Eend met kapsones veertig jaar in Nederland Geen grotere TV-sponsor dan de staat Zaterdag EN OOM DONALD SLAAPT NOG D I O Leidse Courant .a zaterdag 3 oktober 1992 i u Veertig jaar geleden maakte Nederland voor het eerst kennis met Donald Duck. Een geboren verliezer, maar wel één die nooit opgeeft. Vanaf het eerste moment was hij een succes. Het succesverhaal van Een Vrolijk Weekblad. v^oor Jacques Geluk n Kederland kent geen staatstelevisie. kDe omroepen zijn autonoom en cftTL 4 is vogelvrij. Toch zijn in 1991 h£n dit jaar 57 programma's van de Nederlandse omroepen en de Lu- iiiemburgse zender financieel ge- zóteund door de overheid. Vaak zon- /cfler dat de kijkers het in de gaten 3 jiadden. tefn totaal is door de ministeries 17 •gmiljöen gulden uitgegeven aan pro- akramma's waarin zij hun ideeën, oj/aak verpakt in een luchtig omhul- iliel, kwijt konden. cpiemand heeft van deze overheids- oeteun ooit een probleem gemaakt. efTot veertien dagen geleden bekend ejverd dat het ministerie van finan- dpiën 65.000 gulden had betaald aan (RTL 4 voor de promotie van een epmputerspel over de rijksbegroting eïn de 'Vijf uur show' en voor de ver schijning van minister Kok in dat aprogramma. Hoe vreemd eigenlijk, liwant een minister is een gast waar «iedere tv-maker toch nog een beetje rade loper voor uitlegt. [Welnu, dat interview met Kok zou, aldus het ministerie in tweede in stantie, niet zijn betaald en beïn vloed. De kritiek barstte deson danks, onder aanvoering van de 'éWD, los. 'Waar ligt de grens tussen «voorlichting en reclame?' vroeg frac tieleider Bolkestein zich af. En CDA- elKamerlid Hillen verklaarde dat a'Kok zich op een glijdende schaal iihad begeven, omdat hij geen beleid a verdedigde dat door het parlement a was aanvaard'. RTL 4 heeft beloofd ij voortaan via tekstbordjes te laten Kweten welke programma-onderde- e len worden gesponsord, De omroepen, die naar aanleiding (j van de affaire-Kok wel vinden dat ir.zeer behoedzaam met overheids- II sponsoring moet worden omgegaan, l hebben er verder weinig problemen mee. Als het maar geen identiteits- bepalende en actualiteitenprogram ma's betreft. VARA-voorzitter Marcel van Dam De politiek reageerde geschokt toen bekend werd dat het ministerie van financiën een tv-optreden van minister Kok in de Vijf Uur Show.min of meer had gekocht. Maar eigenlijk is het niets nieuws. De staat is al jaren een geziene klant van de omroepen en ook RTL 4. Scene uit de serie Dücker en Oudenrijn. Zwaar gesubsidieerd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. formuleert het aldus: „Ons milieu programma 'Vroege vogels' werd fi nancieel gesteund door het ministe rie van VROM. Dat geeft ook niet, want de uitgangspunten van de VARA en VROM sloten naadloos op elkaar aan". Hetzelfde gold voor de 'Belastingshow', waarin het minis terie van financiën meebetaalde. Van Dam: „Ook wij vinden dat ieder een netjes moet betalen wat hij ver schuldigd is. Dus geen conflict of in terests". Zijn mediadirecteur Vera Keur voegde daar aan toe dat de VARA wel 'terughoudend met spon soring zal omgaan'. Uit de woorden van Van Dam blijkt hoe normaal een bijdrage van de overheid inmiddels door de omroe pen wordt gevonden, al willen zij wel het laatste woord over de inhoud houden. Behalve de EO hebben alle omroepen de laatste jaren van deze Het gaat om allerlei soorten pro gramma's. Soms zijn ze specifiek be doeld om overheidsbeleid te verdui delijken, zoals een programma over de invoering van het Nieuw Burger