Standaardwereld in oude fotografie L 17 Frans Weisz komt op besluit terug Nederlandse Filmdagen zijn iets ingekrompen Successen met Welser-Möst Pearle Is Kijkplezier. Cultuur (Dat Kan, Want Uw Tweede Bril Is Gratis.) Leidse Courant woensdag 16 september 1992 eBrubeck rst festival ■ht - Vader Dave, en adthew, Chris en Dan zullen ieder met een matie optreden tijdens W Jazz Mecca, dat van er tot en met 1 novem- iastricht wordt gehou- 1 e laatste avond komen amen in wat dan het family Quartet heet. Mecca 1992 zal in to- londerd artiesten tel- pacht podia zestig con - iven. Tot de bekende lehoren die van (de stelde) Lionel Hamp- Domino, George Clin- Brecker Brothers en ilfer. Herbie Hancock, Shorter, Ron Carter, Soney en Tony Willi- Jialen in Maastricht (bute to Miles Davis! i op het North jval klonk. Igne voor I chanson Het is de hoogste izienlijk meer Ne- aandacht voor het Franse chanson, lijn de Franse ambas- vereniging Levende le Stichting Collectie- ie Geluidsdragers het ins. Ze hebben daar- ontwikkeld om met eugd meer vertrouwd met de jongste muzi- rikkelingen in Frank- lp van de promotie-cd fc95elle géneration Fran- ordt op middelbare maf vandaag een hele ve artiestennamen ge- ;erd. Het is de bedoe- raren Frans (op in to- :holen) middels de cd zullen wijden aan de ïhting vertegenwoor- de Franstalige pop. itieve project wordt id met diverse radio- ieprogramma's. Zo zal op Radio 3 komende [vanuit Parijs een vol- le 'Avondspits' pre- er in de twee Pla- tv-shows (uitzen- oktober) veel ruimte ird voor respectieve- lia Kaas en Véronique in Dongen til op veiling j m Vier schilderij- Pekeningen en enkele ifiek van Kees van 1877-1968) zullen op nber worden geveild ;ndt in Amsterdam, ie geeft als totaal een de artistieke ontwik- i Van Dongen. Niet al en werken uit het be- lijn carrière onder de laar ook die hij nog op ;ijd heeft vervaardigd. Iderijen en dertien te- j zijn gecatalogiseerd Iriode 1897-1913. De jen van kleine land- die hij toen maakte ii nog geheel de invloed 3 School. De vroe- ;en tonen Van Don- fcikkeling van stijl en rokeuze. Bayle- toegekend i De Rotterdamse [hting heeft in één be- i Pierre Bayle-prij- ikend. Die voor de (behorend bij het gaat naar Ariejan die voor de litera- i (1991) naar Cyriel is, terwijl Ernie Tee iond met de Pierre Js voor filmkritiek, gijs, vernoemd naar de Pierre Bayle 16) die geruime tijd in a verbleef, is voor ie- Jnaar een bedrag van Ken verbonden. Iiroger lal Ahoy' |m - René Froger loten een derde Ahoy'- geven: op zaterdag 14 De Amsterdamse ide het luxe probleem 'ee eerder aangekon- iredens (op 11 en 12 |r) al bijna zijn uitver- dat de vraag naar ihoudt. De voorver- de derde avond is in wonnen. er laat op achten - Het concert van nse rapheid Ham- [op 13 oktober in Ahoy' fatsvinden gaat niet 3 er sprake van 'uit- prband met de langere fn zijn Amerikaanse Kaartbezitters wordt verzocht hun toe wijzen in te ruilen bij Verkoopadressen, zodat 'den aangenomen dat kk van Hammer van de De kaartverkoop liep i achter bij de ver- BOYMANS, ROTTERDAM en Witte de With (Witte de Withstraat 50): Dan Graham en Walker Evans - foto's. Geopend: Boymans, di-za 10.00-17.00, zo 11.00-17.00; Witte de With di-zo 11.00- 18.00. T/m 11 oktober. Sea door Cees van der Geer De vraag wat fotografie is, beel dende kunst of slechts weerga ve van werkelijkheid gegoten in de vorm van reportage of docu mentaire, is bijna even oud als de fotografie zelf. Ooit triom fantelijk begonnen als het nieu we medium dat de schilder kunst overbodig zou maken, kwam de fotografie gaandeweg ter discussie te staan, niet in het minst doordat ook ama teurs zich konden verbeelden dat ze kunst maakten, foto kunst. Fotografie, kunst of geen kunst. Een vruchteloze discus sie. Een vraag die nimmer be vredigend opgelost zal worden en die bij de beoordeling van elk nieuw oeuvre - of elke nieuwe ontwikkeling in de beeldende kunst - steeds weer opnieuw gesteld zal worden. Zo ook nu weer. In het kader van de Fotografie Biennale Rot terdam, een evenement dat nu voor de derde keer georgani seerd wordt en dat alg titel en thema de naam 'Wasteland' (braakliggend land) meekreeg, brengen Museum Boymans- Van Beuningen en Witte de With twee Amerikaanse foto grafen, Walker Evans en Dan Graham. Beiden hebben de Amerikaanse samenleving en de stedelijke omgeving waarin die zich afspeelt tot onderwerp van hun fotografie gemaakt. Van die twee is Evans als foto graaf en als kunstenaar onom streden; hij is nog steeds een voorbeeld voor velen. Als zijn werk tot een