Venetiaanse nachten Avonturen in een horror-ziekenhuis Zaterdag DI O Leidse Courant 1 -i zaterdag 12 september 1992 i '-J Willem Czn. Kromhout was lange tijd slechts de ontwerper van Hotel American aan het Amsterdamse Leidseplein. Vooral zijn belangrijke oeuvre buiten de hoofdstad, met name in Rotterdam, bleef onbesproken. Na zijn dood in 1940 werd hij vrijwel vergeten. Dankzij een tentoonstelling en een boek is er weer belangstelling voor deze flamboyante architect die zich richtte tegen de funktionele architecten, want ze hadden de techniek tot evangelie uitgeroepen. Stevo Akkerman tussen de tsjechoslowaken ns wachtte een preek «|er de onverantwoorde mdiijze waarop in Nederland «rdt omgegaan met een ekte als zwangerschap. Het was op een winderige en gure ochtend dat Alexander Dubcek met een gebroken ruggegraat, een gebroken bekken en enkele gebroken ribben werd bezorgd bij het ziekenhuis Na Homolce in Praag. Het is te hopen dat ze hem daar niet te lang voor de deur hebben laten staan. Dat deden ze wel met ons, toen we vorigjaar met ons zieke zoontje aanbelden. Hij had 41 graden koorts en rilde over zijn hele lijf, maar nooit ofte nimmer ging de deur van de kinderafdeling open. Het was laat in de avond, donker en koud, en wij, jonge ouders, waren een beetje nerveus. We wilden graag dat ons kind gered zou worden, maar als de redders weigerden de deur open te doen, hoe moest dat dan? Ergens anders heen? Maar dit was het beste ziekenhuis van het hele land! Bovendien waren we net bij een ander, nabij- gelegen ziekenhuis weggestuurd: dat was voor Tsjechen, wij moesten naai- Na Homolce, het ziekenhuis voor hoogwaardig- heidsbekleders, hoge diplomaten en hoog-koortsige kinderen van buitenlandse journalisten. Drie minuten rijden, werd ons gezegd. Een half uur later hadden we het volstrekt onverlichte gebouw gevonden. Spookachtig vonden we het, en dat bleven we vinden, ook toen we er later bij daglicht nog eens terugkeerden. Zoonlief was toen inmiddels al weer aan de nazorg toe, waarmee ik maar gezegd wil hebben dat op die wanhopige avond uiteindelijk toch de deur was opengedaan en men ons had geholpen in dat horror-hospitaal. Verlaten gangen, donkere ramen, volslagen stilte; dat is Na Homolce. Vroeger was het het ziekenhuis voor de communistische elite, nu voor de niet- of ex-communistische elite, zoals respectievelijk mijn vrouw en Alexander Dubcek. Het is te hopen dat ze hem niet te lang in zijn blootje achter een gordijn hebben laten staan. Dat deden ze wel met mijn vrouw, die een gesprek had willen voeren over eventuele controles in het kader van haar zwangerschap. In plaats daarvan moest ze eerst maar eens een half uurtje achter het gordijn („Daar blijven!" schreeuwde de doktersassistente toen de patiënte probeerde weg te lopen) en vervolgens kreeg ze een lange preek over de onverantwoorde wijze waarop in landen als Nederland wordt omgegaan met een dusdanig ernstige ziekte als de zwangerschap. On-ver-ant-woord! Wilde mevrouw zich hier onder controle stellen? Best, maar dan moesten alle in Nederland reeds ondergane onderzoeken opnieuw worden gedaan en zouden er, daar kon ze van op aan, nog heel wat meer onderzoeken volgen. Op de vraag of ze tenslotte dan nu even het hartje van het kind kon horen, antwoordde men 'neen'; dat kon in Tsjechoslowakije nu eenmaal wat later dan in Nederland. Hef is te hopen dat Alexander Dubcek inmiddels de leeftijd heeft bereikt waarop dat mogelijk is. Dat er véél mogelijk is in Na