Fopwandjes van Paleis Het Loo Buren als reddingboei voor Hongaarse Marika d l KONINKLIJKE EXPOSITIE der 0( Ee ilo i FRANS HAPPEL Out Mensen LEIDSE COURANT VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1992 eugdfoto's van prinses Julia na tonen vaak dezelfde ach tergrond: de eetzaal of vesti bule van Paleis Het Loo. In in en verzamelingen zien we de atige vorstin tegen deze ach- jndjes opgroeien van kleuter ouw, een enkele keer vergezeld aar hondje Wolbaai. Genera- ng werden we mooi gefopt: het slechts papieren wandjes, tbracht in een rijkelijk van n lerlicht voorzien foto-atelier op lpe an de decors is te zien op de on- ;i geopende tentoonstelling 'Het Loo' in Rijksmuseum Paleis De expositie beslaat de pe- 1806-1962, dus van koning Lo- k Napoleon tot en met konin- lhelmina, en toont nooit geopenbaarde koninklijke 'erpen zoals tekeningen, brie- andere documenten, kleding, els (waaronder een hemelbed), erijen en foto's, tekeningen blijkt dat koning /ijk Napoleon 1778-1846) een lenisch denker avant la lettre ij liet blijkens verrassende, gs opgedoken ontwerpen een elkerk' voor de nabije omge- ntwerpen. In één gebouw en een rooms-katholieke en ru'l o< De onlangs geopende expositie 'Het Witte Loo' iaat even achter de schermen kijken in de tijd dat ons vorstenhuis nog resideerde in Paleis Het Loo. Zo komen we onder meer te weten dat de locatie voor tal van officiële foto's niet altijd was wat die leek. een protestantse kerk komen. Lodewijk Napoleon en zijn Horten- se, die van 1806 tot 1810 op het pa leis verbleven, lieten meer duidelijke sporen na op Het Loo. Behalve de be pleistering zijn dat de eerste badka mers, een landschapstuin in plaats van een strak gestileerde tuin en bloemen- en groentekassen. De em- pire-stijl werd rijkelijk toegepast: in drukwekkend is de serie vergulde klokken in die stijl, met figuren als Apollo. Willem I was minder nadrukkelijk aanwezig, hij markeerde zijn verblijf voornamelijk met het laten vergra ven van de zes visvijvers tot twee grote siervijvers. Verbouwingsplan nen voor de zijvleugels werden nooit uitgevoerd. In 1840 deed Willem I troonsafstand in de audiëntiezaal van Het Loo. De acte van abdicatie is op de tentoonstelling te zien. Willem II verbleef meestal op Het Oude Loo, een veel kleiner paleisje vlakbij. Voor hem is er op de exposi tie ook niet zo heel veel aandacht, één van de opmerkelijkste zaken is een pakje dat hij als jonge Prins van Oranje heeft gedragen. Willem III echter, de rondborstige liefhebber van kunsten en ander moois, liet zich weer op Het Loo gel den, met zijn koningin Sophie. Ze be trokken het paleis in 1849, meteen na Willems inhuldiging en lieten alle vertrekken opnieuw inrichten, in onder meer de Marot-stijl. De schouwburgzaal voor toneeluitvoe ringen kreeg er een foyer voor beel dende kunst bij. Beeldend kunstenaars, zangers en zangeressen konden soms op kosten van de koning studeren. De laatsten moesten dan ook op Het Loo komen zingen en werden beoordeeld door onder anderen de wereldberoemde componist Franz Liszt. De koning lanmoi Archieffoto Koningin Wilhelmina met prinses Juliana, gefotografeerd tegen een achterwand die de vestibule van Het Loo suggereert. zelf lette weieens wat minder op de muziek en wat meer op de zangeres sen, zo blijkt uit een schrijven van zijn adjudant en secretaris Du Mon- ceau. Willem III overleed in 1890 op Het Loo en liet er zijn jonge weduwe Emma en hun 10-jarige dochter Wil helmina achter. Emma, zeer betrok ken bij tbc-patiënten en zich daar door bewust van het belang van een goede hygiëne, liet het paleis aan sluiten op de waterleiding. Ze liet ook overal badkamers bouwen. Blijspel Veel plezier beleefde de tiener Wil helmina aan het toneelspel. Op 2 au gustus 1897 nam ze deel aan 'Uit liefde voor de kunst', een blijspel in twee bedrijven van Lodewijk Mul der, uitgevoerd ter gelegenheid van de verjaardag van koningin Emma. Uit brieven aan haar gouvernante blijkt hoezeer ze bevlogen was. Haar japon voor het toneelstuk is ook op 'Het Witte Loo' te bewonderen. Wilhelmina bracht in