genre op zich ver heven zou kunnen worden, was men voorgoed verlost van de vraag naar plaats en betekenis van de fotografie. In zijn per soon vloeien kunstenaar en ver slaggever moeiteloos en bij voortduring in elkaar over. Zelf heeft hij ooit voorgesteld zijn werk met de omschrijving 'Do cumentary style' te classifice ren. In zijn bescheidenheid is dat voorstel juist, maar het laat dan wel de artistieke waarde van zijn werk onbenoemd. Elk moment echter dat men zijn 'documenten' onder ogen krijgt, beseft men terdege wel met kunst te maken te hebben. Crisistijd Evans begon in 1927 te fotogra feren, na eerst nog een jaar aan de Parijse Sorbonne college ge lopen te'hebben. Terug in New York maakt hij foto's die geïn spireerd zijn door de abstractie van de Europese (schilders) avant-garde. In 1932 heeft hij zijn eerste expositie en in 1934 publiceert hij voor het eerst zijn foto's in een tijdschrift, 'Fortu ne'. Zijn reputatie vestigt hij met de foto's die hij tijdens het dieptepunt van de crisistijd, 1936-1938, in opdracht van de F.S.A. (Farm Security Admini stration) in de staten Alabama, Mississippi en Virginia maakt. Wat die foto's, registraties van een tijd van ongekende armoe de, zo'n tijdeloze geldigheid verleent, is de perfecte balans tussen persoonlijke betrokken heid en kritische distantie. Nog steeds zijn die foto's van een 'Main Street', waar werkelozen rondhangen voor een barbers hop en van interieurs waar de reclames van het vrolijke Ame rika een cynische toon zetten, Amsterdam De films van Frans Weisz zullen, met uit zondering van 'Op afbeta ling', toch zijn te zien tijdens de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. Eerder had de regisseur be sloten zich terug te trekken omdat 'Op afbetaling' vol gens het nieuwe reglement niet mocht meedingen naar de grote prijs van de Neder landse film, het Gouden Kalf. Dit reglement bepaalt name lijk dat een film alleen mag meedoen aan de competitie als hij niet eerder te zien is geweest in een televisie-uit zending. Weisz heeft zijn besluit onge daan gemaakt omdat hij de actrice Kitty Courbois, van wie tijdens het festival een retrospectief te zien is, niet wil benadelen. Ben Sombogaarts, wiens film 'Het zakmes' eveneens is uit gesloten van de competitie, blijft bij zijn besluit deze niet beschikbaar te stellen voor vertoning. „De jury accepteert dat het bestuur van de Filmdagen bepaalt wie er meedoet aan de competitie", gaf juryvoor zitter Cos Habbema gisteren te kennen. „Wij betreuren het echter dat er over de hoofden van in dividuen die wij zeer hoog achten een strijd wordt uitge vochten". niet door de tijd van ons ge scheiden. Gedateerd zijn ze al leen door de attributen die er op voorkomen: zwarte auto's, hoog op dunne banden, bill boards voor films die niemand meer kent en door de prijzen van de aanbevolen waren en diensten. Architectuur Evans was ook een van de eer sten die architectuur tot onder werp van zijn fotografie maak te. Hij fotografeert de hoog bouw van New York, maar ook het onaanzienlijke kerkje en een rijtje houten huizen in een stadje in Virginia of een rijtje leegstaande winkels in Selma, Alabama. Hij doet dat zodanig, dat ze monumentaal worden, of van een onwaarschijnlijke schoonheid zoals de 'Gothic houses' die hij in het begin van de jaren dertig fotografeert. Frappant is het dan te zien, hoe bij eenzelfde onderwerp, hui zen, toch van een heel andere fotografie sprake kan zijn. Dan Graham Dan Graham 'illustreert' in 1966 zijn artikel voor Arts Ma gazine met foto's die een typolo gie van het woningaanbod in de suburb zijn. Illustreren is als term in dit verband niet juist, omdat Graham (zijn) tekst en (zijn) foto's als een conceptueel geheel beschouwt. Ondanks hun neutrale kwaliteit geven ze een beklemmend beeld van die standaardwereld. Het bekijken van die foto's maakt je zeker niet vrolijker. Het effect van die - onbedoelde? - emotionele inhoud wordt nog versterkt, doordat Graham zijn foto's (en daarmee ook de kij ker!) manipuleert door ze als een paar, twee boven elkaar, in één lijst te presenteren. De bo venste foto toont meestal een interieur, bij voorkeur zo'n een vormige kamer in een motel of, nog erger, een fast food-restau rant. De onderste toont huizen in steeds iets verspringende rij en, ritmisch gestapelde hoog bouw of spiegelende gevels van kantoren of restaurants die de onbeschaamde blik van de foto graaf en de kijker terugkaatsen. Graham ontkomt daarbij niet aan soms voor de hand liggende beeldrijmen, zoals de gestapel de