<rieven aan haar favoriete doden Bijzonder meubel krijgt subsidie van Sofa Op televisie ANNEMARIE OSTER D e Vlaamse schrijver Hugo Claus behoort tot de kleine groep favorieten voor de Nobelprijs voor de Literatuur. In het geruchtencircuit wordt de Vlaamse auteur vaak genoemd, zo meldt de Zweedse krant Dagens Nyheter. De 63-jarige schrijver heeft tot nu toe twaalf romans gepubliceerd, waarvan 'Het verdriet van België' 1983) de bekendste is. Claus' naam werd ook in voorgaande jaren al gefluisterd in verband met de Nobelprijs. Een andere gegadigde is de 53-jarige Amerikaanse schrijver Thomas Pynchon. Om zijn persoon hangt een sfeer van geheimzinnigheid. De man heeft vier romans op zijn naam staan, maar vertoont zich zelden in het openbaar. Sinds 1953 is geen foto van hem bekend. JVÏarcel Thielemans, de onverwoestbare leider van The Ramblers, heeft besloten toch nog maar een jaar bij zijn orkest te D e Amerikaanse acteur Eddie Murphy komt volgende week naar Nederland om zijn nieuwe film, de romantische komedie 'Boomerang', onder de aandacht te brengen. Hij heeft Amsterdam uitgekozen om de pers en televisieploegen uit onder meer Japan, Brazilië en Finland te ontvangen. Het Amerikaanse blad Variety bericht dat er over zijn volgende film 'Beverly Hills Cop III' in Hollywood enige commotie is ontstaan. Volgens geruchten had MENSEN LEIDSE COURANT DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1992 \Ianavond ben ik op de televis Dat wilde ik u even zeggen. In het algemeen schrijf ik niet graag over mezelf, maar een avond waarop je op de televisie komt, is alles anders. Meestal schrijf ik stukjes waarin het woord 'ik' niet voorkomt, omdat ik vind dat het al genoeg voorkomt in zoveel stukjes van anderen. En meestal schrijf ik ook nooit 'u', omdat ik er tenslotte niet van mag uitgaan dat u ook leest wat ik opschrijf en het geen zin heeft iemand rechtstreeks aan te spreken die op een andere pagina bezig is. Over u en mij schrijf ik dus liefst niet. Maar mensen die 's avonds op de televisie komen, mogen op zo'n stelregel een uitzondering maken, vind ik. En als u dat ook vindt, kan ik dat dus doen. En kan ik u nu verklaren hoe het komt dat ik vanavond op de televisie ben, want eigenlijk horen schrijvers van stukjes daar niet. Vanavond wordt het eerste deel van de jubileumshow van Paul van Vliet uitgezonden. Met veel documentair materiaal daaromheen. Ik ben zo'n stukje documentair materiaal. Vroeg in de uitzending zit een terugblik op het studentencabaret dat Paul en ik in 1958 oprichtten. Een gevarieerd duo. Paul had in dienst dit werk al gedaan, ik was een nieuw gezicht in de wereld van de showbusiness. Maar het duo voelde goed asm, al was Paul de bevlogen performer en ik de gelegenheidsartiest. Als alles goed gaat ziet u vanavond het meest glorieuze moment dat wij in die jaren hebben beleefd: onze verschijning, in 1959, op het Polygoonjournaal. In zalen speelden wij wel meer, maar jezelf in de bioscoop kunnen zien, was voor ons beiden, on-verwend als we waren, zó bijzonder dat wij meteen een bioscoopkaartje kochten zónder eraan te denken korting te vragen omdat we uiteindelijk gewoon naar onszelf kwamen kijken. Zo opgewonden waren we. Die opwinding ben ik ook nu nog niet helemaal kwijt. Want zeg nu zelf. Wie van u heeft in de bioscoop tussen een vij fling in Australië en een aardbeving op Ceylon in, en gepresenteerd door een onsterfelijke stem van Philip Bloemendaal een volle zaal toegesproken en -gezongen? Aha, ik zie maar heel weinig vingers. Dat glorieuze moment komt vanavond op televisie. Maar u hoeft er niet naar te kijken. U mag deze episode overslaan op de daarvoor meest geëigende wijze, namelijk door het programma op te nemen op de videorecorder en bij het afspelen dit stuk heel snel door te spoelen. Dat ik u er hier over vertel, is uitsluitend bedoeld om u in staat te stellen het zonder zelf te kijken van mij aan te nemen. Sommigen van u hebben inmiddels uitgerekend hoe lang geleden dat mooie moment dus was. Zeg even waar u op uit komt. Voor het antwoord '33 jaar' krijgt u een halve punt omdat het zo