd in het Zeeuwse, over een domineesdochter in de klei. La ter heeft ze ronduit bekend dat haar jeugd niet zo heel gelukkig was. Ze viel uit de toon tussen al die kindertjes in klederdracht, ze was een stadsmeisje op het platteland, wilde er graag bij horen, maar ook weer niet. Va der was een ruimdenkend do minee, die het zich echter niet kon permitteren ruim te den ken, en moeder was met al haar humor toch wat verbitterd ge raakt daar in de pastorie. Nu zal voor deze memoires on getwijfeld gelden, wat Annies zoon Flip van Duijn in de docu mentaire onderstreept: zijn moeders fantasie kan gebeurte nissen uit het verleden soms tot onherkenbare proporties ver groten. Maar spreekt er uit de karikatuur dikwijls niet meer waarheid dan uit het vlakke portret? Wat blijft haiij het beeld van een meisje, steeds net even buiten sta dat is ook de geest van werk. Lachen om de hype van de burgerij, waar ht® ook heel gezellig kan zijn. Archieven Een tv-documentaire over Annie M.G. Schmid 1 zoiets zijn als een theep organiseren bij de fi: Nelle zelf. In de archievj Hilversum ligt een schi beeld- en geluidsmateria J Letterkundig Museum ook nog het een en andei kunnen er mee gevuld w Bijna alles wat deze doe 1 taire laat zien was al b maar niettemin leuk om zien. Nieuw, voor mij althai Wim Ibo's opmerkingf Annie Schmidt na I960 -r is met haar radio- en werk doordat de VARA selijk te keer ging in hi sten. 'Pension Homme 'De familie Doorsnee' ii streeks en veelvuldig g reerd door de rode omn niet omdat het kapitalis: heerlijkt werd, maar on 'zwanger' stond, en dat 'in verwachting' wordei jee' waar men liever 'o n Een benepenheid die eerder bij de AVRO of zou verwachten. Tegen de mufheid van de moraal zijn Annie Si J liedjes, verhalen en mus genlijk allemaal zonder dering gericht. Dat is mi I ook de reden haar eigen be „Dat de mijne helemaa roze zou moeten, ligt hand. Toch wil ik het m wanten en vrienden nie vast opdringen. De uit hun uitstapje: zelf zal niet meer meemaken". Echte wijsheid is dat. MUZIEK AH0Y ROTTERDAM Night of the Proms met o.a. Jennifer Warnes, Joe Cocker, John Miles, Raymond van het Groenewoud en het Orkest van de XXste Eeuw o.l.v. Robert Groslot. Herhaling: Vanavond. 1 november op televisie. door Hans Piët Of de 'Night of the proms' de gewenste brug slaat tussen de klassieke en lichte muziek, zo als het organiserende biermerk Heineken, in navolging van de Engelse equivalent graag zou willen, is zeer de vraag. Het pu bliek greep de muzikale klan ken, die gisteravond Ahoy' in dwarrelden, vooral aan om- ple zier te hebben. Sfeer was er dan ook genoeg, vooral toen Raymond van het Groenewoud het podium be klom. Hij wist de meezingers, met zijn 'Liefde voor muziek' in vuur en vlam te zetten. Nu had deze 'speciale' gast wel het voordeel dat hij na de pauze op trad, toen er inmiddels zoveel bier was omgezet, dat de stem ming absoluut niet meer stuk kon. Hoe gezellig de 'Night of the proms' ook is, er kleven veel be zwaren aan. Het ergste is de te levisie-registratie van het eve nement. Hierdoor blijft de zaal verlicht en is het moeilijk een intieme sfeer te creëren. Daar kunnen zelfs de door het bier merk vérstrekte lichtjes niets aan veranderen. Christopher Cross ...uiterst mat... Die camera's betekenen niet al leen dat alle gebeurtenissen op het podium daarop worden af gestemd, maar ook dat het pro gramma is aangepast aan een zo