Kerkleden willen kleine oecumene wel Geestelijk Leven/ Opinie Ierse priesters collecteren voor Eamonn Casey Aandacht en verwennen Compromiskarakter van christelijke partij is onontkoombaar L COMMENTAAR tja CeidóeSou/uxfit Ci. 21A LEIDSE COUSANT I ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1992 Idoor BOB VAN HUÉT Iks LONDEN Katholieke pries ters in Ierland is gevraagd bij te dragen aan een collecte voor Eamonn Casey, de voormalige bisschop van Galway. De naar Amerika uitgeweken ex-bis schop nam ontslag nadat was uitgekomen dat hij een kind had bij een naar Amerika ge ëmigreerde Ierse. Voor opvoe ding van zijn zoon maakte Ea monn regelmatig grote bedra gen over, onder andere uit het kerkfonds. De bijdrage van de Ierse pries ters, die elk ongeveer 300 gul den is gevraagd, zou bedoeld zijn om 'legale en andere kos ten' te dekken. Het initiatief tot de collecte is genomen door Ca sey's oude seminariegenoten, die hem tevens 'wat zakgeld' willen bezorgen. Naar verluidt zou de gevallen bisschop zich hebben teruggetrokken in een Amerikaans klooster. De collecte staat los van het gat van ongeveer tweehonderdui- zend gulden dat Casey achter liet in het kerkfonds van Gal way. Een anonieme Ameri kaanse gever heeft dit bedrag meteen vergoed. Ierse priesters hebben de solidariteitsactie met gemengde gevoelens ont vangen. „Ons wordt steun ge vraagd voor bisschop Casey, maar als het om een gewone priester gaat worden dit soort collectes nooit gehouden", al dus een priester. Volgens een woordvoerder van de Ierse ka tholieke kerk gaat het niet om een officiële collecte, maar om een spontaan gebaar van ver schillende bisschoppen gezien de 'traumatische ervaringen' die hun ex-collega moet door staan. Wat overigens bedoeld wordt met de gevraagde dek king van 'legale kosten' is on duidelijk. De advocaat van Ea- monns voormalige geliefde liet weten dat deze geen proces overwoog. Zijn zoon verklaarde alleen door zijn vader te willen worden erkend. Het schandaal rond de bisschop heeft dramatische gevolgen ge had voor het werk van 'Trócai- re', Ierlands belangrijkste Der de Wereld-hulporganisatie waarvan Carey oprichter en, gedurende 19 jaar, voorzitter was. De giften aan de organisa tie zijn met zestig procent ge daald wat onder andere ten kos te is gegaan van hulpacties aan hongerend Afrika. Ik voel me niet Braag thuis als ik in net buitenland ben. George Bernard Shaw 'Gereformeerden kunnen beter scheuren dan helen' door MARINUS V.D. BERG Er is een wereld van verschil tussen verwennen en „aandachtschenken"Kinderen kunnen verwend worden met allerlei dingen: speelgoed, snoep, mooie kleding, dure verjaardagsfeestjes. De schijn doet hier haarbedriegelijke werk. De kinderen lijken aandacht te krijgen, maar niets is minder zeker. Een zieke kan een tafel vol bloemen en fruitbakken ontvangen. Achter zijn bed hangt het vol met kaarten. Je kunt de indruk hebben dat deze man of vrouw veel aandacht krijgt, maar ook hier kan de schijn bedriegen. Het is niet denkbeeldig dat alle contacten vluchtig en oppervlakkig zijn en de zieke zich dood- eenzaam voelt. Aandacht gaat niet over hoeveelheid, maar over intensiteit. Aandacht heeft oog voor elke mens als een geheim. Elke mens heeft niet alleen zijn eigen grote en kleinere geheimen, maar is ook een geheim in zichzelf. Wie denkt de ander te kennen, kent de ander niet. Kent alleen God ons ten diepste Aandacht is niet alleen intensiteit, maar ook zorgvuldigheid. Zorgvuldigheid in de ontmoeting van persoon tot persoon. Vooral als een mens zich kwetsbaar voelt, soms met een groot geheim tot een ander mens gaat, is zijn antenne gericht op ontvankelijkheid. Zal ik worden ontvangen en mag ik er zijn zoals ik nu ben Het is mijn overtuiging dat heel veel mensen zoeken naar een plaats waar eerbiedige ontvankelijkheid heerst. Juist in die