'Moordenaars werden machthebbers in Roemenië' Geestelijk Leven/ Opinie Evangelisch-Luthersen vrezen gevolgen emigratiegolf De verloren revolutie van Laszló Tökes l dHBI Amerikaanse joden: Wereldraad meet met twee maten Rabin bezoekt voormalig concentratiekamp COMMENTAAR De opdeling in 'duivels' en 'engelen' ontstond na dewer ge onlusten van mei dit jaar, toen duizenden dagen]!1 r de hoofdstad Bangkok betoogden om het aftreden tiP^' van de militaire premier Suchinda Krapayoon. Bij d testen vielen officieel 52 doden, maar aangenomen l r dat de ruim 300 vermisten eveneens gedood zijn. DA winning van de 'engelen' wordt gezien als een postuuj betoon aan al deze ijveraars voor een rechtvaardig enj| cratisch bewind. De overwinning van de pro-democratische partijen kent zonder meer een mijlpaal in de geschiedenis van land. Het is een breuk met het verleden en geeft aan militairen aan aanhang inboeten en een zelfbewuste r klasse het land op een nieuw spoor wil zetten. Dat de n ren hun invloed zien tanen heeft ook te maken met o kelingen in de internationale politiek: de ineenstortii het vroegere Sovjet-imperium en het algemene failli het communistische model. Eerste 'Derde- Wereldbijbel' in het Engels Ccidöc SouAcmt 21A Leidse Courant i donderdag 17 september 1992 Opperrabbijn Israël wil grenzen sluiten voor niet-joodse aidspatiënten JERUZALEM Israël moet volgens opper rabbijn Mordechai Elijahu zijn grenzen sluiten voor niet-joodse aidspatiënten. Daarentegen moeten joden die aids hebben, wel worden op genomen en behandeld. Een niet-joodse aids- patiënt is niet rein, zei de opperrabbijn giste ren tegen het Israëlische persbureau Itim. Van een joodse aids-patiënt moet publiekelijk wor den aangekondigd dat hij deze ziekte heeft. Als een aids-patiënt met een vrouw vrijt zonder haar van zijn ziekte op de hoogte te stellen, moet hij worden aangeklaagd, aldus de rabbijn. Aids is volgens de rabbijn een straf van God voor de verwildering der zeden. Sommigen zijn linkshandig anderen rechtskundig, ik onhandig. WENEN - De toenemende emigratie van etnische Duit sers uit Roemenië is niet te stoppen. Daardoor ondergaat de Evangelisch-Lutherse Kerk in Roemenië een behoorlij ke aderlating. Dat zegt bisschop dr. Christoph Klein in een vraaggesprek naar aanleiding van het 450-jarig bestaan van deze kerk. Het jubileum wordt op 3 en 4 oktober in tal rijke feestelijke kerkdiensten zowel in Roemenië als in Duitsland gevierd. Volgens Klein leven er momenteel zo'n 30.000 lutheranen in Roemenië. „Wij hopen dat onze kerk niet doodbloedt", aldus Klein. Klein heeft zijn hoop gevestigd op een opleving van het kerkelijke leven in Roemenië. Om mensen die aan emigra tie denken, daarvan af te houden, zijn nieuwe inspannin gen vooral op het gebied van de diakonie nodig. Hij denkt daarbij aan de bouw van bejaardenhuizen en de inrichting van scholen. Hoewel de etnische Duitsers in Roemenië volgens de wet gelijkgesteld zijn aan Roemenen en andere minderheden, is het gevoel van rechtsonzekerheid onder hen groot. Ze hebben hun hoop gevestigd op een wet, die bijzondere be scherming biedt en een serie privileges voor minderheden garandeert. De situatie van de kerk in Roemenië heeft zich sinds de re volutie in 1989 drastisch gewijzigd: ze kan nu doen en la ten wat ze wil. „De inmenging van de staat is verdwenen", aldus de bisschop. Toch heeft de kerk bij financiële en ad ministratieve zaken nog niet de vrije hand, net zo min als in de omgang met buitenlandse partners. Een groot pro bleem voor de kerk is het gebrek aan vakmensen, volgens Klein. Dat maakt het bij voorbeeld moeilijk culturele voor werpen uit de eeuwenoude geschiedenis van Zevenburgen veilig te stellen. „Te weinig mensen moeten te veel doen", zei de bisschop, die de hoop uitsprak dat de Evangelisch- Lutherse Kerk in Roemenië haar oecumenische betekenis in relatie met andere kerken kan behouden. door STEFAN BOS TIMISOARA Spinazie en een sigaret gaan vooraf aan het interview in de beroemd geworden gereformeerde kerk van Timisoara. Bis schop Laszlo Tökes nuttigde afgelopen zaterdag zijn eer ste maaltijd sinds hij tien da gen eerder besloot met eten te stoppen. Maar de honger staking had niet het gewen ste resultaat: Oud-commu nisten die volgens hem ver antwoordelijk waren voor moorden tijdens de revolutie, runnen Roemenië nog steeds. 