cheveningen Festival rijgt volwassen status Jet orkest als geluidsreservoir Voor altijd Norman Bates lorie en verval in vlogen beelden NCRV-weggevertje zorgt voor chaos Cl TT TT TT TT? leidse courant |Q U ±j 1 U U IV maandag 14 september 1992 I t rtJansma c vi ningen De oudste en 1 ervaren deelnemer ging 'ate door met de hoofdprijs: aan Carl Anderson (48) Wai jaterdagavond winnaar derde Holland Casino Tu ningen Festival. Ander- n twee Nederlandse lied- in zijn bagage naar Los j: Het door hemzelf ge- 'Lady' (van Pierre Kart- lekend uit de versie van vvers) en 'Memories' uit lertoire van Earth Fi- laar gaat het mede-orga- Conamus (Comité Ne- se Amusementsmu on had vorige week al Ia ën dat hij gebakken zat t lied van Lee. En zater- nd werd er al met ontzag erd: „Hij zingt het beter iwers". Anderson zong it oorsplijtende aanzet- nét dat stukje natuurlij- dat het nodig heeft. Sahayana inei was het wachten op de lsIndonesische Ruth Sa ke Beiden hadden de eer- doe ivalavond zoveel punten /oni'd, dat er weinig kans idsze nog overtroffen zou- Vooral niet toen de festivaldag bleek dat de anditionale jury wat zuini- de punten was. Want voelden de meeste op- ^n%n zich nog als een vis [V0{ mter met eigen repertoi re, de tweede dag kwam het ver plichte, toegewezen, Neder landse nummer. En dat scheelt. De Belgische troubadour Fred die Bierset, die de eerste dag bij het publiek hoog scoorde met een eigen Jacques Brel-achtig chanson ('Vijfhonderdduizend fietsen wonen in Amsterdam') had het zwaarder met Boude- wijn de Groots 'Testament'. „Dat is geen liedje, maar een boek", verzuchtte de Belg over de lange tekst. En de Duitse Sandy Ried fladderde richtin gloos rond in 'Earth Fire's 'Memories'. Ze kreeg de minste punten, ook in de einduitslag. Als troost was er voor haar de Persprijs, door slechts vier jour nalisten toebedeeld aan de meest veelbelovende jonge ar tiest. Echt jong waren er slechts vier, want dit was het zangfeest van de al wat rijpere talenten. In het bos Aardig, die Nederlandse liedjes in het Frans, Engels, Pools, Spaans en het Bahasa Indone sia. Indonesische Ruth (vrijdag winnares van de The Hague Music Award) haalde flink uit met Arjen Bras' 'Leoni, Leoni' en ontving de tweede prijs. De Frangaise Annick (vier jaar ge leden voor haar land op het Eu rosongfestival) zong Willeke Al- berti's hit 'Telkens weer' (van Ruud Bos en Friso Wiegersma) en maakte er een perfect Frans chanson van, goed voor de der de prijs. „Ik was er wég van", vertelde ze. „Ik ben met mijn cassette-recorder het bos inge trokken en heb in alle eenzaam heid de Franse tekst gemaakt". Onze landgenoot Marco Borsa- to - normaal in het Italiaans zingend - had het moeilijker. Voor hem geen bestaande, ei gen hit, want dat zou de concur rentie vervalsen. Vrijdag zong hij Engels, zaterdag voor het eerst een nieuw lied in zijn moe ders taal: Han Kooreneefs 'Opa', sentimentele herinne ringen aan grootva die er niet meer is. Ze brachten Marco zelfs tot tranen. Hij werd er vierde mee en droeg dat man moedig: „Ik denk dat ik hele maal niet ontevreden hoef te zijn in een veld van zoveel ta lent". Marco kweet zich boven dien voorbeeldig van een ande re taak die hij zichzelf gesteld had: mede-gastheer zijn voor zijn concurrenten. Aardig kara- tertrekje. Hoger niveau Het Scheveningse festival lijkt op weg naar volwassenheid. Het Circustheater herbergde meer Haags publiek dan voor dien, muzikaal had het evene ment een beduidend hoger ni veau dan voordien en het kan artisteik de concurrentie met een Eurosongfestival gemakke lijk aan. Van de artiesten zelf niets dan lof. Winnaar Carl An derson: „Ik heb een hele week niet hoeven te denken, alles werd voor me gedaan". De zan gers organiseerden als dank op het gala-feest, na afloop in het Europahotel, een in festival kringen ongebruikelijke na- maak-prijsuitreiking: