Aristide: schandaal dat Vaticaan regime Haïti erkent 21 Geestelijk Leven/ Opinie Raad van Kerken: Nederland moet Somaliërs opnemen Kerkgang Duitse protestanten loopt steeds verder terug VU krijgt leerstoel voor christelijk onderwijs „De Klerk moet zich voor apartheid verontschuldigen" COMMENTAAR £eidóc@ou/ta/nt AMERSFOORT Nederland moet naar de mening van de Raad van Kerken vluchtelingen uit Somalië ruimhartig opne men. In een brief aan premier Lubbers pleit de Raad er verder voor dat ons land een maximale bijdrage levert aan de voedsel voorzieningvoor de hongerende bevolking van Somalië. Neede krijgt primeur: bouw van nieuwe kloosters Idoor dirk visser Mensen die tot niets in staat zijn zijn tot alles in staat. Het Hoge commissariaat voor de vluchtelingen van de Verenigde Na ties heeft kortgeleden een oproep gedaan voor het opnemen van 300 geestelijk en lichamelijk gehandicapte personen uit Somalië. In to taal gaat het om ongeveer 1200 personen. Nederland zou daarvan een aanzienlijk deel moeten opnemen, aldus de Raad. Ook dient ons land „onverwijld" financiële middelen beschikbaar stellen voor een VN-vredesmacht in Somalië. Een krachtige aanwe zigheid van de VN lijkt noodzakelijk voor een zekere stabilisering van de politieke situatie. John Steinbeck NEEDE De Fraters Maristen en de Zus ters van Julie Postel bouwen in het Gelder se Neede naast elkaar een eigen klooster. Het is voor het eerst sinds jaren dat reli gieuze orden in Nederland een opdracht tot nieuwbouw hebben gegeven. De Fraters Maristen spreken zelf over een „kloostertje". Volgens de Pius-Almanak telt deze orde in Nederland 14 leden, die in Nijme gen, Ambt-Delden, Didam en Houten wonen. De Fratres Maristae Scholarum werden in 1817 gesticht door Marcellinus Champagnat, pries ter uit het bisdom Lyon, met als doel onderwijs aan en opvoeding van de jeugd. Sinds 1936 zijn ze in Nederland. De Zusters van Julie Postel tel len 270 leden in Nederland. De congregatie werd in 1807 gesticht door Maria Magdalena Pstel te Barfleur, Normandië. De eerste zusters vestigden zich in 1886 in Nederland. Tot de ac tiviteiten behoren verzorging, hulp aan mis- deelden en slachtoffers van onrecht, gastvrij heid. Het worden volgens architect A.J. Wolbert uit Neede twee aparte kloosters die los van elkaar functioneren. Door dicht bij elkaar te wonen ho pen de fraters en zusters op een grotere uitstra ling. Met de bouw wordt binnenkort begonnen. De verwachting is dat de kloosters volgende zomer kunnen worden opgeleverd. De architect had niet de vrijheid de bouwprijs te noemen. DEN HAAG - Het is een schandaal dat het Vaticaan „deze criminelen" heeft er kend, zei de verdreven Haïti- aanse president Jean-Ber- trand Aristide dinsdagavond tot de Verenigde Naties over het huidige regime van zijn land dat een jaar geleden de macht greep en hem uit zijn functie zette. Hij vroeg zich af wat de houding van het Vaticaan zou zijn ge weest als de Haïtianen een blanke huidskleur hadden en als Haïti, net als het vaderland van de paus, Pools was geweest. Terwijl 10.000 Haïtianen bui ten demonstreerden om steun te betuigen aan hun afgezette leider, riep Aristide de algeme ne vergadering van de VN op tot een totaal embargo tegen de huidige regering van Hajti. „Door alle landen ter wereld ge negeerd, worden deze crimine len erkend door het Vaticaan, de enige staat die ervoor heeft gekozen om zijn zegen te geven over de misdaad die het had moeten veroordelen in de naam van de God van gerechtigheid en vrede. Wat een schande", zei Aristide. De Zwitserse afdeling van Pax Christi heeft geëist dat paus Jo hannes Paulus II tijdens zijn bezoek aan de Dominicaanse