CDA'er Van Gennip bepleit
relatie politiek en kerken
Nederlandse katholieken lijken op doorsnee-Nederlander
Geestelijk Leven/ Opinie
'Nog nooit zoveel zoekende zielen gezien'
COMMENTAAR
Hongaarse heilige keert
terug naar vaderland
BUDAPEST De Rooms-Katholieke Kerk in Hon
garije heeft zondag de terugkeer van de nationale
heilige Gellert gevierd. Enkele beenderen van de hei
lige verbleven sinds 600jaar in Italië, waar Gellert in
993 als Gerardo Sagredo werd geboren. De kerk
heeft na de val van het communistisch bewind kardi
naal Marco Cè, aartsbisschop van Venetië, verzocht
om teruggave van een relikwie van de heilige. De
komst hiervan werd zondag in de kathedraal van
Szeged, in aanwezigheid van alle bisschoppen en
vele politici, gevierd als symbool van de herwonnen
vrijheid van de Hongaarse kerk. Gellert is de eerste
martelaar uit de geschiedenis van de Hongaarse
kerk. Hij kwam aan zijn einde toen hij, als eerste bis
schop van het Zuid-Hongaarse Csanad, in 1046 een
bezoek bracht aan een gebied waar de nog niet be
keerde bevolking in opstand kwam.
Het komt er bij een
diner niet zozeer op
aan wat zich op de tafel
bevindt,
als wel op wat zich op
de stoelen bevindt.
William Schwenck Gilbert
Duitse joden en christenen
in verzet tegen Duits racisme
HEPPENHEIM/FRANKFURT - De Internationale raad van
christenen en joden (ICCJ) heeft politici en gelovigen in Duitsland
opgeroepen een einde te maken aan „de verschrikkelijke uitwas
sen van nationalisme, racisme en vreemdenhaat in Duitsland, die
wereldwijd ontzetting wekken". De raad dringt aan op krachtige
economische maatregelen om de oorzaken van het racisme weg te
nemen. Dit weekeinde hebben rechtsradicale jongeren opnieuw
aanvallen uitgevoerd op diverse centra voor asielzoekers. Tot
nieuwe voorzitter van de Centrale raad voor joden in Duitsland
werd gekozen Ignatz Bubis (65). Hij werd in Frankfurt gekozen
als opvolger van Heinz Galinski, die drie maanden geleden op 79-
jarige leeftijd overleed. De handelaar in onroerende goederen, me
dia-politicus en liberaal is zelf een overlevende van de holocaust.
Als voorzitter van de joodse gemeente in Frankfurt heeft hij zich
de laatste maanden meermalen gemengd in het Duitse debat over
asielzoekers. Een wijziging van het huidige (ruimhartige) asiel
recht is naar zijn mening „een terugslag voor de democratie".
Gay Krant ziet af van kort
geding tegen bisschoppen
UTRECHT De Gay Krant ziet voorlopig af
van een kort geding tegen de Nederlandse bis
schoppen. Hoofdredacteur Henk Krol had hier
mee gedreigd als de bisschoppen een recent do
cument van de Congregatie voor de geloofsleer
zouden onderschrijven. Daarin wordt homo
seksualiteit „geen zonde" maar wel „een ge
richtheid op een in moreel opzicht intrinsiek
slecht gedrag" genoemd. De bisschoppen laten
in het laatstverschenen nummer van 'Een-
twee-een', het informatiebulletin van het R.K.
Kerkgenootschap, weten dat het document
voor hen geen aanleiding is om hun standpunt
over homoseksualiteit te herzien. Bovendien
gaat is het document geen officiële instructie
maar een brief aan de Amerikaanse bisschop
pen.
door
DIRK VISSER
HAITZE DE BOER
AMERSFOORT - De ker
ken en de politiek hebben
volgens CDA-er J.J.A.M. van
Gennip „de dure plicht" te
werken aan een nieuwe rela
tie. Zij zijn ver uit elkaar ge
raakt door wederzijdse ver
kettering, onder meer als ge
volgvan de kruisrakettendis-
cussie.
Van Gennip, directeur van het
wetenschappelijk bureau van
het CDA, nam deel aan een fo
rumdiscussie op de oecumeni
sche kerkendag te Amersfoort.
De politiek heeft de kerken no
dig, zei Van Gennip. De tijd van
het pragmatisme is voorbij.
