Cultuur Champagne 4gS Geven om cultuur die je lief is. Verhoog zet de tijd stil Aankopen Twaalf jaar Steviger Slaapkamer Instituut Eigen risico Gebakje Leidse Courant vrijdag 9 oktober 1992 THE CHRISTIANS 'Happy in heil' - Island/BMG Op het derde album van The Christians verfijnt het Engelse trio zijn vertrouwde geluid op zo'n manier dat het herinneringen oproept aan de door Gamble Huff bedachte Philly Sound. Deze Amerikaanse champagnesoul, die in de jaren zeventig hits opleverde voor groepen zoals The O'Jays en The Three Öegrees, maakt van 'Happy in heil' een wat gelikte plaat, die compositorisch echter zo sterk uit de groeven spat dat het moeilijk is om hem af te zetten. Luister maar naar het sentimentele 'Father' of het vertrouwd klinkende 'What's in a word'. Bovendien blijven de koortjes en het met passie doorspekte stemgeluid van Gary Christian onweerstaanbaar en voorkomen de uitstapjes naar de r&b dat het een eenheidsworst wordt. Maar verwijzigingen naar hun Amerikaanse broeders zijn er genoeg. Zo speelt Gary Christian bij voorbeeld de dubbelganger van Lezingen Naar aanleiding van het 150-ji bestaan van de Technische Uni\ siteit Delft worden er de komei weken diverse lezingen gehouden het Waagtheater. Onderwerpen onder meer 'Jan Duiker en het R sische Constructivisme' en 'Het mantische verlangen in de avantg de'. Meer informatie: 015-785 235 Het Museum Rijswijk (Herenstn 67) gaat in een cursus van zes less steeds op donderdagochtend (9 nader in op Art Nouveau en Deco in Nederland. De eerste lej op 29 oktober. De cursus kost 90g den; meer informatie: 070-3106 3 Tips Nog t/m 18 oktober exposeren inl norama Mesdag (Zeestraat 65 B| den van de Nederlandse Verenig! van Zeeschilders. De doelstelt van de vereniging is het bevordei van kunst voor zover die betrekki heeft op de zee en alles wat daarn te maken heeft. In Mesdag hal werk van o.a. Winnifred Hans de Jong, Wim Vaarzon M( en Jaap Ploos van Amstel. Dit weekeinde is de laatste moge! heid om op de Floriade de tento stelling 'Allocaties' te bekijken zien is hoe kunstenaars als Herm de Vries, Marinus Boezem, Scholte, Matt Mullican en Ast! Bickerton omgaan met kunst in wel een natuurlijke als een kun matige omgeving. Openingen De komende dagen zijn het de ki stenaarsverenigingen die met led tentoonstellingen uitpakken. (Noordeinde 79) opent zaterdag 16.00; een uur later gaat bij Pulti (Lange Voorhout 15) de najaarsti toonstelling open. Haye Sm spreekt. Zondag kan het allem nog eens dunnetjes over, want opent bij de Kunstkring (Dennet 64) de tentoonstelling 'Kleur-Voi Ruimte' met werk van Haagse voi gevers. Prins p,1 Bernhard Fonds I Anjer ui.u,j. j fondsen Gino».nl.-u» teeny bopper-groep. Het gevolg jj daarvan was dat het debuut 'Schubert dip' vooral zijn weg vond naar met EMF-posters beplakte meisjeskamers. En dat is niet direc de doelgroep. EMF heeft namelijk de ambities va1 een ABBA. De musici, die op 4 november optreden in de Amsterdamse Paradiso, willen een succesvolle en langdurige carrière de muziek-industrie. Met de tweed langspeler 'Stigma' doen ze een eendagsvliegen-stempel van zich a te schudden. De plaat is een zoektocht, maar bouwt tegelijkerti j voort op de koers die met 'Schuber! i; dip' werd uitgezet. Elk van de composities, die behoorlijk stevig in hun vel zitten, vormt een geheel. De muziek blijft niet langer steken in een verzameling aardige, maar weinig uitgewerkte ideeën. Dat geldt niet voor de teksten, die veelal niet verder komen dan een serie kretologieën. 