Wie wil er nou niet
een paard van Gucci
Niemand kan meer zonder sponsors
Vandaag De Dag
In de magnetron
De gezonde keuken
Aziatische groenten
I c
Leidse Courant
i donderdag 8 oktober 1992
BOEKEN
Wat kun je meer met een magnetron dan snel iets uit de
diepvries ontdooien of een prakje opwarmen? Heel veel,
weten steeds meer bezitters van dit wonderapparaat.
Een magnetron stelt de mens niet alleen in staat snel
een maaltijd te bereiden, het biedt ons ook de
mogelijkheid een uitgebreid diner al enige tijd tevoren
zo goed als klaar te maken en vervolgens in ijltempo te
voltooien. Daarnaast kun je in een magnetron zeer
vetarm koken en de korte bereidingstijd zorgt bovendien
voor een minimaal verlies aan vitaminen en mineralen.
Maar niet al het koken in de
magnetron levert een even smakelijk
resultaat (bij voorbeeld een soort
vliesje rond de aardappels) en dat is
meestal te wijten aan gebrek aan
ervaring. De afgelopen jaren zijn er
heel wat boeken in de handel gekomen
waarin te lezen valt wat een mens
allemaal met de magnetron kan doen
en hoe. Een nieuwe, zeer praktische en
overzichtelijke uitgave, zag deze week
!- c het licht:'Koken met de magnetron'
van uitgeverij De Agistini.
Het gaat hier om drie verzamelmappen met losse
tijdschriftafleveringen, waarvan de eerste twee
nummers inmiddels verschenen. Koude voorgerechten,
lunchgerechten en sauzen, warme voorgerechten,
hoofdgerechten, groenten en eieren, alles komt in circa
1500 recepten (geïllustreerd met schitterende
kleurenfoto's) aan bod; tot en met gebak en zoete
nagerechten of juist recepten voor de slanke lijn.
De uitgave is gebaseerd op de ideeën en ervaringen van
de Italiaanse kookschrijfster Fernanda Gosetti. Na een
inleiding over de techniek van de magnetron, hoe deze te
gebruiken, met welke hulpmaterialen plus een reeks
handige tips, gaan we in tijdschrift nummer twee over
op de feitelijke recepten.
Elke twee weken verschijnt een nieuw nummer met
recepten voor alle maaltijdgangen. Dankzij een slim
losbladig systeem met rubriekkleuren en
scheidingskaarten, valt uiteindelijk alles overzichtelijk
te rubriceren binnen drie boekwerken van in totaal 1100
pagina's. Als losse nummers kosten de tijdschriften
6,50 en als abonnement (via Medianet) 5,85. De eerste
twee nummers worden samen met een verzamelband
aangeboden voor een introductieprijs van 6,50.
Onder het motto 'De gezonde keuken' brengt Bosch
Keuningeen reeks schitterende kookboeken, waarvan
gelijktijdig vier delen zijn uitgebracht: Paddestoelen,
Knoflook, Broccoli en Tomaten.
De uitgever constateert een
toenemende aandacht voor groente en
fruit; door de voedingsdeskundigen
beschouwd als dé grote leveranciers
van voedingsvezel en vitmine C.
Groente is niet alleen gezond en
caloriearm, ze is bovendien lekker en
kent vele toepassingsmogelijkheden.
Alle boeken (telkens 80 bladzijden) van
wisselende auteurs zijn steeds
opgesplitst in een deel warenkennis
met tips voor de bereiding en
verwerking) en een deel recepten. Die
recepten variëren van eenvoudig tot
geraffineerd.
Met een boek over paddestoelen - de
beste recepten van Renate Zeltner -
zullen ongetwijfeld veel kokers erg in hun element zijn.
Paddestoelen zijn razend populair en het is dan ook
jammer dat de recepten in deze uitgave zich beperken
tot de op grote schaal in Nederland gekweekte
champignons, oesterzwammen en de oorspronkelijk uit
Japan afkomstige Shii-takes.
Op het eerste gezicht lijken apart boeken over knoflook,
tomaten en broccoli bloemkool) wat teveel van het
goede. Maar de verzorging en fotografie van deze reeks
is zo smakelijk, datje meteen met die recepten aan de
slag wilt. Er staan nog meer afleveringen op stapel en elk
deel kost ƒ24,50.
In de Bever-reeks, de serie kookboeken van uitgeverij
Bzztöh, verscheen eveneens een werkje dat zich
uitsluitend met groenten bezig houdt en wel 'Aziatische
groenten', door Wim van Beek.