haar tijd weer veel in de stijl van Marot aan, ze liet zelfs een nu geëxposeerde klok naar een oude tekening nabouwen. Met name van 1911 tot en met 1914 wa ren er grootscheepse verbouwingen aan paleis Het Loo. De expositie 'Het Witte Loo' is tot 10 januari te bezichtigen. Audrey Hepburn huilt om Somalië i. J.et tranen in de ogen verhaalde de Amerikaanse actrice Audrey Hepburn gisteren over haar bezoek aan het door hongersnood getroffen Somalië en de vluchtelingenkampen in Noord-Kenia. ,,Ik heb een deel van de hel gezien". Hepburn was in Afrika als ambassadrice van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties. ,,In de tweede havenstad van Somalië, Kismayo, zijn geen baby's meer en bijna geen kleine kinderen. Mogadishu is totaal verwoest", aldus Hepburn. In Baidoa, wat hulpmedewerkers wel de stad des doods noemen, 'zaten kleine geraamtes in een voedingscentrum van de Britse organisatie Concern', zei Hepburn. „Vijfenveertig van hen stierven. Ik liep in dat centrum een nachtmerrie binnen. Geen verhaal in de media had mij kunnen voorbereiden op de afzichtelijke ellende en verwoesting. Er kan geen plaats ter wereld erger zijn dan Baidoa". „Er heerst een verschrikkelijke stilte in de kampen in Baidoa en Berdera. Af en toe hoest er iemand", zo schilderde Hepburn de schrille werkelijkheid. „Ik heb meer leed in Somalië gezien dan in de Tweede Wereldoorlog, met alle afschuwelijke martelingen, hongerdood en gruwelen in de Duitse kampen. De Somalische holocaust is de ergste menselijke ramp in onze geschiedenis". Volgens Hepburn kunnen er nog miljoenen Somaliërs gered worden. „Voor velen zullen voedsel en medicijnen te laat komen, maar voor vele anderen kunnen wij nog op tijd zijn". Johan Friso morgen 24 A rins Johan Friso is morgen jarig. De tweede zoon van koningin Beatrix en prins Claus wordt 24 jaar. De prins studeert in Delft lucht- en ruimtevaarttechniek en heeft daar nog twee jaar voor c Naam hond reden tot echtscheiding I en beledigde Israëliër heeft besloten na twaalf jaar een eind aan zijn huwelijk te maken, omdat hij zich door zijn vrouw in zijn goede eer Peter Faber met vriend Tijdens de eerste dag van het festival voor lichamelijk en verstandelijk gehandicapten 'Kreatief Aktief 92' in Breda was een van de deelnemers het doelwit van acteur Peter Faber. In de eerste aflevering van de nieuwe NCRV-serie 'Feberikaat' (uitzendingmaandaga.s.) staat deze 'dorpsgenoot en vriend' van Faber namelijk centraal. en - vooral - naam voelt aangetast. Reden voor de breuk is een wit poedeltje, dat zijn echtgenote naar hem heeft genoemd. Het hondje was een geschenk van de man aan zijn twee dochtertjes, aldus een zegsman van het rabbinale hof in Tel Aviv. „Toen hij de volgende dag thuis kwam, hoorde hij hen roepen: 'Zvika, Zvika, kom hier'Daarna was hij zo boos dat hij meteen naar de rabbijnen is gegaan". Hij eist een echtscheidingen een verbod voor zijn vrouw om de hond Zvika te De Bazuin krijgt nieuwe voorman I Jvan Gelder wordt hoofdredacteur van het progressieve rooms-katholieke weekblad De Bazuin. Van Gelder, lid van de orde der augustijnen, is de eerste niet- dominicaanse hoofdredacteur in de 75-jarige geschiedenis van het blad. Van Gelder (59), die filosofie, theologie en klassieke letteren studeerde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, maakt sinds 1967 deel uit van de redactie van De Bazuin. Tevens is hij hoofdredacteur van het door hem in 1965 opgerichte maandblad Kruispunt. Bettie Baggers zingt met virtuose bege leiding van violist Sandor Sarközi. Een Haagse dame in duet met een Hongaar se muzikant. De gasten van het restau rant 'Poestarika' genieten en eigenares se Marika Essenberg-Szilagyi straalt. Even later kruipt een bezoeker achter de piano. Hij is een vaste klant en buur man van Marika. Buurtbewoners musi ceren geregeld in haar etablissement. De gastvrouw geeft hen alle gelegen heid. Want de buren heeft Marika Es- senberg in haar hart gesloten. Zij is hen op veel fronten dank verschuldigd, zegt „Zonder hun hulp was het me nooit ge lukt. Zij hebben mij