sfeer kun je open gaan en kan een grote last van je wegvallen. Je kunt in het leven over van alles praten maar in de meeste gezelschappen is stilte taboe. Al gauw wordt gezegd: „Daar gaat de dominee voorbij". Veel gezelschappen zijn een soort babbelbox. Er lijkt veel vrees voor echte ontmoeting waarin de dingen aangeraakt mogen worden die op de bodem van de ziel liggen. Aandacht heeft de stilte lief. Aandacht weet ook dat vertrou wen m oet groeien. Ze kan groeien -als de ene mens de ander als fundamenteel gelijkwaardig ervaart. Waar de een zich als een „beter-weter" verheft boven de ander, daar gaat de ander dicht en sluit zich af. Daar groeit de eenzaamheid. Aandacht ziet in dat de beweging gemaakt moet worden van „moraal naar verhaal". Je kunt je verschuilen achter regels en zo nooit in contact komen met het levensechte verhaal van elke mens. Elk verhaal dat schaduw en licht kent. Aandacht is een wijze van liefhebben. Niet een wijze die de ander bezet, opzuigt, verstikt, stuurt, maar een wijze van liefhebben die vertrouwen in de ander uitspreekt. Opdat de ander kan bloeien, kan ontknoppen, zijn eigen gezicht kan openbaren. Verwennen is uiteindelijk een vorm van macht: „Je mag nog een snoepje, maar dan moetje braaf gaan slapen Tegenover het een moet het ander staan. Aandacht bemint de vrijheid. Niet de vrijheid die los is van banden, maar de vrijheid die vanuit zich zelf weet dat de zin van je leven groeit als je leeft met elkaar en voor elkaar en niet ieder voor zichzelf. Aandacht schept dan ook gemeenschap. Aandacht kijkt naar een ander. Niet omdat het „hoort" maar omdat ze weet dat de mens zonder de ander verloren raakt. Aandacht ziet ook naar de ander om vanuit het innerlijk besef dat elk mensenleven een geheim is. Deze aandacht bevoogd niet, betuttelt niet, maar laat de ander in zijn eigen waarde. Aandacht die heelt, begint dan ook met luisteren. Een wijze van luisteren die betrokken is en die de ander laat merken dat je meeleeft. Eén aandachtige vriend is voldoende. Teveel mensen hebben niemand. Over de aandacht heb ik ook geschreven in de brochure voor de Nationale Ziekendag, zondag 13 september. Ze is te verkrijgen bij de Zonnebloem, Postbus 2100,4800 CC Breda. AMERSFOORT De syno de van de Christelijke Gere formeerde Kerken liet zich zoals verwacht niet positief uit over toenadering tot de Vrijgemaakte en Nederland se Gereformeerde Kerken. Maar op laag niveau krijgt de eenheid in gereformeerde kring een beetje vorm. De Ichthuskerk in Amersfoort stroomde onlangs helemaal vol met mensen van verschillende gereformeerde huize. Ze bidden eensgezind om eenheid binnen de kerken. Hun gebed doet ook een dringend appèl op kerklei ders. Het Gereformeerd Appèl '92 heeft de gereformeerden uit het hele land samengeroepen. Het 'Appèl' is een beweging die zich inzet voor geloofsherkenning en kerkelijke toenadering tus sen de drie gereformeerde ker ken. In dit appèl, dat twee maanden werd gepubliceerd, doen 45 leden van de drie ker ken een oproep tot meer samen werking tussen hun kerken. Tot de ondertekenaars behoren Eerste-Kamerlid prof. dr. ir. E. Schuurman, burgemeester J.P.M. Rietkerk van Genemui- den en VU-hoogleraar dr. A.Th. van Deursen. Drs. R. Kuiper legt namens het Gereformeerd Appèl reken schap af van het nieuwe initia tief. „We zijn hier vooral om ui ting te geven aan onze verle genheid, over de verdeeldheid tussen gereformeerde belijders. Ondanks vele gesprekken ko men we niet dichter bij elkaar. Officiële contacten leveren brieven op, rapporten en nota's over verschillen en de overeen komsten. Men wacht op syno de-uitspraken, maar de kerken blijven op afstand. Gerefor meerden kunnen beter scheu ren dan helen, zegt de buiten wereld. Dat is een kwaad ding". Volgens Kuiper kunnen alleen initiatieven van de 220.000 kerkleden ter plaatse de