Ik wilde geen saaie pianist zijn Muziek: Grote Prijs van Nederland van start Theater:^ capella in de Leidse Schouwburg Culinair: In 't Recept heerst prettige sfeer Film: Sean Connery in Medicine man Zanger Gilbert O'Sullivan is terug van weggeweest: 'In 1991 heb ik, na negen jaar, voor het eerst een tournee door Engeland gemaakt. Ik heb ervan genoten, kon doen wat ik wilde. Niemand legde mij iets op'. Op 10 oktober treedt hij op in Den Haag. Strijd van Indiaanse volkeren verbeeld ■H LEIDSE COURANT WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1992 Pianiste Else Krijgsman: 'Ik heb een soort zendingsdrang'. eindredactie Jan Kunt Vormgeving Giel van de kop i risp doorGéAnsems et is Gilbert O'Sullivan vorige week nog overkomen toen hij op het vliegveld van Jersey in- checkte^voor zijn vlucht naar Nederland. Bij hét noemen van zijn naam zei de baliejuf- frouw: „Bent u nog steeds..". „Ze wilde zeggen: in leven", vult de Iers/Engelse zanger aan, die sinds jaren op het Britse Kanaaleiland woont. „Als je niet meer op de tv komt, denken de mensen datje dood bent". Najaren van afwezigheid dook Gilbert begin 1990 plotseling in Nederland op om zijn nieuwe plaat 'In the key of G' te promoten. Nu zitten we met hem op de bank in zijn suite in het Haagse Promenade Hotel. De zanger is hier omdat hij 10 oktober een eenmalig concert geeft in het Ne derlands Congresgebouw. In de serie 'Het was stil op straat' liet de AVRO Auto hem onlangs nog een keer op het scherm herle ven, de jonge Gilbert O'Sullivan, die zo leek te zijn weggestapt uit de crisisjaren met zijn slob- berpak en te korte broek, zijn flanellen over- zeds hemd, zijn hoge schoenen en een werkmanspet 3ern op zijn bloempotkapsel. De Gilbert van toen be staat niet meer, de huidige wordt in december 46. Zijn crisis-haar is lang geleden uitgegroeid tot een royale Beethoven-coiffure. Het flanel is vervangen door een lichtblauw modern over hemd, dat los over dexstrakke broek hangt. Hij heeft zijn crisis-klofje in 1972 voorgoed uitge trokken. „Toen ik in 1970 in Nederland doorbrak, liep ik portjal driejaar in die outfit rond. En na vijfjaar wil ie wel eens wat anders. Ik was 19 toen ik ermee andjbegon. Ik was erg verlegen, ben ik trouwens nog. Om dat te compenseren creëer je een figuur. Op het moment dat ik dat pakje aantrok had ik het gevoel dat ik alles aan kon. In Engeland haatte men dat. Het keerde zich tegen mij. Men vond [^Pl dat ik mijn haar moest laten groeien en jeans moest dragen, dat was in die dagen normaal. Ze konden het ook maar moeilijk geloven dat ik als jongen in 1967 er zelf zo uit wilde zien. Dat dat J1* niet door een platenmaatschappij was opgelegd. o SpOp dit moment beweren ze dat mijn manager i-Kojhad besloten dat ik me zo moest kleden". ANDERS UITZIEN Gilbert liet zich inspireren door Charlie Chaplin Part en Buster Keaton. „Zij schiepen een imago, dat ig fa mij erg aansprak. Bovendien was het in de jaren zestig onmogelijk om er goed en tegelijkertijd anders uit te zien. Als je, zoals iedereen, lang haar droeg, zat je goed. Kort haar was stom. En 2.00 omdat ik toch anders yvilde zijn, koos ik voor het extreme. Bovendien is pianospelen ik zat des tijds achter de piano, nu heb ik een keyboard Qh'gjeen erg statisch gebeuren. Daarom wilde ik iets visueels doen, zodat ik geen slaapverwekkende pianist op het toneel zou zijn". De Nederlanders vonden het prachtig. Gilbert - 'erd een gevierd artiest. Zijn lied 'Nothing Rhy med' stond in 1971 vijf weken lang nummer 1 op onze nationale hitparade. De plaat was een doorbraak voor de zanger, ook in het buiten land. In 1982 verscheen hij voor het laatst op de kieNederlandse televisie. Daarna zakte hij weg in Gilbert O'Sullivan: 'Als je niet meer op de televisie komt, denken de mensen datje dood bent de vergetelheid. Na ernstige problemen met zijn toenmalige manager Gordon Mills, onder meer over de platenroyalties, trok de zanger zich uit eindelijk terug op Jersey. Gilbert: „Maar ik heb tot 1990 niet stilgezeten. Ik heb voornamelijk liedjes geschreven en pla ten gemaakt. Ik ben op de eerste plaats schrij ver, de rest vloeit daaruit voort". TONEELSTUK „In 1991 heb ik, na negen jaar, weer voor het eerst een tournee gemaakt. Door Engeland. Ik heb ervan genoten. Ik deed wat ik wilde. Nie mand legde mij iets op. Mijn comeback is mijn ei gen initiatief. We deden in de show ook een to neelstuk met aGteurs. Zij speelden het verhaal van een zanger, die opkomt en ondergaat en op nieuw verschijnt. Zij speelden mijn leven en ik mijzelf. We gaven het publiek een kijkje achter de schermen, want de meeste mensen weten niet wat zich daar afspeelt. We speelden onder meer audities en opnamescènes in de studio. We illustreerden ook de verhouding tussen de ar tiest en zijn manager". „We hebben dat programma dit jaar herhaald. En nu maken we een tournee door Europa. Zon der dat toneelstuk, vanwege de taalbarrière. Hoewel het in