door hen zelf vervaardigde certificaten voor de Beste Hostess, de Beste Spreker, de Beste Organisator, en het Beste Festival van de Wereld. Scheveningen dus. Het zou dan ook jammer zijn wanneer deze gezamenlijke produktie van het Schevening se Casino, het bureau Toerisme van Den Haag en de stichting Conamus schipbreuk zou lei den. Al is het festival een merk waardige mengeling van belan gen (aandacht voor Schevenin gen en het casino plus export van Nederlands muzikaal pro- dukt), de samenwer kenden kunnen het goed met elkaar vinden. Conamus-directeur John de Mol sr: „Wij geloven rotsvast in dit festival". Leden van de di rectie van het casino, grootste sponsor van het één miljoen kosten zangfeest: „Een festival als dit is van groot belang voor een badplaats als Schevenin gen. Het maakt het aanbod compleet. Daar varen wij ook welbij". Tent Toch is het nog een vraag of en hoe het festival doorgaat. Daar in speelt tv-uitzending de grote rol. Met de VARA gaat gepraat worden over voortzetting. De plaats van handeling, Joop van den Ende's Circustheater, is volgend jaar door de daar ge plande langlopende musical Carl Anderson steekt trots de bij de eerste prijs behorende Gouden Microfoon omhoog. Links naast hem Marco Borsato (vierde prijs) en Annick (derde), rechts Ruth Sahayana (tweede). niet beschikbaar. Waar dan? Een casino-woordvoerder: „In elk geval in Scheveningen. Er is nog niets besloten, maar er wordt gedacht aan zo'n enorme tent. Daar heb je fantastische mogelijkheden in. En mis schien valt er met het Kurhaus te onderhandelen om het daar in de grote hal te doen". ANTHONY PERKINS 1932-1992 IEKTHEATER, RDAM iionale Ballet met irfkovich chamber ny'. Choreografie: llof Pastor. Decors en igra ns: John Otto. Licht: om lhuysen. Reprises: inge on' van Hans van en 'Groosland' van fclarin. Herhalingen: [.16.18,19,21,22,24 en rnber, weer in het damse Muziektheater. Ito s. de Wal itionale Ballet bespeelt isterdamse Muziekthea- zijn eerste programma nienwp seizoen deels als nieuwe seizoen i en rond'. Daarmee i de nood - het ontbre- J1' i orkestbegeleiding - een gemaakt. De afdekking orkestbak levert een d de zaal in stekend S1 ieel op, dat in twee van ballet ic daadwerkelijk wordt lunl Een écht 'rond theater' arré is het niet, maar de ^PPI tussen dansers en pu- lezii ordt wél een stuk ver wat vooral voor de voor de betrokkenheid nau- maken. s-bemeten ballet 'Shos- h chamber symphony', ;e de Pool Krzysztof zich na een vijftal ge- r- workshopprodukties et eerst in het reguliere repertoire manifesteert, is al meteen afgestemd op deze spe cifieke podiumsituatie. De in houd van het ballet leent zich daar ook voor. Die is geïnspi reerd door de politieke omwen teling in de oost- en middeneu- ropese landen. Pastor wil de toeschouwers daar kennelijk met de neus boven op drukken. Daar slaagt hij wonderwel in: de reacties waren bij de premiè re ovationeel en dat begon al bij het spectaculaire openings beeld, waarin een deel van het ensemble op de achtergrond wegzakt - als van de aardbodem weggevaagd. Ook later benut hij aldus effectief het liftmecha- niek van de gedeelde toneel vloer. In combinatie met grote decorelementen, waaronder enorme rode vlakken die op een communistisch manifest niet zouden misstaan. Wisselwerking Ook danskunstig put Pastor uit de glorietijd van het Sovjet-rea listische ballet als hij een aan vankelijk grauwe massa laat wijken voor een parade van Komsomoljeugd, met vuurrode stropdassen op witte bloesjes. Strak excercerend, maar met rode linten onlosmakelijk ver bonden aan de jeugdleider - een symbolisch beeld, ontleend aan folkloristische meiboomdan- sen. Met de terugkeer van het onge bonden ensemble mondt het ballet uit in een bevrijding, die Anna Seidl en Andrew Butling (op de voorgrond) in 'Shostakovich Chamber Symphony' van Krzysztof