,-C. Oh, hoe vrouwelijk is het mannenpak Heren bekennen kleur De vrouw wil een eigen fietsbroek Vandaag De Dag genwijze )de 3Wt kous c i Leidse Courant donderdag 10 september 1992 i nnenkleding voor vrouwen. Mariene Dietrich Greta Garbo kon je er in uittekenen. Maar de rren bleven er op en top vrouwelijk in uitzien, un favoriete kleding is deze winter helemaal terug in het modebeeld. ïnig 'wezigheid van jaren is het jak weer terug in het mode- Niet dat we in de tussenlig- jaren geen broeken hebben ie j ren. Alleen die manlijke versie ntalon en blazer, die was even it i wen een broek dragen vindt normaal, hoewel onlangs n nink in het zuiden des lands zijn eid' elijk personeel nog verbood -Jitg nge pijpen op het werk te ver in. En mode of geen mode, spijkerbroeken, van welk of peperduur merk dan ook, ar in de ban gedaan. Ie aijen hebben trouwens wat het van kleren op het werk be- Ma ltijd problemen gehad. In een art je studie van dr. Francisca de verschenen in het boek Sekse toor) over de geschiedenis van le vrouwelijke als mannelijke broi jrbediende worden daar op- lijke anekdotes over verteld. cks. woo te dragen. Meisjes moesten op christelijke scholen in de hun lange broek omwisselen rint »n rok als ze het lef hadden de e, k te trotseren. He [en van het huidige broekpak i zijaigenlijk pas sinds 1967, toen nse ontwerper Yves St. Lau- «jdens zijn haute couture pre- e broekpakken showde in een n al eep en als smoking. Voor die hadden irtig jaar geleden was het alle in verboden op hun werk een min of meer afschafte) pyjama's voor vrouwen ging maken. Hij werd daarbij geïnspireerd door de Russi sche balletten van Diaghilev, die toen zo in de mode waren in Parijs. Vrouwen droegen toen voor het eerst broeken in het openbaar en, wonder boven wonder, het werd ge tolereerd. Begin jaren twintig was het vooral de sportkleding die yoor een belangrijke stap voorwaarts zorgde. Hadden vrouwen eerst al leen maar mogen toekijken, nu ze zich ook echt zelf met sport gingen bezighouden leek het vanzelfspre kend dat ze een broek of een kort rokje (vooral bij het tennis) aantrok ken. Skikleiding Bekende Franse ontwerpers als Mo- lyneux, Schiaparelli en Patou ont wierpen broeken voor vrouwen om in te sporten. Vooral de lijn in skikle ding was revolutionair, en werd in 1924 en 1928 in respectievelijk Cha- monix en St. Moritz tijdens de Olym pische Winterspelen gedragen. De grote doorbraak werd echter te weeg gebracht door een vrouw. Gie chelend trok Gabrielle Chanel sa men met een vriendin de kleren van een bevriende Engelse hertog aan, een lange broek, een overhemd en een tweed jasj e, om de manlijkste on der de vrijetijdsbestedingen te gaan beoefenen: vissen. Mademoiselle Chanel vond het uitstekend passen en zo bracht zij in haar winkel in Deauville haar nieuwste vrijetijds- kleding, marine lange broeken en la ter ook witte broekpakken, losse vesten en lange Vrouwen zijn nu eenmaal anders gebouwd dan mannen. Dus is het eigenlijk niet meer dan logisch dat er ook speciale sportkleding voor vrouwen wordt gemaakt. Margit Heitlager ontdekte een gat in de markt. doorRia Schuurhuizen emaft wel iker n gedra- bi aar waren :h uitzon- rijkfcn en bij- d ging het lerirh geëman- rint e, voor- iklevende vrouwen óf filmster- uite 1850 bijvoorbeeld droegen ïooii iloomer en een paar van haar nnen pofbroeken (het woord ooi er' komt daar nog vandaan), ie werden zo belachelijk ge- dat ze het maar opgaven; de :and negeren deed hun strijd it feminisme geen goed. irah Bernard en George Sand t, en de broek aan nog voor de jokqste eeuw was begonnen. Veel jng kregen ze niet. Dat ge pas na de eeuwwisseling, bekende Parijse ontwerper 'oiret (de man die het corset De trend is: zachte en soepele stoffen truien. Gemak kelijk zittende, comfortabele kleding, zoals wij ze nu nog kennen. Twee filmsterren van voor de Tweede Wereldoorlog Mariene Dietrich en Greta Garbo, droegen ook bij tot