Rammelen Zelfverzekerd Casanova Vraagteken Vier piano's Cultuur Keramiek voor binnen Labyrint Jongetjes Machines Hertjes IZZY STRADLIN 'Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds' - Geffen/BMG Izzy Stradlin maakte naam voor zichzelf als gitarist in Guns N' Roses, de groep die werd geboren uit een vriendschap met zanger Axl Rose. Een jaar geleden hield Izzy het daar voor gezien omdat hij ziek was van de manier waarop de Gunners platen maken (alleen al het vastleggen van Rose's zang op de 'Use your illusion'-albums nam een jaar in beslag). Bovendien zorgde het grillige gedrag van Axl, die tijdens concerten wegliep of veel te laat kwam opdraven, voor té veel problemen. Stradlins nieuwe, solo-project heet 'Ju ju hounds', werd in drie maanden opgenomen en ademt de sfeer die echte rockplaten kenmerkt: hij rammelt aan alle kanten. Het album herinnert aan het werk van The Black Crowes, maar is minder op rhythm blues georiënteerd. Wat dat betreft is een vergelijking met Keith Richards solo-uitstapje 'Talk is cheap' meer op zijn plaats. Ook Izzy heeft een stem die er maar net mee door kan. Bovendien brengt hij eenzelfde simpele, met soul gevulde rock 'n' roll. Met de hulp van wat oude rotten uit het vak zoals Ron Wood (gitaar en Nicky Hopkins (piano) weten Izzy en zijn Ju Ju Hounds hoe ze de luisteraar moeten laten genieten. Maar wie ook wat ballades verwacht, zal worden teleurgesteld. (HP) THE BLACK SORROWS Better Times - Columbia/Sony Met het uitkomen van 'Hold on to me' in 1988 vond The Black Sorrows plotseling een geïnteresseerd internationaal oor. Niet zó vreemd natuurlijk, want de Australische groep onder leiding van zanger, gitarist en saxofonist Joe Camilleri, weet hoe een kwaliteitsprodukt in elkaar steekt. Het derde Europese, maar feitelijk zevende album 'Better times' js geen uitzondering. Het verschil met voorganger 'Harley and rose' is dat de negen musici Uiterst zelfverzekerd tevoorschijn komen. Meer nog dan in het verleden wordt 'Better times' gekenmerkt door zijn rijke sfeer. Hiervoor heeft Camilleri, met zijn nieuwe schrijverspartner Laurie Polec, zonder schaamte zitten grabbelen in de ton muziekstijlen. Het resultaat doet denken aan de betere Van Morrison-platen. The Black Sorrows legt met een grote hoeveelheid aan (soms verrassend gebruikteinstrumenten een stevige muzikale fundering, waarop Joe Camilleri zijn bitterzoete verhalen kwijt kan. Om de teksten in te kleuren maakt hij gebruik van country en gospel maar ook van Amerikaanse blues en Ierse folk. Door het inzetten van onder meer de fluit ('Steps of time') en saxofoon 'Better times') brengt hij bovendien wat extra accenten aan. Hoewel Richard Sega en Wayne Burt plaats maakten voor bassist Stephen Hadley en percussionist Michael Barker, vond Camilleri voor het eerst de tijd ook voor de zusjes en (achtergrond)-zangeressen Linda en Vika Buil te schrijven. Zij nemen die solo-partijen met passie voor hun rekening en voegen zo met 'Resurrection' en 'On a night like this' een extra dimensie toe aan de toch al rijk klinkende 'Better times'. (HP) MASSENET 'Chérubin'. Solisten, Chorder Bayerischen Staatsoper en Münchner Rundfunkorchester o.l.v Pinchas Steinberg - RCA (2 cd's) Wie Mozarts 'Le nozze di Figaro' kent, heeft zich ongetwijfeld wel eens afgevraagd wat er van Cherubino is geworden. Hij gaat halverwege de opera in militaire dienst en we horen niets meer van hem. Maar er