Pastor. echter tegelijk naar desillusie smaakt. De boodschap van Pastor in zijn eerste grote opus is overduide lijk en neigt tot het overvleuge len van de artistieke impuls. Maar de wisselwerking met Sjostakovitsj' dramatisch-gela- den muziek geeft ook puur- danskunstig sterke beelden te zien. Zodat het ballet ook los van de politieke bevlogenheid bijzonder choreografisch talent openbaart. Bij de reprises profiteert Maguy Marins thans internationaal vermaarde dikkertjesballet 'Groosland' van het voortoneel. De uitvoerenden brengen zo doende niet alleen hun Ruben- siaanse proporties, maar ook hun individuele grimassen nog nader tot de geamuseerde kij- klustigen. i vakmanschap heeft toch nog gezegevierd. Wa lonist Jörg Birkenkötter is winnaar geworden d, i e Gaudeamus-prijs. Ook aan zijn partituur kl! :n Nederlandse musici een harde dobber. Er fge" ens de gisteren afgesloten Internationale ioe: eamus Muziekweek veel moois gepresteerd, ins door de uitvoerende musici. idvander Ven Sc! j rdam Als niemand het J iveet en iedereen de wan- labij is, is er altijd nog Lu- Gezegend als hij is met 3str chtige oren, een tactisch t en een natuurlijk g^fieze dirigent zo met or- e rej usici om te gaan, dat zij r net buitengewoon gecompli- roojen onaangename avant- rerdi muziek aanpakken, zon- ta" in partijen te verscheuren componist in kwestie te nSe^èn. De uitvoering van en&fls 'Halleluja I', waarmee e en de Gaudeamus-r an 1 eek werd )er 'dan ook veel respect af. T(f.. componisten stonden Ju tijdens de Gaudeamus- week 1992 centraal, maar naast de in het kader van het con cours uitgevoerde werken was er ook plaats ingeruimd voor andere eigentijdse muziek. Met de première van een werk van Jan Vriend (1938) werd een ere schuld ingelost. Het door het Radio Symfonie Orkest gespeel de 'Halleluja I' was al jaren ge leden gepland, maar de uitvoe ring werd een paar keer gean nuleerd, vermoedelijk in ver band met de problematische manier waarop Jan Vriend voor orkest schrijft (en de monster bezetting die hij verlangt). Evolutie Aardig was, dat 'Halleluja I' gis teren in het gezelschap ver keerde van een werk van een Amerikaanse componist, waar mee het althans qua idee ver want is. Want Vriends parti tuur heeft evolutie als onder werp, waarbij chaos en orde fungeren als polaire krachten. 'Origins' van Joshua Fineberg (1969) is 'een poging de machi naties van de natuur af te luis teren', aldus de componist. Dat wil zeggen: Fineberg heeft de geleidelijke transformatie van chaos naar menselijk leven op aarde willen verklanken. Zijn compositie heeft door de duide lijkheid van de vormgeving wel iets sympathieks. Maar dit soort klankschilderin gen, met veel mysterieus ge- mormel en geritsel, vol wazige samenklanken en notenfiguren die als luchtbellen naar de op pervlakte komen, hebben in hun naïviteit toch ook iets irri tants. Met Vriends ruim tweemaal zo lange en ruim driemaal zo luide compositie is iets anders aan de hand. Tegenover de naïviteit van Fineberg staat hier de Gro te Pretentie. Vriend heeft in zijn massale orkestwerk de ont wikkeling van het geluid vooral als sociaal en psychisch proces willen weergeven. Dit is 'een studie in gradaties van orke straal gedrag', die beheerst wordt door de 'stuiptrekkingen van de muzikale oer-schep- ping', aldus Jan Vriend, die Va- rèse en Xenakis tot de compo nisten rekent die hem het sterkst hebben beïnvloed. Het orkest is hier een 'kolossaal ge luidsreservoir'. Dat wil in dit geval zeggen: een baaierd van instrumentale activiteiten, die in hun chaotische veelheid van een ontmoedigende nutteloos heid zijn. Aan ideeën ontbreekt het Vriend niet (al zijn ze wellicht eerder van sociologische dan van muzikale aard), maar aan vormgeving en uitwerking ont breekt van alles. De complexi teit lijkt een doel op zichzelf te zijn geworden. De pretenties zijn