'Stigma' is een verzameling dansvloer-favorieten, die laat hora dat EMF zijn eigen geluid heeft gevonden. Het vijftal werkt aan delc verfijning ervan door met nog mefl i fantasie traditionele j* rockinstrumenten te laten A| samensmelten met de moderne T technologie van sampler en 11 synthesizer. Dat levert veelal I sfeerbepalende gitaarpartijen en stevige drumpatronen op die speel worden omlijst en door James Atfc worden voorzien van met veel luch gezongen teksten. Bijdragen: Hans Piët, Rob Vermeule en Frans Happel EXPOSITIES SMELIK& STOKKING Noordeinde 150, Den Haag: Aat Verhoog; recente schilderijen. Geopend: di-za 12.00-17.00. T/m 23 oktober. Aat Verhoog is een harde werker. Nog maar twee jaar geleden exposeerde hij bij Smelik Stokking, samen met Lux Buurman. Nu exposeert hij er alleen en de hele galerie hangt van voor tot achter vol. In kwantitatief opzicht een prestatie van formaat. In de kunst gaat het echter niet om veel. Eén schilderij is even goed als honderd schilderijen, als het maar overtuigt van zijn bestaansrecht en van de noodzaak van zijn aanwezigheid. Aat Verhoog vindt dat recht in de voortdurend herhaalde ode aan de vrouw en de erotiek, een thema dat onuitputtelijk is. Of lijkt. Dat hangt af van het belang dat men aan de keuze toekent. Met Verhoogs prachtige vrouwen komen de wereld en de kunst niet veel verder. Er zijn immers belangrijker dingen dan het lome rusten na een bad, het zitten op een duintop of het verwijlen aan de waterkant. Schilderen is voor Verhoog echter ook een mogelijkheid tijd en werkelijkheid naar zijn hand te zetten. Het verleden laat hij leven en beweging zet hij stil. Verhoog plaatst mensen in de schemering van tijd en herinnering. Hij noemt zo'n doek dan, terecht, 'Crepuscule': vrienden van vroeger van wie hem de trekken niet duidelijk meer voor ogen staan, hun kleding inmiddels ouderwets geworden, staan als vreemde verschijningen in het door het schilderen opgeroepen licht. Die door Verhoog weer tot leven gewekte figuren kunnen overigens in heel vreemde situaties terecht komen, zoals de verlegen Nescio, die door een mollige blonde ten dans gevraagd wordt. Haar houding is typerend voor de verstijving waaraan hij zijn figuren onderwerpt. De vertrouwdheid met zijn thematiek en de ruime ervaring die hij in de loop van de tijd heeft verworven, maken een zo hoge produktie goed mogelijk - ook al is zijn soms bijna pointillistische manier van schilderen nog zo arbeidsintensief. ARTOTHEEK Denneweg 14 A, Den Haag: Aankopen 1992. Geopend: di-za 10.00-17.00. T/m 17 oktober. De manier waarop de Haagse Artotheek zijn aankopen verwerft, is uniek. Bij geen enkele andere kunstuitleen krijgen de commissieleden, populair gezegd, een zak met geld om boodschappen te gaan doen. Elders in het land kunnen kunstenaars werk insturen, waarna eventueel een aankoop volgt. In Den Haag stellen de commissieleden de Isaac Hayes in 'Uninvited guest'. 