Geen hulp kerken
zonder steun overheid
Duitse joden geschokt over
aanslag op concentratiekamp
21
Geestelijk Leven/ Opinie
Kloof
li
Bisschop Bar tot Hirsch Ballin
Levensbeschouwelijk vormingswerk
mag samenleving niet vergeten
II
COMMENTAAR
Peking en Seoel
1
De Zuidkoreaanse president Roh Tae-Woo is gistere#
alle eerbewijzen waarover de Chinese communistische4
beschikt, in Peking ontvangen. Op zichzelf is dat al eef1
ruchtmakende gebeurtenis. Wie dat voor enkele jarenjv
durven voorspellen, zou voor een dagdromer zijn i
maakt. De ineenstorting van het communistische Sojj
imperium en het einde van de Koude Oorlog heeft duii.
ook in Azië veel deuren opengegooid. Na de regeling int
Cambodja, waarbij de voormalige rivalen en vijanden -I
Verenigde Staten, de Sovjetunie (nu Rusland) en de VÉe
republiek China de handen in elkaar sloegen, word»
nu een apart hoofdstuk in het Koude-Oorlogsboek ba'
De grens van de 38e breedtegraad, door de VerenigdeL
ten en de Sovjetunie overeengekomen op de Potsdam-c
rentie in juli 1945, was decennialang de meest vertj
scheidingslijn tussen de communistische en de vrije weP
De drie jaar durende Korea-oorlog (25 juni 1950 2]1
1953) sloeg diepe wonden die tot op de huidige dag nogj
zijn geheeld. Het Noordkoreaanse communistische rel
werd in die oorlog overigens slechts gered door de inw
van 200.000 Chinese soldaten die op 26 november 191
Jaloe, de Chinees-Koreaanse grensrivier, overstaken of
Amerikaanse en VN-troepen terug te drijven.
De rollen zijn nu omgekeerd. Noord-Korea is onder dv
ding van de Ceausescu-achtige dictator Kim Il-sung vefn
den tot het traditionele communistische armenhuis; f1
Korea behoort tot een van de krachtigste jonge tijgerf
Zuidoost-Azië. b,
m* foidóc&Hi/to/nt
Seef Konijn met verlof
gestuurd
fiAAKLEM Drs. Seef Konijn, stafmedewerker
fan het Diocesaan Pastoraal Centrum en priester
fan de parochie O.L.Vr. van Zeven Smarten en H.
Bavo te Haarlem, is met verlof gestuurd. Dit heeft
bisschop H.J.A. Bomers desgevraagd bevestigd. Ko
nijn zal voor onbepaalde tijd geen werkzaamheden
tferrichten, noch voor het DPC noch voor de paro
chie, aldus directeur Ko Schuurmans van het DPC.
,|peze zaak heeft niets te maken met eventuele ver
schillen van inzicht tussen het DPC en de bisschop.
Integendeel, de bisschop heeft het besluit Konijn
met verlof te zenden, genomen na goed overleg met
het DPC en het dekenaat".
IjConijn (56) is behalve schrijver van vele boeken ook
medewerker aan het bisdomblad Samen Kerk van
het bisdom Haarlem. Hij is niet voor commentaar
bereikbaar.
Ik houd niet van
wanorde, maar ik
erger me aan diegene
die „Beweeg je niet
schreeuwen als
niemand zich nog op
zijn plaats bevindt
BONN/FRANKFURT De joden in Duitsland heb
ben geschokt gereageerd op de aanslag op een barak
in het voormalige concentratiekamp Sachsenhau-
sen. Het is 'een schande voor Duitsland' dat een mo
nument voor vermoorde joden in vlammen kan op
gaan, aldus voorzitter Ignatz Bubis van de Centrale
raad van joden.
De joodse gemeenschap ziet deze misdaad in samenhang
met het steeds slechter wordende politieke klimaat in
Duitsland, zei Bubis gisteren. ,,Als men er niet in slaagt
met vastberadenheid en burgerlijke moed tegen geweld
dadigheden op te treden, dan neemt de bereidheid onder
de daders toe om meer geweld te gebruiken".
