William Forsythe ramt de dans van de spitzen Witte ridder van de wereldmuziek Rammelen Zelfverzekerd Casanova Vraagteken Vier piano's 21 Leidse Courant I ||TT TT TT TT? i vrijdag 16 oktober 1992 \J ULil U U IV Hij is bejubeld en bespot om zijn eigenzinnige balletten. Zijn visie staat haaks op die van Jiri Kylian, de leider van het Nederlands Dans Theater, waarmee hij al twintigjaar een band heeft. William Forsythe ziet in dans een verband met psychologie en wil in ballet de seksuele revolutie terugvinden. foto Maurice Nelwan 'Kijk zo ziet dit er heel anders uit', illustreert Forsythe zijn blik op dans. door Renéede Haan William Forsythe, een van de be roemdste hedendaagse choreogra fen, heeft een half uur voor een be spiegeling over zijn werk. Met als aanleiding 'The vile parody of ad dress' dat gisteren bij het Neder lands Dans Theater in première ging. „Meneer Forsythe heeft ge zegd: geen seconde langer", wordt ons verzekerd. Lichtvoetig komt hij binnen, grijnst: „Drie kwartier mag ook wel. Wat een druildag. Zullen we samen een restaurant beginnen?". Het kost moeite om zijn aanstekelij ke gebabbel over zijn drie kinderen, met wie hij jaren geleden in Den Haag woonde, terug te brengen tot het onderwerp: dans. Zijn entree is typerend voor de - veelal door hem zelf veroorzaakte - misvattingen die er over hem de ronde doen. William Forsythe is een man van ui tersten. Zo reageert het publiek ook op zijn werken. De een sissend van onvrede, de ander zwijmelend van bewondering. Zodat de aanstichter van dit alles te boek staat als onrust stoker. Het leedvermaak hierover gorgelt hoog uit zijn keel. „Alsof ik vertwijfeld raak als ieder een enthousiast reageert. Nou, be paald niet. Verbaasd ben ik als ik iets maak waar ik zelf geen shit om geef en er gejuicht wordt. Dat is me onlangs overkomen bij een groot bal letgezelschap. Andersom kan ook: geen waardering. Dat is gebeurd. Wanneer weet ik niet meer, want ik ga gewoon door". Volhardend is hij zeker, vanuit een stevige visie op dans. Daarom is hij bij het NDT een graag geziene gast. De band met Jiri Kylian dateert van twintig jaar geleden, toen ze samen dansten bij het Stuttgarter Ballett. Kylian, de Tsjech, de gevoelsmens die thema's in zijn produkties legt. Tegenover hem Forsythe, de Ameri kaan, die vindt dat ballet nergens over moet gaan. Beiden hebben het tot artistiek leider gebracht. Forsy the kwam in 1984 aan het hoofd van het Ballett Frankfurt, dat hij tot een gerenommeerd gezelschap omtover de. Het geheim? Zijn buitenissige kijk op beweging. Hij slingert met ti tels van standaardwerken als 'De ge schiedenis van de seksualiteit' van Michel Foucault en barst uit in een soort referaat. Allemaal als reactie op de vraag of zijn leiderschap ver anderd is. Rompslomp „Natuurlijk. Niets is simpeler dan de weg naar boven toe. In het begin kon ik niet falen. Terwijl niets zo faalt als het succes zelf. Alle roms- lomp van een leider, zoals salarissen, plannen maken, het is een adem- zuchtje in vergelijking met het echte probleem: evenwicht houden in de groepspsychologie. De Veranderin gen bij mij zijn subtiel, ze liggen op dat psychologische vlak. Ik wil tel kens een stapje verder met de trai ningvan'the upright body' We knikken begrijpend. Langzaam doemt de betekenis achter de voor hem vertrouwde term op. Forsythe ontdekte, met onder meer 'De ge schiedenis van de seksualiteit' op zijn