Cyrano: de Nachtwacht van Van den Ende
Bekende acteurs
maken Pinter
oppervlakkig
Rotterdamse KunstHAL toont
opmerkelijk veel gezichten
Liedje met een gitaar kan voldoende zijn
Leidse Courant i
vrijdag 18 september 1992 i u
kvreprijs voor
Kul van Vliet
h Haag Paul van Vliet krijgt
J zijn bijdrage aan het Neder-
[ds cabaret de CEuvre Prijs van de
ihting Bevordering Cabaret-
ïst in Nederland. De prijs wordt
gereikt op zondag 8 november tij-
8 het Cabaret Gala Schevenin-
1, De CEuvreprijs is toegekend in
tand met het tienjarig bestaan
lde Stichting Cabaretkunst in
Ierland.
f, bij het eerste lustrum, werd
eens een jubileumprijs uitge-
Kt en wel aan de schrijfster Annie
Schmidt.
Jristie's veilt
lening Rembrandt
terdam Een onlangs ontdek-
jkening van Rembrandt wordt
[5 november bij Christie's in Am-
[dam geveild. De opbrengst van
Jekening wordt geschat op twee a
■ton.
[Europese eigenaar van de £eke-
bracht het werk onlangs ter
bij één van de vestigingen
[het veilinghuis.'Onderzoek door
expert oude tekeningen van
"e's Londen wees uit dat het
ten echte Rembrandt ging. De ei-
r zelf wist dat niet.
tekening met een vergelijkbare
Jstelling - 'Joseph die de dromen
lde bakker en dienaar van de fa-
liitlegt - bevindt zich in de collec-
u het British Museum in Lon-
choven vol
t strijkers
(hoven De eerste zogenoemde
ip Muziek Biennale wordt in
er in Eindhoven gehouden,
manifestatie heeft als thema
itrijkers'. In het kader van de
tale heeft ook het Tromp Con-
voor de Benelux plaats, waar-
'aaraan 33 jonge professionele
deelnemen,
mcours en de meeste andere
;ale onderdelen hebben plaats
Muziekcentrum Frits Philips,
laast zijn er op andere lokaties
idhoven lezingen, een tentoon-
ig en een uitvoering van het
'De contrabas' van Suskind.
ins de biennale heeft ook 'De
van de strijkers' plaats. Het is
ro project waaraan 150 amateurst-
en 50 professionele musici
temen.
iennale wordt besloten met 'De
tvan de strijkers', een kaleidos-
iche manifestatie waaraan een
t aantal strijk-ensembles en -so-
uit binnen- en buitenland
neemt.
il Verhuijck
t Wachterprijs
lingen De Anton Wachter-
1992 is gewonnen door de au-
Paul Verhuijck voor zijn boek
loodpieren'.
iderscheiding wordt om de twee
toegekend aan een literaire de-
Aan de prijs is een bedrag
onden van 2000 gulden. Me-
w Vestdijk-Van der Hoeve zal
'ijs op 17 oktober in Harlingen
iken.
n Wachter is een romanfiguur
en van de boeken van Simon
''dijk.
ape g|
il hei 1
ekon
ekcfo
i hei
■den.
e
STADSSCHOUWBURG,
AMSTERDAM
Musical 'Cyrano' naar het
toneelstuk 'Cyrano'de Bergerac' van
Edmond Rostand. Tekst: Koen van
Dijk. Muziek: Ad van Dijk. Regie:
Eddy Habbema. Decor: Paul Gallis.
Kostuums: Yan Tax. Licht: Reinier
Tweebeeke. Muzikale leiding: Alan
Evans. Met o.a. Bill van Dijk, Ryan
van den Akker, Danny de Munk,
Peter De Smet, Edwin de Jongh en
Janine Vos. Herhalingen: vanavond
t/m 27 september Amsterdam
(Schouwburg), 6 t/m 9 oktober
Gouda (Schouwburg), 20 oktober t/
m 1 november Scheveningen
(Circustheater), 17 december t/m 3
januari Den Haag (Congresgebouw),
12 t/m 15 maart Amsterdam (RAI), 6
t/m 25 april Rotterdam (Luxor), 12
en 13 mei Zoetermeer
(Schouwburg), 15 t/m 19 mei
Utrecht (Schouwburg) en 21 t/m 25
mei Leiden (Schouwburg).
door Renée de Haan
De nieuwe musical 'Cyrano' impo
neert en maakt een beetje triest: dat
we als pubhek zoveel effecten nodig
hebben om naar het theater te ko
men is zorgwekkend.