impas se doorbreken: „Plaatselijke kerken hebben grote zelfstan digheid. Laten gereformeerde mensen elkaar ontmoeten en elkaar beter leren kennen. Ker kelijke herkenning is niet al leen domineeswerk. Op een aantal plaatsen in ons land wordt die weg met succes be wandeld. Hier liggen tal van kleine mogelijkheden die tot iets groots kunnen uitgroeien. Gezamenlijke bijbelstudies, thema-avonden en zangdien sten. Dat is waar het Gerefor meerd Appèl zich voor wil in zetten". Grondvlak Volgens Kuiper is het Gerefor meerd Appèl bepaald niet blind voor de verschillen tussen de drie gereformeerde kerken. "Wij lopen niet voor de muziek uit, als we plaatselijke contac ten stimuleren. We respecteren de kerkordelijke gang van za ken. Maar het werk op het grondvlak is belangrijker dan de moeizame gesprekken aan de top. Wij willen de ogen ope nen voor nieuwe wegen en mo gelijkheden voor nieuwe we gen". Het Gereformeerd Appèl zal drie of vier keer per jaar van zich laten horen in rondzend brieven. In die brieven, die wor den verstuurd naar sympathi santen, wordt rapport uitge bracht over daadwerkelijke toe naderingsbewegingen en moge lijkheden voor kontakten. Het Gereformeerd Appèl heeft de kerken ook gevraagd om voort aan een keer per jaar voor de eenheid te bidden. Daarnaast wil het Gereformeerd Appèl elk jaar een gebedssamenkomst be leggen. Elk jaar, totdat de een heid een feit is. Ouderling D. Koole (christelijk gereformeerd) vindt dat de ge sprekken tussen de kerken ern stig te lijden hebben onder de geleerdheid van de kerkelijke prominenten. Geleerdheid botst tegen geleerdheid. Waar blijven de uitingen van prakti sche vroomheid? Veel aspecten van het geloof zijn in formules gezet en in kaart gebracht, maar van de hele waarheid we ten we nog maar weinig. We hoeven de kerkelijke verwor venheden niet gering te achten als 'we maar onbevangen naar het Woord luisteren en de in vloed van de Heilige Geest ver wachten. We moeten ons los maken uit versteende denkpa tronen. Koole veroordeelt de zelfge noegzaamheid waarmee gere- Prof ir. E. Schuurman, een van de ondertekenaars die die de sa menwerking tussen gerefor meerden versterkt wil zien. FOTO: DIJKSTRA formeerde kerken zich in hun eigen bastillon terugtrekken. „Het lijkt alsof individuele af wijkingen en interpretaties van de belijdenis als symptomatisch worden gezien voor een heel kerkgenoot schap. «Moet de hele boomgaard worden omgehakt als er één rotte appel is?" Na de gebedssamenkomst tref fen de ongeveer 450 bezoekers elkaar in de hal. Eén grote gere formeerde familie, die elkaar de hand schudt en optimistisch 'tot ziens' roept. Op een tafel liggen lijsten voor aanmeldin gen voor de rondzendbrief. Zo te zien krijgt het Gereformeerd Appèl er een paar honderd sym pathisanten bij. De Christelijke Gereformeerde Kerken (76.000 leden) vierden vorige week hun honderdjarig bestaan. Zij zijn ontstaan uit de kerken die in 1892 besloten niet op te gaan in de Gereformeerde Kerken in Nederland. De Gere formeerde Kerken Vrijgemaakt (116.000 leden) maakten zich in 1944 los vèn de Gereformeer de Kerken. De Nederlands Ge reformeerde Kerken braken in 1967 met de vrijgemaakten, waarbij de samenwerking met andere kerken een van de be langrijkste geschilpunten was. In diep gesprek Niemand heeft de vermen ging van godsdienst en poli tiek zo scherp gehekeld als de joodse filosoof Spinoza in zijn •Theologisch-Politiek Trak- 'taat uit de zeventiende eeuw. Toen het begrip confessione le partijen nog moest worden uitgevonden, beschuldigde Spinoza diegenen die zich in :de politiek van de godsdienst wilden bedienen van oneer bare bedoelingen. Wie zich respectabel wil maken, voor- iziet zijn politieke optreden Ivan vrome praatjes. Onder kussen bedriegt zo'n iemand !wel het volk, aldus Spinoza. ;Hij vond dat politici zich niet ■met de