Hinkelend elkaar te grazen nemen BIJ AUTO9 RMT MEUBELS KIJKEN Langs de Rijn reizen in twee Duitse musea Moedige pogingen van onfortuinlijke solisten Cultuur Jimi Hendrix-expositie weldaad "ante h°°fd- NISSAN Leidse Courant donderdag 17 september 1992 Tekeningen van Behrendt in Moskou Mouskou Politiek tekenaar Fritz Behrendt neemt met tachtig tekeningen en karika turen deel aan een tentoonstel- g in het 'Huis van de Journa listen' in Moskou. De expositie, die op 22 septem ber wordt geopend, is georgani seerd door het weekblad Kroko dil. Het blad viert daarmee de 70ste DANS De expositie in Moskou is een irervolg op de tentoonstelling 'Een pen voor de vrijheid', die tot 24 september in de Nieuwe Kerk in Amsterdam is te zien. jf| Griep velt Wibi Soerjadi Den Haag Het concert dat IWibi Soerjadi gisteravond zou geven in Diligentia is niet door gegaan wegens griep van de pia- - list. i Een deel van de mensen die te- voren hadden gereserveerd kon telefonisch op de hoogte ge steld. Anderen werd de afgelas- na ting pas duidelijk bij aankomst !r in Diligentia. lew of Soerjadi morgen wel kan 'te< spelen in het Amsterdamse 1 Concertgebouw is nog de vraag. ore iSerstmis met Kruimeltje' Rotterdam Van jeugdboek 'nde Kruimeltje' van Christiaan van Abkoude zal met Kerstmis voor het eerst een toneelversie ;ezien zijn. ,ouis Lemaire van de Jeugd- e d heaterschool Hofplein heeft eri iet verhaal bewerkt. Hij regis- sch :eert meer dan veertig leerlin- jen van zijn school ene loes Luca, Frits Lambrechts en dit foep Dorren. De première is op )eui 26 december. had j,' Shirley Bassey bre iaar Den Haag )en Haag Shirley Bassey omt komend jaar andermaal he ïaar ons land voor twee concer- d d en. De Britse zangeres treedt net haar dertigkoppige orkest p 27 februari op in het Con- d ei jresgebouw en op 1 maart in iet Amsterdamse Concertge- jouw. De kaartverkoop begint oktober. LANTAREN, ROTTERDAM Nationaal Fonds met bewègingsvoorstelling 'Littekens', uitgevoerd door drie duo's dansers/ mimespelers. Concept/ vormgeving: Pauline Daniëls. Licht/techniek: Paul de Vrees. Herhalingen: vanavond t/m 19 september weer in de Lantaren, 28 september t/m 3 oktober Amsterdam (Brakke Grond). door Nico S. de Wal Pauline Daniëls speelt al een reeks van jaren een heel bijzon dere rol met één been in de dans en één in de mime. Haar solo programma's zijn uniek en ook als zij met anderen werkt drukt zij daar een eigen stempel op - zoals haar aandeel in het pro gramma 'True colour'. In haar nieuwe produktie 'Lit tekens' voor het Nationaal Fonds vermengt zij dans, mime en handelingen met rekwisie ten op een intrigerende manier. Om meteen dat laatste te ver duidelijken: in het eerste deel van dit stuk bewegingstheater verplaatsen de drie duo's acht tien vierkante trottoirtegels. Eilandjes Eerst heeft elk paar er zes, die als 'eilandjes' dienen om op voort te bewegen, totdat één duo zich steeds meer van de an deren toe-eigent. Zo ontstaat een metafoor voor maatschap pelijke competitie en gewin ten koste van anderen. De beroofde duo's blijven benard achter op elk één tegel, het hebzuchtige paar weet intussen weinig uit te richten met zijn surplus, dat tenslotte door de anderen wordt teruggenomen. Het is een simpel, maar eeuwig- actueel verhaal, dat met genoeg individuele nuances wordt ge presenteerd om de' aandacht steeds gevangen te