Deze auteur houdt zich al langer bezig met schrijven
over exotische groenten en specerijen en in dit boek
behandelt hij zo'n veertig groenten uit China, Japan en
Indonesië. De prijs van dit eenvoudige met tekeningen
geïllustreerde boekje is ƒ17,50.
Het is een gebruikspaard, maar ook een cultuurgoed en een
schoonheidsideaal: de Arabische volbloed. Het toppunt van luxe is een
volbloed van Paolo Gucci. Zondag komen er dertig van de meesterontwerper
onder de hamer. In Brabant.
slam
anB
vardei
end g
gen 3
door Frank Hitzert
Koolzwarte ogen in een karakteris
tiek hoofd met twee openstaande
neusvleugels onder prachtig gecoif
feerde manen- het lijkt alsof Omar
Sharif ons toeknikt. Maar het is Pro-
nonce, de knappe dekhengst met het
wonderzaad.
Prononce is een Arabische volbloed;
een fenomenaal gelijnde turbo-die
sel met soepel scharnierende hart
kleppen. Tot zondag is dit toppaard
nog het eigendom van de Italiaanse
meesterontwerper Paolo Gucci. Die
dag wisselt de 3-jarige bruine vol
bloed voor een bedrag met waar
schijnlijk vijf nullen van eigenaar en
verhuist naar de koninklijke stallen
in Jordanië of Spanje, of naar de
stoeterijen van drummer Charlie
Watts of filmacteur Patrick Swayze.
Prononce komt zogezegd onder de
hamer, samen met 29 andere Arabi
sche volbloeds van Paolo Gucci. Niet
dat de extravagante zestiger met het
staartje a la Lagerfeld krap bij kas
zit, ofschoon je dat na het lezen van
de waanzinnige geschiedenis van
het mode-imperium wel gaat den
ken. „Gucci is een liefhebber, wil ge
woon naam maken als topfokker van
Arabische volbloeds en biedt zijn
paarden daarom nu voor het eerst
massaal te koop aan", zegt Leen Rij
kers Meinen van Calvacade Horse
Consultants Agents aan de Sta-
tenlaan in Den Haag, organisator
van de veiling van zondag en een on
afhankelijk bureau voor alle mogelij
ke soorten van dienstverlening op
hippisch gebied.
Beauty-contest
De veiling wordt gehouden in de
Brabanthallen in Den Bosch, direct
na het Europees kampioenschap
voor Arabische volbloeds; een soort
van beauty-contest voor paarden,
die er zaterdag en zondag plaats
heeft. „In Amerika is Gucci al rede
lijk bekend als fokker van Arabie
ren, in Europa veel minder. Vandaar
dat hij voor zijn veiling voor Brabant
heeft gekozen, omdat een kampioen
schap als dit nu eenmaal een ont
moetingsplaats is voor iedereen die
belangstelling heeft voor Arabische
volbloeds", aldus Rijkers Meinen.
„Omdat Gucci een betrekkelijke
nieuwkomer is in de paardenfokke
rij, verwacht ik niet dat zijn vol
bloeds meteen heel grote sommen
geld opbrengen. Maar daarom is het
hem ook niet te doen. Ik schat dat
met de verkoop gemiddeld tiendui
zend gulden per paard zal zijn ge
moeid. Al is het wel zo, dat Gucci
zondag ook vijf uitzonderlijke heng
sten inbrengt, te weten Prononce,
Elart, Tmin, NF Dead Cert en Vodo-
lej. Zij zullen, denk ik, aanzienlijk
meer opleveren, al durf ik mij niet
aan een schatting te wagen".
Paolo Gucci beweegt zich sinds 1987
in de paardenfokkerij. Zijn Millfield
Stables, met vestigingen in Enge
land en Amerika, herbergt tal van
toppers, waaronder Ibn Estopa, de
wereldkampioen van 1988 en de Eu
ropees kampioen van 1982. Deze
hengst vormt de basis van het Gol
den Cross Program, het meest pres-
foto Harry ver|p0i
De SChimmelhengst Elart en de hengst Prononce, twee top-Arabieren van Gucci die zondag in Den Bosch worden gevejde
[Bei
tigieuze van de fokprogramma's van
Gucci.
Het is niet toevallig dat de Italiaan,
jarenlang de belangrijkste ontwer
per van de Gucci-dynastie, bekend
om haar lederwaren, kleding, par
fum en horloges, in de paarden is ge
gaan. Zijn grootvader Guccio Gucci
was zadelmaker in Florence. Uit dat
ambacht kwam in 1904 de zaak
voort die later de gelijknamige
mega-onderneming zou worden met
inmiddels ruim tweehonderd vesti
gingen over de hele wereld, waarvan
de beroemdste op Fifth Avenue in
Manhattan.