pijnlijk lang is, voor het antwoord 'weet niet' een hele, omdat dat pijnlijke punt daarmee zo mooi 1 wordt omzeild. Nog even een woordje voor de enkeling die toch gaat kijken: hou gerust het portret dat boven dit stukje staat, straks even vlak naast de beeldbuis. U zult het dan zelf zien: geen dag ouder geworden. lem Pekelder ■reen zou het willen: een efschrijven naar een overle- i dierbare. Annemarie Oster id het en bundelde al die n het boekje 'Brieven naar lat vandaag is uitgekomen, istuk voor stuk mensen die n plekje in mijn hart hebben ilik ze laten weten, al zijn ze heb ze niet allemaal per- gekend, Marilyn Monroe en Ie Beauvoir bij voorbeeld spreekt vanzelf. Toch bete iets in mijn leven", dat Marilyn nu samen met Capote, de enige man die haar hield, danst in de he- ebben prachtige kleren aan zo mooi als vroe- >em maar even aan dat ie- az'n dood in de hemel icht ze. ige brieven speelt Annema- de rol van advocaat. „God- ïans is zo'n man die ik ver- j is vaak verkeerd begre- ts, reactionair, altijd dron- loseur, hoor je dan. Maar ik lij een schat van een man lat hij zo idioot is opgevoed, hij daaraan doen?" riehoeksverhouding van Si- 'Ik heb de laatste tijdeen behoorlijk hoge pet op van mezelf. Bijna een koksmuts. Vroeger was ik er heel erg aan gewend om onzeker te zijn en ik vind het nu leuk om te ontdekken dat het goed met me gaat en de mensen mij leuk vinden'. mon Carmiggelt met zijn echtgenote Tiny en de schrijfster Renate Rubin stein roert ze aan. ,,Ik neem het voor alledrie op. Ik bedoel, wie kon er nou wat aan doen? Carmiggelt werd toch niet expres verliefd om z'n vrouw te pesten. En Renate zat toch niet scha terlachend in haar rolstoel: 'Ha, ik heb Simon afgepikt'. In plaats van het boek 'Mijn beter ik' te bespreken had iedereen ineens een mening over deze driehoeksverhouding. Dan durft zo'n Mischa de Vreede te schrijven dat ze er niet aan moet denken, 'twee van die takkenbossen op elkaar'. Waar bemoei je je mee, trut?!" Ze noemt haar vijfde boek deels autobiografisch omdat de brie ven haar karaktereigenschappen weerspiegelen en bovendien gebeur tenissen uit haar jeugd bevatten. Dus ook herinneringen aan haar va der Guus Oster en haar moeder Ank van der Moer. „Ik heb een heel spe ciale band met mijn ouders. Ze heb ben erg veel voor me betekend. Mis schien komt dat ook doordat ik niet door ze ben opgevoed". Over haar moeder, de actrice die in 1983 op 71- jarige leeftijd overleed, schreef ze een aantal jaren geleden het auto biografische boek 'Kouwe wind, Ank'. „Kort voor haar dood heb ik haar voor de grap geïnterviewd. Dat viel niet mee, want aan het einde van haar leven werd ze erg zwijgzaam, wilde ze bijna niets meer prijsgeven. Een halfjaar nadat ze gestorven was, heb ik het interview uitge werkt. Uitgebreid met eigen herin neringen en interviews met collega's van mijn moeder is het een boek ge worden". Passages uit dat boek leest Annema rie Oster voor in haar theaterpro gramma 'Familiebanden', waarmee ze dit seizoen voor de tweede keer op tournee gaat. Zo komt ze op donder dag 1 oktober in theater De Tobbe in Voorburg. Is ze meer actrice dan Hugo Claus genoemd voor Nobelprijs Marcel Thielemans blijft nog een jaar blijven. Aanvankelijk had Thielemans bedacht dat de viering van zijn 65-jarig muzikantenjubileum (onlangs) en het bereiken van de 80-jarige leeftijd een voldoende combinatie van mooie feiten was om er mee op te houden. Maar de warme reacties die hij kreeg tijdens zijn jubileum-tournee met The Ramblers hebben hem doen besluiten om zijn afscheid in elk geval voor één seizoen uit te stellen. Als trombonist is hij niet meer actief bij The Ramblers. Als zanger nog wel. Met nog precies hetzelfde soepele, zeggingsrijke stemgeluid als voorheen. Eddie Murphy naar Nederland Taylor te oud Twee wereldberoemde Amerikaanse actrices in gesprek in de 'Whoopi Goldberg show'. Whoopi Goldberg presenteert een programma van een half uur, waarin één gast centraal staat. Dit keer was dat Elizabeth Taylor, die op de vraag waarom ze niet meer te zien is in films antwoordde: „Ik denk dat ik er te oud voor