Dat we in groten getale komen staat
echter vast. Want de muzikale be
werking van het toneelstuk 'Cyrano
de Bergerac' blijkt een waardige op
volger van 'Les misérables'. Aan een
vergelijking valt niet te ontkomen,
te meer daar in alle opzichten wordt
voortgebouwd óp dat succes.
Veel dezelfde spelers, geen gespro
ken teksten, muzikale thema's die
terugkeren, rook, vuur, lichteffecten
en een Franse oorlogsituatie als ach
tergrond. Maar dit keer is het alle
maal zelf gemaakt, origineel Hol
lands. Waarschijnlijk komt daarom
soms de gedachte op dat we naar een
in beweging gekomen 'Nachtwacht'
kijken.
Want hoe groot de inzet van Bill van
Dijk en Danny de Munk als min
naarsduo ook is, 'Cyrano' blijft een
plaatjesboek. Het is sprookjesthea
ter voor volwassenen, waarin je je
wel of niet onderdompelt, om met
een diepe zucht weer over te gaan tot
de orde van de dag.
Overdaad
Het is vooral de overdaad die twee
slachtig maakt. Enerzijds getuigt
het van een voor ons land ongekende
perfectie en een regie die subliem al
les en iedereen als over een spoorwe
gemplacement heeft geleid. Ander
zijds drukt die veelheid een pure be
leving weg.
Daaraan is Ryan van den Akker hét
meest onderhevig. In de nymfachti-
ge gewaden waarin ze als aanbeden
Roxanne verschijnt, verdwijnt het
karakter van deze vrouw. Zelfs zin
gen doet ze niet voluit. Pas in het
tweede gedeelte - op het slagveld, als
er meer geacteerd moet worden -
komt ze tot haar recht.
Vaart en verve
Die onevenwichtigheid kennen Bill
van Dijk en Danny de Munk geen se
conde. Met de ervaring van 'Les mi
sérables' weübn ze onmiddellijk in
een andere gevoelslading te. schie
ten. Of er nu een balkon naar bene
den zoeft dan wel bommen bij hun
enkels ontploffen, zij gaan door met
vaart en verve. Hun stemmen, die
ook nog treffend overeenkomen, gal
men, fluisteren; van helder opgeto
gen tot gebroken, afscheidszinnen.
Tegen sobere achtergronden beroe
ren ze wezenlijk.
Het is dit duo dat 'Cyrano' draagt en
geloofwaardig maakt dat twee man
nen zo sprekend en toch verzwijgend
kunnen worstelen met de liefde. Bill
van Dijk legt in de titelrol een woest
heid die voortkomt uit onvrede met
zijn uiterlijk. Zijn lange neus vormt
echter geen enkele bron van ver
maak. Althans niet in de zaal. Eddy
Habbema heeft 'Cyrano' namelijk
heel serieus genomen. Geen ironie of
kleine stijlgrapjes, op een beetje dol
len met kloosternonnen na.
Terug naar toen
Juist die afstand missen we, de Hol
landse nuchterheid, die zegt dat wat
we zien te mooi is om waar te zijn.
Bovendien zijn er in de afgelopen
vijftig jaar toch ontwikkelingen in
het theater geweest waarvan je iets
kunt meenemen. Maar nee, 'Cyrano'
is een volledig terug naar toen, naar
volksvermaak voor wie al jaren niet
meer naar de schouwburg gaat. Of
tewel voor al die mensen die over
donderd waren door 'Les miséra
bles' en nu zo mogelijk nog meer van
ongeveer hetzelfde willen krijgen.
Met alle respect voor de verbluffend
perfecte produktie, rijst dan wel de
vraag hoe het hierna verder moet.
Hoe producent Joop van den Ende
zijn publiek in de toekomst nog rui
mer kan verwennen. Want zelfs aan
het 'meer, meer, meer' in het the
ater zit een grens. En die komt met
'Cyrano' angstig dichtbij.
foto Jan Swinkels
Bill van Dijk schrijft als Cyrano de liefdesbrieven voor Christian (Danny de Munk).
TONEEL
ir geld voor
-akoestiek
hoven Het eerder deze
id geopende Muziekcentrum
Philips in Eindhoven wil extra
de gemeente om een aantal
Izakelijk geachte aanpassingen
innen realiseren. Volgens direc-
Z. Teunissen gaat het om een
van 1 miljoen gulden. Ze ver-
it dat een deel daarvan bijeenge-
htkan worden door sponsors.
