)resselhuys gekroond
not komedie-koningin
Luisteraars bedolven
onder archiefkasten
sfetropolis struikelt in eigen voorhoede
je
9
Cultuur
V AMILIEBERICHTEN
Al v.a. 125.-
Spaans
Geven
om
cultuur
die
lief
is.
GIRO 953
Nationaal Revalidatie Fonds
FESTIVAL OUDE MUZIEK
nze kunstredactie
Haag —„Mam, over de
ellen we morgen-nog wel
zo besloot Petra Laseur
lagavond haar eerbetoon
[ary Dresselhuys, die de
iprijs won tijdens de uit-
gvan de jaarlijkse toneel-
in de Koninklijke
wburg. De Louis d' Or, de
foor de beste mannelijke
ol ging naar André van
euvel voor de bijna ter-
wijze waarop hij de tira-
ield als vileine professor
Schuster in 'Helden
door Het Nationale To
ll vi ottermans kreeg de prijs
de beste vrouwelijke
:ol, de Theo d'Or, voor
lijfelijke spel in 'Wildé
^aajblj de Blauwe Maandag-
ïhei E1Ja Pelgrom, even-
an Het Nationale Toneel,
vrouwelijke bijrolbekro-
e Colombina, voor 'Een
Pool'. Kees Coolen
de mannelijke tegenhan-
Arlecchino, voor zijn rol
ed fout'. De Proscenium-
t za ;ing naar de Haarlemse
groep Het Volk voor 'Het
kievitsei'.
chti
itn
)itee
rde honingen werden toege-
door de Vereniging van
wburg- en Concertge-
^irecties. Daarnaast was
de Dommelsch Theater
van 50.000 gulden. Die
naar het Onafhankelijk
waarvan 'Stuk zonder
;ot beste voorstelling van
ïeaterfestival werd uitge-
orbt
itelijker
tmming was feestelijker
„itorischer getint dan in
"ee lande jaren. Zowel door
he V/0ERPARK, ROTTERDAM
n jpolis Festival, met o.a.
Beat Manifesto,
uit hing Pumpkins, Laurie
son Michel Waisvisz,
,pei ette, Les Wampas en Les
ieet
>pd
tjoi
de archieffilm met Louis Bouw
meester, als door de aanwezig
heid van de 85-jarige Mary
Dresselhuys, die de bekroning
van haar loopbaan ontving van
Koninklijke Schouwburg-direc
teur Hans Westreenen. Eerder
werden Guus Hermus (1988)
en het balletduo Alexandra Ra
dius-Han Ebbelaar (1989) in
deze 'adelstand' verheven.
Heel persoonlijk belichtte doch
ter Petra Laseur de carrière
van haar moeder, die haar af en
toe van*repliek diende. Zo riep
ze uit bij een dia waarin ze haar
vroegere echtgenoot Cees La
seur in diens hand beet: „Ja,
dat was omdat het onweerde".
Dergelijke opmerkingen sloten
aan bij het juryrapport, waarin
vooral haar briljante komedie
spel werd belicht. Producent
Joop van den Ende kwam nog
met een extra cadeau. Hij stelde
de driejaarlijkse Mary Dressel-
huysprijs in, een beurs van
25.000 gulden voor bijzondere
acteurs, gekozen door een jury
die de jubilaresse zelf aanwijst.
Haar reactie luidde simpel: „Ik
ben zo ontroerd, vooral hier-
Trots
Naast alle anekdotes over de
63-jarige carrière van deze com-
medienne, was er vooral trots
bij de winnaars. En bij Hans
Croiset die de Louis d'Or aan
André van den Heuvel mocht
uitreiken, die negentien jaar te
rug dezelfde prijs kreeg. Na af
loop gloeide Croiset nog na:
„Van Dré zag je al toen hij van
school kwam: 'Die gaat knal
len'. Het is een rare inhaalma
noeuvre die hij nu maakt. Het
meest verheugd ben ik, dat het
iemand van zijn generatie is,
die hiermee aangeeft dat je
kunt bijblijven in dit vak. Daar-
Mary Dresselhuys temidden van de andere hoofdprijswinnaars, André van den
Heuvel (Louis d'Or) en Els Dottermans (Theo d'Or).
bij was het stuk voor ons een
hachelijke onderneming, net
als 'Een zwarte Pool' waar Elja
Pelgrom de Colombina voor
heeft. Op zo'n moment weet je
weer waarom je zo'n gezelschap
leidt". Pelgrom schitterde door
afwezigheid omdat zij genoem
de voorstelling in Rotterdam
De Vlaamse Els Dottermans,
die door de jury geroemd was
vanwege haar lijfelijke speel
stijl, liep zelfs na afloop nog
overmand door emoties rond.
