Herziene uitgave Willibrordvertaling is verschenen New Delhi nog niet klaar met heilige koeien Geestelijk Leven Opinie COMMENTAAR |e I A Leidse Courant i maandag 14 september 1992 Ontevredenheid is de eerste stap op de weg naar vooruitgang Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers. nl Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): in samenwerking met kunst- en rtv-redactie SiJ11 Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819)' T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederla België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs K. Swj" M. van de Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hl (chef), H. Bijleveld, D Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K. vanl - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M de Koni (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voor De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve verti publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalste )jj M. de Cocq. van 08.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uur, op za. 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 per jaar 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905 Voor uitsluitend he:|0p geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 140 680. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 Leuzen in Italiaanse synagoge LIVORNO/LYON Onbekenden hebben de wanden van de synagoge van Livorno met antisemitische leu zen besmeurd. De daders lieten het interieur van de sy- nogoge en het nabij gelegen gemeentehuis achter met fascistische symbolen en spreuken die betrekking had den op de Italiaanse dictator Benito Mussolini. De joodse gemeente in Livorno is een van de grootste van Italië. In het verleden werd de synagoge al meerdere malen met soortgelijke uitingen van antisemitisme be klad. Op een joods kerkhof in Lyon duwden onbeken den dit weekeinde een tiental grafstenen omver en be smeurde deze met nazi-leuzen. Op de muren van de be graafplaats waren teksten te lezen als „Hitier is onze vader", „Nazi komt terug" en „Dood aan de vuile jo den". De grafschennis op de Gerland begraafplaats volgt op een soortgelijk incident in Herrlisheim, in de Elzas, twee weken geleden. Christelijke gereformeerden kiezen behoudend bestuur Idoör STEVEN EMMENS APELDOORN - Ds. J. Wester ink is in het afgelopen weekein- de gekozen tot voorzitter van de synode van. Christelijke Gere formeerde Kerken. De 53-jarige predikant uit Bunschoten-Spa kenburg verzamelde 28 van de 52 stemmen. Zijn drie mede-be stuursleden kregen allen de kleinst mogelijke meerderheid van de synode, de helft plus één, achter zich. Het nieuwe bestuur lijkt een steun in de rug voor behouden de christelijke gereformeerden. Ds. Westerink behoort evenals ds. P. den Butter (Driebergen) en ds. M.C. Tanis (Sliedrecht) tot de conservatieve vleugel binnen de kerken. Ds. J.C. Star- reveld uit Kampen completeert het viertal. De Christelijke Gereformeerde Kerken moeten tijdens deze sy node beslissen of de verschillen tussen hen de Nederlands gere formeerden en de vrijgemaak- ten eenwording definitief in de weg staan. Westerink behoort samen met ds. Starreveld en ds. Den Butter tot het college (de- putaatschap) dat de besluitvor ming hierover heeft voorbereid. Het is één kerk, en daaraan zijn wij allemaal gehecht. Bisschop Möller £cidóc0outmit f] Acht jaar nadat in het graf van een meisje een psalmenboek werd ontdekt is dit boek gisteren in in het Koptisch Museum in Cairo tentoongesteld. Het bóek moet zeker zestienhonderd jaar oud zijn. Het boek bevat 490 handgeschreven perkamenten pagina's en is de afgelopen jaren door een team van deskundigen voor het allergrootste gedeelte ontcijferd. Een goede vriendin van mij heeft een volwassen zoon die in alle oprechtheid een relatie