Republiek in oktober zal pleiten voor een tewgkeer van Aristi de. Op het eiland moeten de „democratische structuren" hersteld worden. Verder moet de politieke onafhankelijkheid van het land ten opzichte van de Verenigde Staten worden ge waarborgd, vindt Pax Christi. In een open brief aan de bis schoppenconferentie van Haïti eist de rk vredesbeweging dat de bisschoppen „hun zwijgen over het geweld" doorbreken. Sinds de coup worden er dage lijks mensenrechten geschon den. In één jaar zijn er meer dan 3500 doden gevallen en hebben 200.00Ó mensen onder dwang moeten verhuizen. Bovendien zijn 80.000 boeren gearresteerd en mishandeld. Naar aanleiding van de val van Aristide een jaar geleden heeft Radio Vaticaan zich er gisteren over beklaagd dat het drama in dit armste land van Latijns- Amerika doorgaat. De lijdens weg van het volk is opnieuw be gonnen, nadat de dertigjarige dictatuur van de in 1986 ver dreven familie Duvalier „slechts nog een verre herinne ring" leek te zijn. Angst Volgens gegevens van de men senrechtenorganisatie Amnes ty International zijn na de coup van 30 september 1991 moord, foltering, executies en willekeu rige arrestaties aan de orde van de dag, aldus Radio Vaticaan. De burgers op het eiland leven in een „toestand van voortdu rende angst", terwijl de onder drukkers straffeloos terreur uitoefenen. Onder de slachtoffers zijn ook priesters en religieuzen. Radio Vaticaan verwees verder naar een oproep van de paus aan de internationale gemeenschap tot solidariteit met het Haïti- aanse volk, dat overgeleverd is aan „verschrikkelijke vernede ringen". Woensdag werd voor de nuntia tuur (de pauselijke ambassade) in Bonn gedemonstreerd tegen de Haïti-politiek van het Vati caan. Tot de demonstranten be hoorden leden van Pax Christi en het Haïti-comité. Ondertussen is Aristide onder handelingen begonnen met de Episcopaalse (Anglicaanse) kerk om daar als geestelijke op genomen te worden, zo heeft bisschop Orris Walker van Long Island in de Verenigde Staten bekend gemaakt. Aristi de werd in december 1988 uit de orde der Salesianen gezet toen hij weigerde zich uit de p9o01itiek te trekken. Als lid van de Episcopaalse kerk kan hij zoveel politiek bedrijven als hij wil. „Aristide heeft al met verschil lende mensen contact opgeno men, en het proces vordert langzaam", aldus Walker, die eraan toevoegde dat hij niet in zijn eentje kan beslissen over toetreding van Aristide tot zijn kerk. Tot het bisdom Long Is land behoren onder meer de New Yorkse stadsdelen Brook lyn en Queens, waar veel Haïti- aanse vluchtelingen wonen. Jean-Bertrand Aristide. HANNOVER Leden van de Evangelische Kerk in Duits land (EKD) gaan steeds minder naar de kerk. Het aantal bezoe kers van gewone diensten „loopt licht terug". Bijzondere bijeenkomsten, zoals thema- en familiediensten en vieringen waarin muziek of andere vor men van expressie een belang rijke rol spelen, stijgen in popu lariteit. Vooral de kerstnacht dienst is favoriet: een op de drie gemeenteleden gaat dan ter kerke. Dat blijkt uit de nieuwste „sta tistiek over het kerkelijk leven" over 1988 en 1989, die de EKD gisteren in Hannover presen teerde. Volgens dat onderzoek gingen in 1989 in de 17 lands- kerken van de oude Bondsrepu bliek en in West-Berlijn nog slechts vijf procent van de kerk leden zondags naar de kerk. In 1975 was dat nog 5,5 procent. De betrokkenheid bij de kerk verschilt sterk per regio. Zo be zocht in Württemberg en Beie ren meer dan zeven procent van de kerkleden in 1989 de dien sten, terwijl dat percentage in West-Berlijn, Bremen, Olden burg en in de 'Nordelbische' kerk gemiddeld onder de drie procent lag. Kerstnachtdiensten