nachtkastje, dat de ware li chaamstaal verloren is gegaan. Hij houdt zijn koffïebekertje tegen het licht en doceert, vriendelijk: „Mij interesseren de situaties van verandering. Zo'n bekertje is in dit licht een ander bekertje. Dat geldt CD'S IZZY STRADLIN 'Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds' - Geffen/BMG Izzy Stradlin maakte naam voor zichzelf als gitarist in Guns N' Roses, de groep die werd geboren uit eén vriendschap met zanger Axl Rose. Een jaar geleden hield Izzy het daar voor gezien omdat hij ziek was van de manier waarop de Gunners platen maken (alleen al het vastleggen van Rose's zang op de 'Use your illusion'-albums nam een jaar in beslag). Bovendien zorgde het grillige gedrag van Axl, die tijdens concerten wegliep of veel te laat kwam opdraven, voor té veel problemen. Stradlins nieuwe, solo-project heet 'Ju ju hounds', werd in drie maanden opgenomen en ademt de sfeer die echte rockplaten kenmerkt: hij rammelt aan alle kanten. Het album herinnert aan het werk van ook voor ons lijf. We zitten echter vast in de hel van een genetische poel,' iri stereotiepe uitingen, open gebréken door de theorieën van Freud, die er weer nieuwe dogma's aan heeft toegevoegd. Dansers be vinden ^ich in conflict met een dikke bibliotheek van culturele analyses. Ik besteed de meeste aandacht aan het vrijmaken van die lasten. Zodat de dansers uiteindelijk zichzelf iden tificeren met hun eigen lichaam, in plaats van telkens iets te forceren". Transparanter „Je ziet ze transparanter worden, al thans mijn eigen dansers in Frank furt. Vergelijk het met psychothera pie. Voor de behandeling zie je alles anders dan tijdens de consulten. En daarna, met een nieuw bewustzijn, wordt niets meer zoals het was". Hij tuurt met lichtgevende ogen strak in het niets. Tijd om even bij te komen. Het valt niet mee om de diepte van zijn overtuigingen naar de oppervlakte te krijgen. De tegen stellingen in wat hij signaleert zijn groot. „Laat ik het zo zeggen. Een danser kiest dit vak uit vrije wil, althans hij heeft de behoefte om mee te doen aan een institutionalisering van zijn lichaam. Zodat hij uiteindelijk con trole over zijn bewegingen krijgt. Hij The Black Crowes, maar is minder op rhythm blues georiënteerd. Wat dat betreft is een vergelijking met Keith Richards solo-uitstapje 'Talk is cheap' meer op zijn plaats. Ook Izzy heeft een stem die er maar net mee door kan. Bovendien brengt hij eenzelfde simpele, met soul gevulde rock 'n' roll. Met de hulp van wat oude rotten uit het vak zoals Ron Wood (gitaar) en Nicky Hopkins (piano) weten Izzy en zijn Ju Ju Hounds hoe ze de luisteraar moeten laten genieten. Maar wie ook wat ballades verwacht, zal worden teleurgesteld. (HP) THE BLACK SORROWS Better Times - Columbia/Sony Met het uitkomen van 'Hold on to me' in 1988 vond The Black Sorrows plotseling een geïnteresseerd internationaal oor. Niet zó vreemd natuurlijk, want de Australische groep onder leiding van zanger, gitarist en saxofonist Joe Camilleri, weet hoe een kwaliteitsprodukt in elkaar steekt. Het derde Europese, maar feitelijk zevende album 'Better times' is geen uitzondering. Het verschil met voorganger 'Harley and rose' is dat de negen musici uiterst zelfverzekerd tevoorschijn komen. Meer nog dan in het verleden wordt 'Better times' gekenmerkt door zijn rijke sfeer. ervaart dat als een triomf. Terwijl ik juist zie dat het de kloof onder