Het cafeetje van Pa Sem De Nieuwe Mens hoorde onsterfelijk te zijn Zaterdag DI 9 Leidse Courant zaterdag 10 oktober 1992 i Tussen de Bijlmerflats Groeneveen en Kruitberg gaapt nu een monsterlijk gat. Onderin, in het midden, bevond zich tot zondagavond 18.36 uur een kleine Surinaamse herberg, 't Groentje. Een maand geleden had Pa Sem zijn zaak nog verbouwd. d Wagenaar is voor een zondagavond erg n het cafeetje van Pa Sem. evisietoestel stond, zoals al- deze tijd, afgestemd op het nma Studio Sport en de enige i in de zaak waren een man kinderen. De man zat aan de enover Pa Sem, de jongen en isje waren achterin wat aan len, misschien met de sjoel- [i de tafel met het voetbalspel flipperkast in de hoek. ar minuten eerder, op slag f zeven, had het dochtertje Sem de deur van 't Groentje vas de naam van het kleine achter zich dichtgedaan en ir de binnenstraten naar de ke woning gelopen, verderop •ote flatgebouw Groeneveen, imer 257. Juist toen ze bij binnenkwam, om zes i over half zeven, boorde het 'vrachtvliegtuig van El Al 1 hoeneveen en Kruitberg, bij 1 waar die twee flatgebouwen 'rovergingen. ider de plaats van de inslag, linnenstraat en twee meter e struiken van het herfst- n, was het cafeetje van Pa eij of hoe kort het heeft ge- hoe ze het geluid moet be- ei dat een groot vliegtuig s het met 500 km per uur te- betonnen flatgebouw slaat "lies weet de vrouw van Pa ai het einde van deze week 1 Is niet. Ze herinnert zich al- ze na de klap met haar doch- 5thuis is uitgerend, de galerij 1 chts van haar dat vreselijke i er stond ze met tientallen 1 ïensen, die net als zij huil- ichreeuwden, in de tuinen 'i de binnenstraat en daar "naar de vuurzee, honderd- meter ver waar 't Groentje was ïaar man zich moest bevin- 1 iens dook Pa Sem voor zijn dochtertje op; hij was uit van rook en vuurgloed ge- wankelend en hevig ver- n armen en hoofd. De man n zijn vrouw: 'Let goed op tjes!'. Daarna was Pa Sem Iwenen, opgelost in de me iaasde van angst en shock. 1 uur later pas kreeg de n tweede teken van leven man. Dat was toen ze hoor- ij was opgenomen in het ndencentrum in Beverwijk bewustzijn was ge- "I heet hij Willem Seymour; iij op 21 november 1936 bij stand in Paramaribo |en. Maar ergens achterin toen hij op middel- tijd was geraakt, was men -pm gaan noemen, jrinaamse omgangsvormen -ai titel die met zorgvuldige l wordt gegeven aan oudere De klant, die in het cafeetje aan de bar had gezeten, ligt in het AMC-zie- kenhuis, minder ernstig gewond. De twee kinderen zijn veilig; ze hebben nog aan niemand kunnen vertellen hoe, maar ze zijn zondagavond uit 't Groentje weggekomen terwijl het ca feetje van Pa Sem instortte en deel werd van die vreemd lage puinberg, die nu al is weggeruimd en heb ben de ramp in de Bijlmer ongedeerd overleefd. In de Bijlmer bevindt alles zich op afstand, lijkt binnen handbereik, maar is ongrijpbaar. moah (30) is tien jaar in Nederland, waarvan de meeste tijd in de Bijl mermeer. Hij kwam uit Ghana om dat zijn ouders hier al woonden. Bo vendien wilde hij hogerop, studeren. Inmiddels is hij computertekenaar bij een Amsterdams architectenbu reau. Over Nederland is in zijn geboorte land volgens hem weinig meer be kend dan dat de discriminatie hier minder is dan elders in Europa. Zelf heeft hij daar weinig van gemerkt. „Ik word hier gediscrimineerd, erg zelfs. Tijdens mijn opleiding ben ik een keer weggestuurd omdat ik on voldoende inzicht in de studie zou hebben, terwijl ik betere beoordelin gen had dan de anderen". Kwaad is hij er niet over, dat kun je verwach ten als je naar een ander land toe gaat. Ontevreden is hij wel over de Bijlmer. Het is voornamelijk de beeldvorming die hem