houden. Inspireerde het spel van hinke len tot dit eerste deel, het twee de wordt beheerst door het beeld van de tredmolen waarin mensen gevangen kunnen ra ken. De drie paren maken bij lome muziek en bijgeluiden een cirkelgang binnen de rechthoek van vijf bij elf meter die met staaldraad op de toneelvloer is afgebakend. De monotonie leidt tot onderlinge irritaties en ui tingen van hysterie en agressie, die éven associaties oproepen met Hans van Manens ballet 'Situation', maar dan zonder diens doortrapte venijnigheid en erotische uitdagingen. Er kan zelfs een troostend gebaar af bij Pauline Daniëls. En zij dekt aan het slot de opgelopen littekens zoveel mogelijk met lakens en duisternis toe. Voor de fantasie-prikkelende uitvoering van dit allegorisch dans-mimespel heeft Pauline Daniëls goede krachten aange trokken met Jean-Louis Bar- ning, Judith Bovenberg, Audrey Helwes, Martin Hof- stra, Ger Jager en Annemarie de Ruiter. foto Ben van Duin Mime en dans in 'Littekens' van Pauline Daniëls. OPERETTE SCHOUWBURG, AMSTERDAM Hoofdstad Operette met 'Der Vogelhandier' van Carl Zeiler. Muzikale leiding: Martin Malzer. Regie: Gerhard Hofer. Solisten: o.a. Germaine Compier, Lily Loerkens, Friedie van Rooyen, James Doing en Bert Simhoffer. Herhalingen: o.m. 16 januari Zoetermeer (Stadstheater), 26 t/m 28 april Den Haag (Schouwburg). door Dimitri van der Werf Stichting Lekker Dier en de Vrouwenbeweging kunnen de spandoeken uit de kast halen. De Hoofdstad Operette gaat op tournee met Carl Zeller's 'Der Vogelhandler'. Een arm wild zwijn, buitgemaakt tijdens de jacht, moet - opgetuigd met een petje, een bril en een sjaal - aan het begin van het koddige spek takel de eerste lach uit het pu bliek loskrijgen. Tuttigheid Vrouwen zijn blozende wezen tjes met een hoge tuttigheids- factor, die zich, vrij en blij in de Alpenwei, de intimiteiten van de hoge heren laten welgeval len, alsmede het onderwerp zijn van de vele seksistische opmer kingen waar het tekstboek bol van staat. Dat het libretto niet altijd de beste vriend is van de regisseur, is nu wel enigszins duidelijk, na al die eeuwige discussies over controversiële ensceneringen. Worden de oorspronkelijke re gie-aanwijzingen al vaak gene geerd, met woorden gaat dat wat lastiger. Toch kan hier en daar een coupure uiterst han dig zijn. Vergrootglas Regisseur Gerhard Hofer ruilde bij de Hoofdstad Operette de mantel der liefde echter in voor de schijnwerper en het ver- Werd 'Der Vogelhandier' niet gespeeld door de Hoofdstad Operette, dan zou je bijna gelo ven dat Hofer een cynische per siflage op het genre 'operette' heeft geconcipieerd als Weens antwoord op Harry Kupfers 'Lustige Witwe' die enige jaren geleden zo'n rumoer in Berlijn teweeg bracht. De vastgeroeste lachjes, de dolkomische bewe ginkjes en de kolderieke stem- verdraaiïngen leken het wel uit te schreeuwen. Let op, hij gaat zich nu verstop pen, mensen dit is leuk, lacht u alstublieft, lacht u toch! Slepend Maar misschien was het wel een historisch verantwoorde re gie (over de historische uitvoe ringspraktijk van operettes is helaas nog niet zoveel bekend), die alle ruimte laat aan het pu bliek om in de eerste plaats van Zeilers meeslepende muziek te kunnen genieten. Helaas sleep te de muziek, maar niet mee. De woorden van Balduin von Eschenbach, de criticus die in 1891 de première versloeg