'Happy in hell' markeert een nieuwe aanpak binnen The Christians. Zo heeft producer Laurie Latham zijn stoel moeten afstaan aan het drietal, al werd hier en daar de hulp ingegroepen van een paar ervaren oren. Bovendien schrijft het drietal niet langer gezamelijk tekst en muziek. Maar dat zal wel met het spekken van de eigen portemonnee hebben te maken. HP) THE GIPSY KIDS 'Safari' - Dino In het spoor van de flamenco-pop van The Gipsy Kings bloeit de zigeunermuziek als nooit tevoren. Vooral de gitaristieke. Het is nauwelijks te geloven wie er ineens allemaal nazaat van Django Rheinhardt zijn. In ons land maakte het Rosenberg Trio plots furore. Basily had dat ook moeten doen, maar de solist van die groep is een swingviolist. Gitaren wil men dus blijkbaar, van die warm- ritmische, van die twinkelend soliërende. Het label Dino voorziet nu in die behoefte met The Gipsy Kids, een jeugdtrio met op solo-gitaar de pas 12-jarige Jimmy Rosenberg. Een absoluut natuurtalent, die Jimmy, ongelooflijk, zo jong en al zo melodisch en virtuoos. Om het allemaal wat 'volwassener' te laten klinken is de eerste cd van de Kids, 'Safari', echter nogal overgeproduceerd. Zingende kinderstemmetjes, illustrerende violen, een toetsenpartijtje hier een beetje hoornspel daar, en wat al niet het in deze sector een moeilijke zaak. Leidende figuren als Van 't Hek en Kaandorp willen nog wel verkopen, maar reeds een sub-topper als Hans Dofrestijn vangt bot bij de platenmaatschappij en.' Pretpark een registratie van zijn inmiddels al uitgespeelde gelijknamige theatershow, bracht Dorrestijn dan maar voor eigen risico uit. Met als administratief apparaat de etikettenfabrikant Holland Label, die nu dus ook een platenlabel is geworden. Inhoudelijk hoeft over deze depressieve puntdichter niet te zeer worden uitgeweid: wie hem kan verdragen, draagt hem op handen. Het instrument van de absurde overdrijving doet zijn neerslachtige observaties verkeren in dolle humor. Niet iedereen waardeert die werkwijze; iemand heeft hem zelfs eens een aanzienlijk bedrag geboden als hij zijn carrière als cabaretier zou willen beëindigen. Desondanks is Dorrestijn weer druk bezig met de voorbereidingen van een nieuw programma. 'Pretpark' is wegens de bovenbeschreven distributie problemen beperkt verkrijgbaar. Voorlopig in elkgeval bij Free Record Shop. De etikettenfabrikant doet zijn best om dat op korte termijn uit te breiden. (RV) EMF 'Stigma' - Parlophone Het Engelse EMF heeft een probleem. Het vijftal is gezegend met het uiterlijk van een meesten van hen zijn zelf kunstenaar) zelf hun kandidaten voor en gaan er vervolgens op atelierbezoek. Het voordeel van een dergelijke werkwijze is, dat er sprake is van persoonlijke en dus betrokken keuzes. Het mogelijke nadeel van beperking tot alleen Haagse kunst ondervangt de Artotheek door kunstenaars van buiten de stad uit te nodigen een keuze te maken uit het landelijke aanbod. Ze zijn daarin volledig vrij en ze hebben een bedrag van 25.000 gulden tot hun beschikking. Voor de Haagse aankopen is per commissielid 40.000 gulden per jaar beschikbaar. De eerste die op deze manier te werk mocht gaan is Sjoerd Buisman uit Haarlem. Verrassend is zijn keuze niet, wel goed. Wie Buisman kent, weet waar zijn voorkeuren liggen. En die laat hij dus zien: Jan van Munster, Cornelius Rogge, Helen F rik en Mari Boeyen, om er enkele te noemen. Opvallend aan Buismans keuze is, dat het vrijwel allen beeldhouwers zijn. Uitzonderingen zijn Arie de Groot, Mathilde Cuypers en Simon Benson. Van Cuypers valt dan nog op te merken, dat haar schilderijen op het punt staan zich met de omringende ruimte