ben geworden. Er zijn geen rollen meer voor vrouwen van mijn leeftijd". producent Joel Silver na een conflict met Murphy zich willen terugtrekken. Volgens Silver is één en ander alweer bijgelegd en moet het filmen in november beginnen. Apostel Paulus alstapdanser T^-postel Paulus als tapdansende homoseksueel en Jezus als verrader van Judas. De Amerikaanse romanschrijver Gore Vidal maakt zich met zijn nieuwe boek niet geliefd bij critici. De Ierse, Britse, Amerikaanse en Vaticaanse pers hebben 'Leven sinds Golgotha: het evangelie volgens Gore Vidal' in navolging van een Ierse bisschop afgedaan als 'walgelijk' en 'godslasterlijk'. Vidal kan alleen maar van de opwinding genieten, want hij weet dat geen van hen het boek, dat twee weken geleden in de Verenigde Staten verscheen, ook maar in handen heeft gehad. Recensie-exemplaren werden niet verstuurd, want Vidal moet niets hebben van literatuurcritici en doet dan ook altijd zijn uiterste best om het hen zo moeilijk mogelijk te maken. De schrijver verdraait het evangelie met behulp van tijdmachines en computers. Yad Vachem voor getoonde moed Voor hun hulp tijdens de Tweede Wereldoorlog aan joodse medebur gers zijn het echtpaar Brouwer uit Leusden en prof. dr. A. Hendriks geëerd met de Israëlische Yad Va- chem-onderscheiding. Brouwer ont wikkelde als gemeenteambtenaar van Leusden een plan om via de ar chieven van de burgelijke stand on derduikers aan een nieuwe identiteit te helpen. Met zijn vriend Hendriks werkte hij het plan verder uit. Ge storven mensen werden administra tief weer tot leven gebracht en de persoonsgegevens konden door on derduikers worden overgenomen. Mevrouw Brouwer-de Voogd kreeg de Yad Vashem-onderscheiding voor de wijze waarop zij in de oorlogsja ren haar man bij zijn illegale activi teiten heeft gesteund en voor het op nemen van joodse onderduikers in huis. 'Aids straf van God' Israël moet volgens opperrabbijn Mordechai Elijahu zijn grenzen sluiten voor niet-joodse aidspatiënten. Daarentegen moeten joden die aids hebben, wel worden opgenomen en behandeld. Een niet- joodse aidspatiënt is niet rein, aldus de opperrabbijn. Van een joodse aids-patiënt moet publiekelijk worden aangekondigd dat hij deze ziekte heeft. Als een aids-patiënt met een vrouw vrijt zonder haar van zijn ziekte op de hoogte te stellen, moet hij worden aangeklaagd, aldus de rabbijn. Aids is volgens de rabbijn een straf van God voor de verwildering der zeden.' lugo Claus schrijfster of andersom? „Op de to neelschool was ik geen uitmuntende actrice, maar ik was wel goed in tekstbehandeling. Zo is het naar mijn gevoel altijd gebleven. Ik vind het leuk om in kleine zalen met vrouwen - gezellig huiselijk - wat ge dichten voor te dragen, die mensen wat cultuur door de strot te duwen". Tevreden? „Jazeker, ik heb een be hoorlijk hoge pet op van mezelf. Zo hoog zelfs dat het bijna een koks muts is. Vroeger was ik er heel erg aan gewend om onzeker te zijn en ik vind het nu leuk om te ontdekken dat het goed met me gaat en de men sen mij leuk vinden. Dat laatste is erg belangrijk voor mijIk wil dat ie dereen mij aardig vindt. Ik moet wel oppassen dat ik niet naast mijn schoenen ga lopen, maar ik weet nu dat ik wat in m'n mars heb. In no vember word ik vijftig. Vroeger was een vrouw op die leeftijd een thee muts, maar tegenwoordig gelukkig niet meer. Mijn verjaardag vier ik al leen met vriendinnen. Niet uit man- nenhaterigheid, maar ik ken nu een maal meer leuke vrouwen dan leuke mannen. Mannen hebben meestal moeite met luisteren en zijn nogal van zichzelf vervuld. Vrouwen kun nen zich beter verplaatsen in ie mand anders". Rijk? „Oh nee. Ze denken altijd dat ik een luxe pop ben, maar dat valt erg meeoftegen, zoals je wilt". 'Brieven naar boven' van Annema rie Oster met tekeningen van Peter van Straaten wordt uitgegeven door de Arbeiderspers in Amsterdam. De prijs is ƒ28,90. g/na de 1 Ularcel Thielemans In het oog springend is de stoel in de vorm van een naaldhak. 