Paco Rabanne ziet wat wij niet zien Het gezicht van Marks Spencer Paco Rabanne, mode-ontwerper en parfumeur. Maar bovenal filosoof. Reïncarnatie, occultisme en religie zijn z'n stokpaardjes. 'Ik ben de profeet Daniël'. Trend/C2 Drijvend wandelen in het zwembad Heerlijk, die drukte van de grote stad Het tere groen van varens Foto /C5 De gewone kiek wint het op Photokina ANDAAG DE DAG LEIDSE COURANT DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1992 door Frank Hitzert aco Rabanne keert die ochtend terug van een korte wandeling langs de Amsterdamse grachten. Hij is som ber. „Ik heb zojuist de aar de gesproken; ik sta in goed contact met de vier elementen. Ik de dat het water onder Amsterdam loog komt. Het zal deze stad verslin- zoals Parijs door het vuur zal wor- vernietigd. En ik zag de junks en de ks in hun kleding van de wanhoop. Ie is de laatste weergave van een be- iving en in die zin realiseert deze ge- itie zich dat zij de derde gongslag, e beide wereldoorlogen, niet zal •leven". Ie profetieën komen nu bij elkaar en etuigen van het einde der tijden zijn it moment op aarde aanwezig; ko- Nebukadnesar van Babel bij voor- d in het lichaam van Saddam Hoes- en de profeet Daniël, die het omval- yan het gouden beeld met de lemen en het rollen van de steen voor de ing verklaarde, in het lichaam van zilvergrijze coiffure is het enige tpuntje op een dasloos pak dat ver- zo zwart is als de nacht. „Gelijk de de heilige vogel yan de goden van die aan de vooravond van oorlogen r de aarde werd gestuurd en met gekras talloze doden aankondigde, jk de raaf, de fetisj van Merlijn de enaar, die de sleutel bezat die jang verschafte tot de plaats waar eheimen der natuur lagen verbor- Gelijk de raaf, de eerste vogel die de duif de ark van Noach verliet Jia te gaan of de aarde weer boven water uitstak. Mijn echte naam is 4ncisco Rabaneda-Cuervo. Cuervo is ans voor raaf'. o Rabanne alias de profeet Daniël in de bijbelvaste Bask zijn laatste le- noemt voor hij eindelijk het gódde- licht bereikt. Het moet voor hem hectische tijd zijn geweest, want Rabanne was eerder hoer onder ewijk XV en de Egyptische priester oetanchamon heeft vermoord, n herinneringen gaan terug tot 00 jaar voor Christus", ntmoeten de man, die als mode erper en parfumeur toch voora- nieuwe symbolen van verganke- eid creëerde, in de ontbijtzaal van Amsterdams hotel. Maar we heb- elkaar ongetwijfeld vaker gezien, ent monnik geweest. En priester, het laatst in Polen. In Krakóv. Ga een en u zult veel herkennen. In uw ige leven geniet u van .de lichame- geneugten; proeven van wat u in vorige levens heeft gemist. Maar isgemaakt hebben we, meen ik, eerder. Er ontstaat bij mij een van een Japanse tempel. Moet de tste eeuw zijn geweest". Charlatan aco Rabanne een charlatan? Hij t niet de indruk. Beantwoordt geen ent aan het stereotiep van de zelf- oegzame modekoning die de wereld n handpalm meedraagt. Is eerder togen, bescheiden, nederig haast, chreef een boek: 'Trajectoire, vie a l'autre'Het werd vorig jaar n woonplaats Parijs gepresenteerd eze maand volgde de Nederlandse ing: 'Trajecten, van het ene leven et andere'. Reïncarnatie, occultis- n religie zijn de thema's, gebaseerd ïgen, veelal onthutsende ervarin- die teruggaan tot zijn zevende le- sjaar. Paco Rabanne, in 1934 gebo- het Baskische dorp Pasajès de Pedro, de Passage van de Heilige us, maakte toen zijn eerste astrale en bereikte 'het universum van vre- cht en totale stilte', rom nu pas, vijftig jaar na het be- van mijn zoektocht naar de ultieme heid, mijn ervaringen op schrift foto Maurice Nelwan Paco Rabanne: 'Ik heb mij dikwijls afgevraagd waarom juist ik die tekens uit het hiernamaals mocht ontvangen'. gesteld? Weet u, ik was bang alleen te staan, bang belachelijk te worden ge