Homolce, valt niet te ontkennen. De laatste keer dat we er waren kwam ons opeens in van de kale gangen een eigenwijs karretje tegemoet dat uit zichzelf bewoog, zonder aarzelen linksaf sloeg, de klapdeuren deed openspringen en verdween. Het diner voor een minister met griep? Een transplantatie-nier voor een ambassadeur? De po van een parlementariër? Met een hoofd vol twijfels verlieten we het ziekenhuis, niet via de uitgang - die konden we nergens vinden- maar via de ambulance-garage. Het is te hopen dat Alexander Dubcek zo ook nog eens weet te ontsnappen. Het gevaar dat de doktoren hem tot in lengte van dagen zullen vasthouden is niet gering, want het ziekenhuis lijdt aan een ernstig gebrek aan patiënten en daardoor aan een ernstig gebrek aan geld. Om daar wat aan te doen deinst de directie niet terug voor de meest bizarre maatregelen; zo is onlangs de gewoonte ingevoerd om patiënten te laten betalen voor de verstrekte zorg. Een halfjaar geleden moest je maar zien of je een beloning achter wilde laten en als je dat inderdaad wilde, dan was er eigenlijk niemand die wist hoe dat geregeld kon worden. Tegenwoordig moet je eerst naar de kassa om daar duizend kronen (65 gulden) te deponeren, eerder is de dokter niet bereid zijn deskundigheid over je uit te spreiden. Het is te hopen dat Alexander Dubcek zoveel geld bij zich had toen hij hier werd afgeleverd. Ze zullen het hem anders misschien zolang wel geleend hebben, tegen een schappelijke rente, want de döktoren van Na Homolce zijn de beroerdste niet. Sterker nog: het zijn de besten van het hele land. En ze realiseren zich natuurlijk dat er één geluk is bij dit ongeluk: Alexander Dubcek is in elk geval niet zwanger. 4 Casper Postmaa jaren net na de eeuwwisseling 1 !n voor het gezicht van Amster- uitermate belangrijk. Twee ka z eristieke gebouwen, ontworpen jonge baanbrekende architec- •oe naderden hun voltooiing. Eerst dei ide in 1902 het American Hotel architect Willem Kromhout en een jaar later gingen de Nu ttingen omlaag rond de beurs het Damrak. De beurs was een cc w uitgangspunt voor de Neder- ie bouwkunst en de doorbraak zoiH.P. Berlage. Berlage was de beurs het begin een lange zegetocht, die via vele 'Hepunten als het stedebouw- dig plan voor Amsterdam-Zuid sel eindigen met het ontwerp van Ipei laags Gemeentemuseum, waar- ni nlijk zijn mooiste bouwwerk, ak, Kromhout ging het anders. Zijn "thijrican Hotel Pension Café vero-- e sneller een plaats in de harten de Amsterdammers dan de t. :s, maar ondanks zijn grote in tijdens zijn leven, verdween 0 v nhout na zijn dood in 1940 ach- e horizon. rijl Berlage ook na zijn sterven met de wereld te verove- jon raakte Kromhout in de vergetel- datSlechts op waarde geschat door Abi wijden. Eigenlijk verdween Pgf nhout al eerder uit het brand- van de belangstelling, namelijk hij van Amsterdam naar Rot- im verhuisde. De invloedrijke itectuurbladen, die hun redac- in de hoofdstad hadden, verlo- e ïem uit het oog terwijl het groot- h-s leel van zijn oeuvre nog moest issi [en gebouwd. die age, De Bazel en Kromhout g w als de architecten, die de zwal- Ga! ie Nederlandse bouwkunst er na vai luwwisseling wéér bovenop heb- lilj geholpen na een lange periode malaise, stijlnabootsing en fut- 001 ïeid. Het drietal bracht de Ne- mdse architectuur dichter bij de tijd. Maar de geschied- te] ijving eerde voornamelijk Berla- ti. zeker niet Kromhout. beider carrières doen denken die van de wielrenners Felice Gi- rdfidi en Eddy Merckx. Gimondi 1 b eenmaal de Tour de France, zonder .meer een ni$de talentvolste na- renners, r moest genoegen en met een plekje lane schaduw omdat bes et ongeluk had op te rijden met onverslaanbaar vajpioen. 