tegenstaat. „Ik heb me bijzonder geërgerd over de manier waarop bij voorbeeld de Engelse televisie over de Bijlmer be richtte, alsof hier alleen arme men sen wonen. In Engeland wonen er veel meer dan hier. Je hoort over de Bijlmer alleen nog maar slechte din gen, daarom wil ik hier ook zo snel mogelijk weg. Bovendien is het hier veel te vol. Zo'n vliegramp als deze heb ik al lang voorspeld, wie laat er nu zulke enorme vliegtuigen over zo'n dichtbevolkt gebied vliegen?". De Ghanese bevolking vap de Bijl mer is door de ramp verward en ver slagen net als iedereen aan de voet van de torenflats, maar de Ghane- zen zijn ook op hun hoede. Vóór de grote drugaffaire wist de buitenwe reld van het bestaan van een Ghane se gemeenschap niet af. 'In de Bijl mer bestaat een netwerk van tien tot vijftienduizend illegale Ghane- zen onder wie veel criminelen', ver kondigde de politie toen met iets van triomf. Een voor de publiciteit opge pompte actie waar weinig van over bleef en die uiteindelijk verschrom pelde, tot slechts een handjevol ver dachten overbleef. Sjaak Schultz, de rechercheur die gesteund door com missaris Dietz van het bureau Zuid oost, de overspannen opvattingen van het hoofdbureau te kakken zet te, kreeg een spreekverbod. „De Ghanese gemeenschap is boos", is het enige dat hij deze week naar vo ren kon brengen voordat politie- foto Jacques Zorgman voorlichter Klaas 'geen commen taar' Wilting ingreep. En inderdaad, de toch al broze relatie tussen politie en Ghanezen is sindsdien onder koeld. Beloften Vragen naar mogelijke illegalen on der het puin vallen dan ook in slech te aarde. S. Adu-Ampoma, voorzitter van de Ghanese stichting Sikaman reageert fel. „Voor ons bestaan er geen illegalen, alleen Ghanezen. Het is bekend wie er in de flats woonden, mogelijk waren er zoals overal ook bezoekers. Wij proberen nu uit te vinden wie er op bezoek waren". Adu-Ampoma - zijn volgelingen noe men hem 'one man thousand' - kan of wil weinig bijdragen aan het beeld van de Ghanese gemeenschap. Precieze vragen stuiten op onduide lijke of ontwijkende antwoorden. Of de Ghanese gemeenschap hier per manent is? „Ik weet het niet. De doelstelling van Sikaman is te hel pen bij de integratie van Ghanezen in de maatschappij. We geven cur sussen en forums, organiseren pro jecten, maar integratie is wel twee richtingsverkeer. We geven niet onze cultuur op, maar we willen wel participeren in de maatschappij. De Nederlandse overheid moet midde len beschikbaar stellen om dat mo gelijk te maken. We krijgen wel veel beloften te horen, maar ze worden zelden uitgevoerd. Als we het over integratie hebben dan is de taal toch de eerste voorwaarde, maar als je je wilt inschrijven voor een cursus Ne derlands dan moet je zes maanden tot een jaar wachten". Maar wach ten wil niemand in de Bijlmer. De stad van morgen heeft zich zelf al lang geleden de toekomst ontnomen. De wijk die de modernste van Euro pa, de uitvalsbasis van de Nieuwe Mens wilde zijn, met wegen op poten en flatgebouwen als stuwdammen heeft het leven nooit weten te grij pen. Slechts stukjes ervan. De Bijl mer heeft geen bioscoop, geen thea ters, geen crematorium en geen be graafplaats. Als straks de doden van Groeneveen en Kruitberg naar hun laatste rustplaats vertrekken, rijden de begrafenisstoeten over de rond wegen de Bijlmer uit. Ging de Nieuwe Mens niet dood? mannen voor wie men grote gene genheid heeft maar tegen wie het, vanwege hun positie of natuurlijke gezag, eigenlijk U en meneer be hoort te zijn. Zo'n man dus, een echte waardige vaderfiguur. Iedereen die Pa Sem goed had leren kennen, en dat waren in de loop der jaren duizenden Suri- namers maar ook flink