te gaan verstaan. Hetzelfde geldt voor de tekeningen van Simon Benson. Hij trekt de consequenties uit zijn architectonisch geïnspireerde tekeningen en verlaat met houden letterbeelden het platte vlak van het papier. Heel sympathiek is, dat Buisman het werk van Theo Niermeyer weer eens voor het voetlicht haalt. Diens assemblages van ijzerafval verdienen meer bekendheid. Buismans selectie illustreert nog weer eens, dat het lenen van kunst niet hoeft te betekenen dat dan de kwaliteit in het geding is. Zijn keuze is een museum waardig. Toevallig verschijnt dezer dagen het boek 'Sjoerd Buisman 1967-1992' met teksten van dr R.W.D. Oxenaar en dr Barbara Wörwag. De nadruk ligt op de sculpturen en tekeningen van na 1980. De prijs is tot 15 oktober 35 en daarna 47,50. Te bestellen bij Galerie Art Affairs, Amsterdam (020-620 6433). STROOM Toussaintkade 55, Den Haag: Ori Ben-Zeëv; 'De slaapkamer van V.'. Geopend: wo-zo 13.00-18.00. T/m 25 oktober. De titel van de installatie die Ori Ben-Zeëv bij Stroom gerealiseerd heeft, verwijst naar de slaapkamer van Vincent van Gogh: het bekende schilderij met rechts het bed en verder een tafeltje, twee stoelen en wat schilderijen aan de muur. De kleuren van deze 'Slaapkamer van V.een gele vloer en acht nachtblauwe kolommen, zijn echter een duidelijke verwijzing naar Van Goghs bekende 'Caféterras aan het Place du Forum'. Andere overeenkomsten zijn er nauwelijks, of het moest de passie zijn waarmee Ben-Zeëv schildert. Getuige daarvan is een lang veelluik, samengesteld uit doeken van verschillende grootte. Sommige van die doeken vullen elkaar als tweeluiken aan: beeld en beweging lopen in elkaar over, waardoor het geheel iets krijgt van een abstract stripverhaal. Het nadeel van deze wijze van presenteren is, dat de kwaliteit van elk doek op zich in dat grote geheel een beetje verloren gaat. Alleen de sterkste springen eruit - net als in het leven. Opmerkelijk is het verschil tussen de schilderkunst van Ben-Zeëv en zijn ruimtelijke werk. Met name het centraal opgestelde en dramatisch belichte object in het midden van de meer geven vaak het idee dat slechts een lekker sfeermuziekje de bedoeling was. Tip: zet het Rosenberg Trio en Basily eens bij elkaar en laat bij die dan stevige club de kleine Jimmy een paar soli spelen. De verassing zal alsnog groot zijn. (FH) DE DIJK 'Zeven levens' - Phonogram De liefhebber van Nederlandstalige popmuziek heeft veel te danken aan Doe Maar. Welke kansen zou De Dijk hebben gekregen, zonder het succes van Henny Vrienten co.? Inmiddels is het vyftal Uitgegroeid tot een klein instituut dat met 'Niemand in de stad' uit 1989 stevig koers zette naar het rhythm blues- en soullandschap dat Al Green ooit ontgon. 'Zeven levens' heeft sfeer, veel sfeer. De nieuwe plaat is niet langer een verzameling popliedjes met rockbegeleiding, maar versmelt muziek en teksten tot een geheel. Had voorganger 'Nooit genoeg' vooral snelheid, op 'Zeven levens' sleept de muziek zich wat meer voort en heeft, ook door de blazers, dat rommelige uiterlijk van een groep zoals The Black Crowes of vroeger The Small Faces. Dat blazerswerk van de Hot Haarlemmer Dijk Horns komt meer verfijnd uit de luidsprekers dan op 'Nooit genoeg'. Ze zijn niet langer een aangename aanvulling, maar inmiddels onverbrekelijk met het geluid verbonden. Zo wordt de ballade 'Leg me