Mensen )trijd om miljoenen van rijkste kleuter Kunstcadeau voor minister Jesurun KLEINDOCHTER ONASSIS DE VRIES Mond dicht r H et verscheuren van een poster van de paus door de Ierse zangeres Sinéad O'Connor krijgt een staartje. De National Ethnic Coalition of Organizations in de Verenigde Staten geeft tien dollar aan iedereen die een plaat, cassette of cd van de zangeres inzendt. De organisatie wil het geld dat op deze manier binnenkomt, besteden aan een niet nader aangeduid goed doel. Leidse Courant dinsdag 13 oktober 1992 Ach, als je tien jaar jonger bent dan je man, weetje datje eens alleen achter blijft. Ik kan dus niet zeggen dat ik nooit naar Wim heb zitten kijken - als ie met z'n pijp achter de krant zat - met de stille vraag hoe het leven zou zijn als hij daar niet meer zou zitten. Maar zo'n gedachte dringje weg. Zoiets overkomt anderen, mij niet. Als het dan gebeurt duurt het een hele tijd vóór je beseft dat je huis niet meer naar MacBaren tabak ruikt. Wij hebben het goed gehad. Natuurlijk was er wel eens wat, Wim was geen lieverdje, en ik ken mijn eigen tekortkomingen, maar terugkijkend durf ik toch te zeggen dat wij het heel best samen hebben gerooid. En veel gelachen, want dat zei Wim altijd, „als we niet meer samen kunnen lachen hebben we het gehad". Misschien hebben wij het te goed gehad, want ik mis hem dagelijks. Verdriet slijt, zegt men, maar het slijt toch anders dan die rok die ik kocht toen we samen in Zwitserland zouden wandelen. Daar heb je het weer, nu noem ik de Zwitserse bergen en dan kan ik meteen een uur vertellen. Dat mag niet. Ik moet m'n mond houden. Vooral niet over vroeger vertellen. Mijn zoon is me dat komen zeggen. Onverwacht kwam hij binnenvallen. Hij wil geen vaste afspraken, dat begrijp ik wel. Ik heb altijd een fles jenever in de ijskast. En zoutjes want daar is ie dol op. Blijft ie wat langer. Goed, hij zit dus voor het raam en aan de manier waarop ie zit te schommelen met z'n benen, voel ik dat er iets is. „Moeder, ik zit ergens mee," begint ie. „Jet en ik willen ons niet bemoeien met de manier waarop jij vaders dood verwerkt, dat doe je overigens erg flink..." Ik zei niks. „Maar moeder, vooral voor de kinderen moetje leren dat het verleden voorbij is. Verhalen over vijftig jaar geleden zegt hen niks en wij kennen ze wel. Je moet toch leren luisteren naar hun verhalen. Ik begrijp best dat je graag over vader vertelt, maar kinderen vergeten nu eenmaal snel. Wij vinden het altijd gezellig als je bij ons komt maar ik zou het vervelend vinden als ze je een ouderwetse oma zouden vinden die alleen over vroeger zeurt". Ik zei niks. „Je doet ietsje teveel of vader een heilige was en of je alleen maar gelukkig geweest bent. Dat hoeft toch niet? Je mankeert niks moeder, je kan nog gemakkelijk op de fiets, je hersens functioneren prima, geniet daar dan van. Probeer een vrolijke oma te zijn die geïnteresseerd is in het leven van ons en de kinderen. Je vindt het toch niet erg dat ik, dat zeg?" „Nee jongen, helemaal niet." Hij dronk zijn borrel op en zei dat hij nog een afspraak had. De zoutjes raakte hij niet aan. De volgende morgen belde Jet. Of ik zin had gezellig mee naar Amsterdam te gaan. Ik probeerde niet te laten merken dat ik begreep dat ze iets goed wilde maken. En ik informeerde direct hoe het met de kinderen ging. Of Riekje nog speciale ballet training kreeg en of kleine Wim afgelopen zaterdag met voetballen gewonnen had. De hele dag sprak ik met geen woord over Wim en vroeger. Toen ik weer thuis was had ik het gevoel dat ik een examen had afgelegd. En ineens hoorde ik Wim zeggen „wat ben jij toch altijd stil, je mag best je mond es opendoen." We kenden elkaar toen amper een halfjaar. Ik ben benieuwd of ik voor mijn examen geslaagd ben. [MES DALRYMPLE k e rijkste kleuter ter wereld dreigt van haar miljoenen V te worden beroofd. Vier V jaar na de dood van haar 1 Christina Onassis woedt er (eds een enorme strijd over [eer van het enorme fortuin lina heeft geërfd, ihristina's opgezwollen li jn 1988 werd aangetroffen in Ivan een huurvilla bij Buenos ♦echt haar vierde echtgenoot ir van haar enige kind, Thier- jsel, met de vier Griekse irds' die nu