"RK kerk had weinig begrip voor indianen" Hagacantare zingt Requiem voor Afrika op Kerkendag HELP HELPEN Geestelijk Leven/ Opinie Twee maanden geëist tegen evangeliste Jenny Goeree Baby symbool voor toekomst verwoest Kroatië COMMENTAAR a„i I A Leidse Courant i vrijdag 18 september 1992 Steeds meer allemaal hetzelfde Een van mijn favoriete sprookjes is dat van 'De nieu we kleren van de keizer.Men zal het kennen. Het ver haal van een keizer die naakt door de straten van zijn hoofdstad schrijdt waarbij alle burgers, elkaar na pratend, zijn prachtig nieuw gewaad prijzen. Alleen dat kleine jongetje spreekt de waarheid: de keizer is naakt. Waarom houd ik zo van dit verhaal Omdat ik altijd grote bewondering heb voor mensen die, wan neer iedereen zegt dat iets zwart is, rustig durven vol houden dat het wit is. En later nog gelijk blijken te hebben ook. Mensen die, wanneer iedereen zich door de trend van het moment laat betoveren, daar niet aan mee doen. Komt het doordat ik geschiedenis heb gestudeerd Geschiedenis die je de trends van het verleden leert, die je leert te relativeren waar mensen en masse ach teraan hollen Want ze zijn er altijd geweest de mo des, de rages, de trends. Maar ik heb het gevoel, dat in de huidige tijd misschien wel meer mensen zich er door laten meevoeren dan ooit tevoren. Wat dat be treft hebben wij een samenleving met een merkwaar dig soort tegenstelling. Aan de ene kant lijkt zij steeds pluriformer, multicul- tureler te worden. Aan de andere kant neemt de uni formiteit toe, blijken de massa-media in staat de mensen in grote menigten tot hetzelfde gedrag, de zelfde opvattingen te bewegen. Er is ons bijvoorbeeld aangepraat dat het niet ver standig is om veel geld op zak te hebben Bijna ieder een heeft nu wel een of ander pasje 'makkelijk om mee te betalenMaar o wee als dat gestolen wordt. Nogal wat mensen zijn daardoor heel wat meer geld kwijt geraakt. Toen de huizen van menigeen verzadigd waren van langspeelplaten, werd ons de compact disc aange praat, die veel mooier zou zijn. En nu liggen daar miljoenen duur betaalde platen in die huizen, onge bruikt. En de CD wacht al weer op een vervanger. Er is een tijd geweest dat veel media van linkse snit waren. Zij verbreidden meningen waar je met goed fatsoen bijna niet tegenin kon gaan: over misbruik van sociale voorzieningen mocht niet worden ge praat; in het communistische Oost-Europa ging het zo slecht nog niet; harder aanpakken van de crimina liteit mocht niet: je kon beter de oorzaken opsporen. En zo zijn er ook in het huidige tijdsgewricht talloze zaken te noemen. Een daarvan is de wet van het dyna mische, van de beweging, van de verandering: echt leven zou vooral zijn dat je de moed hebt om regelma tig te veranderen. Vroeger vond men dat helemaal niet. Ik heb bij dit alles nog steeds grote bewondering voor dat kleine jongetje dat ook daarbij zijn vinger opsteekt en de echte waarheid zegt. Vroeger was de pluriformiteit van onze samenleving als het ware gebundeld in zuilen. Daarbinnen dacht men ongeveer gelijk. En de opvattingen van 'de lei ders werden jarenlang braaf gevolgd. Er zijn nu andere 'opinion-leaders'Men spreekt wel van een door de technocratie gestuurde samenleving. Die werkt met onontkoombare vanzelfsprekendheden - zoals, dat alles op zijn tijd nu eenmaal moet veran deren - en als kenmerk heeft wat men 'instrumenteel denken' noemt. Dit houdt in, dat men niet meer vraagt naar het waarom van iets, - van die verande ring bijvoorbeeld - maar slechts naar het 'hoe'. Men onderwerpt zich als het ware gewoon aan wat ande ren als 'onvermijdelijkhebben bedacht. Bij dit ales speelt de reclame, spelen de media, met name de televisie een belangrijke rol. En ook de zoge naamde middenklasse. Daar zit kwantitatief het meeste geld en die is dus het belangrijkst voor de re clame. De (aangekweekte) smaak van die midden klasse bepaalt vaak op verschillende terreinen de trend. De zogenaamde intellectuele elite krijgt daar door veel minder invloed dan vroeger. Ik denk dat het een heel belangijke taak van het on derwijs is om jonge mensen zo op te voeden, te begelei den, dat ze het vermogen ontwikkelen om uiterst kri