Paolo is al in 1978 uit het bedrijf ge
stapt; of liever geslagen. In dat jaar
brak er oorlog uit in de Gucci-clan,
waar Guccio's zoon Aldo toen aan
het hoofd stond. Paolo moest niets
hebben van de expansieplannen in
het buitenland van zijn neef Mauri-
zio, omdat die zijns inziens ten koste
zouden gaan van de kwaliteit van de
produkten. Volgens oude krante
knipsels is er in die dagen een stevig
robbertje gevochten. Paolo zou in
1978 letterlijk de onderneming zijn
uitgemept door zijn vader, zijn oom
Rodolfo, zijn broers Giorgio en Ro
berto en neef Maurizio, zoon van Ro
dolfo.
Paolo begon tal van processen tegen
zijn bloedverwanten. Toen die niets
opleverden, trok hij zich terug op het
Haïti van Baby Doe om daar een ge
lijksoortige onderneming te starten.
Daar wilde de familie echter niets
van weten en een nieuwe reeks van
processen volgde. De poging van Pa
olo om, eveneens onder de naam
Gucci, opnieuw te beginnen, misluk
te jammerlijk en toen vond hij de tijd
gekomen om maar eens alle vuile
was van de familie buiten te hangen.
Daardoor kwamen dubieuze fran-
chise-praktijken aan het licht. Uit
eindelijk moest Paolo's vader Aldo,
toen 81, voor de Amerikaanse recht
bank toegeven de belasting voor zo'n
25 miljoen gulden te hebben ontdo
ken. Aldo belandde in een cel in New
York, voor een jaar en een dag. en
stierf uiteindelijk in januari 1990 op
84-jarige leeftijd.
Krediet
Met zijn fokkerijen hoopt Paolo Guc
ci, ver weg van zijn familie, zichzelf
weer krediet te verschaffen bij de
happy few. Hij ontwerpt daarbij nog
steeds, maar nu voor M.J. Knoud
Saddlery, een bijzonder sjieke boe
tiek aan Madison Avenue in New
York, opgericht in 1914 en gespecia
liseerd in rij?adels en lederwaren
alsmede kleding en geschenken
waarbij de designer zich heeft laten
inspireren door het wel en wee in
hippische kringen. M.J. Knoud is
komend weekeinde in de Brabant
hallen dan ook een van de hoofd
sponsors van het Europee^ kampi
oenschap.
„Paolo Gucci is een energieke man,
die zeker niet wil datje de loper voor
hem uitlegt, maar die het liefst met
al z'n paarden tegelijk de springbak
induikt", zegt René Tromp, eige
naar van het Arabian Training Con
ditioning Centre in Rosmalen, waar
de dertig volbloeds van de Italiaan
worden voorbereid op de veiling van
Tromp is zelf ook stapelgek van de
Arabische volbloed, een van de sta
tussymbolen van het paardenspul.
De Brabander heeft onder meer eni
ge tijd gewerkt voor het Midwest
Training Centre van de gebroeders
David en Bob Boggs in Minnesota,
de beroemdste Arabieren-fokkerij
ter wereld.
„De markt is daar echter in elkaar
geklapt. Vroeger waren bedragen
van één of twee miljoen dollar voor
een topper niet uitzonderlijk. De
Amerikaan zag de Arabische vol
bloed toen vooral als een goede be
legging, totdat de overheid daar de
belastingaftrek op paarden afschaf
te. Inmiddels kan daar eigenlijk ie
dereen zich een Arabier veroorlo
ven".
Dansend sprookje
Tromp, die in Rosmalen sinds 1987
met zijn Amerikaanse vrouw Diane
in opdracht Arabische volbloeds
traint en klaarmaakt voor grote
shows, noemt dit paard 'een dan
send sprookje met een lenige hand'.