neer' zelfs geheel The Christians: verwijzingen broeders. door koper gedragen. Door die toevoeging ademt De Dijk soms een UB40-sfeertje, maar de groep heeft met zijn rammelende pianospel en pakkende gitaarpartijen, die binnen de strakke notenschema's uiterst speels klinken, zoveel eigen gezicht, dat het geen andere groep zou kunnen zijn. (HP) foto Lawrence Watson naar hun Amerikaanse HANS DORRESTIJN 'Pretpark' - Holland Label Hoe uitstekend het ook moge gaan met de belangstelling voor het Nederlands cabaret, met cd's blijft foto Fred Weegenaar Een mollige blonde brengt Nescio in verlegenheid in 'Aufforderung zum Tanz' van Aat Verhoog. foto Laerken Kunst in kaders Kleurige schilderijen in Afrikaans aandoende kaders maakt Marianne van Dodewaard. Samen met de beeldhouwer Karei Gomes exposeert ze t/m 24 oktober bij Galerie Laerken in Hazerswoude. zaal - twee maal twee bloempotten, gescheiden door een kleine autoband - is met zijn rust, evenwicht en soberheid van middelen het complete tegendeel van de heftige en spontane schilderijen. GALERIE VAN KRANENDONK Westeinde 29, Den Haag: Adriaan Rees; ruimtelijk werk. Geopend: di- za 12.00-17.00. T/m 5 november. De kinderen van Van Kranendonk hadden er geen moeite mee. Zij herkenden in de kleine keramische sculpturen van Adriaan Rees, toen die als vroege Sinterklaascadeautjes uitgepakt werden, onmiddellijk een gebakje, een regenboog, een bruggetje, een poortje en boompjes. Nu staan die 'gebakjes', onbereikbaar voor hun speelgrage vingertjes, in een jaren dertig-kast achter glas, en dagen ze de bezoeker uit tot eendere fantasieën. Of dat lukt? Vooral het zien van kleuren - die regenboog! - zal niet meevallen, want die ontbreken. Wel heeft Rees zijn kleine objecten met goud versierd. Hij gebruikte daarvoor de oude luster-techniek, waarbij goud met behulp van aromatische oliën bij hoge temperaturen wordt opgebracht. Hij creëert daarmee een sprekende tegenstelling tussen de luxe van het goud en de eenvoud van de korrelige, roodbakkende klei. Bovendien benadrukt het goud bepaalde facetten van de vorm. In de grote sculpturen - ik spreek nadrukkelijk niet van keramiek, ook al is Rees' werk in de oven tot stand gekomen - is dat goud weggelaten. Aan de plasticiteit van de klei heeft Rees genoeg voor een reeks van zeven 'Abri's': bergachtige vormen ter grootte van een kussen (vergeef me de vergelijking), opgehangen aan de wand op een hoogte van circa twee meter. Hoewel hun vormen beslist uitgesproken zijn, bergachtige landschappen waarin kleine tenten, een poort of een huisje wegschuilen, laat de fantastische grilligheid van hun verschijning ook andere associaties toe. Vanuit een bepaalde hoek gezien worden de bergen maskers waarachter knoestige oude mannen schuil gaan, of ze lijken op een serie curieuze jachttrofeeën. In een van de objecten veranderen de twee bergtoppen door toedoen van een bolletje bovenop in een stel ijsmutsen. Overigens spoort Rees dergelijke fantasieën welbewust aan, want hoe is het anders te verklaren dat een leeuwepoot als een reusachtige pilaar in het landschap staat? Een ander voorbeeld van wat Rees aan klei en vorm weet te ontlokken, is het 'uithangbord' buiten aan de gevel: een gesloten huisje; bepaald geen vorm die zich leent tot grote expressie. Rees lukt dat wel. Knap hoor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 20