streept die we met de seksuele revo lutie hebben willen overbruggen. Waarom moet je je lijf controleren? Op die vraag wil ik geen antwoord vinden". Met een klein zuchtje gaat Forsythe er nu tegenaan om zijn overtuiging helder te krijgen. „We zitten in de dans nog steeds vast aan dat katholieke moment waarop het begon, in 1638 of zo. Het eerste ballet was een exclusieve oefening voor aristocratische militairen. Ja heus. Zodra er gevoelens en sociale inhoud bij kwamen, werd het verbo den. Ik heb een artikel daarover ge lezen. Wiskunde en beweging waren één, voor een elite. Daarna is pas de scheiding gekomen met andere dis ciplines". Het mathematische gebruikt Forsy the als geen ander. Hij heeft li chaamstaal omgezet in computerbe rekeningen. Via de techniek gooit hij soms de volgorde van zijn creatie om. Mooi zijn In zoverre sluit hij aan bij dat prille ontstaan van ballet in de kazerne. Tegelijk keert hij zich hier faliekant tegen. Een dènser moet de unieke emotionele staat van zijn lijf gebrui Hiervoor heeft Camilleri, met zijn nieuwe schrijverspartner Laurie Polec, zonder schaamte zitten grabbelen in de ton muziekstijlen. Het resultaat doet denken aan de betere Van Morrison-platen. The Black Sorrows legt met een grote hoeveelheid aan (soms verrassend gebruikte) instrumenten een stevige muzikale fundering, waarop Joe Camilleri zijn bitterzoete verhalen kwijt kan. Om de teksten in te kleuren maakt hij gebruik van country en gospel maar ook van Amerikaanse blues en Ierse folk. Door het inzetten van onder meer de fluit ('Steps of time') en saxofoon ('Better times') brengt hij bovendien wat extra accenten aan. Hoewel Richard Sega en Wayne Burt plaats maakten voor bassist Stephen Hadley en percussionist Michael Barker, vond Camilleri voor het eerst de tijd ook voor de zusjes en (achtergrond)-zangeressen Linda en Vika Buil te schrijven. Zij nemen die solo-partijen met passie voor hun rekening en voegen zo met 'Resurrection' en 'On a night like this' een extra dimensie toe aan de toch al rijk klinkende 'Better times'. (HP) MASSENET 'Chérubin'. Solisten, Chor der Bayerischen Staatsoper en Münchner Rundfunkorchester o.l.v. ken, dwars door alle conventies heenbreken. „Dat lukt niet altijd. Ze willen mooi zijn, hoog springen, de top bereiken in plaats van zo'n ego-ervaring. Ook omdat het publiek dat wil. Zoals ie dereen bij een pornofilrq de ejacula tie wil zien, anders is het geen porno. Bovendien kan ik wel aankomen met mijn 'Geschiedenis van de sek sualiteit', maar Foucault neemt af stand van wat hij beweert. In de trant van 'wij zijn pervers', alsof het niet over hemzelf gaat. Dansers zit ten in een andere positie. Alles be treft hen en ze moeten het nog in het openbaar tonen ook. Zelf heb ik al tijd een hekel aan optreden gehad. Het dansen zelf? Ja, dat doe ik nog elke dag. Vanuit de euforie van je ei gen gevoelsontlading kun je ook tot grote prestaties komen, zonder kunstjes". Hij wordt in zijn eigenzinnige visie gezien als een opvolger van Merce Cunningham en George Balanchine. „Opvolger van Cunningham? Laat me niet lachen! Ik heb die werken pas onlangs leren kennen! Gefixeerd was ik. Alsof je naar een kaleidos- coop kijkt, waarbij relaties telkens een nieuwe relatie aangaan. Daar mee voel ik me verwant". Balanchine is privé van een heel an dere orde voor William Forsythe. Izzy Stradlin: rock 'n' roll met soul. Pinchas Steinberg - RCA (2 cd's) Wie Mozarts 'Le nozze di Figaro' kent, heeft zich ongetwijfeld wel eens afgevraagd wat er van Cherubino is geworden. Hij gaat halverwege de opera in militaire dienst en we horen niets meer van hem. Maar er bestaat een opera van Massenet, 'Chérubin', die zijn verdere lotgevallen beschrijft. Wat we hadden verwacht gebeurt Zichtbaar ontroerd denkt hij terug aan hoe hij als negentienjarige voor het eerst choreografieën van hem zag. Hij voelde dat het heel bijzonder was, te bijzonder om te bevatten. Balanchine Twintig jaar later ging hij opnieuw kijken en begreep. Achter Balanchi- ne's eenvoud schuilt een complexe wereld. Ineens praat ook Forsythe zonder omhaal. „Als Balanchine niet had bestaan, was alles anders geweest. Hij zei: 'De dansers van vandaag zijn niet die van morgen'. Hoe waar! In Frank furt hebben we ons ontwikkeld. Soms doen we een gewoon ballet tus sendoor. Dat is een goede oefening. Ik zou kapot gaan als het telkens iets bijzonders moet zijn". „Toch denk ik dat het klassieke bal let heel zachtjes moet afsterven, dra matisch dood moet gaan. Als trai ning blijft het geschikt. Maar je moet er niet mee optreden. Die oude stijl modern maken met ornamenten die niet ter zake doen, dat drijft ons nog verder weg van onszelf. Klassiek bal let zit zo vol maniertjes, heeft het li chaam zo corrupt gemaakt, dat ik telkens denk als ik iemand op spit zen een kunstje zie doen: Waarom haalt een hond de bal? Om te laten zien dat hij het kan. Maar waarom?" ook: hij ontpopt zich als een ware Casanova, zo leert ons het libretto van Francis de Croisset en Henri Cain. Daarop baseerde Massenet een kostelijke partituur, geheel in de traditie van de Franse 'opéra comique' tegen het einde van de vorige eeuw, met hier en daar een snufje Offenbach. Het werk, dat ver afstaat van de grote lyrische opera's van Massenet, zoals 'Werther' en 'Manon', is bij mijn weten niet eerder vastgelegd, althans niet op cd. RCA keek niet op een paar dollars meer of minder en zorgde voor een prachtige produktie, met de mezzo Frederica von Stade als Chérubin (net zoals bij Mozart een travestierol), de sopranen June Anderson en Dawn Upshaw, de bas Samuel Ramey en de geroutineerde tenor Michel Sénéchal. Verrassend is met name het aandeel van Von Stade, die vroeger, mede door haar gebrekkige uitspraak van het Frans, in dit repertoire verre van ideaal was, maar die nu in alle opzichten, qua stijl, sonoriteit en zelfs dictie, overtuigt. Pinchas Steinberg dirigeert een levendige uitvoering, met een opvallend alerte inbreng van het radio-orkest van München. (AvdV) SIBELIUS 'Lemminkainen Legenden' - 'En door Robert Sandall Het is, zo merkt Peter Gabriel op, voor rockmuzikanten van een be paalde leeftijd en standing maar al te gemakkelijk om op de automatische piloot te vliegen. „Het is wat ik de 'rock 'n' roll-fabriek' noem - de al- bum-tour-album-tour-album-routi- ne. Het is goed voor mij om tijd te be steden aan andere projecten. De ene ervaring moet een zekere invloed hebben op de andere". Hoewel hij aarzelend praat, balance rend tussen extreem verlegen en praktisch onverstaanbaar, zit er wel iets in zijn woorden. Wat we ook vin den van de Stones-veertigers, McCartney en Dylan op hun vijftig ste of de zestigjarige James Brown, niemand verwacht echt van hen dat ze nog muziek maken die de vergelij king met hun oude materiaal kan doorstaan. Terwijl Gabriel, 42 jaar