tisch te reageren op die trends, op die uniformiteit, op die massale beïnvloeding. Dat men hen leert zelfstan dig voor zichzelf, een mening te vormen. Ook om de moed te hebben anders te zijn, als het kan ook eens als het jongetje dat zijn vinger opsteekt. Om dit te bereiken moet er flink tegengas gegeven worden tegen een ook heel belangrijke ontwikkeling, namelijk dat er steeds minder vanuit ideologieën wordt gedacht, ook omdat er weinig 'grote bood schappen' meer zouden zijn. Waarbij veel mensen met hun opvattingen niet verder komen dan het be vorderen van het welbegrepen eigenbelang. Wat weer wordt gestimuleerd door het sterk pragmatische den ken dat je allerwegen tegenkomt. Dat tiert ook in het onderwijs welig, en wordt door de overheid niet weinig bevorderd. Kwaliteit van onder wijs wordt dan versmald tot meetbaar rendement. Het onderwijs wordt steeds meer gezien als een mid del om de economie op peil tehouden. Gelukkig komt hiertegen steeds meer verzet. Onlangs ook heel duidelijk vanuit de universitaire wereld, waar men de degradatie meemaakt van wetenschap beoefenen naar pragmatische beroepsopleiding. Een samenleving kan niet zonder zelfstandig denkende mensen, bestand tegen de uniformering door de trend. Het onderwijs zal zich snel weer af moeten wenden van die trend van het moment zoals hierbo ven beschreven. We hebben meer mensen nodig die niet alleen weten hoe ze iets moeten doen, maar ook waarom. En het is ook heus geen slechte zaak wanneer mensen die het over dat 'waarommet elkaar eens zijn zich aaneen sluiten in scholen of maatschappelijke organisaties. Het zal de kwaliteit van onze samenleving ten goede komen. ARNHEM „Jenny Goeree is een typische aanhangster van de orenmaffïa. Zij behoort tot het soort fanatici die veel narigheid ver oorzaken in deze wereld," aldus procureur-generaal mr. A.J. Hul- senbek. Hij eiste gisteren voor het gerechtshof in Arnhem tegen de evangeliste een gevangenisstraf van twee maanden. Jenny Goe- ree-Manschot zou als redactrice van het blad Evan in nummer 25 joden hebben beledigd. Ook eiste mr. Hulsenbek de tenuitvoerleg ging van nog eens twee maanden celstraf, die Goeree in maart 1989 als voorwaardelijke straf kreeg opgelegd door het gerechtshof in Leeuwarden. Het gerechtshof doet 1 oktober uitspraak. door KLAAS DE JONG DEN HAAG Het Haags Philharmonisch koor Hagacantare zingt morgen onder lei ding van dirigent René Verhoeff op de oecu menische Kerkendag in Amersfoort in de Jo- riskerk (13.00 uur) het requiem van de Fran se componist Gabriël Fauré, dat op grond van zijn vredige, intieme karakter ook wel „het wiegelied van de dood" wordt genoemd. Voor deze gelegenheid is het stuk omgedoopt tot requiem voor Afrika. Verhoeff: „We willen op een ingetogen wijze stilstaan bij de reikwijdte van de problemen in Afrika waar vier miljoen kinderen dreigen voor het einde van het jaar van honger om te komen. We willen door bijzondere aan dacht voor dit probleem te vragen die „wiege- lie3d van de dood" omvormen tot een „wioege- lied voor het leven". Aan het concert verlkeent medewerking de bari ton Bernard Kruysen en de sopraan Ellen Schu ring. Het orgel wordt bespeeld door Anton den Boer. Hagacantare was eerder scuccesvol opge treden met dit Requiem tijdens een tournee door Turkije vorig jaar. Zeg nooit dat u iemand kent alvorens u een erfenis met hem Johann Kaspar Lavater (Vervolg van de voorpagina) UTRECHT De bisschop pelijke brief over Latijns- Amerika staat in het teken van de Columbusharden- king. Op 12 oktober is het vijfhonderd jaar geleden dat Christoffel Columbus Ameri ka ontdekte. Dat feit zal internationaal her dacht worden, maar de bis schoppen wijzen iedere vorm van triomfalisme af. Door de komst van de Spanjaarden in 1492 stierven miljoenen men sen, werden de indianen hun grond afgenomen, en werd hun religieuze en culturele erfgoed massaal vernietigd. Daarmee werden de oorspronkelijke be woners van Amerika groot on recht aangedaan, aldus de bis schoppen. „Dat onrecht kwam niet alleen van Spanjaarden of Portugezen. Waar onze voorva deren heersten, in Noord-Oost Brazilië, Suriname en de Antil len, was de situatie niet wezen lijk anders." Ze