„De Arabier is gracieus en heysti
genlijk alles in zich. Het is nibel
leen een gebruikspaard, maaltin
een cultuurgoed en een schoor
sideaal. In Nederland groeit frig
langstelling voor de Arabisch
bloeds de laatste jaren flink;
omdat het goede renpaarden blerd
te kunnen worden". ars
Hetgeen wordt bevestigd door Ba
zitter Giesbers van het Arafe
Volbloed Paardenstamboek. ,jm
Asmiraff heeft al zes keer geloper
Duindigt en daarvan drie kemm
wonnen. Nooit gedacht dat ik ejun
tje bij had die zo kon lopen".} PI
Giesbers zal er zondag bij zijn irAn
Bosch; even kijken of de Gucduit
pel misschien renpaarden herbaial
Organisator Calvacade Horse Ine
sultants verwacht voor de vcm
heel wat belangstelling en besfee
in de Brabanthallen bij voorige
over vier aparte telefoonlijnen 'gel
op vanuit het buitenland kam 1
den meegeboden. Het Haagse bvai
rekent bovendien op de koms^ v
onder anderen Charlie Watts eiei
trick Swayze, die in de televisiefeio
'North en South' regelmatijjai
paard zat en met zijn Egypl
hengst Tammen onlangs no
kampioenschap won in de Verefc|
Staten. Shirley Watts, de vrouvi
de drummer van de Rolling StfP
is eveneens gek van Arabischtnc
bloeds en heeft een eigen stoetap»
Engeland. En
MEDIA
RTL4 zal voortaan
vermelden of
televisieprogramma's zijn
betaald door
adverteerders.
Dan weet de kijker dat er
geen objectieve
informatie verwacht hoeft
te worden.
Dat kijkt een stuk
prettiger.
Sponsors. Wie kan nog zonder? De
televisie in elk geval niet. Een
ontwikkeling waar niet iedereen
gelukkig mee is. Want welk
programma kan je nog serieus
nemen? Ook de commercie dreigt
haar geloofwaardigheid op het spel
te zetten. 'Regulering', wordt er
daarom heel Nederlands geroepen.
Klinkt gewetensvol, maar zolang er
honderden miljoenen guldens voor
het grijpen liggen, lijkt dat een
illusie.
Het aantal televisieprogramma's
dat niet zonder sponsor kan of wil is
nauwelijks nog te tellen. Blijft er dus
nog iets geloofwaardigs over?
Televisieprogramma's maken kost
geld, veel geld en dat schijnt er
onvoldoende te zijn in Hilversum, zo
wordt steeds geroepen. Een hogere
omroepbijdrage zou kunnen helpen,
beweert Ton Verlind, hoofd
informatie bij de KRO. Volgens hem
is de citroen nu zo uitgeperst dat er
geen geld meer over is om
kwalitatief goede programma's te
maken. Maar, ook Verlind weet dat
politici wel zullen uitkijken om de
burger een extra bedrag te vragen.
Dan maar liever een sponsor.
Welke mogelijkheden hebben
sponsors eigenlijk op televisie? De
simpelste vorm is naamsvermelding
van een geldschieter, bij voorbeeld
bij aanvang en aan het eind van een
programma of een onderdeel
daarvan. RTL4 doet dat bij
voorbeeld met het weerbericht.
Studio Sport maakt er ook volop
gebruik van. Ook is er de
zogenoemde breakbumper: midden
in een progrmma als enige een
commercial uitzenden. Dus geen
verdere concurrentie bij dat
programma dulden.
Verder zijn er promo's, speciaal
gemaakte spotjes waarin de
adverteerder duidelijk maakt dat
het programma zonder hem niet
denkbaar zou zijn geweest. En er is
prijssponsoring, meestal in
spelletjespogramma's. De prijzen
worden in dat geval gratis ter
beschikking gesteld en de
merknaam komt nadrukkelijk in
beeld of wordt zelfs genoemd. Daar
staat tegenover dat de adverteerder
in ruil daarvoor tv-reclamezendtijd
moet kopen.
Script
Programmasponsoring zit
geraffineerd in elkaar. In het zo goed
bekeken Nederlandse drama trekt
vaak een stoet produkten voorbij
alsof het de normaalste zaak van de
wereld is. Maar, voor het in beeld
brengen van dat ene flesje bier dat
door die ene geliefde acteur aan de
lippen wordt gebracht moet door de
brouwer wel geld worden
neergeteld.
Ook kunnen produkten verwerkt
zijn in een decor. In 'Zeg 'ns AAA'
van de VARA was de
interieurafdeling van het Zweedse
meubelwarenhuis Ikea altijd goed
vertegenwoordigd. Ook een steeds
terugkerend type auto duidt op
programmasponsoring.
Maar, het kan nóg vetter. Het script
van een televisieprogramma kan
worden afgestemd op een produkt.
In de RTL4-soap 'Goede Tijden
foto Kippa
Mark uit 'Goede Tijden Slechte Tijden'. Om bepaalde
produkten in de serie te krijgen wordt er door sponsors
geld betaald.
Slechte Tijden' wordt voor alle
aanwezige produkten, van
ontbijttafel tot badkamer, betaald.