'iouw van het Muziekcentrum
le een investering van ruim 65
oen gulden, ongeveer twee keer
1 als aanvankelijk werd be-
ingebruikname bleek dat de a-
iek voor klassieke concerten
ekend is. Bij popconcerten
echter allerlei voorzienin-
worden getroffen om het geluid
'over te laten komen.
door Peter Slavenburg
Rotterdam Grote contrasten zijn
een in het oog springend element
van de KunstHAL, het complex van
expositiezalen dat eind oktober
wordt geopend aan de Rotterdamse
Westzeedijk. De verschillende zalen
en andere ruimtes zijn respectieve
lijk uiterst licht of geheel verduis
terd, uitzonderlijk hoog of juist heel
laag en de sfeer loopt uiteen van mo
dern-industrieel tot bijna-klassiek.
De ontwerpers zijn, namens de Offi
ce for Metropolitan Architecture
(OMA), Rem Koolhaas en zijn uit Ja
pan afkomstige assistent, project-ar
chitect Fumi Hoshino. Zij stonden
onder meer voor de taak een groot
hoogte-verschil te overbruggen. De
zuidkant van de KunstHAL staat op
de Westzeedijk, de achterkant komt
uit op het lager gelegen Museum
park.
Net zoals veel oude dijkhuisjes heeft
het complex aan de achterzijde een
extra bouwlaag. Met hellingbanen
die tegelijk als trap en gang funge
ren, wordt het hoogteverschil opge
vangen. Eén baan loopt dwars door
het gebouw vanuit het Museumpark
naar de ingang aan de voorkant. Zo
wandelt de bezoeker door de Kunst
HAL heen voordat hij de entree pas
seert. De baan is openbaar en ver
bindt het park met de Westzeedijk.
Transparant
Overheersende kleuren in het inte
rieur zijn wit, zwart en grijs. De ge
vels zijn voorzien van verschillende
soorten transparant materiaal: glas
in diverse kleuren, matglas en zelfs
kunststof golfplaat. Daardoor ont
staat er een subtiel geheel van licht
val in verschillende kleuren en
sterktes.
Fumi Hoshino: ,,We wilden iedere
ruimte een eigen karakter geven, om
zo te benadrukken dat er in de
KunstHAL altijd diverse exposities
tegelijk gaande zijn. Door het draai
en van de zon ontstaan er steeds an
dere lichteffecten".
Naast drie grote zalen, respectieve
lijk 650,1000 en 1250 vierkante me
ter, zijn er diverse kleine ruimtes die
als expositieruimtes dienen. Verder
zijn in het gebouw een groot audito
rium en een restaurant onderge
bracht. Het auditorium kan worden
verduisterd en als filmzaal worden
gebruikt, het restaurant is zowel
vanuit de KunstHAL zelf als van
buitenaf te bereiken. De twee ruim
tes kunnen ook gezamelijk van de
rest van het gebouw worden afge
scheiden.
Dan zijn er nog diverse gangen en
foto Niels van der Hoeven
In een van de drie grote zalen van de KunstHAL wordt de
laatste hand gelegd aan de elektrische bedrading in de
vloer. Eind volgende maand wordt het complex geopend. DOor Wytzia Soetenhorst
DE LA MAR, AMSTERDAM
'De thuiskomst' van Harold Pinter in
vrije produktie. Vertaling: Barbara van
Kooten. Decor: Paul Tames van den
Berg. Kostuums: Jacqueline Steijlen.
Regie: Tim Luscombe. Met o.a. Rijk de
Gooyer, Huub Stapel en Olga
Zuiderhoek. Herhalingen: vanavond t/m
10 oktober Amsterdam (Nieuwe De la
Mar), 11 en 12 november Den Haag
(Schouwburg), 18 t/m 20 november
Amstelveen (Cultureel Centrum), 24 en
25 november Rijswijk (Schouwburg), 10
t/m 12 december Leiden (Schouwburg).
hoekjes, die al dan niet als expositie
ruimte gebruikt kunnen worden.
Door toepassing van zowel zachte,
ronde als- harde, hoekige vormen,
zijn er op verscheidene plaatsen in
het gebouw speciale plekken van
waaruit de bezoeker een speciaal
door- of overzicht van de KunstHAL
krijgt. Architect Hoshino: „We reke
nen een beetje op de brutale bezoe
ker die zelf op onderzoek gaat. Voor
wie zelf het initiatief neemt is er heel
wat te ontdekken".