voegen er aan toe, dat de in dianen ook van de kerk soms veel hadden te lijden. „Ook de katholieke kerk had weinig be grip voor andere godsdiensten. Men was vanuit het geloof de overtuiging toegedaan dat het evangelie noodzakelijk was voor het eeuwige heil van alle mensen." Maar eveneens wij zen de bisschoppen op de vijf eeuwen van opbouw en evange lisatie, van verzet tegen on recht en profetisch getuigenis, van toewijding en naastenlief de. „Ondanks grote tekorten kan Amerika nu met recht een christelijk continent worden genoemd". Uit handen van kardinaal Si- monis ontving bisschop V. Cor ral van Riobamba in Ecuador het eerste exemplaar van de brief van de Nederlandse bis schoppen. Deze toonde zich zeer verguld met de door de Ne derlandse collega's opgebrachte solidariteit met de armen in zijn continent. Ook N. Roozen van Solidaridad, de interkerke lijke actie voor Latijns-Ameri- ka, complimenteerde de bis schoppen met hun brief, die „vanuit het gezichtspunt van de slachtoffers" is geséhreven. Vanwege de bijzondere relatie van de RK kerk in Nederland met Midden- en Zuid-Amerika, gezien de duizenden missiona rissen die daar in het verleden gewerkt hebben, hebben de bis schoppen gemeend een brief aan Latijns-Amerika te moeten wijden. „Op dit moment zijn er in die gebieden nog meer dan duizend Nederlandse missiona rissen werkzaam. Ook lopen er vele contacten via allerlei orga nisaties voor ontwikkelingssa menwerking". De bisschoppen wijzen ook de Vaticaan zegt ja tegen Maastricht VATICAANSTAD - Drie da- gen voor het referendum in Frankrijk heeft het Vaticaan zich voor 'Maastricht' uitge sproken. Ratificatie van het Verdrag is „een zeer belangrij ke toetssteen voor de EG-staten op weg naar eenheid'genoemd, zo schrijft gisteren de Osserva- tore Romano. Het dagblad geeft immer het officiële standpunt van het Vaticaan weer. De Rooms-Katholieke Kerk heeft sinds de Tweede Wereldoorlog bij herhaling voor de opbouw van Europa gepleit. De identi teit van het nieuwe Europa is gebaseerd op de gemeenschap pelijke culturele en spirituele erfenis van het Christendom. Slechte huisvesting moskeeën hindert moslims DEN HAAG De slechte huisvesting van moskeeën belemmert de integratie van moslims in de Nederlandse samenleving. Er moet daar om financiële ondersteuning komen voor de verhuizing van islamitische gebedshui zen naar geschikte ruimten. Dit schrijft het Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT), een samenwerkingsverband van zeveri landelijke organisa ties van Turkse migranten, aan de Nederlandse regering. De meeste van de ongeveer 300 moskeeën zijn gesticht zonder enige financiële ondersteuning van de overheid. Moslims hebben doorgaans hun toevlucht moeten zoeken tot goedkope, vaak onveilige pan den. In veel gevallen zijn het rijtjeshuizen in oude wijken, niet goed geschikt voor grote groepen mensen en slecht geï soleerd. Als gevolg hiervan wordt door omwonenden vaak bezwaar gemaakt tegen de mos kee. Het gaat daarbij niet om argu menten tegen het belijden van de islam zelf, aldus het In spraakorgaan, maar om klach ten over de drukte tijdens ge bedsuren, geluidsoverlast, par keerproblemen en de „rom mel" die de bijbehorende mos- UTRECHT - „Waarom ge beurt dit? Welke schuld heb ben dode lichamen, wat heb ben verwoeste gebouwen verkeerd gedaan? Hoeveel mensen moeten er sterven voordat er iets veranderd?" Woorden van Iva Cuvalo (22), een van de 75 deelnemers aan de vierdaagse internationale Pax-Christi-jongerenconferen- tie 'Worlds Moving Together' die deze week in Utrecht wordt gehouden. Gisteren praatten de conferentiegangers over 'het overwinnen van geweld'. Vier forumleden vertelden hun ver haal: een Amerikaanse uit Los Angeles die de rassenrellen van het afgelopen voorjaar mee maakte, een Zuidafrikaan uit Soweto, een Filippijn en Iva. De gelukkige maanden uit het leven van Iva zijn op de vingers van één hand te tellen. Het wa ren er precies drie: tussen april 1990, toen het communisme in Joegoslavië viel, en augustus 1990, toen de oorlog in dat land uitbrak. „Voor de buitenwereld leek het communisme mis schien te werken in Joegosla vië, maar in werkelijkheid was dat absoluut niet