lijk Wetboek. Het ministerie van jus titie betaalde 116.000 gulden mee aan deze co-produktie van AVRO, Orde van Advocaten en Notariële Broederschap. Het ministerie van onderwijs wetenschappen betaal de 330.000 gulden voor het VARA- programma 'Voor 18 jaar en ouder', dat in 1991 in opdracht van de Infor matiseringsbank werd gemaakt over studiefinanciering en studentenle ven. Kritiek op de regelingen kwam in die uitzendingen niet voor, maar uiteraard wel in de niet-gesponsorde programma's van beide omroepen. Van het ministerie van WVC kwa men forse bedragen voor program- foto Henny Miltenburg foto Kippa Catherine Keijl deed het De Ideeënbus goed voor 764.750 gulden financiële interview met Kok. ondersteuning van de rijksoverheid. ma's als 'Gezondheid' (RTL 4), 'Hou toch op' over stoppen met roken (KRO), de 'TV-dokter' (TROS) en 'De mankementenshow' over chro nische aandoeningen (NOS). Econo mische Zaken ziet veel in program ma's over ondernemerschap, ener giebeleid en afvalpreventie, die voor al door de TROS en de AVRO zijn uitgezonden. Aan het RTL 4-pro- gramma 'Nieuwe nationale ideeën bus' over innovatie binnen het mid den- en kleinbedrijf heeft EZ zelfs 764.750 gulden besteed. Ontwikke lingssamenwerking steunde vooral documentaires over kinderrechten en de vluchtelingenproblematiek. Zelfs het showprogramma rond de opening van de Floriade op 9 april werd gesponsord. De AVRO ontving daarvoor 117.500 gulden van het mi nisterie van landbouw, natuurbe heer en visserij. Verkeer en waterstaat stiekte de dramaserie 'Familie Oudenrijn' (la ter de familie Dücker en Oudenrijn), aanvankelijk om het dragen van de autogordel te bevorderen, met 1,5 miljoen. Ook gelijksoortige series als '12 Steden, 13 ongelukken' (VARA) en recent 'Geef je verstand eens voorrang' (TROS) konden rekenen op forse bijdragen van respectieve lijk 720.000 en 800.000 gulden. En dit is nog maar een beperkte greep uit het totale aantal gespon sorde programma's op de vier Ne derlandstalige netten. Sommige zijn financieel gesteund, omdat de over heid het belang van de onderwerpen inzag. Voor andere programma's is ook »overleg geweest met de pro grammamakers. 'Als de opvattingen maar naadloos aansluiten' om met Van Dam te spreken. Sponsoring door de overheid is altijd al legaal geweest. Het Commissari aat voor de Media beschouwt de mi nisteries als niet-commerciële in stellingen. Wat het financieel injec teren door commerciële bedrijven betreft is er de laatste jaren nogal wat veranderd. Een frisdrank biedt tegenwoordig Veronica's Top 40 aan en dankzij een verzekeringsbedrijf, zo komt het althans over, kunnen we in deze tijden waarin schraalhans meester is toch naar 'Studio Sport' kijken. En wat RTL 4 betreft zijn de 'aanbiedingen' bijna niet meer te tellen. „De Mediawet, die sinds 1988 geldt, verbiedt sponsoring niet, maar com merciële geldgevers mogen op geen enkele wijze worden genoemd", zegt een vertegenwoordiger van het Commissariaat voor de Media. „Geen hond die daar is ingetrapt na tuurlijk". Dat verbod omgeldgevers zelfs maar in de aftiteling te noemen heeft ge leid tot allerlei vormen van sluikre clame. Wie herinnert zich niet de vele Ikea-meubeltjes in 'Zeg 'ns AAA' en de~vele treinreizen in 'Me disch Centrum West'? En de rel rond de PTT Telecompetitie, die uiteinde lijk door de NOS werd gewonnen. De Europese richtlijn voor grens overschrijdend televisieverkeer kent veel soepeler sponsorregels en zelfs een verplichting sponsors in de afti teling te