Indiaanse cultuur werkt schokkend Hervormden zijn negatief óver nieuwe kerkorde Servisch-orthodoxen worden geobsedeerd door dreiging islam I' Geestelijk Leven Opinie 21A Leidse Courant i vrijdag 9 oktober 1992 Rooms-Katholieke Kerk Bolivia wijst viering van ontdekking Amerika af LA PAZ De Rooms-Katholieke Kerk in Bolivia „zal zich onthou den van zelfs de minste deelname" aan de plechtigheden ter her denking van de komst van de Spanjaarden naar Amerika 500 jaar geleden. Dat heeft aartsbisschop Sainz van La Paz gezegd. Omdat de kerk „meeleeft met de smart van het volk, de marginalisering en de ongerechtigheid" zal zij de herdenking aangrijpen om aan te dringen op verbetering van de situatie van de inheemse volkeren, de Aymara's, de Quechua's en de Guarani's, liet de aartsbisschop weten. Organisaties van Indianen hebben protestacties aangekondigd te gen de officiële viering van de ontdekking van Amerika door Co lumbus. De eerste plechtigheid is maandag. Sainz wijst acties die de plechtigheden met geweld proberen te verstoren af, omdat zij in strijd zijn met „wat het christendom leert." Volgens Sainz zou de herdenking er eerder „toe moeten dienen om van de geschiedenis te leren en een klimaat te scheppen dat gunstig is voor de verbete ring van de levensomstandigheden van de inheemse volkeren." Etiquette betekent: je iets beter gedragen dan absoluut noodzakelijk is. Paus naar Santo Domingo VATICAANSTAD - Paus Jo hannes Paulus II is vanmorgen naar de Dominicaanse Repu bliek vertrokken voor zijn eer ste buitenlandse bezoek sinds hij in juli een operatie onder ging. De paus moet het tijdens het vijfdaagse bezoek aanmer kelijk rustiger aan doen dan tij dens zijn vorige reizen. Maan dag zal hij in Santo Domingo de vergadering van de CELAM openen, de Latijnsamerikaanse bisschoppenconferentie. Bezoe ken aan Nicaragua, Mexico en Jamaica zijn kort na de operatie al geschrapt. Drie doden bij religieus geweld in het noordoosten van India NEW DELHI - Bij botsingen tussen moslim- en hindu-bevol- kingsgroepen in het noordoosten van India heeft de paramilitaire politie gisteren drie relschoppers doodgeschoten. Nadat het ge weld zich had uitgebreid, gaven de autoriteiten in de deelstaat Bi- har de politie vérgaande bevoegdheden. Tijdens twee dagen van bloedige botsingen tussen de bevolkingsgroepen zijn in Sitamarhi en omgeving zeker 15 mensen om het leven gekomen en tientallen gewond. De gevechten tussen hindus en moslims verspreidden zich ook naar twee andere steden en verscheidene dorpen in de omgeving van Sitamarhi, dat 970 km ten oosten van New Delhi ligt. De politie heeft 80 verdachten gearresteerd. Rivaliserende groepen bestreden elkaar ondanks het permanente uitgaansverbod op straat met messen, ijzeren staven en stenen. De strijd brak uit nadat hindu's dinsdag bij een religieuze processie door een islamitische wijk van Sitamarhi waren getrokken. De po litie in het gebied is met extra troepen versterkt. DEN HAAG - Tentoonstellin gen, congressen, manifestaties, radio- en tv-programma's, the ater, onderwijsprojecten en tal van andere evenementen, over al in het land, staan in het te ken van '500 jaar Amerika'. De Nationale Commissie voorlich ting en bewustwording Ontwik kelingssamenwerking (NCO) kon het niet allemaal in één krant behappen en vatte ze sa men in twee speciale uitgaven, elk in een oplage van tweehon derdduizend. Mario Coolen is tevreden met deze onverwacht grote belangstelling voor La tijns Amerika en haar oor spronkelijke bevolking, de Indi anen. Met het dit jaar vooral door or ganisaties van missie en zen ding naar Nederland halen van diverse groepen Indianen is vol gens Mario Coolen een 'steen in het water geworpen en dat wa ter moet vooral in beweging blijven'. De vriendelijke en wel willende interesse voor de 'aar dige Indianen' is in een aantal plaatsen op een behoorlijke Alleen al door de kritiek van de Indianen is er van een feestelijke viering van '500jaar Latijns-Amerika' zeker in ons land niet veel terecht gekomen. Met name de