steeds een redding boei toegeworpen op momenten dat ik die hard nodig had' 'Poestarika', gelegen aan het Haagse Goudenregenplein, veranderde in de loop van de tijd langzaam maar zeker van een snackbar in een Hongaars res taurant. De metamorfose heeft veel van Marika Essenberg gevergd. Aan opgeven heeft ze nooit gedacht. „Als je voor iets zo moet vechten, laatje het niet snel los". Dankzij haar doorzettingsvermogen heeft zij het gered. De zaak bloeit nu; de moeizame periode ligt achter haar. Vakantie Marika Essenberg, Hongaarse van ge boorte, woont sinds 24 jaar in Neder land. Tijde'ns een vakantie leerde zij hier haar - inmiddels overleden - man kennen. Zij kreeg twee kinderen en wijdde zich vele jaren aan hun opvoeding. Maar Marika, die in Boedapest een opleiding afrondde aan de Hogere Hotelvakschool en bo vendien in het bezit is van een koksdi ploma, kreeg heimwee naar haar vak. foto Jos van Leeuwen Marika Essenberg-Szilagyi, geflankeerd door violist Sandor Sarközi, in haar restaurant 'Poestarika'. Een restaurant was niet meteen te reali seren, wist ze. Daarom opende ze, geïn spireerd door de 'Chinees', een kleine uitzendkeuken aan huis. Goulash met rijst, soep en zuurkool had zij op haar menu. En er was klandizie voor. Lange rijen wachtenden stonden indertijd voor haar deur. Diploma Het bevestigde haar vermoeden dat een Hongaars restaurant kans van slagen had. Maar ze miste nog het diploma 'vakbekwaamheid voor het cafébedrijf om een eigen zaak te kunnen beginnen. Marika Essenberg ging op cursus, haal de het certificaat en werkte daarna in een eetcafé om praktijk-ervaring op te doen. In het etablissement kwam ze in contact met iemand die haar de snack bar in huurkoop aanbood; Marika ging er omstreeks 1980 gretig op in. Terugblikkend zucht ze: „De snackbar liep niet. Dat lag aan mij; ik wist niet eens wat een fricandel was. Ik hoopte maar dat ik via de klanten een restau rant kon opbouwen. Ik maakte allerlei gerechten om die te laten proeven". Ze lacht: „Zolang het gratis was, vond ie dereen het heerlijk; verkopen deed ik niets". Kentering Ze greep alles aan om het gezicht van de zaak te veranderen. Fleurde het inte rieur op met dingen uit haar woning en met spullen die haar zo nu en dan uit Hongarije werden toegestuurd. Dankzij een groepje bridgers uit de buurt kwam tenslotte de kentering. Hun mond-tot- mond-reclame bracht heel zachtjes aan de loop in de zaak. Marika kon stukje bij beetje gaan ver bouwen. Geld om de ruimte in te rich ten, ontbrak. Want het pensioen van haar man ging op aan het huishouden. Onder het motto 'wie weinig heeft, moet creatief zijn' ging zij wekelijks op speur tocht langs het groot vuil, geassisteerd door - natuurlijk weer een buurman - de tekenaar en goochelaar Ruis. Vindingrijk ,De ene keer vonden we het blad van een tafel, de week daarop vier poten. Als die dan pasten, waren we dolgelukkig. Ik moest vindingrijk zijn. Er was geen weg terug. Ik was alles kwijt geweest als ik één termijn niet had kunnen betalen, zo was dat in het contract bepaald". Ruis was in de begintijd overigens ook een klantenbinder. Als het restaurant slecht bezet was, hield hij de gasten met zijn goocheltrucs langer in de zaak. De muziek bracht tenslotte echt leven in haar zaak. Het orkest Viviane maakte als eerste zijn entree. De Hongaarse zangeres An- ges Acs volgde al spoedig, met in haar kielzog muzikale landgenoten. Nu spe len het hele jaar door Hongaren in Poes tarika, waar inmiddels ook haar dochter en schoonzoon werken. Communisme Marika Essenberg heeft zich in haar jeugd al een doorzetter getoond. Onder het communistische regime werd het haar onmogelijk gemaakt te studeren. Haar familie - voor de Tweede Wereld oorlog een van de rijkste van Boedapest - was als kapitalist door de Russen op de zwarte lijst gezet, zoals zij zegt. Later greep zij alsnog haar kans. Ze volgde 's avonds het gymnasium en haalde tege lijkertijd haar koksdiploma. Daarna ging zij naar de Hogere Hotelvakschool. Later gaf zij leiding aan een groot hotel. Marika wordt opnieuw verontwaardigd als ze