De Israëlische premier Yitzhak Rabin heeft naar aanlei
ding van de aanslag op de barak gisteren van de Duitse
regering geëist dat zij een einde maakt aan het geweld
van neo-nazi's. Rabin heeft twee weken geleden nog een
bezoek gebracht aan 'de joodse barak'.
De kerken in Duitsland hebben in het weekeinde, aan
het begin van de 'week van de buitenlander', opgeroepen
tot solidariteit met buitenlanders, asielzoekers en vluch
telingen. Kerkelijke leiders toonden zich in een gemeen
schappelijke verklaring hevig verontrust over het geweld
tegen buitenlanders, dat ook dit weekeinde weer om zich
heen greep.
Ben ik nu werkelijk zo
slecht als mijn vader zegt?
Hans Lodeizen
door JOKE FORCEVILLE
Het woord kloof heeft een negatieve klank. We duiden
er de spleet, gaping, harst in bergen of rotsen mee
aan. We maken er ook een beeld mee, van de
figuurlijke afstand, verwijdering, breuk bijna in de
relatie tussen mensen. De kloof tussen de generaties
bijvoorbeeld. Nu weten we allemaal dat kinderen
zich bij het opgroeien van hun ouders verwijderen;
zich los trachten te) maken van hen door wie ze zijn
voortgebracht. Dat kan een pijnlijk proces zijn. Maar
elke mens die volwassen wil worden, moet daar
doorheen. „Zelf doen "zegt de peuter, die nadat hij
gevallen is, tracht op te krabbelen en van hulp
daarbij niet gediend is. Zelf doen is de leuze van elke
opgroeiende mens. Omdat elke nieuwe generatie in
in de voorgaande periode, is het gedrag, het optreden,
de visie ook van de jonge mens afwijkend van de kijk
op het leven van de ouders. Zeker nu in onze tijd de
verschillen in steeds hoger tempo elkaar opvolgen. De
misprijzende leuze van 'diejeugd van tegenwoordig'
bestaat al sinds eeuwen. Zijn wij, ouderen soms wat
te gemakkelijk vergeten hoe wijzelf in onze jonge
jaren tegenover onze ouders hebben gestaan Nou
goed, wij kregen minder kansen, naar ons werd
nauwelijks geluisterd. Kwamen bij U in het gezin
waarin U opgroeide ook altijd 'eerst mensen en dan
aapjes"? Toch, niet zo gauw zagen we de kans schoon
of ook wij trachtten te ontsnappen aan de ouderlijke
- invloed. En hoewel velen onder ons de essentiële
waarden uit onze opvoeding hebben meegenomen tot
op vandaag, zijn er toch ook zaken waarvan we
hebben vastgesteld: dat doe ik nu willens en wetens
anders. Is er daarmee sprake van een kloof tussen de
generaties Ik waag dat te betwijfelen. Gedragen
opvoeders zich in veel opzichten wezenlijk anders
V dan jonge mensen Gemakkelijk verwijten we de
jeugd van nu dat ze nogal materialistisch leeft en veel
voor zichzelf nodig heeft. Maar glijden wij, ouderen,
j niet veelvuldig) mee in de welvaartsstroom Pikken
- ook wij niet in plaats van een graantje graag een volle
zak mee?
Tonen wij niet evenzeer behoefte aan ontspanning,
uitjes, vakanties, bezitEn, voor mij meest
klemmend in deze zaak, geven wij met zijn allen de
vjonge mensen niet volop de kans om van alles te
'hebben'? Tja, ik voel me er ook wel eens moedeloos
jonder. Want, nietwaar, het is de politiek die allerlei
faciliteiten uitdenkt voor de jeugd. Willen de partijen
geen stemmen winnen Maar, de politiek, zijn wij dat
niet zélf, in een democratisch bestel mogen we
allemaal méé oordelen. Minstens stemmen op
2 degenen van wie wij veronderstellen dat ze onze
opvattingen en waarden behartigen. En als we
andere lijnen in ons leven willen trekken, zullen we
daar toch zelf aan moeten beginnen. Minstens in onze
naaste omgeving. Want pas als ikzelf verander, kan
er iets in groter verband veranderen. Dit is geen
9pleidooi voor het eventueel laten voortbestaan van een
kloof tussen de generaties. Integendeel. Misschien
kunnen wij, ouderen, door het bijstellen van ons
gedrag dichter bij de jeugd komen dan we
vermoeden. Zouden veranderingen in ons hen niet
s. aan het denken kunnen zetten
Geneeskunde en ethiek In
bpt Tijdschrift voor Genees
kunde en ethiek, (tweede jaar
gang nummer 3) uitgegeven on
der auspiciën van de Stichting
Geneeskunde en Ethiek (Van
Gorcum en Comp. B.V., postbus
43, 9400 AA Assen tel. 05920 -
46 84 46) ditmaal een verken
ning van de ethiek over de Ne
derlandse grenzen heen. S.M.