Daarom moet de politiek ge
bruik maken van het moreel ge
zag van de kerken.
De politiek staat volgens A.
Kruyt, oud-directeur van het
Landelijk Bureau Racismebe
strijding, voor de enorme opga
ve de mensen voor te houden
het gouden kalf niet te aanbid
den. Nederland is nog nooit zo
welvarend geweest en toch (of
daarom) is het de vraag of de
politiek de moed heeft aandacht
.voor niet-materiële zaken te
vragen.
„We zijn te lief voor elkaar," zei
het PvdA-Tweede Kamerlid A.
Apostolou. „In het maatschap
pelijk debat, bijvoorbeeld over
de minderheden, durven we be
paalde dingen niet te zeggen."'
Toch is het nodig dat er duide
lijke keuzes worden gemaakt."
In het kader van de bestrijding
van het racisme pleitte hij voor
het weerbaar maken van de
slachtoffers. Geef hun een plek
in de samenleving zodat ze niet
lager beschermd hoeven te wor
den, aldus Apostolou. De werk
loosheid onder allochtonen is
driemaal zo hoog als het lande
lijk gemiddelde. De kerken zou
den in opstand moeten komen
en zeggen: 'dit accepteren wij
niet'.
Toekomst kerken
In een stampvolle Joriskerk
waar gesproken werd over de
toekomst van de kerken sprak
minister Hirsch Ballin van jus
titie. „Ik heb zorgen om de ver
harding in de samenleving". De
kerken zouden tegen deze ver
harding een tegenwicht kun
nen bieden. Als voorbeelden
noemde Hirsch Ballin onder
meer handel in mensen en hun
organen, kinderslavernij, de
'morele catastrofe' in voorma
lig Joegoslavië en het verschijn
sel dat er jongeren zijn die ge
wapend met messen uitgaan.
Forum voorzitter prof. Dirk
Mulder (oud-voorzitter Raad
van Kerken) stelde de vraag
welke betekenis de kerken voor
de samenleving hebben en
moeten hebben. Het forum was
het er over eens dat er tal van
maatschappelijke vragen zijn
waar de kerk niet aan voorbij
kan gaan. Voor Hirsch Ballin
vertoont de wereld van vandaag
een chaotische aanblik, nu de
tijd van grote bewegingen als
het socialisme voorbij is. In Eu
ropa is te weinig hoop en ver
trouwen over de oplossing van
de grote vragen; eerder heerst
er onverschilligheid. Kerken
hebben zich te veel op het eigen
bolwerk teruggetrokken. Ze
moeten volgens de minister de
mensen aanspreken om tot een
verantwoordelijke inzet te ko
men.
Mevrouw J. de Boer-de Leeuw,
lid van het dagelijks bestuur
van de Hervormde Kerk: „Ik zie
het als een wonder dat de kerk
er nog is". Want de moderne
mens heeft haar niet meer no
dig. De kerk moet "opkomen
voor mensen die geen stem heb
ben". Ze zal het onrecht
moeten aanklagen, het engage
ment moeten voeden vanuit de
bijbelse verhalen. Eenzaam
heid en het zoeken naar de zin
van het leven vragen bijzondere
aandacht. Er moeten openheid
en ruimte zijn. Het woordge
bruik zorgt voor een 'cultuur-
kloof; daarom moet er gezocht
worden naar antwoorden op de
behoefte aan religiositeit. Bij
voorbeeld in nieuwe vormen
van spiritualiteit (stilte, mu
ziek, liederen en gebed).
Voor de Bredase bisschop Ernst
golden drie kernwoorden: Je
zus Christus, het geweten en
het bij elkaar blijven. Jezus is
belangrijker dan alle herrie en
verdeeldheid die er is, aldus
Ernst. Het geweten acht hij we
zenlijk voor het gelovig hande
len. Die twee vormen de eigen
heid van de kerk. „En als het
kan, probeer het dan bij elkaar
uit te houden, ook wanneer pro
blemen onoplosbaar schijnen1".
Een grote glazen kruik met wa
ter werd op tafel gezet door de
gereformeerde mevrouw E. J.
P. Jansen (Centrum voor Ge
meenteopbouw). Als teken van
leven. Zo zou ook de kerk 'door
zichtig en stromend' moeten
zijn. En vooral geloofwaardig.