oud, zojuist misschien wel zijn beste en in elk geval avontuurlijkste plaat heeftopgenomen: 'Us'. Het succes van de plaat ligt besloten in Gabriels bestendige liefdesver houding met etnische muziek uit vooral Afrika en het Oosten. Achter die gruizige, hees smekende stem en de robuuste melodieën weerklinken op 'Us' talloze onbekende geluiden: tabla- en sabartrommels, djembe en andere exotische slaginstrumenten, Indische violen en fluit-achtige dou- douks uit Noord-Afrika, doedelzak ken die als elektrische gitaren klin ken en omgekeerd. Gabriels staat van dienst weerspie gelt zijn belangstelling voor de we reldmuziek. Halverwege de jaren ze ventig, toen hij uit Genesis was ge stapt, begon hij naar Afrikaanse per cussie en zang te luisteren. In een lied over de dood van de anti-apart heidstrijder Steve Biko, op zijn der de solo-album in 1980, experimen teerde hij - zes jaar voor Paul Si mons 'Graceland' - met Zuidafri- kaanse koormuziek. n: foto Rob Ver a Peter Gabriel, vorigjaar iiJ Den Haag tijdens het concert van Sting. :i Van niémand die op een intere verschijnt in een dermate dare achtige outfit (rozekleurige bril bedrukt overhemd en helderpe jasje) kan worden gezegd dat h" glitter en glamour van het rock '1 rendom volledig heeft afgez\v(e Op 'Us' zijn genoeg bewijzen te den van de minder engelachtige ten van zijn karakter. S Ongemakkelijk S Waar anderen van zijn gene*1 strijd hebben geleverd tegen d1 of drank, lijken Gabriels probli zich te concentreren rondom I rusteloze hart. „Er staat veel (a makkelijk materiaal op deze pl geeft hij toe. „Dit album beslaat scheiding, de relatie daarna mes sanna Arquette die ook stukliep een periode van therapie waan1! gedwongen werd te kijken naa F gen die ik erg moeilijk vond. He*' een strijd. En een deel daP moest ik in de nummers stoppel2 Hoewel de teksten zelf misJ j iets te veel bijbelse en apocwl sche bijklanken hebben - raw paradijs, verzengende woestijng zuiverende wateren als herhJl' lijk terugkerende thema's - Vs Gabriels getuigenis van diepr soonlijk lijden goed temidden va veel muzikale overdaad. Omlijsting De aanwezigheid van Sinead 0' nor als achtergrondzangeres op nummers zorgt voor een pracl: vocale omlijsting (en is tegelijk1 voer voor de roddelpers die met aflatende ijver over zijn turbu liefdesleven speculeert). Ook is briel op 'Us' beter bij stem dan' heen; hij heeft zanglessen geno en maakt gebruik van de zang nieken die hij heeft geleerd va Indiase muzikant Shankar. 'Us' had eigenlijk vorigjaar me uitkomen. Als de plaat Gat faam als een van de meest fant volle muzikanten van zijn gene niet definitief vestigt, dan hee! dat alleen aan zichzelf te dankei is teveel een pietje precies, lui honderd keer alles af om het g precies goed te krijgen en coi treert zich te veel op details. Zij rooi, zo zegt hij, is: „Handgerai en high-tech". Het blijft even' „Maar eigenlijk ben ik een me in afleiding", besluit hij. The Sunday! Een bewerking van 'Le sacre du printemps' voor vier piano's is minder vreemd dan het op het ei gezicht lijkt. Stravinsky zelf hee zijn kolossale orkestpartituur v piano-quatre-mains gearrangee Maarten Bon, pianist en compoi vindt die bewerking onbevredig Er blijven teveel noten weg, me hij. Met vier piano's moest het mogelijk zijn alle noten weer te geven. En heeft Stravinsky ook een 'orkest' van vier piano's gebruikt voor 'Les noces'? Bons arrangement