Overuren voor de society Watelet belooft veel oor de toekomst Minimaatjes veroveren de kledingrekken Vandaag De Dag Werken met mooie stoffen, daarbij denkend aan prachtige vrouwen. Dat was en is de droom van de jonge Belgische couturier Gérard Watelet. Haute couture dus, met de hand gemaakt en enig in ontwerp. doorRia Schuurhuizen Hij ziet er veel jonger uit dan 28 jaar, vooral door die on deugende lok rood haar die over z'n voorhoofd valt. Gé rard Watelet is een jonge Belgische couturier en volgens velen een groot talent voor de toekomst. Dat moet dan onder meer blijken uit de belangstelling die Madame Carven, de 87-jarige directrice van het ge lijknamige modehuis in Parijs, vorige week toonde voor Watelets show in het Provinciaal Paleis van Brussel. Onder het publiek in het mooie paleis - dezelfde ambian ce als die bij veel shows in Parijs - waren ook nog wat breekbare prinsessen van onduidelijke afkomst en Brus selse society-fïguren. Gérard Watelet toonde in Brussel duidelijk vrouwelijke en chique kleren. Haute couture dus, met de hand ge maakt en enig in ontwerp. Zelfs de knopen a 75 gulden per stuk zijn met de hand vervaardigd door een bevriend kunstenaar. De stoffen zijn prachtig, maar vernieuwend kun je de collectie nauwelijks noemen. „Dat is ook niet de bedoeling", vertelde Gérard ons na afloop van de show. „Chic is mooi en vrouwelijk. Waar om zou een vrouw van twintig niet een mooi pak kunnen dragen. Een kledingstuk moet de vrouwelijkheid be klemtonen en niet omgekeerd. Waarom moet kleding voor jonge vrouwen alleen maar vrolijk zijn, dat begrijp ik niet". Daarom is hij ook zo dol op haute couture. Werken met mooie stoffen, daarbij denkend aan prachtige vrouwen. Dat was en is de droom van de jonge Belg. Die jeugd zorgt er misschien voor dat de collectie nog wat óhevenwichtig is. Zo toonde hij tijdens de show een paar mooie ontwerpen, gevolgd door wat kledingstuk ken waarbij de wenkbrauwen toch even werden ge- frontst. Het moet echter worden gezegd dat Gérard Watelet niet een kloon is van een van de Franse couturiers; hij heeft duidelijk een eigen stijl. Avontuur In zijn voordeel spreekt ook het feit dat het publicitair wel goed ligt dat een zo jonge man aan het grote mode- avontuur begint. En zijn verhaaltje hoe het allemaal is begonnen, klinkt leuk. Als kleine jongen was hij al helemaal gek van kleren. Gé rard was nog geen acht jaar toen hij al met behulp van een nietjesmachine uit gordijnen van zijn grootmoeder crinolines voor zijn even oude nichtje maakte. Die grootmoeder was'heel belangrijk voor hem. Een vrouw met een verfijnde smaak, artistiek en mondain te gelijk. Zij herkende al vlug het talent van haar kleinzoon en stimuleerde hem tot tekenen, ontwerpen en creëren. Dat deed hij ook in zijn baan in het culinaire bedrijf en gastronomie staat in Belgie, zoals bekend, echt op hoog niveau. Hij bleef echter dromen van een eigen haute couture huis. En die droom werd werkelijkheid door de toevalli ge ontmoeting met zijn huidige partner, de Kortrijkse architect N orbert N orman. Samen besloten ze in 1988 het haute couture huis Ge rard Watelet op te richten. Dat wordt nu uitgebreid met een prét a porter-collectie, die in het voorjaar van 1994 in de winkels zal hangen. In Belgie én in Nederland, als het aan Gérard en Norbert ligt. foto Frank Govers foto Lieke Fortuin foto Bart Nieuwenhuijs foto ANP Noppen, ruiten, diverse kleuren. Dit Zwart wollen tailleur ontworpen door Avondjurk van zilverlamé, kant en Lange leren rok met rits uit de kan alleen van Frank Govers zijn. Frans Molenaar. taftzijde van Rob Kroner. collectie van Edgar Vos. Drie Amsterdamse couturiers toonden afgelopen weekeinde hun nieuwe collecties. Een unieke manifestatie, want het ging ditmaal in redelijke samenwerking met elkaar. Dat betekende dus overuren voor de Nederlandse society. Kleren kijken en na afloop bij champagne de laatste roddels uitwisselen. doorRia Schuurhuizen Met een oogverblindende gouden bruid sloot Edgar Vos zondagavond het eerste deel van de Amsterdamse mode week af. Drie Nederlandse cou turiers brachten in één weekeinde hun nieuwe collecties voor het voet licht en lieten zich daarbij van hun goede kant zien. Kennelijk had het vooruitzicht om nu eens iets samen te. doen aan de mode in de hoofdstad hen geïnspireerd. Ook voor de Nederlandse society was het