Wordt de geloofwaardigheid
van de kerken niet geblokkeerd
door haar dogmatisme of dog
matiek, zo vroeg de hervormde
theoloog F. Immink zich af. Op
die vraag uit het publiek maak
te het forum duidelijk dat het
een afkeer had van dogmatisme
(te starre voorschriften). Maar
zonder dogmatiek, de verwoor
ding van de bijbelse boodschap,
kan het niet.
Prof. Mulder gaf aan het slot
zijn persoonlijke visie op kerk-
zijn als een 'samen discipel van
Jezus Christus' willen zijn.
Hem volgen die met innerlijke
ontferming bewogen was om
mensen in nood; Dat is het
spoor waarin kerken moeten
Mensen in de rij voor St. Joriskerk in Amersfoort waar kerkleiders met
elkaar debatteerden.
FOTO: PERS UNIE
Binnenstad Amersfoort een groot mierennest
Idoor
GERRIT GEERDS
Kerkendaggangers banen zich vanaf het station een weg naar de bij
eenkomsten van de Kerkendag.
FOTO: PERS UNIE
AMERSFOORT De binnen
stad van Amersfoort lijkt zater
dag wel een mierennest. Behal
ve de 18.000 Kerkedaggangers
is er, dankzij het mooie weer,
ook veel winkelend publiek op
de been. Velen lopen met de
Kerkendagplattegrond in de
hand zoekend rond. „Ik heb nog
nooit zoveel zoekende zielen ge
zien", grapt ds. W. van der Zee,
secretaris van de Raad van Ker
ken tijdens de slotviering.
Op zo'n 40 plekken in Amers
foort - kerken, kapellen, een
moskee, een theater, tenten,
pleinen - wappert de Kerkedag-
vlag als teken dat daar één van
de om en nabij 100 activiteiten
plaatsvindt.
De meeste belangstelling trekt
het debat waaraan ondermeer
minister Hirsch Ballin van jus
titie deelneemt. "Die man heeft
groot gelijk", zegt een meneer
uit Amsterdam nadat de CDA-
minister de kerken opgeroepen
heeft om in actie te komen te
gen de verloedering van de sa
menleving. Dat jongeren zich
met messen bewapend in het
uitgaansleven storten kan toch
niet de bedoeling zijn, valt hij de
minister bij.
Ds. Van der Zee van de Raad
van Kerken vindt dat de kerken
de handschoen al lang opgeno
men hebben. In het kader van
het conciliair proces voor ge
rechtigheid, vrede en behoud
van de schepping zijn veel kerk
leden bezig met eerlijk delen,
zorg voor de schepping en gast
vrijheid voor vluchtelingen.
Voor Titia en Jolanda uit Arn
hem die even een blik om de
hoek werpen, hoeft al dat ge
praat over de kerken op weg
naar 2000 niet. Zij zijn vanmor
gen met een extra trein vol Ker
kedaggangers naar Amersfoort
gereisd. Wat vonden zij het
leukste van de Kerkendag tot
nu toe? „Die neger in de winkel
straat", grinnikt Jolanda. „Die
man doet of hij een boodschap
uitdraagt. Op een bordje staat
tenminste: U moet wedergebo
ren worden. Ondertussen
speelt hij- allemaal vrolijke wijs
jes op een electrische gitaar en
verdient ook nog wat". Titia is
het niet met haar vriendin
eens: „Je ziet toch zo dat die
man gelovig is. Dat is geen
nep".
In diezelfde winkelstraat staat
een klein evangelisch luthers
kerkje dat als stiltecentrum
dienst doet. Ondanks de be
hoorlijke belangstelling zit er in
één van de banken een man
heel rustig te bidden. Op een
bord kunnen gebedsintenties
geprikt worden die op zondag in
dé eredienst gebruikt zullen
worden. 'Heer, wilt u met Eg-
bertine zijn die het nu erg inge
wikkeld heeft' staat op een van
de briefjes. 'Heer, wilt U ie
mand geven die ervoor kan zor
gen dat de psychiatrische zie
kenhuizen rookvrij verklaard
worden' staat op een andef op
geprikt briefje.
Dit gebed is afkomstig van me
vrouw Kuperus uit Assen. Zij
bezoekt regelmatig een familie
lid dat opgenomen is in het psy
chiatrisch ziekenhuis Denne
noord te Zuidlaren. Mevrouw
Kuperus stoort zich er ver
schrikkelijk aan dat zelfs in
slaapzalen van dit ziekenhuis
gerookt mag worden.
