Forsythe daagt weer uit Smachten naar Madonna-climax 3 i<>C' Peter Schat komt fantasie tekort Meester schittert voor lege stoelen Cultuur Leidse Courant vrijdag 16 oktober 1992 erlandse versie onation Street' neer Joop van den Ende gaat lederlandse en een Duitse ver aken van de Britse serie 'Coro- n Street'. Deze week heeft hij de Mip-televisiebeurs in Can- rechten verworven van de En- maatschappij Granada TV, die serie al zo'n dertig jaar de 10 in Groot-Brittannië aan dien Nederlandse acteurs wor- angetrokken om te spelen in de opende soapserie, die 'De t' gaat heten. De Duitse versie waarschijnlijk de voor de hand titel 'Die Strafte'. Het is nog bekend welke omroepen de versies gaan uitzenden, Street' werd in de jaren door de VARA met groot suc- maar toen de reeks jaren zeventig werd hervat was minimaal. De k zendt volgend jaar wel, onder jél 'Het Oude Noorden', een ID-TV bewerkte versie van |Enders' uit. De oorspronkelij- BC-versie van deze reeks, die in een belangrijke concur- van 'Coronation Street' is, was succes. snaren ocht Haag De Rijksdienst Beel- e Kunst (RBK) presenteert pag een catalogus met 3600 jerijen waarvan de eigenaar is. Het zijn werken van vóór die in het bezit van de dienst Ze worden voor het eerst als gepubliceerd. De collec- voor een belangrijk deel erken die na de Tweede Wereld- in Duitsland zijn aangetrof- ien waarvan de eigenaar niet te vinden was. Alle schilderijen lp postzegel-formaat afgebeeld, egeleidende tekst is in het En- seum koopt portret gemeestersvrouw xdam Het Stedelijk Mu- Alkmaar heeft bij het veiling- Christie's in New York voor jgulden een portret gekocht van van Herlaer. Zij was de echt- van de 17de eeuwse burge- ;r Gerard van Vladeracken. ihilderij behoort tot de zoge nde Alkmaarse School. Maria Herlaer trouwde met Van Vla eken in 1639. Op het schilderij zij afgebeeld in een zwart kos- met een wit zijden kraag en zwart zijden kapje op het hoofd. enaars en' Bastille Meer dan vijftig Neder- kunstenaars die werken in [voormalige Wilhelmina Gast in Amsterdam, houden dit leinde en begin volgende week tentoonstelling in de ateliers n Parijse collega's van 'Le Ge- La Bastille'. Ze zijn te gast bij len van het collectief, dat is ge- n het elfde arrondissement Franse hoofdstad, tijdens litionele Open-Deur-dagen. advertentie tfOrfV'l* Bel Cebuco 020-6242316 en informeer naar het effect van Co-adverteren ic! P°/ jfyjadverteren Verhoog de werking van uw reclamegulden MUZIEK Duet van Martin Muller en Cora Kroese. DANSTHEATER, DEN HAAG Nederlands Dans Theater' Première: 'The vile parody of address'. Choreografie, decor, kostuums en licht: William Forsythe. Muziek:'J.S. Bach. Reprises: twee balletten van Jiri Kylian. 'l'Histoire du soldat' en 'Fallingangels'. Herhalingen o.m.: vanavond, 17,21,22,28,29,30 en 31 okt. weer in Muziektheater, 23 en 24 okt. Rotterdam (Schouwburg), 5,6 en 8 nov. Amsterdam (Muziektheater). doorNicoS.de Wal De meeste balletten van de Ameri kaanse choreograaf William Forsy the dagen uit. Vanaf zijn luidruchti ge 'Say bye bye', waarmee hij als choreograaf zijn entree bij het Ne derlands Dans Theater maakte, uit te zich dat vaak in heftige emotiona liteit en agressiviteit. Maar zijn ori ginele vormgeving prikkelde toch al tijd weer de nieuwsgierigheid naar zijn volgende producties. Zo is ook 'The vile parody of ad dress', dat Forsythe vier jaar gele den voor het Ballett Frankfurt maakte, uitdagend, origineel en in trigerend. Het 'uitdagende steekt nu echter in het koppelen van beelden en klanken die elkaar slecht verdra gen - een opzettelijke onlogica. Ter onderstreping van zijn adagium „Mijn balletten zijn bedoeld om naar te kijken, niet om te begrijpen". Die klanken: de Fuga nr 22 in bes uit Bachs 'Wohltemperierte Klavier' in een uitvoering door Glenn Gould op een concertvleugel. Compleet met mee-brommen èn ongebruikelijke ritenuti, een keer of tien herhaald. Gecombineerd met een vage spreek stem, die voor driekwart onver staanbare tekst in de microfoon mompelt. Cryptisch Die beelden: een ranzige figuur in zeer wit ondergoed maar met zwarte vegen in zijn gezicht die eerder