vormen daarop een uitzondering. Ter wijl in 1975 deze diensten onge veer 5,6 miljoen bezoekers trok ken, steeg dat aantal in 1989 tot 7,5 miljoen. Dat betekent een stijging van 20 tot 30 procent. Gemeenten speelden in op deze trend door het aanbod in de Kersttijd met 28 procent uit te breiden tot zo'n 27.000 dien sten. Niet alleen het kerkbezoek maar ook het ledental loopt vol gens het onderzoek terug. Dat geldt zowel voor het absolute aantal leden als voor het per centage van de Duitse bevol king. In 1989 waren 25,1 mil joen mensen lid van de EKD. Zij vormden 40,1 procent van de bevolking. In 1961 waren dat er nog 28,4 miljoen, ofwel 50,5 procent van de Duitsers. Vooral mannen keren de kerk de rug toe. Zij maken 59 pro cent van de kerkverlaters uit. Als oorzaak wordt vooral gewe zen op de algemene bevolkings ontwikkeling in de Bondsrepu bliek: terwijl er tot 1971 sprake was van een geboorteoverschot, overstijgt sindsdien het aantal sterfgevallen de hoeveelheid ge boortes. Sinds het begin van deze eeuw heeft de kerkverlating in „gol ven" plaatsgevonden. Na de Eerste Wereldoorlog en tijdens de periode van het nationaal-so- cialisme was er sprake van zul ke golven. Eind zestiger jaren zorgde de studentenbeweging voor een massale uittocht. Sinds 1980 hebben opnieuw veel mensen de kerk verlaten. In elk geval in de eerste helft van deze eeuw bestaat er een duidelijke samenhang tussen de kerkverlating en de algeme ne politieke ontwikkelingen, zo meent de EKD. Er is een lichte stijging te zien in het aantal kinderen dat sinds 1986 werd gedoopt, nadat ook hier eerst een flinke daling had plaatsgevonden. Werden in 1963 nog meer dan 475.000 kin deren gedoopt, in 1989 waren dat er in Westduitsland circa 250.000. Ook het aantal men sen dat belijdenis doet is sinds de tachtiger jaren sterk terug gelopen. Een kleine 225.000 jongeren spraken in 1989 hun belijdenis uit. Voor het eerst sinds 1975 werden in dat jaar weer meer dan 100.000 huwelij ken gezegend. Begin jaren zes tig waren dat er jaarlijks meer dan 200.000. AMSTERDAM - Het be stuur van de Vrije Universi teit te Amsterdam heeft in gestemd met het instellen van een bijzondere leerstoel christelijk onderwijs. De leerstoel is aangevraagd door de Stichting Hendrik Pier- son die in het leven is geroepen door de Besturenraad Protes tants Christelijk Onderwijs, de onderwijsvakbond PCO en de Unie voor Christelijk Onder wijs. Deze week zal door de stichting een advertentie ge plaatst worden 'waarin kandi daten worden opgèröépën voor de functië van bijzonder hoogle raar. De nieuwe hoogleraar zal drie dagen in de week onder zoek dalen en onderwijs geven. De redeif^Oorjle aanvraag van een leerstoel voor het christe lijk onderwijs is dat op geen en kele Nederlandse universiteit onderzoek wordt gedaan naar het eigene van het christelijk onderwijs. „Er wordt genoeg over gepraat, maar nergens wordt het christelijk onderwijs wetenschappelijk onderzocht", aldus secretaris M. A. Steen huis van de Stichting Hendrik Pierson. Dank zij een financiële actie binnen het christelijk on derwijs, die 400.000 gulden heeft opgebracht, kan de hoog leraar een aanstelling krijgen voor vijfjaar. Diakenwijding Mgr. R. Bar van Rotterdam zal zaterdag 24 oktober om 19.00 uur in de Pastoor van Ars-kerk aan de Aaltje Noordewierstraat 6 te Den Haag Ronald-Jean van den Berg (40) tot diaken wijden. Van den Berg die op latere leef tijd katholiek werd volgde zijn priesteropleiding in Dijnsel- burg. Na afloop van de plechtig heid is er gelegenheid de dia ken, zijn vrouw en dochter ge luk te wensen. President F. W. De Klerk. PRETORIA Een vooraan staande theoloog