komende dagen (12 oktober 1492 zette Columbus voet aan wal in 'de nieuwe wereld') staat een herbezinning op de westerse en christelijke zendingsdrift centraal. Mario Coolen, medewerker van de Nederlandse Missieraad en schrijver van de bestseller 'Tussen God en Goud', heeft zich in een vroeg stadium beijverd voor een aangepaste toon van de herdenking. confrontatie met de westerse, christelijke cultuur uitge draaid. Nadrukkelijk gevraagd naar hun indrukken over de Nederlandse samenleving kriti seerden diverse Indiaanse ver tegenwoordigers onze omgang met de dieren (bio-industrie), het 'onderwerpen' van de na tuur en 'het 'opbergen' van ou deren in aparte wooncentra. Waarom toch de samenhang en het verband tussen alles wat leeft is weggehaald. Indringend stelden ze aan kerkelijke men sen de vraag welke God ze die nen en welke waarden ze voor de toekomst koesteren. Coolen: „In Rotterdam heb ik kerkmensen huilend zien weg lopen. Het was voor hen een ta melijk shockerende ervaring want ze hadden juist zulke goe de bedoelingen om in Latijns Amerika ontwikkelingsprojec ten voor de Indianen te steu nen. Die welwillendheid tref je bij de meeste mensen aan maar het typeert wel onze cultuur die vijfhonderd jaar lang de India nen westerse beschaving heeft willen brengen maar waardoor deze Latijns-Amerikaanse vol ken aan de rand van de samen leving zijn beland. Hun eigen cultuur is nooit erkend en in de verdrukking geraakt. Ze willen daarom ook niets van een fees telijke viering van '500 jaar Co lumbus' weten". Intussen staat de Indiaanse cul tuur meer dan ooit in de inter nationale belangstelling, niet het minst door de zelfverze kerdheid van de Indianen zelf. Coolen, voor de Missieraad spe ciaal met Latijns-Amerika be last, heeft veel contact met In dianen en heeft zich de laatste tijd nadrukkelijk als tussenper soon opgesteld. Hij is regelma tig getuige van hun verzuch ting: „Jullie vragen ons steeds naar onze Indiaanse wortels maar waar zitten jullie eigen wortels. Waar halen jullie in Europa je levenskracht van daan. Wat of wie richt jullie be staan. Wie is jullie God en hoe geven jullie wat je dierbaar is door aan komende generaties. Wat is jullie dierbaar". Het zijn tamelijk abstracte vra gen waar Coolen rationeel inge stelde Nederlanders mee heeft zien worstelen maar die voor de Indiaanse bezoekers wezenlijke onderwerpen vormen. „Ik heb gemerkt dat ze door hun erva ringen in Nederland steeds meer de waarde van hun eigen cultuur inzien. Dat gebeurt niet alleen uit eigenbelang. Ze ma ken zich ook erg ongerust over onze cultuur. In plaats van dat wij hen hulp willen bieden, wil len zij vanuit hun visie niets lie ver dan bijdragen aan een mon diaal herstel van evenwicht en harmonie tussen mens en na tuur. Ze zijn bereid om hun al ternatief te delen met een ieder die hen met respect benadert. Dat achten ze belangrijk voor. hun eigen behoud maar ze wil len er tevens een bijdrage mee leveren aan het voortbestaan van de wereld". Ketters Die groeiende aspiraties maakt de Indianen volgens Coolen in veel Latijns-Amerikaanse lan den reeds tot 'economische ket ters'. Hun opvattingen over ge meenschappelijke grond en om gaan met de schepping staat het westerse vooruitgangsgeloof in de weg. Daarom is de strijd die Indianen op dit ogenblik voeren in Bolivia, Ecuador, Guatamala en Mexico voor de indianen een gevecht op leven en dood. Juist gisteren ontving de Nederland se Missieraad een dringend beroep van de Indianen om steun tegen een ingrijpen van het Ecuadoraanse leger tegen een op 12 oktober geplande de monstratie tegen het afpakken van grond van Indiaanse boe ren. Coolen: „Kernpunt bij de India nen is: Erken het recht op leven van alles wat je omgeeft. De rechten van Moeder Aarde, van planten en dieren, van lucht en water, van oud en jong, van wie sterk is en wie zwak. Alleen als de samenhang tussen alles wat leeft tot zijn recht komt, gaat het leven stromen, herstelt zich het weefsel van de cultuur, ont staat er ruimte, ook voor God." Hij beseft dat het