pas sen bij een camouflagepak. Met een zwarte hoed op in plaats van een helm. Zittend naast een wit boompje en verder cryptisch gebarend. Moge lijk als tegenwicht tegenover de dansbewegingen, die voornamelijk bestaan uit een reeks soli en een en kel duet. Maar het püre dansaspect mag er weer zijn. Bewegingen die duidelijk hun oorsprong vinden in passen en gebaren waarmee Balanchine de foto Dick Buwalda strakke configuraties van de acade mische ballettechniek overschreed. Forsythe borduurt daarop voort en het eist 't uiterste van de uitvoeren den aan elasticiteit en concentratie. Hoewel overwegend het rustige tem po van de muziek wordt gevolgd, groeit bij elke solo en bij het duet van Cora Kroese en Martin Muller de kracht en spanning in die bewegin gen. Met als heftig hoogtepunt de solo van Jean Emile. En zo heeft Wil liam Forsythe ons toch weer te pak ken. Deels bij de neus - met die rare, van Merce Cunningham geleende malloot in ondergoed - maar ook bij ons gevoel voor esthetiek. Want de laatste wél verstaanbare woorden van spreker-op-de-achtergrond Ni cholas Champion, 'One beautiful thing', zijn tóch van toepassing op deze 'Gemene parodie'. Londen Honderdduizend Britten hebben al ingeschreven op 'Sex', het geruchtmakende fotoboek van Ma donna. Het is nog maar het voorspel van de bestorming die de Londense boekhandelaren wacht op woensdag 21 oktober, de dag dat de erotische of - volgens sommigen - pornografische ontboezemingen van Louise Ciccone officieel over de toonbank gaan. Al leen al de hysterie rond het boek komt in aanmerking voor het Guin ness Book of Records. „Sinds de bijbel heeft geen boek zo veel publiciteit gehad'', zegt een woordvoerster van de Londense uit geverij Seeker en Warburg. Samen met het Amerikaanse Warner Books regisseert ze de 'Sexmania' naar een climax. In een uitgekookte promo- tionele striptease worden tekstfrag menten en 'plaatsbare' foto's gelekt. Voor exclusieve voorpublicatie van Louise 'Madonna' Ciccones onkuise fantasieën is het tarief honderddui zend pond wat ook met een sterling- devaluatie een smak geld blijft. Ondanks alle opzienbarende plaat- advertentie jes (Madonna als een menselijke hamburger naakt tussen een stapel mannen, een sado-masochistische sessie met twee punk-girls die haar het mes op de keel zetten, Madonna met oude heren of juist jonge jonge tjes, 'geslachtsverkeer' op een vluchtheuvel in Miami en andere staaltjes van exibitionisme, orgiën, pseudo-verkrachtingen enzovoort, enzovoort) en door een Newyorkse journalist herschreven plastische teksten („Ik houd van mijn 'pussy', de complete samenvatting van mijn leven" of het advies: „De beste ma nier iemand te verleiden is jezelf niet beschikbaar maken. Naai niet vóór de zesde afspraak") is 'Sex' even- j van het Ameri- Bescherm uw natuur! He' Zuidhollands Land schap heeft zorg voor de natuur. Ook in uw om geving. Wij hebben al 60 gebieden met een op pervlakte van 2.500 ha veilig gesteld Maar er moet nog véél werk wor den verzet Wordt be gunstiger en help ons. U krijgt er rust en groene ruimte voor terug. STEUN ONS ALS BEGUNSTIGER. Bel 010-4135045. Zedenlessen Ondanks zedenlessen van vice-pre sident Dan Quayle heeft de porno grafische industrie in de Verenigde Staten jaarlijks een grotere omzet dan de muziek- en filmindustrie sa men. Er gaat zelfs meer geld in om dan in de totale auto-industrie. „Dat zij (Madonna) deze grote en schim mige macht gebruikt getuigt niet al leen van haar flair voor manipulatie, maar van een ingeboren immorali teit - van haar talent voor meedogen loosheid", aldus schrijver Martin Amis. Het weekblad 'The Observer' stuur de hem per Concorde naar New York in een poging het 'Sex'-geheim te doorgronden. Sunday Times-hoofd- redacteur Andrew Neil reisde even eens naar de VS en betaalde tonnen voor een exclusief gesprek met de megaster, die prinses Diana (tijde lijk) mag aflossen als oplagetrekster. Flarden Afgaande op de geselecteerde flar den die de 'Sex-machine' tot nu toe heeft geproduceerd lijkt Madonna's nieuwe boek vooral een toppunt van marketing en conceptuele kunst. De perversie moet kennelijk worden