'Hier eindigde de dictatuur', staat op een gedenksteen in de gereformeerde kerk van Timi soara 'waar Tökes in 1989 de stoot gaf tot de omwenteling in Roemenië. Het is, volgens Tö kes, nog één van de weinige her inneringen aan het verzet tegen dictator Ceausescu. Een be scheiden glimlach op zijn ver magerde gezicht lijkt nog te zijn overgebleven van het enthou siasme dat hij toen uitstraalde. Tökes, de stem van ruim 2,5 miljoen etnische Hongaren in Roemenië, zit ongemakkelijk op zijn stoel. „Alles is hetzelfde gebleven", zegt hij zuchtend door een wolk van sigarette- rook. "Mensen vergeten heel gemak kelijk wat de idealen waren van de revolutie, welke beloften werden gegeven door het parle ment, en wat zich heeft afge speeld. De mensen denken zelfs niet meer aan de slachtoffers van het verzet tegen de dicta tuur". Dat kennelijke gebrek aan interesse zou ertoe hebben geleid dat de moordenaars nog steeds vrij zijn. Tökes vertelt dat hij bijna drie jaar geleden dacht dat Roeme nië zou veranderen. Het com munisme was verdwenen, de democratie had gezegevierd. Maar het nieuwe regime nam volgens hem veel van het oude apparaat over, waaronder de omstreden geheime dienst Se- curitate. Moorden Bisschop Tökes moest twee maanden geleden een volgens hem onder geheimzinnige om standigheden overleden mede werker begraven. Ook hijzelf, zijn vrouw en drie kinderen werden regelmatig telefonisch en in brieven bedreigd. Zijn hongerstaking was in feite een protest tegen een mislukte re volutie. Erger nog: „De revolu tie werd gestolen door de huidi ge president Ion Iliescu", vindt Tökes. Vorige week vroeg president Iliescu de bisschop om een ge sprek. Volgens Tökes wilde hij met dat verzoek het electoraat imponeren omdat er eind deze maand verkiezingen zijn. „Iliescu is er alleen maar in ge ïnteresseerd de waarheid te verbergen. Hij stond aan het hoofd van de clan die de revolu tie misbruikte. Officieren die betrokken waren bij beschietin gen op de betogende massa, be kleden nu leidinggevende posi ties in Boekarest. Sommigen van hen werden zelfs onder scheiden! President Iliescu had een goede reden mij in een open brief uit te nodigen voor een ge sprek: die was de angst dat het Roemeense volk zich tegen hem zou keren". De dialoog kwam er dus niet. Toch beëindigde Tökes zijn Laslo Tökes hongerstaking. Het waren be zorgde vrienden en mede-dissi denten die hem zover hadden gekregen. Niet de mensen die beweren dat Tökes zich minder met politiek en meer met predi king moet bezighouden. De bis schop kan een lichte irritatie niet verbergen als hij met deze kritiek wordt geconfronteerd. „Ik heb in drie jaar meer ge-, preekt dan de vorige twee bis schoppen in vijftien jaar. Alleen mensen met slechte bedoelin gen of nationalisten zeggen zul ke dingen". Tökes zegt dat gelovigen uit alle kerkelijke gelederen, variërend van baptisten tot Grieks-katho lieken, hem steunen. Volgens hem was de kerk tijdens de dic tatuur een geestelijke kracht tegen het communisme. Die in directe rol speelt ze volgens hem nog steeds. De bisschop vindt dat christenen politiek en samenleving moet blijven beïn vloeden. Hijzelf is daar geen uitzondering op. „Ik ben in zo'n situatie dat ik niet anders kan dan mij bezig houden met politiek. Roemenië en de Hongaarse minderheid, mijn volk voor wie ik