Hindoes en i het eerste het CDA Uitgekeken op uw interieur? (m Wao-handreiking van Mm Kok valt verkeerd Binnenland Tijdschrift met coca blad in beslaggenomen Van den Broek: één ministerie voor internationale zaken Weer bedrijf geruimd wegens pesudovogelpef BM L Schipperszoon valt overboord en verdrinkt Leidse Courant AMSTERDAM De Amsterdamse politie heeft op last van justi tie bijna de helft van de oplage van het Latijns Amerika-blad Aler- ta in beslag genomen wegens overtreding van de opiumwet. Als „bijlage" was er aan het tijdschrift een blad van de cocaplant toegevoegd, terwijl in één van de artikelen een gebruiksaanwijzing „Zo kauw je coca" was opgenomen. Volgens woordvoerder R. Mus- kens gaat het om 1.500 exemplaren die ter verzending naar de abonnees bij de PTT in Amsterdam waren aangeboden. Alerta was deze keer voor een belangrijk deel gewijd aan de, volgens de redac tie, onduidelijke houding in Europa ten opzichte van coca. Om het redactioneel commentaar kracht bij te zetten en de lezer zelf een oordeel te laten vellen over coca, werd een blad van de cocaplant ter grootte van een laurierblaadje ingesloten. LEIDEN Minister Van den Broek van buitenlandse zaken wil één departement voor internationaal beleid vormen waarbij het werk van zijn ministerie wordt gecom bineerd met die van Ontwik kelingssamenwerking en De fensie. Van den Broek zei dit gister avond op een bijeenkomst van Leidse studenten. Zijn uitspra Kees Klop, wetenschappelijk medewerker van de CDA-pro- gramcommissie. ken gaan in de richting van de opvattingen die minister Pronk van ontwikkelingssamenwer king eerder heeft geuit. Die pleitte eveneens voor de oprich ting van één ministerie voor in ternationale zaken. Momenteel wordt onder leiding kamervoor zitter Deetman gewerkt aan een herindeling en samengaan van departementen. Van den Broek en Pronk lijken nu bei den aan te sturen op een sa mengaan van de drie departe menten nu ook het defensiebe leid vrijwel volledig bepaald wordt door buitenlands beleid. Naar verwachting worden hier pas door een volgend kabinet besluiten over genomen. Van den Broek wierp gisteren ook een plan op tafel voor uit breiding van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties met semi-permanente leden. Mo menteel telt de Veiligheidsraad vijf permanente leden met daarnaast wisselende leden die twee jaar deel uitmaken van de raad. Van den Broek wil een tussenvorm creëeren van lan den die vijf tot zeven jaar zit ting hebben. Bij die semi-permanente leden denkt de minister in de eerste plaats aan Duitsland en Japan. Daarnaast vindt hij dat ook an dere naties die belangrijk zijn voor hele werelddelen zoals In dia, Egypte, Nigeria, Brazilië of Mexico een semi-permanente zetel moeten kunnen verwer ven. Volgens Van den Broek is die uitbreiding noodzakelijk van wege het gebrek aan represen- tativieit van de huidige Veilig heidsraad die bestaat uit: Vere nigde Staten, Groot- Brittan- nië, Frankrijk, China en Rus land. WK W m LEVEROIJ - In het Limburgse Leveroij is gisteren eenp] bedrijf geruimd nadat onderzoek van het Centraal Die kundig Instituut in Lelystad uitwees dat er pseudc^ heerst. Alle 20.000 leghennen zijn vernietigd en het bedrijf wj smet. Rondom het bedrijf is een beschermingsgebied i| straal van drie kilometer ingesteld. Vervoer van vogels is nen verboden. Leveroij ligt in het toezichtsgebied dat na uitbraak van pseudovogelpest in Swartbroek op 4 septem ingesteld. Het onderzoek naar pseudovogelpest op ander| ven in de beschermings- en toezichtgebieden loopt nog. E naire dienst van het ministerie van landbouw, natuurbe visserij bepaalt binnenkort of aanvullende maatregelel ziekte te bestrijden noodzakelijk zijn. ilSt DEN HAAG „Het identi teitsprobleem van het CDA ligt natuurlijk helemaal niet bij enkele hindoes in de frac tie. Als de kerken niet meer oproepen tot persoonlijk ge loof, zeg maar rustig