Rijpkema schetst de huidige
gang vanz aken op het gebied
van de medische ontwikke
lingszaken in Afrika. Medische
hulpverlening blijft noodzake
lijk maar dan wel op basis van
gelijkwaardigheid.
Eerste landelijke humanistische
ihanifestatie matig hezocht
Overleg Mensenrechten, Socra
tes, de Universiteit voor Huma
nistiek, de Vrije Gedachte en de
Humanistische Omroepstich-
ting aanwezig.
Deze organisaties werken veel
al langs elkaar heen, aldus Van
Tongeren. Niet alleen de af
stand tussen de humanistische
organisaties is erg groot, ook
die tussen beroepskrachten en
vrijwilligers. De regio Haarlem-
merland van het Humanistisch
Verbond wilde hieraan met de
manifestatie een einde maken.
BEVERWIJK - Ongeveer
vijfhonderd mensen hebben
Saterdag deelgenomen aan
Je landelijke humanistische
rtianifestatie 'Kijken is kie
ken' in Beverwijk. De organi
satoren hadden gerekend op
tjen minste duizend bezoe
kers, maar noemen deze eer
ste manifestatie toch een
s|ucces dat om een jaarlijks
vervolg vraagt.
Be dag werd gehouden om een
groot publiek kennis te laten
maken met het 'humanisme in
4e praktijk'. Daarover bestaat
grote onduidelijkheid en veel
inbegrip, aldus coördinator Iet
yan Tongeren. Veel humanis
ten weten zelf niet eens het ver
schil tussen Humanitas en het
Humanistisch Verbond.
Om aan deze onkunde een ein-
Je te maken, presenteerden
|eze en veertig andere organi
saties op humanistische grond
slag zich in cultureel centrum
J)e Nieuwe Slof. Zo waren on
der meer het Humanistisch
ROTTERDAM - Als de
overheid een beroep doet op
levensbeschouwelijke instel
lingen en kerken, moet daar
ook daadwerkelijke steun te
genover staan. Die bood
schap verkondigde bisschop
Bar van Rotterdam zaterdag
in aanwezigheid van minis
ter Hirsch Ballin, die de laat
ste maanden geregeld de ker
ken heeft uitgedaagd.
„De steun van de overheid ont
brak in het verleden niet, maar
loopt steeds meer gevaar te
gaan ontbreken", aldus Bar.
„Er zijn tekenen te over die
daarop wijzen, hetgeen ons zeer
verontrust. Vooral de achter
stelling van de identiteitsge
bonden instellingen, ook die
van de maatschappelijke
dienstverlening, is moeilijk te
verteren". Of de beslissingen
nu genomen worden op lande
lijk, provinciaal of gemeentelijk
niveau, „het is niet goed om de
in feite bestaande onrechtvaar
digheid in dezen te laten be
staan. Natuurlijk wordt er heel
braaf over gesproken als werd
recht gedaan, maar 'summum
ius, summa iniuria' (het hoog
ste recht is het hoogste on
recht)". De bisschop sprak op
de 'Laurentiusdag 1992', ge
noemd naar de heilige Lauren-
tius, patroon van het bisdom en
van de stad Rotterdam. Cen
traal op de door vijfhonderd
mensen bezochte bijeenkomst
in de Doelen stond het vrijwilli
gerswerk in de kerk, waarvoor
ook minister Hirsch Ballin (jus
titie) lovende woorden had. „De
inzet van de kerken en de gelo
vigen is onontbeerlijk voor onze
samenleving en zelfs voor de
wereldgemeenschap. De gese
culariseerde wereld verkeert in
een crisis", aldus de katholieke
minister. „Eigenlijk is er nie
mand beter toegerust om met
woord en daad een bijdrage te
leveren aan een rechtvaardige
samenleving dan juist de kerk".