Voor de kijker is het echter zo
vanzelfsprekend, zo natuurlijk, dat
het in beeld brengen van kleding,
hagelslag, bier en zeep niet als
hinderlijke reclame wordt ervaren.
Maar er wordt wel voor betaald.
Ook zijn er programma's met
aandacht voor een bepaald produkt
mits er nieuwswaarde aan vast zit,
bij voorbeeld het programma 'De
Vakantieman', ook van RTL4.
Tenslotte is er de zogenoemde
programmaparticipatie, waarbij de
adverteerder voor een groot deel, of
helemaal, verantwoordelijk is vóór
het programma. Op die manier i's het
RTL4-programma 'Eigen Huis'
mogelijk gemaakt door het doe-het-
zelf bedrijf Praxis.
Natuurlijk
Voor een optimaal resultaat van
sponsoring is het volgens
sponsordeskundigen van belang dat
de naam van een produkt of het
produkt zelf in een natuurlijke
context te zien is. Heel belangrijk is
dat er geen sprake mag zijn van een
les of een boodschap, want dat zou
de kijker kunnen irriteren. Ook mag
er verder geen reclame in het
programma zitten of in ieder geval
minder dan normaal. De consument
mag niet doorhebben dat het om
reclame gaat. En, als die kijker het
wel in de gaten heeft, moet het zo
zijn dat 'ie het gevoel krijgt dat die
sponsor er toch maar mooi voor
heeft gezorgd dat dat programma te
zien is. 'Een hoog
appreciatiegehalte' heet het dan. Of
'een positieve uitstraling voor de
adverteerder'.
Toch blijken adverteerders nog
nauwelijks op de hoogte van de
mogelijkheden van
televisiesponsoring, zo hebben twee
medewerkers van de Rotterdamse
Erasmusuniversiteit ontdekt tijdens
hun speurtocht naar het fenomeen
sponsoring. Bij de vaststelling van
de reclamebudgetten blijkt er in elk
geval geen bedrag voor gereserveerd
te worden. Adverteerders blijken
gewoon de weg nog niet te
weten. Nu is het zo dat
programmamakers de sponsors
zoeken. En daar zijn
reclamebureaus weer niet blij mee.
Die staan sowieso niet te juichen als.
het woord sponsoring valt. Een forse
toename van tv-sponsoring betekent
namelijk inkomstenderving.
Meestal benaderen producenten of
omroepen de adverteerder
rechtsstreeks, dus staat de
adverteerder eigenlijk buitenspel.
Terwijl de aloude weg naar tv-
reclame is dat de adverteerder naar
een reclamebureau stapt die op zijn
beurt de omroep opzoekt. Maar voor
tv-sponsoring heb je geen creatief
team nodig, wel een goed
onderhandelaar. Daarom zullen
steeds meer reclamebureaus er toe
over gaan zich te specialiseren in
sponsoring.
Vooralsnog wordt sponsoring te
hobbyachtig benaderd. Zo zijn ee
nog nauwelijks onderzoeken geé\
naar de effectiviteit. De reden e!
daarvoor is simpel: zo'n onderzij
waarschijnlijk duurder dan de (J
geplande sponsorcampagne. L
Bovendien zal het niet de eerstel*
zijn dat de uitslag van zo'n ie
onderzoek aan kritiek onderhei
en vervolgens in een stoffige la ft
verdwijnt.
Wat wel vaststaat is dat tv-
sponsoring zal toenemen. Alleerl
RTL4 is zich daarvan bewust ei
wat tv-sponsoring betreft kopli
De commerciële omroep wijst sl
op het toenemende aantal statii
zowel lokaal als internationaal,
heel belangrijk, het zappen neei
nog steeds toe, evenals de irrital
over de hoeveelheid reclame diej
wordt uitgezonden. Dat betekei
meer kansen voor sponso
De markt van sponsoring groeit
vijfjaar tijd van 306 miljoen tot!
miljoen gulden. Dit zijn bedrage)
nagegaan kunnen worden, hoevï
geld ongeregistreerd blijft is ll
onbekend. Desondanks denkt Md
Rovers van IP Nederland, het )i
bureau dat de reclame verzorgtlt
RTL4 en belast met tv-sponsorijl
dat sponsoring nooit zo heel erg>
groot zal worden. Volgens hem P
de gewone manier van adverterjj
overheersen.
N u nog bedraagt het aandeel vi
sponsors in de totale
reclamebestedingen acht proceil
Dat percentage zal volgens Ro'
hooguit 15 procent gaan bedr;
een stijging die binnen twee jat
gehaald zal zijn.