van de Ge reformeerde Kerk in Zuid- Afrika, waarvan president De Klerk lid is, heeft de presi dent opgeroepen te erkennen dat hij zich schuldig heeft ge maakt aan de zonde van apartheid en zich daarvoor te verontschuldigen. Prof. Amie van Wyk deed dat in Pretoria tijdens een twee daagse bijeenkomst van blanke Zuidafrikaanse ker ken over de moraliteitscrisis waaronder Zuid-Afrika ge bukt gaat. Tot nu toe heeft De Klerk ge weigerd dit te doen, hoewel hij daartoe is opgeroepen door on der meer de Anglicaanse Kerk en prominente kerkleiders. Het moet De Klerk niet zo moeilijk vallen, zo zei Van Wyk, directeur van het seminarie voor zwarte predikanten in de Gereformeerde Kerk. Zowel de Gereformeerde Kerk als de Ne derduitse Gereformeerde Kerk hebben inmiddels de apartheid als een „dwaling" veroordeeld. Een schuldbekentenis is geen teken van zwakte, maar van in nerlijke kracht, aldus Van Wyk. Zijn woorden stonden in scherp contrast met de openingstoe spraak van De Klerk, waaarin deze anderen de schuld gaf voor het geweld in Zuid-Afrika. Daarin had de president het ge weld een van de grootste pro blemen van Zuid-Afrika ge noemd. Hij deed een beroep op Nelson Mandela van het ANC en Buthelezi van de Inkatha- beweging, „wier aanhangers el kaar dagelijks om het leven brengen", zo spoedig mogelijk onderhandelingen te beginnen om een eind aan het geweld te maken. Zonder de Zuidafrikaanse Raad van Kerken te noemen beschul digde De Klerk „bepaalde kerk leiders" ervan dat zij het ge weld van het ANC rechtvaardi gen. Overigens zouden ook poli tici erop moeten letten in hoe verre hun woorden geweld tot gevolg hebben. De lüerk ontkende dat er in Zuid-Afrika meer corruptie, machtsmisbruik en fraude is dan in andere landen. De rege ring doet steeds vaker een mo reel appel op de burgers. Verha len als zou de corruptie in het overheidsapparaat de spuiga ten uitlopen, noemde hij propa- Oostenrijk bereidt eerste Europese vrouwensynode voor LINZ - Van 2 tot 4 oktober wordt de eerste Oostenrijkse vrouwensynode gehouden. Het thema van de bijeenkomst, waaraan vrouwen uit verschil lende geloofsrichtingen deelne men, is 'vrouwen en macht'. Doel van de synode is het zoe ken naar mogelijkheden om de onderdrukking en discrimina tie van vrouwen in kerk en maatschappij aan te pakken en hieromtrent eisen te formule ren aan het adres van geloofsge meenschappen, politieke en economische instanties. Aan de vrouwensynode, verge lijkbaar met de tweede oecume nische vrouwensynode die eind augustus in Nederland werd ge houden, kunnen alle geïnteres seerde vrouwen deelnemen. Het initiatief tot de synode is genomen door een aantal femi nistisch theologes, die door een groot aantal vrouwenorganisa ties worden gesteund. Net als tijdens de Nederlandse vrouwensynode zullen work shops centraal staan in het pro gramma. In die workshops ko men onmacht en macht van vrouwen in de politiek, econo mie, spiritualiteit en seksuali teit aan de orde. De Duitse fe ministisch theologie Mag. Christine Schaumberger zal de belangrijkste lezing, over het thema 'schuld en macht', ver zorgen. Tijdens de synode zal de eerste Europese vrouwensynode wor den voorbereid, die in 1995 of 1996 zal worden gehouden. In 1987 werd in Nederland de we reldwijd eerste vrouwensynode georganiseerd. Heel bewust werd toen gekozen voor de be naming 'synode', om duidelijk te maken dat het niet een wille keurig congres betrof, maar een gebeurtenis waar macht een rol speelt. Beelden uit gruwelboek De vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties in Genève slaakt een noodkreet: twee miljoen mensen in Bos- nië-Hercegovina lopen het gevaar tijdens de