het sym bool ben, eisen dat. Gelukkig zijn er goede historische voor beelden van kerkleiders die het zelfde deden. Denk aan Maar ten Luther, denk aan Calvijn". En waag het niet Tökes' toewij ding aan het christendom te be twijfelen. „Wie zou durven zeg gen dat de paus geen christen is? Omdat hij zich met politiek bezighoudt?" Veranderingen Wat de vraag doet rijzen of een christen via een hongerstaking politieke veranderingen kan af dwingen. De bisschop: „Ik ver gelijk het met vasten. Dat is te gen slechte dingen en zonden". Maar vasten pleegt de gelovige toch voor God en niet uit publi citaire en/of politieke motie ven? „Ik heb niet gezegd dat mijn hongerstaking hetzelfde is geweest als vasten. Er zijn over eenkomsten. Maar Tökes kan tegen kritiek. Wel doet het hem pijn dat het Westen hem "alleen" laat. „Westerse kerken, maar ook politici zijn drukker met Zuid- Afrika, Korea en Taiwan bezig dan met ons". En als ze komen, evangelische christenen bij voorbeeld, dan proberen ze vol gens Tökes zijn gereformeerde achterban tot hun eigen kerk te bekeren. Volgens Tökes komt dit doordat het Westen hem en de regio waarin hij leeft niet begrijpt. Hij vreest dat er nog jaren nodig zijn voordat hierin verandering komt. Een echte integratie van Oost en West in Europa acht de gereformeerde voorman op kor te termijn uitgesloten. Het probleem is de belevings wereld van Westerse en Ooster- NEW YORK - Een joodse or ganisatie in de Verenigde Sta ten heeft de Wereldraad van Kerken beschuldigd ten aan zien van Israël met twee maten te meten. Het Amerikaans Joods Congres zegt dit in een reactie op het Wereldraaddocu ment 'Joods-christelijke be trekkingen na Canberra '91' dat vorige maand door het Cen traal Comité werd goedge keurd. „Door uitsluitend kritiek te ui ten op het beleid van de Israëli sche regering en niet op dezelf de wijze de Arabische of mos limlanden te bekritiseren, meet de Wereldraad met twee ma ten," aldus de reactie van het AJC. In het document zegt de Wereldraad dat kritiek op Is raël niet als anti-joods moet worden opgevat. In de openbare discussie over politieke onder werpen is zulke kritiek niet on gebruikelijk. Veel christenen menen op grond van de „traumatische er varingen" van jodenververvol ging en eeuwenoud kerkelijk antisemitisme dat christenen de joden in ieder geval moeten liefhebben, zo zei dr. Hans Ucko, bij de Wereldraad verant woordelijk voor de joods-chris telijke dialoog, kortgeleden in een vraaggesprek. Als gevolg daarvan worden controversiële vraagstukken niet aan de orde gesteld en wordt kritiek op Is raël „onder alle onstandighe- den" vermeden. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Ds. T.C. de Leeuw heeft in tegenstelling tot eerdere berichtgeving geen beroepen ontvan gen. Beroepen te Boven-Hardinxveld J.R. Volk te Katwijk aan Zee. Gereformeerde Kerken Beroepbaarstelling Mevr. G.F.A. Hout- huyzen, Ter Apelkanaal-West 147 b, 9563 PG Ter Apelkanaal. De Israëlische premier Yitzhak Rabin gaat het vroegere Duitse concentratiekamp Sachsenhausen binnen. FOl ORANIENBURG - Premier Yitzhak Rabin van Israel heeft gisteren een bezoek ge bracht aan het voormalige concentratiekamp Sachsen hausen in Oranienburg. Daar woonde hij een dienst bij ter nagedachtenis aan de 100.000 mensen, waaronder 10.000 joden, die hier door de nazi's werden vermoord. Bij die gelegenheid riep hij de Duitsers opnieuw op zich tegen het opkomend neo-nazisme te keren. „Ik roep u Duitsers op: aarzel niet om te vechten tegen het neo-nazisme in Duitsland en in andere landen", aldus een emotionele Rabin in het He breeuws. Zijn oproep komt in de vierde week van racistisch ge weld tegen asielzoekers en an dere buitenlanders in Duits land. Tijdens het eerste bezoek van een Israëlische premier aan het verenigde Duitsland legde Ra bin een krans in het