niet waargemaakt (als die pretenties al zijn waar te ma ken). Concours Jan Vriend - wiens compositie geen deel uitmaakte van het concours - maakte, naast Zyg- doorBertJansma Norman Bates komt nooit meer terug. De Amerikaane acteur Anthony Perkins die wereld faam kreeg met die rol (die hij driemaal speelde), overleed za terdag op 60-jarige leeftijd aan de gevolgen van aids. Perkins, een onderschat talent, werd door het wereldsucces van Hitchcocks 'Psycho' een carriè re lang gedwongen in rollen die hij beter niet had kunnen spe len: psychopaten, neuroten en anderssoortig gekwelde types. Perkins kwam door zijn schich tige, breekbare uiterlijk, de uit een scheve mond gemompelde teksten, en zijn gekwelde oog opslag al snel terecht in rollen waar wat mis mee was. Als zoon van een bekende acteur, Os good Perkins, die stierf toen hij vijf was, speelde hij al op z'n vijftiende toneelrolletjes. Toen MGM een jonge tegenspe ler voor Jean Simmons zocht in 'The actress' (1953) liftte hij naar Hollywood en kreeg de rol. Een jaar later verloor hij de competitie met James Dean voor 'East of Eden', maar al gauw speelde hij de ene film na de andere. Tot hij zelf stopte, terugging naar het toneel, onte vreden over de weinig fantasie rijke films die Hollywood hem bood. Hij zou voortaan zijn car rière in eigen hand nemen. Hij koos voor Europa, matige films als 'Aimez vous Brahms (met Ingrid Bergman), 'Phaedra' (met Melina Mercouri) en 'Five miles to midnight' (met Sophia Loren). Maar voor zijn vertrek had hij zijn lot al bezegeld. Hij had de rol van de psychopathi sche motelhouder Norman Ba tes aangenomen in Hitchcocks 'Psycho' (1960) en die zou hem blijven achtervolgen. Wraak Geen interview of 'Psycho' kwam er in voor, geen tv-por- tret of de gillende muziek van Bernard Hermann klonk en Norman Bates hakte onder de douche in op Janet Leigh. Veel later, in 1984, zwichtte hij voor 'Psycho II', en toen in 1986 'Psycho III' kwam, nam hij zelf de regie op zich. Zijn versie werd een beetje 'campy', be wust kitscherig theatraal. Maar In de derde 'Psycho' speelde Anthony Perkins niet alleen de hoofdrol (hier met Diana Scarwid), hij regisseerde die film ook. die wraak was hem gegund, want 'Psycho' had hem gete kend. Niemand wist meer van zijn knappe Josef K. in Orson Welles' Kafka-verfilming 'Het proces', zijn rol in Nevil Shute's 'On the beach', de goedwillende priester in 'Catch 22', en zeker niemand wist van zijn rol in George Sluizers Mulisch-verfil- ming 'Twee vrouw4en'. Perkins ging tijdens zijn leven al de Hollywood-historieboek- jes in als de maniak. Tel maar op: een psychopaat in 'Pretty poison1', een homoseksueel met sadomasochistische neigingen in 'Plays it as it lays', een geflip te, moorddadige modefotogr- raaf in 'Mahogany', de verknip te prediker in 'Life and time of Judge Roy Bean', een gestoorde terrorist in 'North Sea hijack', een paranoide priester in 'Cri mes of passion', en nog een se rie horrorwerkjes. Soms perfect (John Houstons 'Judge Roy Bean'), vaak betreurenswaardi ge vergissingen. Perkins groeide op met een be zitterige moeder en die zou hem bang voor vrouwen gemaakt hebben. „Om eerlijk te zijn heb ben vrouwen me nooit aange trokken, lange tijd hebben ze me angst aangejaagd", erkende hij later. Hij had toen tien jaar psychotherapie achter de rug en was getrouwd met Berry Be- renson (zuster van de actrice Marisa Berenson). Ze kregen twee kinderen. Zijn carrière bleef onevenwichtig. Al speeldé hij in een tv-serie een serieuze Talleyrand (in 'Napo leon and Josephine') in 'Sha dow of death' was hij weer een perverse redacteur, in 'Dr Je- kyll and Mr. Hyde' blijkt hij Jack the Ripper, en in zijn laat ste rol in 'A demon in my view' (tv-film naar een boek van Ruth Rendell) wordt hij geplaagd door paranoia. Perkins had zich erbij neei'ge- legd. Bij een bezoek aan