„Hier ben ik zo verschrikkelijk
blij mee. Juist omdat het zo'n
niet-gebruikelijke voorstelling
is. Het steunt me verder te gaan
in mijn eigen weg. De prijs komt
op mij n schouw te staan
Diezelfde blijheid toonde Kees
Coolen, die na 25 jaar zijn werk
lust bekroond zag met de Arlec-
chino. Nelly Frijda, die hem de
plak overhandigde, wist het
warm te verwoorden: „Sommi
ge acteurs zijn als wijn. Hoe
meer in jaren, hoe karaktervol
ler hun spel".
Zelf voelt Coolen dat net zo.
Tussen alle schouderklopjes
door, zei hij na afloop eerlijk:
„Bij de Haagse Comedie voelde
ik me de laatste jaren minder
goed in mijn vel. De overstap
naar freelancen heeft me zo
goed gedaan. Zo'n blijk van er
kenning komt dan echt op het
juiste moment. Ik ben 56, dus ik
'was er wel aan toe".
Fresentator Ad 's-Gravesande
had eerder die avond zijn onge
rustheid geuit over huilende en
teleurgestelde 'verliezers'. Een
dergelijke mogelijk onsportivi-
teit bij toneelspelers viel niet
overal even goed in de zaal.
Mary Dresselhuys zette dit
éven recht in haar dankwoord:
„Het allerleukste van mijn prijs
is dat niemand teleurgesteld
hoeft te zijn".
rik Quint
vervelende van het oor is
het niet kan sluiten", zei
Anderson. De vermaar-
nerikaanse performance-
eru enares voegde er gister-
ïf a( ig tijdens haar opmerke-
ptreden op het Metropolis
/al in het Rotterdamse
rpark aan toe, dat ze van
"lav muz^e^ pijn in de oren
5 Wel, gekwetste gehoor-
en liepen misschien al-
de eerste rijen op bij de
s ïli podia, maar het zou wel
g zijn als het gehoor even
oten kon worden voor
k die gisteren niet ter
deed. Bij de vijfde editie
van Metropolis, die door naar
schatting 90.000 mensen werd
bezocht, was er weinig echt ver
nieuwende popmuziek te ho-
Voorheen was deze voorhoede
mentaliteit het sterktste punt
van Metropolis. Aan een resu
mé van de afzeggingen in de
voorbereidingsfase van het fes
tival heeft de gemiddelde bezoe
ker geen boodschap en strikt
gezien leek het programma van
Metropolis 1992 op het intelli
gente broertje van het Haagse
Parkpop. Dat betekent: helden
uit het clubcircuit in plaats van
amusementspop. Wat dat be
treft konden de Smashing
Pumpkins, Hallo Venray, Ride
en The Young Gods geen
kwaad. Deze acts beantwoord
den geheel aan hun cultstatus
en mogen hopen door het gratis
toegankelijke Metropolis een
groter publiek te bereiken.
Misschien heeft het te maken
met het huidige klimaat in de
moderne popmuziek, maar wat
betreft toekomstverwachtin
gen duidde Metropolis een
voorspelbaar seizoen aan.
De vrolijk geschminkte hoofd
jes van het Franse Les VRP
konden niet verhullen dat hun
weliswaar aanstekelijke volkse
straatmuziek niet erg veel ver
schilde van al die andere Franse
bandjes die in de voetsporen
van Les Negresses Vertes zijn
getreden. Het eveneens Franse
Lés Wampas bleek een geda
teerde en vooral melige punk-
act te zijn. Punk? Anno 1992?
Tja, het zal nostalgie zijn nu er
ook geruchten klinken rond een
reünie van de Sex Pistols (vol
gendjaar op Metropolis?).
De in de wandelgangen zo ge
roemde 'jazzdance' vanNicolet-
te bleek gebakken lucht. De
protse zwarte Engelse zangeres
beschikt over een aardige stem,
maar de gemaakte vergelijkin
gen met Billie Holiday hebben
iets weg van een misplaatste
hype. Daarnaast zong Nicolette
met een tape mee en waren
haar drie dansers nog niet hele
maal wakker halverwege de.