noemen. „Die richtlijn werd vorig jaar oktober van kracht en had toen in de Nederlandse wet opgeno men moeten zijn. De overheid, die overigens wel strengere regels aan binnenlandse omroepen mag opleg gen, is in gebreke gebleven. De om roepen zijn intussen conform de richtlijn met sponsoring begonnen. Ze hebben daarvoor een interne be leidslijn opgesteld". Dat de bestaande praktijk wordt te ruggedraaid lijkt echter onwaar schijnlijk, dat de publieke omroepen er uitgebreid gebruik van maken ook. Vrijwel alle omroepen hebben verklaard 'zeer voorzichtig' met sponsoring om te zullen springen en welke beïnvloeding van de inhoud van programma's dan ook af te wij zen. Financiële bijdragen vanuit de politiek vallen daar, zo valt uit de lijst van gesponsorde programma's op te maken, soms buiten. Want met Den Haag overleggen is kennelijk niet zo verdacht als met een com mercieel bedrijf. Er is één alternatief. In België be staan omroepen die horen bij een po litieke partij en in de 'zendtijd voor derden' mogen op de kanalen van de BRTN uitzenden wat ze willen. In dat land zijn katholieke documentai res en praatshows, liberale autoru brieken en popshows en socialisti sche nieuwsprogramma's ie zien. De regering mag praatjes houden na het nieuws. Het is een duidelijke systeem, maar als we dat hier invoeren hebben we eigenlijk geen omroepen meer nodig. B VAN EYK en WILLEM VAN HELDEN it gaat al jaren niet echt goed met stripwereld. De verkoop van al ms loopt terug. Striptijdschriften ippen er mee. Video- en computer- ïlletjes slorpen de aandacht van jeugd op. Gelezen wordt er niet ïl meer. Ook geen strips, halve natuurlijk Donald Duck - de verwoesUbare eend van Disney, om Roep, hoofdredacteur van het 40-jarige Vrolijk Weekblad: „Met ze oplage van 357.000 exemplaren n we na Privé, Libelle, Margriet Story het grootste blad van Ne- rland. In de lezersgroep tot 19 jaar n we het meest gelezen tijd- ïrift". De hoge oplage van Donald ïck is al decennia lang stabiel. Zo trd in maart 1954 een gratis feest- immer verspreid waarin werd aan- kondigd dat abonnees via een ijsvraag 150 fietsen konden win- n. En dat in het sobere Nederland n de jaren vijftig. Gretig stroomde t nieuwe lezersvolkje toe. aar ook voordien was de oplage al og. Het spreekwoord van de spie- ng en de kabeljauw was de uitge- irs van Donald Duck niet onbe- snd, want al direct het allereerste mmer, in oktober 1952, bevatte |n prijsvraag waarmee toekomstige ers 1000 horloges in het vooruit- :ht werden gesteld. Eigenlijk is de ilage van Donald Duck dus al veer- jaar lang erg hoog. populariteit van het blad is voor it overgrote deel te danken aan de ;elstrip. Niemand koopt de Donald uck voor de verhalen van Tokkie or, Hiawatha, Rakker, of zelfs aar Disney's eigen favoriet: Mic- ly Mouse. Het is de opvliegend :nd zelf die het succes van het tijd- hrift heeft bevochten. Want vech- n moet hij in zijn dagelijks bestaan s geen ander. "Verliezer )uckstad wordt immers bewoond oor dieren die allemaal veel groter ;/zh sterker zijn dan de kleine witte end. Moeiteloos drukken ze hem ipzij in de niet aflatende strijd om zoacht, geld en status die als spie- oriel van de Amerikaanse maatschap pij het leven in Duckstad bepaalt. n*e meeste van Donalds mededieren zfijn honden, wat hem zoals Ron Titaal al eens heeft gesignaleerd i fct underdog maakt. Donald Duck is nien geboren verliezer. Niettemin ellurft hij telkens opnieuw de ongelij ke strijd om het bestaan aan te gaan. [)eze volharding, dit