't nhout bleef na die S climax - American ba' meens lang op de >nJergrond. Een su idig en fraai geïllu- meierd boek, van Ida wair en een al even taidvolle expositie in Nederlands Archi- e jurinstituut heb- Kromhout weer in licht van de schijnwerpers ge- Jtst. Boek en tentoonstelling ku' tsen het beeld van een eigenzin- eer man, die samen met Berlage en de Nederlandse architec- een nieuw gezicht gaf, maar er eigenlijk niet bijhoorde. a^jmhout was een romanticus, die kunstenaarschap hoger stelde de architectuur en zich sterk ette tegen het opkomende funk- alisme. Hij hield van een grote lom aan vormen en kleuren. In :otale concept was de constructie Willem Kromhout Czn. Het kantoor de Noordzee (1919) in Rotterdam. funktionalisten de techniek vereer den. Toen in de jaren dertig de tech niek het uitgangspunt van de nieu we bouwkunst is geworden en mo derne materialen als glas, staal, be ton het gebruik van ornamenten, za deldaken en gemetselde wanden ver vingen, reageerde hij verbitterd. Ze ker toen hij zag dat de leden van zijn eigen Architectura en Amicitia de nieuwe trend volgen. „Hoe arm, klein en plat is dat alles! Tegen die armelijkheid, kleinheid en platheid, tegen die obstakels van wanbegrip vocht nu veertig jaren geleden een gansche generatie van zich sterk ge voelende, kunst-willende jonge kunstenaars met ongehoord succes, dat uitwassen als deze nog slechts in provinciale uithoeken hun kop ver toonden. En nu? Moet I weer van meet af aan I worden begonnen'. I 'Bouwkunst', was I Krom-houts credo, I 'moest' gelijk staan I aan het boetséren van I de kubieke massa'. Ra- I tionalisme kon 'licht I leiden tot een zekere I verstarring, tot een I dogmatiek, die be- I klemmend en verdor- rend werkte'. Krom hout kreeg in zekere zin gelijk. Al duurde het wat langer. Het moderne bouwen le verde in Nederland ongekende, interna tionaal bewonderde resultaten, op - met name van Krom- houts leerling J.J.P. Oud - maar ver zandde uiteindelijk. En werd inder daad een dogma, dat het zoeken naar andere vormen en blokkeerde. Kromhout keek bij het vinden van een eigen richting vooral naar het oosten. Hij was onder de indruk van de Moorse bouwstijl en gebruikte in ruime mate arabische bogen om zijn gewelven, vooral in het cafédeel van American, vorm te geven. Het door hem verafschuwde, moderne stuc werk kwam er in fiet geheel niet aan te pas. Voor de constructie gebruikte hij veel Beiers graniet, Limburgs baksteen voor de muren en Noors marmer voor de trappehuizen. Voor de nodige afwisseling in kleur werd hier en daar ook met geglazuurde Prijsvraagontwerp voor het Vredespaleis in Den Haag. n Berlage verklaarde dat 'de ar- ectuür begint waar de versiering ligt' antwoordde Kromhout dat kunst begint waar de techniek ligt'. En later zou hij zeggen. IV>Z ïwkunst is niet te scheiden van 0-0— 'oli [evenkunsten, zij is als een groot bakstenen gewerkt. Hoewel wal est, .waarbij alles samenwerkt noten kritiek hadden, het gebouw Oprhet bedwelmend geheel'. zou geen eenheid zijn, was er voor- had een grote afschuw namelijk lof. Men vond het zelfs een al degenen die in de lijn van de vrolijk gebouw. De Amsterdamsche Courant, die zich als een van de wei nige aan een stylistisch oordeel waagde, sprak van een geheel eigen stijl. En dat was de