groot mogelijk publiek. Dat maakt het geheel uiterst risico loos. Je huurt een paar grote namen in en laat die vervolgens twee hits zingen en tussendoor breng je (niet te moeilijk) klas siek werk waarin door de zaal, in alle joligheid, kan worden in- En dan kan het gebeuren dat Haydn wordt meegezongen en foto Monique Baan het hoempapa-patroontje in een werk van Faust wordt bege leid door een staande mensen zee die op de maat van de mu ziek meeveert. Dat is heel grap pig om te zien. Toch werd het klassieke gedeel te door het publiek vooral ge bruikt om de afgelopen week door te nemen en om het alco holhoudende vocht te halen. Hierdoor was deze tweede 'Night of the proms' heel ru moerig, maar daar merk je als televisie-kijker straks niets van. Wanneer de popmuziek aan de beurt was, kwam de aan dacht terug. Toch was er geen artiest die echt straalde. Het was een beetje plichtmatig allemaal, hoewel in de keuze van het materiaal wel was ge zocht naar een functioneel ge bruik van het orkest. John Mi- les bij voorbeeld koos voor 'Bo hemian Rhapsody', ter ere van Queen-zanger Freddie Mercu ry, en liet de strijkers en blazers lekker te keer gaan.... Maar waar was Freddie! Christopher Cross was uiterst mat met zijn 'Sailing' en 'Ride like the wind', terwijl Jennifer Warnes heel mooi zong, maar haar stem ten onder hoorde gaan in het rumoer van de zaal. Alleen Raymond van het Groe newoud was overtuigend en dat misschien vooral omdat hij er niet te zwaar aan tilde. Volgend jaar graag weer een 'Night of de proms', maar dan met een programma dat wat meer gedurfd is, zodat niet van te voren de reacties van het pu bliek vaststaan. Dat zal onge twijfeld de spontaniteit ten goe de komen en wordt het evene ment voor het publiek iets meer dan een biertje in een muzikaal decor. Koninklijke oogarts. prof. drw. Hen< een bekend chirurg en de oogarts van koning i Willem III, werd in 1853 geportretteerd door Amerikaanse schilder Eastman Johnson die 1851 tot 1855 in Den Haag werkte. Het schik een van de circa driehonderd kavels op een v( bij Christie's in Amsterdam, waar op 28 okto vooral Romantiek en Haagsche School in de aanbieding zijn. JAZZ MUZIEK DOELEN, ROTTERDAM Heineken Jazz Festival: Jazznight. Met o.a. Toots Thielemans, Stephane Grappeli, Count Basie Orchestra, Hermeto Pascoal, The Houdini's en Arturo Sandoval. door bertjansma Terwijl elders in Rotterdam in 66 horeca-gelegenheden jazz was te horen van boppers, main streamers, West Coast-jongens en New Orleans-stilisten, trof fen de echte sterren elkaar op de eerste Jazz Night van het tiende Heineken Jazz Festival inde Doelen. Nederland sprak een stevig woordje mee die eerste avond. Om te beginnen via trompettist Jarmo Hoogendijk - die later met Ben van den Dungen en hun quintet te horen zou zijn. Hoogendijk ging knallend van start als gast bij het tienjarige Workshop Orkest Rotterdam. Met een solo waaraan Arturo Sandoval - later op de avond aanwezig - een puntje had kun nen zuigen. Worden Hoogendijk en Van den Dungen binnen de Europese jazz al als toppers gezien, het is niet ondenkbaar dat zoiets de Nederlandse Houdini's ook ge beurt. De zesmans-formatie klinkt als een klok: drie blazers (Angelo Verploegen, trompet; Rolf Delfos, altsax; Boris van der Lek, tenorsax) en een ster ke ritmesectie (drummer Bram Wijland) waar pianist Erwin Hoornweg als solist en als com ponist een grote rol