een druk weekeinde. Drie dagen achter elkaar een modeshow, steeds weer andere kleren aan en steeds maar weer leuk met elkaar keuvelen. Overigens was het best leuk om te zien, al die feestelijk uit gedoste mensen met een glaasje in de hand. Nu Frans Molenaar, Frank Govers en Edgar Vos zo pal na elke showden kon je de tegenstellingen en ver schillen heel duidelijk zien. En dat is ook goed zo; als die paar mode-ont werpers die we in Nederland op dit niveau hebben ook nog allemaal de zelfde soort kleren zouden maken zou het allemaal wel heel erg saai worden. In het prachtig gerenoveerde Amstel Hotel toonde Frans Molenaar vrij dagavond zijn nieuwe winterkleren. Na jaren veel te moeilijke en inge wikkelde 'figuren' te hebben gepre senteerd, is Molenaar teruggekeerd op zijn oude basis: pure eenvoud. Hij liet dan ook uiterst sobere kleding zien, waarvan het allergrootste ge deelte zwart was. Tot op de knie Zwarte leren broeken met zwarte jassen met bontkragen, zwarte pak ken, afgewisseld met grijs, een enke le keer wat rood. De rokken bij Mole naar zijn bijna zonder uitzondering tot op de knie. Hij vindt dat in de winter de mooiste lengte omdat daar dan mooie kousen bij gedragen kun nen worden. Voor zover we weten is dat nog geen licentie van de Amster dammer, maar voor bijna alle andere 'zaken' bezit hij er daar wel een van. Deze week kwamen er weer twee bij: handdoeken en milieu-vriendelijke schoudervullingen. Ook ontwierp hij een serie gouden oorbellen die door de jonge Amsterdamse juwelier Jan Pieter Meppelink worden gemaakt. Schoenen had Molenaar al langer, maar de modellen die hij nu liet zien, zijn buitengewoon geslaagd. Molenaar had weer met de bekende double face stoffen met dubbele stik sels gewerkt en in dit soort kleren blijft hij ook het beste. Avondkleding is niet zijn sterke punt, maar hij maakte dit keer een aantal fraaie, simpele avondjurken met lange mouwen en sjaalkraag. Eindelijk Couturiers tonen hun wintercollecties weer eens iets anders dan al die blote strapless exemplaren. Dessins zijn er in de gehele collectie niet te vin den. Alles was uni en zoals gezegd meestal in het zwart. Frank Govers Dat was even anders bij Frank Go vers, die zaterdag in het Okura-hotel in Amsterdam zijn nieuwste collec tie toonde. Bij Govers struikel je over de dessins en hoe hij ruiten, bloemen, noppen en strepen weet te combineren is vaak ongelofelijk kunstig. Maar soms ook wel eens ietsje te veel. Zijn klanten vinden het trouwens mooi, want de bontste cre aties kregen het meeste applaus. Dat hij een kunstenaar met stoffen en kleuren is, liet hij zien in een aantal creaties geïnspireerd door het werk van de schilder Kees van Dongen. Edgar Vos Edgar Vos toonde zondag een collec tie, die beter is dan die van de laatste seizoenen. Een serie kleren die heel duidelijk maakt wat Edgar Vos in het komende seizoen wil. Hij begon met een serie mantels op wijde band- plooibroeken en daarna een groot aantal mantelpakken met een lange strakke rok waarin een flinke split. Een leuke vondst was zijn rok met twee ritsen. Je kunt dus zelf kiezen welke je open laat en hoe hoog of hoe laag. Hoe de kousen zich houden met die ritsen is natuurlijk maar de vraag. De show ging verder met een serie wijde rokken, een beetje zigeuner achtig. Hier en daar zelfs met onder rok, waarvan toch collega Govers het patent heeft. De avondkleding van Vos glimde de zaal uit. Meters en meters goudlamé voor wijde broeken en voile voor ge heel doorschijnende broeken. Met als slot die stralende gouden bruid. Rob Kroner Rob Kroner toonde zijn creaties al eerder. Hij heeft voorlopig nog even afgezien van deelname aan het col lectief. Hij showde 'in eigen huis' mooie tweedjasjes met een glans draadje er doorheen. Jammer dat hij bij die mooie stoffen dan teveel tiere lantijnen maakt. Als een stof zo mooi en toch ook wel druk is, moet het model simpel zijn. Daar heeft Rob Kroner wel eens wat moeite mee. Hij wil nog teveel een epauletje hier en een kwastje daar. Als'hij aan het werk gaat met soepele Franse tricot komen altijd z'n mooi ste modellen tevoorschijn. Dit keer wikkeljurken, waarbij vooral een simpel, grijs exemplaar opviel. Hoewel de herencollectie al in de winkels hangt, toonde Rob Kroner nu pas voor de eerste keer herenkle ding. Gekleurde jasjes met grijze broeken en een Prince-de-Galles- pak, klassiek