be leefd als 'fun' - tot en met de ver heerlijking van sado-masochisme. De heldin van vele tieners omschrijft het vastbinden van partners als een 'liefdesdaad': „Net zoals toen je een baby was en je moeder je in de auto vastgespte in het kinderzitje. Je wil de in veiligheid zijn". De fascinatie voor de nu blonde Cic cone is grenzeloos. Volgens Britse Madonna optoernee. Met een uitgekiende promotiecampagne brengt ze haar waar. VREDENBURG,UTRECHT Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart m.m.v. Jean-Yves Thibaudet. Werken van Peter Schat en Gustav Mahler. Herhaling: zaterdag bij de VARA-Matinee en dinsdagochtend op Radio 4 (10.45 uur, TROS) Peter Schats werkcatalogus groeit gestaag deze maand. Vorige week ging in Eindhoven 'Opening', een nieuw orkestwerk, in première, gis teravond 'Etudes' voor piano en or kest opus 39. Het is bedoeld als hom mage aan de etudecomponisten Czerny en Moscheles en als middel om te tonen 'hoe je door het overwin nen van technische problemen mu ziek kunt maken die zowel een beroep doet op de speelvreugde van de uitvoerenden als het luisterple- zier van de toehoorder'. Speelvreugde was zeker af te lezen aan de gretigheid waarmee Jean- Yves Thibaudet, de Franse pianist aan wie het werk is opgedragen, langs de lastige martellato passages, snel repeterende noten en moeilijke linkerhand-figuren scheurde. Zijn onstuimigheid was dermate groot dat hij veel hogere tempi koos dan die welke staan voorgeschreven in de partituur. Evangelie Het begindeel speelde hij maar liefst anderhalf keer zo snel. Daardoor duurden de etudes niet 21 minuten, maar 16 een hemelsbreed ver schil. Door het hoge tempo bleven de details in de dynamiek, frasering en articulatie onderbelicht. Na afloop 'experts' is de zangeres-actrice- schrijfster geen schoonheid en is haar muzikale talent evenmin om over naar huüs te schrijven. Maar het 'produkt' Madonna is wel onweer staanbaar. Liefst twintig artikelen werden aan het fenomeen gewijd in de Engelse kwaliteitskranten. De 'onthullingen' in de schandaalpers laten zich niet meer tellen. Een 'Sun'-reporter die zijn enkel brak in een poging de godin te benaderen - wilde hij zich voor haar auto gooien? - werd een held. Alles wat Madonna doet of aanraakt moet worden ontleed. Het feit dat ze tijdens haar recente promotiebezoek aan Londen de hotelsuite gebruikte die eens door Mahatma Gandhi werd bewoond was nieuws voor The Guar- strooide Schat dit keer niet, zoals vo rige week in Eindhoven, met pers verklaringen waarmee hij zich van de uitvoering distantieerde. Hij was tevreden. Hieruit blijkt maar weer eens dat componisten de aanduidin gen in hun partituren lang niet altijd als een vast evangelie zien. Of de etudes als een belangrijk werk van Schat de geschiedenis in zullen gaan, valt te betwijfelen. De instru mentatie is grauw en weinig aan trekkelijk. Schats keuze voor donke re sonoriteiten door het prominente gebruik van drie bassethoorns, con trabasklarinet en lage strijkers, combineert wonderlijk met de vir tuoze en briljante pianopartij. Ook uit de vorm spreekt weinig fan tasie. Het werk is een reeks contras terende episodes een toccata op de manier van Prokofiev, een stukje Weense schwung, een golf Skriabin die als los zand aan elkaar han gen. Bovendien vervalt Schat wel erg vaak in herhalingen. Vooral een 'raketfiguur' dat in een repeterende noot uitmondt, een motief dat om de haverklap opduikt, werkt als een krachteloos en stereotiep lapmiddel. Plezier De derde aflevering in Edo de Waarts Mahler Cyclus met het Radio Filharmonisch Orkest, de Vijfde Symfonie, bood heel wat meer luis- terplezier. Hoewel sommige solo's wel eens wat karakter misten, was de ferme greep die De Waart op het orkest had en de preciese weergave van alle moeilijkheden in de parti tuur bewonderenswaardig. Het ada- gietto werd ronduit prachtig ge speeld. MUZIEK DE DOELEN, ROTTERDAM Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Gilbert Varga in werken van Loevendie, Richard Strauss en Respighi. Solist de hoornist Peter Damm. DOOR ADRIAANHAGER Rotterdam Peter Damm doet denken aan een gemoedelijk 