opbouwt met een gelijkgeaarde vriend. Van een wat oudere vrouw kreeg ik laatst een brief waarin ze me - na jaren - toevertrouwde, dat ze in het verleden abortus had laten plegen. Dat ze daar heel dikwijls aan terugdacht, maarervan overtuigd bleef dat ze niet slecht had gehandeld. Een jongere vrouw nam me na afloop van een lezing apart en fluisterde dat ze een paarjaar geleden haar op komst zijnde kind had laten verwijderen. Ze had de situatie onmogelijk aangekund. Maar nu had ze borstkanker en de gedachte kwelde haar bij na onophoudelijk dat dit Gods straf moest zijn voor wat ze dus had misdaan. Na een lezing bij een groep ouderen vroeg een klein, schriel omaatje zich in de discussie vertwijfeld af, of het misschien toch haar schuld was, dat haar kleinkind, dat niet gedoopt was toen het stierf, niet in de hemel zou komen. Wat had ze fout gedaan in de opvoeding van haar kinderen Mijn kerk, onze kerk, de hiërarchie daarvan, vaardigt berichten en voorschriften uit die discriminerend zijn voor homoseksuelen. Ik vraag me trouwens af, waarom de aanstelling van een homofiel als leraar „gevaarlijker" zou zijn dan die van een heterofiel. Ik ben tegen abortus, dat wil zeggen; ik heb geleerd te moeten zeggen nee - ten zij. Ik ben, algemeen gesproken, tegen euthanasie, ook op gehandicapte baby's. In mijn omgeving woont een vrouw die jaren geleden gescheiden is. Ik ken haar geschiedenis en kan me helemaal verplaatsen in haar situatie. Ik respecteer haar beslissing; begrijp die ook. Nu wil ze opnieuw trouwen. Maar de voorschriften bepalen dat een kerkelijk huwelijk uitgesloten is. Ik sprak onlangs Prof. TineHalkes, een vrouw wier levenswandel, niet-drammerigefeministisch- theologische opvattingen en vooral ook kerkgetrouwheid, ik hogelijk bewonder. Ze formuleerde heel teleurgesteld: „De hiërarchie onthoudt ons steeds meer de mogelijkheid om Eucharistie te vieren, als ze er niet toe kom t te besluiten bijvoorbeeld gehuwde mannen tot priester te wijden, of de gehuwde uitgetredenen terug te roepen in het ambt". Ik ben dus tegen elke discriminatie, tegen verreweg de meeste gevallen van abortus en euthanasie. Ik denk dat gehuwden het uiterste moeten proberen alvorens te scheiden. Maar de kerk, waarvan monseigneur Möller zegt dat ze niet zonder onderlinge tegenstellingen kan zijn omdat de mensen daarbinnen verschillend zijn (daarin heeft hij gelijk) is naar zijn woord één kerk en daar zijn wij allemaal aan gehecht. Je kan er veel bezwaren tegen hebben, m aar je hebt er ook veel aan te danken voegde de bisschop eraan toe. Ook daarin ga ik graag geheel met hem mee. Ik hoef me niet af te zetten. In onze familiekring komt, bij mijn weten, geen homofilie vóór. In mijn eigen gezin en mijn allernaaste ómgeving ben ik tot nu toe niet geconfronteerd met abortus of euthanasie. Zelfs niet met scheiding. (Mij is veel leed en zorg bespaard). Maar ik zou zo graag willen dat de kerk van Jezus Christus blijft. Die heeft nooit één mens laten vallen. Die discrimineerde niet. Wij zijn toch allen, zonder onderscheid, genodigd aan Zijn tafel Waarom verdoezelt mijn kerk het gelaat van Christus Idoor AJAY SINGH (AP) NEW DELHI - Het leek een scene uit het Wilde Westen, maar het gebeurde in hartje New Delhi: Acht „cowboys" probeerden met hun lasso's een koe te vangen. De koe wist te ontkomen door over een ander halve meter hoge muur te springen, maar pas nadat hij eerst een ongeluk had veroor zaakt. De berijder van een mo torfiets die om de koe te ontwij ken op zijn remmen ging staan klapte op het wegdek en werd bijna door een auto overreden. „Zie je dat?", schreeuwde Akash Ghosh, een van de „cow boys" of stads-koeienvangers. „Dat gebeurt nou de hele tijd". De hevige moesson-regens van dit jaar hebben tienduizenden runderen naar de Indiase hoofdstad gelokt, waar zij sere