Maar de minister, die vorige
week tijdens de Kerkendag de
kerken nog verweet misdaad,
migratie en milieu te hebben
verwaarloosd en hen eerder had
opgeroepen bij te dragen aan
'burgerzin', had ook kritiek. Hij
wees op „het gevaar dat ook de
kerken zich te veel in abstracte,
collectieve en anonieme zin met
de ethiek van het Evangelie
gaan bezighouden
„Soms is het moeilijkje aan de
indruk te onttrekken dat kri
tiek op het Binnenhof het sum
mum is van een wereldbetrok
ken kerk", zei Hirsch Ballin.
„Maar het aantrekken van de
profetische mantel bij een ra
dio-microfoon in een rechts
staat is toch even wat anders
dan in een tijd waarin bijvoor
beeld een boosaardige en dicta
toriale Aohab en Izebel Gods
bevelen met de voeten treden.
Bescheidenheid is op haar
plaats, zo dunkt mij".
Bevrijdingsmars
De in Japan geboren boeddhistische monnik Nagarjun Shurai Sasai (links) leidde gisteren een lange
mars van Bombay naar de Indiase stad Bodh Gaya om een van de boeddhistische heiligdommen te 'be
vrijden' uit hindoeïstische handen. Sasai, een genaturaliseerde Indiër, ging eerst voor in gebed alvorens
de tocht te beginnen die moest leiden tot 'bevrijding' van de oude tempel in Bodh Gaya. Deze is gelegen
op de plek waar Boeddha enige van zijn heldendaden heeft verricht. foto: ap
Het grootste probleem daarbij
was de mensen te bereiken. Een
kerk laat onder al zijn leden een
bericht rondgaan, zegt Van
Tongeren. Maar humanistische
organisaties hebben naar ver
houding „als je beseft dat de
helft van de Nederlandse bevol
king onkerkelijk is" weinig
leden en een belangrijk deel
daarvan is ook nog eens een
keer moeilijk te mobiliseren.
Van Tongeren verklaart de ma
tige opkomst verder uit het
'strandweer' van zaterdag:
„Wij hadden niet de zegen van
boven; we hadden gewoon te
mooi weer".
HUISSEN Het levensbe
schouwelijk vormingswerk mag
niet toegeven aan de verleiding
alleen nog maar cursussen voor
persoonlijke bezinning, medita
tie en spiritualiteit te geven.
Kritiek op de samenleving blijft
noodzakelijk. „We kunnen niet
op een eilandje spiritueel zitten
te wezen".
Dat was een van de voornaam
ste conclusies tijdens het sym
posium 'Zicht op zin' dat zater
dag in Huissen werd gehouden
ter gelegenheid van het vijfjarig
bestaan van het Dominicaans
Activiteiten Centrum. Onge
veer 130 vormingswerkers uit
kerkelijke, humanistische en
vakbondskringen namen eraan
deel.
De vraag naar bezinning, medi
tatie en spiritualiteit is enorm,
zegt Marjan de Wit, vormings
werkster van het centrum in
Huissen. En ook het aanbod is
gigantisch, niet alleen binnen
kerken, maar ook in de talrijke
New-Age-centra die de laatste
jaren zijn opgericht. En alle
maal spelen ze in op die ene
vraag: wat is de zin van mijn le
ven?
Volgens de Wit is dat een luxe
vraag. „Zolang er heel veel
mensen zonder brood op de
plank zitten, moet je uitkijken
met die vraag. Je moet je veel
eer afvragen wat er mis is in de
maatschappij, waardoor het
mogelijk is dat een heleboel an
deren niet eens aan die per
soonlijke vragen toekomen".
Maar het levensbeschouwelijk
vormingswerk heeft het wat dat
betreft niet makkelijk. „Wij
roeien tegen de stroom van de
tijd in", aldus De Wit. Ze
spreekt van 'concurrentie' met
al die clubs en centra die alle
kaarten op het persoonlijk heil
van de deelnemers hebben ge
zet en de samenleving geheel
uit het oog hebben verloren.