Laurie Anderson was even later
klaarwakker. Haar optreden
met de Nederlandse avantgar-
dist Michel Waisvisz behoorde
gezien ae oorspronkelijke kwa
liteitsprincipes van Metropolis
tot de weinige hoogtepunten.
Enkel Meat Beat Manifesto
wist haai" visie op hedendaagse
popmuziek te evenaren.
Toch zal een groot gedeelte van
Andersons show aan het pu
bliek verloren zijn gegaan. Hal
verwege het veld zal niets te
zien geweest zijn van de op-
windbare speelgoed-olifant, de
bewegende cassettespelers en
de levensechte kip. In de rug ge
steund door een drummer im
proviseerde Waisvisz (met de
elektronisch gestuurde hand
grepen) en Anderson (met viool
en stemvervormers) intrige
rend. Laurie's halfuurtje was
tamelijk surrealistisch met ver
haaltjes over dolfijnen, Wubbo
Ockels en de door Bush inge
stelde New World Order, die
Laurie aan de Britse popgroep
New Order deed denken. Geen
beste groep, meende ze.
Naast de zorgeloze gitaarorgie
van de Smashing Pumpkins
(met leider Billy Corgan in een
bloemetjesjurk) en de sixties-
pop van Ride, was Andersons
provocerende optreden een ver
ademing. Zo ook de techno-dub
van het politiek geëngageerde
Meat Beat Manifesto, dat met
snoeiharde dance-beats de con
sumptiemaatschappij aan de
kaak stelde. Daarmee gaf deze
groep onbedoeld kritiek op een
festival dat aan een soort alter
natief consumptiegedrag ten
onder dreigt te gaan.
Liefhebbers van oude
muziek staan vanaf
vandaag weer op dieet.
Tien dagen lang was in
Utrecht het hek van de
dam. Het Festival Oude
Muziek bood talrijke
verrassingen en ook
enkele teleurstellingen.
door aad van derven
Utrecht Met Haydns 'Ab-
schiedssinfonie', gespeeld door
het ensemble Concerto Köln,
namen musici en luisteraars
gisteravond afscheid van het
Festival Oude Muziek 1992.
Tsjaikovski en Bartók herne
men hun rechten in Vreden-
burg, de kosters van een groot
aantal Utrechtse kerken ko
men weer aan hun gewone
werk toe en de clavecimbel-
stemmer heeft weer even rust,
net als het grote aantal vrijwil
ligers dat een onafzienbare
stroom muziekliefhebbers an
derhalve week lang naar vak A,
B of C wist te loodsen.
Er zijn archiefkasten vol mid
deleeuwse, renaissance- en ba
rokmuziek uit Spanje, Duits
land en Oostenrijk over de luis
teraars leeggestort. Soms neig
de het enthousiasme waarmee
de festivalleiding naar haar me
ning waardevol, onbekend re
pertoire aan de orde wilde stel
len, naar een overigens niet on
sympathieke vorm van vak
idioterie. Twee uur lang gedar-
tel van Boccherini: een zo grote
hoeveelheid montere noten kan
een luisteraar neerslachtig ma
ken, zeker wanneer er zo vals
wordt gestreken als door de cel
list Anner Bijlsma - hoeveel be
ter was hij eerder in sonates
van Beethoven - en het Canade
se ensemble Tafelmusik.
Scènisch
Sommige op papier aardige
ideeën pakten faliekant anders
uit. Het idee bij voorbeeld om
twee grote, begin 18de-eeuwse
oratoria met als onderwerp de
kruisafname en de graflegging
van Christus op een scènische
manier aanschouwelijk te ma
ken. Dat laatste gebeurde enke
le eeuwen geleden weliswaar
ook. Maar de vraag is of het af
en toe op en neer lopen van een
paar gekostumeerde vocalisten
werkelijk de luisteraar kan
doen verzoenen met de als ge
heel saaie, onpersoonlijke mu
ziek van Giacomo Antonio Perti
('Gesü al sepolcro') en Johann
Joseph Fux ('La deposizione
dalla croce di Gesü Christo Sal-
vator Nostro').
Bij de uitvoering van het werk
van Perti was bovendien iets
buitengewoon vreemds aan de
hand. Daaraan werkten onder
meer vocale ensembles uit Sar
dinië en Corsica mee. Bij wijze
van intermezzi, tussen de delen
van Perti's welluidende, be
schaafde barokmuziek, brach
ten zij hun volksmuziek ten ge
hore. Sergio Vartolo, die de ar
tistieke leiding had, wilde op die
manier het volkse en het kuns
tige in de muzikale uitingen
van de religieuze beleving uit
die tijd tegenover elkaar stel
len. Het resultaat deed nogal
geforceerd aan.