waarheid. Hoe wel Kromhout sinds American te boek staat als de voorbode, of de pro feet van de Amsterdamse School hoort hij eigenlijk niet tot een stro ming. Al zijn er wel krampachtige pogingen ondernomen om Krom hout bij een groep aan te schuiven. De architect heeft zich er altijd tegen verzet. Tevergeefs want uitgerekend de menukaart van café-restaurant American vermeldt nog altijd dat 'het hotel is gebouwd in Jugendstil ofwel Art Nouveau, de internationa le bouwstijl van rond de eeuwwisse ling'. Miilisch Amsterdam viel al snel voor de nieu we aanwinst met 100 bedden en ka mers waar men om wille van de ge zelligheid de stoomverwarming kon vervangen door een haardvuurtje. Het café-restaurant kon zich lange tijd de huiskamer van de stad noe men, waar in de jaren zestig de intel lectuele elite neerstreek. Auteur Harry Mulisch werkte er aan zijn faam, zo beweert men, door op gezet te tijden zijn naam te laten omroe pen in de cafézaal. „Telefoon voor de heer Mulisch". Het leverde hem voornamelijke hoon op. In Het Pa rool probeerde de nu 65-jarige schrij ver onlangs afstand te nemen van die spotternij. „Hoe dom zijn ze, dat ze dat soort imbeciele dingen ont houden. Maar waar gaat het nou over? Goed. De feiten zijn dat ik daar toen werkte, omdat ik thuis geen geld voor telefoon en geen olie voor de kachel kon betalen. Daar was het warm, dus daar werkte ik; dat wist men, en als iemand mij moest heb ben belde 'ie Americain". American was een succes; niet alleen als horecagelegenheid, maar ook in architectonisch opzicht was het een voorbeeld. De Stadsschouwburg, ook aan het Leidseplein, nota bene gebouwd door Kromhouts leermees ter J. Springer stak er schamel tegen af. Typisch die ongeïnspireerde mengeling van stijlen en maniertjes waartegen Kromhout zijn leven lang oppositie voerde. Tegen de bij som migen levende plannen om het the ater nu af te breken zou Kromhout waarschijnlijk geen protest hebben laten horen. Telegraaf-columnist Pasquino bracht Kromhout bij diens 76e ver jaardag lof omdat hij met American schoonheid in de binnenstad van Amsterdam had teruggebracht. 'Kromhout bouwde het American- Hotel in dezelfder tijd, dat de Cein tuurbaan en de Overtoom getuigden van een volkoomen overlijden van de schoonheid - je wist niet hoe snel je fer weg komen kon en als het in je hoofd opkwam van het sluisje naar het Leidscheplein te lopen, kreeg je onderweg zelfmoordgedachten. Toen kwam Kromhout en bouwde foto's Nederlands Architectuur Instituut Hotel American aan het Leidseplein vlak na de opening in 1902. dat luchtige, semi-Marokkaansche gebouw aan het Leidscheplein Het is vroolijk en luchtig - het is nog altijd mooier dan Hirsch met zijn Selfridge-allure en het is zoo erg veel mooier dan de Stadsschouwburg'. Aan grote werken in Amsterdam zou Kromhout niet meer toe komen. Al spande hij zich tot het uiterste in, hij slaagde er niet in om zijn plannen voor onder meer een hotel door te drukken. Verder dan een grote bouwput, die jarenlang op de Dam bleef gapen, kwam hij niet. In Rotterdam had hij wel een rede lijk succesvol vervolg van zijn carriè re. De kunstminnende havenbaron nen sloten hem in hun armen en ga ven hem opdrachten voor grote kan toren en villa's. Ook deed hij mee aan de competitie voor een nieuw stadhuis. Het ontwerp wordt geken merkt door een grote mystieke to ren, waardoor het bouwwerk sprookjesachtig, maar ook dreigend aan doet. Op de tentoonstelling in Rotterdam is de stadhuistoren op schaal