zo. Er was geen vrijheid, we mochten niet doen en laten wat we wilden. Als iemand mij vijfjaar geleden gevraagd had of ik gelukkig was, had ik ja gezegd. Als je dat niet deed, bracht je jezelf en je familie in gevaar." De val van het communisme be vrijdde Iva en haar landgeno ten. „Het was een wonder", vertelt ze. „We waren eindelijk vrij en mochten ervoor uitko men dat we Kroaten zijn." De vreugde was echter van korte duur. Al snel begonnen de on lusten tussen Sërviërs en Kroa ten. „Wij hadden in het begin niet door dat het zo'n ver schrikkelijke oorlog zou wor den. Maar op het moment dat mijn broer werd doodgescho ten, begreep ik dat het echt was. Toen begreep ik dat het niet zo maar om een paar gevechten ging, maar om een oorlog." Iva vertelt haar hele verhaal. Af en toe lijkt ze te emotioneel om door te gaan, maai- telkens ver mant ze zich. Regelmatig windt ze zich zodanig op, dat confe rentiegangers haar kalmeren. Ze laat zich echter niet van de wijs brengen. „Mijn leven is door de oorlog to taal veranderd. Vrienden raken gewond, vluchten of sterven. Veel steden worden bijna alleen nog maar bewoond door vrou wen en kinderen, omdat alle mannen gedood of aan het vechten zijn. Over veel andere steden hebben we helemaal geen informatie. Iedereen praat over Sarajewo, maai; wat ge beurt er in de steden daarom heen? Niemand weet het. Ik kan niet vertellen wat er alle maal met je gebeurt als je dit soort dingen meemaakt, als je ziet welke ellende er is ont staan. Het enige wat er dan door je hoofd spookt is: waar om?" Ook in oorlogstijd gaat het le- rol van Nederland bij de slaver nij en de slavenhandel. „Als na tie van zeevaarders en kooplie den heeft ons land aan deze gruwel fortuinen verdiend". Verbijsterd vragen zij zich in hun brief af hoe een 'christelij ke natie' iets dergelijks kon la ten gebeuren. Een zeer pijnlijke geschiedenis, met de les voor ie dere christen om vanuit het evangelisch geloof steeds kri- tisch te staan tegenover heer sende systemen en opvattin gen". De bisschoppen keren zich in hun brief tegen een mogelijke verlaging van het ontwikke lingsbudget. „Ondanks bezui nigingen in eigen land, mogen wij -nooit dulden dat om deze re den de hulp aan arme landen wordt verminderd. De bisschoppelijke brief is te verkrijgen bij het Secretariaat van het R.K. Kerkgenootschap, Postbus 13049, 3507 LA Utrecht. Tel. 030-334244. Vrijwillig moeten fü VRIJWILLIG samenwerken of anders dwing ik u daa L In deze ene zin zijn de uitlatingen van staatssecretaris jeno' lage van onderwijs, deze week gedaan over het lagei iten roepsonderwijs, het beste samengevat. Hij kondigt dege nieuw dwangmaatregelen aan voor lbo-scholen die op| dooi termijn niet willen opgaan in brede scholengemeenst' ;Uj8r pen. Het hoogste bestuurlijke adagium vanuit Zoeten luidt immers dat de basisvorming alleen gedijt in grote J de scholengemeenschappen. Een aparte lbo-school LC1 mavo) past niet in dat concept. Om de weerstand vanvi oe'k i CDA'ers in de Eerste Kamer tegen de basisvorming geui nemen, beloofde Wallage dat elke fusie tussen lbo en au t en opleidingen zou plaatsvinden op basis van vrijwillig) iom§ Het CDA vreesde namelijk dat een fusie van lbo-scholen,ovef brede scholengemeenschappen die eigenlijk geen behi - hebben aan beroepsonderwijs zou leiden tot het einde veel beroepsonderwijs. Vandaar dat die clausule ove A vrijwilligheid is opgenomen. 11 MAAR nu vreest de staatssecretaris kennelijk dat diefu niet naar zijn bestuurlijke wens tot stand komen. Hij dj daarom alsnog de fusie af te dwingen ook al betreft het scholen die volledig voldoen aan de minimumnorm van leerlingen. Hij wil die maatregelen al volgend jaar nei Dat betekent dat lbo-scholen van nu af het zwaard van) lage boven het hoofd hangt. Vrijwilligheid met de drei;1 je van dwangmaatregelen mag immers niet serieus meer willigheid heten. De recente uitspraken van de staatss! taris zijn hem dan ook bijzonder kwalijk te nemen en wi jfe op een verdacht stukje bestuurlijke onbetrouwbaar! .w, Wallages uitlatingen zijn ook inhoudelijk te laken, omds dreigt met een forse aantasting van de onderwijsvrij Pjm De staatssecretaris kan praktisch gezien