de popularisering van het mannenpak. Ze hulden zich in mannenkleren en brachten de wereld in vervoering met de sexy uitstraling van deze kle- ding. Tijdens de Tweede Wereldoorlog droegen vrouwen broeken omdat ze allerlei manlijk werk moesten doen; het was geen mode maar noodzaak. Gevolg van dat 'moeten' was dat na de oorlog vrouwen blij waren dat ze zich vrijwillig in rokken konden hul len (New Look van Dior). De broek verdween weer een beetje naar de achtergrond. Dat min of meer broek- foto Mac Maggie Mannenkleding was voor de oorlog al favoriet hij sterren. Na kort uit de gratie te zijn geweest is het broekpak weer terug in het modebeeld. Uit de collectie van Mac Maggie. loze tijdperk duurde eigenlijk tot de jaren zestig. In die nieuwe, econo misch snel veranderende tijd ont dekten vrouwen de broekpakken van Courrèges en Cardin. En ze ga ven dat kledingstuk vervolgens niet meer op. Na het echte mannenpak uit 1967 van Yves St. Laurent bleef het stren ge broekpak in de jaren '70 in de mode. Het was de tijd van zwart en leer, van brede schouders, van Mon tana; een tijd waarin vrouwen wil den bewijzen dat ze meetelden in de mannenwereld en dat op redelijk agressieve wijze duidelijk wilden maken. Het broekpak maakte de entree voor vrouwen in de manlijke zakenwereld ook gemakkelijker. Zo vielen ze niet te veel uit de toon en conformeerden zij zich dus eigenlijk aan de traditio nele mannendracht. De korte en de zeer korte rok van de jaren tachtig maakten duidelijk dat vrouwen gin gen dragen wat ze zelf wilden: sexy en uitdagende kleren, maar ook nog keurige mantelpakken. Nu we in de jaren negentig zijn be land en vrouwen hebben bewezen dat ze zich kunnen meten met man nen, is de tijd aangebroken dat vrou wen zich weer vrouwelijk mogen kle den. Daarmee kan de terugkeer van het broekpak jn tegenspraak lijken, maar niets is minder waar. Het nieuwe broekpak in manlijke stoffen en in manlijke kleuren is su per vrouwelijk. De stoffen zijn zacht en soepel, ook al hebben ze die man- nenoptiek. De manlijke kleuren wor den zacht door de prachtige witte blouses die in de broekpakken wor den gedragen. Het broekpak anno 1992 is vrouwelijker dan ooit en vrouwen drukken daarmee precies uit wie ze zijn. Zichzelf, zich metend op het hoogste niveau mét mannen, als zakenvrouwen, als managers. Maar tegelijkertijd zijn ze zich dui delijk bewust van hun eigen sekse. Vrouwen die sporten. De laatste ja ren hollen ze, zij aan zij met de man nen, net zo hard mee. En in de sport school tillen ze misschien wat min der gewicht, ze staan niettemin hun mannetje. Ingegeven door de trend naar gezonder leven heeft de aero bic- en fitnessrage, overgewaaid uit Amerika, in Nederland een behoor lijke vlucht genomen. Ook hier gaan steeds meer vrouwen naar een fit ness-school om wat aan hun lijf te doen. Individuele duursporten als hardlopen, fietsen en de triathlon trekken eveneens meer vrouwelijke beoefenaren. Bij sport bedrijven hoort passende kleding. Aan sportkleding voor vrou wen moeten bijzondere eisen wor den gesteld. Neem nu een fietsbroek voor mannen. Dragen vrouwen 'em dan gaat zo'n broek met allerlei na den en een groot zeemleren binnen- stuk na een aantal uren op een smal zadeltje wel irriteren. „Het gekke is, dat er wel fietsbroe- ken voor vrouwen waren, maar dat ze nauwelijks ergens te koop waren. Vrouwen hebben daar toch geen geld voor over, dachten fabrikanten, agenten en detaillisten. Ik geloofde daar niets van en ben uiteindelijk ge woon een winkel in dames-sportkle- ding begonnen", aldus Margit Heit lager. Onzin Sinds enkele maanden heeft ze een gezellige ruime winkel aan de Am- stelveenseweg in Amsterdam. „Dat vrouwen daar geen geld aan uit wil len geven, is onzin. Ik weet nu wel beter. Ze gaan hier echt voor honder den guldens aan kleding de deur uit. Maar dat komt ook omdat ze hier de kledingstukken vinden waar ze al ja ren naar op zoek zijn", aldus de