bestaat een opera van Massenet, 'Chérubin', die zijn verdere lotgevallen beschrijft. Wat we hadden verwacht gebeurt ook: hij ontpopt zich als een ware Casanova, zo leert ons het libretto van Francis de Croisset en Henri Cain. Daarop baseerde Massenet een kostelijke partituur, geheel in de traditie van de Franse 'opéra comique' tegen het einde van de vorige eeuw, met hier en daar een snufje Offenbach- Het werk, dat ver afstaat van de grote lyrische opera's van Massenet, zoals 'Werther' en 'Manon', is bij mijn weten niet eerder vastgelegd, althans niet op cd. RCA keek niet op een paar dollars meer of minder en zorgde voor een prachtige produktie, met de mezzo Frederica von Stade als Chérubin net zoals bij Mozart een travestierol), de sopranen June Anderson en Dawn Upshaw, de bas Samuel Ramey en de geroutineerde tenor Michel Sénéchal. Verrassend is met name het aandeel van Von Stade, die vroeger, mede door haar gebrekkige uitspraak van het Frans, in dit repertoire verre van ideaal was, maar die nu in alle opzichten, qua stijl, sonoriteit en zelfs dictie, overtuigt. Pinchas Steinberg dirigeert een levendige uitvoering, met een opvallend alerte inbreng van het radio-orkest van München. (AvdV) SIBELIUS 'Lemminkainen Legenden' - 'En Saga'. Los Angeles Philharmonic Orchestra o.l.v. Esa-Pekka Salonen -Sony Of Esa-Pekka Salonen werkelijk zo'n geniale dirigent is als zijn platenmaatschappij het doet voorkomen, daar kan vooralsnog een vraagteken bij worden gezet. Zijn interpretaties van de Symfonieën van Sibelius bij voorbeeld, ook op Sony, worden ontsierd door effectbejag. Maar wat we hier horen is overtuigender dan wat hij tot dusver heeft gepresteerd. De uitvoering van 'En Saga' is minstens zo beeldend en dramatisch als de lezingen van Ashkenazy (Decca) en Jarvi (Bis) en de laatstgenoemde wordt met name in het laatste deel van de 'Lemminkainen Legenden' - dat Frederica von Stade zorgt voor een verrassend aandeeli 'Chérubin' van Massenet. razendsnelle rondo, getiteld 'Lemminkainens terugkeer' - overtroffen als het gaat om levendigheid en precisie. Het orkest van Los Angeles is er sinds Salonen er als chefdirigent voor staat zeker niet op achteruit gegaan. (AvdV STRAVINSKY 'Le sacre du printemps'. DEBUSSY 'Jeux'. Sepp Grotenhuis, Maarten Bon, Gerard Bouwhuis en Yoko Abe (piano) - Channel Classics Een bewerking van 'Le sacre du printemps' voor vier piano's is minder vreemd dan het op het eerste gezicht lijkt. Stravinsky zelfheeft zijn kolossale orkestpartituur voor piano-quatre-mains gearrangeerd. Maarten Bon, pianist en componist, vindt die bewerking onbevredigend. Er blijven teveel noten weg, meent hij. Met vier piano's moest het mogelijk zijn alle noten weert geven. En heeft Stravinsky oei een 'orkest' van vier piano's gebruikt voor 'Les noces" Bons arrangement voor vierp kreeg de zegen van Robert Cr; beheerder van Stravinsky's ei en mocht in het openbaar won i uitgevoerd. Na de Donemus-o niet op cd verschenen) is er ffl tweede registratie met ten del dezelfde pianisten. Alles klint duidelijker en pregnanter ent frappant hoeveel er van de kfi j van de 'Sacre' in deze versie behouden blijft. Minstens zo opmerkelijk is trouwens Bons transcriptie, eveneens voor vier piano's, Debussy's balletmuziek 'Jeus grilligheid en het mozaïekacbi van dit werk, dat evenals de 'S zo'n belangrijke voorhoedefui heeft gehad voor de 20ste-eeu muziek, zijn voortreffelijk