voormalige crematorium van het kamp en luisterde daarna naar een He breeuws klaaglied, gezongen door een joodse cantor. Hij begon zijn bezoek aan het kamp met het bezoeken van een tentoonstelling over joden in Sachsenhausen. Toen Oost- Duitsland nog bestond, maakte het museum alleen melding van communistische landgenoten en zweeg het over de joden, zi geuners en homoseksuelen die in het kamp werden vermoord. Terwijl Rabin het concentratie kamp bezocht, werd gisteren op plaats in Berlijn een nieuwe grafschendine ontdekt. Op een van de muren werd een haken kruis geschilderd. Begin sep tember werden al een aantal grafstenen omvergehaald op deze begraafplaats die gelegen is bij de Weissensee. In april van dit jaar moesten veertig graven het ontgelden. Eind au gustus beschadigde een bom een monument ter herinnering aan de duizenden Berlijnse jo den die in 1942 naar concentra tiekampen van de nazi's waren gedeporteerd. se broeders. Zelfs in zijn eigen familie ontstonden er proble men. „Mijn eigen broer, die lan ge tijd in Canada leefde, kon de situatie in Roemenië niet be grijpen. Hij kon zijn eigen ogen niet geloven, hoewel hij zolang bij ons had gewoond. Ik heb daar vaak met hem over gespro ken. Nog steeds verkeert hij in een cultuurschok". Omdat kapitalisme zondig was en moderne industrie uit den boze, is Roemenië een halve eeuw achtergebleven op West- Europa. Het alles overheersen de communisme zorgde voor een kunstmatige onderdruk king van nationalistische con flicten. Na de revolutie werden er etnische Hongaren gedood, en veertig Hongaarse leiders zitten volgens Tökes gevangen. „Er heerst in deze regio een anti-Hongaars gevoel". Hij stelt zijn vertrouwen op God maar benadrukt dat ook een nieuwe regering zou hel pen. "Komt die er na de verkie zingen niet, dan zullen ik en mijn medestanders weer in hongerstaking gaan", belooft hij. Giechel Buiten zijn kerk lopen twee aan ijsjes likkende giechelende meisjes. Op datzelfde plein brandden vorig jaar nog kaars jes voor de gedode helden van de revolutie. Kraampjes en ter rasjes zijn er driejaar later voor in de plaats gekomen. Bisschop Tökes beweert nog over een sprankje hoop te beschikken. Maar hij denkt dat er een won der nodig is voordat Roemenië weer als een rijk en democra tisch land zal herrijzen. "Daar om geloof- ik in God, want van Hem zal de toekomst afhan- Succes in Thailand GEMAKSHALVE waren de partijen die meededen parlementsverkiezingen van afgelopen zondag in Tl opgedeeld in 'engelen' en 'duivels'. En toen de stemi ren geteld, bleek dat de 'engelen' het hadden gehaald; dat hun meerderheid kleiner was dan overtuigde dei ten hadden gehoopt. Met de zege van de pro-democi partijen kan voor Thailand een nieuw tijdperk van dei tische ontwikkeling en stevige economische groei zij gebroken, zoals de gezaghebbende Bangkok Post heti dag nogal bevlogen uitdrukte. TOT de 'engelen' worden de pro-democratie-partijeii« kend: de Palang Dhafma Partij van Chamlong Sriij die een eersterangs rol speelde in het verzet tegen dj tairen, de gematigder Democratische Partij van Ij- Leekpai, de Nieuwe Aspiratie Partij van oud-legerbevj ber Chavalit Yongchayudh en de kleine Solidariteit» In prognoses waren de kansen van Chamlong Srimu hoog ingeschat, dat zelfs gesproken werd over een^ 'Chamlong-koorts'. Was hij immers niet de ascetisch man van het verzet die had aangeboden zich dood te| ren om het vertrek van Suchinda af te dwingen? TOT veler verrassing kregen hij en zijn PDP rake in de hoofdstad. Dat magere resultaat illustreert de ne aard van het stembusresultaat. De steeds groeient denklasse, die maximaal profiteert van de econoi boom in Thailand, heeft geen boodschap aan ogen extremistische figuren. Voor hen is Chamlj extreem. Met zijn boeddhistische levensstijl is Chi bovendien het toonbeeld van de traditionele