ne blikken richten op de auto mobilisten en het verkeer in de war brengen. Koeien zijn heilig in de hindu- godsdienst en bijna niemand durft naar ze te toeteren of ze met hun bumper een klein duw tje te geven. Dus moeten de 120 „stadsvangers" maar zien hoe zij de koeien en stieren wegkrij- gen die door drukke straten kuieren en liggen te herkauwen op vluchtheuvels. Heilige koeien in New Delhi snuffelen in een afvalhoop „Wij lijden aan het heilige-koe- syndroom", zegt Maxwell Pe- reira, hoofd van de verkeerspo litie. „Geen mens zal de moeite nemen om een koe van de weg af te halen. Ze lopen er allemaal omheen". Hef zien van een koe die aan een lasso een vrachtwagen in ■wordt getrokken wekt vaak woede en soms geweld op bij het publiek. Anirudha Kumar, een oudge diende onder de cowboys van New Delhi, vertelt dat een koe eens naar de tweede verdieping van een kantoorgebouw was ge vlucht om aan zijn lasso te ont- FOTO: PERS UNIE komen. „Er waren daar hon derden werknemers, maar nie mand hielp ons. Ze scholden ons alleen maar uit voor slach ters en slechte mannen"., In New Delhi kun je het hele jaar door koeien in parken zien grazen of in afval zien rond snuffelen. Maar in het regensei zoen van juni tot en met sep tember, wanneer de lager gele gen gebieden zompig worden en allerlei vliegen en muggen aan trekken, komen er duizenden bij. De meeste zijn schriele, ge bochelde melkkoeien die door hun ouderdom geen nut meer hebben. Vaak Worden zij door hun arme eigenaren losgelaten om zelf hun kostje op te schar relen tot zij doodgaan, want slachten mag niet. Gelovige hindu's eten doorgaans geen vlees en gebruiken geen leer. Het slachten van runderen is in bijna alle Indiase staten verbo den. De koeien die door de cowboys worden gevangen kunnen te gen betaling van rond de 25 gul den boete door de eigenaars worden opgehaald. Koeien die geen melk meer geven worden vaak niet opgehaald. Zij worden dan geveild of losgelaten. Hoeveel verkeersongelukken de loslopende koeien veroorza ken is niet precies bekend, maar het moeten er legio zijn, want bijna iedereen kent wel een verhaal over een botsing met een koe. Een automobilist die een koe aanrijdt riskeert door woeden de hindu's te worden aangeval len. Daarom maken de meeste mensen die het overkomt zich als het even kan snel uit de voe ten. Hartekreet Bisschoppen VS hekelen economisch beleid Bush WASHINGTON - De Amerikaanse bis schoppen hebben werkloosheid en lage lonen in de Verenigde Staten een „ernstige bedrei ging van het gezinsleven" genoemd. De Re publikeinse Partij heeft dit jaar de 'waarde van het gezin' centraal gesteld in de verkie zingscampagne. Vice-presidënt Dan Quayle deed een aanval op een tv-serie, waarin een buitenechtelijk kind werd geboren. Ook pre sident Bush bespeelde dit thema tijdens zijn toespraak op de Republikeinse conventie. Maar de bisschoppen leggen de nadruk op een ander element. In hun verklaring, 'Werk en gezin: oude waarden, nieuwe uitdagin gen', wijzen zij naar de financiële problemen van veel gezinnen. Kerkelijke organen willen vormingswerk PSVG overnemen DEN HAAG Enkele kerkelijke organen zijn bereid het kerkelijk vormingswerk van de PSVG, de protestantse stichting die voor lichting geeft over relaties en seksualiteit, over te nemen. De •PSVG moet dit deel van haar taak van het ministerie van WVC af stoten. Begin dit jaar heeft het ministerie een deel van de subsidie voor de PSVG ingetrokken, met de mededeling dat de kerken zelf het ker kelijk vormingswerk op zich moesten nemen. De gereformeerde GSA en het hervormd/gereformeerde Samenwerkingsorgaan voor het Pastoraat hebben nu uitgesproken dat dit „bijzonder belang rijke werk" een plaats moet krijgen in het kerkewerk, aldus GSA- directeur G.J. Hazenkamp. Het is nog niet duidelijk welke plaats dat zal zijn, omdat