In de Omroepkerk waar de
KRO op zondagmorgen de eu
charistieviering uitzendt,
wordt tussen de middag een ge
bedsdienst voor ex-Joegoslavië
Deelname aan conciliair proces gedaald
AMERSFOORT De deelname van plaatselijke parochies en ge
meenten aan het conciliair proces is sinds 1989 gedaald van 72
naar 46 procent. Volgens een onderzoek van de Katholieke Univer
siteit Nijmegen betekent dit dat in de tweede fase van het conci
liair proces ongeveer 2.000 van de 4.500 plaatselijke gemeenten en
parochies zich bezig hebben gehouden met de vragen van gerech
tigheid, vrede en het behoud van de schepping.
De participerende kerken zijn min of meer gelijkmatig verdeeld
over de kerkgenootschappen. Alleen voor de Nederlandse Her
vormde Kerk ligt het percentage lager (38 procent). Vooral in de
Gereformeerde Bond, de rechtervleugel van deze kerk, was de ani
mo voor het conciliair proces niet bepaald groot.
li
UTRECHT De rooms-ka-
tholieken zijn de meest gese
culariseerde geloofgroepe-
ring in Nederland. Bijna de
'helft van hen is randkerke
lijk en gaat zelden of nooit
naar de kerk. De meesten ge
loven dat God niet anders is
dan het goede in de mens en
dat mensen zelf zin aan hun
leven moeten geven.
Tot deze conclusie komen gods
dienstsociologen uit Nijmegen
in een nog niet gepubliceerd on
derzoek. Eén van hen, prof. dr.
J. Peters, deelde de belangrijk
ste resultaten mee op een sym
posium van het katholieke on
derzoeksbureau KASKI in
Utrecht.
In kerkelijk Nederland vormen
de katholieken, samen met de
hervormden, „zonder enige
twijfel" de minst actieve gods
dienstige groepering, aldus Pe
ters. Zij staan daarmee duide
lijk tegenover de gereformeer
den en met name de 'streng ge
reformeerden', die in alle op
zichten de meest godsdienstige
groepering vormen.
Ook als het gaat om de inhoud
van het geloof, bestaan de
grootste verschillen met de ge
reformeerden. De meeste ka
tholieken houden er een 'bin-
nenwereldlijke levensbeschou
wing' op na, waarin „de mens
zelf, zonder verwijzing naar
God, het antwoord moet zien te
vinden op de fundamentele le
vensvragen". De meeste gere
formeerden daarentegen gelo
ven in een persoonlijke God.
„Katholieken zijn dus net ge
wone mensen", was de conclu
sie van menig symposium-gan
ger na afloop van Peters' toe
spraak. Als het om waarden
gaat, onderscheiden zij zich
slechts van andere Nederlan
ders door het grotere belang dat
zij hechten aan „het gezin met
alles wat daarbij hoort".
Beroep, carrière en financiële
zekerheid en het genieten van
het leven vormen voor hen net
als voor de doorsnee-Nederlan
der verreweg de belangrijkste
waarden.
Ook op sociaal-economische
terrein huldigen katholieken
dezelfde opvattingen als andere
Nederlanders. Alleen op 'cultu
reel terfein' zijn er lichte ver
schillen: katholieken zijn ster
ker gekant tegen onbeperkte
vrijheid van meningsuiting,
wijzen in sterkere mate allerlei
ingrepen in het leven af en heb
ben een traditioneler beeld van
de rol van mannen en vrouwen.
Wat de sociale positie van ka
tholieken betreft, verschillen
de katholieken op drie punten.
Hun gemiddelde leeftijd is iets
hoger, hun opleidingsniveau is
lager en zij oefenen vaker be
roepen uit met een lagere socia
le status, aldus Peters.
Vervreemden
Pastoraal-theoloog dr. J.A. van
der Ven, eveneens hoogleraar
in Nijmegen, relativeerde het
onderzoek van Peters en de zij
nen.
Zij suggereren ten onrechte dat
de kerken vroeger altijd vol za
ten. Ook aan het begin van deze
eeuw was er, ondanks de hon
derdduizenden communies,
„een heel leger van binnenker
kelijk vervreemden."
Er is, aldus Van der Ven, wel
degelijk toekomst voor de kerk,
ook voor een minderheidskerk.