nagebouwd. Een ander voor beeld van de Rotterdamse stijl van Kromhout is het gebouw de Noord zee (1916) aan de Korte Wijnbrug straat en het hoofdkantoor van de Scheepvaartvereeniging-Zuid aan de Pieter de Hoochweg. Vanwege dë sterke gelijkenis met een schip kreeg het al snel in de volksmond de bij naam 'de stenen boot'. Weelderig In 1922 toen de Vereeniging het ge bouw kon betrekken, deed zij dat niet. Kennelijk ging het de reders niet voor de wind, zoals blijkt uit een briefwisseling tussen het bestuur en de Raad van Gedelegeerden. „Wij achten het uit moreel oogpunt niet verdedigbaar thans een luxueus ge bouw te betrekken met al de gevol gen daaraan verbonden en we stel len U voor te trachten het pand in openbare veiling te verkopen. Daar mee kan het verwijt, in dezen tijd een weelderige woning te gaan be trekken, SVZ niet worden gemaakt'. Weelderig of niet, de Rotterdamse opdrachten - café-restaurant Pschorr, Drukkerij Wyt en Zonen, de Handelsmaatschappij Diepeveen en Co, het interieur van het passa giersschip Dempo - bleven binnen stromen met als opus magnum het complex voor Heineken's Brouwerij en aan de Crooswijkschen Singel. 'Eén architectonisch meesterstuk' oordeelden de critici. In het midden van de brouwerij verhief zich Krom- houts beeldmerk, een koepelachtige toren, die de brouwerij verhief tot een industriële kathedraal. Veel van de sporen die Kromhout" in Rotterdam achterliet zijn door oor log of sloop uitgewist, maar expositie en boek hebben bewerkstelligt dat die interessante periode op een waardige wijze in onze cultuurge schiedenis is bijgezet. Een eigenzinnig architect, die op al les een tegendraadse visie had, tegen de verheerlijking van de techniek was en oprecht van versierde gebou wen hield. En als het moest versier de hij de hele stad. In 1898 en 1901 tuigde hij de hoofdstad op in verband met de kroning en het huwelijk van Wilhelmina. Hij vermeed de bij dit soort rituelen gebruikelijke erepoor ten en triomfbogen van imitatiena tuursteen, maar hulde Amsterdam in een gewaad van guirlandes die be stonden uit masten met wimpels die midden in de gracht stonden en wer den verbonden met lange snoeren waaraan bolvormige lampen. 'Het waren Venetiaansche nachten in Amsterdam", concludeerde een en thousiaste tijdgenoot, ,waar Krom hout zelfs gedaan h&d weten te krij gen, dat er tapijten langs de gevels hingen. Met masten, sprieten, ka bels en koorden, met bloemen, vlag gen, wapens en wimpels heeft Krom hout van het deftig en statig Amster dam een feestelijke stad gemaakt'. De modernen hadden natuurlijk weer kritiek. Mart Stam stoorde zich eraan, dat het sterrenplafond boven de Leidsestraat wel erg veel weg had van het plafond van American, maar de befaamde architect W.M. Dudok noemde in 1948 de gewaagde versie ring van Amsterdam zelfs het sym bolische begin van een in hoge mate spannende en beweeglijke tijd voor de bouwkunst. ,Deze wondere dingen, die als een- dags-vlinders moeten schitteren'. Kromhout schitterde, maar niet - zo als het bejubelde hoogtepunt Ameri can doet vermoeden - als een een- dagsviinder. Zijn ster bleef nog lang schijnen; al was dat voornamelijk in Rotterdam. Architect Willem Kromhout Czn. (1864-1940); Leven en werk. Neder lands Architectuur Instituut Wes tersingel 10, Rotterdam T/m 8 no vember. Openingstijden: di t/m za 10-17 uur. Zo. 11-17 uur. Willem Kromhout Czn. 1864-1940 Auteur: Ida Jager. Uitgeverij: 010 Prijs: f69,50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 27