gerealiseerd. (A^dV) bijdragen: aad van oer ven enHansPiët EXPOSITIES LANDGOED DE PAAUW Raadhuislaan 22, Wassenaar: 'Terüguit- Barcelona', monumentale keramische beelden van o.a. Herman Makkink, Rob Brandt, Jan van der Vaart. Permanent toegankelijk. T/m 8 november. In het park rond het landgoed De Paauw, het raadhuis van Wassenaar, staan momenteel de keramische beelden opgesteld die eerder dit jaar in het kader van de Olympische Spelen in Barcelona en Castellon werden geëxposeerd. Deelnemers aan die Spaanse en nu Wassenaarse manifestatie zijn en waren onder anderen Dora Dolz, Jan Snoeck en David Vandekop, kunstenaars die de specifieke eigenschap van keramiek - kleur door glazuur - optimaal benutten. In een groepstentoonstelling kan de presentatie van hun beelden problemen opleveren. Dat blijkt in Wassenaar: hoewel de beelden op flinke afstand van elkaar op het gazon zijn neergezet, weet geen enkel beeld zich werkelijk los te maken. Dat komt doordat de felle kleuren van de andere beelden zelfs op afstand nog voortdurend de aandacht vragen. In Wassenaar blijkt, dat dit werk beter binnen geëxposeerd kan worden dan buiten, of het moest zijn in een drukke, stedelijke omgeving. Daar is de kracht van hun kleuren de garantie voor opvallende aanwezigheid. In de natuur echter passen ze zich moeilijk aan en zijn ze net zo nadrukkelijk aanwezig als een bollenveld in het vooijaar. Een variant op zo'n natuurlijk voorbeeld - paddestoelen in het bos - levert Piet Stockmans. Hij legde zijn omgekeerde schalen heel bescheiden onder het Vallend blad van een groep Het spaanplaat van Ger Bout bij het HCAK. bomen. Je zou er bijna aan voorbijlopen. HCAK (Haags Centrum voor Aktuele Kunst), Stille Veerkade 19, Den Haag: Ger Bout; installatie. Geopend: di-za 13.00-17.00. T/m 24 oktober. Bij het binnenkomen van het HCAK is er even onzekei'heid: alle kabinetten leeg. Geen tentoonstelling, terwijl er wel een is aangekondigd? Het blijkt echter dat de exposant, Ger Bout, aan de grote achterruimte Keramieken beeld van Dora Dolz op het gazon van De Paauw in Wassenaar. genoeg had voor zijn installatie: een krankzinnige stapeling van schots en scheef op elkaar staande geometrische vormen die, zonder ook maar ergens halt te houden, in elkaar overgaan en door de ruimte woekeren. Torens als periscopen, blokhutten met uitkragende vensters en schuin oplopende vloeren die als een hellend pad naar het binnenste van een bouwwerk voeren, waar kamertjes met venstei's op onverwachte plekken steeds nieuwe perspectieven en doorkijkjes bieden. Een bizar en geheimzinnig bouwsel met hoekjes waar mogelijk nog geheimen schuilen. Bouts begaanbare sculptuur, een uit de hand gelopen nachtmerrie van een architect maar ook een kubistisch-constructivistisch complex dat erop wacht om door de opgestane Lissitzky beschildei-d te worden, is een kruip-door-sluip- door-labyrint waar kinderen uren zoet en gelukkig zijn. En dat in een galei'ie - kom er eens om! RONKESAGERBEEK Kr.rte Molenstraat 11 A, Den Haag: Bart Drost; schilderijen. Geopend: wo-za 12.00-17.00. T/m 29 oktober. Kleine blote jongetjes zijn de gekroonde koninkjes in het paradijs dat Bai't Drost voor ze geschilderd heeft. Die jochies verkeken daar in het gezelschap van speelgoedbeesten die tot leven gekomen zijn. Soms is zo'n jong koninkje stout geweest en lijkt hij billekoek te krijgen of, veel erger nog, hapt een grote slang voor straf zijn piemeltje