zorgen voor herkerstening en evan gelisatie, dan is het CDA als christelijke organisatie zo verdwenen". Kees Klop, wetenschappelijk medewerker van de CDA-pro- gramcommissie, hoopt ondanks alle opwinding over de uitspra ken van CDA-voorzitter Van Velzen op een 'waardige discus sie' over het nieuwe program ma van uitgangspunten met de betwiste strofe: „De toets aan de Heilige Schrift is de kern van de politieke overtuiging". De discussie in het CDA draait al lang niet meer om de uit spraak van Van Velzen dat het CDA geen christelijke partij meer is. Die woorden zijn con amore als 'uitglijder' vergeven. Bij de verontruste achterban is echter een dringende vraag blij ven hangen: kunnen CDA-ver tegenwoordigers aangesproken worden op de bijbel. Klop meent van wel. Hoe hindoes, moslims en anders-gelovigen in de partij dat kunnen rijmen moeten ze zelf beantwoorden. De eerst aangewezene, het hindoe-CDA- Kamerlid D. Ramlal, is na over leg met de fractietop niet bereid tot een gesprek. „Nee u stelt alweer de verkeer de vraag". Mevrouw mr. G. M. Mohanlal, hindoe- CDA'er en spreekbuis voor minderheden in het CDA windt er geen doekjes omheen: „U wilt weten of ik als hindoe aan de bijbel kan toetsen. Die vraag is volstrekt niet aan de orde. Dat wordt in het CDA helemaal niet gevraagd, dus u wilt me iets laten zeggen wat ik niet wil". Ze benadrukt dat ze als ju rist niet in dergelijke interview trucs trapt. Kees Klop, docent op de CDA- kaderschool, begrijpt het dilem ma van Mohanlal: „Ja, het is waar. Juist hindoes zullen grote moeite hebben te toetsen aan de bijbel. Ik kan me goed inden ken dat er een probleem ligt bij de tien geboden waar in het eer ste gebod staat: „Gij zult geen andere goden dienen". Als je al niet achter de tien geboden kunt staan en je moet je over tuiging daar wél aan toetsen, dan kom je in de problemen. Ik weet niet hoe ze dat intellec- tueel'kunnen rijmen". Klop denkt dat de Abrahamiti- sche geloven, zoals islam en jo dendom, veel minder proble men hebben met het toetsen aan de bijbel. Toch is het vol gens Klop volstrekt de bedoe ling geweest van de commissie ieder CDA-vertegenwoordiger zijn overtuiging te laten toetsen aan de bijbel. Bij het hanteren van de vier kernbegrippen (soli dariteit, rentmeesterschap, ge rechtigheid en gespreide ver antwoordelijkheid) moet hij kunnen verwijzen naar alle re levante passages daarover in de bijbel. „Dat is ook expliciet de bedoeling geweest van de com missie. Er staat dus niet dat je beslist in de bijbel behoeft te ge loven. Dat klinkt vreemd, maar dat vragen we niet. We vragen niet naar persoonlijk geloof, maar uitsluitend dat men aan de bijbel toetst. En ik garandeer u dat gelovige moslims, hindoes en joden zich vaak meer gelegen laten liggen aan bijbelse op drachten zoals eerbied voor na tuur en medemens dan veel christenen. We komen dichtbij de woorden van CHU-voorman De Savornin Lohman die al in 1904 zei: we gaan niet op geloof toetsen, maar iedereen die mee wil doen op basis van het pro gram is welkom en mochten ze nog tot geloof komen dan zijn we helemaal blij". Tolerant Na enkele malen benadrukt te hebben dat zij als jurist gewend is geen 'onstelbare vragen' te beantwoorden, zegt mevrouw Mohanlal: „Jezus komt bij ons al op de zevende plaats. Wij staan heel tolerant tegenover het christendom. Jezus is één van onze goden. Dan heb ik geen enkele moeite me thuis te voelen in een partij die van het christendom is afgeleid. Ik heb hier in Den Haag op een school gezeten, die was zo christelijk als wat. Daar voelde ik me ook al thuis". Maar zou ze ook haar standpunten willen verdedigen op grond van de bijbel? Ze her haalt haar eerdere antwoord: „U stelt opnieuw een vraag die niet aan de orde is. We kunnen hier wel tot één uur vannacht over praten, maar zo'n vraag, daar trap ik niet in". Kees Klop: „Dat Jezus bij een hindoe op de zevende plaats komt, is