de Onassismiljoe- leren over haar controversië- ment. I vindt zichzelf de aangewe- ifeoon om de erfenis van zijn trige dochtertje Athina te be- Wanneer het meisje achttien jan ze de bezittingen, de fi- p belangen en een vloot mam- akers zelf overnemen. (papadimitriou, een vriend jjina's legendarische grootva- itoteles en directeur van de ^Stichting, beschuldigde qop een persconferentie in 'tiat hij zijn handen legt op 'Christina wilde twee dingen voor Athina: het recht om op te groeien in een liefhebbende familie buiten de invloedsfeer van de Griekse tycoons, en de zekerheid dat ze de dynastie van opa kan overnemen'. bezit, waarop hij geen recht heeft en dat hij Athina haar Griekse erfenis ontzegt. Het "korte en woelige leven van Christina Onassis mag dan een ein deloze aaneenschakeling zijn ge weest van emotionele en fysieke rampen, wanneer het om haar uitge strekte financiële imperium ging was ze haar vaders dochter. Obses sieve liefde, bizarre seks en een serie mislukte huwelijken brachten haar niets dan verdriet, maar op het ge bied van geld én macht was ze net zo meedogenloos en geslepen als Ari zelf. Tot op het laatst een realiste, besefte ze heel goed dat ze voor het leger jon ge, knappe mannen dat haar over de hele aardbol volgde niet meer was dan een dik, neurotisch meisje met rottende tanden en een medicijnen verslaving. Een polospeler die inter nationaal bekend stond als Casano va kreeg honderdduizend gulden per maand om met haar te slapen. Hij vónd deze verplichtingen echter zo weerzinwekkend dat hij eerst een fles wodka moest drinken alvorens met haar in bed te duiken. Processie Haar miljoenen zorgden ervoor dat dit slag mannen in een eindeloze processie haar leven binnenkwam. Christina deed haar uiterste best om de natuur te overwinnen en zichzelf aantrekkelijk te maken. Op 37-jarige leeftijd, toen ze negentig kilo woog, had ze een aantal verschrikkelijk pijnlijke plastische operaties achter de rug. Na een ingreep waarbij vet van haar dijen was verwijderd, was ze maandenlang aan een rolstoel ge kluisterd. Slechts één man leek haar echt ge lukkig té kunnen maken, de Franse playboy Roussel. Zelfs toen hij haar had verlaten en twee kinderen kreeg bij zijn maitresse, stelde ze alles in het werk om hem terug te krijgen. Maar hoe ze hem ook adoreerde, ze bleef realistisch als het om geld ging. Hij zou nooit de hand mogen leggen op het Onassisfortuin, dat schom melt tussen de achthonderd miljoen en een miljard dollar. Een paar we ken voor haar dood riep ze haar ad vocaten bij zich om ervoor te zorgen dat het geld buiten zijn bereik zou blijven. Stichting In een zorgvuldig voorbereid, vijf pa gina's tellend document liet ze vast leggen dat het Onassis-imperium be heerd moest worden door een stich ting bestaande uit vier Griekse za kenmannen. Roussel zou een vijfde stem krijgen en een jaarlijkse toela ge van achthonderdduizend gulden. De rest liet ze na aan haar geliefde dochter onder de voorwaarde dat de stichting het kapitaal 'verstandig en toegewijd' zou beheren tot de acht tiende verjaardag van Athina. „Het was een slimme en vooruitzien de stap van Christina", aldus een vriend van de familie. „Ze wilde twee dingen voor Athina: het recht om op te groeien in een liefhebbende fami lie buiten de invloedsfeer van de Griekse tycoons, en de zekerheid dat ze wanneer ze er klaar voor is de dy nastie van haar grootvader over kan nemen". „Uit Christina's testament blijkt duidelijk wat haar wensen waren", aldus Papadimitriou. „Roussel zegt dat hij het recht heeft om alle bezit tingen van Onassis te beheren, iets wat wij ten zeerste aanvechten en wat door het Griekse gerechtshof zal moeten worden uitgemaakt". Roussel laat zich niet uit over zijn motieven om het beheer van het for tuin over te nemen, maar heeft vrienden verteld dat hij Athina wil laten opgroeien in een normaal ge zin, ver van de haat en kuiperijen van een grillige dynastie die de jeugd van haar moeder verduisterden. The Sunday Times Archieffoto Athina Onassis met haar moeder in 1987, een jaar voor het overlijden van Christina. Nu is diens testament inzet van een strijd met de beheerders van de Onassis-miljoenen. Fans