Anatoom van de passie Actueel/C3 Galerie/C4 Boeken/C5 Cadeautje van de jarige Mulisch m Cultuur/C2 Seksuele revolutie in de dans u Al jong was Roman Polanski verslaafd aan de bioscoop. 'Ik wil een verhaal vertellen, waar mensen nog lang over nadenken'. SIGMAR P0LKE, EEN WARE ALCHEMIST/PAGINA C2 e: ruimte auw geluikt de n dicht Las amaakt. Yat daglicht door Frans Happel •let was kavel 135 in de catalogus van de veiling van schilderijen op 12 oktober bij Glerum Auctioneers nDen Haag: Geo Poggenbeek 1853-1903) - Stilleven van een met wijnglazen gedekte dinertafel. De voor dit werk in de catalogus rermelde richtprijs: 1500 tot 2000 lulden. De bijgeplaatste foto wekte de smaak op om toch ook lens een aardig schilderij te lezitten. Familieberaad: hebben ft e ruwweg twee mille over voor ;en versiering aan de muur, of cunnen we dat geld nuttiger (esteden. Conclusie: ach, één keer nag het leven best een èestelijkheidje hebben, faar de kijkdag bij Glerum. Op aterdag. Een vol centrum, lastig jarkeren, dan maar een stuk open. De Poggenbeek bezichtigd, nderdaad, de moeite waard. Sullen we dus maar? Ja, we zullen naar. )e veiling. Kavel 62 is onder de lamer als we binnenkomen. /loeten we nog 73 nummers eduld hebben. Spannend hè? ügenlijk wel, want vrijwel alle chjlderijen die veilingmeester f.P. Glerum annonceert, worden ngezet op een bedrag dat benéden le minimum richtprijs ligt en vorden verkocht voor bedragen lie de maximum richtprijs niet te loven gaan. Leuk, zo'n veiling, het 6 echt wat ze ook op televisie leggen: toegankelijk voor iedereen »n een koopje is altijd mogelijk. ,ang wachten. Daar is 135. 'Ik heb ;en bod van 3200 gulden', meldt Glerum. Hier en daar gaan wat vingertjes omhoog en vijftien seconden later is het schilderij verkocht voor 5000 gulden. Die vijf mille, tot daar aan toe. Waar dat eerste bod, dat blijkbaar d bij de veilingmeester was gedeponeerd? Hoe zat dat? Iemand lad blijkbaar voor maximaal dat dd trek in de Poggenbeek. :hter, geanimeerd door de ichtprijszijn we wél tweemaal het veilinghuis getrokken, uiteindelijk zelfs niet éénmaal, ledend in het spel geweest te zijn. it beteutert behoorlijk, degene die een bod van 3200 iden deponeerde (gek bedrag 'erigens), zal vermoedelijk ook iet gelukkig zijn geweest dat zijn dbieding als begin werd •ruikt. Bestond dat bod vein gulden eigenlijk wel, of wilde eigenaar voor minder zijn •ggenbeek niet kwijt? Mogelijk, wat heeft een 'langstellende dan aan een ichtprijs? uk hoor, zo'n veiling. Als je het pt, tenminste. VENSTER Vi,jven in elkaar iil( pes6 er iemand thuis? tul ld' lerman van Veen inf langer/cabaretier Cultuur LEIDSE COURANT VRIJDAG 16 OKTOBER 1992 i ZIJBALKON VORMGEVING GlEL VAN DE KOP Zijn nieuwe film 'Bitter moon' bevat zo ongeveer alle emoties die de Pools-joodse cineast in eerder werk heeft geëtaleerd: obsessieve liefde, duistere seksualiteit, verstikkende angst. Polanski, die als geen ander weet wat het woord lijden betekent, noemt zichzelf echter een 'gelukkig mens'. DOOR RENATE VAN DER ZEE en opmerkelijk paar doorkruist de hal van het Amstelhotel. De man is klein, op het dwergachtige af, en heeft een scherp vosse- gezicht. De lome, lang harige vrouw aan zijn arm steekt éen hoofd boven hem uit en fluis tert hem sensueel glimlachend in zijn oor. Roman Polanski en zijn vrouw Em- manuelle Seigner zijn in Nederland om hun nieuwe film 'Bitter moon' onder de aandacht te brengen. De film bevat zo ongeveer alle emoties die de Pools-joodse cineast in voorgaan de films heeft geëtaleerd: obsessieve liefde, duistere seksualiteit, verstikken de angst. En het onvermogen van de mens enige invloed uit te oefenen op wat er in zijn leven gebeurt. Want bij Polanski is niets zoals het lijkt. 