Thaise| den. Dat verklaart dan weer waarom Chamlongs Pi ten de hoofdstad wel goed scoorde. De echte overwini toekomstige eerste minister is Chuan Le slaagde het zetelaantal van zijn Democratische Partij) dubbelen. Anders dan Chamlong geniet hij wel de thie van de middenklasse. TOT voor kort kon Thailand beschouwd worden als e 1 zenlijke domino om de communistische invloed in Zui Azië in te dammen. Het Westen was nogal eens genei) kc oogje dicht te knijpen, indien regimes het niet zo nat ig men met de eerbied voor de mensenrechten. Nu de me verhoudingen in de wereld ingrijpend zijn gewijzigdk nen de Thaise militairen op minder begrip rekenen Westen en is hun rol danig gekrompen. De betoging t mei gaven al een voorproefje en met de verkiezingen gelopen zondag ziet het ernaar uit dat Thailand resoli i kozen heeft voor de democratische weg. MANILA Voor het eerst is er een Engelse bijbeleditie verschenen die vanuit het perspectief van de onder drukten is vertaald. De 'Christian Community Bi ble' is het werk van christenen in de Filipijnen die met armen en onderdrukten werken en die de noodzaak van gerechtigheid dagelijks ervaren. Bijna alle bij belvertalingen werden in het Noorden of de Eerste Wereld gemaakt. Zelfs indien de verta lers afkomstig zijn uit de Derde Wereld, dan nog nemen ze een Eerste Wereld-perspectief over dat missionarissen hen hebben geleerd. De enige uitzondering tot dusver was de Latijnsameri- kaanse bijbel - in het Spaans. In de Derde-Wereldbijbel zijn de Hebreeuwse en Griekse woorden voor gerechtigheid consequent met gerechtigheid vertaald; andere Engelse verta lingen gebruiken woorden als oprechtheid, integriteit of eer lijkheid. Ook het woord onder drukking wordt alleen maar met onderdrukking vertaald; geen kwelling of verdriet komt in de nieuwe bijbelvertaling voor. Verder is ernaar gestreefd seksistische taal te vermijden. Mensen die hun partner verlo ren De oecumenische Kloos terkerk, Lange Voorhout 4 in Den Haag organiseert ook dit jaar weer een gespreksgroep voor mensen die door overlijden hun levenspartner verloren. Het gaat vooral om mensen voor wie het verlies al enige tijd geleden is (1 - 3 jaar). Gespreks leiders zijn mevrouw H. Boven- berg-Spoelstra en Ds. C.A. ter Linden. Data: de dinsdagen 3, 10, 17, 24 november en 1 de cember 1992 van 10.30 - 12.00 uur. Informatie en opgave: me vrouw A. den Haan-Schotte. Tel. 364 70 12 (vóór 20 okto ber). Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden Telefax: 071-134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 071 -132221070 - 3190 933. 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur. Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur' J. Timmers. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), drs. R. Edens, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met kunst- en rtv-redactie &pv Pers. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-s (tel. 070-3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederli '1 België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Sv>e M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 'tl (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M de Kone (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voo r( (Parijs), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G va~ (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertf" publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalsü f M. de Cocq. n 08.30 tot 17.00 u 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand j per kwartaal per jaar 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 t te worden voldaan. Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient voori Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -141 905. Voor uitsluitend I geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2