voor veel Ne derlanders een cryptische taal is maar wil niets liever dan dat de in 1992 op gang gebrachte di aloog doorgaat. „Je kunt het bij een eenmalige aandacht laten maar als we lef hebben gaan we door want de Indianen doen niets anders dan ons een spiegel voor te houden. Het kan niet anders dan dat dit in ieder geval van invloed zal zijn op toekom stige ontwikkelingsprojecten in Latijns-Amerika". In een verbolg op 'Tussen God en Goud' is onder redactie van Mario Coolen het boekje 'Ven sters op God' (over ongebroken levenskracht van Indiaans ge loof) verschenen. Het is een uit gave van Missio-PMW, Solida- ridad en de Bisschoppelijke Vastenaktie. Maria Maria- verschijningen lijken aan de orde van de dag in de Verenigde Staten. Zo ook in Marlboro, New Jersey, waar deze week duizenden Amerikanen vergeefs eerbiedig wachtten op de verschijning van de Maagd Maria. foto: ap LUNTEREN - Uit de her vormde synode is forse kri tiek gekomen op de nieuwe kerkorde voor de nieuwe Verenigde Reformatorische Kerk. Zowel naam als ker korde konden bij de rechter vleugel van de hervormde kerk geen genade vinden. Dat bleek gisteravond uit de rapportage van dominee B. Wallet, aan de afgevaardigden van de hervormde, gerefor meerde en lutherse synode die in Lunteren moeten besluiten of met de eind vorige maand ge presenteerde ontwerp-kerkor- de zal worden verder gewerkt. Uit de rapportage van Wallet die secretaris is van de werk groep die twee jaar heeft ge werkt aan het nieuwe ontwerp, bleek dat de gereformeerden in feite de minste moeite hebben met het nieuwe ontwerp. De lu theraan prof. S. 't Hoff vroeg zich bezorgd af in hoeverre de identiteit van de lutheranen in de nieuwe kerk kan worden ge- UTRECHT De Servisch- Orthodoxe Kerk is „geobse deerd" door de dreiging van de islam. Niet alleen de man in de straat, maar ook de mannen aan de top van de kerk hebben het gevoel dat de Arabische wereld via Bos- nië-Hercegovina een moslim staat in Europa wil vestigen. Secretaris Jan ter Laak van de rooms-katholieke vredesbewe ging Pax Christi is „erg ge schrokken" van deze ontdek king tijdens zijn bezoek aan het voormalig Joegoslavië. Hij sprak daar met vredesgroe- peringen en rooms-katholieke en servisch-orthodoxe geestelij ken. Zelfs de gematigde ortho doxe bisschop Irinej, na patri arch Pavle een van de belang rijkste leiders van de kerk, acht het zijn plicht het westen voor de islamitische dreiging te waarschuwen, aldus Ter. Laak. Waarom zien jullie dat gevaar niet, kreeg hij voortdurend van de bisschop en andere geestelij ken te horen. De orthodoxen baseren hun angst voorname lijk op hun intensieve contacten met de Kopten en andere „ge loofsbroeders" in de Arabische wereld, die slechte ervaringen met de islam hebben. Ook door de innige relatie met de Grieks-Orthodoxe Kerk, die een sterk anti-Turkse inslag heeft, zit de schrik er goed in. Irinej en de anderen herinner den Ter Laak dan ook voortdu rend aan de zeventiende eeuw, toen de Turken voor Wenen stonden. Net als „de man in straat" halen zij hier de recht vaardiging voor hun strijd uit. Steunpilaar De orthodoxe kerk is, ondanks hier en daar een kritische noot, een belangrijke steunpilaar van de Servische regering. Bij de grote angst voor de islam verbleken de bezwaren die de orthodoxen tegen de RK Kerk en met name het Vaticaan heb ben. Maar ook die leven volop: „Als deze paus meer paus en minder Pool zou zijn, dan zou dat de verhouding tussen or thodoxen en katholieken aan zienlijk verbeteren", tekende Ter Laak op uit de mond van een kerkleider. Het streelde hem derhalve 'dat bisschop Irinej Pax Christi In ternationaal heeft verzocht een conferentie te beleggen in het voormalige Joegoslavië. Op die bijeenkomst kan niet alleen de dialoog tussen orthodoxen en katholieken aan de orde komen, maar ook de verhouding tussen oost- en west Europa en de rela tie met de islam. Aan een dialoog tussen de gods diensten bestaat enorme be hoefte, weet Ter Laak. „De et nische zuiveringen zijn in feite religieuze zuiveringen, ook al worden ze niet als zodanig erva ren", zegt hij, wijzend op het feit dat de meeste Serviërs or thodox en de meeste Kroaten katholiek zijn. De kritiek van de behoudende hervormden spitste zich toe op het feit dat de nieuwe kerkorde „meer moderniteit dan Refor matie" bevat. Het bindende ele- BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Assen H. ten Napel, l.l. zendingspredikant, wonende te Oegstgeest; te Waddinxveen- (toez.) J. Muller te Sluipwijk. Be dankt voor Oud-Beijerland W. Ar- keraats te Giessendam-Neder- Hardinxveld. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Sint Annaland J.J. van Eckeveld te Zeist. Baptisten gemeenten Beroepbaarstelling drs. P.J. Lal- leman, Tichelaarsdonk 308, 7326 BC Apeldoorn. COMMENTAAR jj) Jeltsin contra GorbatsjoP d1 OUD-Soyjet-president Michail Gorbatsjov kon zijn moeilijk de baas toen hij gisteren de toegang tot zijn zoekingsinstituut in Moskou versperd zag door de a Hij bestempelde die maatregel als een politieke wr^QUj ming van de Russische president Boris Jeltsin voor hj dat oud-president en oud-partijleider Gorbatsjov weigijjR getuige op te treden in het proces tegen de CommuniXrs Partij. Officieel gaat het erom dat het constitutionele(vai voormalige partijleider wil ondervragen om te kunnèd palen of de Russische president Boris Jeltsin wel hetlt 1 had om na de mislukte augustuscoup van vorig jaar deP' te verbieden. Gorbatsjov weigert te getuigen met hetl ment dat hij er niets voor voelt als speelbal te dienen twee partijen, de pro- en de anti-communisten. Gorl is momenteel een gewone burger zoals iedereen, en recht kan hem niet verplichten als getuige op te ti Maar Gorbatsjov is niet zo maar een gewone burger. Hfaa van 1985 tot 1991 secretaris-generaal van de Commtid, sche Partij en president van de Sovjetunie. Zijn getu^n zou dus van kapitale betekenis kunnen zijn voor hetee) woord op de vraag of Jeltsin terecht de CP buiten dr^ stelde of niet. Maar indien Gorbatsjov zou getuigen, zfri allicht dingen moeten zeggen die in hoge mate voor her bezwarend zijn. Met het voorbeeld van zijn voormalig? lega's in Oost-Europa Todor Zjivkov, Erich HLj ker voor ogen, valt het te begrijpen dat hij zich niet voor hem levensgevaarlijke mijnenveld wil begeven. »ht AANGEZIEN Jelfsin hem niet kan dwingen te getuct grijpt de Russische president naar andere dwangmidw' om Gorbatsjov tot medewerking aan te porren. De outF1' sident mag het land niet meer uit. Een reis naar Zuid-lP* gaat niet door. Jeltsin liet ook zijn ZIL-limousine in V nemen. In een volgende stap sloot Jeltsin het gebouw v jj in zijn voormalige baas zijn onderzoekingsinstituut gi0f tigd had. Hij mocht nog wel een gedeelte huren orr^€ werkzaamheden voort te zetten. Jeltsin laat met aihs woorden Gorbatsjov goed voelen dat hij maar eendoodéts ne burger is zonder enig privilege. De tweestrijd tussenin batsjov en Jeltsin, reeds begonnen toen Jeltsin partij vefs woordelijke voor Moskou was, wordt dus voortgezet. *e Gorbatsjov nog de baas in het Kremlin was, trok Jeltsir1 het kortste eind. Nu Jeltsin president van Rusland is, Gorbatsjov het onderspit delven. Gorbatsjov gooide op}n nederende wijze Jeltsin uit het Politburo; na de auguL coup behandelde Jeltsin Gorbatsjov als een betrapte scf,( jongen. Gorbatsjov heeft Jeltsin nooit vergeven dat hf< Communistische Partij onwettig verklaarde, dat hij deri munistische dictatuur afschafte, dat hij de doodsteek aan de Sovjetunie zoals die bijna 80 jaar had bestaan, ie GORBATSJOV is steeds communist gebleven. Tijden^1 tirade tegen Jeltsin gistermorgen beriep hij zich nog stfj op het 'Sovjet-volk', alsof dat Sovjet-volk niet helemaaf eengevallen was in zijn verschillende nationale delen, jj batsjov heeft ook niet nagelaten het beleid van J%j met name zijn economische hervormingsplanneu stevig op de korrel te nemen. Er is dus meer aan de hanca een ordinaire ruzie tussen twee mannen. Voor Jeltsin h het erop aan het hervormingskamp te versterken en t® hinderen dat het communistische kamp weer moed