Fabrieksgebouw waar kunst nu wol bij spint Clown Herman van Veen Indonesische Ruth wint Haagse Prijs is nu prozaïsche marionet Cultuur Na veel Beckett toch een betere Leidse Courant i q zaterdag 12 september 1992 iu Het VARA-pro- 'De schreeuw van De is genomineerd voor de Award, die begin ok- tijdens het televisiefesti- Madrid wordt toegekend 'het beste programma aller Het gaat om de afleve- waarin Paul de Leeuw zijn Sigoloïde nichtje Margriet uitgezonden op 18 1991. Het Palmares tv-fes- (2-8 oktober) is een onder van de activiteiten die dit in Madrid als culturele jfdstad van Europa worden jouden. (wisseling it Duitsland {negen De Gelderse com- jsaris van de koningin, dr. Terlouw en de Duitse am- sadeur in Nederland, dr. Citron hebben gisteren in negen het startschot gege- voor een Nederlandse- tse cultuur-uitwisseling. betrefteen initiatief van de vincie Gelderland, gesteund r het ministerie van WVC. provincie hoopt door samen- king tussen musea in Gel- land en de deelstaat Nord- in-Westfalen een internatio- e samenwerking op hét ge- I van kunst en cultuur tot ld te brengen. Komende inden zullen interessante lerlandse en Duitse ten- ïstellingen steeds over en r worden uitgeleend. tsvoorstel voor ismusea gereed i Haag Het langverwach- 'etsvoorstel voor de verzelf- idiging van de rijksmusea bij de Tweede Kamer. Mi er d'Ancona (WVC) stelt •in voor van de musea en de ersteunende museale in- lingen stichtingen te ma- Naar verwachting kunnen nusea, verlost van een hoop ils van het rijk, slagvaardi- werken en meer rekening den met de wensen van de imers. Collecties en gebou- i blijven wel rijkseigendom, r ongeveer 1500 mensen be- ;nt de wet het verlies van i ambtelijke status, maar [rechtspositie blijft gewaar- gd. Er wordt over een cao erhandeld. Vier rijksmusea den op 1 januari al een hting. Het zijn Museum irhaave, het Rijksmuseum Oudheden, het Rijksmu- m Vincent van Gogh en het ismuseum Twenthe. In 5 moet de hele operatie zijn erond. ^hrijfwedstrijd or Arabieren sterdam Een schrijfwed- jd voor in Nederland wonen- Arabieren. El Hizjra, het bisch-Nederlands centrum ir kunst en cultuur, organi- rt die prijsvraag dit najaar, endingen zijn welkom van vel mensen die al eerder ge- iliceerd hebben, als van hen ,arbij dat niet het geval is. Ze gen in het Arabisch, Neder- of in beide talen zijn ge ld. Bijdragen moeten voor 15 ober binnen zijn bij El Hizj- postbus 75667,1070 AR Am- rdam. 'ortraits' wint tdrijsfilm-prijs )tterdam De bedrijfsfilm prtraits' heeft gisteravond de arid Award gewonnen van fc 33ste International Indus- pl Film Video Congres. Het (jtival werd de afgelopen week [houden in het World Trade ntrum in Rotterdam. Meer jn 250 bezoekers uit de hele eld zagen een selectie 172, afgelopen jaar geproduceer- films. De prijs werd uitge- tijdens een gala-avond de kersverse voorzitter het NCWV, drs. J. Blan- Portraits' is gemaakt Toonder Studio's in een van Pieter-Rim de Kroon, is een 19 minuten durende motiefilm voor produkten Afga-Gevaert. 52's landt Vredenburg cht De Amerikaanse for- tie B 52's geeft in het kader een Europese tournee een cert in het Utrechtse mu- centrum Vredenburg. In ts van de zangeres Cyndi son, die de groep reeds enige geleden verliet, komt Julee ise met B 52's mee. De verkoop begint zaterdag september. MUZIEK Regisseur Weisz houdt Filmdagen voor gezien Amsterdam Regisseur Frans Weisz wil niet dat zijn films worden getoond tijdens de Ne derlandse Filmdagen (NFD) in Utrecht. De reden hiervoor ligt in het besluit van het NFD-be- stuur om zijn film 'Op afbeta ling' uit te sluiten van deelna me aan de Grote Prijs van de Nederlandse Film, het Gouden Kalf. 