ex- Voorburgse. Nog even over die fietsbroek, er is een naadloos exemplaar voor vrou wen waarin het zeemleer zo is aan gebracht dat het prettig zit. Boven dien is de broek voorzien van een stukje badstof dat elke irritatie weg neemt. De broek is een groot succes, zo zelfs dat ook mannen hem willen hebben. In de winkel is een ruimte ingericht waar kinderen kunnen spelen en een aparte hoek met sport - ondergoed. Een goede bh is een absolute must voor een sportende vrouw. Evenals goede schoenen. Ook daarvan vindt men bij Ladybug (Lieveheersbees tje), zoals Margit Heitlager haar winkel heeft genoemd, een uitge breide sortering, om te lopen, te fiet sen en aan aerobic en fitness te doen. Want dat is namelijk de sport waar de meeste vrouwen, individueel, aan meedoen. En daarvoor is ook specia le kleding. Misschien niet zo'n ver eiste als fietskleding, maar wie de le otards bij Ladybug heeft gezien weet wel beter. „Natuurlijk vinden vrouwen het ook leuk om er goed uit te zien tijdens het sporten en dat kan met deze kle ding natuurlijk fantas.tisch, maar bij het merk Gilda Marx, waarvan ik in- foto Gilda Marx De sportkleding van Gilda Marx zit precies op de goede plaatsen strak. middels de agent voor Nederland ben geworden, zie je pas hoe belang rijk ontwerpen en stoffen voor zo'n klein stukje textiel zijn". Gilda Marx is het merk op het gebied van aerobic-kleding in de Verenigde Staten. Mevrouw Marx gaf al aero bic-lessen voordat Jane Fonda er ooit van had gehoord en na een aan tal jaren begonnen die katoenen pakjes die en nat werden én na ver loop van tijd gingen lubberen en op kropen, haar zo te vervelen, dat ze begon met het ontwerpen van nieu we aerobic-kleding. Wereldwijd concern Haar bedrijfje is inmiddels uitge groeid tot een wereldwijd concern. De kleding is speciaal voor het vrou welijk lichaam ontworpen en de stof fen zijn zo soepel dat ze het lichaam precies omvatten daar waar het moet. De collectie van Gilda Marx - zo mooi dat bepaalde 'stukken' gewoon als dagkleding worden gebruikt- is er in twee verschillende stoffen, een ka toenen en een lycra. Margit Heitla ger gelooft vooral in de lycra. „Waar om katoen nemen, het verbleekt na zoveel keer wassen, het verkleurt door de zon en je wordt er natter in. De lycra van Gilda Marx absorbeert het transpiratievocht veel beter en blijft veel langer mooi". Het is de bedoeling dat de collectie van Gilda Marx in meer zaken in Ne derland verkocht gaat worden. „Ik denk daarbij aan gespecialiseerde sportzaken en niet aan de aerobic clubs. Daar wordt te weinig aan dacht aan de kleding geschonken, men doet het er maar zo'n beetje by. Verder denk ik er aan om de sport- bh bijvoorbeeld aan lingerie-zaken te gaan verkopen". :hting Eigenwijze Mode, die 1 n doel stelt een positieve bij- e leveren aan de verbetering levenspositie van al die men- jeha i in de mode-branche werk- d all ijn of werkzaam zouden wil- i. Oi i, organiseert al sinds 1988 elijks in Café Zochers in het Rotterdam haar Modekafee. e jaifegenheid van het vijfjarig be er op dinsdag 15 september uur een grote manifestatie, men veel belangstelling ver in vhs dit keer besloten een tent te in het park. zoa t programma staan onder jeen inleiding van Ben van ocent aan de Hogeschool voor >gen isten in Maastricht over 'de en e ipstanding van de kous'. itend is dan de opening van is dl senexpositie, die de Stichting e lil irjjze Mode eveneens ter gele- bi d van het vijfjarig bestaan or- >p di srt. het vormgevers hebben gehoor uges ti aan de oproep om 'iets' met te doen. n he uurl ositie is van 17 tot 25 septem- ;1 coi zien bij boekhandel Van Gen- Rotterdam, daarna verhuist jar Dordrecht, Amsterdam, ih ei foort en Groningen. s6 het bijzondere Modekafee in jd 'k (entrée tien gulden) zal ver aantal performances gege- intei orden door diverse ontwer- de a fkle< Peter van Holland noemt zich liever kleding- architect dan ontwerper. Van shockeren