vonden. Ik heb mij dikwijls afgevraagd waarom juist ik die tekens uit het hier namaals mocht ontvangen. Maar on dertussen ken ik talloze mensen die de zelfde ervaringen hebben als ik. Dat ge voel, die kennis, wil ik delen. Niet om dat ik geld en publiciteit nodig zou heb ben dat heb ik genoeg niet omdat ik een goeroe wil zijn, niet omdat ik een nieuw geloof wil verkondigen. Wat ik wil, is mensen slechts enthousiasmeren om goed naar de oertrilling te luisteren, want die is in alles aanwezig' „Ik ben blij met de reacties op mijn boek, die over het algemeen bijzonder positief zijn. Werkzaam in een wereld waarin glitter en glamour de overhand hebben, leren mensen mij opeens ken nen als een serieus man, als een filo soof. Zowel uit eenvoudige als uit we tenschappelijke hoek krijg ik bijval. Slechts uit modekringen ontvang ik nauwelijks reacties, maar daarin bewe gen zich voornamelijk jaloerse, narcisti sche lui. Bovendien zit tweederde aan de drugs". Paco Rabanne ging in 1951 architec tuur studeren aan de Ecole des Beaux- Arts in Parijs en schreef zich in voor de lessen van Auguste Perret, de uitvinder van het gewapend beton. Om zijn studie te betalen, tekende hij maquettes voor de ateliers van Beaux-Arts en ontwik kelde gaandeweg ook interesse voor mode-ontwerpen. Eind 1964 hield Ra banne zijn eerste modeshow met twaalf experimentele, ondraagbare jurken van metaal, die hij onder de knetterende muziek van Pierre Boulez door zwarte mannequins liet presenteren". De show veroorzaakte een schandaal, zijn naam was gemaakt. Symbolisch Later, bij het analyseren van de zijns in ziens 'nooit onschuldige modegrillen', groeide het besef dat kledifig uitdruk king geeft aan existentiële problemen. „Alles is symbolisch. Wezen en schijn zijn onlosmakelijk met elkaar verbon den, zoals de microkosmos met de ma crokosmos. Naarmate het probleem er ger wordt, wordt de kleding provoce- render, met als uiterste de mode van de punks". De couturier noemt het de profetische gaven van mode. „De lengte van de rok wordt langer in economische crises, de vrouwelijke coiffure hoger bij politieke instabiliteit. Na de Eerste Wereldoorlog leefde het Westen in de euforie van de wilde jaren, de kleding was licht en su- perkort. Toch vielen de rokken bij Jean Lavin in 1927 opeens tot op de enkels. Twee jaar later was het Zwarte Donder dag. De beurskrach en internationale crises waren het gevolg. Na de optimis tische toekomstvoorspellingen van de Club van Rome in 1950 werd de mode opnieuw korter en korter met als eind resultaat de minirok van de jaren zes tig. Maar in 1967 lanceerde Christian Dior zijn beroemde kozakkenmantels. Kort daarop begon de oliecrisis". Maar kleding is in de optiek van Raban ne slechts één onderdeel van de schakel van symbolen, die thans mag duiden op het ons wachtende onheil. „Vulkanen die tot uitbarsting komen, aardbevin gen, bosbranden waarvan niemand de oorzaak kent; het is de aarde die zucht, steunt en kreunt. De aarde roept om hulp, wil het juk afwerpen. En haar grieven zijn des te heviger, omdat zij nu op weg is naar een periode van trillings verandering die h?iar op een hoger ni veau moet brengen. De wet van de evo lutie van de kosmos wil dat alles wat leeft, zich verheft. Voor de mens bete kent dat, dat hij van Homo Sapiens een Homo Spiritualis fcou kunnen worden. Het is dat keerpunt waarop we thans zijn aangeland". Universele impuls „Loop ik over de kades van de Seine, dan zie ik dat de bomen al bezig zijn hun flessegroen in te wisselen voor iets zilverkleurigs. In de mijnen zien geolo gen kristallen uit de grond komen en de vogels tjilpen 's ochtends harder dan ooit. Ze voelen de universele impuls. Dat noem ik de apocalyps, wat in feite niet meer is dan wedergeboorte; op weg naar een hoger