vat.e proces tegen de Communistische Partij met oud-secf ris-generaal Gorbatsjov als kroongetuige was daal een uitstekende gelegenheid. Tenslotte wil Jeltsin de geplaagde Russische burgers tonen dat hij niet bevreef voormalige 'untouchables" aan te pakken. Met Michail batsjov kan hij dat trouwens zonder risico doen. Gorbal is in Rusland immers alles behalve populair. ment is niet de belijdenis maar de organisatie, aldus hun kri tiek. Daartegenover stonden de op merkingen van vooruitstreven de hervormden die vonden dat in het ontwerp teveel de aan sluiting op de wereld wordt ge mist. „Deze kerkorde is te wei nig bij de tijd en kan dus snel uit de tijd raken", aldus hun kri tiek. Kritiek op de naam van de nieu we kerk was niet van de lucht. Elk element van de nieuwe naam werd wel onder kritiek gesteld. De Gereformeerde Bond waarin de rechtervleugel van de hervormde kerk vere nigd is, zou het liefst vasthou den aan de oude naam. De com missie voor de nieuwe kerkorde vond daarentegen dat er in de nieuwe naam geen elementen mogen zitten van de drie deel nemende kerken. De hervormden hebben ook problemen met het feit dat de provinciale structuur (die in deze kerk de nodige wewrkgele- genheid oplevert) in de nieuwe kerkorde gaat verdwijnen. De praeses van de hervormde syno de, dr. G. H. van de Graaf, liet gisteren uitkomen dat hij niet zonder slag of stoot akkoord zal gaan met deze wijziging. In de nieuwe kerkorde krijgen de ge meenten veel meer zelfstandig heid. Jean Guitton In het radio programma 'God zij met ons' (Radio I, VPRO) vanavond om 19.04. uur wordt gediscussieerd over het onderwerp God en de wetenschap naar aanleiding van het gelijknamige boek van de Fransman Jean Guitton. Deelnemers aan de discussie zijn P. Vroon, hoogleraar psy chologie, Arie van den Beukei, hoogleraar theoretische na tuurkunde aan de TU Delft, Jan Retel, hoogleraar bioche mie aan de VU in Amsterdam en de eveneens aan de VU ver bonden natuurkundige Willem Drees. CeidaeSowiamt Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Per! Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37. Leiden. Telefax: 071 -134 941 Postadres Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 071 -132221070 - 3190 933 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon Telefax Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J. W. C Leune Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A van Rijn (£hef), drs R Edens, A van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs. J Leeuwen - Voorbij, R de Roo Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met kunst- en rtv-redactie Sijth Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P vi Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka. e Bruijn, W Diekstra, De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied, - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie. eer dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlanr België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swiei M van de Ven en P. Vogels De parlementaire redactie bestaat uit H. B in 't (chef). H B Bijleveld, drs J. Feenstra, D J Hofland, K Jonker, P Koopman, i G. Korevaar, D W van Rietschoten, C P Visser en K. van Wees. Algemeen co< nator J A L M. Timmers. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland drs D. J van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Athene). R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huet (Londen), M de Konint (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W Voord (Parijs), drs. R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G van Wijlan (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J, Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster: M de Cocq Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar t 18.00 tot 19.00 u 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -141 905 Telefax 071 - 140 680 lefax voor uitsluitend het doorgeven van advertenties (kantoor Rijswijk) 070 - Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2