uitzinnig na première Nureyev Ij en staande, tien minuten durende ovatie kreeg de danser Rudolf Nureyev na de première van zijn choreografie La Bayadere in de Opéra Garnier in Parijs. In de uitverkochte zaal waren onder anderen de Franse cultuurminister Jack Lang en directeur Pierre Bergé van de Opera aanwezig. De 54-jarige danser die ernstig ziek is, werd ondersteund door de solo-dansers Isabelle Guérin en Laurent Hilaire. Enkele seconden na de voorstelling was het podium bezaaid met bloemen van uitzinnige fans. In een besloten bijeenkomst na afloop kreeg de wereldberoemde danser van minister Lang een hoge culturele onderscheiding. Kampioen-bakker in het zonnetje Tineke de Nooy zet morgen de beste bakker van Nederland in het zonnetje. Dit gebeurt tijdens de bakkerskampioenschappen in cultureel centrum De Reehorst in Ede. De deelnemers vechten om de titel in drie klassen: brood, brood/ banket en banket. Voordat de prijzen worden uitgereikt, vindt er een paneldiscussie plaats over de verschillende elementen van broodconsumptie, het bakken van brood en het belang van de kwaliteit. Het panel bestaat onder anderen uit Broos van Erp (lid van de WD- fractie in de Tweede Kamer en voorheen bakker) en Evert ten Napel (sportjournalist bij de NOS en bakkerszoon). Morgen worden ook de 'kampioensbakker koek' en vijf jeugdkampioenen gehuldigd. Actie in VS tegen Sinéad O'Connor Sinéad O'Connor vernietigde de afbeelding in het programma 'Saturday Night Live' en noemde de paus 'de echte vijand'. Daarmee Posters geven beeld van vakbondsstrijd 'Latijns-Amerika op affiche' is de ti tel van een kleurrijk boekje, waarin meer dan dertig authentieke vak bondsposters uit Latijns-Amerika staan afgebeeld. De affiches geven een beeld van ruim twintig jaar vreedzame strijd van de vakbeweging CLAT in Latijns-Ame rika en de weerslag daarvan in ons land via CLAT-Nederland, desolida- riteitsvereniging die in 1969 is opge richt. De posters tonen hoe vak bondsmensen van CLAT - vroeger en nu - in Latijns-Amerika aan de weg timmeren, hoe veel mensen in deze landen zélf werken aan-de op bouw van een democratische en soci aal rechtvaardige samenleving. 'Latijns-Amerika op affiche' dat 11,50 kost, is een speciale uitgave van het tijdschrift 'Latijns-Ameri ka'. Het boekje is te bestellen bij CLAT-Nederland, Nieuwegracht 47, 3512 LE Utrecht, telefoon 030- 319675. Keramiek in Nieuwe Kerk In aanwezigheid van koningin Beatrix wordt op donderdag 29 oktober de tentoonstelling 'Nieuw- Zeeland-Wereld Expo Sevilla '92' in de Nieuwe Kerk in Amsterdam geopend. De expositie was tijdens de Wereld Expo in Sevilla het belangrijkste onderdeel van het Nieuw-Zeeland Aotearoa paviljoen. In de Nieuwe Kerk zijn straks keramische werkstukken te zien die speciaal voor de wereldtentoonstelling zijn gemaakt. De werken tonen een grote verscheidenheid aan inspiratiebronnen en technieken. Hierbij wordt zowel naar het Nieuwzeelandse landschap als naar de Maori-cultuur verwezen. haalde ze zich de woede op de hals van vele kijkers en van de rooms- katholieke kerk. De Ethnic Coalition heeft radio- en televisiestations bovendien gevraagd geen muziek van de Ierse meer te draaien. Van den Broek 'ontdekt' het nieuwe Europa Edsel Jesurun, gevolmachtigde minister van de Antillen in Nederland, ontvangt binnenkort een cadeau van zijn vele vrienden en relaties. De flamboyante be windsman uit de West krijgt een meer dan levensgroot portret, geschilderd door de Goudse kunstenares Olga Zonne veld. Het doek wordt hem uitgereikt op het Antillenhuis aan de Badhuisweg in Den Haag. Jesurun, in 1988 op zijn post benoemd, heeft zelf weliswaar enkele malen gepo seerd. Maar de schilderes moest toch ook vaak gebruik maken van foto's van haar 'onderwerp'. De minister is zo druk be zet, dat het van een bezoek aan het schil ders-atelier nauwelijks kwam. Pas toen onlangs het forse schilderij klaar was, kon hij naar Olga's werk plaats in de pittoreske Goudse binnen stad komen, om het eindresultaat in ogenschouw te nemen. Zenuwachtig Olga Zonneveld, opgeleid aan de Acade mie voor Beeldende Kunsten in Rotter dam: „Natuurlijk was ik erg zenuwach tig. Portretten hebben mijn grote