Daarbij komt dat de centra ook
financiële problemen hebben.
Zo'n dertig jaar geleden werd
hun werk helemaal door de ker
ken betaald. Later werd de fi
nanciële zorg overgenomen
door de overheid, die de laatste
jaren druk doende is deze zorg
weer af te stoten. Maar de ker
ken staan dit keer niet te trap
pelen.
„De kerken hebben zo hun ei
gen programma's", zegt De
Wit. Ze „blinken niet uit in pro
gressiviteit" en missen vaak
domweg het geld om de vor
mingscentra financieel te-steu
nen. Katholieke instellingen
zoals het Dominicaans Activi
teiten Centrum moeten het in
toenemende mate van religieu
ze orden en congregaties heb
ben.
Voor veel activiteiten binnen de
centra zouden de kerken ook de
verantwoordelijkheid niet wil
len dragen, zegt De Wit, wij
zend op programma's voor ho
mo's, vrouwen en zwarten. „De
kerken vinden dat wel heel be
langrijk, maar het blijft vaak bij
mooie woorden. Daar ben ik he
laas niet zo positief over".
Het Dominicaans Activiteiten
Centrum richt zich in belangrij
ke mate op randgroepen binnen
de samenleving. Naast deze
maatschappij-kritische kant
van het werk, biedt ook dit cen
trum cursussen spiritualiteit
en bijbelse vorming, meditatie,
spel en yoga. „Maar bij ons is
dat slechts een onderdeel van
het werk", aldus De Wit.
Paus
Paul Johannes
Paulus II is
gisteren voor het
eerst sinds zijn
operatie in juni
van dit jaar in het
openbaar
verschenen
tijdens de
plechtigheid ter
gelegenheid van
de zaligverklaring
van 21 martelaren,
onder wie
zeventien leren.
foto: ap
Remonstranten
teleurgesteld
over nieuwe
Samen op Weg
kerkorde
ROTTERDAM De Remon
strantse Broederschap vindt
het teleurstellend dat in de
kerkorde van de toekomstige
Verenigde Reformatorische
Kerk de Dordtse Leerregels
als belijdenisgeschrift ge
handhaafd zijn. In dit ge
schrift uit 1619 worden de re
monstranten scherp veroor
deeld.
De remonstranten zullen hier
tegen zeker protest aanteke
nen, zegt algemeen secretaris
drs. M.A. Bosman-Huizinga.
Haar kerk is sinds 1988 als
waarnemer betrokken bij het
Samen-op-Weg-pröces van de
Hervormde Kerk, de Gerefor
meerde Kerken en de Lutherse
Kerk.
Bosman betreurt dat deze ker
ken, die in de toekomst verder
gaan als Verenigde Reformato
rische Kerk, de veroordeling
van de remonstranten formeel
'nog eens bevestigen', terwijl de
hervormde en de gereformeer
de synode al in de jaren zestig
de kritiek op de remonstrantse
leer van de uitverkiezing heb
ben 'gerelativeerd'.
Door de Dordtse Leerregels
'zijn de remonstranten min of
meer de kerk uitgestuurd'. De
synode van Dordrecht
(1618/1619) gaf de opdracht
ruim tweehonderd remon
strantse voorgangers af te zet
ten. Zij stelde de 'Vijf artikelen
tegen de Remonstranten' op,
die samen met de Heidelbergse
Catechismus en de Nederland
se Geloofsbelijdenis de 'Drie
Formulieren van Enigheid' vor
men, waaraan hervormden en
gereformeerden zich nog steeds
gebonden weten.
De remonstranten hebben te
vens kritiek op andere onderde
len van de vrijdag gepresenteer
de kerkorde. „De Israël-theolo-
gie die eruit spreekt, is zeker
niet de onze", zegt Bosman.