Merkbaar trots is Hoshino op de be
scheiden torenconstructie die boven
het dakterras van het KunstHAL
uitsteekt. Ook die toren, die verder
slechts een een technische functie
heeft, is transparant; de zon schijnt
er aan alle kanten doorheen en zorgt
op ieder moment van de dag voor an
dere effecten. Een weer andere
kunstgreep is toegepast op het pla
fond van de grootste expositiezaal.
Vanaf de noordelijke kant gezien
lijkt het dak vrijwel geheel doorzich
tig, vanaf de andere zijde lijkt het
zelfde plafond geheel gesloten.
Spectaculair
De KunstHAL is een veel opzichten
spectaculair gebouw. In de ene gang
waant men zich in de steriele sfeer
van een futuristisch crematorium,
een andere ruimte ademt de dynami
sche sfeer van een fabriek. Een gang
heeft een roostervloer, zoals in veel
fabrieken wordt toegepast, mam die
in KunstHAL bijdraagt aan de
transparante vorm van het gebouw.
De verduisterde expositieruimte,
speciaal bedoeld van het ten toon
stellen van grafiek, heeft daarente
gen een klassieke vloer van blokjes
parket.
Ook de buitenkant, van het gebouw
heeft meerdere gezichten. De gevel
aan de Westzeëdijk is hard en zake
lijk en doet denken aan een laad- en
losplatform. De achterzijde, gren
zend aan het park, is grotendeels op
getrokken uit geelkleurig Traver
tij ns marmer en maakt een heel war
me indruk. De expositiezaal die uit
kijkt over het Museumpark is voor
zien van (niet-dragende) pilar.en die
bestaan uit ontschorste boomstam
men. De architecten wilden zo de
overgang tussen park en gebouw
wat verzachten. In dat zelfde kader
past een daktuin, die het dak van de
grootste hellingbaan vormt.
De KunstHAL wordt op 31 oktober
geopend met zes exposities. De
grootste tentoonstelling heeft als ti
tel 'Hofcultuur uit Indonesië'. Aan
de hand van ruim 150 kunstvoor
werpen wordt een beeld geschetst
van meer dan duizend jaar Indonesi
sche hofgeschiedenis, waarbij de na
druk ligt op de periode tussen de
17de en 20ste eeuw.
Komend voorjaar moet ook het Mu
seumpark voltooid zijn, evenals het
aan het park gelegen Nederlands Ar
chitectuurinstituut. Museum Boy- -
mans-Van Beuningen is de derde
poot aan de culturele driehoek die
dan is ontstaan. Een brug over een
veld van bloeiende planten voert be
zoekers van de KunstHAL naar het
midden in het park gelegen Open
luchttheater, waar tegen die tijd re
gelmatig concerten en theatervoor
stellingen bijgewoond kunnen wor
den.
Met een toneelstuk van Pinter weet
je het nooit. Eerdere werken kunnen
hopeloos verouderd zijn, terwijl zijn
nieuwe verhalen het mysterieuze
van de oude stukken missen. 'De
thuiskomst' vormt een uitzonde
ring. Dit stuk uit 1964-bevat zoveel' ligt van de lach.
overleden moeder, die voortdurend
wordt opgehemeld, eigenlijk alle
maal uitgespookt? Zij was ook een
prostuée, want niet voor niets zegt
de vader: 'Wij hebben nooit een hoer
in,huis gehad, niet meer sinds je
moeder is overleden'.
Het zijn die kleine woorden, stiltes
en verscholen betekenissen die 'De
thuiskomst' zo bijzonder maken. Al
lemaal zaken die regisseur Tim Lus
combe heeft laten liggen.
Het stuk mist op die manier elke
dramatische betekenis en wordt al
snel een oppervlakkige woordenbrij.
Hilarisch
De belangrijke pauzes in Pinters
werk lijken hier momenten waarop
de acteurs hun teksten even kwijt
zijn. De keiharde confrontaties tus
sen de drie zonen worden hilarische
,rmomenten, waarop de zaal dubbel
zoveel drama, dat iedere le
zing, of elke uitvoering iets nieuws
kan onthullen.
Kan, maar het hoeft niet. Net zoals
een sterbezetting met Rijk de Gooy
er, Olga Zuiderhoek en Huub Stapel
kennelijk niet automatisch een goe
de voorstelling tot gevolg heeft.
Want wie denkt dat door deze beken
den 'De thuiskomst' in een fantasti
sche theateravond resulteert, komt
al voor de pauze zeer bedrogen uit.