en iets te korte broe ken. Maar dat kan aan het te lange model hebben gelegen. Kleine kinderen worden in de mode een steeds interessantere markt. De nu-of-nooit ouders met hun vergevorderde carrières en/of dubbele inkomens hebben flink wat te besteden. En zelf opgegroeid in de na-oorlogse welvaart is vaak alleen net beste goed genoeg voor hun oogappel. foto ACL th& de herfst/wintercollectie van de Belg Gérard Watelet. door Coos Versteeg Elk jaar zie je het assortiment kin derkleding in de winkels uitbreiden. Niet alleen in de warenhuizen, maar ook in de kleinere zaken die kinder mode voeren. Eindelijk kun je in Ne derland nu ook voor de allerklein sten iets van Benetton kopen. En Mexx introduceert dit najaar Mini- mexx voor kinderen van 0 tot 2 jaar. Zover als in Japan zijn we hier nog niet, waar je kinderafdelingen zo groot als een complete Bijenkorf met alle topmerken voor kinderen vindt. Maar het aanbod kindermode groeit snel. Decennia lang gaapte er tussen de kindermode van C&A en het meer exclusieve een grote kloof. Maar in eens gaat het snel. De voortrekkers rol die de Hema en in het voetspoor Hennes Mauritz op het gebied van modieuze en betaalbare kinderkle ding de afgelopen jaren vervulden, krijgt alom navolging. Nieuwe buitenlandse labels, hier soms al bekend van tiener- en vol wassenmode, zijn plotseling aanwe zig in de rekken met minimaatjes. We noemen Galipette,. Kidokay en NafNaf. De Bijenkorf introduceerde reeds naast het assortiment van voornamelijk Franse merken, ook voor de baby- en peutermode een ei gen Bijenkorf Huismerk. Keuze te over dus. Zowel bij de be kende warenhuizen als in de kleine re zaken. Geen echte noodzaak meer voor speurtochten naar Brussel of Parijs om iets leuks en toch betaal baars voor de kleine te kopen. Folklore Meer en meer is de kindermode een afspiegeling van de trends voor vol wassenen. Dat betekent voor ko mend najaar/winter veel Schotse ruiten, folklore, bloemmotieven en countiy-stijl. Mexx nu ook kinderen van 0 tot 2 jaar. Schotse ruit en bloemen ook voor de kleintjes C&A haakt vooral voor de meisjes in op de terugkeer van de Schotse ruit, waarbij de kleur rood de boventoon voert: rokken, broeken en jacks in parka-uitvoering. Naast de ruit doen in deze collectie ook Scandinavisch folklore en bloemen het goed als mo tief. De ruit ontbreekt evenmin in het assortiment jongenskleding, al ligt het accent daar meer op de stoe re verwassen werkmansstijl en kle ren geïnspireerd op Amerikaanse sporten als base-ball en ijshockey met toevoegingen van college-ele menten. Zowel de Schotse ruit en de bloemen als de Amerikaanse sport- stijl zijn eveneens sterk vertegen woordigd in de collecties van Hennes Mauritz, Peek Cloppenburg, Mexx en Vroom Dreesmann, als ook bij het duurdere Vem en bij Kö- nigsmühle en Overdress. Teddyberen Het meisjeslabel Königsmühle houdt evenals de meeste andere merken nog vast aan de leggings in prints en frisse kleuren. Het jon- genslabel Overdress heeft gelijk Hennes Mauritz country als be langrijk thema. Nog sterker is dat zichtbaar in de Vem-collectie, met name in het unisex-assortiment met jachtmotieven. Bij alle merken geldt dat met name foto Floor Heijn Uit de collectie van C&A: rode wollen Schots-geruite parka met effen gewatteerde mouwen voor tijdens de koude dagen, gedragen op een broekrokje van bruin ribcord en een rode berentrui. op truien, pullovers en sweaters die ren een populaire versiering zijn. Na een zomer vol Disney-figuren, krij gen we nu de ganzen, paarden,, be vers en vooral teddyberen als bor duursel, applicatie, badge en print tot ingebreid of opgemaasd. De aan dacht voor dieren geldt zelfs voor de onder- en nachtmode van Schiesser, hoewel meisjes van pakweg acht, ne gen jaar hier weer naar de meer ro mantische mode met hartjes en nop jes terugkeren. Op het gebied van schoenen tot slot is de grove profielzool nadrukkelijk aanwezig. Bata brengt een aparte lijn van sportieve bergschoenen, ter wijl C&A in dit genre een stoere 'pa raboot' introduceert. Als materiaal wordt veelal gekozen voor het ideale, tamelijk onkwetsbare nubuck, in frisse modekleuren en met opvallen de ringen, gespen en metallic-versie- ringen. Overigens laat de Schotse ruit zich ook bij het schoeisel als randversiering niet onbetuigd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 11