nog niet zo'n probleem. Maar ik zou wel eens willen we ten hoe hij zijn overtuiging aan de tien geboden voor zichzelf kan toetsen. Dat wordt moei lijk. Als de betrokkene er for meel toch toe bereid is en hij houdt dat in de politieke discus sies vol, dan kan hij gekandi deerd worden. Hoe hij dat ver volgens weer met zijn eigen ge loof verzoent is zijn eigen zaak. Daar kan de partij niet in tre den". „Ik vind dat anders-gelovende partijleden dat moeten uitleg gen. Dat gebeurt trouwens al regelmatig. Heel vaak loopt dat juist heel bevredigend af voor de echt orthodoxe christenen. Die aanvaarden iemand dan toch als degene die vaak dichter bij hen staat dan men ver wachtte. In de praktijk kon het wel eens zo zijn dat een ortho doxe jood, een overtuigde mos lim en een door en door reli gieuze hindoe bijbelser handelt dan veel christenen. In feite is dat de reden waarom zij voor het CDA aanvaardbaar zijn. Sommige geseculariseerde ag nostische CDA'ers blijken min der boodschap aan de bijbelse overtuiging te hebben dan de gelovige moslim die zijn gods dienstige plichten nakomt". Persoonlijk geloof Kees Klop: „Ik denk dat de om vang van het aantal andersgelo vigen in Nederland nooit veel groter zal worden. Over de etni sche minderheden wordt ont zaglijk stampij gemaakt. Maar wat is nou vijf procent minder heden op onze bevolking. We hebben nauwelijks 400 duizend moslims en 70 duizend hindoes in ons land. Het probleem ligt voor het CDA veel fundamente ler. Het aantal mensen dat een persoonlijk geloof in God heeft, neemt sterk af. De geloofsover dracht neemt dramatisch af, zo wel in het gezin, in de kerken als op scholen". „Als de kerken niet meer oproe pen tot persoonlijk geloof, zeg maar rustig aan de slag gaan met herkerstening en evangeli satie, dan vrees ik het ergste. Als de kerken geen duidelijk antwoord hebben, dan gaat het CDA er op den duur ook zeker aan als christelijke partij. De realiteit is dat de katholieke kerkleiding zich erg conserva tief opstelt, terwijl de prote stantse kerken het niet zoeken in het persoonlijke geloof, maar in sociale vraagstukken als ar moede en bewapening. En daar heb je genoeg actiegroepen voor. Daar heb je geen kerk voor nodig. U kunt het zich mis schien niet voorstellen, maar het vormingsinstituut van het Het CDA-kamerlid D. Ramlal kan het hindoe-geloof goed met het christendom rijmen. CDA heeft gewoon bepaalde ta ken van de kerk moeten overne men. De mensen weten zo wei nig van de bijbel, de confessie en het christen-democratisch erfgoed dat we ons partij kader als het ware zelf moeten oplei den. Met die geloofsoverdracht zijn we nu in het vormingsinsti tuut bezig, terwijl het in de kerk had moeten gebeuren". Kees Klop: „Kijk als meer dan de helft van de CDA'ers geen persoonlijk Godsgeloof meer heeft, dan kun je het geen chris telijke partij meer noemen. Dat hoef je niet eens in percentages uit te drukken, zoiets ga je na melijk al veel eerder merken. Nu wordt in de partij nog se rieus naar de bijbel gekeken. Dat mag uitgebreid worden. Bij fractievergaderingen zou niet alleen aan het begin een stukje uit de bijbel gelezen moeten worden, maar er kan ook best een beschouwing bij geleverd worden. Die taak, die vroeger in de kerk, op de jeugd-, mannen en vrouwenverenigingen vorm kreeg, moet de partij overne men nu het niet in de kerk ge beurt". „Nee, geen passieve consump tie van de toetsing van de bijbel door een wetenschappelijk in stituut. Alle CDA-vertegen- woordigers moeten in alle ge vallen hun overtuiging toetsen aan de bijbel. Wij zijn natuur lijk geen congregatie van de ge loofsleer. Daar ben ik ook abso luut niet bang voor. Kijk, Colijn verdedigde de gouden stan daard jarenlang op basis van de bijbeltekst: „Laat uw ja, ja zijn", dus we devalueren de gul den niet, omdat banken en be leggers zich bedrogen zouden voelen. Zo geïsoleerd mag na tuurlijk niet meer over