weg. Het bovenstaande is meer de aanzet tot een verhaal dan tot een beschouwing van de schilderijen van Bart Drost. Die lijken ook in eerste instantie bedoeld om als verhaal, door kinderen én volwassenen, gelezen te woi-den. Dat het vervolgens ook nog vriendelijke schildei'ijen zijn en dus kunst, dat is dan stof voor zo'n beschouwing. Daarin zou vastgesteld moeten woi'den, dat Drosts kleurgebruik wqrm, vrolijk en intens is, dat zijn lijnvoering even efficiënt en doeltreffend is als die in stripverhaal en kindei'boeken-illusti'atie, dat de compositie in zijn perspectiefloze stapeling van verhalende elementen (huisje, beestje, jochie) aan de kindertekening refereert en dat de naden in zijn vierdelige schilderijen wel eens een verwijzing naar de blokkendoos van zijn kinderjaren kunnen zijn. Bij deze dus! ROB VAN DEN DOEL Anna Paulownastraat 105 A, Den Haag: John Smith; 'Glassa- Machina'. Geopend: wo-zo 10.30- 17.00. T/m 1 november. I De Engelsman John SMith is bezeten van machines omdat ze, zo stelt hijpragmatische illustraties zijn van het creatieve aanpassingsvermogen van de mens. Als glaskunstenaar lijkt men met zo'n passie niet veel té kunnen I beginnen. Machines zijn 'mekaniek en beweegbaar', meestal gemaakt van ijzer of staal en ze hebben een functie. Toch maakt Smith, glaskunstenaar uit overtuiging, machines, althans objecten van glas die daarop lijken: weegschalen, stoommachientjes, klokken en speelautomaten. Hij geeft ze prachtige titels als 'Rim ram machine', 'Black ball bouncer' of 'Diki-diki-di-do'. Ze maken geen geluid, maar bewegen wel. Aan hun glazen lichaam zijn sprieten en veren bevestigd die de ruimte rond het object met hun zwabbèrende bewegingen onveilig maken. Hun uiterlijk is, anders dan bij echte machines, kleurig en versierd met decoraties die aan zowel de Jugendstil als aan het werk van Hundertwasser doen denken, terwijl de cijfers verwijzen naar gek geworden klokken en gokmachines. Smith's objecten krijgen een semi- functionaliteit als hij ze de gedaante geeft van (onbruikbare, dat wel) inktpotten en bureaustellen. Technisch bezien is het werk van Smith een interessant en fraai staal van vakmanschap. De meeste van zijn objecten zijn opgebouwd uit zes tot leven lagen samengesmolten vlakglas, dat geëmailleerd wordt. Dankzij dat samensmelten treden er in het interieur van het object optische effecten op, die bijdragen aan het verrassende uiterlijk. STATENGALERIE Van Boetzelaerlaan 118, Den Haag: Riesjard Schropp; foto's. Geopend: do-za 11.00-18.00, zo 14.00-17.00. T/ m 30 oktober. Net als Christian Boltanski gebruikt Riesjard Schropp blikken dozen om er een wand-installatie - l'Armadio dei valori' - mee te bouwen. Van meer overeenkomst is er, op dit vormdetail na, geen sprake. Boltanski gebruikt zijn ai'chiefblikken om er portretten in te monteren en die vervolgens, elk apart, met een bureaulampje te belichten. Knap geregisseerde dramatiek die aan anonieme personen tijdens dat ene moment van beschouwing hun individualiteit weer teruggeeft. Schropp monteert in alle dertig kastjes van zijn 'altaar' steeds hetzelfde zigeunex-meisje, verlicht door een flakkei-end elektrisch kaarsje. Op de zijkanten van de kastjes houden kleine kitsch-hertjes het meisje gezelschap. Of het, dertigvoudig of solo, uitnodigt tot adoratie? Herhaling kan een obsederend effect teweegbrengen. Bij Schropp niet. Het hadden ook vijftig, twintig of hondei'd blikken