godsdienst en predi kanten zich niet met politiek moesten bemoeien. Predi kanten hadden volgens hem tot taak het volk het eerste en tweede gebod te onderwij - De opvatting van Spinoza (wiens werk weinig weerklank vond omdat hij met zijn onor thodoxe opvattingen zowel jo den als christenen tegen zich in het harnas joeg) lijkt ook van belangvoor de discussie die mo menteel in het CDA woedt over de christelijke grondslag van deze partij. Toen in de jaren zeventig het CDA langzaam vorm kreeg wa ren er nogal wat christenen die zich van de nieuwe partij en zijn 'bijbelse grondslag wilden dis tantiëren omdat de partij zijn christelijke grondslag niet kon waarmaken. Zoals de katholie ke filosoof Bernard Delfgaauw. „Het CDA moest in mijn ogen het opnemen voor de allerzwak sten in dé samenleving. In plaats daarvan deed het het te genovergestelde. Ze bevoor deelde degenen die al bevoor deeld waren". Kritiek van mensen die zich op de wijze van Spinoza tegen het CDA keerden omdat deze partij zich schuldig maakte aan een onfrisse vermenging van poli tiek en godsdienst om daardoor respectabel te worden, werd maar weinig gehoord. Daarvoor maakten kennelijk de uiterst moeizame en grondige discus sies over de bijbelse grondslag van het CDA op de buitenwacht te veel indruk. Met name som mige protestanten uit de Anti Revolutionaire Partij stonden een evangelische radicaliteit voor die moeilijk met dergelijke kritiek te rijmen zou zijn ge weest. Het was echter toen al lang dui delijk, vooral bij KVP'ers, dat de bijbelse grondslag van het CDA moest worden geaccep teerd, niet omdat men daarvan overtuigd was - dat was men niet -, maar omdat deze noodza kelijk was öm voldoende aan hang te kunnen krijgen. Zo oor deelde destijds iemand als oud- KVP-voorzitter Van der Stee dat de basis van de toen nog drie christelijke partijen om deze christelijke samenwerking vroeg. Dus was hef „oppor tuun" de bijbelse basis van de nieuwe partij te accepteren. Precies zoals Spinoza nu zo'n verbinding zou wraken. Onduidelijkheid De politici van het CDA onder zoeken nooit of zij het christe lijk karakter van hun partij in de alledaagse politieke praktijk wel waarmaken. Een onmoge lijke taak trouwens. Hooguit laait de discussie over de princi pes van de grondslag op. Het is een theoretische exercitie waarin in ieder geval duidelijk heid geboden is omdat veel op rechte CDA-leden aan de basis daarover geen twijfel willen la ten bestaan. Niet voor niets voorzag Deetman dat het CDA grote schade zou lijden als de onduidelijkheid op dit punt zou voortduren. Maar of men bij de toepassing van de CDA-uit- gangspunten van solidariteit, gerechtigheid, rentmeester schap en gespreide verantwoor delijkheid nu wel of niet te rade dient te gaan bij de bijbel zoals het nieuwe ontwerp-program- ma van het CDA wil, zegt in de praktijk nog steeds erg weinig over het christelijk karakter van deze partij. De vraag is of dit allemaal zo erg is. De meeste CDA-leden sluiten met de uit gangspunten van hun partij hetzelfde compromis als zij (en hun voorgangers) doen met de eisen van hun kerk, waartoe de meeste leden van het CDA zich nog steeds rekenen. Een politieke partij moet toch op de eerste plaats beoordeeld worden op de vraag wat zij pres teert voor de samenleving in zijn geheel. Zou zij op de eerste plaats voor de „zwakken" opko| men en daardoor de financiële huishouding van de staat ont redderen, dan is het de vraag wie daar bij gebaat is. De schade zou voor iedereen, en voor de zwakken in het bijzonder, uit eindelijk veel groter kunnen zijn. De effectiviteit van een politie ke partij is dus veel belangrijker dan de vaststelling hoe christe lijk een partij is. Ongetwijfeld is het waar dat met die christelij ke grondslag gesjoemeld kan worden en kiezers bedrogen kunnen worden. Het voordeel van die christelijke