Nederland misschien wel zou kunnen. Ik combineer oude liedjes met nieuwe. En natuurlijk doe ik hier ook 'Nothing Rhy med'. Dat is iets speciaals voor Nederland. In Duitsland is dat 'Get Down'. Zo heeft elk land zijn speciale plaat. Dat is erg leuk. Op dit mo ment heb ik overigens het meeste succes in Ja pan. Waarom weet ik niet. Evenals de Nederlan ders zijn ook de Japanners weg van die outfit uit de crisisjaren. Maar ik trek dat pakje niet meer aan. Dat past nu niet meer bij me". JAREN ZESTIG Gilbert hoort tot de generatie popmuzikanten, die almaar ouder wordt en toch populair blijft. Toen zij in de jaren zestig opstonden, waren al leen jonge muzikanten in tel. Gilbert: „Dat komt omdat onze generatie de grootste is. Wij komen voort uit de bevolkingsexplosie van na de oorlog. Wij zijn nog van vóór de gezinsplanning, zijn daardoor de meest dominante groep. Daar om gaan we ook door. De jonge mensen van van daag vormen een veel kleinere groep, zij zijn bij na een minderheid. Hun muziek heeft dan ook niet zo'n invloed". „Onze generatie is in de jaren zestig getuige ge weest van een enorme muzikale explosie. Zo'n explosie had zich nooit eerder voorgedaan en zal ook nooit meer voorkomen. Wij waren ge tuige van originaliteit. Alles was splinter nieuw. De muziek van de jeugd van vandaag is feitelijk een soort herhaling, zelfs house. Die mensen die naar houseparties gaan, kle den zich als flower-powers uit de jaren zestig. Bovendien vormt de muziek tegenwoordig slechts een deel van de jeugdcultuur. Als ik mijn twee kinderen meeneem naar een pla tenzaak, koop ik een cd, zij computerspelle tjes. Toen wij jong waren kochten we altijd platen. Bovendien krijgen veel kinderen te genwoordig de muzikale erfenis van hun ou ders". „Tussen onze ouders en ons gaapte destijds een enorme kloof, ook in muzikaal opzicht. Het gat tussen ons en onze kinderen is veel kleiner. Wij als veertigers houden van rock muziek, onze kinderen ook. De jongeren luis teren naar groepen als The Rolling Stones om inspiratie op te doen. Ook dat houdt onze mu zikale erfenis ijzersterk". Congresgebouw, Den Haag: Gilbert O'Sulli van met 'Gilbert O'Sullivan in concert'. Op 10 oktober (20.15 uur). 'Dit is de waarheid, zo is het gebeurd. Ik heb het met mijn eigen ogen gezien. In uw naam en in de naam van God worden wij uitgeroeid. In tranen schrijf ik deze brief aan U, Majesteit Koning van Spanje. Sta niet toe dat het Indiaanse ras van de aardbodem verdwijnt'. Aldus de aanhef van de brief die de Indiaanse Peruaan Guaman Poma in het begin van de 16e eeuw schreef aan koning Philips II van Spanje. Die brief vormt het uit gangspunt van het beeldverhaal De Dageraad (zie foto) van de kunstenares Jehanne van Woerkom, dat vanaf morgen tot 25 oktober is te zien in het Informatie Centrum aan de Groen markt in Den Haag. In prachtige en ingrijpende schilderingen wordt de confrontatie van de Indi aanse volkeren en de Europese indringers ver beeld. Maar ook het verzet ertegen van vijfhon derdjaar, dat nog altijd niet is afgelopen. Door eeuwen van lijden en onrecht heen hebben de Indianen, de Afro-Amerikanen, hun identiteit en boodschap levend gehouden. Het werk van Jehanne is een eerbewijs aan de mensen in Latijns-Amerika, die gedurig weer stand boden aan overheersing van een vreemde cultuur en economie. Verder verwijzen twee panelen naar Den Haag, waar nu ook diverse culturen elkaar raken. Zoals Ame rika werd ontdekt zo wordt nu Den Haag ontdekt; volkeren gaan steeds nieuwe con tacten aan. Met alle lusten en lasten. Reeds op tal van manieren herdacht is de landing in 1492 van Columbus voor de kust van Amerika en de ingrijpende gevolgen voor de oorspronkelijke bewoners. Vijf eeu wen nadien kan nu Amerika opnieuw wor den ontdekt. Met respect voor wat de vol keren van Amerika hebben te bieden, houdt het Haagse Derde Wereld Centrum van 1 tot 15 oktober het culturele festival Amerika Opnieuw Ontdekt. Toneelvoor stellingen in twee theaters, het Museon- weekend Indianen InZicht (10 en 11 okto ber), een week lang film van en over India nen (anders dus dan Indianenfilms) in het Haags Filmhuis, exposities alom en een langs bibliotheken rijdende Colum-Bus, waarin Indiaanse vertellingen en sprookjes worden verhaald. Pianist Steven Mayer speelt 11 oktober in de Leidse Stadsgehoorzaal. VERDER OP DEZE PAGINA Opera 'De Parelvissers' in het Stadstheater in Zoetermeer, de verwachte popconcerten en de muziekagenda. 't Recept: genieten van een fijne avond dineren met veel keus. VERDER OP DEZE PAGINA The Oom Maw Maw met a capella van een hoog niveau plus de theateragenda voor Leiden en Den Haag. VERDER OP DEZE PAGINA Het overzicht van de films die vanaf morgen in de bioscopen draaien en de exposities in galeries en musea. Peter Pan, een klassieke tekenfilm van Walt Disney voorde kleintjes. Het werk van de beeldend kunstenaar Jehanne van Woerkom.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17