Ook het opzicht en de leertucht
zijn „voor remonstranten heel
EEN lange weg werd dus afgelegd. Zuid-Korea is totaal
anderd. Ook in Peking zijn de veranderingen niet
merkt voorbijgegaan. Het marxisme-leninisme heeftj
zoals dat in alle voormalige en nog bestaande commu
sche staten het geval was en is, zijn ideologische aanjr
kingskracht verloren. Het is verworden tot een instrup
voor het behoud van de politieke machtsuitoefening j
een beperkte kliek van meestal verstarde ouderlingen, p
Maar het is wel typisch dat de 'Chinese wijzen' vfe
hulp en soelaas zoeken bij de op kapitalistische leesL
schoeide landen, in de eerste plaats Japan en Zuid-K»
Bij de verdeling van hun land in 1945 kreeg Zuid-%
nochtans de slechtste troefkaarten in handen gespeeldL
zuiden was agrarisch en arm. Het noorden dat aan del
munisten toeviel was reeds door de Japanse bezetterL
gebruik maakten van de overvloedig voorradige groncL
fen en de goedkope hydro-elektrische energie, sedert L
zwaar geïndustrialiseerd. Noord-Korea had dus de ii
belovende toekomst voor zich. |n
b
ECONOMISCH voordeel is overigens wat Peking zicjt€
meest voorstelt van de normalisering van de betrekkif"
met Zuid-Korea. Het officiële Chinese persagentschap
zwaar de nadruk op het versterken van de economische
den. China hoopt dat Zuid-Korea meer dan zijn steenlj
bijdragen in de heropleving en de modernisering van d«~
nomie. De tientallen zakenlieden die president Ro Taejj
naar Peking vergezellen, spreken voor zich. t
ZUID-KOREA staan meer politieke doeleinden voor fa
Voor president Roh Tae-Woh staan de normalisering vL
betrekkingen met Noord-Korea en tenslotte de herenjk
op het eerste plan. De president liet daarover geen tvn
bestaan. 'Mijn ontmoeting met de Chinese leiders zai6
belangrijke stap zijn op weg naar de hereniging', zo z?1
voor zijn vertrek. Die woorden zijn de Koreanen uit hetr
gegrepen. Want de nostalgie naar het ene ongedeelde vr
land knaagt bij hen even hard aan het hart als destijds f
Duitsers.
Daarnaast is er lof voor het ont
breken van een paragraaf over
het huwelijk; de Remonstrant
se Broederschap is het eerste
kerkgenootschap dat niet-hu-
welijkse relaties inzegent. Ook
de positie van de Lutherse Kerk
(dertigduizend leden) is zoda
nig geregeld dat de ruim tien
duizend remonstranten met
een gerust hart de toekomst te
gemoet kunnen zien.
De remonstranten gaan nu,
met de nieuwe kerkorde in de
hand, bekijken of zij volledig
aan het kerkelijk herenigings
proces willen deelnemen. „We
kunnen niet eeuwig waarne
mers blijven", aldus Bosman.
Met de naam van de nieuwe
kerk zullen de remonstranten
zelf niet zo gelukkig met
hun mannelijke naam geen
problemen hebben. „Wij zijn
ook een loot van de Reforma
tie."
Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Peri
Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden.
Kantoor advertentie- en
abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden.
Telefax: 071 -134 941
Postadres: Postbus 112300 AA Leiden
Hoofdkantoor:
Telefoon:
Telefax:
Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk
071 -132221, 070-3190 933.
070-3906 717
Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
08.30 tot 17.00 uur
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot.
Leeuwen - Voorbij, R. de Roo.
Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met kunst- en rtv-redactie Sij|u
Pers.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef) en S. Evenhuis.
Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A
J. Hofmeester, H. Nieuwmans, H. Schneider
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van:
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied:
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, eb
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In Nederlap
België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs.
M. van de Ven en P. Vogels De parlementaire redactie bestaat uit H.
(chef), H.B Bijleveld, drs. J. Feenstra, D J Hofland, K Jonker, P. Koopman
G. Korevaar, D W van Rietschoten, C.P Visser en K van Wees.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J van den Bergh
(Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm
(Johannesburg), drs A. Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M. de Koni
(Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W Vooi
(Parijs), drs. R Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijle
(Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel)
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve verté
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalste
M.de Cocq
n 08.30 tot 17 00 u
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 27,00
per kwartaal 79,80
per jaar 312,65
Bij betaling per acceptgirokaart:
per maand 28,20
per kwartaal 82,80
per jaar 318,65
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend hel
geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680.
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050