Grote parochies met kleine
kerkgebouwen bieden volgens
hem perspectief. Wel is het no
dig dat de kerk „op de helling"
gaat. Met name de organisatie
structuur zal eraan moeten ge
loven.
„De maatschappij kent al twee
eeuwen het stelsel van de demo-
-nt
gehouden. Onder applaus ko
men er 70 Bosnische vluchtelin
gen binnen. Sommigen zijn ge
kleed in een t-shirt van de
Stichting Bosnië-Hercegovina.
Zij steken kaarsjes aan voor
vrede en gerechtigheid in hun
vaderland. Eén van hen bidt tot
God ('Wij noemen U Allah'): „U
gaf ons opdracht om recht te
doen. Laten ze stoppen met
deze zinloze oorlog. Laat ons
vriendschap brengen waar haat
is".
Mevrouw Boer uit Maassluis
toont zich diep onder de indruk:
"Ik vind het fantastisch om
hier zo samen te zijn".
Op de markt der mogelijkhe
den, verspreid over zes locaties
in de buitenlucht en vijf in ge
bouwen, tonen 250 idealisti
sche organisaties hun waar.
Van Stichting De Brandnetel
tot Stichting Goed Werk, van
De Hongerstichting tot Aktie
Strohalm en van Rechten voor
al wat leeft tot Hof van Heden.
De heer Nijboer uit Zwolle stapt
wat rond. Voor hem is de luier-
service het opmerkelijkste mi-
leuvriendelijke initiatief. Niks
wegwerpluiers, de luierservice
haalt de vuile luiers en brengt
ze schoon weer terug.
Wat zoekt deze Zwollenaar op
de Kerkendag: „Wij komen bij
elkaar, steunen elkaar en gaan
weer verder. Het is zoals Ker-
kendagdominee Van der Zee
zei: Veel kleine mensen die op
veel kleine plaatsen veel kleine
dingen doen, kunnen het ge
zicht van de wereld verande
ren".
Twij leiachtig j a
HET was op het randje maar een halt aan de Europese
naar verdere eenwording is gisteren door het resultaa
het Franse referendum uiteindelijk voorkomen. Eem in
derheid van nee-stemmers zou de talrijke weifelaars
tie hebben verschaft om dit uiterst gecompliceerde eei
dingsproces verder te ondergraven.
HET is al eerder opgemerkt: de motieven die voor M
rand aanleiding waren het referendum te organiseren
motieven op grond waarvan de Fransen hun keuze be e
den, waren in niet onbelangrijke mate van binnenli jiijk
aard. Mitterrand hoopte met zijn initiatief- dat voor hi psei
litieke besluitvormingsproces over 'Maastricht' foi velij
niet nodig was - de rechtse oppositie te kunnen vert
Het bleek een misrekening, de kloof over 'Maastricht'
dwars door vrijwel alle Franse politieke partijen heenl
kiezers hebben hun gang naar de stembus benut om MM
rand een afschrobbering te geven voor de manier waaim
de zaken in eigen land afhandelt. Volgens peilingen ku|
de Franse socialisten nog maar slechts rekenen op tui
procent van de bevolking. -
MAAR ondanks deze onzuivere motieven heeft de dii
over het referendum ook winst opgeleverd. Zij heeft W
zien hoe groot de achterstand in kennis is die bij de Fra
bestaat over Europese aangelegenheden. Om slecht:
voorbeeld te noemen: de Franse boeren die zich massa
gen Maastricht keren, realiseren zich niét dat wanne
EG met haar overvloedige fondsen niet bestaan had, d J
renstand allang gedecimeerd zou zijn.