'Bitter moon' vertelt een vreemde lief desgeschiedenis. De Amerikaan Oscar (Peter Coyote) heeft zich in Parijs ge vestigd met het plan een soort Heming way te worden en raakt hopelpos ver liefd op de Parisienne Mimi (Emma- nuelle Seigner), die hij in een autobus ontmoet. Er ontstaat een gepassioneer de verhouding, maar na enige tijd sluipt de verveling binnen en zoeken Óscar en Mimi hun toevlucht tot een sadomaso chistisch spel. Oscar draaft te ver door, en betaalt daarvoor een zeer hoge prijs. Autobiografische elementen? Polanski wuift de suggestie snel weg. „Mijn sek suele fantasieën gaan een heel andere kant op dan sadomasochisme. Mijn re latie met Emmanuelle is juist heel goed: ik ben zeven jaar met haar samen en ik verveel me geen moment. Ze helpt me volwassen te worden. Ik ben een zeer gelukkig mens. Dat is gunstig voor mijn films, wantje werkt het beste als je ge lukkig bent. Misschien moetje vroeger geleden hebben om iets goeds te kun nen maken, maar het lijden zelfheeft een verlammende werking op het scheppingsproces' LIJDEN Als er iemand de betekenis van het woord lijden kent, is het Roman Polans ki. Toen hij acht jaar oud was, depor teerden de nazi's zijn ouders naar een concentratiekamp, waar zijn moeder zou overlijden. Hijzelf wist uit het ghet to van Krakau te ontsnappen en zwierf over het Poolse platteland waar hij ge tuige van de gruwelen van de oorlog en het slachtoffer werd Duitse soldaten die sadistische Spelletjes met hem speel den. De tweede tragedie in zijn leven had plaats in 1969, toen zijn hoogzwangere vrouw Sharon Tate samen met een aan tal van haar vrienden op bloedige wijze werd vermoord door Charles Manson en de zijnen, omdat zij net als Rosemary in Polanski's thriller 'Rosemary's baby', zwanger zou zijn van de duivel. In 1977 volgde een schandaal dat Ro man Polanski voorgoed een bedenkelij ke reputatie bezorgde. De regisseur, die zich in het openbaar vaak vertoonde in gezelschap van heel jonge meisjes, werd gearresteerd op verdenking van het verkrachten van een dertienjarig foto model. Hij ontkende, kreeg toestem ming de Verenigde Staten te verlaten om een film te voltooien en keerde nooit meer terug. Hij woont nu in Parijs. WEERSLAG De weerslag van de dramatische ge beurtenissen in zijn leven mag dan te rug zijn te vinden in de films, ze hebben geen sporen achtergelaten op het leven dige gezicht van de cineast, die jonger lijkt dan zijn 59 jaren, graag lacht, en kritisch vragen beantwoordt. „Mijn films tonen mensen in absurde en wanhopige situaties omdat het leven zo is. Het leven verloopt nooit zoals we denken. U bent hier om drie uur geko men in de veronderstelling dat u mij kon interviewen. U moest wachten tot half vijf. Onze plannen verlopen nooit zoals we willen". Polanski is berucht om de eisen die hij stelt aan zijn spelers, in het bijzonder zijn actrices. Voor 'Rosemary's baby' zou hij Mia Farrow elke take vijfen twintigtot dertig keer hebben laten overdoen. Hij noemt het werken met ac teurs het moeilijkste aspect van zijn beroep. „Ik ben begonnen als acteur en zodoen de dacht ik dat ik alles over acteren wist. Nu weet ik dat ik helemaal niets weet. Ik wil dat mijn acteurs in zo'n toe stand verkeren dat ze impulsieve han delingen verrichten, waarvan ze zich pas later realiseren dat ze ze hebben verricht. Dat maakt hun spel origineel. Ik weet dat ik dat uit ze kan krijgen, maar ik weet niet hoe". De vrouwelijke hoofdrol in 'Bitter moon' wordt gespeeld door Polanski's echtgenote Emmanuelle Seigner. Vier jaar geleden