voor de Weense Zeitung für die ele gante Welt lijken nog niets van hun actualiteit te hebben verlo ren: 'Het kostelijke gekwinke leer van de gekooide hemelse zangers overtrof in ieder op zicht de moedige pogingen van de onfortuinlijke solisten, die ondanks of misschien wel door hun bewegingsvrijheid, verder waren afgedwaald van het scho ne en het edele en niet bij mach te de volmaakt natuurlijke me lodieën van onze eerbiedwaar dige Zeiler tot een feest van klanken te maken'. Het was overigens de laatste operettevoorstelling waar Von Eschenbach ooit over zou schrijven. Bonn/Koblenz Het veelbe- zongen reisje langs de Rijn is al heel oud. In vorige eeuwen zak ten Hollandse en Engelse kunstenaars schilderend en te kenend de Rijn af. Op weg naar het toen onontkoombare stu diedoel Italië, of zomaar omdat de Rijn en het afwisselende landschap boeide en uitdaagde. Niet alleen de verleidelijke Lo relei betovert de mensen. De Rijn zelf doet dat ook. Wie ge voelig is voor romantiek kent de Rijn. Dagjesmensen en beroem de kunstenaars, amateurfoto grafen en wijnliefhebbers. Het is een verdienste van Hol landse schilder-meesters dat velen in Europa enkele eeuwen geleden de Rijn met andere ogen gingen bekijken. Maar hun Britse kunstbroeders die in de 18de en de 19de eeuw het Rijndal bereisden, hebben voor goed duidelijk gemaakt wat in de schilderkunst onder 'Rhein- romantik' moet worden ver staan. Ontelbare schilderijen, aqua rellen, tekeningen en etsen zijn in de loop van de tijd van het veelzijdige Rijnlandschap ge maakt. Twee musea aan de Rijn, het Rheinisches Landes- museum Bonn en het Mittelr- hein-Museum Koblenz hebben in een originele, elkaar aanvul lende dubbelexpositie bijzonder fraai en voor een deel nog nooit eerder tentoongesteld werk bij eengebracht onder de alleszeg gende titel: 'Vom Zauber des Rheins ergriffen...'. Hollandse meesters In Koblenz zijn de Hollandse meesters te zien; tijdgenoten van Rembrandt, toen ook Joost van den Vondel lyrische verzen schreef over de 'Rhynstroom'. Werk van onder anderen Jan van Calls, Jan Griffiers, Her man Saftleven en de Rem- brandt-leerling Lambert Doomer. Ze tekenden en schilderden de Rijn op hun reizen topografisch precies, maar ook vaak met een ruime mate van fantasie. Duit se kunstenaars volgden hun voorbeeld, totdat ze werden weggevaagd door de invasie van de Engelsen, die na de val van Napoleon bij Waterloo het con tinent kwamen verkennen. Het Rheinisches Landesmu- seum in Bonn laat ook de eerste foto's zien die langs de Rijn zijn gemaakt, en vult de schilderij encollectie aan met een verza meling snuisterijen en docu menten uit de tijd dat het toe ristisch reizen op gang kwam. De expositie in Koblenz is te zien t/m 24 oktober. De ten toonstelling in Bonn loopt t/m 28 november. Beide musea zijn op maandag gesloten. Amsterdam Aan leven en muziek van de op 27-jarige leef tijd gestorven popgitarist Jimi Hendrix wordt een tentoonstel ling gewijd. Vanaf 10 oktober tot en met 23 december zal die te zien zijn in de Marcus Mar cus Gallery aan de Amsterdam se Keizersgracht. Het verhaal van Hendrix (op 27 november zou hij vijftig jaar zijn geworden) wordt verbeeld met onder meer schilderijen, zeefdrukken en foto's. Na Am sterdam gaat de tentoonstelling naar vrijwel alle hoofdsteden van Europa en nadien naar Ja pan, Amerika, Canada en Au stralië. Speciaal