wat autoch toon-Hollandse vrienden, zag hem als een rechttoe-rechtaan persoon lijkheid, met een groot gevoel voor orde en gezag rules are rules to be respected, hoorde men hem nogal eens zeggen. Van Pa Sem, met zijn korte, nog geen 1.70 meter hoge en gedrongen gestalte, met die vierkan te kop en geleerde grote bril boven de brede neus, nam men dat maar liever aan. d|n voorpagina Zaterdag !ratgebouwen in de Bijlmer Karakteristieke halve ho- !orm zullen worden aange- e1 meer liften per complex jr ingangen. Martin Mul- van het projectbureau tling Bijlmer: „Het is nu nog "gelijk dat enkele tientallen Sgelijk een flatgebouw bin- izonder dat ze elkaar zien. iogt de onveiligheid. Als je ingang hebt, dan merk je jdat je met een heel elftal een heel ander gevoel", ■jte Sprong Voorwaarts ziet het winkelcentrum Am- 'I Poort, dat kraakhelder daar een multicultureel drankje, gezellig rond H Pieck-achtige hoofdkan- NMB-bank is gedra- heeft nu een hart. ëpntbreekt de wijk ook aan 3"{Iulder: eJn de jaar nog eens 20.000 stoelen bij zul len komen. 'Het punt is dat de ver binding met de Bijlmer niet wordl gelegd, maar uit recente kontakter mérken wij dat de weerstand bij hei bedrijfsleven tegen zwart personee: afneemt. Het opleidingsniveau ligl in de Bijlmer onder het landelijk ge middelde, maar het gat is toch min der groot dan de ondernemers dach ten. Het betekent dat we in elk geva! met schoolverlaters uit de voeter kunnen". De opmerking dat statistieken uit wijzen, dat de misdaad in Amster dam-centrum en Osdorp aanzienlijk hoger ligt dan in de Bijlmer, kan de directeur van de projectgroep Ver nieuwing Bijlmer nauwelijks ver heugd stemmen. „Dat betekent waarschijnlijk alleen maar dat ze hier heel voorzichtig zijn. Iedereen in de Bijlmer voelt dat aan een aan tal essentiële voorwaarden niet wordt voldaan. Het is moeilijk 's a- vonds bezoek uit te nodigen. Mensen durven gewoon niet. Als u het mij zo vraagt, dan moet ik ant woorden: het gros van de mensen is hier niet gelukkig". Kwamina Ya- foto Ben Blumers Pa Sem in de huiskamer van zijn woning in Groeneveen. meer. De in 1975 verworven onaf hankelijkheid was bij lange na niet de zegen geweest, die de politici had den beloofd dat ze zou zijn en de roes van optimisme, die een militaire machtsgreep in februari 1980 had gebracht, had ook maar kort ge duurd. Net als in 1974 en 1975 gre pen vele Surinamers in 1980 en 1981, toen er nog geen zware visum beperkingen waren, hun kans om naar Nederland te gaan. Ook Pa Sem nam het vliegtuig. Na aankomst ging hij in Rotterdam wo nen, waar hij in het toen in oude glo rie zieltogende en al aardig verscho ten Witte Dorp in het westen van de stad een kleine woning vond. Hij had snel een baan als vorkheftruck- chauffeur bij een steenoverslagbe drijf in Capelle aan den IJssel. In de avonduren zette Pa Sem zijn cultu rele vrijetijdsbesteding voort, onder meer als lid van een zanggroep die zich toelegde op kawina, een van zijn geliefde muzieksoorten. Als de ondernemende man die hij in Suriname was, probeerde hij ook in Rotterdam om een Surinaams cultu reel gezelschap van de grond te krij gen. Dat dit niet lukte moet een van de redenen zijn geweest, waarom hij Voordat hij in de beginjaren tachtig van Suriname naar Nederland ver huisde had Pa Sem, toen nog Wim Seymour, even buiten de stad Para maribo bij het bauxietbedrijf van Bi- liton gewerkt. Hij was daar maga zijnbediende, een baan waarin hij met haast iedereen van het bedrijf te maken had en waarin hij zich dus prettig voelde. Want met en onder de mensen zijn, dat was wat hij vond dat het leven waard maakte om te le ven; men kon hem daarom ook bui ten het werk in de vele