teksten gesproken worden. Dan moetje ook kijken of zijn uitleg strookt met het beginsel dat de over heid een schild is voor de zwak ken. Maar op zich blijf ik van mening dat relevante bijbeltek sten gewoon dienen als argu ment in de discussie. Ze moeten zelfs een doorslaggevend argu ment zijn". Mevrouw Mohanlal: „Zo is de vraag nog nooit gesteld. Wij hebben bij het intercultureel beraad van het CDA nog nooit de bijbel gelezen zolang ik er bijzit. En ik ben nu zo'n ander half jaar secretaris. Ja, ik maak de vertaalslag van de uitgangs punten precies zoals mijnheer Van Velzen heeft verwoord. Probeert u nu weer diezelfde richting op te gaan met uw vra gen? Ik heb u vanmiddag wel toegezegd te willen spreken over die interessante vragen en hoe het hindoe-geloof zich ver houdt met het CD A-beginsel. Ik had toen een haastklus en heb toen maar 'ja' gezegd. Maar ik sta echt boven die discussie, mijnheer Bijleveld. Vraagt u verder maar aan de partijvoor- lichter, Meüs van der Poel". Zondagsrust Kees Klop: „Iemand kan het eens zijn met de politieke keuze van de partij zonder de bijbelse argumenten te delen. Dat ge beurt als iemand niet aan de bij bel kan toetsen. Ik denk dat zo iets niet is vol te houden. Vroeg of laat wordt het aan je ge vraagd. Dan zul je de bijbel er op na moeten slaan. En dat geldt ook voor zaken als milieu beleid en de aanleg van de A-24 of iets dergelijks. Bij een beroep op de bijbel zijn tegenargumen ten die niet aan de bijbel wor den ontleend ondergeschikt. Anders moet je niet schrijven dat toetsing aan de Heilige Schrift de kern is van je politie ke overtuiging". „Een beroep op de bijbel is al tijd legitiem in het CDA. We hebben het hier namelijk over het belangrijkste in het leven, namelijk over datgene waaraan mensen zich toevertrouwen. Gods beloften, daden en gebo den zijn van beslissende beteke nis, zo zijn de CD A-uitgangs punten. Dat wil dus zeggen dat alles daar van afhangt. Een CDA-vertegenwoordiger die daar niet aan kan toetsen, komt dus in moeilijkheden. Laten we de zondagsrust nemen. Het kan zijn dat niet-christenen eerder openstelling van winkels op zondag tolereren. Een CDA- raadslid die niet vurig het CDA- standpunt over zondagsrust verdedigt hoor je niet terug te zien op de volgende kandida tenlijst, vind ik. Je moet vaar digheid hebben bij het toetsen aan de bijbel. Maar die vaardig heid ontbreekt heus niet alleen bij hindoes. In de katholieke wereld is die bijbelvastheid ook niet zo groot en in de prote stantse wereld holt die schreeu wend achteruit". CDA-Kamerlid G. Ramlal wil nu geen gesprek over de relatie hindoe-geloof en CDA-grond- slag. Hij belt nog wel over enke le weken. Misschien dat de com motie over het interview met partijvoorzitter Van Velzen dan geluwd is. „Het is even niet ver standig". Waarom niet? „Daar om niet". Vlak voordat het in terview met CDA-voorzitter twee weken terug in de krant stond was Ramlal nog wel be reid over zijn positie te praten. Toen zei hij: „Ik kan het alle maal goed met elkaar rijmen. Er is maar één God, met meer dere verschijningsvormen. Er zijn ook verschillende manieren tot vergeving. Jezus wijst één van die wegen. Allah biedt een andere weg. Hindoes kennen nog andere. Dat het christen dom andere geloven uitsluit? Ach, ik ben al ruim elf jaar ac tief in het CDA, zowel als ge meenteraadslid als wethouder in Den Haag. Ik heb er nog nooit een inhoudelijke discussie over gehad. Nu zit ik in de Tweede Kamer en dan vraagt men er ineens naar". Ook na herhaald aandringen was hij niet bereid alsnog een interview toe te staan. CDA-yups Kees Klop: „Maar als een hin doe zich meer gelegen laat lig gen aan de scheppingsopdracht en meer respect heeft voor het milieu, dan valt van hem beslist veel te leren. Daarom ben ik blij dat ze er bijzitten in het CDA. Er zijn ook hele andere mensen die in de partij goede mogelijk heden zien hun belangen