Het instrumentale aandeel bij
die Perti-uitvoering werd ver
zorgd door de Cappella Musica-
le di San Petronio di Bologna.
Dachten we een nieuw Italiaan
se groep te kuntfën verwelko
men. Wat bleek? Er zaten voor
namelijk Nederlanders en Vla
mingen in, die we kennen uit
Brüggens Orkest van de Acht
tiende Eeuw.
Aandacht
Overigens was er in het alge
meen zeker geen gebrek aan
nieuwe ensembles. De organi
satoren hadden de editie 1992
van tevoren bestempeld als het
festival 'van de ontdekkingen'
en dat gold niet alleen voor het
repertoire - relatief weinig be
roemde componisten - maar
ook voor de vertolkers.
Het thema 'Iberische muziek'
binnen de programmering van
dit jaar had er toe geleid dat di
verse groepen uit Spanje en
Portugal optraden. Om Hespe
rion XX kon men natuurlijk
niet heen. Dit ensemble, met de
gambist Jordi Savall als de cen
trale figuur, brengt al zo'n vijf
tien jaar de oude Spaanse mu
ziek onder onze aandacht.
Maakte het musiceren van Hes
perion XX in de afgelopen jaren
wel eens een routineuze en slor
dige indruk, tijdens dit festival
was alles er weer: het enthou
siasme en het raffinement.
Een voortreffelijke indruk
maakte ook Al Ayre Espanol,
een Spaans ensemble waarvan
de opmerkelijke Nederlandse
mezzosopraan Xenia Meijer
deel uitmaakt. Het aardige van
Al Ayre Espanol is, dat die
groep Spaanse barokmuziek op
zijn repertoire heeft. De oude
Spaanse muziek die over het al
gemeen onder de aandacht
wordt gebracht is die van de
Middeleeuwen en de Renais
sance.
Pas vorig jaar werd in Lissabon
Concerto Atlantico opgericht,
bestaande uit vijf musici (vo
caal en instrumentaal), die vo
rige week op een sympathieke,
pretentieloze manier korte
composities van onder anderen
Encina, Milan en Narvaez uit
voerden. Ook al ontdekkingen,
repertoire en vertolkers.
Reputatie
Vaak ontkomt de luisteraar tij
dens zo'n festival echter niet
aan de indruk dat het in het cir
cuit van de oude muziek nog al
tijd makkelijker is carrière te
maken dan via het vertolken
van Brahms of Stravinsky. Zo
lijkt de reputatie van sommige
barokorkesten eerder het ge
volg van de inspanningen van
platenmaatschappijen dan van
hun manier van spelen.
Tot die categorie behoort zeker
niet Concerto Köln dat met zijn
optreden van gisteravond voor
één van de hoogtepunten zorg
de. Levendigheid en perfectie,
daarvan was in gelijke mate
sprake. Bovendien was op dit
programma de onbekende mu
ziek zowel aantrekkelijk als
goed gedoseerd. Naast Haydns
'Abschiedssinfonie' hoorde
men heel aardige werken van
twee van diens tijdgenoten, na
melijk Joseph Martin Kraus
(twee symfonieën) en Jan La-
dislav Dussek (een pianocon
cert, met even watervlugge als
fijnbesnaarde Andreas Staier
aan de fortepiano).
Het festival, dat zich afspeelde
op 45 podia, heeft dit jaar
61.000 bezoekers getrokken.
Dat is minder dan vorig jaar
(77.000), maar die feestelijke
editie van '91 - het tiende festi
val - duurde dan ook niet tien
maar veertien dagen en bevatte
veel meer beroemde namen.
Tijdens het festival van volgend
jaar (27 augustus tot en met 5
september) zal ruime aandacht
worden geschonken aan Ma-
chaut, Monteverdi en Schubert.
Bovendien wordt een symposi
um aan de blokfluit worden ge
wijd, waarbij dit instrument
ook binnen de programmering
een belangrijke plaats zal inne
men.
Voor wie. er dit jaar niet bij is ge
weest of nog wat herinneringen
wil ophalen: de NOS zendt mor
genavond een reportage van
het festival uit (20.56-22.00,
Ned.3).
fotoCoBroerse
Duet van twee violisten van het Freiburger
Barockorchester in Muziekcentrum Vredenburg.