'Op afbetaling' mag niet meedoen aan de competitie om dat deze produktie eerder dit jaar (als driedelige serie) te zien was op televisie. Volgens het vernieuwde reglement van de Filmdagen mag een film alleen meedingen naar de Gouden Kalveren als hij niet eerder op televisie is uitgezonden. De speelfilms die Weisz voor vertoning terugtrekt, zijn on der meer 'Het gangstermeisje', 'Leedvermaak', 'Zwoele zomer avond' en 'Entrée Brussels'. De films zouden zijn te zien binnen het Kitty Courbois-retrospec- tief en het thema 'Theater en film'. Directeur Jacques van Heijningen van de Nederlandse Filmdagen betreurt de gang van zaken. ,,Het is jammer. Weisz benadeelt niet alleen zichzelf maar ook het publiek". Van Heijningen wil de zaak op korte termijn met de betrokke nen bespreken. De Nederlandse Filmdagen worden van 23 sep tember tot en met 2 oktober ge houden. SCHEVEHINGEH FESTIVAL Scheveningen Na haar eer ste drie maten was het gister avond in het Circustheater al duidelijk. Dit zóu best eens de winnares kunnen zijn van de eerste avond van het Holland Casino Scheveningen Festival: Ruth Sahanaya, een klein vrouwtje uit Bandung, Indone sië, met een alt als een klok. En ze werd het. Winnares van de Prijs van de Stad Den Haag (voor internationaal repertoi re): het beeldje van een nachte gaal en een cheque van tiendui zend gulden, door wethouder C.V. Martini wat onhandig weggegeven of het hem zelf geld kostte. Elf concurrenten stonden er op het podium. Twaalf hadden er moeten staan. De Peruaan Roc ky Belmonte, voordien nog vol op zichtbaar in het Schevening- se/liet het afweten. Een voorlo pig niet nader omschreven vi rus had toegeslagen: hij moest naar huis. Voor de elf gaat de competitie vanavond verder met een Nederlands liedje. De VARA-televisie zendt het uit. Ruth Sahanaya is met een geo grafisch interessante opmars bezig: Winst op een festival in Bandung, winst in Maleisië, winst in het Finse Lahti. Het beetje Nederlands dat ze kent klinkt voortreffelijk. Ze heeft hier fgjnilie en na afloop van de eerste festivalavond in het Cir custheater leek het of heel die familie er was om haar toe te kussen. In Indonesië zingt ze elke zondag nog steeds in de kerk. Voor God „Die moet wel vol zijn", conclu deerde presentatrice Astrid Joosten. „Mijn kerk is klein" aarzelde de half zo kleine Indo nesische. „Wel vol. Maar de mensen komen niet voor mij". Bijna fluisterend er achter aan: „Die komen voor God". Haar winnende liedje 'Say you'll always be mine' is van In donesische makelij: Componist Tito Sumarsono en tekstschrijf ster Tengku Malinda, gister avond aanwezig. De tweede prijs (zesduizend gulden) ging naar de Ameri kaan Carl Anderson ('Love is gonna getcha'), de derde (drie duizend gulden) naar de Neder lander Marco Borsato, die zich met 'At this moment' ditmaal niet in het Italiaans maar in het Engels liet horen. foto Nico Schouten Ruth Sahanaya met de wat onhandig prijs- uitreikende wethouder Martini. DANS Verscheidenheid in tien dansstukken CONSERVATORIUM, DEN HAAG Scapino Rotterdam met 'Jonge choreografen programma'. Herhalingen: vanavond in Rotterdam (Lantaren) en morgenavond Amsterdam (Kleine Komedie). doorNicoS.de Wal Aan een overdosering van in drukken valt bij een program ma met tien stukken van aan komende choreografen niet te ontkomen. Vooral omdat hierin zoveel ideeën, stijlen en dans- technieken aan bod komen. Maar dat is dan meteen ook de aardigheid ervan: geen twee van de tien stukken lijken op el kaar. Ook al vormt de academi sche ballettechniek overwe gend de basis, iedere choreo graaf heeft daar zoveel aan toe- of af gedaan, dat de vormver scheidenheid maximaal is. Toch ontbreekt de verrassing van het experimentele. Elk van de tien jonge balletmakers put uit zijn danservaring met ver trouwd hedendaags repertoire. Bij muziek van Steve Reich be paalt de minimal dance groten deels 'Come out' van Thorn Stu art. Het resultaat is te gepolijst om de dramatische aanleiding voel baar te maken. Zo komt ook Keith-Derrick Randolph met zijn vanuit verschillende reli gies geïnspireerde 'The Adam concept' niet goed uit zijn be doelingen. Minder pretentieuze stukken zoals het esthetische, vloeiend- uitgelijnde 'Walking