speelt. Eigenlijk kent de groep geen sterren. Het is een soort Neder landse Messengers-formatie waar het speelplezier afstraalt: de wortels liggen in de bop, ter wijl zowel soul, funk en moder nere muzikale structuren er doorheen klinken. Bij The Hou dini's kan het van dik-hout- zaagt-men-planken gaan, ter wijl de drie blazers een paar tel len later subtiele lijnen in hun hoofd-arrangementjes uitzet ten. Dansers Opeens stonden er twee zwarte dansers te 'tappen' en te swin gen tussen The Houdini's op het kleine podium van de Feest zaal van De Doelen. „Denk nu niet dat ze ons in de weg lopen", liet trompettist Verploegen ho ren, „dit is onze manier om jazz ook visueel aantrekkelijk te ma ken". Dat laatste is ook een kwaliteit van de Braziliaan Hermeto Pas coal met zijn Grupo. Pascoal is een multi-instrumentalist die zowel op toetsen als op blaasin strumenten te horen is, en die af en toe ook nog wel een ge bruiksvoorwerp als een stofzui ger op het podium sleept. Gisteren had hij enkele dierge luiden 'gesampeld', o.a. een kraaiende haan. Pascoal, die er uit ziet als een kruising tussen Paulus de Boskabouter en Sin terklaas, met een lange witte baard, een roze gezicht met een aardbeineus en in een lange staart samengebonden wit jaar, heeft een aantal jonge Brazili aanse muzikanten om zich heen verzameld, die hij over de bol strijkt terwijl ze het zware werk voor hem opknappen. Multi-instrumentalisten, die één en al ritme zijn, een com pleet Braziliaans oerwoud doen losbarsten, nadat ze via een composiie voor metalen buizen het fascinerendste stukje per cussie van de avond lieten klin ken. SCHONBERGZAAL, DEN HAAG Kon. Zangvereniging Excelsior o.l.v. Hans van der Toorn met Petite Messe Solennelle van Rossini m.m.v. solisten. doorAdriaan Hager Rossini helpt koordirigenten met zijn in 1864 gecomponeer de Petite Mésse Solennelle aan een werk dat goedkoop is uit te voeren. In de oorspronkelijke versie schrijft hij als begelei ding geen orkest maar twee pia no's en een harmonium voor. Een ideale bezetting voor koren die de eindjes steeds weer aan elkaar moeten zien te knopen. Zo'n koor is ook de Koninklijke Zangvereniging Excelsior dat de Mis gisteravond uitvoerde in een goed bezette Arnold Schön- bergzaal van het Koninklijk Conservatorium. Eigenlijk is de Petite Messe Solennelle voor het koor zelfbijzonder ondank baar: Rossini verwent de solis ten meer dan het koor. Hij schreef de Mis 35 jaar na zijn laatste opera, Guillaume Teil. De Mis ademt een operageest; het werk komt tot leven door een aanpak rijk aan Italiaanse gloed, met hartstocht en tempe rament, en, zoals de componist zelf zei, een uitvoering 'dikwijls overgoten met suiker'. Er was gisteravond alle reden te vrezen dat Excelsior de Mis braaf en technisch voorzichtig zou zingen. Het Kyrie klonk wat zeurderig en weinig accu raat. Maar de circa 70 koorle den herstelden zich in voetig en gedisciplinee gen Cum Sancto Spirit De mannengroepen zij j celsior met acht tenore bassen mager bezet, gedroegen zich maniw de pauze (waarom e< midden in een Mis?) koor op acceptabel ni1 het dat het toch nog gi Rossini wilde worden. ook omdat de vocale Ingrid Kappelle, Lysl mersma, Marten Sm Joep Bröcheler hun pa 1 veel zongen in de gees loodzwaar oratorium i deel van de pianisi Mooiman, Truus Isen j organist Jaap Hillen het geheel een positie* I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 18