culturele en gezelligheidsverenigingen van de Surinaamse hoofdstad ais actief lid vinden. Zo was hij met zijn mooie tenor een van de steunpilaren van het man nenkoor Allakondre van de ontspan ningsvereniging NAKS (Na Arbeid Komt Sport). Met een kleinere zang groep was Pa Sem elk weekeinde aanwezig op bruiloften en andere feesten, die in Paramaribo werden gehouden. Halverwege de jaren ze ventig was hij met Allakondre ook op toernee geweest in Nederland. Verder was Pa Sem op cultureel ge bied ook actief in de Volkshoge school van Paramaribo en onder hield daar de contacten met Neder land. Hij was een gevierd percussionist en ook zeer bedreven met de soorten slagwerk, die aan traditionele creoolse muziek te pas komen. Pa Sem had trouwens een opmerkelijk geheugen voor die eeuwenoude, deels nog uit Afrika stammende mu ziek en teksten. Als musici of zan gers in Paramaribo er bij de vertol king van een bepaald stuk niet uit kwamen, konden ze bij Pa Sem te recht voor de juiste toonsoort en mo dulaties en de woorden, die bij d( muziek hoorden. Ook, en vooral dat werd als bijzon der ervaren, wist hij steeds de bete kenis van klank en tekst uit te leg gen Pa Sem fungeerde zo als ie mand die voor de overlevering zorg de van de ongeschreven tradities var zijn cultuur. Dat was ook een van dt redenen dat men hem Pa was gaar noemen en zijn familienaam Sey mour afkortte als Sem; als Pa Sen was hij een autoriteit en cultuurdra ger. Onafhankelijk Beginjaren tachtig was het voor Surinamers in Suriname niet 1 foto Dijkstra het flatgebouw en die gaven, als het dag was, uitzicht op een gracht die met uitbundige bosschages werd be- zoomd. Behalve door feestslingers aan het plafond werd 't Groentje versierd met kleurige posters aan de wanden en achter de bar hing een grote foto van de voetballers Gullit en Rijkaard die elkaar bespringen na een doelpunt. Met of misschien ook wel zonder ver gunning schonk Pa Sem in zijn ca feetje verschillende soorten soft, bier en sterke drank en wie bij hem een rumpunch of een glas rum- cola bestelde, kreeg dan de originele door de SLM overgevlogen Black Cat rum, gestookt uit Surinaams suiker riet, verrukkelijk vuurwater dat zo waar aan het kraken van de ermee overspoelde ijsblokjes een tropisch ritme gaf, chachacha. Maar men kwam zeker niet alleen om te drinken in 't Groentje. Pa Sem liet steeds, ten gerieve van al zijn gasten, kaseko-muziek uit zijn ste reo-installatie komen en dat dreef menigeen tot een dansje. Een enkele klant dronk misschien wel eens een glas te veel, maar tot onaangenaamheden kwam het nooit in 't Groentje. Buiten hing naast de deur een kastje met daarin een stuk papier waarop puntsgewijs stond aangegeven wat en wie Pa Sem niet tolereerde in zijn kleine herberg: drugs, steekwapens, grote bekken en ruziestokers. groter waren, tafelvoetbal speelden, sjoelden of flipper den. 's Avonds kwamen ook opge schotenjongeren bij Pa Sem; soms raadpleegden leden van een kaseko-orkestje de muzikale encyclopedie die de oude man was, bij voorbeeld als ze met elkaar overhoop lagen over een toontje hoger of lager in een stuk muziek. Op schooldagen ging een vaste groep kinderen tussen de middag, van kwart over twaalf tot half twee, zijn bo terham eten in het cafeetje. Een van de oudere kinderen had een eigen sleutel van 't Groentje bij zich voor het geval dat Pa Sem er nog niet was, maar dat kwam haast nooit voor. Dat de kinderen graag bij hun oude vriend overbleven bleek vaak op woensdagmiddag, als ze vrij van school waren en dan, vooral als het weer wat slecht was, bij Pa Sem kwamen spelen. Hapjes Het was altijd gezellig in 't Groentje. De vrouw van Pa Sem zorgde er dik wijls voor dat er ook wat gegeten kon worden in het café. De Surinaamse hapjes kookte ze thuis en in 't Groentje werden ze in een magne tronoven opgewarmd. Pa Sem organiseerde regelmatig, aanleiding of niet, feestjes met mu ziek. Veel zorg besteedde hij ook aan het jaarlijkse Sinterklaasfeest en met Kerstmis was het café met nóg kleuriger slingers en bellen dan nor maal versierd en werd een feestbuf- fet opgesteld van Surinaamse lek kernijen. 