dienbladen in een discount winkel en de etages van een flat. Als men in eerst in Boy mans naar Evans gaat kijken, vindt men daar, als introductie op de tentoonstelling in Witte de With, ook een tweeluik van Graham. In die foto is heel scherp de essentie van zijn werk - en zijn wereldbeeld - vastgelegd: een vader, moeder en kind op de rug gezien aan het raam van een 'Fast food', uitkij kend over een highway. De foto eronder toont de kleine achter tuintjes van vier rijtjeshuizen, achter een schutting. En dat dan in kleur! Amsterdam De Nederlandse Filmdagen vormen dit jaar een kleiner festival dan voorgaande jaren. Een nieuw toelatingsre glement heeft geleid tot een vermindering van het aantal te vertonen films. Van de vaste lo caties is het Springhaverthea- ter vervallen. Cox Habbema, directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam, is gekozen tot voorzitter van de jury, die verder bestaat uit ac trice Johanna ter Steege, film maker Kees Hin, acteur/regis seur Hans Kemna, cameraman Bobby Müller, directeur van het International Documentary Film Festival Ally Derks en voorzitter van de afdeling film bij de Raad voor de Kunst Sonja de Leeuw. Tijdens het festival, dat van 23 september tot en met 2 oktober in Utrecht wordt gehouden, zullen zo'n 315 films worden vertoond. Daaronder bevinden onder meer alle docu mentaires, speelfilms en korte films die in het afgelopen jaar zijn gemaakt .en eindexamen films van de Nederlandse Film en Televisie Academie. Er zijn retrospectieven gewijd aan de vijf jaar geleden overle den cineast Adriaan Ditvoorst, en de actrice Kitty Courbois, er is aandacht voor recente Vlaamse films en buitenlandse produkties waaraan Nederlan ders een belangrijke bijdrage hebben geleverd. Verder zijn er praatprogramma's en discus sies rond de Nederlandse film. De Amerikaanse regisseur Paul Schrader zal de Cinema Mili- tans Lezing houden. Het FilmNet, dat het festival mede sponsort, zal tijdens de filmdagen dagelijks rond 19.00 een journaal brengen en ook de prijsuitreiking uitzenden. Dit jaar zal voor het eerst de Grolsch Filmprijs worden uit gereikt, een prijs van 15.000 gulden voor een 'relatief onbe kend talent dat zich het afgelo pen jaar met een uitzonderlijke prestatie binnen de filmwereld heeft onderscheiden'. De jury bestaat uit producent Matthijs van Heijningen (voor zitter), acteur Thom Hoffman, actrice Monique van de Ven, criticus Peter van Bueren en distributeur Robert Wijsmul ler. De kosten van het festival komen op 1,2 miljoen gulden, waarvan 42 procent wordt op gevangen door subsidies. Den Haag Dirigent Franz Welser-Möst verstevigt zijn band met het Residentie Or kest. Het door hem geleide op treden in Turijn, Verona en Linz heeft er toe geleid, dat Welser-Möst (chef-dirigent van het London Philharmonic Or chestra) in het voorjaar van 1994 met het R.O. enkele malen Bachs 'Matthaus-Passion' uit voert. Er was al afgesproken dat hij Mahlers tweede symfonie, ge speeld tijdens de tournee, in mei 1993 in Den Haag en Utrecht dirigeert. Het orkest beschouwt het be zoek aan Italië en Oostenrijk als zeer succesvol. Het tweede concert dat het in Linz heeft ge geven was op grote beeldscher men te volgen, die verspreid in het Donau-park waren opge steld. Naast de ruim 2500 con- certbeoekers in het uitverkoch te Brucknerhaus waren op die manier, zo meldt de orkestlei ding, circa 90.000 mensen ge tuige van het optreden. Ideaal voor wie er buiten de deur anders wil uitzien dan thuis op de bank. Tegen in levering van de bon krijgt u bij ons een tweede bril gratis. Compleet met glazen. Want, Pearle is Kijkplezier. Niet in het minst ook door de enorme keuze, het persoonlijke advies en de snelle service. Kom langs met de bon. En ontdek dat ook u twee gezichten kunt hebben. BON VOOR N TWEEDE BRIL GRATIS. Met deze bon krijgt u bij aankoop van een bril een tweede bril gratis. Dit aanbod is geldig in iedere Pearle- of Pearle Express-winkel, waar u tevens de exacte voorwaarden vindt. Delft, Jacob Gerritstraat 1 - Den Haag, Fahrenheitstraat 589; Leyweg 649 (bij de Hema); Spuistraat 65 (naast Kreymborg); Theresiastraat 96 (tussen Blokker en de ABN) - Leidschendam, Winkelcentrum Leidschenhage (naast Hulshoff). Pearle Express: Rijswijk, In de Bogaard (bij de Hema) Zoetermeer, in Ter Meulen (le verdieping), Stadshart Zoetermeer CATFISH TROUT CATFISH; TROUT PERCH DRUM BUFFALO EEL Walker Evans: 'Roadside stand near Birmingham' (1936). Eén Voor ut, EénVoorThuis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 21