trillingsplan. Alleen de mens kan niet volgen, zijn trillingen zijn te laag. Daarom zijn zielen zoals ik teruggekeerd op aarde om op dit histo risch zo moeilijke punt het gevecht aan te gaan. Alles duidt op de ondergang, een vreselijke explosie die aan alle leven een eind zal maken. De mens kan nog steeds kiezen tussen goed en kwaad, tussen de apocalyps en de ultieme ex plosie. Maar de tijd dringt. Op basis van de profetieën hebben we hooguit nog tien jaar te gaan. Maar een mens kan in vijfjaar veranderen, kan de oerklank hervinden die ons met de kosmos ver enigt. De mens heeft dat in zich, zelfs de goden kunnen daarop geen invloed uit oefenen. Maar heb ik hoop? Ik zou graag hoop willen hebben. Als ik om mij heen kijk en hier langs de grachten de wanhoop zie, dan vrees ik echter het ergste. Nee, ik geloof er niet in. Ik ben somber". doorRia Schuurhuizen Topmodellen behoren tegenwoordig tot de rijken der aarden. Ze zijn nog niet doorgedrongen tot het exclusieve rijtje van rijkste vrouwen ter wereld, maar ze verdienen wel vor stelijke bedragen. Zeker in vergelij king met veel van hun seksegenoten. Voor modeshows krijgen ze onge hoorde bedragen, voor foto-sessies al evenzeer en als ze ook nog eens exclu sief optreden voor een of ander cosme- tica-huis, dan kun nen ze er vorstelijk van leven. Wat ze daarvoor doen is 'uitstraling geven'. Met hun ge zicht, hun lijf en hun manier van lo pen geven ze een kledingstuk of een produkt een dusda nige meerwaarde, dat het door vrou wen over de gehele wereld grif wordt gekocht. Linda Evangelista is een van die succes volle topmodellen. Deze Amerikaanse van 1.77 meter lang is nu 27 jaar en heeft een gemiddeld jaarinkomen van 2,5 miljoen dollar. Ze woont afwisse lend in New York en Parijs en heeft een aantal merkwaardi ge voorliefdes. Zo speelt de gracieuze Linda hartstochte lijk accordeon. Ze houdt zich fit en mooi met dansen en mediteren, maar eet daarnaast moeite loos pizza's, ham burgers en frites mèt. Ze rookt stevig en plopt regelmatig de kruk uit een goed flesje wijn. Volgens al evenveel verdie nende collega's als Claudia Schiffer, Cindy Crawford, Naomi Campbell en Christy Turlington is zij absoluut de beste mannequin ter wereld. Opdrachtgevers staanvoor haar in de rij. Zo werd ze enke le maanden geleden I benaderd door Marks Spencer. Het Britse warenhuis is fors bezig uit te breiden in Europa en daarom zag men een reclame-campagne voor de nieuwe I herfst- en wintermode mét Linda Evan- beeld wel zitten. W aar schij nlij k werd het model - nog bijkomend van een jetlag- op het verkeerde moment gewekt, want nog voor er definitief over prijzen werd ï-l overhandeld liet de Amerikaanse - op dit moment met een rood kort kapsel - we ten dat ze voor minder dan 30.000 gulden niet eens uit bed komt. In welke bewoording dat gesprek verder is verlopen laat zich raden, want van de jongeda me is bekend dat ze kan vloeken als een bootwer ker. De foto's zijn niettemin ge maakt. De kle ren waarin Lin da Evangelista werd vereeu wigd zijn zelfs tot en met zon dag te zien op de modeshows die tijdens de Da- mesbeurs in het Congresgebouw worden gegeven. En voor dat alles heeft Marks Spencer - hoe wel er geen be dragen zijn be kend gemaakt - ongetwijfeld flink met pon den gewapperd. Nu maar af wachten of de uitstraling van Linda inderdaad kan zorgen voor de beoogde ima ge-verbetering. In ieder geval is het model weer een stukje dich ter bij haar uit eindelijke doel gekomen; nu zo verschrikkelijk- veel verdienen dat ze later nooit meer hoeft te werken. foto Marks Spencer Linda Evangelista, 27-jarig topmodel met een gemiddeld jaarinkomen van 2,5 miljoen dollar. eindredactie peter van der hoest vormgeving kltty stijnman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 19