kunnen zijn. De beeldkracht van het gegeven - zigeunerinnetje en hertjes - is niet sterk. Kitsch is kitsch gebleven. Dat er echter met kitsch te werken is, bewijst Schropp in zijn grote kleurenfoto's. Kitsch is daar ook wel aanwezig, maar minder nadrukkelijk en daardoor zelfs misleidend, zoals in 'Natux-a morta XII': een gele vaas met een bos merendeels verlepte, gele tulpen. Slechts drie staan er nog goed bijze zijn van plastic. Van eenzelfde misleiding is ook sprake is een andere 'Natura morta'. Daar schuilt tussen de herfstbladeren een varenblad van plastic. Dit misleidende effect wordt nog versterkt door Schropps knappe fotografie, die een persiflage lijkt op de soms zo onwezenlijk mooie reclamefotografie. Dat effect had hij nog kunnen versterken door er passende luxe lijsten omheen te zetten. De roestige raamwei'ken die hij nu gebruikt, doen de presentatié op twee gedachten hinken. Summer Wat in Den Haag nog niet zo wil lukken, hebben ze in Roti wel voor elkaar: samenwerking tussen de plaatselijke galeries. Negen Rottei'damse galeries Project, Bi-utto Gusto, Delcourtf Delta, Van Krimpen, RAM, Vat Rijsbergen, Snoei en Het Veem presenteren zondag tussen 15J 18.00 onder de titel 'When sun has (almost) gone' met een gezamenlijke opening hun debutanten. Het zijn er elf, was zeven uit het buitenland afkon zoals de Newyorker Cary Leibo met een parodie op de kunsteni als superstar. Hij pi-esenteert zichzelf als de 'fucked up junioi school gay boy'. Nederlandse deelnemers zijn Paul Drissen, van wie eerder vi zien was op de tentoonstelling 'Peiling '91' in het Haags Gemeentemuseum, en Ellen v Eldik die haar fotowerken in d haar geheel opnieuw ingericht bloemengalerie van Geer Poul pi-esenteren (t/m 15 november Hirdes Diezelfde zondag in Rottt opent Abe van der Werff (de teur van de Culturele Raad Holland) om 16.00 de tentoc ling van de Haagse kunstenaa Hirdes bij galerie Duo Duo nesserlaan 304). Tevens woi middag het eerste exemplaar' monografie 'Eric Hirdes, reet retrospectief aan de kunst ovei-handigd. Kennis Ook zondag organiseert de Lei Lakenhal (Oude Singel 28-32) de titel 'Kennis over kunst' eei speciale kunstdag. Conservato van het museum en experts va Sotheby's staan klaar om infoi te geven over de hei-komst, geschiedenis en waai-de van do publiek meegebrachte voorwet Ook is er een restaui-ator aam om vragen over restauraties tt beantwoorden. De Lakenhal i zondag van 10.00 tot 16.00 gra toegankelijk - wel wordt voor beoordelen object een bijdragi Indonesië Van donderdag 22 t/m zondag oktober zijn bij het veilinghui Glerum de kijkdagen van de vlS met Indonesische schilderijen Geveild worden onder meer d uit de Balische School en o.a. Bonnet, Dooyewaard, Soi I en Supono. Nostalgie met eer 'I exotisch tintje (Westeinde 12 16.00. Cataloguskost20). Land en water Morgen begint bij Kunsthand Polak Parkstraat 85de tentoonstelling 'Land en wate de Haagsche School'. Bij uitsti onderwerp waarin het spi-eekwoordelijk 'gekleurde g van deze school prachtig tot zi i-écht komt. Onder het veei-tigtal werken geëxposeerd wordt, zijn doeke J.H. Weissenbruch, Paul Gabi Jacob Maris en Willem Roelof: die laatste is er een 'Koeien aa Gein' waarin de pontrastwerk van een bomenrij en het lichtweerkaatsende water pra is uitgebuit (open alle dagen 13.00-17.00, t/m 1 november). Izzy Stradlin: rock 'n' roll met soul.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 20