houdt hij niet, wel van kleine, vernieuwende details. Kleur is zijn sterke kant. foto Peter van Holland Flaneren op de markt in Rotterdam. In een vrolijk geruit colbertje van Peter van Holland. doorRia Schuurhuizen „Lollig toch", reageert Peter van Holland op de vraag hoe het gesteld is met de herenmode in Nederland. De 48-jarige Rotterdammer ziet er opgelucht uit in zijn pand in Roosen daal. Hij is er namelijk in geslaagd, na het echec met Van Gils bij wie zijn kleding werd vervaardigd, een nieu we compagnon te vinden in wie de banken ook zoveel vertrouwen heb ben, dat hij nu zelfstandig kan door gaan met zijn herenmodecollectie. „De mode is toch veel kleuriger ge worden. Dat mannen zo massaal die felgekleurde colberts zouden oppik ken, had ik eerlijk gezegd niet ver wacht. Terwijl ik toch de eerste was, en daar ben ik best een beetje trots op, die drie jaar geleden al met een fel rood jasje kwam". Ook de herenmode voor de komende winter bekent kleur. Nog wel vaak gecombineerd met een grijze panta lon, maar dat gaat volgens Peter van Holland voor volgend jaar zomer ook veranderen. „Niet zulke felle kleu ren als voor de colberts, maar wat af gezwakt zodat het hele mooie combi naties worden. En verder blijft het natuurlijk een beetje hetzelfde. In de herenmode heb je niet zoveel moge lijkheden als bij dames, daarom noem ik mezelf ook kleding-archi- tect en geen ontwerper of stilist. Je moet het in de herenmode zoeken in kleine details". Hij laat een jasje zien uit de nieuwe zomercollectie, waarvan de boven kant van de zakjes aan de ene kant wat breder is dan de ander. Daar zit ten de verschillen, zegt hij. „Zo kom je toch steeds weer met iets nieuws en dat moet ook, want er moet wel verkocht worden". Kleding-architect Peter van Holland is zeer commercieel ingesteld. „Daarom wil ik mezelf ook geen ont werper noemen, dat vind ik meer iets watje voor jezelf doet. Ik wil kle ding maken die kwalitatief goed is Peter van Holland: 'Leeftijd heeft er niets mee te maken' en toch voor een redelijke prijs in de winkel hangt. Dat lukt me vrij aar dig. Op die kwaliteit en op de pas vorm let ik heel erg, ik ben niet echt makkelijk wat dat betreft". Colberts van Peter van Holland zijn in heel Nederland en België te koop in herenkledingzaken en kosten ge middeld 350 gulden. „En dat pro beer ik zo te houden, daar bereik ik dan een groot publiek mee. Daarom doe ik ook niet zoveel aan reclame; dat kost verschrikkelijk veel geld en uiteindelijk moet dat toch worden doorberekend aan de consument. En ik wil die prijs niet hoger maken dan echt nodig is. Wel kleed ik een aantal mannen die regelmatig op de televi sie verschijnen en dat heeft heel veel invloed. Als ze iemand een leuk jasje zien dragen en jouw naam staat op de aftiteling, dan is dat de volgende dag in de zaken merkbaar". Taboe Hoewel Peter van Holland een dui delijke vooruitgang ziet in de manier waarop mannen zich kleden in Ne derland, is er toch ook nog heel wat te verbeteren. Maai' dat komt ge woon omdat het in Nederland nog een taboe is om van jezelf te houden. Om 's morgens in de spiegel te kij ken en te zeggen: ziezo, ik zie er goed uit. Peter van Holland: „En kijk eens naar de schoenen die mannen dra gen. Dat valt me vooral op in een vliegtuig. Daar zitten toch veel za kenmensen. Wat een slechte, goed kope schoenen! Maar het zal beter gaan, je ziet nu al dat jongens veel meer after shave en zo kopen. Dat is denk ik het begin". Shockeren hoeft voor hem niet. „Ik vind het leuk wat mannen als Gaul- tier doen, moet ook kunnen, maar ik met mijn Rotterdamse nuchterheid maak gewoon goede kleren, waarin toch wel steeds iets vernieuwends is te vinden. En die kleuren zullen ze ker blijven, het leuke is ook dat het helemaal niet zo is, dat alleen jonge mannen die gekleurde jasjes dragen, het heeft niets met leeftijd te maken, maar met durven".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 19