vertelt welke boodschap zij op de lagere school in Hongarije kreeg. „In mijn rapport stond dat ik in een groen tezaak moest gaan werken. Ik geloof dat dat de drijfveer is geweest om steeds maar weer te vechten. Er zat een woede in me; ik wilde iets bewijzen". Sinds enige tijd zijn haar taken in de keuken overgenomen door een landge noot. Hij werd haar per brief gepresen teerd. Toen ze las dat hij een weesjongen is, wist ze: 'Kom jij maar naar moedero verste'. Ze bracht hem de kookkunst bij en verdeelt nu haar tijd tussen keuken en restaurant. Marika Essenberg-Szilagayi komt dan terug op de allereerste periode in haar etablissement. Zelfs op de slager kon ze indertijd rekenen. „Ik kocht meestal maar vijf karbonades in. Kwamen er meer mensen binnen, dan kon ik hem bellen en hij bracht het vlees naar de zaak. Ook op zondag. Er wordt wel eens beweerd dat Nederlanders koel zijn; ik heb altijd het tegendeel ondervonden". Rob Out vertrekt bij Veronica. Het is alsof een heel dik jeugdboek met een schier oneindig verhaal plotseling wordt dichtgeklapt. Dat was het dan, jongens en meisjes, oom gaat weg en jullie moeten nu maar verder voor jezelf zorgen. Op de omslag die het gisteren uitgereikte winterprogramma siert, staat nog in felle letters 'Jong...Snel..Wild'. Dat drukwerk was duidelijk al ruim tevoren geproduceerd. Want wat zéiden ze gisteren bij Veronica? Dat ze voortaan ook enige aandacht zullen gaan besteden aan kijkers ouder dan 35 jaar. Samenwerking met de TROS wordt tevens niet uitgesloten. Kortom: met het vertrek van Out is Veronica onmiddellijk begonnen om een omroep als alle andere te worden. Nu kan ik me levendig voorstellen dat een figuur als Out op den duur bovenmatig gaat irriteren. Je bent niet jong meer als je nog wel een sportwagen wilt rijden maar je knieën niet buigzaam genoeg meer zijn om je in zo'n ding te kunnen wurmen. Of als je nog steeds 'swing it out' roept, terwijl je daar eigenlijk heel erg van moet hijgen. Dan komt er een tijd dat zo'n figuur zich als vanzelf onmogelijk maakt, hoe bepalend hij ook is geweest voor alles wat er tot stand is gebracht. Maar, is er voor Veronica nog wel een toekomst zonder Out? Ik zal de laatste zijn die een eerbetoon aan zijn verschijnsel wil formuleren. De feiten zijn echter die ze zijn. Onder aanvoering van Rob Out heeft Veronica het van radiopiraat tot de grootste publieke omroep van Nederland gebracht. Hoe dat gebeurde is vers twee. Als een marktkoopman er in slaagt om op één zaterdagmiddag met veel omhaal duizend inferieure wekkers te verkopen, dan kan men hem wel nadragen dat het rottige handel was, maar verkocht is verkocht, er bleek een ruim publiek te zijn dat zich wilde laten beduvelen. Alles wat lang duurt wordt gewoon. Bij de TROS weten ze daar al geruime tijd van mee te praten. Veronica is ook op dat punt aangeland. Want nu de baas vertrekt, zullen er bij die omroep slechts weinigen te vinden zijn die - zelfs niet vanwege eventuele nostalgische genegenheid - op de leer van Out willen voortborduren. Wat daar van komt? Een Nederland 2 dat vanaf maandag meer en meer zal bestaan uit drie omroepen waar ooit - om zeer respectievelijke redenen, dat wel - tegenaan te kiften was, maar die zich nu gaan verdringen in het brede midden van de totale onpersoonlijkheid. Een EO waar ze toch ook maar spelletjes en kwisjes zijn gaan doen en waar volgend jaar zelfs een door een profane vrije producent gemaakte dramaserie van start gaat. Een TROS die zich zonder 'Medisch Centrum West' helemaal geen raad meer zou weten en noodgedwongen Wim Bosboom nog tot diens tachtigste moet handhaven. En Veronica dat programma's gaat maken waarbij iederéén zich wel een beetje kan thuisvoelen. Nog even, en alleen RTL 4 heeft nog een zekere hoedanigheid. PS. Hoe heet dat nieuwe samenwerkingsverband dat de NOS en de VARA zijn aangegaan om dagelijks op Nederland 3 actualiteiten te kunnen bezorgen? NoVa. Hoe? Oh ja, No van NOS en Va van VARA. Een geluk bij een ongeluk dus dat de VPRO niet meedoet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 21