winter te ver hongeren. Driehonderdvijftigduizend Bosniërs bijna één op de tien zien de hongerdood onmiddellijk in de ogen. Voor tienduizenden mensen is het reeds te laat. Toch durft men de luchtbrug en de hulpkonvooien naar Sarajevo niet te hervatten uit vrees voor aanslagen van de Servische milities. De zogenaamde 'etnische zuiveringen' in Bosnië-Hercegovina en in de door de Serviërs bezette gebie den van Kroatië gaan gewoon door. De bemiddelaars David 1° Owen (EG) en Cyrus Vance (VN) zeggen na een bliksembe- r zoek aan de Noordbosnische stad Banja Luka over bewijzen ,r' te beschikken dat de moslimbevolking door de Serviërs sy- p stematisch wordt verjaagd. Intussen komt er echter niets terecht van het plan van Cyrus Vance om de verdreven - Kroaten naar hun huizen, dorpen en steden in Slavonië en Knin te laten terugkeren. En dan zijn er nog de rapporten over concentratiekampen j en massamoorden op moslims gepleegd door de Serviërs. Op I 21 augustus werden 200 Bosnische moslims, zogezegd opk weg naar de vrijheid, na hun vertrek uit het kamp Tropoljel in koelen bloede neergemaaid. In mei werden in een concen tratiekamp in Brcko in het noordwesten van Bosnië 30001 moslims vermoord. De lijken van de mannen, vrouwen enr kinderen werden vervolgens verbrand in een fabriek waarl dieren worden gekookt om er reuzel van te maken. p DAT zijn verhalen waarvan men dacht dat ze thuishoorden di in het gruwelboek van de Tweede Wereldoorlog. Maar dit gebeurt anno 1992, aan het einde van de 20e eeuw. En wat doet het Westen? Niéts. Behalve observeren, praten, ver-g goelijken, verzoeken en zelfs verbergen. Want het blijkt nurj dat de westerse regeringen al lang ingelicht waren over defj concentratiekampen en de massamoorden, maar dit ver zwegen om te vermijden dat er nog meer druk zou ontstaan om iets te doen tegen de Servische wreedheden. MEN kan de ontgoocheling van Kroaten en Bosniërs be grijpen. De 'inmenging' van de EG en de VN heeft hen geen stap vooruit geholpen. Integendeel. Een derde van het Kroatische grondgebied is nog steeds verboden gebied voor de Kroaten. De bezettende Serviërs dreigen zelfs Kroaten die naar hun huizen terugwillen als 'terroristen' neer schieten. Twee derde van het Bosnische grondgebied wordt door de Serviërs bezet en 'etnisch gezuiverd'. De bombarde menten op Sarajevo beginnen elke dag opnieuw. Andere ste den in Bosnië-Hercegovina worden dagelijks onder vuur ge nomen door vliegtuigen en tanks, die bemand worden door Serviërs van het Joegoslavisch leger. EEN maand gelden zette in Londen de Servische leiding haar handtekening onder een overeenkomst waarin zij be loofde de militaire vluchten boven Bosnië stop te zetten, de j zware wapens onder controle van de Verenigde Naties te stellen en de belegering van Sarajevo en andere steden op te heffen. De Servische generaals en de Servische president Milosevic hebben zich daaraan niet gestoord. Zij gaan geJ woon voort met het terroriseren, verjagen en uitmoorden van de bevolking. Zij kunnen dat doen omdat zij weten dat het Westen niet bereid is effectieve actie te ondernemen om hen te stoppen. t! De EG-beniiddelaar David Owen pleit nu voor de instelling van een internationale rechtbank die oorlogsmisdaden in het voormalige Joegoslavië moet behandelen. Frankrijk en Oostenrijk steunen dat voorstel. Maar de vraag is of Milose vic en de zijnen daarvan erg onder de indruk zullen zijn. De enige taal die Milosevic verstaat is bruut militair ge weld. Milosevic heeft zelf gezegd dat de Serviërs niet veel af-| weten van economie, maar dat ze in elk geval veel afweten van oorlog voeren. Hij heeft het gemakkelijk: hij heeft geen