Het gegeven lijkt simpel. Een man
komt najaren van afwezigheid terug
naar zijn ouderlijk huis. Hij heeft
zich in Amerika opgewerkt tot doc
tor in de filosofie, is getrouwd en va
der van drie zonen.
Thuis is er niets veranderd. Daar
hokt nog steeds een rotzak van een
vader met zijn twee zonen. De één is
een gelikte pooier, de ander een mis
lukte bokser.
Uiteindelijk gaat de geslaagde zoon
terug naar Amerika, hij past niet
meer in die familie. Hij laat zijn
vrouw achter, die zich daar wel thuis
voelt. Zij gaat weer terug in haar
oude métier: prostitutie.
Maar onder dit verhaal schuilen al
lerlei machtsverhoudingen.
Wie is thuisgekomen en op welk ter
rein? Wie heeft de touwtjes in han
den, de pooier, de vader of juist de
hoer? En wat heeft de inmiddels
Het ontluisterende ogenblik wan
neer de vader op zijn knieën gaat
voor de hoer valt weg in het gegier
van het publiek.
Geen van de acteurs is geregisseerd
door Luscombe. Rijk de Gooyer
speelt de bekende mopperaar, Jack
Wouterse heeft aan zijn lijf genoeg
om de bokser uit te beelden en het
gemene toontje van Huub Stapel is
ook niet onbekend.
Maar een visie? Een idee? Die extra
laag in 'De thuiskomst', daar heeft
Luscombe helaas niet aan gedacht.
Talentenjacht
NL Trofee
Amsterdam In samenwerking
met de Stichting Nederlandse Amu
sementsmuziek (Conamus) wordt
een Nederlandstalige talentenjacht
georganiseerd onder de noemer NL
Trofee. Anders dan bij de voorloper
van dit evenement, de Jordaan Tro
fee, zal het repertoire niet beperkt
zijn tot het Amsterdamse. Conamus
stelt een geldprijs van 1000 gulden
beschikbaar aan de componist/tekst
dichter van het beste nieuwe Neder
landstalige lied. Verder bestaan de
prijzen onder meer uit de opname
van een cd-single en een optreden in
het NCRV-radioprogramma 'Lunch
pakket'. De halve finales worden ge
houden van 5 t/m 7 oktober in
'Shorts of Londen' aan het Amster
damse Rembrandtplein. De fihale
van de NL Trofee vindt plaats op 13
oktober in het Concertgebouw.
Kunstwerken
langs de A58
Goes Langs het Zeeuwse deel van
de A58 wordt volgend jaar zomer een
aantal grote kunstwerken geplaatst.
De veertien betrokken beeldend
kunstenaars exposeren de komende
weken in Goes ontwerpen van de ob
jecten die ze volgend jaar langs de
rijksweg willen plaatsen. Het traject
loopt van Rilland tot Vlissingen.
De expositie van de ontwerpen vindt
van 12 september tot en met 17 okto
ber plaats in het voormalige belas
tingkantoor aan de Joachimkade in
Goes. De deelnemende kunstenaars'
zijn Paul Bartels, Eveline van Duyl,
Peter Terhorst, Gertjan Evenhuis,
Paul en Menno de Nooijer, Fedde
van der Velde, Wim Bakker, Ronald
van Dokkum, Ineke Otte en George
Schade uit Zeeland, Jeroen Stolt uit
Lelystad en Anne Boons en Mare de
Roover uit België.
TOP 40
Bobby Brown
POP
voor
riks
terdam Het Cineac-theater
'ii msterdam is een 'riks-bioscoop'
arden. Zeven dagen per week,
11.00 tot 23.00, kan men er voor
d rijksdaalder binnenlopen tijdens
doorlopende voorstelling,
tmee is voor deze bioscoop in fei-
vroegere hoedanigheid van de
:-theaters hersteld, alleen telt
programma nu uitsluitend een
ilfilm. Ook reclame zal niet wor-
vertoond. Het gaat om de Top
van vorig jaar.
PAARD, DEN HAAG
Richard Thompson (gitaar, zang).