'High Heel' doopte Bjprn Hamelink zijn ontwerp, dat nu te pronk staat in een Amsterdamse galerie. De Hagenaar heeft zijn idee kun nen uitwerken dankzij Sofa, de stichting ter bevordering van het bijzondere meu bel. En bijzonder is de 'High Heel', waarin het bovendien prettig toeven is. „Dat is een vereiste'zegt secretaris Wim Prent van de stichting. „Een stoel is om in te zitten. Het mag geen object zijn; de func tie is ontzettend belangrijk". Naast Hamelink maakten meer ontwer pers en meubelmakers gretig gebruik van de steun die Sofa biedt. Het streven van de stichting, in 1990 opgericht, is om vooral jong talent een kans te geven. Twee keer per jaar honoreert zij ideeën met een subsidie. Die mogelijkheid is er nu weer. Wie plannen heeft voor het ont werpen van bij voorbeeld een stoel, tafel, kast of lamp kan die tot 31 oktober naar de stichting sturen. „Nederland heeft talent op dit gebied", zegt Prent. „Het is zaak om dat boven water te halen. Maar wie langer dan vijf jaar in dit vak zit, komt er niet voor in aanmerking. Het zijn juist jonge mensen die wij willen helpen' Zij zien soms hun ideeën beloond met een subsidie, die varieert van tweeduizend tot tienduizend gulden. Van dat geld kunnen zij een proto-type maken van het ontwerp dat zij hebben ingediend. Het bedrag mag ook gebruik worden voor de aanschaf van gereedschappen, zoals een draaibank of zaagmachine, die nodig zijn om bij voorbeeld een stoel of tafel vorm te geven. Om aan het werk te kunnen gaan, ont vangen de bekroonde ontwerpers eerst tachtig procent van de toegezegde subsi die. Wanneer het project is afgerond, Wim Prent in een Rietveld-stoel. keert de stichting de rest van het bedrag uit. Architect Prent is architect in ruste. Jarenlang maakte hij deel uit van het architecten bureau Prent en Landman, dat onder meer de inrichting van het Haagse West einde Ziekenhuis ontwierp. Met kunst historica Elly Niemeijer en ir. B.F. Schroder vormt hij het stichtingsbe stuur, dat ook de inzendingen beoor deelt. Achter Sofa gaat overigens een sponsor schuil. Volgens Wim Prent een particulier die de meubelkunst een warm hart toedraagt. Een naam noemt hij on der geen beding. „Wij hebben de strikte opdracht die niet prijs te geven". De afgelopen twee jaar ontving de stich ting 163 inzendingen. Daarvan waren er 56 goed genoeg voor een subsidie; 107 werden afgewezen. Prent en de twee an deren zijn nooit bikkelhard in hun kri tiek. En de ontwerper die net niet het ni veau haalt, krijgt het advies om het een volgende keer nog eens te proberen. „We willen niemand negatief behandelen; tenslotte heeft iedereen zijn best gedaan; het is toch sneu om afgewezen te wor den". Eisen In november maakt Sofa bekend welke ontwerpen een subsidie verdienen. Se cretaris Prent verwacht in de komende weken trouwens handzame inzendingen. De aanvragen moeten bestaan uit een be knopte tekst op A4 formaat, met even tuele illustraties op maximaal A3 for maat. De ervaring heeft hem geleerd om deze eisen te stellen, lacht Prent. „We kregen hier enorme dozen en pakken binnen. Daar zijn we niet voor uitgerust; we hebben hier geen bureau. Het moet voor ons hanteerbaar zijn". De subsidie van de stichting kan jonge mensen ook op andere manieren op weg helpen. Zo ontving een ontwerper van een stoel en tafel, geld om een stand te huren op de dertiende Biennale voor wooncreaties, die van 15 tot 25 oktober in het Belgische Kortrijk wordt gehouden. Prent: „Hij kan daar nu zijn meubels neerzetten; het is voor hem een reuze kans om bekend te worden". De stichting staat pal voor het bijzondere meubel. Maar lang niet iedereen is en thousiast over een dergelijk ontwerp. „Zo werd er aanvankelijk ook op de be faamde Rietveld-stoel gereageerd", zegt Prent. „Nu is er een origineel exemplaar te zien in het Museum of Modern Art in New York. Toen Rietveld de stoel pas ontworpen had, dacht ook iedereen: 'wat is dat voor een merkwaardig ding'? Nu'is het een museumstuk". Sofais te bereiken op het Noordeinde 78, 2514 GL Den Haag. Velen kennen haar van haar gastrol in 'Goede tijden, slechte tijden', maar Annemarie Oster vindt zichzelf een betere schrijfster dan actrice.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 15