vermogen om lelkens opnieuw toch maar weer de ^'houwen op te stropen, maakt hem Z^ij de lezer sympathiek. ken: niet alleen in gezichtsuitdruk kingen, die variëren van doffe wan hoop tot extatische vreugde, maar ook in de hele lichaamshouding van zijn stripfiguren. De opbouw van Barks' verhalen is uiterst evenwichtig. Actie en humor wist hij met een perfect gevoel voor timing in zijn strips te doseren. En zijn humor beperkt zich niet tot gooi- en smijtwerk, maar geeft ook fraaie staaltjes van karakter- en si tuatiehumor te zien, gelardeerd met visuele grappen. Daarom zijn het de Barks-strips die de veertigers van nu zich uit hun verre jeugd herinneren als de goede Donald Duck-verhalen, die zij nog graag eens opnieuw willen lezen in het blad dat zij voor hun kinderen kopen. Want een van de grote voor delen die de Donald Duck heeft bo ven andere striptijdschriften, is dat het blad door meer dan één genera tie wordt gelezen. De Donald Duck is niet alleen het strip blad van de kinderen tussen de vijf en de twaalf jaar, maar evengoed dat van hun ouders, en tegenwoor dig misschien zelfs al van hun grootouders. Zij willen de verhalen uit hun jeugd herle zen, en daarmee is het werk van Carl Barks een bindend element geworden dat de conti nuïteit van het blad in stand houdt en de generatiekloof weet te overbruggen. De redactie van Do nald Duck heeft het hele jaar 1992 uitge roepen tot Duck-feest- jaar. De omslag van het blad is als sinds ja nuari versierd met een jubileumvignet waar op Donald in triomf de vuisten ineengekne- pen omhoog houdt. Dit vignet is ontworpen door Daan Jippes, de Nederlandse tekenaar die al jarenlang geldt als de grote Barks-ex- pert en in Amerika een belangrijke rol heeft gespeeld op de Disney- tekenfilmstudio's. Het vignet wordt ook bij al lerlei andere onderde len van de festiviteiten gebruikt, zoals op de omslag van een spe ciaal herdenkings boekje dat de abon De allereerste uitgave uit 1952 en de omslag van het jubileumnummer dat deze maand verschijnt. nees van het blad hebben gekregen om plaatjes in te plakken die de hele historie van Donald Duck, als teken- film- en als stripfiguur, uit de doe ken doen. Bovendien zal er in de herfstvakantie vanuit Den Bosch een speciaal versierde Duck-trein naar Euro Disney bij Parijs rijden die een aparte filmcoupé bevat waar in de film Cinderella zal worden ge draaid; daarnaast kunnen de jeugdi ge reizigers zich vermaken in een bi- bliotheekcoupé vol strips en met ver schillende soorten computerspelle tjes. Maar het Duck-nummer van week 43, de week waarin het veertig jaar geleden allemaal begon, spant de kroon. Een dubbeldik nummer van 88 pagina's, met een verhaal over het getal veertig, geschreven door Evert Geradts, in potlood getekend door Daan Jippes en geïnkt door Mi chel Nadorp. Maar ook het jeugdsen timent wordt niet vergeten: op basis van een oud scenario van Carl Barks heeft Jippes een verhaal ge tekend over een van de meest onverwoestbare Duck-thema's: de jon ge woudlopersclub. En als klap op de vuurpijl bevat het feestnum mer ook een prijs vraag, waarvan de winnaar zich met veertig gasten naar Euro Disney mag be geven. Het veertigjarig be staan van de Donald Duck, die in oktober 1952 begon met de op wekkende onderkop Een Vrolijk Weekblad, gaat dus niet onopge merkt aan Nederland voorbij. En daar is ook alle reden toe: temid den van de teruglopen de stripmarkt houdt Donald Duck moedig stand, net als in de roerige wereld van zijn eigen strip. De oplage blijft