stond ze naast Harrison Ford in Polanski's thriller 'Frantic'. Nu speelt ze een vrouw die zich uit liefde laat vernederen, maar vreselijk wraak neemt. Is het moeilijk te werken met een actrice die ook echtgenote is? „Moeilijk en mooi. Het is mooi omdat je dezelfde hoop deelt, omdat je veel te be- 'Mijn films tonen mensen in absurde en wanhopige situaties omdat het leven zo is', zegt Roman Polanski. Bruckners roman 'Lunes de fiel'. De re den waarom Polanski het boek wilde verfilmen is eenvoudig. „Het is een goed verhaal. Het zegt veel over de rela tie tussen mannen en vrouwen, over de anatomie van de menselijke passie. Het toont waartoe gepassioneerde vrouwen in staat zijn. Daarbij vergeleken zijn mannen gewoon laf. Ik geloof dat vrou wen slimmer zijn dan mannen. Mannen kunnen veel bereiken in de weten schap, maar op het gebied van het leven zijn ze idioten. En ik ben een van hen". BIOSCOOP Roman Polanski, die op jonge leeftijd een filmverslaving ontwikkelde en één film per dag zag, haalt zijn inspiratie vooral uit de bioscoop. „Het verlangen om een film te maken komt uit het zien van een goede film. Er ontstaat bij mij een grote drang hetzelfde te doen. 'Citi zen Kane' had zo'n effect op mij, '8Vfc' ook. En 'Hamlet' van Laurence Olivier, die film heb ik twintig keer gezien". „Ik heb altijd met enorm veel enthou^ siasme gewerkt, behalve nadat ik 'Tess' had gemaakt. Toen ben ik ernstig ge desillusioneerd geraakt door de eisen van de commercie. Het werd haast on mogelijk een film te maken zoals je dat in gedachten had. Wat ik wil met een film is een goed verhaal vertellen. Toen ik begon, wilde ik indruk maken met mijn stijl, nu vind ik dat onbelangrijk. Als je aan ervaring wint, zuiver je je werk van overbodige franje. Hoe simpe ler hoe beter. Ik wil een verhaal vertel len, waar mensen nog lang over naden ken. Ik wil ze geen oplossingen geven, ze moeten hun eigen denkwerk verzet ten. En als ze mijn film de volgende dag al vergeten zijn, heb ik gefaald". spreken hebt. Moeilijk omdat je op de set met emoties moet werken, die men sen die dicht bij elkaar staan liever niet tonen. Je zou je niet generen om derge lijke emoties aan volkomen onbeken den te tonen, maar tegenover je echtge noot is het totaal anders. Ik laat Emma nuelle repeteren met haar coach en als ze klaar is, filmen we. Moeilijk zijn niet de liefdesscènes. Het wordt moeilijk wanneer ze vernederd wordt, de voeten van haar geliefde moet kussen. Omdat ze niet alsof doet. Het is echt". LIEFDESSCÈNES 'Bitter moon' kent een groot aantal lief desscènes die in Amerika zeker geen ge nade zullen vinden, zeker niet omdat ze zijn neergezet door een man die wordt geassocieerd wordt met het verkrach ten van een jongmeisje. Polanski is zich daar terdege van bewust. „Het laat me beslist niet koud, maar ik stel mijn artistieke integriteit boven de publieke opninie. De erotische scènes in de film hebben veel acteurs afgeschrok ken. Mijn keuze voor de mannelijke hoofdrol was Peter Coyote, maar de produktiemaatschappij wilde een ster in de hoofdrol. Ik heb contact opgeno men met praktisch alle acteurs van naam, en ze waren enthousiast toen ik belde. Maar na het lezen van het script koelden ze razendsnel af. Uiteindelijk werd het toch Peter Coyote, en zelfs hij zei: 'Dit is onbetwist de laatste film die ik maak'. Je kunt je voorstellen hoe hij zich voelde toen hij een liefdesscène moest doen met een varkensmasker op, juist op de dag dat Jack Nicholson de set bezocht Hij zei: 'Dit is het dan. Mijn carrière is voorbij 'Bitter moon' is gebaseerd op Pascal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17