alleen fusiei e] dwingen door middel van het bekostigingssysteem. L voor zijn diverse verfijnde technieken mogelijk, zoals hei an 7 ictg" ste nadelen van onwillige scholen bij nieuwbouwplannen. de bewindsman maakt het al meteen bont door in één! met het verstrekkendste middel te dreigen, namelijk v dige beëindiging van de bekostiging van zo'n school. Da tekent dus stopzetting van de financiering, ondanks hel dat de school voldoet aan de instandhoudingsnormen. Omwille van het welslagen van de basisvorming |p Wallage wordt een stukje onderwijsvrijheid opgeofferd, school zal gedwongen worden tot samenwerking inch ,us r het opgeven van eigen bestuurlijk gezag. Of het dan gaal j g de dwang van een fusie tussen een protestantse met een beti tholieke onderwijsinstelling of tussen een bijzondere lam, een openbare scholengemeenschap of zelfs tussen t erda scholen met vrijwel identieke grondslagen, het is in alle tem gevallen in strijd met de vrijheid van onderwijs. Het overigens niet alleen staatssecretaris Wallage te verwij dat hij met dwingende fusiemaatregelen dreigt. Het zijn de provinciebesturen die op fusiedwang aansturen. Zo de vier noordelijke provincies als nu ook Zuid-Holland p sen de staatssecretaris tot de gewraakte uitspraken i r(je herhaaldelijk aan te dringen op aanvullende stimulai in tot fusies. Dat zijn merkwaardige aanmoedigingen die tenleden en gedeputeerden medeplichtig maken aan hel dergraven van vrijheden die in het geheel niet in het ge; behoren te zijn. Uil RODE KRUIS DEN HAAG GIRO 6868 keewinkel oplevert. Het verzet tegen de vestiging van een moskee, dat in veel ge vallen gepaard gaat met vernie lingen en uitingen van racisme, is volgens het IOT ook veelvul dig afkomstig van het welzijns werk, dat bezwaar maakt tegen de in moskeeën georganiseerde sociaal-culturele activiteiten. Maar ook winkeliers, huiseige naren en gemeentebesturen la ten zich niet onbetuigd. De moslims vinden verder dat het met de godsdienstvrijheid voor de moslims veel minder gesteld is dan die voor de christenen in Nederland. Het duurt jaren voordat imams uit het buiten land een woning krijgen. ven echter gewoon door, vertelt de Kroatische: „In de schuilkel ders heeft mijn schoonzus een baby gekregen. Dat was voor mij een symbool van leven voor de toekomst. Deze baby is te jong om de oorlog te begrijpen en zal er dus niet van weten. Wij zullen niet in staat zijn deze oorlog te vergeten, kleine kin deren wel. Wij kunnen hooguit vergeven. Hier op de conferen tie heb ik gepraat met Tsjechen en Slowaken. Ik heb ze op het hart gedrukt dat ze niet moeten gaan vechten. Dat lost niets op." Ondanks alles is Iva niet hope loos. „Nu is Kroatië een be droefd land. Maar als je over vijf jaar komt kijken, is het weer een mooi land. Wij zullen het herbouwen, dat zit in ons ka rakter. En over tien jaar is het een prachtig en rijk land. We houden van ons land. Dat is niet verkeerd of nationalistisch. Je mag toch ook van je moeder houden?" mT CeidócSomoiit Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Per: Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 071 -132221070 - 3190 933. 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur. Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Binnen- en buitenland, financiën er A. van Rijn (chef), drs. R. Edens, A Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met kunst- en rtv-redactie Sijti Pers. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T, Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in NederlandJ België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. ir (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M de Koninclfl (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voordo# (Parijs), drs. R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijlandll (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster:: M.de Cocq n 08.30 tot 17.00 u 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar j i 18.00 tot 19.00 u 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient v e worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905 Voor uitsluitend hetdoff geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2