'Hoofd ener dorpsschool' uit vroeger dagen. Een man met een vriendelijk uiter lijk, rode bolle wangen en een kale kruin omrankt door krulletjes. Maar de 55-jarige Peter Damm is zijn hele leven al hoornist. Eerst bij het Ge- wandhaus-orchester in Leipzig, sinds 1969 bij de Dresdner Staatska- pelle. Een meester-hoornist die gis teravond solist was bij het Rotter dams Philharmonisch Orkest in het le hoornconcert van Richard Strauss. Het Rotterdamse publiek liep niet hard voor de man die misschien wel de beste hoornist ter wereld is. Hij speelde in de Doelen voor tal van lege stoelen. Jeugdwerk Het concert van de negentienjarige Strauss is niet bijzonder spectacu lair, maar zelfs in dit uitgesproken jeugdwerk liet Damm schitterend spel beluisteren. Rijk aan nuance ring, optimaal welluidend en zelfs in het absolute pianissimo puntgaaf. Het orkest werd geleid door Gilbert Varga die voor de eerste maal in zijn loopbaan de Rotterdammers diri geerde. Hij is uit het goede dirigen tenhout gesneden, dat werd duide lijk in de uitvoerige suite die Theo Loevendie samenstelde uit zijn ope ra Naima. Ook zonder het toneelge- beuren fantastische muziek. Ritme speelt bij Loevendie een belangrijke rol, maar ook de orkestratie en het kleurenpalet maken het beluisteren tot een opwindende belevenis. Theo Loevendie was zichtbaar met de weergave tevreden. De Italiaanse componist Respighi moet bij de Nederlandse orkesten met een bescheiden plaats genoegen nemen. Varga liet één van zijn meest kleurrijke werken horen, de in 1928 gecomponeerde Feste Romane. De Romeinse feesten zijn feesten tussen aanhalingstekens. Het eerste deel handelt over christenen die voor de leeuwen worden geworpen en het tweede deel over uitgeputte pel grims. Ook komen het oktoberfeest en Driekoningenavond aan bod. Overrompelende en sfeerrijke mu ziek compleet met fanfares, klokge lui en orgelspel. Gilbert Varga pakte de partituur op temperamentvolle wijze aan, het orkest liet zich door hem van harte enthousiasmeren. TOP 40 Prince dian. Haar eveneens spraakmaken de video (uiteraard is de publicatie van het boek 'gekoppeld' aan haar nieuwe cd 'Erotica'was even verbo den maar mag nu toch in 'Top of the Pops'. Alsof het hele circus niet genoeg pu bliciteit trekt heeft het conservatie ve Lagerhuislid Nicholas Winterton Hare Majesteits Procureur verwit tigd. Hij wil de publicatie van 'Sex' („een vuil, schunnig en pornogra fisch boek") laten verbieden op grond van sado-masochistische af beeldingen. Minstens 100.000 hijgende Britten zijn jaloers op Winterton, tenminste als zijn oordeel op een grondige stu die van het zo begeerde object be rust. R.E.M. Bon Jovi VRIJDAG 16 OKTOBER 1992 1 2) Sweat a la la la long)Inner Circle 2 1) Too much love will kill youBrian May 3( 3) Don't you want meFelix 4( 6) Baker streetUndercover 5 4) November rainGuns 'n' Roses 6(14) End of the road.BoyzIIMen 7( 7) Heading for a fallVayaCon Dios 8( 5) My destinyLionel Richie 9(17) Iron lion zionBobMarley 10 8) A deeper love Clivilles Cole 11 (22) Ik weet dat er een ander isMarianne Weber 12(19) Piece of my heartErma Franklin 13 (18) One loveDr. Alban 14 (26) Your place or mineRené Froger 15 16) Success has made aSinéad O'Conner 16 9) It's my lifeDr. Alban 17 (--) My name is PrincePrince 18 (10) How do you doRoxette 19(15) Dancing Queen...vAbba 20 (12) ChesaraBZN 21 (34) LaylaEric Clapton j. 22 (13) The magic friend2 Unlimited 23 (30) Money loveNeneh Cherry 24 (11) JamMichael Jackson 25 (28) Keep it comin'C&C Music Factory 26(38) HighlandOne more time 27 (31De vliegerAndré Hazes 28 (37) Ebeneezer GoodeThe Shamen 29 (--) DriveR.E.M. 30(21) Woenderbaar Willem düt Normaal 31(23) Rest in PeaceExtreme 32 (36) Just another dayJon Secada 33 (--) Keep the faithBon Jovi 34 20) Sad but true Metallica 35 (25) Humpin' roundBobby Brown 36 (29) Mijn Kijkdoos Hanny 37 (39) Soap bubble boxThe Nits 38 (--) Movin'on Bananararna 39 (40) Zeven levensDe Dijk 40 Big boom! Sequencial Alarmschijf: Teygo MakandraRuth Jacott en Hans Vermeulen Samenstelling: Stichting Nederlandse Top 40.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 19