De schone schijn voorbij
Eindelijk een week
mode in Amsterdam
M0DE/C3 fC"
Broekpak
is
super
vrouwelijk
Vandam; de Dag
LEIDSE COURANT DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1992
De vrouw wordt manlijker, de man vrouwelijker. Met de ideaalbeelden verdwijnen de
stereotiepen. In deze Vandaag de Dag drie pagina's over het thema mode, die haar ware
gezicht toont: we beloven eindelijk mens te worden.
door Frank Hitzert
/ermoeid geworden van
zo yeel trends, gaan we
alsnog op zoek naar de
oorsprong van het be
staan. We weigeren
nog langer mee te dei
nen op de golven van
de idioterie en liggen
voortaan als brekers in
de branding. De terug-
nde economie en het groeiend mi-
jewustzijn zullen ons gedrag defini-
veranderen. We rekenen af met de
ne schijn.
worden moe van steeds maar heb-
hebben, hebben", zegt Marie-Lou
ner, strategy director van FHV/
)0, het adviesbureau voor reclame
iarketing in Amstelveen. „Onze
in hangen al geruime tijd vol, dus
loeten we nog met kleding die na
alweer uit de mode is?'
laar relaties van goede adviezen te
len blijven voorzien en om zelf te
In te komen welk beeld voortaan
iest kan worden uitgedragen, heeft
iclamebureau, 'als spiegel van de
;schappij', recent een (Europees)
irzoek afgerond naar de 'Future
lan' en het moederbedrijf BBDO
Idwide hand- en spandiensten ver-
op zijn speurtocht naar de 'Futu-
Witmer signaleert zowel onder
nen als vrouwen uit het middenka-
in de leeftijd van 20 tot 35 jaar, een
veranderend denkpatroon waarin
oonlijk geluk belangrijker wordt
ïnancieel gewin. „De yup, zo die al
bestaan, is begraven. Wie je bent,
niet wat je hebt",
resultaten worden bevestigd door
inquête onder Franse consumen-
lie bnlangs door het weekblad 'Le
|t' is gehouden. Onder de titel 'la fin
frime', het einde van de schijn,
het medium een groeiend verlan-
laar zekerheid vast, een hogere
en een betere kwaliteit van het
Zo blijken Fransen minder cham-
le te drinken en zich af te wenden
le 'nouvelle cuisine'. Ze willen de-
eid tot in de keuken. St. Tropez
st het als pleisterplaats van de au-
tieke dorpjes op het platteland, en
iieke literatuur en klassieke mu-
beleven een revival.
Harmonieuzer
d fanatisme raakt uit de gratie. Lij-
s even leuk, maar strenge dieet- -
ma's voor langere periodes hoeven
meer. We willen het allemaal wat
ïonieuzer: de ene dag wat meer, de
re wat minder. Massaal joggen zal
enomeen blijken van voorbijgaan-
ird. Gezond zijn betekent voortaan
cker voelen in je eigen lijf.
intwikkeling zet zich door in het
dgedrag. Marie-Lou Witmer:
luwen laten zich de mode niet lan-
oorschrijven. 'Looks' zijn uit, om-
Touwen niet meer willen voldoen
een allesoverheersend ideaalbeeld,
leken naar nuances, willen hun
oonlijkheid onderstrepen zonder
overdrijven. Ze willen kleding
vrouwelijke kwaliteiten, die tege-
laadkracht en assertiviteit her-
Innerlijk wint het van uiterlijk,
ireedgeschouderde jasje van de ja-
achtig, dat beantwoordde aan het
mij-nou-presteren-beeld, wordt
angen door vloeiende lijnen. Maat-
hoeft niet meer, boezem en billen
Bn weer worden gezien. Het plaatje
le vreselijk geëmancipeerde zaken-
w met het zwaaiende attaché-kof-
b verdwijnt weer. Aan de andere
stappen ze niet meer ongeacht
figuur in een minirok. De kern van
is: balans. Een opvallende uit-
st van ons onderzoek is dan ook,
en grote groep werkende vrouwen
bijzondere kleding zegt te kunnen
en; kleding die niet alleen repre-
atief is, maar ook vrouwlijk en com
pel. Ze constateren een kloof. Ze
n niet langer kiezen voor de geijkte
ssing van het jasje met het rokje,
r willen evenmin in een doorkijk-
binnenstappen. Daartussen gaapt
En dan praat ik niet alleen over
iwen die aan de directietafel zit-
IE
foto escada
Vrouwen laten zich niet langer de mode voorschrijven. Gezond zijn betekent voortaan je lekker voelen in je
eigen lijf.
Het zoeken naar balans verklaart vol
gens de strategy director ook waarom
vrouwen manlijker worden en mannen
vrouwlijker, hetgeen zich niet alleen uit
in kleed-, maar ook in winkelgedrag.
„Winkelen is niet meer de allesover
heersende hobby van vrouwen. Ze heb
ben een baan, een gezin, en gebrek aan
tijd. Ze constateren dat de openingsu
ren van crèches en winkels onvoldoen
de flexibel zijn. Vrouwen worden daar
door efficiënter, gaan doelgerichter te
werk. Ze gaan niet meer vijftien winkels
af om overal te snuffelen. En ook zij
voelen zich zo langzamerhand verza
digd. Ze willen minder, maar beter. Uit
eindelijk blijven ze die zaak trouw die
kwaliteit biedt en bovendien service
hoog in het vaandel heeft staan"
„Tegelijk laten mannen zich niet langer
zonder fantasie maar alles aantrekken.