Wij hebben het samen heerlijk gehad
dankbaarheid voor alle vreugde die zij ons in
leven heeft gegeven, nam God tot Zich, op
irige leeftijd, mijn dierbare vrouw, onze lieve
der, omi, overgrootmoeder, zus, schoonzus en
JOHANNA VAN VELZEN
echtgenote van Petrus Noordermeer
Oegstgeest: P. Noordermeer
Voorhout: Cily en Ton
Voorhout: Jan
Voorhout: Lidy en Hans
oordwijkerhout: Cor en Riet
Voorhout: Nico
Leiden: Ans
Voorhout: Peter
Velp: Jeannette en Gert
Voorhout: Ria
kleinkinderen en
achterkleinkind
Familie Van Velzen
Familie Noordermeer
LZie)ptember 1992.
i iaulaan 10,
ED Oegstgeest.
gezongen Uitvaartmis zal gehouden worden
woensdag 9 september om 10.30 uur in de
artholomeuskerk te Voorhout, waarna wij haar
begeleiden naar haar laatste rustplaats op het
id oi tof aldaar.
■era ITZEGELS
ndeMUNTEN
4 T ÏELHANDEL
jrdfi if In- en verkoop Ned.
fnland en munten. Tel.
•5795.
DIEREN EN
PLANTEN S
T.k.: Maltezer LEEUWTJES
395,-; Dobermann pups
295,-; Boomer hondjes 195.
01606-2862.
Te koop gevraagd:
Alle merken auto's van '79 tot
'91, contant geld en PTT-vrijwë-
ring. Tel. 070-3505004. Van
Aerssenstraat 247 (Statenlaan)
Den Haag.
voor sloop- en schadeauto's
Snel gehaald en vrijwaring
Tel. 070-385.97.87
Na 17.00 uur 070-389.18.21
Citroen BX, bj. '87, kleur rood,
6.500,-. Tel. 070-3203572,
b.g.q. 01727-17491.
DIVERS
PERS. GEVRAAGD
Rij-instrukteurs/
rijschoolhouders (m/v)
met het enige erkende, door de
minister afgegeven vakdiploma
hebben ruime carrièrekansen.
Een groot aantal vacatures zijn
bij ons opleidingsinstituut be
kend. Zaterdagopleiding start 26
september, dagopleiding 23
september en avondopleiding
29 september in modern nieuw
schoolgebouw Opleiding en
examens in Nieuwegein, cen
traal in Nederland. Eigen docen-
emen examens af. Bel nu
Rij-instrukteursopleiding Nieu
wegein, tel. 03402-42514 voor
gratis studiegids.
Wordt rij-instructeur/trice
rijschoolhouder (m/v)
kan ook (geen middenstandsdi
ploma vereist) met Kaderschool
diploma.
Vrije vestiging.
Vacatures beschikbaar voor alle
categorieën (ABCDE) met door
groeimogelijkheden. Steeds
meer mensen halen meer soor
ten rijbewijzen. Goed toekomst
perspectief, full-time of part-time
mogelijk. Alle achttienjarigen wil
len één of meer rijbewijzen. Kunt
u omgaan met jongeren? Wilt u
snel werk maken van uw toe
komst? Bel dan voor gratis stu
diegids de Kaderschool: 04988-
99425.
Wordt rij-instructeur
Info-avond 15 sept, in R'dam.
Zaterdag-, dag- of avondopl.
starten eind sept. Cursusgeld
3750.-, gespr. bet. mog. Ook
cat. A/C/D/E).
Kaderschool Knetemann
01871-1752
I LESSEN EN CLUBS
Makelaar/beëdigd Taxateur O.G.'
WOONRUIMTE TE
HUUR GEVRAAGD S
Student zoekt met veel spoed
KAMER in/of orrig. Leiden.
08356-83514/08350-26162.
ZAKEN EN
FINANCIERING S
Snackbar
te pacht in kleinschalig winkel-
centr., borg 20.000.-, verpl.
speelaut. Goede omzet. Voor inl.
BBS b.v. Den Haag. Tel. 070-
3105115, b.g.g. 01829-6464.
I FOTO'S FILM
EN OPTIEK
Foto Oickhoff
Haarlemmerstraat 207, Leiden
Tel. 071-140005
Irislaan 63, Oegstgeest
Tel. 071-174917
AUTO'S TE
HUUR AANGEB.
Luxe auto's vanaf 32,50 p.d.
Autoverhuur PRANGERS, Lei
derdorp, 071-894040.