tegenstand. ganda. Deze regering die uit christenen bestaat, heeft tot taak de richtlijnen van het woord Gods in haar beleid tot uitdrukking te brengen. De huidige regering en elke toe komstige christelijke regering zal ernaar streven zich aan deze idealen te houden, zo zei De Klerk onder luid applaus. De conferentie werd bijge woond door 400 leden van de drie Gereformeerde Kerken. Geen van de zwarte leden was uitgenodigd. De deelnemers hadden echter vooral oog voor de individuele zonden: porno grafie, buitenechtelijke verhou dingen, prostitutie, homosek sualiteit, maar ook voor bedrei gingen als communisme, at heïsme en occultisme. De conferentie wees in een ver klaring op de noodzaak van een christelijke staat en van chris telijk onderwijs. Behalve Van Wyk was er niemand die apart heid als een teken van de ach teruithollende moraal wilde aanduiden. Een oudere predi kant protesteerde toen Van Wyk apartheid zonde noemde. „Dat is een leugen. Wij hebben deze mensen geholpen, zo goed als we konden." De zaal was het met hem eens. DPC wil nieuwe basiscursus starten ROTTERDAM Het Diocesaan Pastoraal Centrum van het bis dom Rotterdam vindt het wenselijk dat de parochies iets gaan be denken om de gelovigen te helpen wat meer feitelijke kennis te verwerven omtrent kerk en geloof. Dit staat in het onlangs gepu bliceerde jaarverslag '91-'92 van het Diocesaan Pastoraal Cen trum in Rotterdam. Er zou, aldus het DPC, een soort drempelcursus moeten worden gegeven als eerste inleiding in het geloof. Deze zou moeten worden ondersteund door de dekenaten en de dekenale katecheten. De cursus zou voor geïnteresseerde parochianen kunnen dienen als een inleiding of opstap naar de Pastorale School waarin vrijwilli gers zich bekwamen in verschillende soorten van kerkelijk werk. Het DPC is tot de slotsom gekomen dat bij vele cursisten van de Pastorale School vaak niet meer de basiskennis over kerk en geloof aanwezig is. Het gevolg is dat de Pastorale School in tijdnood dreigt te komen omdat het bijbrengen van de basiskennis ten koste gaat van ande re delen van het programma. In het afgelopen seizoen telde de school 262 cursisten. Uitgave: Kantoor redactie: Kantoor advertentie- e abonnementenafdeling Stationsweg 37, Leiden. Telefax 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Telefoon: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 071 -132221,070-3190 933 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L van Koot. Binnen- en buitenland, financiën er A. van Rijn (chef), drs. R Edens, A. Leeuwen - Voorbij, R de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met kunst- en rtv-redactie Sijthoff Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka. (chef), H.B Bijleveld, drs. J Feenstra, D J. Hofland, K. Jonker, P Koopman, drs. G. Korevaar, D.W. van Rietschoten. C P. Visser en K van Wees. Algemeen coördi nator: J A L M. Timmers. het Algemeen Nederlands Perst de volgende correspondenten ir ~i), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), burg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huèt (Londen), M. de Koninck >n), F Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W Voordouw _.i. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland io), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leldse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- ei publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: drs. M. de Cocq. n 08 30 tot 17 00 u Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vr. va 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. t 18.00 tot 19.00 u 27,00 79,80 312,65

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2