the rhythm' van Ted Stoffer of het jeugdig-speelse maar soms knap-acrobatische triootje 'Yo que sé' komen dan eigenlijk be ter over. Fraai van vormgeving maar inhoudelijk wat dubbel zinnig is Michiel Verkorens chorografie 'De weduwe'. Con structivistisch. muziekballet binnen en naast geometrisch gevormde buizenframes biedt Rob Barendsma met meer es thetisch dan dramatisch effect op Beethovens 'Ah Perfido1- aria. Waartegenover een uit barsting van driftige zelfexpre ssie staat in 'Hoe de Aspirinp weet waar de pijn zit' van Sjoerd Vreugdenhil. Serge Rampal waagde zich met succes aan een groter ensemble. Hij maakt toepasselijk gebruik van rekwisieten en kostuums en zijn 'Eclipse de lune' is knap belicht. De meeste originaliteit steekt in 'Wapenfeit' van Rinus Sprong: een duet als van twee buitelende narren en potsen makers op een Middeleeuwse 'Estampie'. Iets te uitgesponnen, tenslotte, blijken de communicatieproble men in een stoelendans, geti teld 'Eggshells' van Eytan Si- vak. MUZIEKTHEATER, DEN HAAG: Herman van Veen met jubileumconcert 'You take my breath away'. Tv-uitzending VARA medio november. Met medewerking van onder anderen Erik van der Wurff, Nard Reijnders, orkest II Novecento, Emmy Verhey (viool), Peter Weekers (panfluit) en het Amsterdams Gitaar Trio. Herhaling: vanavond. doorRenéede Haan De enige poëtische clown van ons land jubileert. Als een pro zaïsche marionet van zijn pla tenmaatschappij Polydor, de VARA en van zijn eigen drang om internationaler te zijn dan hij is. Onder de titel 'You can't take my breath away' legt hij genadeloos zijn eigen tekortko mingen bloot. Hij is geen Elton John, Paul McCartey, Frank Sinatra of Jacques Brei. Dat geeft hem desondanks het recht om be kende nummers van deze grote zangers te vertolken, als hij er, iets aan toe te voegen heeft. Om te beginnen liefde voor die zangstukken. Met een prachtorkest achter zich en bekende Nederlandse musici als Emmy Verhey en Pe ter Weekers, slaat de zangstem van Herman van Veen echter zo dood, dat je je afvraagt wat hij eigenlijk is komen doen. O ja, televisie-opnamen maken. Daarom heeft hij alle theater uit zich laten wegtrekken. Zonder het vuur, de bezieling en de buitensporigheid van een eigen programma, werken zelfs zijn eigen liedjes niet meer. Te dere zinnen deden ons ooit ver stillen door contrasten met ge- dol. En vooral vanuit contact met publiek. Iets dat hier uitgeslo ten is. Immers dit is een gelikte 'Music-all-in', per ongeluk zon der presentator Pim Jacobs. De woede hierover is in feite een compliment. Herman van Veen beschikt over veel meer dan hij hier kwijt kan. De man die normaliter iedereen in de ban krijgt met zijn persoonlijk heid, weet nu met 'My way' al leen nog Lee Towers te persifle- Zelfs zijn toegiften staan voor- gekauwd op het programma. Vanwege de gelijknamige cd, waarop te beluisteren valt dat deze rasartiest in het Engels geen emotie kan leggen. Het enige moment dat Herman van Veen zichzelf nog blijkt te bezitten, is na afloop. Hij keert terug, op een leeg toneel met zijn eigen combo, voor een echt extraatje. Waarop de dames van de publiciteit mopperen: „Met die man weet je nooit waar je aan toe bent. We hadden gezegd elf uur stoppen en nou flikt ie het weer". De clown in de marionet is dus toch niet helemaal gestorven. Laat hij gauw weer gewoon te voorschijn komen. TONEEL DE PONT, TILBURG Wilhelminapark 1. Eerste tentoonstelling: 'De Opening'. Di-zo 11.00-17.00. T/m 31 jan. door cees van dergeer Nederland heeft er sinds van daag een nieuw museum bij. Maar een museum is het niet, althans niet in naam. Officiéél heet het 'De Pont, stichting voor hedendaagse kunst'. Het 'museum' staat in Tilburg, waar het is ondergebracht in het fabriekspand van de voor malige Wolspinnerij Thomas de Beer. Als een groot, maar zeker ook mooi 'Fremdkörper' staat het nu in een buurt, waarvan de lage huisjes doen vermoeden dat daar de wolspinners van De