grondslag zou daarentegen ook kunnen zijn dat CDA-politici op cruciale momenten op die christelijke grondslag kunnen worden aan gesproken, niet om elkaar met bijbelteksten om de oren te slaan, wel om er achter te ko men of zij nog bekend zijn met bepaalde joods-christelijke no ties. En dat is in een cultuur waarin die noties steeds minder weerklank lijken te vinden, wellicht geen overbodige luxe. Macht Behalve de vraag naar het al dan niet christelijke karakter Onrust in Centraal-Azië Deputaten zijn te traag LUNTEREN - Het breed moderamen (uitgebreid be stuur) van de Gereformeerde Kerken is niet bepaald ver heugd over het feit dat de be leidsnota over de toekomst van het kerklied en van het Liedboek er nog steeds niet^ is. Twee jaar geleden gaf de synode de deputaten (des kundigen) daartoe de op dracht. Moderamenlid ds. K. Bisschop is teleurgesteld. „Het blijft zo stil. „Laat eens iets van u ho ren. Dat mogen we toch van u verwachten? Wij zijn niet ver heugd over uw contactuele ei- genschappen." Volgens de deputaten is het aanbod van liederen te gering en moet samengewerkt worden met andere kerken. In de Centraalaziatische republieken van de Sovjet*® waren perestrojka, glasnost, democratisering en privs ,r( ring dingen waarover men zich, anders dan in het verri (a.. ropese Moskou, niet druk kon maken. Ook na de misl^jn Augustus-coup tegen Sovjet-president Michail Gorbaeegc bleven de oude, vertrouwde aparatsjiks aan de machi irin mannen die in Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenii £>r Kirgistan en Tadzjikistan de lakens uitdelen, zijn dezi als tien jaar geleden. RACHMON Nabiev van Tadzjikistan is een voorbeelc een communistische kurk die steeds komt bovendri Toen Gorbatsjov in 1985 zijn perestrojka lanceerde, sc|rij hij de oud-communist Nabiev opzij. De Tadzjiekse part. der keerde echter snel terug. Als een wat late wraaknei schaarde Nabiev zich vorig jaar augustus achter de zweerders die Gorbatsjov wilden afzetten. Nabiev verdi opnieuw achter de coulissen. Maar weer niet voor lan^ weken later liet hij zijn medestanders in het nog steeds de communisten beheerste parlement de nieuwe pres eruit gooien en nam hij opnieuw diens plaats in. In no ber organiseerde hij zogenaamde democratische verkil gen, die hij vanzelfsprekend met glans won. Nu is Nabiev opnieuw verjaagd. Gewapende opposi den namen hem gevangen op de luchthaven en dw( hem zijn aftreden te .ondertekenen. Deze keer voorj Niet zo zeker. Nabiev heeft zich altijd staande kunnen den met de hulp van Moskou, het Sovjet-leger en nadie Russische leger en de Russische kolonisten in Tadzjiki maar meer nog steunde hij op de spanningen die b( tussen clans, etnische groepen en religieuze gemeens pen. Nabiev zorgde er in elk geval voor dat de sleutelpt stevig in handen waren van de leden van zijn eigen clan HET land want dat is het inmiddels is in tweeë ®n spleten: het noorden communistisch, wat in de gegeveir standigheden eigenlijk betekent 'ge-europeaniseerd' Moskou gericht; het zuiden islamitisch, en in grote mat invloed door de strijd van de Afghaanse verzetstrijdei gen de Sovjet-invasietroepen. In het zuiden van het werd en wordt er hevige strijd geleverd tussen de twee mingen, een strijd waaraan, volgens de Russische pei de kant van de anti-Nabiev-troepen ook Afghanen, Ai ren, Litouwers en zelfs Russen deelnemen. De gebeurtenissen in deze republiek zijn een bewijs d va echte onrust in Centraal-Azië nog maar pas begint. vandaag in Tadzjikistan gebeurt, kan morgen overi naar de buurlanden. In Moskou en in de buurlanden bjHT men dat terdege. Getuige ook de verklaring die vorige vrijdag in Moskou ondertekend werd door de preside van Rusland, Kazachstan, Oezbekistan en Kirgizir waarin werd gesteld dat de vier landen alles in het werl len stellen om het 'broedervolk van Tadzikistan' te