voor keur. Maar je weet nooit, hoe je onder werp zelf reageert. Gelukkig was de heer Jesurun laaiend enthousiast. Ik moet nu nog wat motiefjes op zijn stropdas aan brengen, en dan kan het doek naar de lij stenmakerij. Binnenkort hebben in het Antillenhuis de officiële overdracht en onthulling plaats Vrienden en relaties wilden Edsel Jesu run op originele wijze gedenken met het feit dat hij inmiddels aan zijn tweede ambtstermijn bezig is. Bovendien wilden ze hun waardering tot uitdrukking bren gen voor wat hij doet voor de Antillen in het algemeen, en voor de Antillianen in het bijzonder. Inzet Op de Antillen is Edsel Jesurun bekend vanwege zijn royale inzet voor de Partido foto Pim Mul Kunstenares Olga Zonneveld legt de laatste hand aan het portret van Edsel Jesurun, gevolmachtigde minister van de Antillen in Nederland. Nacional di Pueblo - de PNP ofwel Natio nale Volkspartij. In Nederland staat hij dag en nacht klaar voor zijn eilandgeno ten. Olga Zonneveld (52): „Het idee om hem te portretteren kwam van Jacky Ramja- nan, zij runt de Royal Art Gallery in Utrecht. Zij kent de heer Jesurun van na bij en vroeg mij hem te vereeuwigen". In de achterliggende jaren heeft Olga een groot aantal directeuren, ondernemers en particulieren geportretteerd. Ook had zij exposities in tal van galerieën, onder meer bij Art Agencies International in Den Haag. Haar meest recente portret ten maakte ze van de Surinaamse dichter Shrinivasi en van galerie-houdster Jacky Ramjanan. Over haar werk zegt Olga Zonneveld: „Een portret is voor mij: Iemand laten zien, zoals hij werkelijk is. Daarbij ko men tal van factoren aan de orde, zoals gelijkenis, karakter, innerlijk, omgeving, compositie, kleur, spanning, achter grond en sfeer. Kortom, een goed portret schilderen is een heel leven". Rol Daarbij zegt ze zich scherp bewust te zijn van de veranderende rol, die het portret in de kunstgeschiedenis heeft gespeeld en nog speelt. Olga: „Vroeger ging het in hoofdzaak om opdrachten van rijke kooplieden en vor sten. het portet moest natuurgetrouw worden weergegeven. Het was dus puur een ambacht. In die tijd waren Rem brandt en Titiaan eenlingen en uitzonde ringen. Fotografie heeft in de vorige eeuw voor een onderbreking gezorgd. Daarbij werd de objectiviteit als zogehe ten kwaliteit genoemd - al is dat mijns in ziens niet terecht. Juist als reactie op de fotografie zijn er weer specifieke eigen stijlen ontstaan, zoals impressionisme en expressionisme. Gelukkig is internatio naal een brede herwaardering groeiend voor de figuratieve kunst in het alge meen en voor het geschilderd portret in het bijzonder". Het schilderen van een portret van de Antilliaanse minister Jesun noemt zij 'een hoogtepunt': „Ik zie dit als een vorm van culturele uitwisseling. Via dit inter culturele contact wordt een brug gesla gen tussen Nederland en de West. Met mijn schilderij wil ik een verbinding rea liseren tussen twee samenlevingen, die zo uiteenlopend zijn en tegelijkertijd ook zovele raakvlakken hebben". Rudolf Nureyev .mi Tineke de Nooy 1^ rêcies vijfhonderd jaar geleden na Columbus' ontdekking van Amerika heeft minister Hans van den Broek van buitenlandse zaken Europa 'ontdekt'. Hij kreeg gisteren in Den Haag het eerste exemplaar van de nieuwe 'Grote Europa Atlas' 124,90) van Wolters-Nordhoff. Tot zijn verbazing ontdekte de bewindsman dat de cartografen uit Groningen op simpele wijze al hebben besloten welke landen en staten wel of niet tot Europa behoren. ,,U gaat tot de Oeral, terwijl wij politici daar nog steeds de grootste moeite mee hebben", verzuchte de CDA-politicus, die ook blij was dat de uitgever, ondanks 1992, Europa nog steeds als buitenland wil zien. „Anders had mijn collega van binnenlandse zaken de atlas in ontvangst genomen". foto ANP Zee van ballons De binnenstad van Utrecht had gistermiddag een surrealistische aanblik nadat dertienduizend ballons over een oppervlakte van achthonderd vierkante meter waren uitgezet. Met deze stunt vierde de Vereniging van Utrechtse Geografie Studenten haar veertiende lustrum. Zestig studenten bouwden het ballontapijt in vijf uur op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 19