Beer woonden, vlak bij het werk. En nu dus vlak bij de kunst. Aan de buitenkant zijn het opgeruimde en nu groene fabrieksterrein en de ronde ko ker van de ingang, schuilend onder roestvrij stalen vleugels de enige zichtbare ingrepen die iets verraden van de nieuwe functie. Pas binnen manifesteert zich het wonder van dit industriële gebouw: een vrijwel vierkante ruimte van zestig bij zeventig meter onder het invallend dag licht door een speciale dakcon structie en het geheel van een allure die on-Nederlands is. Binnen die enorme afmetingen is er royaal plaats voor drie dub bele zalen en dan nog blijft er plaats over voor twee grote 'binnenpleinen', die ruimte bie den aan de sculpturen van res pectievelijk Richard Long - zijn witte 'Planet circle' is een van de mooiste die ik ooit zag - en Gerhard Merz. APPELTHEATER, DEN HAAG De toneelgroep De Appel met 'Gelukkige dagen' (Happy days) van Samuel Beckett. Regie: Carol Linssen. Decor en kostuums: Jos Groenier. Licht: Reinier Tweebeeke. Met Christine Ewert en Carol Linssen. Herhalingen: vanavond, 16 t/m 30 september (steeds woensdag t/m zaterdag), 1 t/m 3 oktober. door Wytzia Soetenhorst Wonder Hoe kwam dit wonder tot stand? 'Op 18 september 1987 overleed in Tilburg de jurist en zakenman mr. J.H. de Pont'. Zo begint in de catalogus de tekst die beschrijft hoe de naar hém genoemde stichting tot stand kwam. De Pont, begonnen als advocaat en ooit nog betrokken bij de onderhandelingen over de onafhankelijkheid van Indone sië, beëindigde zijn carrière als succesvol ondernemer). Kort voor zijn overlijden bepaalde hij dat een deel van zijn vermogen moest worden bestemd om de hedendaagse beeldende kunst te stimuleren. Het werd de stichting De Pont, een instituut geleid door Hen drik Driessen die onder meer zijn sporen verdiende als ad junct-directeur van het Van Ab- bemuseum en die eerder in het Stedelijk Museum Amsterdam samen met De Wilde, Scham pers en Van Grevesteijn de ten toonstelling 'La grande parade' realiseerde. Als richtlijnen voor zijn beleid kreeg Driessen van zijn bestuur de opdracht mee een verzameling aan te leggen van hedendaagse kunst uit bin nen- en buitenland van een zo hoog mogelijk niveau, zonder dat daarbij sprake zou zijn van doublures van of aanvullingen op lacunes in andere, al be staande collecties. De Pont wenst zich van de bestaande musea te onderscheiden 'door een zekere rust waarin de foto Hans Biezen 'Bolivian coal line' van Richard Long: een van de installaties die in het nieuwe 'museum' De Pont te zien zijn. kunstwerken zo goed mogelijk tot hun recht komen. We enga- geren ons niet met een bepaalde stroming of met een bepaalde generatie, maar beginnen met een kleine groep kunstenaars die naar onze mening tesamen een goed beeld geven van de veelheid aan uitdrukkingsvor men die de kunst van onze tijd kenmerkt'. Verrassend Driessen heeft dit uitgangspunt vertaald in de keuze van een twintigtal kunstenaars - hij spreekt nadrukkelijk van per soonlijkheden -, die langere tijd gevolgd zullen worden. Met el kaar leveren die twintig een verrassend en gelukkig niet al te voorspelbaar geheel op. Na tuurlijk, ook in Tilburg ontbre ken de grote namen niet (Serra, Dibbets, Long, Rainer, Ryman), maar zij verkeren in het gezel schap van collega's die (nog) niet zo internationaal bekend zijn, zoals de Nederlanders Gui- do Geelen, Mare Mulders, Ma rien Schouten en de Ameri kaanse Roni Horn. Van onderlinge confrontatie is geen sprake, maar vergelijk is wel goed mogelijk. Er zijn maar enkels stappen nodig om de broeiend-gloeiende schilderijen van Hans van Hoek te vergelij ken met het recente werk van Toon Verhoef en tussen de twee eigenzinnigste talenten van het Nederlandse schilderen, René Daniëls en Rob Birza zit geen enkele belemmering: kwestie van even omdraaien. 