't Groentje, daar onderaan en haast op de grens van Groeneveen en Kruitberg en eigenlijk alleen maar bekend bij wie in die twee hoge flat gebouwen woonde, was een echt fa miliekroegje. De huisvrouwen die er overdag koffie dronken en gezellig of bezorgd kletsten, brachten vaak de kleine kinderen mee, die aan'hun moeders rokken hingen of, als ze wat Een maand geleden was Pa Sem klaar met een verbouwinkje van zijn gezellige kleine herberg. Een van de dingen die hij had gedaan was het naar voren halen van de bar, waar door er meer speelruimte voor de kinderen was gekomen. Hij had van de klanten veel compli mentjes gehad en nóg eens hadden ze hem gezegd hoe blij ze allemaal waren, zijn vrienden van Groene veen en Kruitberg, dat er één plaats je was in die brede en hoge betonnen blokkendoos waar ze zich een beetje ginds waanden, ruim zesduizend ki lometer naar het westen, aan de overkant van de oceaan. Afgelopen woensdag is Pa Sem geo pereerd aan zijn armen, vrijdag zou men proberen de brandwonden aan zijn hoofd en gezicht te behandelen. Hij was nog steeds niet bijgekomen, maar de dokters hebben gezegd dat Pa Sem een goede kans heeft om het te redden. in 1986 uit Rotterdam naar de Bijlmermeer verhuisde en in het appartement 257 van de flat Groeneveen ging wonen. Nu had Pa Sem pas goed de sprong van de Pettenpolder naar de Bijlmer gemaakt zo probeert men in Suri naamse kring de cultuur schok wel eens te omschrij ven, die de migratie van de kust van Zuid-Amerika naar die van de Noordzee een mens bezorgen kan. Van het ene uitsterste, de Pettenpol der, een gat in het district Nickerie, met zijn sociale erfjescul- tuur, naar het andere, het beton van een planologisch mislukte Amster damse buitenstad met in de plaats van erven de galerijen of, zoals ze in de Bijlmer werden genoemd, bin nenstraten. Pa Serq, nooit passief, vond dat aan die onherbergzaamheid van de plaats en de ontheemdheid van hen die er vertoefden, dat schrijnende ver-van-huis-gevoel, wel wat gedaan kon worden. Na de nodige gesprek ken met de autoriteiten die daar over gaan kreeg hij begin 1987 de sleutels aangereikt van een zoge naamde collectieve ruimte in zijn flatgebouw Groeneveen. Het waren twee appartementen waarvan de scheidingsmuur was weggelaten. De flinke ruimte lag, naast een crèche, aan het einde van de overdekte, maar niet met glas af geschutte binnenstraat, die bij de overgang naar de flat Klein Kruit berg ophield. Op die plaats begon tussen de twee flatgebouwen een twee woonlagen hoge uitsparing, de poort waardoor als het ooit nodig was brandweerauto's en ambulan ces konden rijden. Vlak bij de deur van de ruimte waar Pa Sem wat van mocht maken, was een ijzeren wen teltrapje dat 21/2 meter naar beneden ging, naar wat men in de Bijlmer het maaiveld noemt. Dansvloertje Pa Sem bouwde een cafeetje voor de buurt en noemde zijn lokaliteit 't Groentje. Er werd een rechthoekige bar opgesteld met veel krukken, ook kwamen er lage tafeltjes te staan met stoelen en achterin werd een klein dansvloertje neergelegd. Het licht was er gedempt maar kwam van gekleurde lampen en spotjes. De brede ramen van het lo kaal waren aan de balkonzijde van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 23