de drie Samen op Weg-kerken op dit moment in een ingewikkeld fusieproces zijn verwikkeld. Evenmin zijn finan ciële toezeggingen gedaan. De kerkelijke organen hebben zich wel verplicht hun synodes te doordringen van het belang van dit werk, dat de PSVG sinds de jaren 50 uitvoert. DEN BOSCH Ruim dertig jaar na de Willibrordverta ling van het Nieuwe Testa ment heeft de Katholieke Bij belstichting (KBS) nu een herziene uitgave verzorgd. Tegelijk met de standaarde ditie komen een groot-letter- editie, een editie in braille en een gesproken-woord-editie op de markt. De aanvankelijke opzet was een lichte herziening. De revisoren hebben het mes er echter vrij diep ingezet, aldus de coördina tor van de revisiecommissie, dr. W.J.C. Weren, hoogleraar aan de Theologische Faculteit Til burg. De Evangeliën en de Han delingen zijn, enigszins her zien, overgenomen uit de nieu we Willibrordvertaling van 1987. De Brieven en de Openba ringen moesten ingrijpend wor den herzien. Hierdoor heeft de revisie 3,5 in plaats van één jaar geduurd. Voor de Zuid-Nederlanders is er een teleurstelling. Het 'ge' en 'gij' zijn vervangen, meestal door 'je' en 'jij', maar voor Je zus door 'U'. Weliswaar mag worden aangenomen dat vol gens hedendaags spraakge bruik Jezus eri zijn leerlingen elkaar hebben getutoyeerd, maar je komt in de knoop, aldus Weren, met de vertaling 'Jij bent de Messias'. In deze her ziene editie tutoyeert Jezus de discipelen, maar omgekeerd ge beurt dat niet. Hoewel de revisiecommissies (van 1987 en van 1992) alleen maar door mannen werden be volkt, hebben de heren toch naar inclusief taalgebruik ge streefd. De vertaling bevat geen mannelijke vormen die geen steun in de grondtekst vinden. Waar vroeger 'mannen' stond terwijl personen werd bedoeld, staat nu 'mensen'. Ook de inleiding en de*aanteke ningen zijn herzien. De tegen stelling tussen het Oude en het Nieuwe Testament, die in de editie van 1961 werd bena drukt, is sterk afgezwakt. Bo vendien wordt in de nieuwe in leiding het jodendom niet onno dig in een negatief daglicht ge- Weren beschouwt deze herzie ne editie van het Nieuwe Testa ment als een overgang naar de nieuwe oecumenische vertaling ('Vertaling 2000'). Eerder dan in genoemd jaartal zal die ver taling zeker niet verschijnen. Daarbij zullen de KBS en het Nederlands Bijbelgenootschap weer eendrachtig samenwer ken, zoals ook al bij de Groot Nieuws Vertaling (1972), de Friese Bijbelvertaling (1978) en de Groot Nieuws Bijbel (1983). De oude Willibrordvertaling was sterk katholiek gekleurd, aldus de protestantse oudtesta menticus drs. P.J. Booij, secre taris van de redactiecommissie. Deze nieuwe vertaling is dat veel minder. Naar zijn mening zouden ook protestanten zon der bezwaar de herziene Willi brordvertaling kunnen gebrui ken. Koptisch psalmboek Ónze industrie Ziekte onder Indianen in Brazilië neemt sterk toe BRASILIA - De Katholieke Missieraad voor Indianen (CIMI) meldt een alarmerende stijging van het aantal ziekten onder Indianen in Brazilië. Oorzaak daarvan is het ontbre ken van uitgangspunten voor de gezondheidszorg en de wei gering dringend noodzakelijk geld te verstrekken, zo liet het CIMI dit weekend in een ver klaring weten. Zo zijn in de stam van de Mynky, die al 21 jaar contacten met blanken heeft, voor het eerst gevallen van tuberculose Bij de Kariri-Xoko is wegens de toenemende vervuiling van het water cholera uitgebroken. In andere stammen lijden volgens de organisatie vele Indianen aan malaria, kinkhoest en her senvliesontsteking. Volgens de staatsorganisatie ter bescher ming van de Indianen (Funai) is 18 miljoen dollar (ongeveer 16 miljoen gulden) nodig voor de medische verzorging van de Indianenvolken, terwijl maar ruim 200.000 dollar (ruim 300.000 gulden) beschikbaar is. De missieraad meent dat strijd om