'Wolhokken' Het onderkomen van De Pont is er ook een mooi voorbeeld van hoe bepaalde elementen van een gebouw mede de aanpak kunnen bepalen. Afgezien van die immense ruimte zijn dat vooral de 'wolhokken', kleine vertrekken waarin de wol be waard werd, en nu omgetoverd tot intieme kabinetten waarin voor werken op papier (geen daglicht!) goed tot hun recht komen. De hokken hebben echter ook een beelden kwaliteit op zich. De lange rij grijze deuren in de spierwitte wand, al of niet ge sloten, dient zich aan als een wandinstallatie. In nog weer twee andere, niet aan de grote zaal grenzende 'wolhokken' installeerden Ja mes Turrell en Richard Serra ieder een werk, in hun uiter sten van opvatting en uitvoe ring bij uitstek symbool van de polen waartussen het beleid van De Pont zich beweegt. Tur rell projecteert in een van de hoeken van zijn hok een kubus van roodachtig licht, even con creet als een droom, Serra maakte met vloeiend lood een van zijn 'Splashings', zo aards, om niet te zeggen hels, als het maar zijn kan. De zilverkleuri ge brokken lood, gestolde oer kracht, heeft hij achteloos laten staan. Opvallend tenslotte is ook de vormgeving van het interieur door Mels Crouwel. Waar moge lijk zijn deze voorzieningen uit gevoerd in roestvrij staal en als losse units in de ruimte ge plaatst, waardoor het oorspron kelijke karakter van het ge bouw niet aangetast en zelfs versterkt werd. Een 'Gelukkige dagen' waarin nu niet eens de vrouw in een hoop zand verzeild is geraakt. Een hele opluchting. Want na twee keer ditzelfde stuk van Beckett tijdens 'het aan deze Iers/Franse schrijver gewijde festival dit voorjaar, was het even afwachten wat De Appel nu zou gaan doen. Na de goede Franse voorstel ling en de mindere Britse uit voering tijdens het festival was het maar de vraag of 'Gelukkige dagen' dit keer als mosterd na de maaltijd, of juist als een goed toetje zou komen. Het is dat laatste geworden en zelfs meer dan dat. Regisseur Carol Lins sen weet werkelijk iets toe te voegen aan het strakke regime van Beckett. Die schrijft niet alleen een vrouw in een berg zand voor, hij is ook zeer rigide in de rest van de mise en scène. Dat stramien is door Linssen losgelaten. Hij kiest ervoor de vrouw Winnie te laten verzinken in het parket. En de man Willie, door hem zelf gespeeld, krijgt een veel grotere rol. Niet in tekst, want die is er nu eenmaal niet, maar wel in aanwezigheid. Winnie en Willie zijn niet lan ger twee dolenden in een verla ten niemandsland. In deze voorstelling zijn ze de gevange nen van hun eigen huiskamer. Al het leed speelt zich nu bin nen vier muren af en het pla fond vol kitscherige kroonluch ters daalt letterlijk op hun hoof den neer. Er is geen ruimte meer in dit huwelijk. Deze sfeer Christine Ewert is als Winnie diep onder het parket beland in 'Gelukkige dagen'. is veel beklemmender en treft misschien wel dieper de emotie dan in eerder genoemde voor stellingen te zien was. Het pu bliek is op bezoek bij Winnie en Willie en het is geen gezellige avond. Plotseling wordt veel meer dui delijk. Het is voorstelbaar dat Willie haar in dat parket heeft gestopt, want dat mens ratelt maar door over helemaal niets. Het is ook heel goed mogelijk dat ze er zelf in is gekropen, want hij is nu ook piet bepaald een fijne huisgenoot. De onont koombare sleur van een huwe lijk en de vreselijke gevolgen daarvan komen overduidelijk aan de oppervlakte. Christine Ewert overtreft met haar spel met gemak haar Franse en Britse collega's. Daarbij moet ze het vooral van haar ogen en de prachtig inge laste pauzes hebben. Met haar blikken geeft ze precies de ge veinsde opgewektheid aan. In haar stiltes borrelt de wanhoop door. Carol Linssen is als Willie een enorme slak. Met zijn omvang rijke lijf kruipt en waggelt hij over de parketvloer, alle moed is in zijn buik geslopen. Wan neer hij aan het slot gevaarlijk dichtbij zijn vrouw komt, lijkt een moord niet uitgesloten. Dat gaat deze 'Gelukkige dagen' vermoedelijk net iets te ver.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 19