Ze worden zich bewuster van kleding,
worden creatiever en gaan wat vaker
winkelen. Ze vinden het steeds leuker
met kleding om te gaan en durven er op
het werk met andere mannen over te
praten. Ze zullen het pak niet verfoeien,
maar wel hun eisen versoepelen. Ze
zien kleding niet langer als verlengstuk
van de mate waarin ze carrière maken.
Comfort
Wat ze willen, is comfort, zich lekker
voelen. Het werk gaat niet langer voor
het meisje. Wie het druk heeft, ziet dat
niet als teken dat hij een belangrijke
baan heeft, maar dat hij z'n zaakjes niet
goed regelt. Mannen ervaren dat de tol
voor welstand hoog is en kiezen voor
een leven waarin tijd is voor gezin en
vrienden. Dat uit zich in de kleding, die
casual is, relaxed".
Het mannenkledingmerk Hugo Boss
heeft die ontwikkeling inmiddels on
derkend en symboliseert de nieuwe tijd
geest met een ingetogen generatie kos
tuums. De brede schouders en de dub
bele rij knopen, tekenen van zakelijk
succes, maken plaats voor een smaller,
soepeler en onopvallender type pak.
„In zijn reclamecampagne staan de
mannen van
als een leger gestaalde carrièremakers
in een Manhattan-achtig decor. Het is
allemaal vriendelijker geworden, de
mannen van Boss zitten nu ook op de
grond", constateert Marie-Lou Witmer.
„Polo van Ralph Lauren is ook een goed
voorbeeld. Het merk richt zich niet
meer hoofdzakelijk op het elitaire krin
getje. Van de 'social circle' vestigt Polo
de aandacht nu meer op het produkt".
Het duidt volgens Marie-Lou Witmer
allemaal op de mentaliteitsverandering
die zich langzamerhand onder grote de
len van de bevolking zal voltrekken;
werkelijkheid boven schijn, geest ver
sus lichaam. „De consument van de ja
ren negentig gaat op zoek naar produk-
ten en merken die dat onderstrepen. En
dat doen door duidelijk te zijn".
Het heeft wat jaartjes geduurd en het is
nog maar weer afwachten of het nu blij
vend is, maar voorlopig wordt er in de
week van 12 tot en met 20 september in
Amsterdam heel veel aandacht besteed
aan mode. Het wordt een week, waarin
couturiers, jong talent en modewinkels
het publiek hun creaties zullen tonen.
Emilie Bouwman, al jaren bezig met de
organisatie van modeshows, is er einde
lijk in geslaagd om, in samenwerking
met hotel Okura waar de meeste shows
worden gehouden, een aantrekkelijk
programma samen te stellen.
Zo zijn er couture-shows van Frank Go-
vers (12 september) en Edgar Vos (13
september), en Le Salon en Carla V. to
nen hun nieuwste wintercreaties op
vrijdag 18 september. Er is voorts een
gecombineerde show van Leeser en Ko-
nig, tijdens welke zowel dames als
heren aan bod komen (19 september).
En als slot zijn er op zondagmiddag 20
september de shows van Thierry Mu
gier, samen met de in Nederland niet zo
bekende Bassant Couture uit Parijs.
Tijdens en rondom de modeshows
wordt van alles gedaan om de week ook
anderszins te laten bruisen. Een vernis
sage bijvoorbeeld bij de opening van
Fashion on Canvas, een collectie olie
verfschilderijen die Espen Gregor Ha
gen in opdracht voor dit evenement
schilderde. Voor de show van Edgar Vos
presenteert Philipp Bellini het desig
ners horloge van Rop Ranzijn.
Hoeden M/V en het jonge aankomende
talent Armin van Zutphen showen sa
men in het etablissement van Joop
Braakhekke op 16 september.
Max Heymans, de grondlegger van de
Nederlandse haute couture zal aanwe
zig zijn in de vorm van een unieke vei
ling van zijn ontwerptekeningen. Dat
gebeurt aan het einde van de week, na
de show van Thierry Mugier. De op
brengst van de veiling gaat naar de
stichting ter bevordering van de Neder
landse haute couture, in het bijzonder
Max Heymans.
Naast deze mode-spektakels worden er
op zaterdag 19 september op pontons in
de Keizersgracht bij de Leidsestraat
shows gegeven met kleding van de win
kels uit de Leidsestraat.
De modeweek wordt geopend met de
show van Frank Go vers op zaterdag 12
september, een opening die zal worden
verricht door burgemeester Van Thijn.
De avond daarvoor verzorgt Frans Mo
lenaar de presentatie van zijn winter
collectie in het geheel gerenoveerde
Amstel Hotel. Molenaar had al afspra
ken met het Amstel, maar volgende
keer sluit hij zich op bepaalde voor
waarden aan bij Fashion Exession, om
dat hij al jaren voorstander is van een
Amsterdamse modeweek.
Rob Kroner gaf vorige week reeds zijn
show in eigen huis. Deze Amsterdamse
couturier vindt zijn kleren niet zo goed
tot hun recht komen in een grote zaal
en bovendien wil hij wat zijn show be
treft graag vasthouden aan de eerste
woensdag in september. Verheugend is
het echter, dat niemand echt tegen is en
dat alleen al lijkt een garantie dat er
toch eindelijk iets als een Amsterdamse
modeweek tot stand zal komen.
Inlichtingen over de shows: 023-
292185.
foto Claude Vanheye
Tijgerprints van Carla V., straks ook te zien tijdens de Fashion
Excession in Amsterdam.
Eindredaktie Peter van de Hoest