Neder land voor 'Psycho II', leek hij Norman Bates zelfs serieus te nemen: „Ik kan zijn existen tieel lijden goed begrijpen". munt Krauze en Jorge Antu- nes, deel uit van de jury, die de Gaudeamus-prijs aan de Duit ser Jörg Birkenkötter toeken de. Laatstgenoemde ontving een compositie-opdracht van 10.000 gulden naar aanleiding van zijn orkestwerk 'Klange Schatten', dat vrijdagavond door het Radio Kamerorkest werd gespeeld. Birkenkötter is geen onbeken de bij Gaudeamus. Ook in 1990 en 1991 werd iets van hem uit gevoerd. Hij is een zeer serieuze leerling van Helmut Lachen- mann, wiens invloed valt te herkennen in de buitengewone, onconventionele klankfantasie. 'Klange Schatten' verraadt de componist die in klanken denkt, of het nu om een orke strale veelheid gaat of om het timbre van een paar instru menten. Zijn ideeën zijn bovendien dui delijk en overtuigen mede door de rijkdom aan spannende con trasten. Dat is heel wat meer dan het noteren van ideetjes a la de meerderheid van de com ponisten die hun heil bij Gaude amus zoeken. MUZIEKTHEATER, DEN HAAG Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en vocale solisten o.l.v. Leopold Hager; werken van Diepenbrock en Orff. doorAdriaan Hager Het Haagse publiek liet zich aanvankelijk niet lokken: het eerste van zeven NCRV-concer- ten in de Philipszaal met wer ken van Diepenbrock en Orff bleek weinig aantrekkings kracht te bezitten. De zaal zou gistermiddag dan ook akelig veel lege stoelen hebben geteld ware het niet dat men bij de NCRV op een gouden gedachte kwam. Alle Haagse leden van deze omroep kregen de afgelo pen dagen een brief in de bus met de mededeling: 'Voor U is het concert gratis'. Resultaat: de kassa's werden bestormd, lange rijen wachtenden hoop ten op een kaartje. Het voornemen om iedereen te voorzien van een besproken plaats liet men al spoedig varen, men mocht zo maar naar bin nen. „Misschien is het toch ver standig voor het volgende con cert een plaats te reserveren" riep Janneke Jongewaard, hoofd afdeling muziek van de NCRV, het publiek toe. Van Carl Orff stond nu eens niet 'Carmina Bur ana' op het programma, maar een later ge schreven werk in dezelfde stijl: 'Trionfo di Afrodite'. Over die stijl hoeven we nog weinig te zeggen. Orff haalt kennelijk het oerritme van de mens naar bo- vqn, want bij hem draait alles om het ritme, de hartslag van het leven. Maar voor wie 'Car mina Burana' kent is bij het luisteren naar 'Trionfo di Afro dite' de verrassing er af. Alle ef fecten, alle trucjes en alle wer kelijke vondsten worden zon der succes toegepast. Zoetvloei ende tederheid en opwindende hartstocht, maar de inspiratie ontbreekt. Orff wil de toehoorder betrek ken by de sfeer van een brui loftsceremonie uit de oudheid, maar het publiek blijft slechts toehoorder en toekijker. Ook via deze uitvoering door het Groot Omroepkoor en het Ra dio Filharmonisch Orkest on der leiding van de Oostenrijkse dirigent Leopold Hager. Leopold Hager is niet bepaald een dirigent die in staat moet worden geacht wilde (mogelijk sluimerende) driften van koor leden en orkestmusici naar bo ven te halen. Een keurig ver zorgde uitvoering was dit en dat is eigenlijk dodelijk voor Orffs muziek. Het koor leverde een uitstekend aandeel, het orkest speelde naai' behoren en de vo cale solisten Izabella Klosinska, Zeger Vandersteene, Djoke Winkler Prins, Henk Vonk en Jan Alofs zongen naar behoren. Hager bracht op het podium waar de muziek van Diepen brock de laatste seizoenen door het Residentie Orkest zo veel vuldig is gespeeld ook nog eens Diepenbrock. De ouverture 'De vogels' en de symfonische suite 'Elektra' zijn door het Haagse orkest zelfs op cd gezet. Het Ra dio Filharmonisch Orkest speelde deze toch wat uit de tijd geraakte muziek sfeervol, maar niet meer dan dat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 9