te be hartigen en carrière te maken. Dat zijn mensen die volstrekt lak hebben aan die bijbel. Dat zijn de CDA-yups, de christen- nietL dnjf foto: theo 0 technocraten en daarj, we er nogal wat van. net onder het hoogste Door de interne meel in de partij komen ven. Als het echt s] wordt, kun je ook vertrouwen. Je kunt iemands geloof werkel niet. Dat bepaalt stijl, zijn betrouwbi Daardoor breken die niet echt door. Als echt serieuze invloed gaat de partij naar de Dan willen de mensen Ap wens ook niet meer o]|li! men. Dan word je gewc burgerlijke vlakke midi tij, waar je niets vitaals i|;n herkent". „Wij hebben geen tactP1 aanzien van het opnenwk anders en niet-gelovige». zijn we ruimhartig i moeten de geloofsvrai stellen. Tegelijkertijd we het probleem dat de overdracht in de kerki neert. Maar we doen de ook te kort als we ze wi omdat het een probleei de kerken veroorzake gebed aan tafel, de bijbel alles zakt in elkaar, scholen trouwens. De moeten nu de slag winr is nog niet verloren. Als er inderdaad in slaagt 1 soonlijk geloof bij de men leven te wekken dan is komst. Daar hangt uite de 'C' van het CDA vai dat niet in de samenlev leven komt dan zal het christelijke partij steeds worden. Dan secularise CDA met de kerk mee ADVERTENTIE DEN HAAG - De uitspraken van PvdA-minister Wim Kok over een eventuele verdere verzachting van wao-maat- regelen zijn gisteren verkeerd gevallen bij zijn CDA-collega Bert de Vries van sociale zaken en VNO- voorzitter Rinnooy Kan. De Vries toonde zich „volko men verrast", door de politieke zet van Kok. „Het kabinet dient vast te houden aan zijn plan nen. Er kan geen sprake van zijn dat de wao-voorstellen op nieuw ter discussie worden ge steld", aldus De Vries. Rinnooy Kan zei de actie van Kok sterk af te keuren. In een reactie daarop zegt vice- premier Kok dat hij en zijn col lega De Vries op één lijn zitten over de wijze waarop het kabi net de wao-discussie met de Tweede Kamer ingaat. Kok zei gisteren dat zijn opmerkingen over de wao, een dag eerder tij dens een PvdA-bijeenkomst ge maakt, hier en daar in de pers van een „rare uitleg" zijn voor zien. De Vries heeft vooral op die uitleg gereageerd, is Koks indruk. Tijdens de partijbijeenkomst in de Haagse Pulchri-studio had Kok laten doorschemeren dat er bij de parlementaire behan deling van de wao-wetsvoor- stellen een „open discussie" ge voerd kan worden nu het beroep op de wao zich stabili seert en de komende maanden wellicht verder gaat dalen. Onmiddellijk na de PvdA-bij- eenkomst liet CDA-fractielei- der Elco Brinkman via zijn woordvoerder opmerken: „Over welke daling heeft Kok het eigenlijk? Wij zien nog geen daling van het aantal wao'ers". Ook De Vries heeft zich' nu bij deze kritiek aangesloten. „Ik ben helemaal niet zo optimis tisch over een daling van het beroep op de wao", aldus de mi nister. De WD en Groen Links hebben opheldering gevraagd over de uitlatingen van Kok en de reac tie van De Vries daarop. De WD wil voor dinsdag een schriftelijke reactie van het ka binet. Als die ontoereikend is, zal de fractie de zaak aankaar ten in een spoeddebat. De frac tie van Groen Links heeft al la ten weten dinsdag mondelinge vragen te willen stellen aan de beide bewindslieden. ADVERTENTIE DORDRECHT Een 21-jarige schipperszoon is gisteren in de Oude Maas onder Rotterdam vanaf het motortankschip Rhodina 1 in het water gevallen en verdronken. De zoon van de schipper is waarschijnlijk tijdens schoonmaakwerkzaamheden buiten aan dek onwel geworden en overboord gevallen. De vader is zijn zoon nog nagesprongen en heeft getracht hem boven water te houden. De uitputting nabij kon hij zijn zoon niet meer houden en werd hij zelf ternauwernood door een ander binnenvaartschip gered. MEUBELPLE! LEIDERDORP NA EÉN RONDJE MEUBELPLEIN WOON JE VEEL MOOIER. HET GROOTSTE M8J887 Informatie 071 -41(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 4