bevoegdheden de situatie nog nijpender maakt. De natio nale gezondheidsdienst is ver antwoordelijk voor de gezond heidsprogramma's, maar Funai ontkent dit. IN het Nederlandse industriebeleid spelen gezonde J- nale gevoelens een belangrijke rol, die overigens waardering krijgen. Blijkbaar is het taboe om te vindi 'onze' vliegtuigindustrie behouden moet blijven ein*r 'onze' scheepsbouw een echt kind is van Nederland; nd dem dat niet zou mogen emigreren. Hetzelfde geldl>cr' onze DAF, onze textielindustrie en onze landbouw. He i>0 wijt van nationalisme en gebrek aan gevoel voor interaal nale verhoudingen valt al gauw. Maar de arguments10U nogal clichématig en in ieder geval steken ze geen ve diep. f1 Er is namelijk helemaal niets verkeerds aan om betro heid te voelen met bedrijven die voor een belangrijk d industriële geschiedenis van Nederland hebben bepa v0 nog steeds voor veel werkgelegenheid zorgen. Sterke L betrokkenheid kon wel eens een goed draagvlak gaai den voor de nieuwe industriepolitiek. Nationaal induM beleid wordt gemaakt om de overlevingskansen van» dustrie in Nederland te waarborgen. Een bedrijf in hW lahdse handen is eenvoudigweg minder beïnvloedbaai sneller geneigd te kiezen voor concentratie, die niet ni kelijkerwijs in Nederland behoeft plaats te vinden. 1 Te denken valt aan de Amsterdamse sigaretten-ind J BAT: een winstgevend bedrijf dat door de directi winstgevender werd gemaakt door de produktie naarl over te brengen. Datzelfde kan gebeuren bij DAF indii 1 werkelijk zou worden overgenomen. Het is dan ook 1 I geen ongezond nationalisme om eventuele verkoop na buitenland te voorkomen. Het is eerder een kwestie va standige industriepolitiek. BlJ Fokker speelde iets anders. Vliegtuigen worden n gezet op basis van produktkwaliteiten. Als ergens na lisme een rol speelt, dan is het in de vliegtuigindustrie, dan geen Nederlands nationalisme, maar Duits, Ital j en Amerikaans nationalisme. De keuze af te zien va 1Q] Fokker-toestel ligt niet in de gebrekkige kwaliteit (inl M deel), maar in zijn nationaliteit. Tegen die achtergron liest een Nederlandse vliegtuigbouwer het altijd, waam( de verkoop was te billijken. m DAT geldt duidelijk niet voor een autofabriek (DAïht evenmin betreft het de metaal-industrie (Stork, Hoogi te Aldel) en vele andere bedrijfstakken. Een bedrijf dat 1 in delijk moeilijk heeft als gevolg van dq economische coi N tuur en geen voorwerp is van nationalistische politiellai de grenzen, behoeft dan ook niet op voorhand te worde geven aan een buitenlandse eigenaar. En het is dan oon lemaal geen bekrompen politiek streven om buitenl overnamen niet te bevorderen of waar mogelijk z< voorkomen. Uiteraard kan het niet verboden wordeiva zou ook geen politicus willen gezien het feit dat Neder! t bedrijven meer buitenlandse bedrijven overnemen di iei dersom het geval is. loi INDUSTRIEPOLITIEK is vooral een zaak van de ove gj6 Haar rol is afgelopen jaren meer die van een support !n weest dan van een medespeler. Vandaar dat minister driessens roep voor meer geld voor industriebeleid we! ar lijk een nieuw geluid is. Hij wil het inzetten voor bed ts die levensvatbaar zijn, belangrijke technologieën ont\z> len en uitstraling hebben naar een flink aantal andetr drijven en onderwijs- en onderzoeksinstituten. Die ge 'n aanpak was er niet. Weliswaar zijn er honderden milj11 aan overheidskredieten verstrekt aan het berijfs maar ontbrak een strategie. Andriessen nu zoekt spec bedrijfstakken uit die hij in elk geval voor Nederland houden. Die opzet zal zeker een discussie losmakeiP welke bedrijfstakken wel en welke niet aan de Andrii 4 norm voldoen. Maar die gaat hopelijk dieper dan de eei ge discussie over 'nationalisten voor DAF' versus de 'i ten voor internationalisering'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2