h< de toestand te stabiliseren. Dat is een terminologie die tje innert aan de pre-Gorbatsjov-tijden. v( De strijd om de macht tussen Moskou en de islam of tu nf de oude communistische nomenklatoera, die nog steei1W( touwtjes in handen houdt, en de oppositie bestaande uit democratisch noemende partijen en islamitische par van verschillende signatuur is nog niet beslecht in T; kistan, maar nog minder in de andere Centraalaziati lb republieken. Voor de fundamentalisten in Gentraal-Azi tekende de aftocht van het Sovjet-leger uit Afghanistai overwinning van de islam op de ongelovigen en van de g Ioniseerde volkeren op de Russische imperialisten, strijd wordt beschouwd als een ontvoogding van de R sche kolonisatoren en hun lokale collaborateurs. In Ta kistan moest de collaborateur van Moskou in het zant ten. De anderen in Oezbekistan, Turkmenistan en Kir) zijn gewaarschuwd. van het CDA is er een tweede punt dat de discussies over het CDA voortdurend bepaalt, het feit dat zij in de ogen van som migen een ongehoorde macht sconcentratie is. Vervolgens is de energie van de tegenstan ders er vrijwel exclusief op ge richt die macht van het CDA aan te tasten. Opnieuw dient hier eerder de vraag naar de ef fectiviteit van de macht van zo'n organisatie ter discussie te staan, een organisatie trou wens die iedereen toelaat zon der van vorm van ballotage mits men de uitgangspunten ervan wenst te onderschrijven. Interessant zou p^s zijn een vergelijkend onderzoek naar de politieke situatie in landen als Frankrijk en Engeland waar zo'n typische middenpartij als het CDA ontbreekt. Waar links dus „recht zet" wat rechts in een vorige regeerperiode heeft opgebouwd. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat de effecti viteit van het politieke systeem aanzienlijk lager is dan in Ne derland. Discussies en onder zoekingen op dit vlak zijn uit eindelijk belangrijker en inte ressanter dan het navlooien van het christelijk een politieke partij. (afl iliti IE' H. bli Uitgave: Kantoor redactie: Kantoor advertentie- abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Telefax: 071-134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.00 uur. Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. 070-3190 933. 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Leiden en omgeving (tel. 071 -144 046/047/48/49): G.- J. Onvlee (chef-redacte F Buurman, K. van Kesteren, R. Kleijn, drs. R Koldenhof, M. Kroft, iPieters ei M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A. van Rijn (chef), drs. R. Edens, A. van Holsteln, E. Huisman. H. Jansen, drs. J. Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. Sport (tel. 070 - 3190 826): in samenwerking met sportredactie Sijthoff Pers. v-redactie Sijthl Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef) en S. Evenhuis. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H. Leber, drs. K. Swier M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't H (chef), H. Bijleveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van I - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B. van Huët (Londen), M de Koni (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B Schampers (Brussel), W. Voordo (Parijs), drs.'R. Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), G. van Wijlano (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: M. de Cocq. Nabezorglng Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vi 15.00 uur. n 08.30 tot 17.00 uur. n 18.00 tot 19.00 uur, op z; Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per Jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand per kwartaal per jaar 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Voor uitsluitend het do geven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -140 680 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2