voor vier pia kreeg de zegen van Robert Crafi beheerder van Stravinsky's erfg en mocht in het openbaar worde uitgevoerd. Na de Donemus-opi (niet op cd verschenen) is er nuf tweede registratie met ten dele dezelfde pianisten. Alles klinkt duidelijker en pregnanter en he frappant hoeveel er van de krad van de 'Sacre' in deze versie behouden blijft. Minstens zo opmerkelijk is trouwens Bons transcriptie, eveneens voor vier piano's, van Debussy's balletmuziek'Jeux' grilligheid en het mozaïekachtii van dit werk, dat evenals de 'Sa! zo'n belangrijke voorhoedefunc heeft gehad voor de 20ste-eeuw muziek, zijn voortreffelijk gerealiseerd. (AvdV) bijdragen: aad van der ven en Hans Piët Rijkdom Cynici zullen misschien klagen dat het idee om door de wereld te reizen op zoek naar kleurrijke, authentieke muzikale effecten niets nieuws is. De ware schoonheid van 'Us' berust evenwel op het feit dat de plaat to taal vrij is van trucjes en foefjes: er is niets gekunstelds aan de stoutmoe digheid en het gevoel waarmee Ga briel en zijn producent Daniel La- nois een dergelijke rijkdom aan di vers materiaal in de plaat hebben verwerkt. Zal de plaat'verkopen? Hoewel hij de afgelopen vijf jaar erg druk is ge weest - met zijn platenlabel Real World, een wereldtournee voor Am nesty International en de opnamen van een fascinerende instrumentale soundtrack, 'Passion' - heeft Ga briel sinds 'So' in 1986 niet echt meer een grote klapper gemaakt. Hij protesteert, op zijn charmant-mon- tere wijze, dat hij „er nooit op uit is geweest om een hit-album te ma ken" en dat zijn grootste singlesuc ces, 'Sledgehammer', voor iedereen als een verrassing kwam, inclusief zijn platenmaatschappij die het nummer niet eens had willen uit brengen. Je krijgt echter het gevoel dat 'Us' een succes moet worden, wil Gabriel zijn idealistische en ambiteuze on dernemingen boven water kunnen houden. De luxueuze en pittoreske Real World Studio die hij in 1989 vlakbij zijn huis in Box in Wiltshire heeft laten bouwen, wordt voorna melijk bezocht door folkmuzikanten van over de hele wereld. De resulte rende albums worden aan Virgin overgedragen in ruil voor een be scheiden onkostenvergoeding van 35.000 gulden voor opnamekosten, verpakking en royalties. Gabriel is meer dan zijn reputatie van zachtmoedige witte ridder van de wereldmuziek doet vermoeden. Saga'. Los Angeles Philharmonic Orchqstra o.l.v. Esa-Pekka Salonen - Sony Of Esa-Pekka Salonen werkelijk zo'n geniale dirigent is als zijn platenmaatschappij het doet voorkomen, daar kan vooralsnog een vraagteken bij worden gezet. Zijn interpretaties van de symfonieën van Sibelius bij voorbeeld, ook op Sony, worden ontsierd door effectbejag. Maar wat we hier horen is overtuigender dan wat hij tot dusver heeft gepresteerd. De uitvoering van 'En Saga' is minstens zo beeldend en dramatisch als de lezingen van Ashkenazy (Decca) en Jarvi (Bis) en de laatstgenoemde wordt met name in het laatste deel van de 'Lemminkainen Legenden' - dat razendsnelle rondo, getiteld 'Lemminkainens terugkeer' - overtroffen als het gaat om levendigheid en precisie. Het orkest van Los Angeles is er sinds Salonen er als chefdirigent voor staat zeker niet op achteruit gegaan. (AvdV) STRAVINSKY 'Le sacre du printemps'. DEBUSSY 'Jeux'. Sepp Grotenhuis, Maarten Bon, Gerard Bouwhuis en Yoko Abe (piano) - Channel Classics

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 18