hoog en stabiel, even stabiel kennelijk als het beleid van de redactie, die blijk geeft van historisch besef: in 1952 is het succes van het blad begonnen met een Grote Prijs- „vraag, met prijsvragen is het blad groot ge worden en met een Nieuwe Grote Prijs vraag moet het blad groot blijven. illustraties vnu neefjes van Donald behoeden hun oom weer eens voor onheil. werd van eigen tekenfilms en, enke lejaren later, van eigen strips. Ook al is de crisis van de jaren dertig inmiddels al lang voorbij, Donald Ducks succes duurt onverminderd voort. Tegenslag is immers van alle tijden. Nostalgie Iedereen heeft warme herinnerin gen aan Donald Duck. Die worden gekleurd door dezelfde soort nostal gische gevoelens als die van wintera vonden bij de kolenkachel, doorge bracht met het ganzenbord en ande re jaren-vijftig attributen. En na het ganzenborden met een warme kop chocolademelk nog even lezen in de „Donald Duck om te genieten van verhalen van Donald Duck als brandweerman, als superman, als quizkandidaat, als agent van de schoolpolitie, die de neefjes het spij belen moet beletten, of als bewaker van het fortuin van zijn Oom Dago- bert. Iedereen herinnert zich deze verhalen, net zoals dat waarin Dago- bert door een cycloon zijn geld kwijt raakt, of waarin Dagobert steeds grotere standbeelden van Cornelis Prul moet oprichten als gevolg van een wedstrijd met een steenrijke ma- haradja. Deze Duck-verhalen worden ook nu nog steeds af en toe in het weekblad herdrukt. Kennelijk doen ze het ook nog altijd goed in de kwakkel winters van na de zure regen, bij de centrale verwarming en een bekertje Nes- quick, voordat op de televisie weer een computergestuurde aflevering van de Ninja Turtles losbarst. Het il lustreert de onverwoestbaarheid van deze oude verhalen, die destijds allemaal gemaakt zijn door één man: Carl Barks. Hij was een van de vele tekenaars die betrokken waren bij de productie van Duck-strips. Voordien had hij op de Disney-Studio's aan Duck-teken- films meegewerkt. Barks' strips, die hij tekende tussen 1943 en 1965, toen hij met pensioen ging, worden tegenwoordig algemeen beschouwd als hoogtepunten in de stripgeschie denis. Barks maakte zijn verhalen zeer ef ficiënt. Hij tekende alleen datgene wat nodig was voor het verloop van het verhaal, waardoor zijn strips uit munten in helderheid en dus in lees baarheid. Bovendien wist hij steeds een groot ruimtelijk effect in zijn te keningen te leggen, waardoor vooral zijn langere avonturenverhalen een weidse indruk meekregen. De grote kracht van Carl Barks lag echter in zijn vermogen expressie uit te druk Kwik, Kwek en Kwak, dé eigenv Ook andere volhardende Verliezers kunnen zich in een grote populari teit bij het publiek verheugen, getui ge het succes van types als Chaplin en Laurel Hardy. Het kan geen toeval zijn dat hun karakters, even als dat van Donald Duck, vorm kre gen in het Amerika van de jaren der tig, de periode van de grote economi sche crisis. Bijna iedereen was toen verliezer. De herkenbaarheid van andermans tegenslag, gecombineerd met het optimisme waarmee men zich staande hield, stak veel mensen een hart onder de riem. Donald Duck werd geboren in 1934, in volle crisistijd, toen hij figureerde in Walt Disney's tekenfilm The wise little Hen. Daarna kreeg hij bijrollen in tekenfilms van Mickey Mouse, die hij in populariteit echter al snel voorbij streefde. Donald werd een onafhankelijk karakter, die de ster

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 27