EEN voordeel is dat de kennis over het Europese eei
dingsproces door de weken durende discussies ongetu
is toegenomen, de betrokkenheid bij zaken die iedere u!^
her raken, is vergroot. Maar een voordeel van deze disc
is ook dat de dubbelzinnigheden van het verdrag vaneeJ
tricht in volle scherpte aan het licht zijn getreden. Die
belzinnigheden verzwakten ook voortdurend het pknei
van de voorstanders in het debat. De Europese politicn'
ten niet hoe de economische en politieke unie gereali
moet worden. De monetaire crisis van de afgelopen
laat zien dat er nog zeer veel economisch voorwerk vei
moet worden voordat de basis rijp is voor een Eun
munt, hoe evident de voordelen van een dergelijke muii|vot
zullen zijn, niet alleen voor de Europese zakenman, ,0jj
ook voor de gemiddelde toerist. de
NOG fundamenteler zijn de vragen die opgeroepen wi eé
in het ontwerp voor een politieke unie. Zullen de groti Ie 1
den - Frankrijk en Duitsland voornamelijk - op basis °P
het groot zijn hun zin doordrukken en de kleine lande v
nakijken geven of wordt het een Europa waarin iedi'&v
mag meepraten. Maastricht laat de voorstanders daarv^
grote onzekerheid. Evenmin is er duidelijkheid over d j0j
reinen die aan een Europees gezag zullen worden ov m
dragen. En volstrekte onduidelijkheid is er wie de regei nt;
Europese politici zal controleren. Het Europees Parle >n.
heeft nog steeds nauwelijks iets in de melk te brokkelei 1 v;
PRECIES op dit laatste punt richt zich de twijfel vai er
Franse en eerder dit jaar ook van de Denen. Op de vooi
derende Europese moloch lijken steeds minder mt
greep te hebben. Toch kan dit geen aanleiding zijn de 11
principes van samenwerking en afstemming van bek
ondergraven. Ook al is het weliswaar niet onbegrijpelij J
in dit ingewikkelde besluitvormingsprocves waarin z
stemmen zich mengen en waar alles met alles samenl ha
nog zoveel onduidelijkheid heerst. uli<
Niettemin heeft president Mitterrand met dit referei en
een koekje van eigen deeg gekregen. Het is zeker niet h
sultaat waarop hij in juni had gerekend. De politici, del
se niet op de laatste plaats, zullen meer duidelijk
moeten verschaffen over de koers naar die Europese
wording. Dat is de les en de winst van het Franse ref lsl
dum.
cratie; de kerk echter hand
haaft haar monocratie. De
maatschappij kent de scheiding
van de wetgevende, rechtspre
kende en uitvoerende macht; de
kerk kent slechts een onder
scheiding der machten. Voor de
maatschappij zijn de rechten
van de mens heilig; in de kerk
vormen zij een regelrecht ta
boe", zo zei Van derVen.
De klachten over centralise
ring, formalisering en hiërar-
chisering „dringen niet echt
door tot de hoogste regionen
van de kerk" en de kerk „ver-
kerkelijkt" steeds verder. Van
der Ven pleitte voor een „inno
vatieve organisatie", die niet
steil, maar plat is, lage drem
pels heeft en flexibel opereert
en creatief talent in de kerk sti
muleert.
vli
Celdóc Somant
Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit vj
Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden.
Kantoor advertentie- en
abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden.
Telefax: 071 - 134 941
Postadres: Postbus 1-12300 AA Leiden.
Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk.
071 - 132221,070-3190 933.
070-3906 717.
Postbus 9,2501 CA Den Haag
Hoofdkantoor:
Telefoon:
Telefax:
Postadres:
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
08.30 tot 17.00 uur.
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers,
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) I
Leiden en omgeving (tel 071 - 144 046/047/48/49): G..- J Onvlee (chef-redacAjr
F. Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R. Koldenhof, M Kroft, T Pieters^j
M. Roso.
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815):
A. van Rijn (chef), drs R Edens, A. van Holstein, E Huisman, H. Jansen, drs.
Leeuwen - Voorbij, R. de Roo.
Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers.
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met kunst- en rtv-redactie Sijl
Pers.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P van Velthoven
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis.
„7
ie, ei
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied,
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie,
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlan
België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K Swi
M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't I
(chef), H Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus,
- de yolgende correspondenten in het buitenland: drs. D J. van den Bergh
(Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm
(Johannesburg), drs. A Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M. de Konn
(Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voon r
IPariic* Hrc R V/i inrtprink rMn<;krii i! W Werkman (Jeruzalem!. G. van Wijla'
De Leidse Courant heeftals lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve
publicatierechten van Tqe Times en The Sunday Times of London. Vertaalster
M.de Cocq
08.30 tot 17.00 u
18.00 tot 19.00 ui
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248 op n
15.00 uur.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 27,00
per kwartaal 79,80
per jaar 312,65
Bij betaling per acceptgirokaart:
per maand
per kwartaal
per jaar
28,20
82,80
318,65
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend heU
geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680.
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050