voor de gele genheid wordt door Polydor een herdenkings-cd met de muziek van Hendrix uitgebracht. Tij dens de expositie bij Marcus Marcus zullen bovendien arti kelen verkrijgbaar zijn als affi ches, briefkaarten, penningen, t-shirts en series afdrukken van enkele kunstwerken. NI5SAN Liefde op het eerste gezicht is ook bij een auto vaak een zaak van de buitenkant. Maar voor een definitieve verbintenis is meer nodig. Een zorgvuldig onderzoek of 't van binnen ook goed zit. Letterlijk. Bij zo'n afweging zal het u opvallen dat elke Sunny voorzien is van een fraai gewelfde ergonomisch ontworpen cockpit rtiet alle bedieningsinstrumenten prettig gegroepeerd onder handbereik. Zodra u gaat zitten is er de als 2.0 liter GTi-(R) of met een krachtige 2.0 liter diesel. V.a. 24.765,-. beenruimte. De anatomisch vormgegeven fauteuils zijn voorzien van een fraaie polstering en traploos verstelbare rugleuningen. Vanaf LX beschikt u tevens over een gedeeld neerklapbare achterbankleuning en is er zelfs sprake van een bestuurders stoel waarvan de zithoogte aan vóór èn achterzijde traploos regelbaar is, een unicum in deze klasse. Evenals trouwens de 2.0 liter diesel uitvoering met 55 kW (75 pk) en standaard stuurbekrachtiging. De krachtige 16-kleppen De fraaie 4-deurs Sunny is de succesvolle zakenman van de famili ixueus en gedistingeerd, voorzien van 490 liter kofferruimte en leverb; in 1.4 of 1.6 liter benzine of als krachtige 2.0 liter diesel. V.a. 28.760,-. Twin Cam benzineversies, voorzien van 3-weg geregelde katalysator met lambdasonde, variëren van 'n economische 1.4 liter tot een razendsnelle GTi-R met 2.0 liter Turbo intercooler die in 5,2 seconden naar de 100 km/h sprint. En niet te vergeten de krachtige 1.6 liter die in 1991 door De soepele 1.4 en 1.6 liter benzinemotoren of de snelle en stille 2.0 liter diesel. V.a. 29.260,-. de ANWB Kampeer en Caravan Kampioen werd uitgeroepen als beste caravan trekker in z'n klasse. Of 't nu gaat om styling, comfort, verscheidenheid aan modellen, duurzaamheid, gebruiksgemak, prijs of rij-eigenschap- pen, de Sunny wint 't met een straatlengte voorsprong. Ook qua garanties: 3 jaar of 100.000 km algemene garantie en 6 jaar carrosseriegarantie. Een nadere kennismaking met de Sunny van uw keuze bij de dichtstbijzijnde Nissan dealer zal u het overtuigende bewijs leveren! De Wagon is de grootste klep van de familie èn de Sunny waar u 't meest van uzelf in kwijt kunt. 'n Riante stationwagon met een makkelijk toegankelijke bagageruimte. En met 't comfort van een limousine. Leverbaar in 1.6 liter benzine of 2.0 liter diesel. V.a. 32.185,-. ien incl. BTW, excl. kosten rijkla; laken. Wijzigingen voorbehouden. Nissan is ook de maker van de Micra, 100 NX, Prairie, Primera, Maxima, 200 SX, 300 ZX, Q-bic, Terrano, King Cab, Patrol, Vanette, Urvan, Cabstar en Trade. Lichtmetalen velgen op 5-dcurs en roofrack op Wagon tegen meerprijs leverbaar. Alphen a/d Rijn, Autobedrijf Van Leijden B.V., Koperweg 1, tel. 01720-40366. Leiden, Auto Heemskerk B.V., Lammenschansweg 128, tel. 071-310811. Noordwijk, Garage Abswoude B.V., Nieuwe Offemweg 2, tel. 01719-19246/13150. Roelofarendsveen, Auto Heemskerk, Aikemadelaan 1, tel. 01713-12866. Wassenaar, Garage Rooijakkers (servicebedrijf), Hofcampweg 81-83, tel. 01751-13279.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 21