I (KORTE)
MEDEDELINGEN
Dienstplicht?
Het Leids Juristen Collectief ver
zorgt uw vrijstelling. Tel. 071-
171757/Fax 130986.
I AUTO'S t/m f 3500
Bellen!! Om uw AUTO tot
max. 3.500,- te verkopen.
P.T.T.-vrijw. 070-3896328.
Verkeersschool
Tempo
34,90 per les, div. auto's. Tel.
071-122046
1e les 4,95
Ook motor, vrachtwagen en
autobus. Nu ook in Alphen e.o.
Alle cat. (A, B, C, D en CE)
rijbewijzen
Saba, St. Eustatius, Curagao.
Inf. (ma.-zondag v. 09-20 u.)
Beukelsdijk 59, R'dam, 010-
4768595 (zie ook blz. 3, Gouden
Gids).
Div. 1 jr. pittige
Haag en Rotterdam, 432,-. Op
zegbaar. Rijkserkend. Info/pros
pectus: 010-4100773. Postb.
95388, 2509 CK Den Haag.
GRATIS 1 dag een auto. Uw rij
bewijs mog. binnen 1 week ha
len op de Ned. Antillen. Winwad
Driving. 079-511629.
Italiaan, bevoegd docent, geeft
LESSEN overdag en 's avonds,
elk niveau. Kleine groepen, ook
privé. Tel. 070-3277570.
Landelijke Rijschool Prominent.
Nu ook in uw gemeente spoe-
dopl. v.a. 10 dagen. 1ste 10 les-
sen 25,- p.u. Tel. 079-517364.
Tai Chi Chuan association
start 10 september in het
Schakgebouw, Raamstraat
28, Den Haag weer een BE
GINNERSCURSUS van
20.00-21.00 uur. Introductie
les 10.-. Info: 010-4209467
I TE KOOP GEVRAAGD
Sam koopt alles, bel 070-3603041's avonds 3801949
De hoogste prijs cont., inboedel mod., eiken of antiek, stereo.
I DIVERSEN
HELDERZIENDE Medium.
Erkend NWP. A. Seeland.
Weesperst. 70. Lijn 2-6-13 Tel.
3684001 Toekomst voorspel
len. Foto bewerking 1-8 u.
Mevr. Salomé, HELDERZIEN
DE, onthult uw toekomst, liefde,
geld, gezondheid, geluk. Oc
culte bewerking/bescherming.
Tel. 070-3452633, Den Haag.
De TAROTKAARTEN voor pro
blemen. Reiki en Tao-massage,
voorkomt stress. 070-3463054.
Ook 50-PLUSSERS zijn welkom
als bezorger van deze krant.
Bel 070-3190474.
Edison Verlichting
nette verkopers m/v
Geboden wordt een goed loon.
Tevens zoeken wij ook
part-timers m/v
Schriftelijke sollicitaties richten
aan: Edison Verlichting, Postbus
1088, 2260 BB Leidschendam.
Wilt u reageren op een adver
tentie onder BRIEFNUMMER?
Stuur uw brief dan, voldoende
gefrankeerd, naar: Haagsche
Courant/dagblad Het Binnen
hof, kamer C704, Postbus
16050, 2500 AA Den Haag. Ver
meld op de linkerbovenhoek
van de envelop het nummer uit
de advertentie. Direct na ont
vangst wordt uw brief doorge
zonden.
Vergeet bij het reageren op een
advertentie onder nummer niet
het betreffende nummer op de
linkerbovenhoek van de enve-
lop te vermelden.
BEWIJSNUMMERS voor
rubrieksadvertenties worden
uitsluitend op aanvraag en
tegen betaling toegestuurd.
Wilt u een goede PRIJS voor uw
auto? Zet 'm te koop in de Auto
marktrubriek van Advertentie
bedrijf Sijthoff Pers. Bel 070-
3950304.
Zoekt u een LEVENSPARTNER,
of vakantiegezelschap? Via de
rubriek 'Kennismaking' vindt u
de aansluiting wel. Bel 070-
ADVERTENTIEBEDRIJF Sijthoff
Pers, via fax 070-3191726 door
lopend bereikbaar.
WINKEL/KAPPERS
PERS. GEVRAAGD
GIRO •.-tilt»»
MENSEN MET
EEN LICHAMELIJKE
HANDICAP
MENSEN MET
MOGELIJKHEDEN.
Amersfoort, telefoon 033 - 75 80 50