Herhalingen: o.m. morgen
Rotterdam (Popular), 20 september
Haarlem (Patronaat) en 25
september Utrecht (Tivoli).
door Erik Quint
Richard Thompson vroeg zich gis
teravond af of hij in Engelse ponden
betaald zou worden en zette vervol
gens een liedje in dat zich afspeelde
in een tijd dat het nog goed ging met
Engeland. '1952 Vincent Black
Lightning' was de titel van die song,
over de gelijknamige motor die in de
weg stond bij een ontluikende liefde
in de jaren vijftig. De populariteit
van de Engelse zanger en gitarist,
één van de aartsvaders van de Britse
folkrock, wakkerde vorig jaar weer
aan met het verschijnen van zijn cd
'Rumor and sighs'. Gisteravond
speelde hij in het Paard zijn tweede
concert van een lange reeks die hem
tot begin oktober in Nederland zal
houden. Richard Thompson (43) is
eigenlijk nooit weggeweest. Sinds hij
in 1971 de invloedrijke folkrock-
groep Fairport Convention verliet,
heeft hij geen zwak album afgele
verd. Eerst als duo met zijn toenma
lige vrouw Linda (o.a. de klassieke lp
'I want to see the bright lights to
night') en later als solist, heeft hij
zich echter nooit van de cultstatus
weten te ontdoen. Maar Thompson
is een vakman. Lang voordat Mark
Knopfler een Naam was, stond
Thompson al bekend als een begaafd
gitaarstilist. Gisteravond gaf hij met
'Two left feet' weer een staaltje van
zijn briljante 'finger picking'-tech
niek weg. As zanger is hij meesle
pend met een krachtig timbre dat
aan John Cale doet denken. Zijn
liedjes zijn sterk verhalend, niet zel
den met een allegorische betekenis.
Ze worden veelal bevolkt door rand
figuren zoals hoeren, alcoholisten,
criminêlen en gekken. Zo handelt
het indringende 'I feel so good' over
een jonge psychopaat die bruisend
van de negatieve energie iemands
hart wil stelen.
Thompsons liedjes gaan vaak over
de zelfkant van het leven en zijn mu
ziek ligt direct in het verlengde van
de traditionele Engelse folkballads,
hoewel Bob Dylan, Chuck Berry en
blues ook tot zijn invloeden behoren.
De veel met de zaal pratende, goed
geluimde vakman bracht piet enkel
songs van zijn recente cd, maar wist
ook te boeien met oudere stukken
zoals 'Shoot out the lights'. Enkel
met een akoestische gitaar, zijn lied
jes en een goed humeur hield
Thompson de aandacht vast. Dat is
knap in een tijdperk waarin de 'spe
cial effects' de dienst uitmaken.
Anita Meijer
17 september 1992
1( 1)It's my life - Dr. Alban
2 3)How do you do - Roxette
3 6)My destiny - Lionel Richie
4 4)Wishing on a star - The Cover Girls
5 8)The magic friend - 2 Unlimited
6 2)Barcelona - F. Mercury/M. Caballe
7 (23) Too much love will kill you Brian May
8(11)Humpin' round Bobby Brown
9 5)Can't take my e^es... - Gerard Joling/Tatjana
10 (18)Sweat (a la la la long- Inner Circle
11 9)An't no doubt - Jimmy Nail
12 (.12 Jump around - House of Pain
13(17)A deeper love - Clivilles Cole
14(19)vChe Sara - BZN
15(15)Don't chain my heart-Toto
16 7)I'll be there - Mariah Carey
17 (10)Amigospara- Jose Carreras/S. Brightman
18 (34November rain - Guns 'N Roses
19(14)It's probably me - Sting Eric Clapton
20 (13)Steppin' out tonight - Beckie Bell
21 (22)Real cool world - DavidBowie
22 (38)Heading for a fall - Vaya con Dios
23 (--) Jaip - Michael Jackson
24 (21)Mr. Loverman - Shabba Ranks
25 (--> Don't you want me-Felix
26 (--) Sad but true - Metallica
27 (33)Dildo - Interactive
28 (--) Totdat ik jou zag - André van Duin
29 (24)Motorcycle - Manic Street Preachers
30(37)Didi - Khaled
31 (25)Just another day - Jon Secada
32 (--) Woenderbaar - Normaal
33 (20)Those simple../Daydream - Right Said Fred
34 (36)Zeg 'ns meisje - Ane Jansen
35 (--) What's in a word - The Christians
36 (28)Knockin' on heaven's door - Guns 'N Roses
37 (16)Poing- Rotterdam Termination Source
(--) Music music (this why)-Anita Meijer
39 (35)Have a nice day - 2 The Core
40 (40) Kamperen bij de boer - Mannenkoor Karrespoor
Alarmschijf: Baker street - Undercover
Samenstelling:
Stichting Nederlandse Top 40.